Prosím o praktická doporučení. Donedávna jen sezonní výletářka, od jara jezdím do práce, mám treka a nově i silniční kolo. Teď se blíží zima, koncem týdne už má být v noci pod nulou. Já jezdím za tmy po neosvětlené asfaltové cestě podél řeky. Zkrátka bojím se náledí a že se někde natáhnu. Když ne na ledu, tak na listí. Usoudila jsem, že bude zřejmě čas vrátit se na treka, silniční na to asi bude náchylnější, že? Uvítám zkušenosti a praktické rady, kde náledí očekávat a jak se chovat, jezdit pomalu? A všechny další rady, co vás napadnou. Díky. Daniela
Zrovna dnes jsem si cestou do práce říkal, že bych už měl pomalu přesednout na svého horáka s pneumatikami s dobrým vzorkem. Začíná být moc mokro, všude se válí listí, z chvíli může být ráno i námraza. Loni jsem se sebou na těch hladkých gumách málem seknul. Už mi jelo přední kolo, ale naštěstí se ještě chytlo. Takže já to přesednutí doporučuji. Také doporučuji na toho treka na zimu pneumatiky s výrazným vzorkem a blatníky. No a zejména investuj do pořádného osvětlení a třeba i svítivé zelenožluté bundy. Možná dokonce dvou bund. Spodní softsheel a horní silonku. Můžeš to pak různě rozepínat a kombinovat. Například Force prodává ty bundy za lidovější ceny.
Jízda na zledovatělém povrchu je hodně o zkušenostech, předvídání, reakcích a pozornosti. Volba vhodného pláště nebo tlaku v pneu je až na druhém místě.
Jezdím na kole celoročně nejen do zaměstnání.Když prší, hodně fouká, je náledí nebo sněží.
Z mých zkušeností....
Kvalitní světlo s výkonem okolo 700 lm. Dokáže na silnici ve tmě odhalit ledovou plotnu ( je tmavší ).
Nikdy nebrzdím přímo na ledu, ale vždy před nebo za ním. A pokud je to nutné, jen velmi lehce přibržďuji. Tak aby se kolo nezastavilo a nezačlo klouzat. Brzdím pokud možno se srovnaným kolem ne při zatáčení.
Vyhýbám se klopení v zatáčce, kolo snadno podklouzne.
Dávám si pozor na podélné nerovnosti ve směru jízdy(praskliny, vypoukliny a boule na asfaltu, spáry v chodnících, náklon cesty, vyjeté koleje v zledovatělém sněhu)
Jezdím pomaleji a stále ve střehu. Příliš rychlá reakce, nebo pohyb může způsobit pád.
Pozor na silný boční vítr.
Jízda na kluzkém povrchu se dá trochu nacvičit jízdou na mokrém listí ( náledí ) nebo v blátě (sníh).Kolo se chová podobně, ale ne stejně.
Po mnoha zimách a několika pádech, jsem zkusil zimní pneu s karbidovýmy hroty.
Mají podstatně větší valivý odpor, jsou těžší, hlučné ( jako jízda po štěrku ), a nejsou stoprocentní záchranou.
Ale mají dobrou směrovou stabilitu, a když podlkouznou vždy se někde chytí a člověk nespadne. Takže drží aspoň o 50% lépe než pláště bezhroté.
Jízda s nimy na sněhu je možná jen do výšky 3 cm. neušlapaného sněhu. Po čerstvě ušlapaném se skoro jet nedá, kolo se propadá. Tady pomůže snad jen BigFoot.
Používám helmu a cyklo rukavice. Při pádu pomohou redukovat zranění. Sním o chráničích
G-form.
Jezdím osvětlený i přes den a za snížené viditelnosti. Aby mě řidiči nepřehlédli.
Snažím se pohybovat po cyklostezkách pokud je to možné.
Také je možné těch pár dnů sněhu a náledí v české nížině přestát bez kola. Pak se nemusí řešit pneumatika s hroty.
Nemám auto, nejezdím sockou (MHD).
Do práce 10 km.
2h. rychlé chůze, 20-30 min. na kole, 15-25 min. autem, 40 min. MHD.
Nebydlím v České nížině, ale na Slovácku.
Nojo, já když si vezmu dobrý respirátor, tak to v Praze těch pár dnů přežiju pomocí MHD. Déle než týden tu sníh většinou není. A také Praha má vlastní klima o několik stupňů teplejší než okolí. Ta tepelná tlaková výše dokonce dokáže rozdělovat bouřkové mraky ženoucí se na centrum v půli a odsouvat je na periferii. Prostě Prahu uctivě obkrouží.
Jak daleko do práce jezdíš? Letos se chystám, že do vlaku nevlezu a už se to blíží, tak vítám každé povzbuzení.
Popiš víc jak se ty nahrotované pláště chovají když není sníh na tvrdém (a případně i mokrém) povrchu jako třeba žulová dlažba, koleje apod. a nebo naopak břečka. Jednou sem se v jedné prodejně o tom s někým bavil ten to až tak nadšeně nedoporučuval, ale už si nepamatuju detaily v jakých podmínkách se to prý nechová úplně dobře.
Trochu hučí a mají o něco větší valivý odpor. Jinak jízdní vlastnosti bez problémů. Na sněhu a ledu jistota a psina.
Souhlas s Rondou. Plášť je taky těžší, ale za jistotu na ledu to stojí. Tvrdý povrch nevadí, doporučuje se nové pláště projet tak 50 km po tvrdém, aby si hroty správně sedly. Na kolejích nevím, u nás nejsou.
A celý sever vozí hroty na autech a kilometrový nájezd je mnohem větší.
Hroty na autech?
Měl jsem za to, že pneumatiky s hroty může v ČR mít (na motorových vozidlech) akorát sanitky a možná horská služba?
Jo, kámoš žije ve Finsku a kdysi mi psal, že si pláště s hroty pořídil a chválil si to na ledě, ale tady není vždycky jenom led.
Auta to tam legálně mohou mít, sice to ničí silnice, ale tam to asi jinak nejde. Podle toho co mi psal, tak nejhorší doba na ježdění na kole je když sleze sníh, na silnici je spousta svinstva a prachu z inertního posypu a ze silnic nadrceného těmi nahrotovanými plášti. Časem to spláchne voda nebo to uklidí a pak už dobrý.
Na tvrdém a suchém povrchu jako třeba asfalt nebo beton se chovají jako terénní pláště s větším valivým odporem a jsou hlučné jako jízda po štěrku. V okamžiku předjíždění chodců nepotřebuji zvonek, jsem slyšet z dálky.
Hroty trčí nad povrch pneu cca.1-2 mm. A nejsou ve středu běhounu.
O žulové nebo obecně kamenné dlažbě a kolejích či plechu se nemá smysl bavit. Tyto povrchy kloužou vždy. Za mokra, sucha, horka i v zimě. V porovnání s asfaltem či betonem je to neporézní materiál. A hřeb se nemá kde zachytit.
V břečce drží stopu, pokud je rozježděná. V hromadách břečky co odpadává např. z náklaďáků je s nimy jízda stejná jako s obyč. pláštěm a dosti podobná jízdě v hlubokém sněhu.
Používám je poslední 3 zimy. Nazouvám na konci Listopadu a sundávám na začátku Března. Zatím tak mají najeto cca. 10000 km.
Kupoval jsem je ve slevě za cca. 60% původní ceny. Pláště se dvěma řadami hrotů, abych bez nutnosti dokupování vypadlých hrotů, je mohl doplňovat z vnější řady která při středním tlaku v pneu není často v záběru. Po této zimě vytahám hroty co zbudou a pláště budou jen do terénu.
Ještě bych doplnil, že solidní pláště s hroty mají i měkčí "zimní" směs, takže na mokru líp drží.
Je dobré se s nimi vyvarovat zbytečných smyků, prudkého brzdění a podobně, co by mohlo zbytečně vytrhat hroty. Ale žádné velké obavy, drží tam dobře.
Šlo mi hlavně jestli se to v nějaké situaci nechová hůř než solidní guma. Že je to težký, drahý a hůř to jede je vlastnost, to je mi jasný. Kdybych si vzpomněl proč konkrétně mi to tenkrát až tak nedoporučovali.
https://www.slapacikolo.cz/plaste-na-kolo-zimni
Některé mají hroty i ve středu.
Svého času jsem jezdil denně do práce, asi 5 km. Část cesty byla polňačka a tam to bylo zajímavý. Vyjeté koleje, občas led zakrytý sněhem. Po první zimě jsem se rozhodl pořídit si plášť s hroty, a na jaře už jsem objednával další. Už jsem nepadal, dalo se i trochu brzdit, ale musel jsem si vybírat stopu, žádné přejíždení mezi kolejemi.
Dobře to drželo na náledí- teplota mírně pod 0, led nebyl až tak tuhý a zabírali dobře. Podobně i na asfaltu, kdy po oblevě sníh tál a v noci zamrzal. To mne podrželo, i namrzlá břečka. Krom dlažby, tam to bylo vždy o hubu. Rychlost spadla na čtvrtinu, ale to není podstatný. Užil jsem si i tuhý mráz, myslím do 15°, ale to jsem i přes dvoje rukavice neskutečně trpěl.
Teď už jsem e-kolista, v zimě nemám zkušenosti a ani mne to neláká- ale kdo ví? (to bych si nejdříve pořídil pořádné pláště a vyhřívané rukavice).
Jezdím do práce celoročně více než 10 let a myslím, že volba pláště vůbec není až na druhém místě. Je to to, co člověka drží na silnici v poloze sedím a jedu nebo ležím, skučím a nejedu...;-)
Já jsem po letech ježdění na ledu objevil loni zajímavou gumu od Continentalu a nasadil na zimu, protože mě upoutal ten středový vzorek ( drážkování) a větší hroty na šotolinu na boku. Musím říci, že můj odhad byl správný. Fungují-li na šotolině, mohly by dobře zabírat na sněhu, v břečce či poprašku. A je tomu skutečně tak. Mám je na elektroskládačce jako celoroční gumy a jsou fajn. Takové celoroční cyklopneu. Jsou čitelné. Na sněhu a v břečce OK. Na ledu samozřejmě hroty nenahradí. Zde jsem i klidně raději kolo vedl, když to bylo fakt kluziště. To jsem si netroufl jet. Zlámaný loket či kyčel za to nestojí.
https://plaste.heureka.cz/continental-double...
Nicméně přidám ještě jeden letitý poznatek nebo mou zkušenost, čím větší kola, tím je to horší se stabilitou a jistotou jízdy. Jezdil jsem roky na 24" kolech a skládačce a je to nestabilní. Nyní jezdím na 20" kolech na elektroskládačce a ta je daleko stabilnější a jistější. Ale samozřejmě jezdím po městě. Nejezdím někde přes les v půl metru sněhu. Tam bych prostě s malými koly zapadl.;-)
Jo a elektro v zimě, chce to snižit forsáž/ asistent na polovinu obvyklého v létě, či na ledu zcela vypnout, jinak je vás to schopno překvapit náhlým záběrem a rozhodit tak, že ležíte, ani nevíte jak. Bohužel ESP ještě elektrokola neznají.;-)
Doublefighter jsem měl na tříkole a letěl.
Ten střed se poměrně rychle sjede do hladka a byť ten trojúhelníkový vzor zůstane, o záběru na čemkoliv krom asfaltu to moc není (tady v okolí se po dešti na všem dělá pármilimetrová vrstva klouzavého mejdlíčka). Ty postranní špunty měly tendenci akorát sbírat bahno a rozhazovat ho okolo. Jelikož tříkolku do zatáček neklopím, v prvním kroku jsem je prostě ořezal (na léto), ale problém s absencí vzorku přetrval.
Na zimní sezónu teď přezouvám na schwalbe Land Cruiser a zatím zkušenost dobrá.
Jinak poznámka pod čarou, vícestopý prostředek je na léčbu náledí docela fajn ;-)
Obecně na zimu doporučuju nepodcenit osvětlení, rukavice a oblečení zejména horní půlky těla. Sám s tím zatím docela bojuju, v zátěži se dost potím, což je za nízkých teplot trošičku problém...
Tvá špatná zkušenost proti mé dobré. Ořezávat špunty z pláště??? A to ti za to stojí???
Já mám na plášti sezonu a půl a nesjel se střed ani o prd. Jediné, co je potřeba, je plášt hodně foukat (měkčí boky). Je na to velmi citlivý a má tendecí pak plavat a klidně i ráfkem poničit boky pláště.
Ale za tebe ne, za mě doporučuji zkusit, každý at´si vyzkouší a rozhodne sám.
...Jinak mě fascinuje, jak zde každý vynáší do nebes značku Schwalbe. Já ji mám na několika kolech z výroby a musím řici, že třeba s napojením reflexních pruhů na boku si hlavu moc nelámou, hrc prc a už se to odlupuje, pláště mi hází kolikrát více než Rubeny a víceletý plášt klidně začně na boku v patkách pelichat. To Rubena vám za ty léta spuchří, ale jezdit se na tom dá bezproblémů. Tím chci hlavně říci, že většina plášt´ů renomovaných značek se dnes dělá Made in Vietnam nebo China a ta kvalita i těch značek šla rapidně dolů. Čili značka jako záruka kvality už zde dávno neplatí...
Noo, představ si, že to nemáš aktuálně za co vyměnit, ty špunty tě zasíraj bahnem neskutečným způsobem, denně na tom dojíždíš do práce a máš volnej večer při sledování filmu... Já neříkám že by sis měl koupit DoubleFighter a pak strávit večer pižláním špuntů, já říkám že jsem to v rámci volnočasových aktivit udělal, protože jsem neměl co ztratit a problému to pomohlo.
On se ten střed moc sjíždět nemusí, on už továrně moc tvarový dezén nemá. Jak jsem psal, ten trojúhelníkový vzorek tam byl pořád, ale obecně mu stačilo strašně málo aby ztrácel trakci. Asi tomu samozřejmě nepomáhá, že přítlak na zadní kolo je na tříkole relativně malý, ale ten střed je tam de fakto slick. Přes léto jsem obul BigBen (Schwalbe) a byť malý, tak ty příčný drážky a větší šířka (asi) dost pomohly, minimálně na povrchy typu "mokrý trávník". V bahně se to samozřejmě hned zalepí a je to o ničem, takže do terénu nebrat.
Nevím jestli KAŽDÝ, ale já rozhodně žádnou značku nikam nevynáším, jen sdílím osobní zkušenost. Schwalbe mě například pěkně nakrklo, když po roce zařízli výrobu Trykerů, měl jsem jen jedny a už nejsou k sehnání. Na asfaltě držely jak přibitý a i mimo cesty to nebylo nijak zlý. bohužel jsem je rozerval na kamení při jednom prudkým kamenitým sestupu a domu dojížděl na plátně...
V rámci opravy prasklé špice jsem vyměnil i již téměř na vyhození pneumatiky za nové (a tedy "zimní") a mockrát si vzpomněl tady na ten komentář. Takže ještě jedna zkušenost z předchvíle:
Continental Contact 20x1,40 jsem málem nedostal dolu sadou tří montpák, páčím páčím a modlím se aby povolila dřív guma než páka.
Schwalbe Marathon Racer 20x1,50 jsem nasoukal tam a po kontrole směru dezénu zase dolu a zase tam holýma rukama.
Jako plýtvám fakt nerad, ale asi ty Continentalky prohlásim za sjetý a vyhodim předčasně, už jsem s nima bojoval tolikrát, že už se mi do toho fakt nechce...
Včera jsem též měnil Contika za Contíka. Vzadu jsem loni v zimě málo foukal a nějak se mi to prošouplo v boku. Lepil jsem to celou sezonu flekama vně pláště a jezdil na tom ještě celý půlrok. Až mi včera začlo ucházet kolo. Myslel jsem, že jsem ráfkem defintivně procvak duši. Tak jsem to zul a koukám zevnitř pláště, co se stalo a koukám jak blázen, čekal jsem diry do pláště až dovnitř na bocích a byly tam jen dvě malé dírky, ty zalepené, ale žádná velká díra, že to by rostlo,ale o ostrou hranu té dírky v plášti se prošoupala duše. Jinak bych na tom Contiku nejspiš odjel ještě celou zimu a možná klidně jezdil dál....
Poučení pro příště: Contíky musím řádně foukat a tlak častěji kontrolovat. Jinak ten plášt´ nelze ani sjet. Jezdím na nich denně a celoročně již druhým rokem a kdybych neprosekl ten bok tím ráfkem ( chyba má a mého malého huštění) tak jezdím dál a vůbec nic. Přední plášt´je absolutně netknutý a pokračujeme společně dále.;-)
Včera som obul Continental RIDE Tour Extra Puncture Belt 16x1.75 Made in India. Dajú sa fúkať do 4 bar. Uvidim keď vyskúšam. Obuť sa dal bez náradia.
Též jsem nazul nový Double Fighter bez montážních pák. Ke konci obouvání/ nasazování z bližší strany, tedy druhé nasazované sice musí trochu patce člověk před ráfek pomoci palcem ale šlo to OK. Chce to jen si to správně usadit plášt´ z jedné strany ráfku, trochu nafouknout duši před nazouváním a vložit do pláště a pak se to formuje a nasazuje skoro samo...;-)
Stejnou zkušenost mám s continentálkami i já- konkrétně jezdím na Continental Contact Travel 28x35- při jejich nasazování/sundávání musím použít tři montpáky a ještě dávat pozor, aby byla protější strana na nejnižším místě ráfku. Při nasazení/sundání pláště Schwalbe Land Cruiser mi stačí jen jedna.
Mám úplně hloupou otázku, protože to fakt nevím. To že plášť jde dobře/špatně sundat je dobře/špatně? Pro mé obě levé ruce je snadné sundání Schwalbe plusem.
sám preferuji "lépe sundatelný" plášť.
Vyzutí by možná byl problém u nízkých tlaků, ale nesetkal jsem se s ním.
Jinak nasazování je závislé jak od ráfku, tak od pláště. Historicky jsem se mohl opupínkovat z Remerxu Jumbo který nahradil prasklý Mavic- ten šel "akurát".
Nevybavím si přesně kde, ale v jakýmsi videu GMBN na "tytrubce" zkoušeli jak nízko se dá jít na sjezdovým kole s bezdušákama s tlakem.
Výsledek byl, že plášť už v zátěži v zatáčce upouštěl vzduch a ten lepící sajrajt, ale na ráfku držel furt.
Hele nakonec jsem to našel...
https://www.youtube.com/watch?v=mQ_UERrHvuo
(Skoč na 2:10)
Takže jo, snadno sundatelný plášť je rozhodně dobrá věc :-)
Kdyby byl co k čemu a chtěl to opravdu vyzkoušet, tak tlak upouští i na předním kole a ne že si tam ponechá správný plný tlak
Njn, je to amatér...
Leč co se dá dělat, jsou holt jedinci, kterým ještě pud sebezáchovy neodumřel úplně.
Na stranu druhou, nic Ti nebrání zopakovat zkoušku pořádně. Pošli link, jsem zvědavý na výsledky :-)
Mně by zajímalo, proč to dělal? Jaký to má smysl jezdit na podhuštěných pláštích? Já to hustím poměrně hodně, abych to neprorážel. Tak to nechápu.
Nižší tlak znamená lepší pohodlí a trakci, v podstatě jde o to dosáhnout co nejnižší tlak při kterém ještě nedochází k problémům jako prorážení duše/pláště, žvýkání pláště. Tomu pomáhají i širší ráfky, dneska se na MTB gumy používá i 30-35 mm vnitřní šířka a různé vycpávky do pláště z pěnové hmoty (v případě bezduší) co zabrání prorážení při nižším tlaku a umožní dojet i při defektu nebo podfouknutí.
Sjezdaři vozí opravdu nízký tlaky.
Tvrdá pneuška se dobře kutálí na hladkým asfaltě, ale už třeba na dlažbě můžeš ocenit plášť s větším objemem a nižším huštěním: neodskakuje na nerovnostech a spoustu toho vyžehlí.
Plus na hlíně je to dál ještě o trakci, kde měkká guma "obejme" kdejakou bouli a celková styčná plocha rostě.
Extrémní příklad: vlaky jezdí po hladkých tvrdých kolejích na ocelových kolech s relativně mizivým valivým odporem uplně bez problémů, proti tomu firma Sherp vyrábí takový malý drndátko co umí projet prakticky libovolnou bažinou a má na to balónový gumy nafouknutý minimálním tlakem...
Opět objev Ameriky... složitě se znovuobjevují dokonalé vlastnosti falcáku :)
Mám ráfy Remerx Dragon 622x19 a pláště Schwalbe jdou akorát- ani těžko, ani lehce- s jednou montpákou se nasadí i sundají OK. Continentaly jsou tek těsné, že sundávání i nasazení je dost problematické i se dvěma montpákami a třetí je potřebná(sundávání) na vysunutí po obvodu. Na druhou stranu zase vydrží dlouho a problém defektu díky odolnosti a husté osnově je mizivý....
Jezdil jsem v zimě na favoritu a horáku.
Horák je mírně lepší , ale stejně:
Najetí na led když klopíš do zatáčky = pád.
Mírný oblouček v chodníkové rychlosti na ledu= pád.
Ideálně když je ten led (zmrzlá kaluž) pod 1 cm sněhu, to ho nevidíš :-(
ALE- silnice, kde pravidelně jezdí auta bývají v mrazu vyježděné do sucha- teda ty koleje od aut.
Mimo opatrnosti ještě doporučím pozorně poslouchat zvuk kol, na zmrzlém se změní. Ale pro jakoukoli reakci je už stejně pozdě :-(
Vzhledem k vlastní zkušenosti s bolestivými rameny a lokty upozorňuji na nutnost patřičného oblečení - které neprofukuje.
edit- vše je popsáno výše, omlouvám se za duplicitu
Ten poprašek sněhu na loužích je nejhorší. Každou zimu jsem na prostranství v práci předvedl pád, někdy přes veškerou opatrnost i opakovaně. Ani mně tolik nevadilo, že jsem "pobavil" přihlížející, ale ono to i bolí. To byl také jeden z důvodů, proč jsem přešel na trojkolku. To je jediná jistota a navíc na ledě úžasná zábava. Pochopitelně mimo silnici, třeba na rybníku.
díky všem, tak teď je mi jasné, že za úplného mrazu si to kolo odpustím.
A co takové ty dny, kdy je v noci -2°C a ve dne +10°C? Má to být tady teď koncem týdne. Myslíte, že je cesta podél řeky riziková stran námrazy?
A kdy už jindy by měla být? :-)
To je snad horší než když je trvalý holomráz, když je takové to hnusno kolem nuly, v noci povrch promrzne a ráno na to namrholí nebo lehne mlha, nebo sníh přes den nataje a přes noc zmrzne.
Hm, to jste mě nepotěšili. Přemýšlela jsem, jestli třeba u řeky není tepleji :-) No nic, nechci o půl sedmé ráno v černočerné tmě ležet v řece, dám to busem.
To může být různé, to záleží na konkrétním místě, může to být mrazový dolík a může se tam držet teplo. A taky bude záležet na konkrétním počasí, teplotě vlhkosti, větru.
Když napíšeš o jakou konkrétní cestu se jedná, třeba se najde někdo s místní znalostí.
Tak tady bych u některých míst byla opravdu opatrná. Zejména asi v části před psincem, kde stezka vede velmi nízko nad hladinou Vltavy.
Celou cestu je ale poměrně slušný hladký asfalt, tam se může námraza objevit v podstatě kdekoli. Zase na druhou stranu by se to mělo poznat podle jinovatky apod.
Na tomhle povrchu dokáže potrápit i tenký poprašek sněhu.
Praha je veliký tepelný ostrov, ale v Řeži to už neplatí. Od vody je tam vlhko a zima je tam protivněnší než jinde. Ale jak je tam při teplotách kolem nuly, to nevím.
Nedávno jsem tě žádal, abys mne vynechala ze svých hloupých komentářů. Řež je vedlejší obec vedle Klecánek. Stačí se podívat na mapu, ale to ty ve své namyšlenosti a tuposti prostě nedokážeš. Tak mne, prosím, vynechej. Nemám na tebe nejmenší náladu a trpělivost.
No, pokud chce někdo vědět něco o trase Klecánky - Praha a ty mluvíš o místě, které je cca o 4,5 km dál, pak to určitě hloupá poznámka není. Z Klecánek je to do Troje cca 7 km, takže mluvit o místě, které je o více jak polovinu této délky dál je docela dost mimo mísu. Navíc vedlejší obec to není - ještě je tam Husinec.
Prostě Řež nejsou Klecánky a jen jsem si na to dovolila upozornit, tak se zklidni.
Taky znám místopis, ale pro tuto debatu je myslím vážně fuk. Počasí tam jiné nebude, reaktory tolik nehřejí.
No, pokud tě zajímají podmínky na cestě v určitém úseku, pak je ten místopis, myslím, dost podstatný. Zvlášť když se bavíme o cca 7 kilometrech.
O 5 km dál bude sice počasí stejné, ale pokud tě zajímá námraza na cestě kolem řeky, pak tam budou dost jiné podmínky. Už tam není tolik zástavby a údolí Vltavy se tam rozevírá do široka, takže teplotní podmínky podél vody budou mít zcela jiný charakter.
Tak buďto je cesta z Řeže až do Prahy stále stejná a pak je pro mě informace z Řeže validní, nebo se průběžně mění a potom by to referující stejně musel popsat pro každý úsek zvlášť a já si z toho extrapoluji, co je pro mě důležité. Já místopis znám, myslím, že podstatnější, než klima, je fakt, že z Řeže je to po šotolině, na silničním bych tam nejela.
Podle puvodniho zadani z Reze vubec jet nechces. Jen z Klecanek. Na to jsem narazela.
Ale jestli si nyslis, ze cesta podel Vltavy je vsude stejna, muzem se klidne bavit o Kralupech. Tam se take jede moc pekne.
Klecánky - Praha teď jezdím dvakrát týdně, protože se mi kvůli koroně nechce do autobusu. Zatím pohoda. Pozor bude potřeba dávat, až namrznou ty dva nebo tři prudké sjezdy, to pak bude na jízdu krokem nebo rovnou strkání. A pod jižním koncem trojské lávky jsem se včera málem utopil v jezeře přes celou silnici hlubokém po kotníky, tak bacha na to. Zbytek cesty je bezpečný.
Moje oblíbené oblečení: na krátké cesty cokoli, z čeho nekouká holá kůže (kromě obličeje). Na delší cesty (desítky km) středně teplé cyklohadry a pod ně vrstva funkčního prádla, vrstvy přidávám a ubírám podle situace, po zastavení se okamžitě přioblíknu. Obecně je dobré být na spodní hranici tepelného komfortu, aby nikde nic neomrzalo a zároveň se člověk moc nepotil, protože to by pak byla ještě větší zima. A taky je dobré se do té zimy projezdit postupně už od podzimu, tělo se přizpůsobí a otuží.
Moje oblíbené zimní kolo: "dámský" rám, ze kterého se dá snadno seskočit oběma nohama na zem a nehrozí sednutí na štangli; pedály výš než obvyklá výška napadlého sněhu; bubnové nebo kotoučové brzdy, protože špalky v tom marastu rychle žerou ráfky; torpédo nebo nábojová převodovka, protože přehazovačka nemá ráda nánosy sněhu a štěrku; blatníky se zástěrkami až na zem, správně seřízené, aby se pod ně nepěchoval sníh; nábojové dynamo, protože plášťové ve sněhu prokluzuje a baterky v zimě moc nevydrží. S plášti zatím moc široké zkušenosti nemám: dřív jsem vozil měkké, co líp držely, ale často se píchaly, teď mám tvrdší a neprůstřelné, co zase víc kloužou, kvalitní zimní měkké a zároveň odolné jsem ještě nezkusil.
ot- co je to správně seřízený blatník?
Ty moje +- kopírují radius kola.
Je potřeba, aby se mezera mezi pláštěm a blatníkem ve směru otáčení kola nezužovala.
Blbé je, že já v Klecánkách nebydlím, bydlím nahoře na kopci a tak nevím, když u nás námraza nebude, jestli nebude dole - nejlíp už na tom sjezdu z Klecan.
Řekl bych, že jestli nebude mrznout nahoře na tom kopci, tak u řeky taky ne - tam dole bývá tepleji. Ale můžu se mýlit, jezdím tamtudy jenom večer, ne ráno.
Listí na stezce zatím nepřekáží.
Hm, to je mrzuté s tím potenciálním pádem do vody. V podstatě máš dvě možnosti: buď hodně pomalu a opatrně, nebo horem. (a nebo tříkolku :-)
Edit: v jiném komentáři píšeš, že bydlíš nahoře, tak to je jasné - horem, ani to pro tebe neznamená zbytečný kopec.
jednak delší cesta přes kopce, ale hlavně v provozu. A stejně bych ve finále musela dolů.
Trasu Libeň Klecánky sem několikrát jel a nevybavuji si místo, kde by vyloženě hrozil pád do řeky.
Asi u Slunce https://mapy.cz/turisticka?x=14.3961780&y... , ale koukám, že to jde objet ulicí V Zámcích.
Když je řeč o Slunci, tak jedna offtopic dobrá zpráva: od minulého týdne je opravený ten nepříjemný "retardér" vedle něj. Sláva!
Nezmám místní podmínky v Praze, ale v poslední době když mi to někde klouzlo, bylo to na nové zámkové dlažbě, takové té, co bývá často na chodnících u přechodů. Při té stačí právě to vlhko/namrzající mlha, a ležíš...
Ohledně teploty, víc záleží na vlhkosti - jeden den je -2 v pohodě, jindy je to drsné. Přijde mi horší mlha a mrholení, než nějaký souvislejší déšt, ve kterém stejně rychle nejedeš, bo nevidíš (mám brýle bez stěračů).
Přesně, zámkové dlažby z betonu nasáknou vodou a pak " potí led". V Praze ještě tramvajové koleje a betonové panely v kolejištích tramvaje, ty hlazené kloužou i za prostého deště...
Potom všeobecně dávat bacha na mostech, mostcích, lávkách všeho druhu a poslední dobou na šířících se malůvkách na silnici, většina z těch vodorovných značení klouže pekelně...
Nedej se odradit a zimní ježdění určitě nevzdávej!
Dá se bezpečně jezdit jak na silničním kole, tak na biku. Na ledě to samozřejmě klouže, takže určitě žádné prudké pohyby řídítek, brždění atd... Všichni se tady už vyjádřili.
Ta cesta od Klecánek do Prahy je moc pěkná a bylo by škoda si ji v zimě neužít. Neboj se, dáš to v pohodě.
Pro ilustraci - ta první fotka je cesta z Prahy do Klecánek, ta druhá je u přívozu (rok 2006). No nebyla by škoda tohle nezažít?
Tak sem si prošel na bike-forum.cz vlákna o pláštích s hroty a zkušenosti jsou vesměs kladné, nenašel sem tam, že by to někdo nedoporučoval. Jen tedy koupit lepší model co má hroty z karbid, který je výrazně tvrdší než ocel, ty se pak ani na asfaltu neopotřebovávají.
Toto téma mi připomělo moje období, kdy jsem jezdil na kole od 1.ledna do 31.prosince téměř za každého počasí, z okraje Ostravy do práce. Vzdálenost byla ideální 11 km tam a 11 km zpět. Pracoval jsem na směny v nepřetržitém provoze. V zimě za sněhových kalamit (to ještě bývaly zimy!!!, ne jako poslední roky), jsem jednou v neděli na ranní směnu přijel jediný včas. Kdo spoléhal na MHD, neměl šanci. Měl jsem na výběr z několika tras, 10 až 12 km, buď převážně po pěšinách, cyklostezkách s krátkými úseky po silnici, nebo jen po silnici. Volil jsem vždy podle počasí a situace a počasí. Nejlepší kolo do zimních podmínek, sníh, náledí byla stará dobrá UKRAJINA s torpédem - t.j. žádná přehazovačka. UKRAJINu jsem dlouho používal na cesty do práce - údržba minimální, spolehlivost maximální. Jezdil jsem v mrazech do -20°C. Pak jsem se přestěhoval na venkov, do práce to byla jedna cesta 25 až 28 km, podle volby trasy, to už jsem jezdil jen za lepších podmínek ale mnohdy i v zimě ale už jen do -5 °C. Dnes už jsem 5 let důchodce, Místo cyklofanatik už spíše cyklodědek, UKRAJINA už je dávno ve šrotu, ale v zimě si rád vyjedu na výlet, ale nasní být pod -5 °C. Takové zimy jako na fotkách už teď nebývají. Na fotce už není UKRAJINA, tu pak jalo "šichtovní kolo" nahradil dosluhující Premier.
Jednou mě v Čelakovicích zastihla prudká chumelenice a dostat se domů trvalo trojnásobek normálního času. Jet se dalo jedině ve vyjeté koleji od autobusu, který dokázal projet ještě před tím, než dorazil pluh. Píšu to proto, že jízda ve množství sněhu na prvních fotkách by byla možná, jen kdyby to byl prašan.
Jednu zimu jsem jezdil kdysi na osmou večer přes celou Prahu do Malešické tělocvičny na nohejbal. Vyjel jsem, a u nás byla silnice suchá. Až před Kunraticemi mě všechna auta zdržovala. Vycvaknul jsem jednu nohu, dal za jízdy na zem a zjistil, že vůbec nedrhne, jaký tam byl led. Celou cestu jsem do toho práskal, abych nepřijel pozdě, ale od toho okamžiku jsem jel jako "podělanej". Tvá třetí fotka s ojíněným obočím je dobrá.
S tím ledem jsi mi připomněl: když o tom nevíš, tak se po tom dá normálně jet :-)) Už se mi to párkrát stalo.
Tohle se mi jednou stalo, že jsem ráno jel po dlouhém chodníku ze zámkovky a když jsem chtěl zastavit, zjistil jsem, že je to jeden led. Naštěstí to bylo na e-lehouši, který má "plyn na páčku". Takže nohy na zem a opatrně pokračovat bez šlapání až jsem vyjel na trávnik, kde šlo slézt. Dotlačil jsem kolo přes chodník k budově, ale zjistil jsem, že ho nevynesu do schodů (dávám si ho dovnitř), protože jsem ho nemohl zvednou, když jsem zabral, začaly mě klouzat nohy. Tak jsem ho chtěl opřít o barák s tím, že ho zamknu k mříži sklepního okna. Jenže ani nešlo postavit, když jsem ho opřel, tak po tom namrzlém chodníku začalo vlastní vahou klouzat. Nakonec jsem ho tedy k té mříži zamknul, ale na tom zámku viselo.
Tak strašně to klouzalo a přitom já po tom ledu přijel.
Loni v zimě jsem na svém pravidelném okruhu dojela až ke mlýnu, kde jsem zlehla při otáčce pod kaštanem. Cesta byla jak sklo, nešlo po tom ani jít, měla jsem problém se s tím doklouzat zpátky kilometr k silnici. Přitom k tomu mlýnu to jelo úplně normálně :-)
Ještě bych rád pogratuloval k výdrži ježdění na kole do práce a k nové silničce. Jsem rád, že tě naše rady okolo té silničky se neodradily a že jezdíš a chystáš se i na zimu. Tak jen tak dál užij si to :)
Děkuji, už jsem přesedlala zpět na trek, dnes mám i přes blatník hnědej kydanec skrz větrovku až na mikině :-) Nějak mi přes mou zkratku přejel traktor z pole :-) Na silničku se vrátím asi na jaře, bylo to svižnější, ale zase krk je raději teď.
Tak hlavně nějaké reflexní prvky na sobě a u blikaček občas zkontrolovat baterie. Že blikají doma v teple ještě neznamená, že budou viditelně blikat venku v mrazu.
Dneska cestou do práce v mlze jsem se děsil, kolik ninjů potkám. Naštěstí jen dva a proti. Ti blbci se vůbec nemají rádi...
Doporučuji před blikací sezonou změřit napětí tech výměnných baterií voltmetrem. Pokud nemají naprázdno jmenovité napětí, to znamená u zinkových běžných baterií 1.5V a u nabíjecích NIMH 1.2V, tak je rovnou vyměnte.
Zinkový baterie bych hlavně vůbec nekupoval, zase o tolik dražší obyč alkalický nejsou...
Tak do zadní blikny to asi stačí a hlavně je to na ně stavěné. Nábojová pumpa ve zdroji to vycucne až na dno. Mně to vydrží celou zimní blikací sezónu s jednou náplní. Jen je blbé, že díky té pumpě to zhasne nečekaně a úplně naráz.
Alkalické mají skoro stejnou vybíjecí křivku, ne? Takže elektronice by to mělo být jedno.
Nevím má to nižší jmenovité napětí. Pokud někdo ušije zdroj na 1.5V a ono to má 1.2V max., tak to je hodně vedle.
Pleteš si alkalické (nenabíjecí), ty mají jmenovitě samozřejmě normálních 1.5V, a NiMH, ty mají 1.2…
Máš pravdu, myslel jsem na akumulátory. Do blikaček standardně kupuji ty alkalické baterie s 1.5V napětím. Netečou tolik a víc vydrží.
Já mám pocit, že to vytečení závisí spíš od kvality než od chemie. Dřív sem měl pocit, že zinek-uhlík tečou, alkalický netečou. Pak alkalický dost zlevnily, takže na jednu stranu už se nevyplatí kupovat zinko uhlíkový, ale zase sem měl i alkalický vyteklý.
Pak sou i lithiový jednorázový články, sou lepší než alkalický, ale vzhledem k ceně se při běžném použití nevyplatí.
Pro elektroniku, která nechodí na NiMH aku kvůli nižšímu napětí by se dalo uvažovat o NiZn aku, které mají nominální napětí 1.6V, není to moc rozšířené, ale dá se koupit třeba u Conrada.
hlavně alkalická baterka málokdy tvz. "vyteče".
To je potom blikačka k vyhození.
Pro jistotu upřesním, že jsem myslel vůbec nekupovat Zinko-uhlíkový. Je fakt, že i v alkalických nějaký zinek je...
NiMh mají smysl tam, kde je taková spotřeba, aby nabíjecí dávaly smysl, tedy nabíjelo se třeba jednou za měsíc. V blikačce pro příležitostné použití, kde mi baterie vydrží 2 roky, by NiMh byly fakt zbytečné...
Jsem ted v Pardubicich a i kdyz se tady jezdi na kole vic nez mhd, prekvapilo me, ze jsem svetlo ci obycejnou bliknu nevidela jeste u nikoho. Jeden ninja vedle druhyho...
Já tomu nerozumím. Za kdejakej vitamínovej šmejd ochotně utrácí tisíce, aby byli zdraví, ale pár stovek za kloudný světlo a pár desetikaček za baterie, to je jim líto dát.
Nebo že by to byla známka punku? Vzdor systému, nařízení? Máme to v krvi. V tomto případě ale dost nesmyslný...
Ani ja nerozumiem, k tomu ešte v tmavom oblečení. Aj veľa žiletkárov má extra drahé bicykle a tip top dresy a niečo žlté alebo žiarivo zelené si nedajú na seba.
"Když vidím já je, musí oni vidět mě! To je přeci jasný ..."
Re: "Když vidím já je, musí oni vidět mě! To je přeci jasný ..."
Kočka: Když nevidím já jeho, nemůže on vidět mě! To je přeci jasný...
Realita je, že hodně velká část produkce teplého cyklo oblečení je v černé barvě. Skloubit s funkcí a cenou ještě barvu není vždy úplně snadné.
Jedna žltá vesta za 2 eurá to veľmi účinne spraví.
V době, kdy se dá rovnou koupit ta žlutá cyklobunda je nesmysl do doplňovat bezpečnostní vestou a vypadat jako kopáč.
Tady jde asi o to,když se zastavíš v nějakém obchodě,nebo jedeš na nějaký úřad,nebo třeba,jak je teď aktuální,k lékaři,tak tu vestu sundáš a nesvítíš tam reflexně mezi těmi ostatními. Ještě bych viděl jeden praktický důvod,na takové žluté reflexní bundě bude vidět každá špína.
Je mně jedno, jak vypadám, na své trojkolce jsem už tak dostatečně "exot", takže necítím potřebu vestu kdekoli sundávat. Nakonec, kopáči jsou taky lidi. Jo a to ochození sucháče, co vadí přispěvateli o pár řádek níž, vyřeší spínací špendlík.
Jednotka s hviezdičkou pre šarkana.
Len nie sme všetci rovnaký.
Jsem si před lety vestičku na léto zužovala, aby moc neplandala. A místo sucháčů jsem dala knoflíky a pečlivě udělala knoflíkové dírky...
V další verzi jsem měla kšandy, ty se daly dát přes jakékoliv oblečení, měla jsem je ve rvelké přes zimní bundu.
Poslední letní model jsou kšandy s odepínací kapsou, kapsa se dá rozdělat na baťůžek (viz. foto). Ideální pro sběr hub, špendlíků, ... :-)
To je dobré totok, mnohem lepší než cokoliv, co se prodává.
...příp. trocha práce v zimě a jednoduchý zip..;-)
Žlutá vesta ze železářství za u nás 50 kaček moc nesedí a to zapínání na kousíčky suchého zipu se brzy ochodí.
Já kupoval za asi 600 (cože, 600 za vestu?!? Jo, 600 za vestu) v nějakém motorkářském obchodě. Vesta je na zip a v zádech má v pase všitou gumu.
A drží, aji když jedu na Esce skoro pětadvacítkou!
:-)
Tahle barva evokuje v mnohých řidičích policistu. Takže jedeš-li, předjíždí tě s minimálním bočním odstupem, tlačíš-li kolo (už jste viděli policistu tlačit kolo?), oprasí tě též.
Ta oranžová, příp. modrá (tu mám také) je lepší.
Re: "Tahle barva evokuje v mnohých řidičích policistu. Takže jedeš-li, předjíždí tě s minimálním bočním odstupem..."
Vymýšlíš si.
Po ulicích Prahy na Esce jezdím v reflexní vestě a dvěma zapnutými červenými blikačkami na nosiči. Auta mě objíždějí s dostatečným odstupem, často jedou pomalu za mnou, dokud si nejsou jistí bezpečným předjetím. Dokonce už jsem zažil, když jsem signalizoval na frekventované ulici odbočení vlevo, že v protisměru zastavila auta a nechala mě odbočit. Pro šťouraly: směr jízdy a postup manévru zde: https://mapy.cz/s/pukovoheta , pracovní den asi v 17 hodin.
Když jsem na Esce začal v Praze jezdit s vestou, až mě překvapila míra ohleduplnosti řidičů. Vysvětluji si to tak, že řidiči jsou - oprávněně - nazlobení na neviditelné ocyklené částice Brownova pohybu, a tak mě chtějí jaksi "odměnit". Já jim usnadňuji život tím, že jsem včas a dostatečně vidět, tak oni neváhají usnadnit život mě. Je to myslím si možné vysvětlení...
Re: "Takže jedeš-li, předjíždí tě s minimálním bočním odstupem, tlačíš-li kolo ..., oprasí tě též."
Kolik jsi toho najezdil po Praze ve vestě?
Byla žlutá, nebo oranžová?
Kolikrát jsi ve vestě tlačil kolo po silnici? (Blbější příklad už jsi vymyslet nemohl.)
Helejte se. Ať si každý věří, čemu chce. Že mě vesta chrání, to se DOMNÍVÁM. Že jsou řidiči ke mě ve vestě ohleduplní, to opakovaně ZAŽÍVÁM.
Jezdím po silnicích okresů Kladno, Rakovník, Beroun a Příbram.
Do Prahy, kde bych byl "hájený" si netroufám.
Děkuji za odpověď a těším se na pokračování.
Vesta, ve které jezdíš, je žlutá, nebo oranžová?
Kolikrát jsi ve vestě tlačil kolo po silnici?
Aj údržba ciest má väčšinou žlté autá, aby ich bolo vidieť
Za mňa jednoznačne žltá.(Aj cez deň aj v noci). Keď je oranžová, tak v noci aspoň tie pásy svietia lepšie ako niektoré blikačky.
V noci si dávam na zápästia (aj na členky) tie samoupevňovacie pásky, aby pri dávani znamenia o zmene smeru jazdy bolo vidieť z oboch smerov úmysel odbočiť.
No vidíš to. "Jako kopáč". A to si představ oranžovou! :-))
Těmto názorům vychází trh vstříc a, na rozdíl od doby před deseti lety, si už fakt můžeš koupit neonově žluté cyklistické hadry. Sviní se to, takže často prát. Reflexy na tom beztak moc nejsou a praním se ztrácí na reflexívnosti, ale čert vem. Koupit se to už dá:
https://www.google.cz/search?q=%C5%BElut%C3%A1...
Mně se nejvíc osvědčila šusťáková větrovka. Ochrání i před drobným deštěm, po jízdě ju můžeš jednoduše vymáchat a když si ju pořídíš dost velkou, tak se dá dát teplá vrstva dospodu a jezdit v tom prakticky celou zimu.
Refexní pruh můžeš dozadu dolů našit, nebo mít reflexní kšandy, ty se dají dát přes jakoukoliv bundu a v případě potřeby sundat. Reflexy potřebuješ ve tmě, přes den stačí velká světlá plocha. Reflexní kšandy už jsou na trhu též v širokém sortimentu:
https://www.google.cz/search?q=reflexn%C3%AD+k...
Pokud někdo bazíruje na cyklisticky vypasovaném oblečku, tak si musí pořídit pro každou teplotu extra kus, za parádu se platí.
Medzi prac.odevami sú tie reflex.prvky asi trvácnejšie, pevnejšie. Musí to niečo vydržať v práci. Tie cyklistické sú len akoby hobby, proforma. Mne to tak príde.
Správně ti to přijde. Ty cyklistické jsou pro ty, co přece nemůžou vypadat "jak kopáč". Kdyby měly pořádné reflexní pruhy, tak se od těch pracovních vest moc lišit nebudou :-))
Ale buďme rádi aspoň za tu žlutou, v podvečer je to aspoň trochu líp vidět, jak "elegantní" černá...
Třeba Force má to oblečení za přijatelné ceny. Nemá na tom nápisy světových cyklistických značek, je to takové civilnější a levnější a má eshop. Já třeba mám tu žlutou fleesovou bunku a stejné barvy šusťákovou bundu. Dá se to vrstvit, nebo naopak vozit sólo. Je to rozhodně lepší, než bezpečnostní vesta přes něco jiného. Na cenu té bezpečností vesty to nemá, ale stejně nějakou bundu na kolo musím koupit. Tak proč ne rovnou tu bezpečnostní?
https://www.forceshoppraha.cz/
Ano, Force se slušně rozjelo. Akorát teda dost často mají neonově žluté víc vepředu jak vzadu, asi se koukají moc do zrcadla :-) Ale na to časem přijdou, že cyklistu je potřeba dobře vidět hlavně zezadu. Cenově i kvalitou jsou dobří.
https://www.force.bike/
Hadry šijou u nás.
Já jsem se svými dvěma bundami zcela spokojený. Jezdím v tom denně. Je jasné, že to je budna na kolo, na nic si to nehraje. Je to rozhodně lepší a pohodlnější než nějaká svítivá navíc vestička horem, která tam vždy bude navíc.
Více vrstev oblečení je určitě lepší,než jedna silná. Chápu,že je práce s oblékáním,ale dá se to během cesty postupně,když je člověku horko,odkládat a naopak zase navlékat na sebe. Kdybych měl pouze jednu bundu,tak mohu maximálně když vyjedu kopec a je mi horko,rozepnout zip a to je v podstatě to nejhorší,co může cyklista udělat,protože docela jistě nastydne. Takže zastavit a odložit jednu vrstvu. Pro představu,jak může jedna vrstva vypadat,tu mám foto...
Něco se tam najde, tedy teoreticky, protože to mají hodně vyprodané, ale většina věcí je tmavá. Pokud člověk řeší i funkčnost a střih, tak se tím výběr dost komplikuje.
Pokud jde o funkčnost,tak bych doporučoval prohlédnout i nabídky vojenských e-shopů. Vojáci mají vybavení pro všechny teploty a třeba takové spodky se třeba v Army Surplus nechají pořídit už od cca 15Kč. Nejsou to módní výstřelky,ale účel to plní a materiál určitě není čínský.
Tak proč si vojáci chodí nakupovat funkční oblečení za víc peněz do jiných obchodů, že by proto, že je opravdu funkční? :-)
Já nepíši,že si tam musíš za každou cenu něco koupit. Jen to dávám jako námět stojící za prohlédnutí. Nechá se tam pořídit oblečení i třeba různé batohy za pár korun. A v porovnání s věcmi z vietnamské tržnice je to určitě lépe ušité a z lepšího materiálu. Více to vydrží. Ať se každý rozhodne sám.
Může být, že si tam občas někdo něco vybere a koupí co mu může vyhovovat.
Mě jen zaujalo a pobavilo spojení funkčního oblečení, spodků za 15 Kč a stesky vojáků, že když chtějí mít opravdu funkční oblečení, tak musí jít jinam než do výstrojního.
Je otázka,do jaké míry to je pravda. Kdo byl na vojně tak ví,že nosit něco civilního byl hlavně jistý druh odporu proti vojně. A navíc každému vyhovuje něco jiného. Dnes naopak potkáváme běžně lidi v maskáčích a už nás to nijak nezaráží.
O maskáče byla pořádná mela i tehdy, hlavně mezi trempíkama.
Když si vzpomenu na maskáče vz.85,tvrdé jako prkno,takové bych zrovna nosit nemusel. Ale poslední dobou jsem si i na kolo oblíbil švýcarské s maskovacím vzorem podzimního listí alpentarm. Jsou měkké a ohebné,vyztužené na kolenou,mají velké kapsy,takže člověk s sebou nemusí tahat žádné další zavazadlo. Neprofouknou a rychle uschnou. Mám je i v provedení jako kraťasy. Mně přijdou docela pohodlné. Samozřejmě to ale řeší spíše tu funkčnost,než viditelnost. V parku to teď musí vypadat,že to kolo jede samo.
Mě se na vzoru 85 líbila právě ta bytelnost, ovšem jen u bundy. Ta byla fajn.
Kalhoty maskáčové jsem měl rád 63, to byl moc příjemný materiál na nohy. Na kolenou tuším vyztužený. V zimě samosebou něco pod to.
Já byl na vojně těsně po převratu, takže jsme na vycházky měli bundu 85 s těmi obyčejnými starými hnědými kalhotami, tuším 63.
Strašidlácké pláště 63 už jsme naštěstí mezi lidi nosit nemuseli, jenom v kasinu.
Protržená přehrada, Vánoce 1992...
A kukla kombinovaná :-))
Teď jsem zrovna objevil jednu slevu francouzských vojenských teplákových souprav,což by mohlo být vzhledem k blížícím se Vánocům zajímavé. Může to sloužit jak na kolo,tak na sedění v bačkorách u televize. Možná to někoho zaujme. Eshop Trefa Kameničky,cena 350Kč.
Sou různý úrovně vojenských jednotek a věřím, že ty elitní mají špičkové věci, ale pochybuju, že aktuální výstroj elitních jednotek koupím v armádním výprodeji po patnácti Kč. Navíc sme se bavili o svrchním oblečení, pochybuju, že vojáci mají jasně barevné vybavení pro jízdu na kole.
Leda že by měla Dukla výprodej :-)
Taky to asi nebude žádná sláva, tuhle jsem viděl jet jeptišku a nic než černá barva nebyla :-)
Ve Francii mají jeptišky veliké bílé skládané bezpečnostní čepce. Jezdí v nich ovšem hlavně v Citroenu. :)
Na druhou stranu dobrá péřovka stojí dost peněz, na kole ju vezmeš párkrát za zimu, ale dá se nosit i jinde, kde neonově žlutá není žádoucí (na pěší výlet do lesa, na cestu na krytou plovárnu, na brusle...). Pro tyto účely jsou kšandy pro jízdu na kole v provozu ideální.
Nevím, jak dnes, ale v devadesátejch letech jsem v UK viděla reflexní vesty a kšandy na cyklistech a jezdcích na koních všude. Vestu jsem si tehdy dovezla, tady to bylo zcela v plenkách.
Tak já péřovku na kole nikdy nepostrádal. Při -20°C jsem nikdy nejezdil. Ani na běžkách jsem v tom nejezdil a vlastně jí v současnosti ani nemám. Tlustou bundu na sjezdovky nosím jen na pěší výlety. Na běžky jí nechávám v autě, abych si jí mohl rychle obléci po dojezdu.
Při teplotách kolem nuly a lehce pod nosím dlouhé zimní kalhoty z česaného silonu na holém těle. Nahoře nosím moirové triko s dlouhým rukávem, bavlněné triko s dlouhým rukávem, fleesovou tenkou bundu a silonoviu bundu. Kdyby bylo hůř, tak si vezmu ještě mikinu. Na hlavu mám pod přilbu moirovou čepičku a na ruce tlusté tříprsté rukavice. Ruce mi mrznou ze všeho nejvíc a limitují mé zimní ježdění.
Nemyslím, že péřovka je nejvhodnější pro naše zimní projížďky, zvlášť když se člověk při námaze zpotí. Já jezdím i ve velkých mrazech a osvědčily se mi 3 až 4 různě silné vrstvy funkčního oblečení a navrch slabou bundu proti přímému náporu vzduchu. Tu bundu vozím celoročně v létě v zimně.
A jako rukavice se mi opravdu dobře osvědčily kvalitní prstové lyžařské rukavice na sjezd.
Mě zase hodně mrznou nohy a prsty na nohách. Vyzkoušel jsem vyhřívané vložky do bot, není to nejlevnější, ale docela dobře to funguje a tak i v 15 st. mrazu vydržím venku docela dobře o 2 hodiny dýl.
Také vrstvim.. i 6 tenkých vrstev. Rukavice dvoje, ponožky 3. Lepší než jedna tlustá vrstva.
Tak minulou zimu mi stačila ta šusťákovka, pod tu se dá vrstvit podle potřeby. Gatě taky vrstvím.
Ve velkých mrazech ale klidně vemu oteplovačky a péřovku, jíst se musí a jídlo prodávají v obchodě, kam je potřeba dojet po normálně frekventované silnici, tudíž řádně označen do provozu.
Na zimu jsou nejhorší ruce a nohy. Na to mám o dvě čísla větší boty, aby se do toho vešel dolů tlustej filc, tlusté (i dvoje teplé) ponožky a dalo se zacvičit prstama. Rukavice v zimě dvoje, spodní teplé bavlněné/vlněné a na tom neprofuk a nepromok warmpeace s kůží na dlaních.
Myslím, že nejenom teplé oblečení...
Pánské cyklo ani běžecké elasťáky/legíny se v jiné než černé barvě podle mě prakticky nevyskytují. Občas reflexní logo nebo světlejší pruh, ale základní barva je podle mě v 95% černá.
Přitom u lehokola by větší viditelnost nohou mohla být přínosem, protože žlutou mikinu motorista uvidí až později... ale žádné smysluplné sportovní oblečení jsem neviděl.
Holky mají výběr mnohem větší, zářivě růžové legíny a podobně snad přehlédnout ani nelze, byť si nejsem jistý praktičností... :-)
Na lehokole máš celou plochu opěrátka a může to tam být furt, triko nemusíš vůbec řešit.
Barevný elasťáky bych aji brala, ale oni to dělají ze strašně tenké hadry a prodře se to hned na zadku. Z černých elasťáků se mi osvědčila zateplená Evona, zevnitř je to počesaný, dostatečně silné a jednu sezónu to vydrží. Já jsem zimomřivá, tak do pětadvaceti v tom jezdím.
Letos jsem koupila 3/4 a dlouhý Force, je to pevný materiál a má to trochu reflexu zezadu na lýtkách a na levém stehně, uvidím, kolik vyprání reflex vydrží, zatím jsem to jen testovala, dojíždím Evonu.
Tak opěrátko je vidět zezadu, zatímco nohy jako první vidí auto z boku, když vjíždíš do křižovatky a podobně... tedy jiná cílová skupina. ;-)
Ale je fakt, že co vidím na svítivých odstínech svých triček, hrozně je na tom vidět každá nečistota a často to po vyprání stejně už není ono, takže kalhoty by na tohle byly ještě horší. Ona ta černá barva má i výhody.
Určitě a také nejvíc sluší. Já ty svoje svítivé budny nemám rád, ale nedá se nic dělat, vidět být musím.
To nevím, zda sluší. Jako kombinaci černé kraťasy/kalhoty a svítivě žlutý/zelený tričko/mikinu, mám docela rád.
Když nad tím přemýšlím, ani nevím, jaký tričko by se hodilo ke žlutým kalhotům? Obojí žluté by mi přišlo divné, navíc by to určitě nebyl stejný odstín. Možná proto se to moc neprodává... :-)
No na kole to ani tolik nevadí. Problém nastává, když jdu na oběd a nemám s sebou v práci žádnou jinou bundu, než tu svítivou. Ale už jsem si zvykl. Ono kolem Anděla chodí v poledne spousta dělníků v montérkách a svítivých bundách. Už se za mnou lidé neotáčí.
Tak spousta lidí nemá ten excentrický gen a přitahovat pozornost je jim jaksi...nepohodlné.
A byť by to v dané situace mohlo být výhodné, zkus si celý den strávit se svědícími zády a nepodrbat se :-)
Re: "Za kdejakej vitamínovej šmejd ochotně utrácí tisíce, aby byli zdraví, ale pár stovek za kloudný světlo a pár desetikaček za baterie, to je jim líto dát. Nebo že by to byla známka punku? Vzdor systému, nařízení?"
Nic nového pod Sluncem.
https://www.nakole.cz/diskuse/12501-neviditelni...
Zrovna jsem chtěla otevřít lamentační okénko a také jsem měla zato, že termín "ninja" jsem pro černé účastníky provozu vynalezla já, tak zas nic :-)))) Běžci a pejskaři v černém na mezinárodní cyklostezce v 6 ráno a večer- grrrrr! Už chápu, proč tam všichni cyklisté svítí světlem úplně před sebe a všechny oslňují, musí - už to taky dělám. Já jsem žlutá, jednou jsme byli s dětmi nazváni "žlutá rodina". Světlo dostanu ještě jedno, tak si dám na kolo obě. s sebou mám i čelovku, kdyby náhodou.
Pozor na tu čelovku, když máš pocit, že si potřebuješ někoho prohlédnout, tak mu tím svítíš úplně přímo do oka. Na míjení po cestě není čelovka zrovna to nejlepší zařízení.
Když na to nezapomeneš, dá se při míjení natočit hlavu trochu doprava, takže silnici ještě vidíš a neoslňuješ.
Naopak když vidím auto z vedlejší, důkladně si ho prohlédnu, aby ho snad nenapadlo mi tam v poslední chvíli vjet... :-)
Čtu tady spousty doporučení a rad, přidám tedy taky jednu zásadní - používat trasu která není současně používaná auty, můžete svítit jak vánoční stromek ale proti tomu co momentálně jezdí jste bezmocní - diví se že to klouže, čelní sklo očistí na velikost tankového průzoru, rostoucí obliba bačatých SUV a za volantem nováčci, zamlžené čelní sklo které se pod pouličním osvětlením zneprůhlední, vyjedou z vedlejší ulice jako byste nebyli, v určité chvíli vás řidič díky tlustým A sloupkům nevidí, je toho víc ale hlavní je - jezdí čím dál tím více trotlů kteří vás při mizerných povětrnostních podmínkách smetou aniž si toho všimnou. Určitě tu budou borci co jezdí v zimě desítky let a v pohodě, ovšem co bylo kdysi není dnes, pořádná zima už léta nebyla a mnozí si odvykli a pro mnohé to bude poprvé.
Na tohle mám teorii, že když budu jak vánoční stromeček, tak nikdo neokecá, že mě neviděl. I světlo jsou ochotni zapřít, když budeš mít smůlu a při havárce se rozbije. Ono je to přece jenom zbrzdí. V zemi, kde, když nemáš helmu, tak jsou schopní říct, že je to tvá vina, že do tebe najel a zabil, jim prostě nesmíš dát šanci se na cokoliv vymlouvat.
Lítat kvůli nim nebudu, chodit kanálama taky ne. Hrdě po silnici, ta je tam i pro mě.
Ne vždy to vůbec jde, většinou to je mnohem horší komunikace. Pokud tudy mám dennodenně jezdit do práce, tak se mizerná cesta brzy začne zajídat.
Pokud to nejde tak radši v zimě nejezdit!
Nemyslím si. V Čechách je v nížině poslední dobou tak málo kdy sníh, že ta zima znamená jen chladněji a méně světla. Na chladno je oblečení a na světlo jsou světla na kolo. Z mého pohledu se dá jezdit úplně stejně a stejným způsobem jako v létě.
Tvůj pohled je zcela irelevantní, jde o pohled řidiče a ten se v zimním období od letního liší, ten je navíc poslední dobou často "umocněn" drogami, zákazem řízení(proč asi), tě smete z vozovky a ještě se tomu zasměje pokud si toho všimne.
Celkem nechápu, proč by měl být v zimně řidič auta víc nafetovaný než v létě. Nafetované, či opilé řidiče bych očekával po desáté večer a to na kole už nejezdím. Myslím, že v Praze mnoho opilých řidičů není, poněvadž je to řízení těžší a možnost použití MHD či taxíku mnohem snazší. S tvým přístupem se nedá vylézt na silnici v jakoukoliv dobu.
Posledné dva týdny potkávám v Praze agresivní řidiče ob den... COVID?
Moje dennodení pozorování se s tím tvým neshoduje. Ač jezdím i po pražské výpadovce Strakonické, žádnou zvýšenou agresivitu nepociťuji. Na ulicích je stále stejná směsice slušných a méně slušných řidičů. Většina konfliktů je způsobena nepozorností a neznalostí specifiky jízdního kola.
Kluk má natočit nějaké video ze sportování tělocvikáři do školy. Pouštění draka bylo nadraka - vždy jen mírný a nárazový vítr. Na místním posilovacím hřišti je to jak v Obecné škole - člověku by k tomu primrzly ruce. Tak jsme se rozhodli, že zítra prubnem kratší výlet na kolech s flintou a zajedeme si za město zastřílet na plechovky. Shromažďuji je od léta, je třeba jich pár rozprášit.;-) Dnes ráno to bylo po městě a místy celý den ve stínu namrzlé, tak uvidíme zítra.
Rano jsem v cykloservisu nakoupil zásobu oleje a vazelinu na ložiska, je třeba doplnit zasoby na zimni údržbu kola, protože v zimě obzvlášť platí, že kdo maže, ten jede. Neustále vlhko, nízké teploty a sůl na silnicích davaji vsemu, co se točí, zabrat dvojnásob.
Poznatek z minulého pátku: když teploměr na řidítkách hlásí +1 °C, dole na asfaltu může být klidně pod nulou. A když potkáte ostrou pravou zrovna pod kopcem na můstku přes potok, je potřeba brzdit důrazně a včas. Teď už to vím, stálo mě to celý večer zašívání kalhot :-].
Tak to "důrazné brždění" bych vynechal.
....já bych ho použil "včas"!!!! (jak je psáno);-)
na sněhu a ledu se vyvarujeme rasantní změny směru a rychlosti...
Použil jsi nevhodné vozidlo, vždyť máš stroj se třemi koly, u kterého teploměr na řidítkách ukazuje přízemní teplotu :)
Ale už jsem si taky taky ustlal v ostré pravé, která byla v dolíku, kde se držel studený vzduch a krajnice byla namrzlá. A protože to bylo ještě s klasickým Favoritem, tak na šití nebyly zralé kalhoty, ale moje brada.
To je furt problémů... https://www.youtube.com/watch?v=2rETLfzQrIw
:-)
Tak jsem dneska definitivně přesedlal na svého zimáka, to znamená na dobře obutého a oblatníkovaného horáka. Už mne to podkluzování na dlažkách a hlavně na kolejích na Favoritu s hladkými gumami přestalo bavit.
Už i v centrální Praze je dnes kolem nuly a má to vydržet.
Máš recht, taky přezouvám. Už jsem se namlel, ale padnout pod šalinu taky nechci.