Existují, ale všechny co znám řeší systémy od 5-6 rychlostí nahoru. To proměř ať vidíš co je jinak.
V době kdy vznikaly 3r a 4r systémy byla spousta výrobců a každý si to mohl dělat po svém, dneska Je jen Shimano a Sram (a na silnici Campagnolo) a ostatní se přizpůsobují a i mezi Sramem a Shimanem je spousta věcí zaměnitelných.
Jen pro jistotu není třeba možné, že ten řetěz je již starý, vytahaný a původní vícekolečko omleté, takže to pohromadě nějak fungovalo, ale na nové vícekolečko už nesedne? Třeba to s počtem rychlostí nesouvisí?
Pokud je řetěz již letitý, určitě bych koupil nový, pak se uvidí. Šířka řetězu se, co vím, primárně řeší od 8->9 rychlostí a výš...
Roku 1964 mi rodiče koupili favorita s tříkolečkem. Hned jsem si dokoupil pětikolo, dvojtác a přesmykač. Po zkompletování jsem zjistil (bylo mi patnáct), že původní řetěz je moc širokej, tak jsem musel dokoupit řetěz úzkej. Jako v tý pohádce: Ať hada zabijí, jabloń přesadí a zase bude rodit zlatá jablka.
Při přechodu z tříkolečka na vícekolečko je skok v šířce řetězu. Tříkolečko používá jednorychlostní řetěz, už čtyřkolečko vícerychlostní řetěz.
Něco si přečteš zde
https://bike.bikegremlin.com/1220/1-bicycle...
P.S.
Ten skok vidíš i v šířce pastorků.
Ale stejně byla sranda to kolo přestrojit bez nýtovačky a stahováku. Místo toho důlčík a majzlík, bez svěráku na koleně a žulovým schodu. V tý době jsem o nějakým speciálním vercajku neměl ani páru.
Jj, provozoval jsem to deset let před tebou, měl jsem Esku - Sport za 900Kč, Favorit stál 1200Kč a ten třístovkový rozdíl byl - po měnové reformě - astronomický. Tříkolečko mi za 4Kč sundal mechanik, ostatní jsem si bastlil sám, za rad a pomoci kamarádů.
Jen si už nejsem jist, jestli na původním řetězu nebyla spojka. Jó byla, do dneška mám na pravém ukazováčku jizvu, jak jsem si jí tam vrazil!
Ta radost z hotového díla! Kolo mám dodnes, visí na trámu na chalupě a slouží pro nahodilé výjezdy do obchodu a pod. :-)
Čoveče, krk za to dám, že v tom čtyřiašedesátým mi ho pořídili za necelej litr a byla to tehdá těžká podpultovka. Nechci se hádat, ale dvanáct set stál deseti nebo osmikvaltovej galuskáč (F1 nebo F12?), spolužákovi ho rodiče sehnali.
Na tříkolečku a jednokolečku běžně fungovala spojka řetězu. Nikdo to nenýtoval. Zkus si ten kalený řetězový nýt roztáhnout důlčíkem :D
Myslím že na čtyřkolečku se ta spojka musela už trošku upilovat a pak to šlo také. Jen se stále ztrácela ta spona a pak se to samovolně rozpojovalo.
Na tom čtyřkolečkovém řetězu již spojka nebyla, to si pamatuji bezpečně - jak jsme to na "ruční" kovadlince nýtovali.
K těm cenám nevím přesně, jen se domnívám, že dlouho byla cena 1260.-, v 72r. když jsem pro staršího syna kupoval Favorita v Bílé labuti, tak to bylo za 1470.- se čtyřkolečkem a dvojtalířem na pologaluskách.
Šestikolečka, centriky apod. jsem dokupoval posléze, i na Sportku a ženy dámského Favorita, abychom měli shodnou výbavu. Teď jsou oba Favority ošimanované - 3x7, Sportka uchovaná ve stavu ze začátku 90.let.
Já dostal Favoritku v 1966 za vízo- byl s Al blatníky a ráfky, trojkolečko("řetízková" přehazka, páčka/bovdeny na objímkách) a jednotác za 950Kčs. V té době byl k mání i "závoďák" s pologaluskami, dvojtácem(pákový přesmyk na sedl. trubce rámu) a čtyřkolečkem za 1250Kčs. Řetěz na prvním byl se spojkou a na druhém bez....
To, co píšeš zjevně odpovídá, standardně se Favorit prodával se čtyřkolečkem a dvojtalířem za těch 1250/1260.- Kč - měl se tvářit jako závodní kolo.
Že se prodávaly nějaké degradované varianty jsem nezaznamemal - mě to v té době nezajímalo, syn byl ještě malý.
V mé době degradované variantě odpovídala ta Sportka s tříkolečkem, řetízkovou přehazovačkou a jednotalířem za 900.- jako sportovně turistické kolo.
Pamětníků je tady dost, snad to dáme do souvislostí. :-)
Ten článek ale o 3 a 4kolečku vůbec nepíše, začíná až 5ti rychlostním řetězem. ;-)
Jistě, není to článek o prehistorii cyklistiky, tak nepíše výslovně o čtyřkolečku, které má šířku pastorku shodnou s pětikolečkem.
Osobně mám odzkoušeno, že stejný řetěz fungoval bezproblémově kdysi na čtyřkolečku a později i na sedmikolečku - to ostatně vyplývá z textu.
Nemohu doprovodit fotkou, vícekolečka - včetně tříkolečka - mám na chalupě. Rozhodující je skok ze 3 > 4.
Může to být špatným seřízením přehazky. Jinak změř šířku pastorku na tříkolečku a porovnej se čtyřkolečkem. Pokud vím, tak řetězy se v současné době prodávají na 1pastorek, 1-3 pastorky, 5-6 pastorků, 7-8; 9 atd.
Pokud si ani pak nebudeš vědět rady, tak vezmi čtyřkolečko do prodejny a kup řetěz přímo naň.
Pro tříkolečko je řetěz o šířce 1/8"
pro 4-6 je řetěz o šířce 3/32"
(1"=25,4mm)
jo, a řetěz musí být nýtovaný, spojka favoriťáckou přehazovačkou neprojde.
Přehled možná najdeš na favority.cz, ale nejsem jsi jistý.
a podívej se, jestli se ti užší řetěz vejde na přední tác.
pokud ne, normálně obrousit (pilník, naplocho+ zahladit smirkem).
Dělávalo se to v 80 letech když nešlo nic koupit...
Přesně tak, podobně jsem si vyráběl "horské" dvojtalíře - za základ sloužil favoriťácký trojpackový jednotalíř, přikoupil jsem dětský převodník, tuším 32zubů, sundal z kliky, obrousil šířku a přivařil k jednotalíři. A jak to jezdilo!
Jo, a v té době se prodával Niklík, takže dvojtalíře měly i profi povrchovou úpravu.
Dětský převodník měl 35 zubů. Viz první a druhý obrázek. Přivařit jsem neuměl/neměl možnost. Takže poté, co jsem po zralé úvaze vyloučil uzlovačku, kanagom, či žvýkačku, šrouboval jsem. Se zázrakem koupenou rozetou 28 mě to vyvezlo k jezeru Laka, na Radhošť, a podobně.
"Turistické" Favority měly "turistický dvoupřevodník" 46 zubů a 32 zuby, obvykle řídítka vlaštovky, pneu šířky 32 a úzký nosič bez klapáku k zavěšení koženkových brašen.
Předesílám, že takové Favority mám v původním stavu ve sbírce 3.
O tomto turistickém dvoupřevodníku se též zmiňuje kniha knih: Ing. Jaroslav Boháč, Bedřich Kareis: Jízdní kolo. Vyšlo 1989. Vydalo SNTL - Nakladatelství technické literatury, n. p.
To jen pro případ, aby mi zas někdo nenapsal, že ten převodník je dovoz z Maďarska :-))
Mladší syn jezdil Trial, tak jsem přes klub měl pastorky s více zuby - až 28 z, a přeskládal šestikolečka na rozsah 13/28. Po Velvetu jsem v Rakousku koupil pastorky 31z. Ale to již byla éra MTB kol a Favority se stěhovaly na trám na chalupě. Ke slovu přišly až později, když jsem MTB přestavěl na e-kola a neměl s čím jezdit s malými vnuky - Favority dostaly převody Shimano 3x7 a parádně sloužily dále, a slouží dodnes při vyjížďkách v nenáročném terénu.
Tady jsou v akci, odpružené vidlice byly krátká epizoda, bylo to příjemné pro jízdu, ale předek ztěžkl, tak se stěhovaly na nově přestavěná e-kola se střeďákem. Pánské sedlo byl také špatný experiment.
Ahoj, pokud jsi využil talíř z pravé kliky dětského kola, a měl kompletní středové složení, mohla Ti zůstat nevyužitá levá klika, (délka tuším okolo 157mm), kterou marně sháním. Je možné ji od Tebe získat?
Pokud je, tak na chalupě a tedy dostupná až za půl roku. Byla na klínek - vyhovuje?
Chystám se na draky 1.1.21, tak můžeme pokračovat. :-)
Dík za odpověď. Nespěchám na to. Vnučka určitě v zimě jezdit nebude. Chci, aby měla nějaké kolo i u nás.
Jo, ta pravá s převodníkem je také na klínek.
I já se "chystám" na prvního, a rád se dočítám, že nebudu mít jediného účastníka "spoluletce", jak to bylo letos. Pilně trénuju.
Re: "Ahoj, pokud jsi využil talíř z pravé kliky dětského kola, a měl kompletní středové složení, mohla Ti zůstat nevyužitá levá klika, (délka tuším okolo 157mm), kterou marně sháním. Je možné ji od Tebe získat?"
Já si tedy myslím, že otázka směřovala na mě, neboť je zavěšená pod mým příspěvkem...
Kliku ode mne získat možné není!
Bastlil jsem to v roce 1992 :-)
Navíc tuším, že jsem koupil jen samostatnou pravou kliku s převodníkem, a to v Prioru ve Veselí nad Lužnicí.
Myslíš si to dobře, ale o to víc Vysočinovu iniciativu vítám.
Jinak letopočet bastlení u mne nehraje roli-nic, co není absolutně nepoužitelné, nevyhodím. Pravda, do sklepa, kde skladuju draky, se už nic dalšího nevejde, ale garáž ještě není zcela zaplněná. Píšeš ale o zakoupení jen pravé kliky s převodníkem, tak není co řešit. I Tobě dík za odpověď.
Joo většina lidí dnes zpohodlněla trh se tomu přizpůsobil. A tak nám pomalu vymizeli ti domácí opraváři a jejich zásoby skončily ve šroťácích. Bohužel. A s tím zmizela i spousta unikátů jako středové převody, elipsové rámy a t.d.
Ha, ty to seš! Jsem si pamatovala, že někdo shání kliku. Hliník, tuším na délce nezáleželo... Chceš to poslat? Je to levá a pravá, jsem použila jen talíře.
Díky moc za nabídku, ale pravou "DĚDSKOU" ocelovou kliku s převodníkem mám na klínek, tyhle jsou sice krásné, ale na čtyřhran. Možná by šlo tu levou předělat na klínkovou, jen jsem zatím žádnou takovou v duralu neviděl. Navíc je mně vždycky líto něco, co je funkční, mršit předěláváním. Zatím je poslat nechci, ale třeba ještě někdy "přilezu s prosíkem", ale to bych si pro ně přijel :-). Jen, takhle z fotky vypadají obě na levé, tos tak dokonale "odpreparovala" čtyř, nebo pětipacku?
Ono vůbec ty 28 zubové rozety jsou těžko k sehnání
. Kdysi byla ona 4 kolečka mám dojem šroubovací, ale rozšroubování bylo skoro nemožné...
Jojo, na favoritu jsem měl šroubovací čtyřkolečko a jelikož se šlapáním stále dotahovalo, těžko ho pak po letech povolit. :-)
základ byl namazat závit veelmi hustou a nevysychjící vazelínou, resp se mi osvědčil včelí vosk.
Sundávání však byla stejně loterie, obvykle se olámali zuby pro stahovák.
Zlaté (šroubovací)Shimano s drážkováním, vlastně ho měly i poslední kolečka Velamos.
pastorky (3-4-5-6 kolečko)jsou rozebíratelné. (jo, obvykle se jim moc nechce)
Dával jsem rozbor sem:
https://www.nakole.cz/diskuse/28719-stare...
Z "jetých" vícekoleček mám nejméně dvě "osmadvacítky" , ta velká kolečka jsou většinou téměř netknutá, každý drtí převážně těžké převody. Jen teď z hlavy nevím, zda jsou ze šroubovacích vícekol, nebo z kazet. Pokud některé potřebuješ, dej vědět
Já rozšrouboval úplně krásně lehce.
Za socíku na letním táboře u Nové Řeky jsem měl s sebou Favorita. 13-15-17-20-24 zuby. Když jsem měl službu a šel na poštu do Stráže nad Nežárkou, náhodou jsem tam zahlédl a koupil osmadvacítku. OSMADVACÍTKU, chápeš to?! Prostě zázrak!
Přikoupil jsem 22 a jal se tvořit 13-15-17-22-28.
Poslední dvě nejmenší šroubovací rozety jsem povolil pomocí dvou asi metrových dřevěných latí, na které jsem z prádelní šňůry udělal oka a zahákl o zuby pastorků. Vše na zemi na louce, pětikolo pochopitelně nasazené na výpletu. Povolit to šlo krásně...