Při jízdě se mi stává, že když přejedu nějakou nerovnost, tak mi nohy padají z pedálů. Ideální by bylo použít nášlapné pedály a boty s kuframa - ale těch peněz! Tak jsem přemýšlel a něco jsem vymyslel. Jelikož zde nemůžu prezentovat obrázky, tak se prosím podívejte na http://jihrab.googlepages.com/lehokolo - vše jsem tam popsal. Kupodivu to docela dobře funguje.
Možná máte "v kapse" taky nějaký nápad, co použít místo nášlapných pedálů (o Power Gripu už vím a moc tomu nevěřím). Hoďte nápad sem a nebo - pokud chcete prezentovat i obrázky apod. - tak mi to vše zašlete na email [email protected] a já to přidám na ten svůj web.
Tak protáhněte mozkové závity!
Tak tomu říkám vášeň pro věc. Hádám, že druhé takové nikdo nemá.
Jako to lehokolo nabo ty pedály?
Lehokolo...
Jo hraju si s tím. Je to zkušební prototyp, takže stále různě experimentuju, vylepšuju a vymýšlím. teď zkouším něco udělat ze staré skládačky ESKA.
Přesně to jsem měl na mysli, prostě vášeň je v tom vidět. Jen tak dál !!!
dobrá finta, jestli to teda fakt funguje (zejména jestli se do toho dá snadno nastoupit a jestli to zboku netlačí do nohy). Za nášlapy bych teda neměnil, ale je to hezký (i když.. takový kufry zanesený sněhem bych s tímhle asi řešit nemusel... taky do terénu, kde se občas šlápne do bahna by to mohlo být zajímavý).
Zdá se, že by to mohlo fungovat. Akorát se mi už to utrhlo, izolačka nevydržela. Musím si udělat čas a vyrobit to podle nákresu.
Ještě mne tak napadlo, že by se na pedál dalo přidělat staré lyžařské vázání Kandahar (pamětníci vědí, o co de) - tedy spíše jen ty "čelisti", do kterých se nasouvala špička boty. Akorát že by ty čelisti byly naopak - nahoře by byla širší a dole uzší. Šířka těch čelistí se dá nastavit v poměrně širokém rozsahu, akorát kde je sehnat? Neválí se doma někomu? Že by to vyzkouišel?
Dívala jsem se nejen na tebou vylepšené pedály, ale také na tvůj stroj. Nevím z jakého důvodu máš odklápěcí řidítka dopředu. A dost mne to zajímá.
Zpravidla se k tomuto mechanismu šahá tehdy, když je ona "fixovaná" poloha za jízdy blízko k tělu jezdce (skoro ve vodorovné poloze) - blokuje tedy jezdci snadný výstup s kola. Ale ty máš onu polohu pro řízení zcela vertikální, tedy dostatek prostoru kolo opustit. Napadá mě proto jediný důvod - sesedáváš tak, že přehazuješ vždy jednu nohu přes celý předek kola? A to asi ze zdravotních důvodů...? Jinak mi toto řešení příjde dost nebezpečné - zabrzdíš-li prudce kvůli nečekané události, řidítka jdou rovnou vpřed a tvé tělo s ním. Fixuješ je nějak pevněji pro jízdu, aby nedošlo k tomu, co předpokládám?
Jinak oceňuji odhodlání ke stavbě lehokola. Já bych se do toho sama na základě shlédnutí několika obrázku asi nepustila.
Já jsem stavěl to lehokolo s tím, aby se tam dalo všechno nastavit - počítal jsem s tím, že to bude pokusný prototyp, takže jsem chtěl zkopušet různá nastavení a polohy. Teď mám celé řízení o cca 12 cm více vpředu, než bylo původně (na posledních obrázcích je vidět původní hlavovou trubku, kterou jsem tam nechal - co kdyby), a tím pádem jsou i řídítkavíce více šikmo a tudíž je při vystupování dobré, že můžu ta řídítka odklopit dopředu. Rovněž jsem "zkoumal" vliv šikmosti řídítek na stabilitu a citlivost řízení - jak se projeví na řízení "kormidlový" efekt řídítek. Proto jsou řídítka tak "otočná".
Co se týká náhlého brždění - když se zapřu do pedálů, tak hned tak kolo neopustím. A když už bych letěl dopředu, tak ta řídítka - kdyby byla napevno - bych stejně ohnul, nejsou zase tak silná.
Nechci se zařadit mezi rejpaly, ale upozornil bych na jednu maličkost. SPD mají i tu výhodu, že drží nohu v ideální poloze a nenechají tě např šlapat patama. Nevím jak dalece řeší tvůj nápad tenhle problém. Nebylo by lepší udělat jenom nějakou opěrku na patau? něco jako by si mezi ty šrouby co popisuješ natáhl řekněme 30 cm provázek a o ten by sis opíral patu... asi blbej nápad, nejsem technickej typ. ale dávej pozor aby ti ten tvůj zlepšovák nebráníl šlapat v ideální poloze...
Jinak super že existuje někdo kdo se do tohohle pustí, moc takových kutilů neni...
Jo tu myšlenku s opřením paty jsem měl taky. Zkusil jsem udělat dva prototypy - jeden s řemínkem (místo provázku) a pak jsem zkusil k pedálu přidělat kus zahnutého plastu, abych si o ten zahnutý konec opřel patu. Je to bohužel na nic. Pata z těch opěrek vypadává, protože při šlapání se pata vychyluje nahoru z roviny pedálu. U toho mého systému se dvěma kolíky si vzdálenost kolíků nastavím tak, aby mi bota "propadla" zrovna tak hluboko, abych ji měl na pedálu ve správné poloze. Vychylovat botu do boků se dá bez problémů, takže kolena netrpí nějakou blbou polohou nohy na pedálu. Jelikož jezdím na leháči prakticky pořád ve stejných botách, tak si ty kolíky nastavím jednou a je to. Samozřejmě pokud bych měnil boty, tak je možné, že bych musel ty kolíky pro jinou botu přestavit. To ale není problém, povolím jen dva šroubky. Už jsem ale uvažoval o tom, že by bylo ideální zajistit polohu těch kolíků ne šroubky, ale nějakým "rychloupínákem" Ale ještě mne nic nenapadlo. Vymyslete něco!
Napadá mě jen něco, co by bylo dost složité. Kdybys vyrobil pro katdý pedál dvě "skoby" se závitem na delší části (zvládla by to třeba ohnutá závitová tyč) , která je rovnoběžná s osou pedálu, mohl bys našroubovat na ten pedál za ty samé díry něco, co by obsahovalo dvě trubičky se závity uvnitř. Zašroubováním a vyšrubováním těch zahnutých věciček by se skoro plynule nastavila šířka boty a to nezávisle na obou stranách, krok nastavení by bylo stoupání závitu - jedna celá otočka. Zbývá vymyslet, jakou závlačkou udržovat ty bodce kolmo k ploše pedálu. Tady by právě vznikalo to kouzlo jednoduché nastavitelnosti: vyškubneš nějakou pérovou závlačku nebo něco, pootočíš o pár závitů, vrazíš závlačku zpět a jedeš. Není třeba nářadí a jde to rychle. Nevýhoda je mnohem komplikovanější výroba oproti těm oválným dírám jak je máš nakreslené na tom webu.
Celkově mě ty dva bodce připadají jako geniální řešení. Je to jeden z těch případů, kdy si člověk řekne "Jak to, že mě to nenapadlo už dávno?" Připadá mi to, že to do značné míry plní svůj účel (v terénu asi přece jen může noha někdy vyskočit i z tohohle).
Spdčka to ale nenahradí. Nedávno jsem se přistihl, že když mi pedál nezacvakne a já si to neuvědomím, zvednu nohu vysoko z pedálu hned jakmile je pedál v dolní úvrati, málem se kopnu kolenem do brady. Evidentně jsem si navykl za pedály dost tahat, přestože jsem se o to nikdy nepokoušel a původně jsem je kupoval jen kvůli tomu padání nohy z pedálu. Taky jsem tehdy prskal, že je to drahé (naštěstí jsem si boty nechal nadělit pod stromeček, tak mě to stálo asi třetinu). První dojem byl "Jak jsem mohl jezdit bez toho" a dnes jsem na nich závislý. Přestaly mě připadat drahé, protože v nějakých botách jezdit musím, a turistické spd boty nestojí o moc víc než dobré tenisky, a ty pedály stojí sotva trojnásobek holých pedálů se stejně kvalitními ložisky, ale dělají desetinásobnou službu. Ale tohle chce čas, já jezdil rok a půl bez spd než jsem je poprvé zkusil, nemáš kam spěchat.
Jo jo, nášlapy jsou nášlapy. Mám je na horském kole. Původně jsem z nich měl taky strach, že si rozbiju hubu, ale dneska bych bez nich do terénu nevyjel.
K těm "skobám" se závitem - teoreticky by to šlo, skoba by se mohla pojistit kontramatkou (ale to chce zase nářadí), ale ta vnitřní (u kliky) není mimo pedál a tak by se sní nedalo otáčet.
Ale kdyby ty "moje" plechy nebyly napevno přišroubované, ale byly by na šroubkách volně posuvné (to už by se nějak vymyslelo), tak by se možná dal mezi šroubky umístit klasický rychloupínák (jakoby třetí "šroubek") a tím by se po patřičném nastavení plechů poloha plechů zajistila. Páčka rychloupínáku by se umístila sopuběžně s pedálem, takže by nepřekážela.
Co takhle použít "křídlové" matky?
No to by určitě šlo. Je otázka, zda síla, kterou křídlové matky utáhnu, udrží kolíky v příslušné poloze, ale myslím, ýe jo. Možná by se daly zdrsnit plochy, kterými plíšky s kolíky přiléhají k sobě.
Ten rychloupínák zavřený směrem k pedálu mě napadl až když jsem tohle vypnul, ten je lepší. Že s tou vnitřní částní nejde otáčet jsem si nevšiml. Možná ale vůbec nejjednodušíí budou ty křídlové matice. Pokud v pedálu není závit, zkusil bych pilníkem udělat ty díry do čtverce, aby tam zapadly hlavy těch samozakusovacích šroubů. Tím by ti stačila křídlová matice z vnější strany a nepotřeboval bys žádné nářadí.
Pak mě ještě napadlo, že pokud máš boty jen dvoje, mohl bys dát z každé strany na pedál jedny bodce a odlišit je třeba barevně. Chtělo by to ale závažíčko na straně těch širších, abys tou širší botou omylem nezdemoloval ty užší při rozjezdu.
možná jsem vymyslel krávovinu, ale sklouzávání z pedálů ma MAXovi jsem řešil malými kousky listu z pilky na železo, které o cca 3 mm přečnívají rovinu pedálu. Samozřejmě nejezdím v baťovkách s koženou podrážkou a noha na pedálu drží a váhově je to zanedbatelné.
Rozhodně zajímavý nápad, akorát bych se okolo toho kola nechtěl ochomýtat když někde parkuje, mohlo by to trošku pouštět žilou:-). Lidi si furt stěžujou na zubatý převodník vpředu, ostří pilky by někteří možná nerozdejchali. Ake co, když to funguje, a je to jednoduchý až to mlátí dveřma, tak proč ne.
Určitě to není nebezpečné. Je to přišroubované tam, kde podle předpisů mají být na pedálech odrazky, do boku pedálu to nepřečnívá. Ty uvedené 3 mm přečnívají pouze tak, aby se zaryly do podrážky. A popravdě bych přivítal, kdyby to dokázalo praštit po rukách ty, kteří při odstavení kola mají touhu šahat na páčky přehazovačky a převodníku. michal
osobne by som skúsil namontovať klasické staré remienkové upináky z cestného Favorita - pre krúživý pohyb, a pod - kus rovnej, neohybnej tyče, na konci zahnutej smerom "hore" aby sa mala o čo oprieť päta, predpokladám, že by sa tým zabránilo vypadávaniu pri hrboch.
S tím opřením paty je to nalevačku ze dvou důvodů (mám to vyzkopušené).
1/ Při šlapání se pata "nadzvedává" z roviny pedálu (prostě jako by ses postavil na tom pedálu na špičky) a pak vypadne z té opěrky.
2/ Velmi často je poloha převodníků a předního kola taková, že při ostřejší zatáčce člověk "brnkne" patou o přední kolo. Takže mám nacvičeno (a ostatní jistě taky), že při ostřejší zatáčce vychýlím patu do boku abych o kolo neškrtnul. Pokud budu mít na pedálu pevnou opěrku paty, tak ta opěrka mi bude o přední kolo zachytávat. Zkoušel jsem místo pevné opěrky paty i řemínek, do kterého si patu opřu, ale než tam tu patu dostanu do správné polohy, tak ujedu 210 metrů.
Uz jsem chtel psat neco ve stylu "setris na spatnem miste", ale kdyz jsem si prohledl tveho lezaka, pochopil jsem, ze je to pro tebe hlavne zabava. Povedeny! A ten napad co tam mas je tak jednoduchej az jsem si rikal...zlate ceske rucicky a hlava.
Ale zadna nahrada naslapu me nenapada.:-(
At se dari!
Nechci bejt chytrej, mám azubáčka 5 teprve měsíc. na druhou stranu i min. 500 najetých km. namontoval jsem pedály, který se původně používají pro freerajdový kola - celej pedál je z duralu a koukaj z něho tkzv. piny, který brání sklouznutí nohy. mě se osvědčují a považuju za velkou výhodu, že modu polohu chodidla na pedálu měnit i v předozadním směru. jinak mám samozřejmě z klasiky zkušenost i s nášlapama, ale na ležáčka bych je nedal. změna polohy chodidla znamená i jiné zatěžování svalstva, což mi připadne výhodnější než mít nohu strnule na jednom místě. Někdo bude argumentovat něčím z biomechaniky, ale mě se to osvědčuje takto. Akorát si budu muset koupit obuv s tvrdší podrážkou.
Ty freeridové pedály jsou OK, ale tu jde spíše možná o to, že Azub má přední i zadní odpružení, takže nárazy od terénu se na pedál a nohu tolik nepřenášejí. Když můj neodpružený stroj přejede nějaké hrby, tak mi nohy na pedálu řádně nadskočí. Takže je žádoucí nějaké opatření proti pádu nohy s pedálu. K tomu "mému" přípravku - já si myslím, že ty kolíky si nastavím spíše dále od sebe, abych mohl nohu posunovat po pedálu nahoru-dolů (což taky dělám, noha si tak "odpočine"), ale tak aby mi noha nepropadla - je to opravdu hlavně o tom, ať mi noha nespadne na nějakém hrbu z pedálu. Při nějakém fofru z kopce by to byla asi dost tvrdá havárka.
Tak jsem se konečně dostal k tomu, abych dodělal ty zarážky na pedály. Celkem to funguje, praxe ukáže více. Podrobnosti a obrázky na http://jihrab.googlepages.com/com%C3%ADston%C3...
Mne zaujalo tohle
http://www.lehokolo.com/view.php?cisloclanku...
Bohužel jsem to objevil dva dny po zakoupení klipsen. Přitom by se to dalo vyrobit za pár kaček ze starých paltoflí. :-)
P. S. To kolo je super. Když tak vyrábíš, co vyrobit něco podobného, jako byly to modré šlapací tříkolky "jakoauta" pro dětičky, jenže to odělat pořádné, pohodlné, se řídítky, přehazovačkou a pro dospělé
Zřejmě máš na mysli velomobil:
http://www.velomobiling.com/gallery/Velomobile1...
Ne, vůbec ne. Žádná kapota. Nemohu nikde najít obrázek té tříkolky. Dělaly se tak před třiceti lety, šlapání měly na táhla a červené sedačky
Asi vím co myslíš. Drandil jsem na tom ve školce. Vždycky jsme se o ně prali, ale už jsem to hodně hodně dlouho neviděl a z tý doby si detaily toho jak vypadala nevybavuju :o( Je to už moc dlouho, ale byly super! Něco takovýho, bych potřeboval pro babičku.
Tak promiň, mě je jen 24, nějak mi tohle uniklo:-).
Nemůžu jí nikde najít, byla úplně super. Spíše, než auto připomínala motokáru. Moc by se ti líbila. Kdyby ji tak někdo naskenoval, jak na ní drandí... Předpokládám, že ji nebudou mít vystavenou ani v technickém muzeu.
Možná jen o kousek, mě je 33 a pamatuju to :o))
mě je 21 a taky je znám...a vím dokonce kde je maj a půjčujou... Na Zahradním městě je u školy ZŠ Jahodová dopravní hřiště. Tam maj kolobrndy, stary debilni kola a tyhle motokáry (šlapací azutíčka) když sem chodil do školy tak sme tam chodili jezdit a učit se předpisy, abysme dostali řidičák na kolo :-)
Nemyslíš náhodou ty tříkolky s "přímým šlapáním"? Prostě dva pedály zavěšené na tyčkách, hýbal jsi s nimi dopředu-dozadu, od pedálů šly táhla dozadu k zadní ose a tam byl mechanismus pro převod přímé síly na "otáčivou" sílu (jako u lokomotivy).
Ano, tu mám na mysli.
Jako dítě jsem to vlastnil, ale pokud si vzpomínám, tak byl problém se s tím rozjet, pokud byl mechanismus pro převod posuvné síly na otáčivou v nepříznivé poloze. Ale jak už se člověk rozjel, tak to jelo.
Naper někam fotku, jak na tom drandíš. Ten převod vzadu, co u toho byl, by byl nevhodný. Zrovna tohle by se muselo vyřešit. Třeba se poradit s tvůrcem tohoto báječného a vymakaného stroje.
http://harlej.xhosting.cz/foto_index.php?fid=14
Krásný žlutásek. Dát kancelářskou židli na lehokolo mne tedy ještě nenapadlo, ale uvažoval jsem o laminátové sedačce z tramvaje (mám kámoše u dopravního podniku). Bohužel u těch sedaček je nevhodný úhel mezi sedadlem a opěradlem.