Dobrý den,
mám elektrokola Crussis se vzduchovou vidlí a kotouč brzdama.
Chci se zeptat, jestli můžu v garáži věšet tyto elektrokola svisle na zeď za přední kolo. Ublížím, nějak kolům?
Případně jak kola v garáži lépe uskladnit.
Zároveň máme další 3 neelektro horáky.
Potřebuji ušetřit prostor.
Asi nejprodávanější...a nejen u nás je toto: https://www.giganto.cz/cyklisticke...
Váhu to unese 25kg, a tolik mé elektrokola neváží. Řekněme že váha je cca 23kg. Samozřejmě bych volil jiné hmoždínky a vruty místo těch dodaných.
Díky za vaše rady.
Proč bys nemohl? Nic tomu nebrání.
Někdo ti říkal že nemůžeš?
Cituji servisáka z obchodu E-kolo:
Dobrý den.
Není to dobrý způsob uskladnění. Přední vidlici to škodí velice, to je hlavní problém. A u některých hydraulických brzd dochází v této poloze k jejich zavzdušnění.
S pozdravem,
Ing. Jan Havlíček
vedoucí servisu
Hydraulické brzdy je uzavřená soustava, jak by mohlo dojít k zavzdušnění? Pokud nikde netečou tak vše v těsní a pokud tečou, tak je to špatně a chce to servis.
Předpokládám, že na háku je přední kolo, které jen drží v kolmé poloze, ale není na něm dlouhodobě zavěšené a zadní je opřené o zem.
S tím zatížením na vidlici bych to taky neviděl tak drasticky jako ten servisák. Mám v plánu dát hák samozřejmě do takové polohy, aby zadní kolo ještě stálo na zemi.
Svoje normální krosové kolo věším na svislo na zeď po většinu ze 14 let, co ho mám, a nemyslím si, že by to vidlici ( vzduchová "Senturka") nějak škodilo. Nepozoruju na ní nějaké vůle ani po těch cca 20 000 km.
Je teda fakt, že GT Nomad Ultra je výrazně lehčí než bude to elektrokolo.
Osobně bych za přední kolo také nezavěšoval, přeci jen může vahou docházet postupně k omačkání pouzder ve vidlici. Jistější je kdyžtak zavěšení za rám. Já nechávám kolo normálně stát na pneumatikách.
V tom případě by to měl říct Českým dráhám, protože ve většině vagónů je tohle jediná povolená přepravní poloha kola. Nejenom, že tam celá hmotnost kola visí za přední vidlici, ale navíc s kolem ještě mele vlak...
Můžeš to zkusit spočítat:
a) Moment na vidlici od zavěšení celou vahou za přední kolo = váha kola * svislá vzdálenost od středu kola po korunku vidlice
b) Moment na vidlici za běžného provozu = celková váha nesená předním kolem * vodorovná vzdálenost od středu kola po korunku vidlice
"Svislá" a "vodorovná" - bráno při poloze kola oběma kolama na zemi. Neřeším fyzikální jednotky, jde jenom o porovnání těch dvou čísel. Vůbec bych se nedivil, kdyby věšák namáhal vidlici míň než normální jízda :-).
To je dost dobře možné, ale při zavěšení působí tlak dlouhou dobu, což může způsobit postupné omačkání pouzder vidlice a následné zvětšení vůle. To je osobní názor na věc, nepodložený žádnou studií ani výpočtem.
konkrétně u elektrokol s vzduchovou vidlí dochází při zavěšení za přední kolo k zavzdušňování přední kotoučové brzdy....
ale ne, kecám :-)
osobně jsem měl kolo na zeď chycené za pedál, šlo je "vrstvit"přez sebe, jen sundávání bylo tak trochu tetris.
Jinak asi nejlepší jsou ty držáky z Lidlu...
byl by odkaz na ten držák z Lidlu?
ahoj, omlouvám se ale už ho asi nemají v nabídce.
ale vypadal takto :
https://eshop.elnas.cz/haky-drzaky-2/alfer...
jen byl černý a pogumování bylo průhledné. Hezké bylo, že se sklopil a ten kdo šel kolem se o něj nenatrhnul.
Měl jsem ho na 20" kolo... pro Tebe to bude spíš nešikovné :-(
jo a neuvažoval jsi o "výtahu" ?
https://www.mall.cz/drzaky-kola/fischer-drzak...
Je to těžké kolo, ale ten ráfek musí vydržet dynamicky i váhu 100kg. Vydrží to dokonce i skok s tohle váhou (alespoň jeden). Takže to vydrží za ten ráfek v klidu viset.
Baterie je ze zapouzdřených článků, kde se nějaká orientace neuvádí. Každý to montuje tak, jak se to hodí a to nejen do kol. Takže baterii je to také jedno.
No a poslední je ten elektromotor a převody. Převody jsou silonové a suché. Motoru je to úplně jedno.
Není na tom kole nic, čemu by to mohlo vadit.
Také jsem o tomto držáku uvažoval, ale vadila mi skutečnost, že kolo nevisí volně v prostoru, ale opírá se předním kolem o stěnu (vlastní držák), nutno hlídat tlak.
Doporučil bych vyndat baterku a uložit doma v pokojové teplotě a jednou za dva až tři měsíce dobít.
Pokud stěny nejsou ze siporexu, nebo podobného materiálu, tak by se zavěšení neměl být problém.
Re: "Pokud stěny nejsou ze siporexu..."
Náhodou, porobeton je můj oblíbený podklad ke kotvení. Nemusí se nic předvrtávat, pereš tam rovnou kotvy s hlavou torx 25, utáhne to i dobrá akučka...
Při výtažných zkouškách se obvykle těch 700 N na jednu kotvu naměří, a to v tahu, tj. ve směru osy kotvy. Pokud je tedy šroub v materiálu těch předepsaných min. 65 mm. Na střih to (myslím si) unese ještě více, ale hodnota na střih se neudává, protože v mém oboru jsou kotvy zatěžovány na tah.
Naopak baterii uložit do mista s teplotou do 15°C a nikdy nedobíjet do plna ale nechat skladovací napětí 36-37V.
Přesně tak, nikdy nenabíjet přes 90%, pokud to není nezbytné, natož takto ponechat dlouhodobě uskladněnou. Kolem těch 3,6V na článek je při nepoužívání ideální, v suchu a pod 20°C.
Tak to nevím co tedy nyní dělat.
Kolo jsem dovezl nové od prodejce předevčírem- nabil ho před předávkou na 100%
Jel jsem jen domů dva kiláky, tedy z 20Ah jsem nevybil zhola nic. Netuším, jestli ho teď před zimou manželka nějak vybije...alespoň na těch 60%- spíše ne. Ještě k tomu prodejce říkal, že zatím by jej zatěžoval max na třetí přípomoc...
Jo a baterku jsem vyndal a dal domů do pokojové teploty- ve sklepě mám už teď 8 stupňů. :-)
Nová doba! Uživatel je nešťastný z toho, že baterka jeho kola má příliš velkou kapacitu. Ať se snaží, jak se snaží, nedokáže baterky vyčerpat. Prostě problém. :-)
Re: "Tak to nevím co tedy nyní dělat."
- Tak co třeba se na tom kole projet??
Ale já jsem stará konzerva a uznávám, že preferuji dávno přežité a nemoderní způsoby myšlení. Možná, že je dnes v kurzu problém KOMUNIKOVAT na odborném fóru a kolo pak případně dát k VYBITÍ do servisu...
;-)
No, ale samovybíjením se za nějaký počet měsíců na to napětí taky časem dostanou ne?
Pokles napětí je dle mého pozorování (48V baterie) téměř zanedbatelný, teď měřím 46,87V a v neděli to bylo asi 46,89V, tj. pokles 0,02V za tři dny. Zpočátku, při plném nabití, bude pokles sice rychlejší, ale i tak je úbytek napětí samovybíjením minimální.
Můžeš nám na fotce ukázat měřák, kterým měříš. Díky.
Nabíjím / měřím přes tenhle měřáček PZEM-051
https://www.aliexpress.com/item/32906975835.html
oprava: můj typ je PZEM-031, což je totéž, ale měří do 20A (má interní bočník).
no ještě by to chtělo upřesnit třídu přesnosti měřáku - na odkaze jsem ji nenašel
1%, porovnával jsem to i s laboratorním multimetrem a jinými voltmetry a měří to naprosto dostatečně přesně. Pro zájemce povídání více do hloubky http://tucnak.nagano.cz/wiki/%C4%8C%C3%ADnsk%C3...
Ano 1% z rozsahu a ten je 100V. Takže to měří absolutně s přesností 1V. Samozřejmě relativní poklesy nabití té baterie to bude měřit lépe.
Při porovnání s jinými měřidly je rozdíl při měření v řádu méně než 0,2 voltu. Pro účely, kdy měřím napětí celé baterky a ne jednotlivých článků, je to zcela dostatečné.
O kousek výše píšeš:
"Pokles napětí je dle mého pozorování (48V baterie) téměř zanedbatelný, teď měřím 46,87V a v neděli to bylo asi 46,89V, tj. pokles 0,02V za tři dny."
Takže měříš rozdíly 0.02V, což je o řád přesněji, než teď píšeš. Někde je chyba...
Ano, s tím samým měřičem PZEM-031 jsem naměřil úbytek napětí baterie za tři dny 0,02V.
A když jsem si měřič PZEM-031 kdysi pořídil, porovnával jsem tehdy jeho údaje s jinými měřidly a rozdíl v naměřených údajích těchto různých měřidel byl do 0,2V. Jsou to tedy dvě různé a nesouvisející okolnosti, zdánlivě se podobající. Snad je to jasnější.
Naměřil jsi relativní úbytek napětí o kterém ti ten tvůj voltetr tvrdí, že je to 0.02V Ovšem jaká ta hodnota opravdu je to nevíš, poněvadž je to dávno v chybě toho měření. Buď rád, že to alespoň měří spojitě a monotónně, že místo relativního úbytku neměříš nárůst. Na relativní orientační měření ti to může vyhovovat.
Buď rád, že použitý display nemá ještě další řád čísel, poněvadž pak by ti ten měřák neměřil na 10mv ale rovnou na milivolty- U digitálních přístrojů není problém "vyrobit" jakoukoliv zdánlivou přesnost, která nemá žádný vztah k opravdové přesnosti čidla.
Ano, chová se to konzistentně a přesnost je pro měření cyklobaterie vyhovující.
Ano na měření, zda tam 46.1V nebo 45.9V to naprosto stačí. Dokonce ta přesnost 0.1V bude sedět i při napětí 5V nebo 90V. Ale měření rozdílu napětí samovybíjením s přesností 0.02V je jen fikce. Vůbec nevíš, o kolik to kleslo. Z principu toho měření se dá očekávat, že to kleslo, nic víc.
Minimálně mi to dá dost velkou míru jistoty, že během několika měsíců neklesne napětí o tolik, že nabití bude ze 100% na půlku. O čemž je většina téhle diskuze.
U normální baterky má BMS odběr kolem 30 mikroamper. Vlastní samovybíjení Li-ion 18650 článků při teplotách cca 20 - 25°C může mít podle některých zdrojů hodnoty 2 – 4,5 mikroamper, podle jiných až kolem 40 mikroamper, tedy dejme tomu až 160 mikroamper pro 4p baterku. Pro výpočet si dejme celkovou velmi nepříznivou hodnotu 200 mikroamper.
Pokud má baterka dejme tomu 14 Ah, tak by trvalo téměř 4 roky než by se snížila kapacita z plného nabití na 50 %.
No a co tedy navrhnout těm,kteří řeší jak vybít baterku bez ježdění nějakou alternativu. Lampičku,motor,topnou spirálu... Něco,co je běžně dostupné doma?
Proboha proč?!
Vždyť na degradaci aku má určitě větší vliv nízká teplota, vybití ke spodní hranici a pod., než uložení plně nabitého aku k zimnímu spánku.
Ještě na okraj - velice mě baví doporučení napětí - změřené přístrojem se třídou přesnosti tak nejlépe 10%.
Zjevně ctíš pouze vlastní "pravdu", takže další diskuze by zřejmě byla jen mrháním času.
Mýlíš se, já jsem ochoten diskutovat, to ty utíkáš z racionální diskuze s tím, že za viníka označíš mne. To nemám právo na odlišný názor, to jenom Ty jsi etalon pravdy! Trochu nefér a zbabělé.
A co výrobci, proč jsou ty hlídací obvody u nabíječek a BMS nastavené jak jsou, když optimum je někde jinde? Proč je nenastavují již z výroby na rozmezí 20-80%?
Záleží na prioritách těch výrobců, u elektroaut, kde dávají záruku 8 let na baterii jsou jiné než u výrobců elektrokol, kteří dávají záruku 6 měsíců a prioritou je jen upoutat na velkou kapacitu a dojezd a dál už se nestarat.
Tak když nic jiného,mohlo by to posloužit k naformátování té baterie. Všude se píše,že je vhodné čas od času tu baterii úplně vybít a nabít,aby se udržely nějaké hranice. Dost cyklistů se bojí tu baterku nějak víc vybít jízdou,mají strach,že by skončili bez proudu někde daleko od domova. Myslím,že i tihle,kdyby znali nějakou jednoduchou domácí alternativu,tak by ji ocenili.
Já bych se držel obecného doporučení pohybovat se v rozmezí 20-80%. K hlubokému vybíjení není důvod, škodí i plné nabití. Zajímavé povídání o bateriích a praktickému používání zejm. v elektromobilech... https://www.youtube.com/watch?v=YsG9Btn9jII
Od toho tam máš BMS,to Ti tu baterku vypne včas. K úplnému vybití nedojde.
BMS je ochrana před zničením, ale nebrání využívání plné kapacity až do limitů daného článku, kdy takové "ždímání" se projeví na kratší životnosti. Na baterie v elektroautech může být záruka 8 let, právě díky tomu, že nedovoluje uživateli využívat plnou kapacitu osazených článků.
Takovou 36v baterku na elektrokole nevybiješ do nuly,ale vypne Ti při napětí nějakých 32v. Její max.napětí může být do 42v. Takže reálně se při jízdě pohybuješ v tomhle rozsahu. Když tu baterii jízdou vybiješ třeba na 36v a najednou přijde kopec a zvýší se zátěž a odběr proudu,tak Ti najednou poklesne napětí na tu hranici,kde se ta baterie vypne. Když se potom dostaneš na rovinu,kde ta zátěž bude menší,tak ta baterie bude zase fungovat.
Baterie má nějaký vnitřní odpor a když jí zatížíš velkým proudem při mezním napětí, tak její "svorkové" napětí klesne a BMS logicky vypíná. Po odlehčení klesne proud, je menší úbytek na vnitřním odporu a BMS to vnímá jako O.K.
42V je už maximální hodnota - tj. zkracuješ si životnost baterky. Nabití na 80% by odpovídalo napětí asi 40V.
Já chtěl jenom napsat,že to napětí baterie se pohybuje v nějakém rozmezí,že nehrozí úplné vybití. Každá konkrétní baterie bude mít podle typu,výrobce a stáří to rozmezí jiné,ale vždy tam bude. Že obava,že bych tu baterii úplně vybil,je zbytečná. Já mám při automatickém vypnutí nabíječky napětí většinou nějakých 41,5v. Spodní hranici,kdy mi baterie vypne neznám,to jsem nezkoušel. Také se bojím toho,že by to bylo v nevhodnou dobu a na nevhodném místě. Takže bych také uvítal,kdyby to šlo nějak jednoduše vyzkoušet doma.
No to bude záležet na tom, jak je uživatel vzdělaný a co má k dispozici - topnou spirálu, autožárovky apod.
Platí Ohmův zákon, tak napočítáš odpor vybíjecího obvodu tak, aby vybíjecí proud nebyl větší než nabíjecí (tedy asi 2A) - kvůli chlazení. Připojíš voltmetr a vybíjíš na potřebnou úroveň. Co říci více?
Ten zmíněný měřáček z Číny ma na Aliexpresu psanou třídu přesnosti 1. Měl by měřit na 1% z rozsahu takže s přesností na 1V. No pán s ním měří 10mV, takže snad alespoň relativní změna napětí nějak bude sedět.
Jsem rád, že ses ozval, nechtěl jsem to komentovat, kolega mé názory nebere, prý vyznávám jen "vlastní" pravdu.
To je zrada těch jednoduchých digitálních měřáků s řadou číslic za desetinnou čárkou - nezkušený uživatel si myslí, že jsou tak přesné - ani omylem!!!
Nízká teplota do 10-15°C rozhodně neškodí, nabití na plno škodí a to dost. Plně nabitou baterii bych nenechal ležet ladem ani týden. Plně nenabíjím ani v běžném provozu. Nabíjím zhruba na 52V (48V bat.) A končím na 47-48 voltech. Můžu si to dovolit jelikož mám kapacitu 45Ah (2160Wh)
Bobe, těch teorií o baterkách jsme si tady přečetli minimálně jako o Covidu na sousedním tématu :-)
Přesto, nebo možná právě proto, že jsem elektrotechnicky vzdělán, tak se jimi absolutně nezabývám, protože vidím to hafo doktorandů, kteří sepisují své práce a potírají jeden druhého.
Víš, že již 11let jezdím na e-kole, před třemi roky jsem postavil nová se střeďákem. Na těch starých, která jsem odložil na chalupě, mám ještě původní baterky a stále fungují (reálnou kapacitu jsem neměřil). Hlídám, abych je nevybil úplně, hlídám aby odběr byl v mezích, ale klidně je nabíjím do plna, na zimu je převezu domů a tak jednou za zimu opět dobiju. V tomhle jsem tvrdý uživatel, nehodlám tancovat kolem baterek s voltmetrem, ampérmetrem a já nevím ještě s čím. Až nebudou funkční, tak koupím nové - jistě budou lepší a s větší kapacitou.
Peníze budou, ale my nebudeme!
Jasně on je ale rozdíl vysolit 12tis. za jednu baterii ale vysolit najednou 36 už je moc a tak se řídím dle své úvahy a taky jedenactiletou zkušeností :-) Mimochodem jedna německá baterie 9 let stará ještě stále slouží a to nemá ani BMSko :-) A ja zase říkám že prachů není nikdy dost :-) Na to co bych ještě potřeboval dokoupit pro svůj kmfort invalidy. Mrkni jak jsou pomůcky pro nás těžce předražené. Se divím pojišťovně že to akceptuje.
Souhlas, tvůj případ není charakteristicky, máš odlišné potřeby. Na chalupě byl soused, který v 75 ochrnul kvůli borelióze a jezdil 7 let na kupovaném elektrovozíku, tak vím s jakými náklady se musel potýkat.
Můj závěr předchozího příspěvku byl nadnesený, jako český důchodce, který nestihl nic privatizovat, nemohu rozhazovat neúčelně peníze. Jen se snažím "být nad věcí" a jsem velice skeptický k těm teoriím o "správném" používání baterií. To úpěnlivé sledování každé otočky motoru a jeho vlivu na baterii (dovolte nadsázku) mi připadá přehnané a ve svém důsledku stresující, a stres je horší, než nějaká nemoc!
Na kole jezdím pro radost! Holt to něco stojí, tak to musím ušetřit jinde - třeba přestavbou.
To jsme pěkně odbočili od tématu, jen doufám, že si nás Muti nepověsí jako trofeje vedle kola. :-)
Ne, za tu dobu, co čtu zdejší mnohdy vášnivé debaty jsem si už zvykl. :-)
Debaty ohledně baterek jsou tady někdy úplně šílené. :-) Znám dost lidí s elektrokoly, někteří jezdí roky, a jednoduše prostě jen nabíjejí na 100%-jezdí (no většina se snaží nejet do nuly) a zase nabíjejí. Většina dnešních e-cyklistů nemá o fungování baterií v ekolech ani páru a podle toho se chovají. Řídí se radami výrobců- a ty jsou: Vždy po jízdě dobít na 100% a při dlouhodobějším uskladnění držet na 60-80% a jednou za měsíc vždy doplnit. A Dlouhodobě nedržet pod 10 stupňů a nad 40.
Já také určitě nebudu řešit nějaké ampermetry a podobně, prostě budu jezdit a co to půjde- budu se snažit chovat k baterii dobře.
Spíše uvažuji o radě prodejce- zatím zatěžovat motor (bafang) max na 3 stupeň přípomoci. PROČ????
Musí se přece zajet a to se má dělat tak na 3/4 výkonu. Po kolika km v záběhu se mění olej?
Záběhu čeho že se má měnit olej???
Čeho chceš, nevim kde ho všude máš :-))
Ne tak tohle u elektrokola zapotřebí určitě není. To je jako by jsi napsal že nové kolo musíš zajíždět jen mirným tlakem na pedály což je nesmysl. U elektrokola žádné zajíždění není potřeba. To není spalovací motor kde jsou vysoké teploty.
No nekecej, kdo by si to u elekrokola pomyslel, že to tak je
Důvod může být jediný, už zde zmíněný, záběh pohonu. Mezi motorem a hřídelem s talířem je řada převodů do pomala, tak snad aby si sedla po montáži. Je to kombinace kovových a jednoho "silikonového" kola.
Pro zajímavost - na mém střeďáku TS je motorek se štítkem nmax=4000 RPM, a převod je tuším třístupňový.
Kdo by chtěl vědět jak vypadá BBS motor zevnitř tak zde:
https://www.youtube.com/watch?v=sa62pfbm34s
A vysavač, pračku nebo třeba kuchyňský robot taky pouštíš jen na menší výkon aby se to zaběhlo? :-)
Jak to děláš, dáš návod? :-))
Pán měl k večeři vtipnou kaši, nebo požil? :-)
Kdyby NE, tak by postřehl, že já to komentuji, nikoliv doporučuji. Zatím na sucho! :-D
Ty to nekomentuješ a nad tím fórkem se záběhem elektromotoru ani moc neváháš a bereš v úvahu, že by to tak mohlo být :-))
Případně TSDZ2 s torzním snímačem zde:
https://www.youtube.com/watch?v=7aSh4fLXA3Y