Dovolímsi založit pokračování a překopíruji sem obrázky pro porovnání klik MIGHTY a M-WAVE.
Co se týče řetězové linky, tak si myslím, že u obou je stejná, tím měřítkem, jak to dělám se milimetr sem, milimetr tam může proměřit. Pokud vyhovovaly MIGHTY, budou na stejné ose řetězovou linkou s největší pravděpodobností vyhovovat i M-WAVE.
Co se týče děr v převodníkách, tak ty jsou u M-WAVE stejné, jak u SHIMANA. Menší dira (jen pro šroub) je v nejmenším převodníku, velké díry (pro matici) jsou ve dvou velkých převodníkách, to si můžeš doma odzkoušet. Takto je to asi na každé čtyřpacce pro 3 talíře.
Netypické MIGHTY s jedinou roztečí 64mm to mají přesně naopak :-), na to se můžeš doma taky podívat.
Šrouby jsou furt stejné, liší se jen délkou šroubu, netypické MIGHTY mají šrouby delší přes všechny tři převodníky.
Z hlediska kompatibility převodníků SHIMANO s klikama M-WAVE budou díry i šrouby pasovat. Rozdíl by snad mohl vzniknout v jiné rozteči talířů (jiný profil talířů, jiná tloušťka packy), to jinak, než nasazením, nevyzkoušíme, ale to si myslím, že bude stejné.
S Q-faktorem se musíš popasovat. Mi těch 5mm na každé straně nevadí, já mám pedály a klipsnu můžu o těch 5 mm přiblížit, teď jsem tam měla vůli boty ke klice cca centimetr, tak budu mít jen půl...
Já se ještě přidám s pokračováním z předchozího dílu:
https://www.nakole.cz/diskuse/28800-jaky...
K těm šroubům Aerozine:
https://www.global-sport.cz/sroub-do-prevodniku...
Pro připomenutí: řeším šroub mezi tácy 38 a 48, ale vedle mám nejmenší 28.
Děje se mi to, že s těmito šrouby při přehození na tác 28 mi řetěz drhne o tyto šrouby bokem. Je to jen těmi klikami SR Suntour, které mám, anebo můžou ty hlavy šroubů být prostě příliš široké? Potkali jste se s tímto někdy?
Takje trochu přibrus. Otvor pro imbus je uvnitř, tak tím nic nemůžeš zkazit.
To už je můžu rovnou nechat, ať se přibrousí samy - je to jen hliník, zatímco řetěz je ocel.
Pilníkem to bude hladší, rovnější a hned. Můžeš jim i ty hlavy i znovu vyleštit.
No, ta barva může být jen na povrchu. A nejspíš bude jen na povrchu...
Dle popisu to máš špatně namontovaný. Zevnitř přijde matka, šroub je z venku klik(řetěz vz. šroub nemůže mít kontakt).
Dohad: teoreticky by mohl být otočený střední převodník a matky budou nekryté naváděcími prolisy středního převodníku.
Dej foto, udělá se jasno.
Střední převodník mám "nápisama ven", k velkému převodníku. A ty šrouby Aerozine vypadají, že hlava matky je zhruba stejně velká a stejně přesahující, jako hlava šroubu. Čili otočením bych si asi nepomohl.
A nejmenší převodník je jen placka, tam na otočení nejspíš ani nezáleží.
Co jsem naměřil - hlava šroubu (origo z výroby)je o 0.2 mm vyšší než rantl matky (Aerozine tu nemám).
Pokud máš prostřední nápisy k velkýmu, tak je prostřední obráceně, tudíž to hůř řadí malá-střední(naváděcí elementy jsou nedostupné). Jako bonus řetěz při silovém záběru bude střílet (přeskakovat), tedy pokud je to převodník z nějaké vyšší sady - ty mají různé typy zubů (záběr, řazení).
Malej je sice placka, ale může být nesouměrný.
Převodníky musí být taky správně proti klice.
No, není to tak. Já mám nápisy na opačné straně než naváděcí elementy (takové ty "špunty" a výbrusy nad nima). Taky na straně s nápisama je taková cca 1cm tyčka, která zřejmě slouží k zabránění spadnutí řetězu mezi tác a kliku, pokud by se tento tác použil jako největší/jediný. Namontované to mám dost jistě správně, opačně to ani namontovat nejde. A díky té tyčce i ve správné ze čtyř možných poloh vůči klice (ne že by na tom záleželo, naváděcí elementy jsou 4x opakované po obvodu).
Ono se to na mobil těžko fotí, ale tak aspoň něco. Na první fotce je vidět ta tyčka proti spadnutí řetězu a nápis na prostředním převodníku, a taky docela přesahující hlava šroubu Aerozine, na druhé fotce jsou naváděcí elementy prostředního převodníku včetně toho "čepu", a zhruba stejně vystupující hlava šroubu/matky (nevím přesně) na opačné straně. Koukám, že mi nějak zreznul řetěz.
A na těchto klikách jsou nápisy směrem dovnitř na všech talířích. Největší má tu tyčku, ten otočit nejde, prostřední má náběhy, to taky otčit nejde a ten malej tam tak byl, ale asi by se otočit dal.
Ono to bude záležet na výrobci.
Tyhle převodníky nemají vůbec žádné náběhové elementy a zuby jsou zcela stejné. Myslím, že je můžeš namontovat jakkoliv.
To se mýlíš, na straně k menšímu převodníku jsou vyboulené pro snadnější pohyb řetězu a na největším převodníku jsou takové nýtky, ty tam nejsou pro parádu...
Máš pravdu, na té střední placce něco je. Myslíš, že ty nýty na největším něčemu pomohou?
Nevím. Ale kdyby tam nebyly, dal by se z toho udělat rockring, je to Al. Takhle zas budu muset nechat udělat u Gebhardta. Chci z těch druhých, co jsem koupila v UK, udělat dvojtác 38-22 pro dvoupolohový duál a místo toho největšího mít rockring.
Dle fotky je jasno. Namontovaný je to správně. Má to poze jednu chybu, to FSA (pravděpodobně WB419... je určeno pro kliky 2x něco), takže při použití jako střední u 3tácu může asi trochu problem nastat(řetěz chytá za šrouby, nějak s tím soudruzi při výrobě nepočítali). I když tam pasuje - 4packa, 104mm rozteč.
Problém je, že sehnat náhradu - 38z střední v podstatě nelze. (s obrovským štěstím by se možná podařilo v nějkým výprodeji sehnat rozebiratelné 48/38/28 a ty použít na díly)
38z prostřední jsem našla:
https://www.axit.cz/d203070_shimano_prevodnik...
Doplňoval jsem něco náhradních dílů, Fe střední 38z ze 3x.. klik (skladem!), to musím mít. Po čase mail - nesklad (což vůbec nepřekvapilo), nabídnuta náhrada - 38z M615. Chtěl jsem ověřit možnost náhrady střední 38z (3xněco), tak jsem souhlasil (615 je 2x10).
Patky bylo pochopitelně třeba trochu zabrousit. Porovnání s orig. trojtácem - naprostá shoda. Jen s tou výdrží to asi dude slabší, je to lehká slitina, Fe vydrží víc.
Jsem minulý týden vzala ještě dva 38 Acea (prostřední)Fe do zásoby odtud:
https://www.specialisteelektrokol.cz/prevodniky...
Byly černé a musela jsem je odbarvit...
Už je nemají :-(
Ale teď mám jeden na kole a dva v rezervě.
Od Gebhardta už mi přišel rockring, tak mám hezké převodníky 22-38 s rock ringem.
Kliky z UK mám teď na Růžence ve variantě trojtác 44-32-22 a na silničce ve variantě 38-22 plus rockring.
K obojímu mám náhradní ty větší převodníky, 22T snad mít budou, čekám, jestli nepřijdou se stříbrnýma, se mi nechce černé odbarvovat...
Tady mají ještě 2 kusy skladem!
https://www.ninex.cz/SHIMANO-prevodnik-FC-M361...
Jak je odbarvuješ? to je elox nebo barva?
Odbarvuju je tím odbarvovačem, co jsem dělala Růženku. Ještě jsem nespotřebovala ani 1.plechovku :-D
Ty převodníky 38z Fe jsou jen nastříknuté černou barvou, sleze to po prvním nátěru celkem snadno, Natřu to tím soplem a za hodinu seškrábnu nožem, detaily ojedu dráťákem a je to čistý na ocel.
Černý 44z z drsného hliníku šel mnohem hůž, aspoň dva nátěry soplem, nožem to nejde, protože povrch je drsný, takže dráťákem. Ale i ten nakonec šel.
A protože mi z natírání Růženky zbyla i stříbrná barva na kov, tak jsem ty převodníky přetřela stříbrnou, aby nerezavěly.
Na 1.fotce je záložní odbarvený a nastříbřený 38z Fe, na 2.fotce obbarvený a nastříbřený 44z Al.
Tady je ten 38z Fe ještě před natřením stříbrnou barvou
Hlásí to: Stránka nebyla nalezena.
M361 maj, ale 42z.
No vždyť někde píšu že původní SR Suntour měl závit ("matici") integrovaný v té prostřední placce.
Ale každopádně jiný tác bez vyříznutého závitu by se přece choval stejně - v té oblasti je to jen kulatá díra v plechu, který by byl stejně široký a se stejnou dírou, nebo co by tak mělo u "echt prostředního" 38z tácu být jiné?
Ještě zopakuju, že řetěz chytá o šrouby, pokud je zařazena nejmenší placka. Okometricky je rozteč všech tří převodníků stejná.
Fe převodník je 2 mm (+-desetina) silný. Ty tam máš Al slitinu, může být 3 (možná i více) mm síla, takže o to víc štouby trčí k malému převodníku a chytá o ně řetěz. Pokud by byl Al převodník určený k montáži jako střední, bude mít zahloubení pro šrouby, aby tyto nevyčnívaly.
Poslyšte příběh o Patovi a Matovi:
Při poslední jízdě mi prostřední tác trochu vrzal, tak jsem si řekl, že dotáhnu šrouby. Bohužel šroub ze strany prostředního převodníku je překrytý nejmenším převodníkem, tak jsem ještě musel sundat ten. Až pak jsem si všiml, že prostřední převodník není dobře usazený na jedné ze čtyř pacek, že je z ní seskočený dolů. Nejspíš jsem se vždycky díval na ostatní tři, a nevšiml jsem si toho.
Horší je, že jsem se pak snažil převodník na tu čtvrtou packu nasadit, a ono to nešlo. Koukal jsem na to jak puk. Nakonec jsem sundal všechny převodníky a přeměřil je proti sobě i ještě s tím původním. Je to tak, že horní dva sice mají rozteč 104 mm, ale klika má ten "schod" (osazení) na pacce na straně velkého převodníku hlubší směrem ke středu než na straně prostředního. Prostřední převodník má prostě větší průměr té středové díry, možná o milimetr a půl nebo i dva.
A ten nový co jsem koupil, je zřejmě skutečně určený jako největší převodník, a ne jako prostřední. Čili pasuje na tu druhou stranu s hlubším schodem. Proto mi to nešlo nasadit na všechny čtyři packy.
Tak jsem tam zase vrátil původní ojetý prostřední převodník, a budu muset buďto sehnat jiný než ten co jsem koupil, anebo to celé nechat udělat u Gebhardta. Ach jo.
Ono to osazení se asi bude u různých klik lišit. Jsem koupila převodník 38z místo 32z (rozteč 104, oboje prostřední převodník pro trojtác) a nešel mi tam na ty packy dát, musela jsem kousek obrousit pilníkem, aby to do toho osazení spadlo. Místo největšího převodníku nechám udělat rockring a budu mít kliky 38-22, které chci pro řazení 2x8.
Jo, jako vzít to pilníkem je taky možnost, o které jsem uvažoval. Akorát ono jak je to profilované, se to blbě upíná - bojím se, že bych to "narovnal" někde kde to narovnané být nemá.
Do "prohlubně" se vloží kus plocháče (stačil by špalíček), takže tu "prohlubeň" zrušíš.
Mně tam přebývaly tak dvě desetinky, jsem to v rukách přejížděla pilníkem. Jsem na to nijak netlačila, tak to chvíli trvalo. Ale ono to zas tak tvrdé není, normální kus železa, dovedu si představit takto opilovat i milimetr :-)
Správný postup. U starších kol je třeba se pilníku nebát a statečně se do toho pustit. Já jsem brusným kotoučkem na bateriové vrtačce změnil řetězovou linku na přesmykači. U starých kol nic jiného nezbývá a špekulace a váhání to nevyřeší.
Na to nemusíš mít ani starý kolo :-)
To budou nové převodníky pro silničku, kliky jsou nové z UK s relativně malým Q-faktorem, ten větší převodník 38z na fotce je nový odbarvený SH Acera a místo největšího mi u Gebhardta udělají hliníkový rockring. Co nadělám, když silniční kliky 38-22 nedělají.
Už budu mít nachystaé dvoje: tyto Mighty 38-22 (pro 2x8p) a Claris 39-24 (pro 2x9+sp).
Na Favoritku s šestikolečkem zůstal trojtác z UK a do něho má dvě sady náhradních talířů, s tím už dožiju :-)
Další vývoj: upnul jsem ten nový tác přes špalíky dřeva, a zevnitř ubral nějaký ten milimetr materiálu od každé packy. Pak šel nasadit a přišroubovat úplně v pohodě. No a když jsem se pak podíval na výsledek, myslel jsem, že mě trefí: jak to je původně určeno jako ten "vnější" převodník, tak rovina zubů je posunutá proti rovině upnutí na kliku aspoň tak o dva milimetry, takže mezi tímto prostředním a největším nezbývá skoro žádné místo na řetěz. Nehledě na to, že bych na takto asymetrické rozteče nesešteloval přesmykač.
Tak jsem si řekl, že na to kašlu, zavolal jsem do Gebhardta a objednal nové převodníky. Všechno se vyřešilo po telefonu, a dneska došel výsledek. Tak snad to bude fungovat.
Tak dej vědět, mám na ně políčeno že si tam taky objednám. Jen když vidím jak po třech a půl tisících vypadá ten ocelový výsek co mám teď, mám trošku obavu, jestli ten dural má dlouhodobě šanci...
Zjistil jsem, že přes čtyřpacku nepřevleču nejmenší tác. Musel bych sundat kliku, což jsem na tomto kole ještě nikdy nedělal, a kdoví jestli bych nepotřeboval nějaký speciální stahovák. Je tam velký inbus v nějaké asi plastové matce. Tak jsem namontoval dva větší, a kašpárka nechal původního. Stejně jsem na něho v podstatě nejezdil a nejezdím, takže ještě nemůže být extra zničený.
Střední a velký tác vypadají dobře - rozteč je stejnoměrná. Jen ty matice co se do toho vkládají by mohly být delší. Odhaduju, že velký tác drží tak na 1 mm té matice, když dobře. Tak uvidíme, až vyjedu.
Jo a ještě - objednal jsem si i rockring. Původně jsem měl takový plastový kruh, který se uchytil čtyřmi šroubky do čtyř děr ve velkém převodníku. Nový rockring je kovový, fest těžký, a zřejmě by se měl montovat na stejný šroub/matku, který drží větší dva převodníky na klice. To bych ale potřeboval extra dlouhou matku, kterou nemám. Takže rockring zatím nechávám být.
Jestli's objednával rock-ring u Gebhardta, tak ten to myslím dělá tak, že se RR dává místo největšího převodníku. Aspoň takový mi udělali. Na trojtác dávám jen dva převodníky a místo 3. (největšího) je tam rock ring. Šrouby jsou pak pořád stejné.
Pokud jde o stahování klik, tak jsem stahovala zatím jen ze čtyřhranu a octalinku a to není problém. Vyšroubila jsem šroub a jednoduchým stahovákem se to dá sundat. Tady je návod:
https://www.youtube.com/watch?v=cPQyQnNdews&...
Stahovák mám tento:
https://www.moxma.cz/na-kliky-a-prevodniky...
jestli zničíš za 3500km ocelové převodníky, tak jezdíš s vytahaným řetězem.
Tak zatím funguje, i když "okometricky" už vypadá dost jetý...
Nicméně ANO, ten jednorychlostní CZ-Velo jsem vyhodil pro nadstandardní vytažení už nějakých 1,5-2k zpátky. Tam šel nový řetěz na nový převodník a fakt se to neosvědčilo. Osmičkový řetěz zdá se holt lepší, byť jsem ho vrazil na ten jetý převodník...
cz velo řetězy jsem jezdil naposledy na Favoritu.
Měnil 2x za sezónu,(tj po cca 2000) jinak odcházely pastorky. Zlatý Sedis (později Sachs) vydržel sezónu a půl a navíc měl rozšiřované články- lépe řadil.
Tolik ke kvalitě.
Nedával jsi ten řetěz na ojeté pastorky (tj měnil si převodník+ řetěz, ale nechal vyklochtané kolečka vzadu?)
Pořídil jsem Rohlíka, s tim šla pryč původní Alfina.
Kvůli jinýmu zpřevodování uvnitř šel pryč původní převodník.
Na nový převodník a nový pastorek šel nový řetěz (onen CZ-Velo), říkal jsem si kdovájak nejsem šikovný, dát tam pořádný bytelný řetěz na jednorychlostní kolo.
Po cca 2k jsem řetěz schodil, neb se míra natažení blížila nesmyslným číslům a nahradil ho SRAM.
Pastorek i převodník zůstaly.
Po dalších 1,5k na SRAMu neměřím nic zajímavého.
Tady je dlužno dodat, že Rohloffí pastorek se tváří dost netečně pořád, ale plechový výsek převodníku Force Nine 3.2 už jeví známky opotřebení. Ty plošky kde se řetěz opírá začínají být roztemované do stran - on ten materiál bude stát dost za prd.
takže obvyklý podezřelý- nikoli zahradník, ale řetěz. Rolhoff asi nemá široký pastorek, když teď na něm máš Sram....
Ale nemyslím si, že by široký řetěz na úzkém pastorku zvyšoval opotřebení.
Široký ne, sračkový už asi jo :-)
Ten řetěz stál fakt za prd, pravděpodobně taky na úrovni materiálu.
Pastorek široký není, to jen já jsem žil v domnění, že široký řetěz bude bytelnější. Nepotvrdilo se.
Nicméně ten převodník je taky pěkně hubený. Je z trojpřevodníku, což v jednoplackovém provozu taky není moc užitečné. Bohužel, v rozhodné době jsem 40z narrow-wide v patřičné rozteči nesehnal a o existenci výrobce se dozvěděl až později.
Úzký převodník zvyšuje měrný tlak na styčných plochách, odtud pravděpodobně to otlačení na zubech. Přihoď k tomu že je to dost levný kus plechu, zjevně lisovaný, takže žádný ultramateriál to taky nebude.
Prostě se těšim až ho vyměním...
hele, tyto tácy by Ti pro tvoje puvodní kliky nefungovaly?
https://www.bike-forum.cz/bazar/inzerat/72593...
Dám to sem, z tohoto vlákna to vzešlo.
Postupně přezbrojím všechna kola z původního modelu klik MIGHTY(M-Wave) s roztečí 64mm pro všechny tři převodníky, na podobný model MIGHT(M-Wave) se čtyřpackou s roztečema 64 a 104mm.
Kliky jsou pro osy 4H 107mm, mají Q-faktor 173mm a dají se osadit buď trojpřevodníkama (pro kola s šestikolečkem), nebo dvěma převodníky (pro kola s 8sp kazetou se silničním řazením). Originální trojpřevodník je 44-32-22 zubů, což mi vyhovuje. Pro dvojpřevodník 38-22 jsem použila jako "prostřední" převodník SH Acera 38 zubů, po drobné úpravě pilníkem na to šel dát. Místo největšího převodníku nechám udělat hliníkový rockring.
Stříbrný model nových klik jsem pořídila v zahraničí. Převodník 38 zubů jsemzakoupila u nás v barvě černé a odbarvovačem jsem z něho barvu odstranila.
V původním vlákně jasně vyplynulo, že není jednoduché nahradit osvědčenou věc. Prostě t na trhu není! Proto jsem se pojistila a vsoučasné době disponuji 3 klikama, mám na ně výměnné převodníky 44z 3x, 32z 3z, 22z 3x, 38z mám teď jednou, ale dokoupím ještě aspoň 2 kusy. Středové osy by asi mohli mít na trhu pořád, ale pro jistotu k těm převodníkům přikoupím nějaké osy do zásoby, s hliníkovýma i ocelovýma miskama :-)
Osvědčených modelů je potřeba se držet a mít jich doma dostatečnou zásobu. Tyto kliky jsou použitelné pro 6/7 kolečko i pro 8/9sp, dají se použít jako dvojtác i trojtác, mají krátkou řetězovou linku, která preferuje větší pastorky, dá se to použít na silniční kolo a má to relativně malý Q-faktor.
Na kole mě baví jezdit, ne shánět náhradní díly a drbat se s tím, jestli něco bude či nebude pasovat.
A co zásobní přesmykač na trubku a krátkou řetězovou linku? Já ho stavěl ze tvých dvou a jednoho dalšího. No také pak můžeš koupit zapouzdřený střed se čtyřhranem a delší osou. Jen se zase zvětší Q faktor.
Jsou s těmi starými koly potíže.
Jeden záložní mám :-)
Ale pořád je tam ten problém, že je to na 42 zubů a nejde to dát níž. Já to používám nad 38 zubů a musím tu škaredou mezeru zakrývat rockringem...
Ale já pořád čekám, že jak se ty gravely víc rozjedou, tak nakonec přijdou na to, že s jedním talířem moc muziky nenadělají a na ty přesmykače pasující k duálům a k malým talířům dojde... pak si takový přesmykače koupím :-D