Zdar, na starém ocelovém rámu kola se mi na středovém domku povolují ocelové misky středu. Má někdo zkušenost, čím to pojistit - zalepit? Ale tak, aby to za dalších 20 let šlo zase rozšroubovat bez použití rozbrusu.
Je to tedy jemný závit ocel x ocel.
Uvažuji o polyuretanovém tmelu, který mám běžně k dispozici.
Hloupé je, že v rámci prevence proti korozi jsem závity prolil olejem, takže bych to nejprve vzal benzínem. Nezapáleným ;-)
Jasně, internet mám, takže o těch různých lacích na nehty a průmyslových lepidlech jsem už četl. Mě ale zajímá, zda má někdo OSOBNÍ ZKUŠENOST?
Díky.
Co klasický "závitový tmel"?
Od Loctite např. https://www.henkel-adhesives.com/cz/cs/produkty...
A co co? Čekám na tu Tvoji osobní zkušenost s klasickým závitovým tmelem.
Používám skoro denně, na kolách, motorkách, autech i jinde. I niple na výpletech mám zalepené.
V bývalé práci Loctite, teďka mám doma dost velké zásoby Retechu. Jsou i od dalších firem. Retech se blbě shání (nebývá v běžných obchodech, dal bych přednost nákupu dražšímu, ale osvědčenému Loctitu.
Vyrábějí celou řadu tmelů (lepidel), takže jen vybrat ten správný pro daný účel. Tedy pro závitové spoje, rozebíratelný. Nebo možná lépe nějaký obtížněji rozebíratelný (pomůže horkovzduška a troška síly).
Osobní zkušenost - funguje to.
Největší problém bude asi představovat to důkladné odmaštění toho jemného závitu. K zajištění závitu většinou používám barvu,třeba lakovou tužku s opravným autolakem,případně syntetickou barvu. Naposledy,pokud si vzpomínám,jsem zajišťoval zrovna na kole krk. Zatím to rok drží přilepené a nepovoluje se. Barva má tu výhodu,že je do budoucna jistota,že ten spoj člověk jedním silnějším zabráním klíče utrhne. U těch různých tmelů bych se bál,zajedno v okamžiku,kdy bych ho potřeboval,bych ho doma zrovna neměl a musel ho běžet koupit,než bych ho potřeboval příště,tak by mi vyschnul a ztvrdnul,za další bych se bál,že se to může slepit tak dobře,že to nepůjde později povolit.
Ty tmely nevysychají a netvrdnou. Mám doma flaštičky otevřené, poloprázdné už několik let. Beze změn vlastností. To by nefungovalo po zatažení šroubu (nemělo by jak vyschnout). Zatuhává to právě bez přístupu vzduchu v tenké vrstvě a v kontaktu s lepeným materiálem.
A co mám zkušenost, lepidlo (tmel) taky částečně konzervuje ten závit a brání "srůstu". Takže po rozebrání se ze závitu vydrolí zatuhlá hmota a může se další dávkou opět zajistit.
I tzv. nerozebiratelný tmel spoj nesvaří natvrdo. Znamená to jen, že jde obtížněji povolit, je víc na jistotu. Prostě spoj, u kterého se nepředpokládá nějaké servisní rozebírání.
Při použití laků a barev je problém s jejich odstraněním ze závitů po úplném vytvrdnutí.
Navíc drží jen dokud neprasknou. Potom nedrží vůbec. Kdežto tmel zvyšuje adhezi v závitu stále i po povolení nebo opětovném dotažení. Ne už takovou silou, ale brání snadnému vyšroubování stále.
Zkušenost odpovídá faktům, tmely Loctite a další na bázi akrylátů vytvrzují anerobně, tedy bez přístupu kyslíku, naopak kyslík inhibuje jejich vytvrzování (zesíťováním molekul, nikoli vysycháním). Modrý, středně silný Loctite na šroubech přední kotoučové mechanické brzdy Avid BB7 (z výroby) nezabránil povolení, poté aplikovaný červený už drží druhý rok. Povolení lze usnadnit opatrným nahřátím hlavice šroubu třeba pistolovou páječkou nebo tenkým plamínkem.
Loclite používám a od té doby pro svoje kolo nepotřebuji nářadí na cestě. Prostě se mi spoje nepovolují. Zalepený spoj bez problému klíčem povolím. V závitu trochu tmelu zůstane a při novém zašroubování to zase ještě trochu drží. Už se to nechce tolik točit, jako čistý a namazaný závit. Ale ovládat to jde dobře.
používám modý loctite (243)
ale nepoužil jsem ho ještě na středy- ještě jsem se nesetkal se samovolne se povolujícími středy.
Všechny středy montuji na vazelínu, na levou misku dávám kontramatku.
jen pro zajímavost- která miska se Ti povoluje?
maximální rozměr závitu na který jsem loctite použil byl M22x1, použití i povolení opakovaně bez problémů.
Pro další použití je třeba loctite z závitu očistit a nenést nový.
Také žádný Loctite nepoužívám, závity jsou z principu samosvorné, zvláště ty jemné na středu. Navíc jsou levé a pravé, orientované tak, aby se při šlapání utahovaly, nikoliv povolovaly. Očistit dosedací plochy, nepřemazat a přiměřeně dotáhnout, časem zkontrolovat a opět dotáhnout, hlavně tu kontramatku.
Žádný problém ani na stařičkém Favoritu, nebo skládačce Eska. :-)
Na Favoritu jsem s tímhle problém měl už u nového po poměrně krátké době. Byly strašné vůle v závitech, na kontramatce zvlášť. Ta na té misce úplně plavala a při dotažení se šešrekovala do boku. Možná tomu napomáhala křivost středové osy.
Když jsem pak do rámu po devadesátém nacpal zapouzdřený střed, bylo po povolování.
Re: Jen pro zajímavost- která miska se Ti povoluje?
Ani se neptej. Já to sem vůbec nechtěl psát.
Je to levá miska na zapouz--- Ne, já to nenapíšu!
Levá miska. A v domečku je zapouzdřená osa středu.
Jo, já vím, že to je proti všem zkušenostem a předpokladům.
Povolilo se po ujetí asi 25 km od montáže. Nejdřív jsem se vylekal, že se vaklají klínky :-) A ona celá osa středu. Žádnou ránu to nedostalo. Myslím si, že prostě misky nebyly dost utažené, a ani je více neutáhnu. Jsou to ty s tím drážkovým vybráním.
Takže už jsem si koupil stavitelný klíč na rozbrus a malé vrtáčky. Do těch misek udělám zahloubení postupně 1 mm, 2 mm a 3 mm. Pak to dotáhnu tím stavitelným klíčem. A předtím ještě aplikuji nějakou tu pojistku závitového spojení.
levá miska... máš tam kontramatku, alias prstýnek?
(a pořádně utažený?)
jinak 25 km po montáži si to mohlo jen "sednout".
...tj dotáhnout a zkusit znovu...
(loctite ap řešit až po 2.-3. povolení)
tak mne napadá, , že se ti mohla vyšroubovat maličko i pravá miska. (opticky sedí na místě?)
Heleď, díky za dobře míněné rady (bez ironie!).
Ale už nemám náladu cosi ještě zkoušet.
Je to skládačka Eska z druhé ruky, její historii neznám. Po koupi bylo všechno v pořádku, jezdil jsem v lesích a po polích. Po ujetí asi 900 km se střed, ještě původní kuličkový, povolil poprvé ( https://www.nakole.cz/diskuse/25148-skladaci... ).
I jsem instaloval zapouzdřenou osu středu. A povolilo se to znovu. No krucipísek, to už mě mohou čerti vzít. Přišel čas na lepidlo!
Mimochodem, potkala mě kuriózní porucha středového složení.
Několik let jezdím na Favoritu Brigitte a jsem z toho kola naprosto nadšený. Krásně snadné nasedání díky holčičímu rámu. A přiznejme si, také otočné řazení na řidítkách je snazší, než páčky na rámu na silničním Favoritu. Mám lehce přes metrák a vždy naložený nosič, přesto jezdím na Brigittě po lesních a polních cestách. Akorát když projedu hluboký výmol, tak mám pocit, že se vlní zadní výplet; nikdy ale nemám pocit, že by se vlnil rám.
V létě jsem Brigittku půjčil někomu, kdo má regulérních 120 kg. Po ujetí pouhých 30 km jsou ohnuté zuby na největším převodníku, vaklá se pravá klika na středové ose a vaklá se celá středová osa v domečku.
Myslím si, že sjel šikmo z vysokého obrubníku, až převodníky prudce dosedly na žulu. Takové místo bylo asi 3 km před koncem výletu. Jsem zvědavý, jaké škody najdu, až to rozeberu. Jestli není vytržená miska ze závitu, to bych těžko řešil.
Navíc mi to pablb ani neřekl, přestože to musel ty poslední kilometry cítit, že se pedály vaklají. Prostě čau, vracím kolo a jdu domů. Přišel jsem na to, až když jsem chtěl vyrazit na další výlet. Vzteky nevidím.
To ozubení na velkém převodníku je kryté
chráničem. Ten plast by byl rozštíplý/ prasklý/podřený po nárazu na obrubník...
Možnou příčínou je spíš nějaké blbé řazení "v tahu".
V jakém stavu je řetěz?
Ohnutý, překroucený?...
jo a taky si to kolo umyj :-) takhle do obýváku ani ložnice nemůže...
Re: "Ten plast by byl rozštíplý/ prasklý/podřený po nárazu na obrubník..."
To není tak jisté. I nyní jde ten plast oddálit od převodníku a ohnout. A to není 30 st. C, jako v den výletu. A navíc ohnuté jsou zuby na velkém převodníku. Ten je první na ráně u obrubníku. Jak velkou silou bys musel působit na pedály, abys ohnul velký převodník?
Zapadá to do sebe. Přetěžký pořízek, technický antitalent (takže klidně kolo naboří třeba do zdi) a obrubník, který na obrázku nevypadá tak vysoký, jako ve skutečnosti je. I já tam sesedám, když jedu nahoru, a dolů jen přeopatrně, a to ještě cvičím zadkem dozadu - dopředu, abych odlehčil kola. Prostě při sjíždění ne kolmo k obrubníku řachnul převodníky na obrubník.
Nebo to udělal v lese o kámen.
A hlavně je to poněkud akademická debata. Už se to prostě stalo.
Co nechceš půjči.. platí stále.
Děkuji všem za dosavadní názory. Vzal jsem si z toho následující.
1. Ten PUR tmel, který se nabízel, neboť s ním denně pracuji, asi ne. Zasychá na vzduchu, takže v závitech by možná nezaschl. A je trvale pružný, to asi nechci.
2. Barva či lak, které mě lákaly snadnou dostupností, asi také ne. Kvůli čištění zbytků ze závitu.
3. Takže asi přeci jen lepidlo.
Jsi blázen :)
Poradil bych ti ať to zalepíš lakem na nehty, protože vím jak ho aplikovat, a kam, a od té doby co takhle lepím středy, nemusím je už nikdy měnit.
Ale když 2 dělají totéž, není to vždy stejné, a proto se ani nebudu snažit vysvětlit ti aplikaci toho laku tak, aby střed fungoval správně.
Ale můžu ti poradit, že když se nad tím zamyslíš, tak na to přijdeš sám.
;)