Vozím na tříkolce Shimaňácké brzdy, pravděpodobně MT500 (jen tak podle fotky, nenašel jsem značení) a narazil jsem na zajímavý problém.
Pístky ve třmenu nejsou umístěné v ose destičky, ze strany kde u běžného kola kotou nabíhá do brzdy destička z pod pístku víc trčí. To je samozřejmě výhodné u jednostopého stroje, kde je směr otáčení jednotný, avšak tříkolák má z pochopitelných důvodů brzdu na levém kole "na couvačku". Výsledkem toho je, že má levá brzda horší modulaci a dříve se "zakusuje" a blokuje kolo.
Pochopitelně znatelné zejména s postupujícím opotřebením destiček a tedy vysouváním pístků a za mokra.
Nemáte někdo tip na hydraulický třmen, který by obsluhoval destičku symetricky, aby nebyl citlivý na směr otáčení kotouče?
Není to uplně běžný parametr výběru, takže veškeré interenetové fotky jsou dost málo použitelné...
Časné ráno... :-)
Jak jsem ale původně psal dál, u dvoupístů Shimano i Avid jsem vždycky měl písty na středu desky. Ale nevím, jestli jsem měl já "štěstí", nebo ty "smůlu" na konkrétní typ.
No tenhle typ to má zcela zjevně jako designovou volbu...
Na fotkách to není 100% čitelné neb jsem s nima různě šachoval, když jem hledal příčinu...
Tak zpět, kecal jsem, a hodně. Symetrické (na oko) to měly jen jedny stařičké brzdy, co se mi dostaly do pařát.
Shimano Deore (starší) i XT (nové) to mají o nějaký milimetr šoupnuté, Avid o hodně.
No jo, nikdy jsem neměl důvod si tohodle pořádně všimnout. Chybí mi zkušenost s tříkolkou a jejíma záludnostma :-)
Pak to teda rešit jedině konstrukčně. Kola nehezky obě kotoučema vlevo. Nadřadit funkčnost estetice.
Nějaké speciály pro tříkolky se asi nedělají.
To by byla dobrá zvrácenost, nejen estetická, ale i konstrukční, kola jsou uchycený letmo a musej zatáčet :-D
Hele kupodivu a mému vlastnímu překvapení, někdo na světě už zpozoroval že by se to mohlo hodit a existuje tohle:
https://rosiir.com/en/brakes/1379-tektro-hd...
Což by bylo fajn mít, ale v současnej okamžik už by to znamenalo překopat těhlici, respektive držák třmenu jež je její součástí.
Prozatím bych raději našel něco, co v místních končinách koupím a hlavně namontuju na současný rám...
Tehdy jsem držel v ruce nějaké brzdy, co měly kulaté destičky. Na nich byla zezadu stopa jako terč, takže předpokládám středem. Netuším ale, jakou mají účinnost. Bylo to něco laciného. Ale kulaté desky se furt prodávají. Snad že pro některé Hayes, Magura apod.
hele a nešlo by montovat brzdy tak, že by byly obě po směru otáčení?
tj jednu pri pohledu zezhora "před" a druhou "za" osu?
(teda... chce to speciální těhlice pro L a P kolo)
Při pohledu shora máš vedle sebe: rám(držák), třmen/kotouč, výplet kola. Dáno konstrukcí.
kolo musí být na vnější straně od osy stroje (přirozeně, že), takže otočit třmen o 180° bych řekl že je jediná alternativa.
A i na to musíš upravit P/L těhlice.
Tektro Auriga Tune, co před pár lety dodával Azub, tak jsou symetrické, ať zkoumám, jak zkoumám.
Vychází z hodně staršího modelu a ve výrobě byly nechané nejspíš speciálně pro tříkolky, mají v páčce funkci parkovací brzdy a dodávali i páčku s větším objemem pístku pro obsluhu dvou brzd zároveň (což Azub nepoužívá, nicméně omylem mi takovou poslal, když jsem jednu protékající reklamoval).
Jsou zatím spolehlivé a pasují tam stejné destičky Shimano.
Jen jestli budou ještě někde dostupné, když se všechno mění tak rychle.
Tak ještě jednou moje brzdy.
Postupem času a rostoucí frustrací se mi dostaly do pařátů čtyřpístkové Orionky, které plní primární požadavek symetrie.
Ale abych neměl tn život uplně jednoduchý, radikálně se rozchází design páky od toho, co zatím vozím. Na běžném kole žádný problém, ale tříkolková aplikace znamená vytrčit hadici do dvou kilometrů výšky a tam čekat na její ukopnutí/usednutí/destrukci kosmickým zářením.
Nemáte někdo vyzkoušené řešení jak hadici otočit směrem dolů jinak než tím nevyhnutelným obloukem?
Varianta že si nechám tuhle páku je samozřejmě taky na stole, ale mám o ní jisté pochybnosti a asi taky není dělaná na čtyřpístkové brzdy (nadto dvě naráz)
předesílám že hydraulické brzdy nemám, takže možná kecám blbiny:
řešil bych to jako u třmenů auta: ocelová/ měděná trubička ohnutá do U s roztemovanými konci pro olivy resp matice.
https://www.skoda-dily.cz/data/items/187...
udělat to pro cyklo brzdy půjde, jen to bude absolutní speciál, takže cena :-(
Druhou možností je použití dvojice "banjo"+ nějaké vhodné matice kde vznikne ohyb o 90+90 stupňů.
Hele, to je přesně ten bazmek vhodný na prodloužení brzdové hadičky, co jste mi všichni tvrdili, že to nelze! Ano, pro prosté prodloužení hadice je to blbost, ale je to to ono.
Jistě že to jde, psal jsem ti, že se to dělá u aut, ale pro kolo by to byla čírá improvizace a lidová tvořivost :-)
Mám nově instalovaný booster s rozdělovačem OUTBRAKER. Kámo co instaloval tak má vyzkoušeno že trubka jde lehce nahřát a umravnit. Takže nemám velké opratě u zrcátek.
Jen se zeptám, to sjíždíš takové padáky nebo jezdíš tak naložený, že potřebuješ 4 písty, nebo si je sehnal hodně výhodně a měl bys je tam rád?
4 písty jsou určitě dobrý, sám jsem je na předním také vyměnil za jinak dost dobré dvoj. Jednak byly tehdy za dobrou cenu a hlavně potřebuju bez námahy lehounce brzdit prstíkem a přitom se z prudkého kopce pomalu posouvat bez zablokování kola.
Předtím jsem roky jezdil na slušných dvojpístech a taky dobrý.
Ne, čtyřpístky nezbytně nutně nepotřebuju.
Můj primární problém si můžeš přečíst v úvodu tématu.
Holt se stalo že se mi dostaly do pazour čtyřpístky který plněj primární zadání.
Jo, tak to může být problém, člověk neznalý tříkolek si tohle hned neuvědomí.
Nejde otočit tu páku vzhůru nohama, hadičkou dolů?
(předpokládám, že ne, jinak by ses neptal - ale zajímá mě proč)
a) bylo by to FAKT šeredný :-)
b) ovládání brzd spodníma prstama (malík prsteník) si představuju jen velmi obtížně.
Viděl jsem takový aplikace, ale obvykle měly mechanický a čtyřprstý páky.
Otočit páku vzhůru nohama by mohlo mít výhodu že by jakákoliv bublinka z pístku okamžitě neutekla do hadice, nicméně všechno ostatní mi přijde horší...
Řešil bych to výměnou uchycení bowdenu v brzdové páce za banjo, případně za dvě banja za sebou. Touto kombinací nasměruješ bowden libovolným směrem. Otázkou bude možnost zakoupení příslušných dílů. Netuším, nakolik jsou banja (a olivy a převlečné matice,...) univerzální a padnou do každé páky nebo třmenu. Taky brzdy Orion neznám.
Banjo bude mít dosedací (těsnící) plochu na povrchu tělesa (třmenu/páky), oliva těsní na konci závitové díry, takže o záměnnosti dost pochybuju...
Ale zkusím pogooglit, jak to vypadá, tak koupitelnejch dílů v cyklorozsahu moc není tak vybíravost není na místě.
Nerad bych kupoval ještě alternativní páku...