Zdravím. Synkovi jsem koupil kolo s v brzdami. Cena kola asi 5000kč. Brzy mu brzdí do smyku.
Zkouším si seřídit brzdy na svém kole(taky s V brzdami), ale i když brzdy seřizuji podle návodu, tedy plochy špalků vodorovně s ráfkem, brzdy brzdí krásně, ale nikdy ne tak silně, aby šlo zadní kolo do smyku.
Zkoušel jsem špalky(ty nejlevnější, co jdou na českém netu koupit) dát do šipky ve směru otáčení kol. Výsledek je ten, že brzdy brzdí ještě více, ale stejně nejdou do smyku.
Jak tedy udělat, aby byly brzdy i na mém kole tak účinné?
děkuji za radu
brzdit smykem je blbost.
Ano, brzdit smykem je nesmysl, ale pokud je brzda tak slabá, že ani pokud se o to cíleně snažím a vezmu za to vší silou a nedostanu zadní brzdu do smyku, tak je něco špatně. Ono vůbec zadní brzda je jen taková doplňková.
Snížit přítlak na kola bicyklu.
Čili sundat asi 40 až 70 kg a dostat se na synkovu hmotnost.
Co to je "dát špalky do šipky"??
viz :
https://www.nakole.cz/clanky/884-nouzove-opravy...
odstavec "Seřizujeme špalky", první řádek pod obrázkem
obrázek:http://www.ambike.com/wp-content/uploads/2004...
no potřebuješ přenést maximum brzdové síly na špalky.
Podívej se:
-co máš za brzdové páky, jestli se při použití neprohýbají.(plast)
Když je domáčkneš na max, nedotýkají se řidítek?
-chyť si do dlaně bowden a zabrzdi- smrští se?
-zmáčkni silou páku zadní brzdy a podívej se co dělají ramena bezdy a čepy na kterých je brzda namontovaná. Prohýbají se?
Jak máš velkou mezeru špalky/ ráfek? vĚtší než 2mm?
Podle situace:
- vyměn brzdové páky za celokovové,
-bowdeny za takové které nejsou z bláta, (jagwire,shimano)
čelisti V-brzd za nějaké solidní (avidy, shimano XT)
-co nejvíc přibliž gumičky(špalky) ráfku
-docentruj kola
-odmasti ráfky
-Případně dej ještě nějaké lepší špalky, ideálně červené kool-stopy, tříbarevné BBB...
-Pokud Ti dýchá zadní stavba, dej tam podkovu.
Pořadí si urči podle toho , co není v pořádku a ceny a zručnosti.
Případně, pokud jde jen o efekt, odlehči zadní kolo při brždění předkloněním se. (a nepřeleť přez řidítka)
Kdyby mu šlo JENOM o efekt, "pomůžou" taky mizerné pláště na maximální tlak. :-)
Pláště dělají hodně. Nekvalitní jdou do smyku i s nekvalitními brzdami :)
Ano, zadní brzda, která nedokáže přivést zadní kolo do smyku brzdí blbě. I torpédo to dokáže.
Torpedo, které přivádí při normálním brždění zadní kolo do smyku, brzdí blbě. Je to znak toho, že je suché a kouše se (pokud se to nechá tak, může se brzdový mechanismus poškodit - ulítnou packy na válci, praskne brzdová hlava) a je nutné ho namazat. Pokud se přemaže, zas brzdí málo. Na starých kolech se často jedná o jedinou brzdu, kterou má jezdec k dispozici.. přední pákovou nelze brát vážně. Dobře seřízené a namazané torpedo tedy brzdí, nesmykuje, klidně se u toho hřeje tak, až olej uvnitř hoří (čoudí), ale do smyku se nedostane. Solidní torpedová pouzdra mají mazničku na domazání. Ta, která ji nemají jsou šmejdy nestojící za pozornost.
Torpédo mám, je udržované. Při větším protišlapu jde do smyku. Tak je to správné, tak to má být.
Na rozdíl od jiných diskutujících se domnívám, že brzda která dokáže kolo zablokovat je seřízená správně. Ne že by to měl jezdec používat (má to mnohé nevýhody), ale má tu možnost. Je to to maximum, které brzda může technicky dát a kromě rozumného průběhu brzdného výkonu už po ní opravdu nemůžeš chtít víc.
Naproti tomu mít brzdu která, ať se na ní věším jak se na ní věším, to kolo prostě nezablokuje znamená, mít brzdu která bude "mít rezervy" tím větší, čím kvalitnější povrch bude pod kolem (suchý čistý asfalt).
Druhý extrém jsou V-čka co se samy i při mírném brždění kousnou a kolo zablokují, s tím se taky nedá jezdit.
K tomu seřízení:
Hledej vůle.
Pokud se ti ale brzdy jako takové nekroutí a brzdové páky nadprůměrně nepruží, viděl bych hlavní příčinu ve špalkách. Je až k nevíře, jaký rozdíl dokáže vyrobit "špatná směs" a protože píšeš cosi o "nejlevnějších co se dají koupit", docela bych problém na tohle téma čekal...
Brzda brzdí tím, že pohybovou energii mění na jinou - třeba teplo. Brzda, která se zablokuje, žádnou energii neodebírá a přenechává to jiným částem, které na to nejsou určeny - konkrétně plášti, který se tímto nadměrně otírá o vozovku.. u kol vlaků a aut tímto vzniknou plošky, které způsobují nepříjemné drncání, které navíc namáhá podvozek. Na kole si jen zkurvíš zbytečně plášť.
Ale bloknout torpédem zadní kolo do smyku na prachu byla skoro věc klukovské cti :-)
No to vo tom žádná, taky jsem byl mladej a blbej.. ale za necelej měsíc mi bude 50 a už jsem nabral rozum (V listopadu se mnou nevydržíte, nejen, že mi bude 50, ale stihl jsem být OPAKOVANĚ v Sovětském svazu, takže budu zcela kompetentní k všeomožným poradám, i ve věcech, o kterých vím zcela prd) a taky jsem odpozoroval, že co nebloklé torpédo zbrzdí na necelým metru, tak smýkající plášť je rád, když zvládne na třech :)
Bloklé zadní kolo využívám stále a docela s oblibou. Kde nepomáhá zvoneček nebo zavolání na zblblé pěšáky, rozcapené přes celou cestu, tak spolehlivě pomůže na moment odlehčit a zarafnout zadní kolo. To je pak slepičí úprk...
Já vytáhnu šavli.. přinejhorším s ní poklepu naplocho na rameno.. to jsou pak skoky.
PS funguje i na majitelky všemožných psích pazdrátů.. když viděj tasenou, najednou se staraj.
Mně celkem spolehlivě píská přední brzda. Už se víc lidí divilo, že to neřeším, mně to přitom vyhovuje. Když už za tu brzdu musím vzít, zpravidla doprovodný zvukový efekt ničemu nevadí a často situaci vyloženě prospěje (chodci se rozutečou). Ničit si plášť smykem by mi přišlo hloupé. A když vyloženě chci brzdit potichu, použiju zadní brzdu... :-)
To je dobrý.. nemusíš se obtěžovat zvonkem :)
Tak zvonek je první fáze, většinou cinknu, počkám, cinknu znovu a pak už mi holt nic jiného než naplno brzda nezbývá...
Tahle scénka byla netypická tím, že dokonce přišla omluva... to se mi nestává, tak jsem vůbec nevěděl, co říct... :-)
https://uloz.to/file/6fvojDE2D95i/20200922...
Tak já myslim že nikdo netvrdil, že smýkáním pláště po vozovce se zkracuje brzdná dráha. Fakt že největšího brzdnýho výkonu dosahuješ těsně před tím než se kolo "utrhne" je snad dostatečně známý a netřeba ho diskutovat.
Jde jen o to, že mít jistotu, že tohohle bodu dosáhneš můžeš právě jen s brzdou, která ho umí překročit...
Jeden o voze, druhej o koze. Samozřejmě, že brzdit smykem je méně účinné, ale brzda, která nedokáže bloknout zadní kolo ani když se o jezdec sebevíc snaží je prostě slabá. A samozřejmě brzda musí být modulovatelná a nesmí se to kousat když nechci, to si ale u V-brzd moc nedovedu představit.
Hele zažil jsem, kdysivá před lety na jednom "TESCO-kole"
A pokud bych si měl vybrat, asi bych bral spíš slabou brzdu než tuhle instantní nehodu...
To se musel špalek zaseknout o dráty :-)
Hele tehdy jsem to moc neprohlížel, ale z dnešního pohledu bych řekl, že čepy těch V-ček stály za starou belu a jakmile se patky dotkly ráfku, začalo je to unášet s sebou a celý brzda se zkroutila.
Následovala samosvornost.
Dnešní generace brzd proti tomu bojuje (mimojiné samozřejmě) taky poměrně dlouhýma špalkama...
mám pocit, že v době cantileveru někdo vyráběl
(nebo jen navrhoval?) brzdy s "posilovačem" kde se brzová čelit pohybovala po spirále a byla dopředným pohybem přitlačována k ráfku.
Tento hi-tech zřejmě na Tesco-kolo montován nebyl...
Za socíku nebyly absolutně k sehnání náhradní galuskové ráfky. Hopsal jsem dobu na bouchlém.
Až pak se stal jednou zdánlivý zázrak a ráfky v obchodě měli.
Polské.
S hustým ostrým rádlováním na brzdné plošce.
Nějaké dávkování brzdné síly vůbec nehrozilo. To struhadlo se umělo prostě jen hryznout...
Ale to už mi bylo tolik, že na obzoru se objevila první motorka, tak jsem to nějak neřešil a kolo letělo do kouta. Pak jsem se ke kolu vrátil až za pár let hned po plyšáku, s nábama Reno a konečně slušnýma ráfkama
Tondo, dovolím si oponovat, moje brzdy zvládnou
od přibrždění do smyku. (teda ten smyk jen zadní)
Je to jenom o ruce a správných komponentech.
A čemu oponuješ? Vždyť je to to co sem napsal, dobrá brzda má být dávkovatelná pro mírné přibrzdění i dost silná pro dosažení smyku zadního kola, vzhledem ke směru působení sil při brzdění jde zadní kolo smyknout celkem snadno a pokud to brzda nedokáže, tak je to fakt sračka.
no já asi špatně pochopil formulaci:
(pokračování pod citací)
>>>A samozřejmě brzda musí bt modulovatelná a nesmí se to kousat když nechci, to si ale u V-brzd moc nedovedu představit.
jako že si neumíš představit neblokující V-brzdu.
Jako že si neumím představit V-brzdu co se kousne když nechci, tedy na první dotek. Ale to co popsal Sodoma dává smysl, že se i při lehkém přibrzdění vykroutí čepy a tím se přední část špalků víc přitlačí na ráfek čímž se čepy vykroutí ještě víc a špalky se ještě víc přitlačí atd až se to kousne.
děkuji všem za postřehy.
Páčky mám kovové. Kolo to je 20roků starý Author řady Altus. Nikdo žádné komponenty neměnil.
Je mi jasné, že čím jsem těžší, tím hůře kolo do smyku půjde. Ale i vím, že s mojí váhou jiné kolo smykuje za těch stejných podmínek.
Špalky, které jsem koupil jsou tyto http://www.outdoor-cyklo-sport.cz/katalog...
Nechci brzdit smykem, ale chci mít jistotu, že brzdy mohou brzdit na max.(jak už tady někdo poznamenal).
Bowdeny jsem promazal, lanka jsou nové. Špalky jsou taky nové. ŠPalky patří mezi to nejlevnější, takže tady možná problém může být.
Když zatáhnu za bowden, brzda se samozřejmě stáhne(smrští).
Čepy se víceméně nehýbou.
Mezera mezi špalkem a ráfkem nemá žádný vliv na pořádné brždění. Pouze tam je pocit, že zabírá hned, nebo o něco později.
Mastné ráfky-je možné, že jsou mastné. Zkusím odmastit.
To jou snad přesně ty, co mám (z historických důvodů) na koloběžce. Ani ty mrňavý 12" kola jsem s tím nikdy nezablokoval jinde než na mokrý trávě a to jen díky totální absenci dezénu.
Podle ceny bych to tipoval na cosi, co jsem na Ibexu zkusil jen jednou a zatímco na začátku brzda nějak trochu brzdila, během týdne (nepřeháním) se první čtvrina sjela a pak už sice špalek neubýval, ale skoro vůbec nebrzdil, musel jsem používat fakt velkou sílu, abych nějak zastavil... rychle jsem pochopil, že tudy rozhodně né... :-)
Hmm. Tak asi to bude těmi špalky. Zkusím dražší. Ale 200 za pár dávat nebudu. Nejezdím rychle. Jen do obchodu a sem tam na klidný výlet. Ale dobré brzdy jsou základ i tak. Půjdu cestou postupnou. Teď mám základ a není nejhorší, ale není to ono. Koupím tak za 50-70kč a uvidím. Jak budou/nebudou vyhovovat, tak podle toho buď zůstanu u toho, nebo si ještě připlatím.
Nedoporučuju. Nakupovat postupně od spodku spektra skončí v celkovém součtu mnohem vyšším výdajem, celkem bez ohledu co nakupuješ.
Částka je samozřejmě věci individální (mě by dvoukilo za špalky za to stálo) ale zvol si kolik jsi ochotnej do toho vrazit a podle toho ty špalky kup.
Pochybuju že bys vrazil částku která už bude zbytečně přeplácet, ale když budeš přihazovat po dvacetikorunách, skončíš s šupletem plným sr***k který tě v součtu stály víc než luxusní brzda co fakt brzdí.
Dej na mě, vlastní zkušenost (bohužel teda).
Mezera mezi ráfkem a špalkem samozřejmě má vliv, pokud je moc velká tak páka zabere později a dřiv než začneš brzdit skutečně naplno, tak narazíš pákou o prsty na ruce nebo řidítka, i dobrej bowden a lanko stejně tak ostatní díly budou trochu pružit a od polohy kdy se špalek dotkne ráfku musí mít páka ještě dost prostou aby se brzdilo fakt naplno.
tak jasně. zase takovou vůli páky sem neměl na mysli. Řekněme, když brzdím naplno(bez toho smyku), tak je páka v půlce asi.
Kup si tyto špalky https://cz.author.eu/komponenty/brzdy/botky...
a odmasti si ráfky a to pořádně.
Jo, ty jsou docela dobré, potvrzuji. Z nich jsem přešel na Kool stop především kvůli výměnným gumičkám. Jen nevím, jak přesvědčit pisatele, že rozdíl v účinku i životnosti za tyhle peníze stojí... ;-)
A neměl by jste někdo něco účinně brzdícího, co by bylo kompatibliní s 12" ráfkem? většina patek má půlkilometru dálky to tam nenaohýbám...
Tak zrovna ty Kool stop jsou trošku užší, takže mně nepokryjí na ráfku ani celou brzdnou plošku, ale dlouhé jsou rozhodně dost... :-)
https://www.kupkolo.cz/brzdove-spalky-kool-stop...
A vadí něčemu, když bude kousek špalku ve vzduchu? Nebo tobě to vychází, že když dáš přední a zadní konec špalku na ráfek těsně k plášti, tak je prostředek úplně mimo ráfek?
Kratší špalky se prodávají pro staré brzdy, co ještě nebyly Véčka... nebo holt seříznout rohy... :-)
teď tam mám 60mm tekktro, ještě z výroby, ale už i ty jsem musel na pásovce trochu srovnat. Obo to buď leze dovnitř a celý se to hroutí, nebo ven a tam to pak podbrousí pneu, situace naprd
To já spíš tak náhodou, jestli někdo nemáte nějakej tip, co by se nechal buď přímo namontovat, nebo si alespoň nechal líbit ty úpravy (aby se to nerozpadlo)
Možná tohle
https://www.force.bike/gumicky-brzd-f-klasicke...
otázka jestli to bude kompatibilní s čelistí.
Přímo pro V-brzdy sem viděl nejmenší 60mm.
mám ještě dotaz.
Je orientace špalků na posledním obrázku na tom odkaze správná? http://www.cyklisti.wz.cz/BRZDY.HTM
pokud ano, celou dobu to mám blbě
Na špalkách u V brzd jsem snad pokaždé měl šipku ukazující směr otáčení. Pokud jsou ve špalku šikmé výřezy, bývají tak, aby odváděly vodu ze středu ráfku k okrajům.
Já se vždycky snažil, aby špalek dosedal na ráfek co nejrovnoměrněji celou plochou. Matičky jsem povolil, naplno zmáčknul brzdu, aby byly špalky přimáčknuté k ráfku a pokud mi přišlo, že už sedí dobře (správně posunuté a natočené), v téhle pozici jsem je utáhnul.
Nakloněním špalku brzdný účinek jenom snížíš! Někdy to může mít smysl, ale je to opak toho, co chceš. Ty by ses měl snažit, aby při co nejmenším zmáčknutí páčky dosedla celá plocha obou špalků na ráfek...
Jinak špalky jsem kupoval tříbarevné Authory a pak jsem přešel na Cool stop. Jsou sice dost drahé, ale levné špalky za 30 Kč mi vydržely týden, pak přestaly brzdit, i když materiálu ještě zbývalo dost!
popravdě neumím říct, na leháči mám kotouče, Včka jen na kolobrndě.
V principu má tohle šikmý nastavování smysl právě jako kompenzace toho, jak se ti celá brzda kroutí.
Jak už jsem tu popisoval, může se tím celá brzda i zakousnout, takhle vytočený špalek je právě na to, aby PO vykroucení brzdy byl rovnoběžně s ráfkem. Rovnoběžně s ráfkem -> maximální třecí locha -> maximálí účinek.
Ono se to v konečným důsledku stejně časem "zajede" a samo se to tak "vyladí"...
Nevím kolik dneska stojej špalky do Vček, ale fakt zkus koupit něco slušnýho, já si málem natloukl na levných destičkách (kotoučovky).
měl jsem na mysli tu orientaci delší strany špalku dopředu(ve směru otáčení kola) a tu kratší od šroubu zase směrem dozadu.
Já mám na špalkách vyznačeno kratší stranou dopředu. Na tom schematu je to vzadu takto a vpředu obráceně, což mi nedává smysl.
Sheldon Brown říká:
Braking force tends to rotate the brake shoes slightly in use, so the rear presses harder than the front. To equalize pressure all along the brake shoe, the longer end should face the rear of the bicycle. The result is more uniform wear and reduced tendency toward brake squeal.
Re: "Bowdeny jsem promazal, lanka jsou nové."
Hale já tě nevim, je nová doba, host vyhazuje číšníka a lanovody se prej až tak moc mazat nemajijou..? Že prej neská už je v tom šlauchu teflon, co klouže sám, a na případný zaschlý volej se jen nachytá prach a ucpe se to..?
Ale je to JPP. Třeba má někdo relevantní informace.
Jo a když už, tak lanka jsou nová, a ne nové; to je pro mě vždycky taková pecka do očí, až mi rohlík spadnul do kafe.
Jo, mazivo chytá prach, to je snad evidentní, některé víc, některé míň. Pokud drhne bowden jako první pomoc to pomůže, ale časem se to zašpiní a bude to ještě horší. A s lankem se mění i bowden, vnitřní vrstva bowdenu je z měkčího materiálu než lanko, takže se vydře dřív. Tohle je tedy asi důležitější u řazení, kde ty síly jsou malé, brzda, pokud se v pohodě vrací a pokud páka nejde ztuha, tak asi OK.
Já jsem stará konzerva a lanka mažu.
V dobách když kolo bydlelo se mnou v pokoji, jsem za dlouhých nocí neslyšel žádné stížnosti :-)
Ono suché tření vede k rychlejší výměně zničených bowdenů, takže tak....
Zvláštní, s lankem u přehazky jsem zápasil, to se mi pokaždé do dvou let předře a bovden nevydrží o moc déle, ale lanka brzd jsem nikdy řešit nemusel.
Jestli počítám dobře, tak na Ibexu mi vydržely lanka i bovdeny pro obě brzdy a přesmykač až do konce života rámu, takže cca 8 let.
Možná pomohlo, že tam mám všechny bovdeny v celku a navíc blatníky, takže malý viditelný kousek lanka je dobře chráněný...
Nemohlo by to být tim, že přehazkový lanko je menšího průměru, takže se líp zařezává?
Na stranu druhou, brzdový zas tahá větší síly... To si člověk nevybere taky...
Předpokládám, že na lehokole víc řadím než brzdím, to lanko je nejdelší a jeho konec v přehazce je nejvíc vystavený nečistotám.
Blbé je, že stejný bovden, jako tam dal Azub neumím sehnat, takže zase budu mít jeden černý...
https://www.vseprokolo.cz/brzdove-lanka-a...
Tak já hlavně nevím, jak se tahle "barva" jmenuje?
Na posledním obrázku je srovnání s černým Jagwire Lex-SL, co jsem koupil. Úplně hezké to nebude... :-/
... bych řek´, že karbon
podobný dezén měly střešní boxy /na auta/, jak jsem je vídal u Neumanna /https://www.neumax.cz/, kde jsem chvíli statoval
dej si https://jagwire.com/products/diy-cable-kits
a u "sport" si přecvakávej barvy.
(po pravdě- vidím jen velmi jemny rozdíl barev
na 1. fotce, na ostatních ho nevidím.)
Tak díky, takže zřejmě varianta Sport Carbon Silver.
Aby ty moje fotky nebyly pochopené špatně, teď tam mám 4 bovdeny od Azubu, která jsou na pohled STEJNÉ. Akorát na poslední fotce je pro porovnání ještě černý bovden, jakože úplně neladí... ;-)
Každopádně mám dost pochybnosti, že řadící bovden v téhle variantě dokážu v ČR objednat... to spíš časem vyměním všechny za černé... nebo zelené? ;-)