Dobrý den,
rozhoduji se pro využití skládacího kola na cestu do práce(kolo + vlak). Prosím o jakékoliv zkušenosti - typ kola,skladování ve vlaku,vzdálenost a povrch cesty.
Za jakoukoliv Vaši zkušenost děkuji,moc pomůže.
Borný
Noo, to je dost povšechný požadavek...
Dojíždím na lehotříkolce, jen a pouze, bez vlaku.
Trasy volím různé, ale dlouhodobě nějak podvědomě odbourávám převýšení.
Silnice jen z donucení a nezbytí, míhající se auta já nerad.
Povrchy tvrdé, asfalty či štěrk, ale vyhýbám se blátu, tříkolka to nemá ráda a já nechci v práci vypadat jak "Jožka z bagien".
Obecně bych řekl, že skládací není nutně nezbytné, vzdálenost záleží co si troufneš a co ti stojí za to. Já bych třeba dojížděl i dál, ale nemůžu trávit tolik času na cestách.
Trošku oříšek je co na sebe, aby člověk nezmrzl, ale zároveň v práci moc nesmrděl potem, ale to je individuální, musíš vyladit.
Nemáš-li natrénováno, možná bych začátek odsunul na jaro až se oteplí, jinak hrozí že ti to počasí a zima stihnou znechutit dřív, než to vyladíš do funkčního celku.
Tak tohle tady už hooodně dlouho nebylo :-))
Silnice jen z donucení a nezbytí, míhající se auta já nerad.
Inu takovejch je nás víc. A tu bychom měli tlačit na odpovědné pro cyklostezky a dohánět či předhánět ten západ. Co pamatuju, DDroni už za totáče měli stezky na 2 - 3 kachle mimo chodníky téměř všude. U nás mnohde stále jen ony "vlaštovky" co jaro nedělaj...
A které z mnoha diskusí o skládačce na tomto webu jsi nastudoval?
A co z nich Ti není jasné?
Klikni na "diskuse" a pod modrým riadkom napíš do "google-vlastni vyhledáváni" skládací kolo a klikni na "hledat".
Dobrý den,
Ty chaty jsem zde cetl,nicmeně odpovědi jsem 100% nenašel.
Takže na každodenní dojíždění :
--doporučení na typ kola
--odolnost a údržba kloubů
--16" nebo 20" na dvakrat (3km+2km)
--nechci Dahona ani Bromptna
(První kvůli kloubu představce,druhý kvůli nestandartnosti součástek)
Nechci Dahona kvůli kloubu v představci...
Ty máš něco proti kloubům v představci u skládaček?
Já si tedy naopak skládačku bez toho prostě dost dobře prakticky složit nedovedu.
Vím o jedné značce, kde se řídítka jen vysadí a nechaji volně plandat, ale to bych zase nechtěl já....
Jinak já mám s Dahonem jen TOP zkušenost.
8 let jsem celoročně jezdil Dahon do práce na 24" kolech a měnil jen řetězy, pláště a brzdové špalky. To kolo stále jezdí a je stále ve výborné kondici, pokud mu dá člověk trochu péče. Budu muset nechat jen po těch letech a kilometrech vyměnit už kazetu a nějaký ten již se obnažující bowden.
A do 16" kol bych nešel, jsou to malá kolečka a člověk šlape jak pitomej vůbec to nejede. Musí to být zase vybaveno velkým tácem, aby se to nějak vykompenzovalo....
Když skládačku, tak 20" kola do města a po okolí, to je moje nejlepší zkušenost. Kola jsou svižná a přitom skladná.
Jinak do vlaku bych si vzal klidně skládací tašku na kolo v ruksaku na řídítka, prodávají to. Mám a je to super!
Já to pochopil tak, že mu z nějakého důvodů vadí konkrétně provedení Dahonu, taky by mě zajímalo proč. Skládačka bez kloubu řidítek je nesmysl, bez složení řidítek by to bylo moc neskladné.
Nemám nic proti proti kloubům v představci u skládaček,mám výhrady proti kloubům v představci u Dahona.Tz má Brompton nebo Tern,popř Decathlon řešeny daleko líp.Ten kloub u představce je nejhorší slabina Dahonu
Já mám Dahony i Terny a vidím zde jen rozdíl v závlačce páčky k zajištění řídítek. Ale mohu tě ubezpečit, že Tern a Dahon byly nedávnou ještě jednou firmou a ty principy obou kol jsou skoro stejné. Skoro u všeho. Dokonce i rámy se často podobají nebo ještě donedávna podobaly jako vejce vejci, než se firmy rozdělily. Resp. Dahon rozdělil na Dahon a Tern.
A co se týče zpracování, at´si kdo chce, co chce o mně myslím, myslím, že ho měl z mého pohledu lepší Dahon než-li dnes Tern.
Tím neříkám, že Tern je snad horší, ale na mě Dahon působí zpracováním prostě lépe v mnoha různých detailech.
A co se týče toho kloubu v řídítkách, můj Dahon IOS P4 jezdil do práce v zimě v létě 8 let a dále pak po městě a po okolí ( a stále jezdí), stejně tak jezdil složený vlakem atd. V kloubu je imbus, jehož dotahováním či povolováním seřizuješ pojezd pojistného zámku/ patice v kloubu, takže jediné, co jsem musel za těch 8 let udělat, že pokud jsem cítil vůli v řídítkách, tak jsem zakoupil malý klíček a tím jsem v otevřeném kloubu přitáhl ten imbusšroub pojezdu, pojistná patice se přítáhla více ke středu kloubu a pevněji sevřela/ zamkla kloub.
Ale tentýž princip, pokud si ze svých kol vybavuji ,má i Tern. Dokonce k tomu mám Tern originál nářadí, kde tento klíček je, ovšem nepoužitelný, protože se mi tam nevejde a nejde otočit tím imbusem, mám pocit, že je i větší než ten imbus... Používám tedy ten svůj single klíček i na Tern. :-)
Ak by si uvažoval o klasickej skladačke, tak, dnes už skrutka v predstavci je so zošikmenou maticou a jeden imbus kľúč a bleskovo vytiahneš celé riadidlá. Sedlo so sedlovkou na rýchloupinák. Takto takto to mám na tomto
Jelikož existují skládačky s 20" koly co sou dostatečně malé, tak je zbytečné brát menší kola.
Mám šest let skládací elektrokolo se zadním nábojovým motorem a vlakem jsem s ním jel mnohokrát, ve složeném stavu vedle sedadla bez problémů. S přední odpruženou vidlicí a odpruženou sedlovkou jsem zvládl například cestu z Poříčí nad Sázavou do Týnce nad Sázavou (z něj vlakem zpátky do Prahy), která je sice značená jako cyklostezka, ale reálně je/byla vhodná nanejvýš pro celopéro.(moje žena na neodpružené neelektrické skládačce Kawasaki ovšem podruhé jet odmítla). I dlouhé táhlé kopce, případně prudší zvládá v pohodě. Tak myslím, že by pro daný účel mělo vyhovět.
Cože?? Z Poříčí do Týnce je to pro celopéro?? Vždyť je to normální ne-asfaltová cesta sjízdná na socialistické skládačce Eska!
Na obrázcích Eska na úseku ze Zbořeného Kostelce do Týnce, po pravém břehu řeky po červené značce...
Uváděl jsem cestu jako příklad, že i na skládačce lze zvládnout ne zcela hladkou cestu. Připouštím slabší pamět, bylo to před třemi roky, ale pamatuji si, že právě kolem Zbořeného kostelce byl dokonce kratší úsek asfaltu. Rozhodně se na trase vyskytovaly hlinité úseky s od vody vymletými žlábky a rýhami, přijeli jsme naklepaní jak řízci.
Nechci elektrokolo,
nicméně můžu se zeptat na tip kola
Na prvním obrázku máš příklad využití skládacího kola pro cesty do práce. Pod pojmem "do práce" si v tomto případě představ izolatéra, kterak jede montovat střechu. V batůžku má svářečku s příslušenstvím, klempířské nářadí [nůžky levé, pravé, komínovky malé, velké, dřevěnou paličku], 40 m prodlužovaček, sváču, další pití, montérky, pár detailů foliových rohů a koutů. Izolatér to měl do této konkrétní práce asi 5 km, a to zčásti přes les (nezadaří se pokaždé). Nechtělo se mu autem, neb bylo krásně, raději skočil na skládačku.
Více o skládačce (a že na ní jezdím rád a často) psát nebudu. Nejsem sekretářka pro lenochy. Tento web je skládaček plný. Hledej, šmudlo.
:-)
Slušná nálož materiálu...
Jenom vidim 40m prodlužky a už bych to do batůžku nechtěl, možná ani na nosič...
Ten batůžek je přeci na tom nosiči. Ten červený "batůžek" s koženým dnem :-)
Já právě na kole na zádech nic nesnesu. To bych měl okamžitě mokrá záda. I když jsem zvyklý mít věci v batůžku, tak batůžek se vozí na nosiči. Je jediná vyjímka. Když se při návratu ze sobotního výletu zastavím v prodejně potravin. To jde na těch pár metrů domů batůžek na záda a do košíku na nosiči nahážu nákup.
Na skládačce (Eska/GI) jezdím v Praze do práce něco přes pět let. Nejdřív 5 km mezi Záběhlicemi a Hostivaří, teď 6 mezi Břevnovem a Hůrkou. Nemá ráda kočičí hlavy a obecně rychlou jízdu po hrbatém povrchu, tak jezdím prakticky výhradně po asfaltu. Mezi auty bez problémů (světla, brzdy, úzká řidítka), kopce taky nevadí (8 převodů). Dálkový rekord mám tuším 90 km, to bylo letos v létě, celodenní výlet do Berouna a zpátky. Limitem je jenom bolení zápěstí a zadku, kolu je to jedno.
Vlakem jsem jel jenom párkrát. Kolo většinou stálo nesložené v nízkopodlažním oddílu a jednou viselo na háku, i tak je menší než standardní kolo, na která jsou cyklooddíly stavěné. Složené jsem ho měl jenom jednou, když bylo fakt málo místa:
http://nightrider.xf.cz/galerie/lsm2017_01.jpg
http://nightrider.xf.cz/galerie/lsm2017_16.jpg
Skládám jenom kloub na rámu, řidítka a sedlo zůstávají. Dnešní skládačky jsou v tomhle ohledu podstatně vymakanější.
90 km. Tak to je výzva! Zas mám o čem špekulovat za dlouhých zimních večerů. :-)
Prima, že se ozýváš. Odhodlávám se, že Tě poprosím, jestli bychom se nemohli podívat do toho kick-shiftu, co nechce řadit do lehka. Věř či nevěř, pořád to nemám vyřešené a pořád to zlobí.
Na jednu stranu si říkám, že snad nejsem takové pako, abych to nerozebral. Zvláště, když na Tvých stránkách to vypadá tak jednoduše. A také kočka by si jistě ráda packou pinkla pod postel nějakou součástku, co by mi upadla ze stolu. Ale zas na druhou stranu, když v tom máš praxi a víš, co čekat...
No nic. Do konce roku nevím, kam dřív skočit. Případně se s prosbou ozvu později. Ď.
A o skládačce uvažuješ proč? Co konkrétně tě zajímá? Kolik do toho chceš vrazit? Kolik km na tom chceš jezdit?
Já soudobou skládačku (Dema F7) mám, jezdím na ní, jezdí se na tom úplně v pohodě, už sem na tom ujel i stovku. Není to významně míň pohodlný než normální kolo. Možná by to bylo horší snad jedině kdybys byl nadprůměrně vysoký.
Já s tím vlakem nejezdím, ale pokud jezdíš vlakem, kam nelze brát kola, tak klasická skládačka s 20" koly je poněkud na hraně s max rozměry pro zavazadlo 90 x 60 x 40 cm, ta moje má na výšku o něco víc než těch 60 cm. Kola jako Brompton nebo Tern BYB jsou v limitu s rezervou
Osobně bych po zkušenosti dal přednost modelu, kde se řidítka sklápí vně a ne mezi kola. Co mi rychle odešlo byly ty skládací pedály, mají krátkou osu a ložisko je více namáháno.
Re: "klasická skládačka s 20" koly je poněkud na hraně s max rozměry pro zavazadlo 90 x 60 x 40 cm".
Nevím, jak moderní vergly. Ale socialistická skládačka Eska s 20" koly se do těch rozměrů vejde! A to i bez demontáže pedálů! Měřeno exaktně mezi deskami polystyrenu.
Někdy si říkám, jestli za socíku ty rozměry stanovily ČSD podle Esky, nebo jestli v Rokycanech projektovali Esku podle limitů ČSD.
:-)
Tak uvažuju normálně složenou sládačku, na fotce v bedýnce máš úplně demontovaná řidítka a chybí tam sedlo a sedlovka.
Stimmt, jen uvažuj, to může být jenom ku prospěchu.
Rovné desky XPS bez zámku mají menší rozměr 60 cm, jak si ověříš v každých stavebninách. Podívej se pořádně na druhý obrázek, kde končí svislá rámová trubka. Tam se sedlo na zcela zasunuté sedlovce vejde.
Obdobně řidítka, jak jsem v rychlosti načrtl. On i ten zdánlivý patvar řídítek má svůj význam.
A mimochodem, mrkni také na ten skládací metr. Složená Eska je dlouhá nikoli 90, ale jen 80 cm.
Vzhledem k tomu, jak je Eska praktická a jak Esce nakládám, ji považuji za velmi povedený výrobek na svoji dobu. Naopak mě překvapuje, že dnešní skládačky 20´´ se do těch rozměrů nevejdou.
Jo, u Esky mi chybí v originálu nábojová převodovka (já si ji dokoupil). Ale mluvíme o sedmdesátých letech, že ano...
Bohužel Esku sem neměl v ruce, co sem viděl na obrázcích tak to vůbec nemá skládací řidítka, musí se demontovat. Taky při cestě vlakem neuvažuju vyndávat sedlovku úplně ven stejně tak montovat něco klíčem. Při skládaní na současné skládačce povolím RÚ sedlovky a zasunu sedlo, otevřu klapák řidítek a sklopím řidítka, natočím kliky a otevřu klapák rámu a sklopím rám, hotovo.
Většina skládaček přesahuje ten prostřední rozměr 60 cm - výška. Průměr obutého 20" kola je cca50 cm a vidlice + hlavová trubka dají víc než 10 cm.
Tak ještě jednou. A budu psát pomalu, abys to pochopil.
Sedlovku není třeba vyndavat, jen se úplně zasune do rámu. Řídítka není třeba demontovat, po povolení jednoho šroubu na představci se zasune představec do rámu a řídítka zároveň sklopí (otočí v představci).
Teda tak to aspoň dělám já. Možná, že Ty podle obrázků, co si viděl, víš, že to je jinak...
Chápu, že Tě prudí, že 40 let starý krám má lepší parametry (menší rozměr po složení), než Tvoje kolo za 10 000. A to bez nutnosti natáčet kliky.
Ale ani Esčí řídítka, ani Esčí sedlovka, nemají RU. A ani RUR. Musí se povolit ocelovou tyčkou, která se zasune do oka matice, to zas jo.
Tak proč sem furt cpeš fotky, kde je to rozebraný. Bohužel včera se mi v rychlosti nepodařilo najít video nebo aspoň fotku, kde je Eska normálně složená pro transport, ne rozebraná.
Moderní skládací kolo složíš za minutu a bez nářadí.
https://youtu.be/iH16844b3iM
Re: xtonda: "Tak proč sem furt cpeš fotky, kde je to rozebraný. "
Tak už se nezlob. Nemohl jsem tušit, že neumíš číst, případně že nechápeš psaný text, a že si jen prohlížíš obrázky.
Ty tady tvrdíš, že složená Eska je menší než dnešní skládačky a dokládáš to fotkou kola bez sedlovky a řidítek. Já chci vidět foto jak ta Eska vypadá složená a ne rozebraná abych si udělal vlastní představu.
Re: xtonda: "Já chci vidět foto".
No vždyť to říkám, že jsi na ty obrázky, protože text nechápeš.
Je mi jedno, co chceš.
Je mi jedno, zda mojí informaci věříš.
Nezajímáš mě natolik, abych Tě přesvědčoval.
Můj výrok zní: "Složené socialistické kolo Eska zabírá prostor s největšími rozměry 85 x 60 x 40 cm".
Kdo chce, ať podle toho směřuje svoje úvahy o skládacích kolech.
Kdo nechce, ať nechá být.
Obrázek, jak nacpat Esku do vietnamské tašky 80 x 65 x 23 cm, zde: http://ifavorit.cz/eska-skladaci-prepravni... .
Ale Ty na to, xtondo, prosím Tě neklikej! Neboť jsou tam zas vyndaná řídítka, vložená volně do té tašky, čili podle Tebe už to není vůbec žádná skládací skládačka!
Ano pochopils to správně, já ti to nevěřím. Eska má vyšší hlavovou trubku než moderní skládačky a a má neprůchozí a poměrně vysokou sedlovou trubku, takže se sedlovka nedá zasunout až k zemi, takže prostě nevěřím, že se to dá složit líp než moderní skládačky.
co myslíš neprůchozí sedlovkou?
Jako že není zdola otevřená?
ale to by jsi v ní nemoh vozit pumpičku, vypadla by ti...
Jo, Eska má sedlovou trubku zakončenou domkem pro středové složení jako neskládací kola, současné skládačky mají střed mimo, takže se dá sedlovka prostrčit skrz až na zem, čímž je výsledek menší a kolo opřené o sedlovku stojí na zemi
Demu sem kupoval v akci za 6500, bylo to nejlevnější co sem sehnal s kazetovým nábojem.
Jenorychlostní skládačka se dá koupit v Decathlonu za čtyřku.
Ta z Dekáče je dobrá jen jako základ pro tuning.
Rám je, pravda, dobrej a pevnej. Kola rovnou zahodit a vyplest si nový. Brzdy vyměnit, komu je život milej...
Jinak spokojenost, kdo má rád vzpřímenější posaz...
Fun fact: ohnul jsem osu v zadním náboji při stoupání v kopcu, co má nejvýš tak 8 procent...
Za 4 klacky dobrý rám? To nezní tak úplně špatně.
Jo. Rám je pevnej, nic se pode mnou nekroutí, klouby rámu i představce držej jak helvétská víra.
Šetřilo se jinde - brzdový čelisti jsou plechovej výlisek, veškerý ložiska se vylágrujou během pár set kilometrů, zapouzdřený není vůbec nic, osy jsou snad z plastelíny.
Jo, a reziví to (vevnitř). Je to ocel, že jo...překvapivě použitelný je na tom sedlo i pláště, ale to bude asi tím, že jsem od nich vůbec nic nečekal...
Děkuji za tip, rám a kloub představce jsou základ.
O ocelovém Tiltu uvažuji-nevím jaký koupit - jestli single za 4 nebo 6-rychlostní za 6.Záleži na zadní rozteči.Vy máte které a jaká je rozteč v mm zadní vidlice,potřebuji 135 mm na horskou nábu.Je to ocel,pár mm se dá roztáhnout. Děkuji
Mám jednorychlostní za 4 litry. Rám bude počítám stejnej - jsou tam návarky na bowden přehazovačky, osa je dělaná na vícekolečko, je na ní distanční podložka. Rozteč bude nějakých 130+ mm.
Jestli ty blatníky a přehazka za ty plus dva litry stojí, fakt netuším. Jestli je přehazka tak kvalitní jak středy, náboje a brzdy, tak asi ani ne...
Jo, a je i Tilt s hliníkovým rámem stejného provedení. Dokonce i u toho za 4 litry mi tvrdili na prodejně, že je z hliníku. Pro sichr jsem si to tam šel ověřit s magnetem k cyklocomputeru :-)
Mám dojem, že u té Esky to jde bez nářadí. I ta řidítka. A ten čas, když někomu vadí 1 - 2 minuty pro ušetřenou velikost - prosím. Ale je fakt, že spousta lidí nedokáže strávit, že i v tom sociálizmu bylo něco dobrého či lepšího byť před 40 či 50 roky.
Ten predstavec na Eske zatiahnúť som mal vždy problém. Vždy sa pretáčali riadidlá Len Knippex-ky pomohli. Bolo tam plytké drážkovanie. Len tá hlava je už škaredá od zúbkov klieští.
myslíš hlavové složení, ne?
Představec se dotahoval čudlíkem který byl provrtaný pro tyčku, pokud si pamatuji dobře.
Stejnou tyčkou se doatahovala matice sedačky
Také jsem z toho byl dost zmatený. Ale tohle vysvětlení mě nenapadlo, i když jsem marně dumal, kde je na představci plytké (jemné?) drážkování.
Tak ještě uvidíme, co na to palot.
Na riadidlách (v objímke) som myslel. To drážkovanie bolo len také jemnučké čiarky proto otočeniu dopredu alebo k sebe. Musel som tam ešte vsunúť jemný brúsny papier.
Mám aj teraz skladačku čo som kúpil u Vás v bazáre keď som jazdi do CZ.
To je zvláštní. Zažil jsem dva představce s nedotažitelnými řídítky. Ale zrovna u originálního představce Eska jsem s tím problém neměl. Ten horní díl, taková objímka, je uzpůsobená k tomu, aby řídítka sevřela, co to jde.
Docela by mě zajímalo, v čem je chyba.
Plechovou vložku Esčí řídítka v představci mít nemají, myslím si. Na mých skládačkách není.
Re: "Len tá hlava je už škaredá od zúbkov klieští."
A tys tam neměl na horním konci šroubu představce dírku na prostrčení ocelové tyčky? Žes to bral kleštěmi? To si ani nějak nedovedu představit, jak kleštěmi utahuješ válcovou hlavu šroubu.
Len som nemal takú tyčku ktorá by sa nezohla. Mal som 3 skladačky. Na tejto poslednej som to mal.
hele, měl jsem skládačku a když jsem z té kožené taštičky vytratil origo "utahovací" tyčku tak
se mi kus kulatiny 6(nebo 8?) co jsem vyžebral v dílnách ohýbal. (jo a v mezidobí jsem používal šroubovák, ten jsem ohnul taky...)
Takže ten origo byl asi z trochu lepšího mateiálu.
Rus to utahování řešil specialními šrouby s pačkou - viz foto. Vcelku vyhovující až na to, že vyhovuje i nenechavcům, jako ostatně u jiných modelů. Tak je asi onen vrtaný šroub s tyčkou to nejlepší řešení. Nesmí se ovšem zapomenout či nechat u kola.(Já než zaplatil oplatky tak potah z Lidlu byl fuč). V dnešní době onoho bezbřehého liberalizmu, kdy si dokonce zlodějny označujeme novými slovíčky jako pragmatizmus, využívání až zneužívání práva a t.d.
Proto si každý vše možné bere z kola sebou. Ale to by snad bylo na další tema, kdo chce, nechť si ho založí.
Líbí se mi ten kloub na rámu, vypadá opravdu bytelně. Ten plechový výlisek na mojí esce už je tak vykloktaný, že uvažuju o svaření napevno.
Re: "Většina skládaček přesahuje ten prostřední rozměr 60 cm - výška."
Většina dnešních skládaček možná. Eska ne. Kdyby Ti nešlo do hlavy, jak je to možné, studuj obrázek. Složená Eska, dejme tomu teoreticky v přepravním vaku, je celá jaksi sklopená.
Tá Dema je vlastne to isté čo Heipe, BonRide atď. nie?
Neznám Bonride ani Heipe, takže těžko říct, ty skládačky sou dost podobný, na tu demu se dá vygooglit nějaká recenze a na YT je video, bohužel v něm nepředvádí skládání.
V jednom obchodě chlápek říkal, že Dema je distributor Dahonu, takže by od nich mohli mít OER rámy, ale to je čirá spekulace.
Myslím, že montáž té přehazky v zadním náboji se pro širší použití vylpácí. Klasická je vzhledem k blízkosti silnice více náchylná k poškození....
Údajně existuje kopa skládaček tak říkajíc "do kufru" ale jsou stále dost drahé a ty staré typy jsou tak akorát do kufru auta. Nejvíc vadí pedály a řídítka. Nevím, ale asi bez větší montáře to nejde.....
Jinak je hezké např. cestovat s větším kufírkem a mít možnost se svézt a zrychlit pohyb.
Existuje kde co, třeba i výstřelky jako je Strida, ale je to drahý a čím menší ve složeném stavu to má být, tím víc kompromisů tam je a je to méně pohodlné. Prostě je potřeba si vybrat, jestli chci co nejkomfortnější jízdu nebo co nejkomfortnější přepravu. Kola jako Tern BYB nebo Dahon Curl i4 už mi přijdou dost kompaktní pro denní přepravu MHD.
Reálně z toho, z čím jsem jezdil hromadnou dopravou, tak nejpoužitelnější je ten Brompton. To mi vzali i do letadla jako normální zavazadlo.
Ty dvacetipalcový kola nejsou skládací, ale jen v případě potřeby složitelný. Do vlaku dobrý, ale na manipulaci holt složitější.
Kdybych si měl kupovat fakt skládací kolo na cestování hromadnou dopravou, a měl na to prachy, koupím Brompton. Kdybych neměl prachy, koupím ojetej Brompton.
To s atypickejma náhradníma dílama je kec, mimochodem. Jediný co výměnnejch dílů není úplná konfekce jsou zadní pastorky u 2/6rychlostního modelu a pochopitelně tác. Ještě teda řadící lanka, ale ty se daj z normálního lanka vyrobit za 5 minut pilníkem...
I já bych se přimlouval za Bromptna,i když pláště nejsou standart(349 mm je nestandartní průměr-standarty jsou 16"-305 mm,18"-355mm,20"-406mm) a jsou dost úzké,tak že nepruží.
Na rovinu ale ze své zkušenosti musím říct,že s dlažebními kostkami Brompton zrovna nekamarádí.
Co se týče pastorku,tak rozebírám 8-kovou kazetu.
Na 20" skládačku seženeš vše téměř v každém cykloobchodě.
Sadu pastorků s příslušenstvím jsem posledně kupoval za cca 280 Kč. Přímo s logem Brompton. Na to nepotřebuju rozebírat kazetu. Ty pláště jsou lehce atyp rozměr, pravda, na druhou stranu se daj koupit všude možně. I když teda výběr omezen. Jo, jsou úzký. Ono široký pláště do úzých vidlic Bromptona jaksi nenarveš.
A ano, dlažba typu kočičí hlavy je na tom peklo. Do Prahy bych si to nekoupil...
ad pastorky - máte plně pravdu,nicméně rozebrat 8-mickové Shimano je alternativa i cenově.Originální pastorky jsou lepší,hlubší.
ad uzké gumy - zadek Bromptna lze odpružit titanovou pružinou z čínského webshopu,s předkem je to horší-tam asi řešení není.
Záleží jak daleko jedeš a jak moc do kopce.
Do tak 5ti kilometrů je dobrá Strida, tu složíš všude
Tak trochu skládací golfové hole.
Rozhodně lepši nez minikolobežky,at už elektro neno neelektro.
Jak je stará?
Co mirné kopce(přepadávani dozadu nebo výjezd-přece jenom je to single)
Po složeni je to docela velké.
Novohradský
Ta Strida už je extrém, navíc je to spíš pro menší lidi. Kdo potřebuje dát sedlo výš, tak se mu zároveň posouvá dopředu.
Se sedlem moc hejbat nejde, to kolo je pro normální lidi, a ne pro přerostlé habány :-)
Ne, máš pravdu, vysocí lidé na tom mohou mít problémy, snad jsou i odstupňované velikosto Stridy, ale nikoliv u nás.
Člověk se na tom musí naučit jezdit, zvyknout si, je to trochu jiné než na normálním kole. Mírné kopečky to zvládá, ale zase, žádné "jdu ze sedla" to jdeš rovnou na hubu. Do města je to dobrý prostředek, pohybuješ se na chodníku, a lidi se tě nebojí, také se dá jet vlastně krokem. Dá se to složit a můžeš s tím do dopravních prostředků i tam, kde kolo není povoleno.
Výhodou je i plastový řemen místo řetězu, nemaže se kolomazí a tak nešpiní.
V centrální Paříži jsem na tom zhruba stejně rychlej, jako Soňa metrem, když musí přestupovat.
Pro chromajzly, co mají problémy s klouby a koloběžky jsou pro ně nepoužitelné celkem velmi dobré řešení, právě pro tu možnost složit a namáčknout se i do přecpaného metra, když je potřeba.
Na to existuji drahe bajonetove pedaly,ale jsou prima-viz nejmenovany vyrobce lehokol
Zdavím, já jsem s za tímto účele pořídil TERN Node s 24palcovými koly. Mladšího bratra tohoto www.azub.cz/skladaci-kolo-24-tern-node-c8-p19310/
Slouží už pět let bez problémů. 24kola jedou velmi pěkně a jsou pohodlné i na kostkách apod. Pokud tedy nehledíte vysloveně na rozměr kole, doporučuji. Ve vlaku mi jej normálě berou jako skládačku a neplatím za něj. I když rozměriy jsou technicky vzato větší než třeba udává ČD pro zavazadla. Ale to upřímně překonává i větší batoh.
Vyzkoušená mám dvě kola, jedno z nich na dvou různých trasách. Plus příležitostná cesta vlakem někam dál.
Problém jsem neměl nikdy (ve smyslu že by to někomu ve vlaku vadilo nebo nastal jakýkoliv konflikt).
První byl stařičký Dahon Presto na 16" kolech. Rok jsem s ním pravidelně jezdil Brno-Brankovice, kde jezdily velké motoráky s velkoprostorovými vozy. Když bylo kolo suché a čisté, dával jsem ho nahoru na nosič nad sedadly, kam se celkem pohodlně dalo dát, pokud tam nic jiného nebylo. Když bylo kolo mokré nebo od sněhu, nechával jsem ho stát na zemi pod oknem mezi sedadly, takže minimálně jedno sedadlo tím pádem ztratilo prostor pro nohy na nešlo by použít. Ale můj směr (ráno z města a odpoledne do města) jezdil poloprázdný, takže to nikdy nebyl problém.
Občas jsem ho použil na trase Žabčice - Popovice u Rajhradu, elektrickou lokomotivou tažené velkoprostorové vozy. Je to krátká jízda, takže jsem zůstaval v prostoru dveří a případně využil sklopné sedátko vedle nich, pokud tam nidko nebyl. Opět vždy bez problémů.
Na té druhé trase poslední dobou používám i Tern BYB, který jezdí díky 20" kolům a tuhému rámu úplně parádně, ale přitom se poskládá do stejně malého balíku a stojí na podlaze ještě stabilněji. Ještě jsem ho nikdy nezkusil dát na nosič nad sedadly, ale asi by to i šlo.
Pokud má člověk dojížděcí trasu po dvoukolejné trati, jako byly obě moje trasy, je to podle mě velmi dobrý druh dopravy. Podle mých zkušeností na těchto trasách jsou zpoždění vlaků minimální nebo žádná, přesun na vlak a z vlaku na kole je násobně rychlejší než chůze a celkový čas tak skoro konkuruje autu, jen je to menší stres a člověk se trochu projede na kole. Můžu doporučit.
Ten Tern BYB P8 je dobrý tip.Je poněkud dražší,ale ty klouby vypadají bytelně.Snad při originální koupi a registraci dává Tern "warranty on frame 10 years".
Po peronu se to dá taky popovézt.Otiginál má gumy široké 40 mm.Můj dotaz na Vás je,vejdou se tam gumy 47 mm (1,75") široké.
Kola, respektive prostor ve vidlicích zkusím doma přeměřit. Nepřipadalo mi, že by pláště byly ve vidlicích nějak natěsno, ale radši mrknu pořádně a změřím.
Složené rozměry nejsou úplně Brompton, to je pravda, ale je to o hodně menší než jiné 20" skládačky. A co je potenciálně důležité, i když mě to nikdy ještě nepřeměřovali, je to, že do normy ČD pro bezplatné zavazadlo (40x60x90cm) se to vejde.
Ty kolečka z kancelářské židle vzadu na nosiči se mi na tom líbí hodně. Teda ne ty kolečka sama o sobě, ale to jak to s nima funguje pro posunování po nástupišti, po podlaze vagonu atd. S plně složným kolem to při mojí výšce znamená malinko se předklonit a při přejezdu hrbolů to má tendenci se převracet dopředu, takže to někdy spíš tahám za sebou jak nákupní tašku a jede to jen po velkých kolech. Když se chystám pochodovat delší vzdálenost přes větší nádraží a chci kolo nechat převážně složené, vyklopím nahoru jen řídítka a tlačím to před sebou za ně. To funguje pěkně i na blbém povrchu.
Klouby působí při zacvakávání a za jízdy extrémně robustním dojmem. Jediná plastová věc v nich je sekundární západka (to malé posuvné na boku páky) a má to tvar takový, že nic není náchylné k ulomení jako se mi kdysi podobná věc ulomila na Dahonu. Za prvních pár set cyklů skládání se ještě nic nevychodilo tolik, abych měl na předepnutí kloubů co seřizovat. Zkusil jsem na kolo sednou s nezajištěnými klouby (velké páky otevřené, nezacvaknuté). Vše drží na vých místech váha jezdce nemá tendenci kolo složit. To asi přispívá k tomu, že se klouby zdá se nevychodí nějak přehnaně rychle.
Dekuju moc,
Váš mail mi potvrdil bližší výběr.Ten je mezi právě Tern BYB P8 a ocelovým Decathlonem(právě kvůli bytelným kloubům-hlavně představce),ze kterého bych prakticky nechal jen rám a zbytek vytunil.
Nicméně dát do BYB standatní pneumatiky 1,75"(šíře 47mm) je silný argument pro první variantu.
Dalšími argumenty pro ni jsou i pojezdy a kompletní vybavení kola,takže by se nemuselo tunit a bylo by po starostech.
Prosím jěště o laskavost - změřte mi prosím průměr sedlové trubky-je 33,9 mm nebo 34,9 mm.
Jěště se ze zajimavosti zeptám ,jakého jste měl Dahona.Hrozně se mi líbí Dahon Speed 8,ale kvůli choulostiému kloubu hlavni rámové trubky jsem ho k mé lítosti vyloučil.
Ne cena,ale odolnost kloubů je pro mě hlavním kritériem.Vše ostatní lze řešit
Jěště jednou,děkuji moc
Vždyť to mají ve specifikaci, sedlovka u BYB je teleskopická, spodní část má průměr 34,9 mm, horní 30,9 mm. Takže vnitřní průměr sedlové trubky bude těch 34,9 mm a vnější (tj. průměr objímky) minimálně 40 mm.
Mám už pár let Tern Joe, je to vyrobené ve Vietnamu, a z původního kola zůstal v podstatě jen ten rám a řídítka, ostatní jsem musel vyměnit, protože to byl nezkonalej šunt a to to kolo nebylo levné.
Takže, aby bylo funkční, mě stál asi dvojnásobek.
Možná novější modely jsou lepší, ale než to koupíš, pořádně si to prohlédni a spošítej, co všechno budeš muset vyměnit, aby se náhodou nezjistilo, že sis měl koupit radši dražšího bromíka....
Trvalo mi to, poslední dobou je tolik práce a jiných věcí, že jsem na to furt zapomínal. Sorry.
Pláště co tam mám mají reálně asi 38mm na šířku a ve vidlicích je cca 15mm místa na každou stranu. Cokoliv pod cca 60mm šířky by se mělo vejít bez problémů, i když nad 50mm asi začíná otrava s nasazováním kol do vidlic přes brzdové špalky jako u všech kol s V-brzdama.
Sedlovky jsou jak píše xtonda, spodní díl 34,9mm a horní díl 30,9mm. Já teda naměřil 34,8mm a nahoře 31mm, ale to může být stejně dobře chyba měření jako výrobní tolerance.
Jo a měl jsem starý Dahon Presto na 16" kolech s třírychlostním nábojem vzadu. Kloby se mu rozviklávaly postupem času, na hlavním kloubu v půlce rámu napřed rupnula ta malá plastová zajišťovací věc a později ta hlavní tlačná součástka uvnitř velké páky. Naštěstí šlo snadno vyrobit náhradu z M6 šroubu i na malém stolním soustruhu, tehdy jsem pořádný ještě neměl. Jezdilo se na tom příjemně, bylo to lehké, ale životnost nic moc a 20" kola přece jen jedou po našich asfaltech o kus lépe.
Já si už pár měsíců užívám jízdu na Dahon Jetstream, tuším z roku 2010, koupen v originál krabici pro mou přítelkyni, která to ale úplně nedokáže docenit z mnoha malých důvodů.
Předně, nejezdí tolik po městě, a nepotřebuje skládat.
Zadní odpružení ocenila a odjela na tom stezku Praha-Kralupy a zpět, kolem řeky, takže nadšená byla, nicméňe po mé úpravě na balonové pneu a blatníky, kolo ztěžklo z 12kg skoro na 13,5.
Přední odpružení je u tohoto kola spíše pro těžší váhy, takže u 55kg dámy se ozve jen když spadne do fakt velké díry...
Poté co jsem tohle zjistil, vzal jsem si kolo do parády spíše pro sebe (85kg) a jako univerzál pro hosty.
Dotáhl jsem výplety, koupil novou sedlovku s klasickým zámkem, a sedlo které mi vyhovuje.
Při mé hmotnosti a výšce 195cm je jízda do 30km/h v mnoha pasážích často rychlejší, hlavně díky odpružení které spolehlivě žehlí rozbitý asfalt.
Sjel jsem na ni i schody když jsem ji koupil, a lehčí terén není problém - jen přední pružení postrádá tlumení odskoku, ale dá se s tím žít.
Poslední věc k tomuto kolu bych řekl, připadá mi nedoceněné, a některé věci bych udělal jinak - nepřišel jsem na to jak by kolo mohlo složené stát na zemi samo; geometrie středu atd.
V základu chyběly blatníky, což samo o sobě znamená cestu do pekel pro obě pružící jednotky - ale podle všeho Dahon měl v nabídce kolo které bylo takto poladěné.
Jak jsem pochopil, Dahon sem tam vrhl várku těchto FSFB na trh, ale spíše na zakázku pro konkrétního dodavatele, později i s kotouči.
Závěrem: myslím že neodpružená skládačka by pod mým zadkem příliš trpěla, a já trpěl vždy jízdou na ní.
Tohle mne po městě baví někdy více než můj silniční singlespeed...
Inu pokud to beru z pohledu obyčejného človíčka, a hlavně z pohledu ceny, tak stále ty novinky na onu starou Esku to nemá.
Chápu, mne zase čílí co má v nabídce Tern (syn Dahona), i když uznávám že pozvedl folding biky na novou úroveň.
Na můj styl jízdy je neodpružená skládačka nepoužitelná a tudíž jsou to vyhozené peníze, a nikdy jsem si ji proto nekoupil.
Tak jsem ho našel u jediného obchodu v prodeji nedostupné. Ostatní vyřazeno z prodeje. Odpružená skládačka je asi do budoucna fantas.
Třeba Birdy je odpružená standartně, takže je to spíš o tom jak se dotyčný výrobce rozhodne, Tern si zatím zvolil strategii - udělám ze skládačky snobárnu - a podle toho to vypadá.
Též jsem koupil starší USA verzi a doladil a musím říci, že je to lehounké dělo pod zadkem. Mám tam Dualdrive DD27 a hydraulické brzdy a kolo jede jak vítr i skvěle brzdí. Odpružení i přes veškeré ošetření a nastavení dle tabulek výrobců není úplně top, spíš mi připadá, že to více kope, než pruží, ale jinak super. Navíc kola 20 mají jedinečnou/ skvělou vlastnost = rychle reagují a zabírají, čili pokud je dost převodů, jako že DD27 je dostatek, tak to kolo je schopno jet jak v terénu tak uhánět velice pěkně po silnici a z místa navíc skvělý odpich. A jak je kolo lehké, je to jak uhánět na divokém mustangovi.;-) Prostě vás dostane svou živostí.
Pěkný, ty máš tu origo německou přední vidlu s tlumičem zboku, ale přitom máš rám s tím drátem u středu, aby ti kolo nepadalo složené...zajímalo by mne jaký je to rok, nemáš tucha?
Jiní diskutující řekli, že nebývá problém s kolem stojícím na zemi. Pro tvoje podmínky (2+3km) stačí 16 palcové. Hlavně bych řešil, aby kolo ve složeném stavu SAMO stálo a vešlo se do půdorysu 90x40cm – problém vidím pouze v řídítkách.
Cituji odtud: https://www.cd.cz/dalsi-sluzby/psi-kola-a-jina...
Ruční zavazadlo se přepravuje zdarma
Ruční zavazadla si přepravujete sami a ve vlaku je umístíte nad nebo pod místem, které ve vlaku zaujímáte, případně je můžete mít na svém klíně.
Zavazadlo, které nemůžete umístit nad a pod místo, které zaujímáte, ale nepřekročí ani jeden z rozměrů 90 x 60 x 40 cm, se TAKÉ POVAŽUJE ruční zavazadlo.
Když nenarazíš na blbce, tak výšku takto odstaveného kola nikdo řešit nebude.
Pro zajímavost podmínky pražské MHD
- maximální povolené rozměry předmětů: 50 × 60 × 80 cm
- stanovené rozměry může v jednom rozměru překročit ... složené (sbalené) skládací kolo ...
https://www.dpp.cz/cestovani/cestovani-mhd...
Něco k tématu pro pobavení
Eska dostává zabrat
https://youtu.be/uHGljJ2mAJA
Miniskládačky
https://youtu.be/6My3Xd40YI4
https://youtu.be/3bfdd5IEqxQ
Nic než esku už nechci :-D Jinak ty pidikolovky by mi vadili bez řazení.
Fakt je že to už nejsou kola, i když se to tu a tam využít asi dá z pohledu rovné asfaltky. (Co sjedu s onou Kamou, tam by tihle museli klusat pěšky). Ovšem pokud chce někdo do absolutního minima, pak už je jednodušší použít brusle. To na té rovné silnici vyjde na stejno a s daleko menšími rozměry.....
Prosím Vás, když má skládačka max. výšku cyklisty 185cm (mám ohromujících 191). Tí se míní jen délka sedlové trubky nebo kopání kolenem do řídítek?
Skládací Eska má průměr sedlovky 35 mm.Dá se použit redukce sedlovky 34,9mm/31,6mm a v Decathlonu jako náhradní díl koupit sedlovou trubku 56cm-31,6mm.
Dá se také udělat dvojitá sedlovka,mám s tím zkušenosti,-u vnější uříznout flexkou konec a pak naříznout rozparek. Pak se koupí objímka - 31,6mm-vnějsí mají a dovnitř hliníková sedlovka daného průměru.
Za řídítka se dají dát hlubší V-řídítka.
A o jakou skládačku konkrétně se jedná? Dražší skládačky mají třeba nastavitelný představec a jsou tam větší možnosti přizpůsobení.
I když dáš delší sedlovku, tak více vytažená sedlovka je delší páka a rám bude trpět. U neskládacích kol se dělají různé velikosti, kdežto skládačky jsou jedna velikost pro všechny a jestliže je to dělaný pro lidi už od 145 - 150 cm, tak je jasný, že pro takto nadprůměrně vysokou osobu nebude úplně ideální.
Ony ty údaje výrobců o výšce jezdce jsou dost orientační a navíc nejde jen o výšku ale celkově o proporce. Nejlepší to bude prostě někde zkusit.
Tak skoro všechny skládačka jsou 185cm, tak že pro mně je silně zúžený výběr. Akorát ten byb a jiné mnou přehlédnutá kola jsou 195cm. Myslím to obecně, jestli prostě stačí jen delší sedlovka.
Třeba Tern uvádí 190 cm, u BYB a u modelů s většími koly Node a Eclipse dokonce 195 cm. Dahon má 190 cm, Decathlon 185 cm. Různí výrobci mohou mít tu hranici nastavenou různě natěsno, všechny skládačky nemají úplně identickou geometrii, prostě to není všude stejný a nejlepší je to zkusit
Skládačka je použitelná v každém terénu. Jde jen o množství vynaložené energie a občasné mírné nepohodlí.
A tak zase bych z ní nedělal horský celopéro v přestrojení.
Ano, sjet a projet se dá ledacos, ale odsud posud, ne vždy to stojí za vynaloženou námahu a související riziko...
Píšu snad něco jiného? Když se toho nebojíš tak lze cokoliv https://m.youtube.com/watch?ab_channel=Va%C5...
Ježiš tak promiň, já jsem se zapomněl v kategorii "využití skládačky při dojíždění do práce", nějak jsem zanedbal ten přechod do škatulky "jak jsem zničil starý kolo při sjezdu nemožnýho trailu s okopírovaným jménem" :-D
To je neskutečný co na té skládačce dokázal. Dát modré Trutnovké traily na skládačce no budiž, krapet masochismu, ale dá se, dát červený to už je slušná machrovina, ale dát komplet celou černou, tak to je neuvěřitelné a na mokrém, tak to už hlava nebere.
Musela být docela sranda, pokud na skládačce na červené projížděl kolem těch s hodně dobrým fullem co některé pasáže obcházejí, natož na černé.
Neznat to tam a vidět jak z boku na asfalt vypadne z lesa po černé maník na skládačce, tak si řeknu o co jde a proč sem tam vůbec jezdil :-))
Je prostě dobrej. Já bych se bál, že se to nečekaně rozpadne a napichnu se na nějakou trčící trubku. Já vždycky jedu zbaběle krokem. Zase se z té skládačky dobře vystupuje.
Je víc než dobrej, už jenom na těch malých kolech přejíždět takové balvany je něco úžasného.
Je to šestinásobný mistr světa v biketrialu v hlavní kategorii Elite a kritická místa prohopsal trialovou technikou, je to machr, ale tohle už není jízda a nic to nemění na tom, co se dá sjet a jak je to zábavné na skládačce a co na odpovídajícím nářadí.
Absolutní blbost. Stačí polní cesta s trochu vyjetými kolejemi kde drhneš pedály o zem protože jsi se středen níž.
Toho chlapa na videu bych rád viděl jet tu samou trasu nahru. Kolik % trasy bude tlačit - to nelze nazývat nepohodlím ale "nejetím".
Nahoru se to taky jezdí jinudy a to by on zvládl bez větších potíží. Já to tam vyjíždím tak 5 x za den, ale černou v uctivé vzdálenosti objíždím :-)
Vždyť jsi se výrazně zlepšil a věřím tomu, že bys to sjel sice zvolna, ale hezky na pána.
Na černou jsem se také podíval za ideálních podmínek, když byla dobrá viditelnost a hlavně sucho s navlhlým prachem. Zkusil jsem úvod a pak část druhé pasáže, pak už to nešlo. I když mi to dva ukazovali kudy a jak, tak prostě hlava mě dál nepustila. No a Whistlera jsem si prošel a s obdivem se podíval jak se to s lehkostí a hravě projíždí :-)
Taky trošku přispěju: vzhledem k tomu, že Ane vpodstatě pověsila svoje kola na háky a přestala jezdit, byl jsem postaven před otázku, jak s kolem sám do ciziny. Auto sice k dispozici mám, ale těžko se už smiřuju s hustým provozem na silnicích a navíc někde v cizině, anglicky neumím, takový ty nový křižovatkový rozplety nevydejchávám... prostě autem sám ne. Takže autobus. Po zkušenosti, že mně cca týden před odjezdem do ciziny Flix Bus odmítl vzít velké kolo (byť předtím mi řekli, že to půjde, měl jsem pro kolo i místenku), tak jsem rozhodl pro skládačku. Neměla mít moc malá kolečka (brompton), protože jsem chtěl jezdit i delší trasy. Po určité úvaze jsem zvolil Tern Link D8. Nějaké úpravy jsem udělal (dal jsem blatníky + nosič, jiné gripy, sedlo, pedály, dal jsem krátké rohy, dlouhý košík od BBB na 1,5 lt petku, po ojetí kazety 12 x 32 jsem přešel na 11 x 32, největší úprava = místo převodníku 50 zubů jsem dal kompakta 50/34, dost problém bylo sehnat objímku smyku průměru 40 - 41 mm, nakonec jsem ji sehnal na Aliexpresu).
V tom busu jsem s tím teda zatím necestoval, ale ve vlaku bez problému, většinou kolo celkově neskládám, jenom ho zlomím v půlce a platit nemusím.
Jezdí se na něm skvěle, často nasednu v Benešově do ranního rychlíku a jedu do Českých Velenic, večer končím doma v Poříčí, přičemž najedu tak 200 - 220 km, jó, tahle koupě se vyplatila.
Co ten přesmyk, ten funguje normálně bez nějakých úprav?
Ahoj, Lelku, dal jsem tam silniční smyk Claris na 2 x 8, šel tak jen tak tak, opravdu na milimetr, ona ta objímka z Číny je dost atypická a to kolo má směrem ke středu takovou zaoblenou trubku, která překáží, nicméně povedlo se to.
Řazení: pravé řazení je indexové páčkové, ale řazení na smyk jsem musel dát klasické páčkové SIS, tam to indexové odmítalo pobrat.
Jo, chodí to dobře, mám to kolečko teď v práci, objíždím si na něm klienty, stojí mi v kanceláři za zádama, často se jen tak otočím a polaskám se pohledem na něj :-)
Ještě doplňuji k té smykové objímce: je to originál, co dává výrobce na Terna (tedy nikoliv čínská napodobenina), takže nejdřív jsem ji samozřejmě sháněl v Praze na krámě u Ládi Bláhy (Veloráma.cz). Sem si říkal, když prodává terny, tak mi ji taky dokáže obstarat. Ani náhodou! Takže jsem popátral v Číně a kupodivu ji tam měli. Měl jsem rovnou koupit dvě, jednu do zásoby kdyby ta první praskla, sice jsem ji opět začal asi před půl rokem na Aliexpresu shánět, ale zmizela z nabídky.
něco podobného jsem taky řešil.Koupil jsem celoocelovou přehazovačku od Shimana a dlouhý M5- šroub a pořadně pomocí svěráku a kladívka upravil objímku přehazovačky a šroub ohnul do oblouku.Na estetiku řešení pyšný nejsem ,ale funguje to a drží to pevně
Asi to nebude úplně to stejné, ale nějaké stavitelné objímky na přesmykač mi to na Ali nachází
https://www.aliexpress.com/wholesale...
Zajímaví a může to být dobré řešení když docházejí síly.
Ještě jsem se s přesmykem na skládačce nepotkal, tak mě to zaujalo.
Já ten kompakt nedával kvůli tomu, že docházejí síly, ale jak jsem všechno jezdil na velký převodník, tak jsem hodně vytahoval řetěz, první tři řetězy mi vydržely tak 800 - 850 km. Teď do (větších) kopců holt dám malý převodník a řetězy vydržej o dost déle.
To je poněkud zvláštní, na velkém převodníku je větší poloměr a tedy delší páka a tedy menší napětí řetězu, proto se taky radí netočit zbytečně na malém tácu, ale řadit větší převodník jakmile to lze.
Snad obrázek by mohl pomoci, když slova "dám malý převodník a řetězy vydržej déle" opět nejsou pochopena...
:-(
Když to páčíš do kopce velkým převodníkem silou, napětí na řetězu bude větší, než když podřadíš na menší a místo silou to táhneš otáčkam, ne?
Takhle to chápu i já :-)
Sice to ten dvojpřevodník trochu zabíjí, ale stejně:
Šetřit řetěz by ti mohl pomoct vícerychlostní náboj. Jednak bys nekřížil řetěz na kazetu a jednak bys netahal ramínko přehazovačky u země veškerým bordelem.
Hrubým odhadem budou mít skládačky kratší vzdálenost mezi šlapacím středem a zadním kolem, takže míň prostoru na to vykřížit řetěz (tedy větší namáhání) a menší kolo přehazku automaticky posouvá směr bláto.
Osobně mám dobrou zkušenost s osmičkovou alfinou.
Jak se tak dívám, tak rozptyl cen je od 1500 do 12000. Nevím co je na tom tak rozdílného. Materiálová kvalita by snad měla být u všech zaručena. Či je to počtem převodů? Obtížností? Pro ty skládačky vesměs postačí 3. V divokém terenu je asi nikdo nepoužívá.....
Cenu ti ovlivňuje mimojiné i hromadnost výroby.
Zbytek si pohledej, probíralo se to tady a je toho halda na interentu napsaná lidmi s lepším vhledem a schopností psát než mám já.
začít můžeš třeba tady
https://www.sheldonbrown.com/internal-gears.html
Ten SRAM 12s jsem vůbec nenašel. Asi se blbě ptám. Srovnával jsem to s alfine 11 a rohlíkem a cena mnou nenalezena.
http://www.retrobike.co.uk/forum/viewtopic.php...
Těžký jako prase, nepříliš populární, s uvedením Rohlíka na trh v podstatě neprodejný, výroba ukončena 2000
https://en.wikipedia.org/wiki/Sachs_Elan
Podle rozsahu bych řekl uděláš dneska srovnatelnou službu s Alfinou.
Přesně tak na Wikipedii je přehledový článek o převodovkách a pak přehled s parametry
https://en.wikipedia.org/wiki/Hub_gear
https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_hub...
Elan měl na těch dvanácti převodech rozsah pouhých 339% a velmi nerovnoměrné odstupňování, mezi nejtěžšími převody byl skok 22 % asměrem k lehčím převodů se kroky zmenšovaly až na 7,6 %, 7,5 % a 6,6 % na posledních třech, což je zbytečně málo. Vážilo to šílená tři a půl kila (Rohloff 1.8 kg, Alfine-11 1,7 kg), takže to byl dost nezajímavý produkt.
Popravdě, nejmenší smysl ze všech dostupných mi dává asi Kindernay. Náboj, který se zjevně rozhodl konkurovat Rohloffu konkrétně, protože každý jednotlivý parametr který můžeš sledovat má malinko lepší, aby byl papírově lepší, ale ne zas o tolik, aby to bylo skutečně dechberoucí pokrok. Teda krom ceny, ta je údajně ještě šílenější než u Rohlika.
Technicky je Kindernay určitě zajímavé, ovšem cena 1250 € bez daně je docela maso. Celkem vtipný je, že řazení je hydraulické a vedou tam dvě hadice.
Každopádně progrese ceny je zajímavá, všechno pod 8 rychlostí se pohybuje pod 5 tisíc, přičemž úplný základ s 3 rychlostmi je pod 2. Rozsahy jsou slabší, nejvíc má 8r Shimano 307%, tedy jako kazeta 11-34, 8r Strurmey Archer už je špatně dostupný a pokud, tak za nesmyslnou cenu.
Pokud chci víc, tak Shimano 11r s rozsahem 409% je podle prodejce 7,5 - 9 tis. To už není málo, ale pořád se to dá, V top sadách Sramu tohle stojí jenom kazeta.
A pokud ani to nestačí, tak už jsme ve oblasti, kde to stojí 1 000 € a víc.
Inu už dávno říkám, že vy bylo zajímavé(hlavně pro kupující), kdyby výrobci byli povinni ve své dokumentaci udávat svou čistou kalkulovanou výrobní cenu.........
Když pominu, že by to bylo nesmyslné číslo, tak k čemu by to bylo dobré když vždycky kupuješ za koncovou cenu.
Takovej hezkej, bolševickej nápad.
Možná by mohl zase nějaký úřad určovat, kolik kdo na čem smí vydělat, aby jsme se všichni měli bezva, jako za Husáka....
postavíme se do fronty na klínky :-)
A také - ono by se tím dala jaký takž určit marže jak výrobce, tak i prodávajících, což je dneska striktně tajeno. Kdysi to bylo 30% u něčeho 50% a dnes se někdy někde pohybujeme v řádech. (proč asi je tak populární dovážet výrobky z Číny, které vycházejí hodně levněji i přes ceny za dopravu)
A občas někteří prodejci už vzhledem k tomu jdou s cenami dolů asi ten tržní princip který většinou dlouho nevydrží.
Inu proč nesmyslné číslo. Kalkulace si přece každý výrobce, a to dost přesně dělá...
Tak ještě jednou, já jsem nechtěl vysvětlit co to je kalkulace, to vím, já jsem se ptal k čemu by to bylo dobré, když kupuješ za koncovou cenu včetně daní.
není to tak dávno, co mi známý ukazoval echt-komo vrtačku, která měla na štítku krom takových věcí jako výkon a otáčky natvrdo vyraženou i prodejní cenu.
Centrální plánování si takový věci může dovolit.
Co to? Vždyť stále i dneska musíš mít uvedenou prodejní cenu - tehdy MC (maloobchodní cena). To platí stále už po mnoho let.
Zahyn ale píše o úplně jiném údaji, ale zatím nejspíš ani on sám neví k čemu by bylo dobré ho znát.
ano, od výrobce uvedená cena pro koncového zákazníka bez ohledu na dodavatelský řetězec mezi...
Znát skutečnou výrobní cenu by zajímavé být mohlo, například by ses dozvěděl, jestli je něco skutečně vyrobeno drahé, nebo je to tak jen prodáváno. Ono zaplatit balík za kvalitní zboží je jedna věc a zaplatit ho za šunt se značkou Lujse&Vutóna druhá, že...
Ale protože pravdivost takovýho údaje by byla nedohledatelná/nevymahatelná... víš jak
Ale vždyť snad téměř neexistuje složený výrobek, který by byl jen a pouze od jednoho výrobce. To bys měl na jednom výrobku třeba 10 nějakých údajů. K čemu by to bylo pořád nějak netuším, nehledě na to, že bys stejně nevěděl které číslo je ke kterému kolečku a šroubku.
Navíc dost dílů je vyrobená v cizině a jak by ses chtěl k takovému údaji dostat.
Prostěš je to úplný nesmysl a volovina takový údaj.
Víš Lelku, kolega vůbec nemá ponětí, jak se cena tvoří, o čemž svědčí i fakt, že se domnívá, že stěžejní jsou výrobní náklady, a ty navíc jsou v čase neměnné.
Možná by si měl uvědomit, že cena je v normální světě určena nabídkou a poptávkou. A když se na něčem realizují enormní zisky, konkurence je celkem brzy srazí.
No, a pak nám do té theorie nahází vidle různá ochronářská opatření, daňové hrátky na laskavý a moudrý stát, popřípadě z druhé strany monopolní postavení dodavatele.
V každém případě "výrobní cena" ať už tím kolega myslí cokoliv, je celkem nepodstatný údaj.
Asi jakoby chtěl znát výši čistého platu strojvůdce a z toho chtěl odvodit cenu jízdenky pendolinem z Prahy do Ostravy
To je snad jedno, jestli výrobce díly nakupuje u subdodavatelů nebo si je dělá sám, prostě se výrobek skládá z nějakých součástek s nějakou úhrnnou cenou. Třeba u iPhonu někdo, teď se mi nechce hledat kdo, nový model iPhonu rozebere a vydá zprávu, kde uvede cenu jednotlivých součástek a dalších nákladů na výrobu jednoho kusu.
Když už tu bylo zmíněna vrtačka, mě by třeba přišlo užitečné vědět, že jeden model co se prodává za 2000 stojí vyrobit 1000 a jiný se stejnou prodejní cenou jen 500.
Je pochopitelné, že je naprosto nereálné tohle zavést, ale informace by to byla zajímavá.
Ale k čemu ti bude údaj, že jeden výrobce má náklady 100 a jiný má náklady třeba 500 a od obou to obchodníci v konečné fázi prodávají za 1000. To přece o kvalitě výrobku nevypovídá vůbec nic že je něco vyrobené dráž nebo levněji, je to přece jen údaj o celkových výrobních nákladech a ty můžou být hodně rozdílné podle ruční práce a třeba i výše zdanění v té které zemi apod.
Pro běžného koncového spotřebitele bez detailních odborných znalostí údaj naprosto o ničem.
Lelku:
Ano, nevypovídá, proto taky nemá smysl to vyžadovat uvádět. Taky proto, že bys v životě nebyl schopný to číslo jakkoliv verifikovat. Protože podle toho, jak si ocením vývoj a řežii (výplaty manažmentu) budu si s "výrobním nákladem" čehokoliv žonglovat dle potřeby uplně stejně jako se v současný době žongluje s cenou prodejní.
Prostě přijmi jako fakt zbožné přání "že by bylo fajn znát pravdivou skutečnou výrobní cenu" a jdeme od toho. Původně jsme se tu hádali o skládacích kolech...
Myslím, že i to má něco do sebe. Prostě výrobce může odběrateli a prodejci dát onen limit, aby třeba pronikl na trh s novinkou a nebo prodal ležáky. Tím pádem ho nemůže třeba obchodní kartel vyšachovat a odrovnat.
K té ceně asi takhle. Když jsem si kupoval kolo tak jsem si nekoupil potah na matraci, prtotože mi to přišlo drahé. A taky mám paní, která umí hodně věcí ušít. A moje paní když se dozvěděla jaká je cena toho potahu na matraci tak řekla, že si to mám koupit protože je to tak pracné, že se s tím odmítá trápit. Takže vědět výrobní cenu a srovnávat ji s prodejní cenou abych věděl kolik na tom mají další články zisk je imho pitomost. Je to socialistický myšlení. Základem byznysu je pořád levně koupit a draho prodat. Největší pitomost co se může stát je draho koupit (nebo vyrábět) a levně prodat a nechat si rozdíl dorovnat dotacema.
To je údaj úplně na nic. Není problém něco vyrobit, ale prodat. A teď za kolik? Ve výrobní ceně musíš rozpustit veškeré náklady související s provozem návrhu, vývoje, výroby, energie, odpady, dopravy surovin i výrobků, administrativy, obchodu, výpalné kde komu, lidi a ... Vydělává se ale na hodnotě nad tímto všeckým...
Nezjistíš tím vůbec nic, a nezajistíš taky. K čemu Ti bude údaj, že režije výrobního nákladu výrobku je 1,50Kč a prodávají to za stovku? Budeš si to vyrábět sám?
Už dávno mám zato, že by bylo zajímavé (hlavně pro kupující) kdyby výrobci byli povinni ve své dokumentaci uvádět svou kalkulovanou výrobní cenu...
????
tohle nenapadlo ani Marxe :-)
jojo, povídej mi o tom. Tohle všechno jsem procházel.
Tak do kindernay vedou dvě hadice ze stejnýho důvodu, jako do Rohlíka dvě lanka, jen opačně, kapalinou tlačíš, lankem taháš. Oba dva mají indexaci v náboji samotným a žádnou vratnou pružinu, se kterou se ti přetahuje běžný řazení s jedním lankem.
V týhle cenový hladině existuje ještě Pinion, což je cenovej masakr ještě o stupeň lepší, plus tomu musí bejt přizpůsobenej rám.
To je ale alespoň něco jinýho, Kindernay mi přijde "jen" jako Rohloff na steroidech...
To jsem ale odbočili...
Ta cenová progrese se dá udržet pro zvětšení rozsahu se dá řešit např. klikou s 2- převodníkem(compact 50/34)+přední přehazovačka +zadní napínák.
Kdysivá jsem pošilhával po převodovce do klik, podobná sranda jako je v náboji, ale třístupňová v klikách, v podstatě trojpřevodník jen s jedním převodníkem, takže odpadal přesmykač.
Nevím jestli se na poli přesmykačů udál nějaký radikální vývoj, ale co si je tak pamatuju z časů mé mladosti, byl to docela otravnej kus vybavení.
Kombinovat převodovku s dvojplackou a přesmykačem mi přijde jako zhůvěřilost, která totálně zabíjí jednoduchost a bezúdržbovost použití převodovky, kde se dá použít masivní jednorychlostní řetěz a třeba ho i zakrytovat, řazení na přesmyku nechodí tak hladce jako na přehazovačce.
A nehledě na to, že se bavíme o skládačkách, kde rám nepočítá s instalací přesmykače a vedením lanka k němu a ne všude to i s tou čínskou objímkou půjde.
Dvojplacka s převodovkou náhodou má něco do sebe (mám vyzkoušeno):
1) Dvojplacka je běžně dostupná, jednoplacku musíš složitě shánět.
2) Rohlík stejně nepoužívá tlusté jednorychlostní pastorky.
3) Jestli potřebuješ jenom nouzový vyprošťovák pro použití max. jednou za den, přesmykač můžeš vynechat a přehazovat po zastavení ručně.
4) Neexistuje nic jako příliš široký rozsah převodů :-).
Poprosím aj ja o nejaké zjednotenie. Ako to je?
Mne sa to tu nejako miešajú tie dve vysvetlenia.
Lepšie malý prevodník a točiť viac(reťaz vydrží viac?).
Ďakujem pekne.
V tomhle konkrétním případě bych tipoval, že se řetěz mezi velkým talířem a velkým pastorkem hodně křížil. Malý talíř je o kus dál vlevo, takže už se kříží o něco míň.
Jinak samozřejmě platí (při stejné síle na šlapkách), že čím větší talíř, tím menší napětí v řetězu, menší pohyb článků a (pokud se do toho nepřipletou další vlivy jako třeba to křížení) i menší opotřebení.
Re: "jedu do Českých Velenic, večer končím doma v Poříčí".
Jé, Třeboňsko mám rád a také rád cestuji prstem po mapě. Tam dole od Velenic si to dovedu představit, ale tak zhruba nad Táborem už začínají kopečky. Prosím, kdybys měl čas a chuť, zkus hodit nástin trasy na mapy.cz , mě by to zajímalo. Díky. (V Poříčí mám kamarádku cyklistku JŠ.)
Trasu Tábor - Benešov (poříčí nad Sázavou) jezdívám:
Tábor - Ratibořské Hory - Mladá Vožice - Šebířov - Odlochovice - Jankov - Lišno - Benešov
nebo
Tábor - přes bývalé letiště se promotám vesničkama do Jistebnice - Monínec - Sedlec Prčice - Heřmaničky - Votice - Olbramovice - Benešov
nebo ze Sedlece Prčice do Sedlčan - Krásná Hora - Neveklov - Benešov
tras mám ještě více, ale tohle jsou ty hlavní osy.
Občas to z Tábora vezmu na Chotoviny - Pacov - Velká Chyška - Lukavec - Čechtice - Vlašim - Benešov.
Děkuji.
Tak si po letech malinko oprášil to co jsem udělal já ?
https://photos.app.goo.gl/Ed1pj6Th6TetFCTs7
S autobusama je už celkem obtíž, protože těch, co berou kola valem ubývá, ale když se kolo složí a zabalí, ještě to občas jde. Hajzlové mě při cestě tam účtovali každou brašnu zvlášť už nevím, jestli 150 nebo 250 Kč, jako zvláštní zavazadlo, tak mě šíleně naprdli, a koupil jsem za 5 euro kufr a narval je do ní.
Pro přepravu do vzdálenější ciziny (Francie) to dělám tak, že se nechám odvést na Rozvadov (šlo by se snad dostat vlakem někam do Boru u Tachova) a pak přejedu do Norimberka, a odtamtu už jezdí vlaky, co berou bez problému kola - do Karlsruhe, a tam se ještě dá přesednout na místní a odejet zastávku před Offenburgu a do Štrasburku je to už asi 10 km přes vodu.
Ten vlak přes Německo sviští, jestli 3 hodiny, není to opruz, narozdíl od cesty autobusem, která je nekonečná a vylezeš zkroucnenej a polámanej.
Možná by se s kolem dalo dostat i nějakým tím busem do Norimberka, vlakem je to s dvojím přesedáním, o musí taky být utrpení.
Ale jak jsi hlavním nádraží v Norimberku, dostaneš se snadno vlakem kamkoliv.
Ale jako osamělej prostě musíš furt řešit to,že ti nemá kdo pohlídat věci, takže furt ověšenej jak vánoční stromeček.
Hajzlové mě při cestě tam účtovali každou brašnu zvlášť
Co se rozčiluješ, plať když neumíš číst přepravní podmínky. Na Victoria station jsem zažil chlapa s brašnou velikosti rakve , že by se do ní vešli dva chlapi a nic neplatil . Slečna se 4mi minibatůžky platila každý extra. Stevardka holt musí každý označit páskem a každý pásek firmě vyúčtovat.
Já tehdy měl batoh a skládačku zabalenou 80x35x60(výška) a do Anglie jsem nic neplatil a zpět mi naúčtovali NADMĚRNÉ zavazadlo. Dovolené bylo 80x30x60, ne že by to stevardka měřila – koukla a rozhodla.
Všechno je v lidech.
Do Brusele mě dopravili s oběma brašnama a namontovaným předním kolem, a to, protože autobus pokračoval do Londýna, s tím měli dost práce, aby mě vyložili. Do Janova dělali problémy od samého začátku, prostě šofér cyklisty neměl rád, tak prudil.
Ale stejnou chybu nedělám dvakrát, tak místo dvou pidibrašen dostali velký kufr, a bez doplatku. Mě vždycky popudí, když byrokracie má přednost před zdravým rozumem. aTak jak vidíš na fotce jsem kolo složil naprosto předpisově, abych se vyhnul možným problémům.
Nemusíš mít ani kufr, stačí obě cyklobrašny hodit do pytle, a je to jedno zavazadlo. Když nebudou v pytli, jsou to zavazadla dvě, a za příplatek.
Přepravní řády, ubytovací řády ba ani evakuační předpisy vyvěšené v hotelových pokojích nečtu, nestuduji, nezabývám se tím nad míru nezbytně nutnou a dělat to se už učit nebudu.