Ahoj,
vybírám krosove/trekove kolo na vylety párkrát v tydnu do 30 km a protože jsem cisty uzivatel, tak bych ocenila jakoukoli radu. Vybírám kolo do 15000 Kc. Jsem vyšší postavy (178cm). Děkuju.
Podle recenzí na netu se mi libi:
https://www.bikero.cz/author-vertigo-2020-cerna...
https://www.mojekolo.cz/leader-fox-toscana...
https://www.okolokola.cz/Rock-Machine-CrossRide...
Hydraulické brzdy Tectro na Autorovi jsou mizerné. Ne že by nebrzdily. Brzdí dobře, ale jsou totálně gumové. Doraz destiček na kotouč není na brzdové páce cítit. Hlavně zadní brzda tím velice trpí. Mně tahle brzda ke všemu od začátku tekla a zaolejovávala mi kotouč a destičky. Když jsem jí konečně vyměnil za nejlevnější brzdu Shimano, tak jsem si velice polepšil.
Z tohoto výběru nedoporučím ani jedno.
Já bych se jel podívat a svézt na tomhle kole....
https://cyklobazar.cz/inzerat/452393/apache-matto
Ve všech směrech je o tři třídy výše !!
Jestli to může být kolo dámské, pak Trek Dual Sport 1 WSD 2021 Lithium Grey:
https://www.fitness-zone.cz/jizdni-kola/trek...
Trapný pokus dealera doporučit úplnou sračku.
Důvody? Co tomu chybí k dokonalosti?
Dokonalost propagace je "jen" dobrá... ;-)
Při koupi takto levného kola je nákup od věhlasné značky, která si za to nechá řádně připlatit a navíc nového modelu za plnou katalogovou cenu prostě to nejméně výhodné co se dá udělat. Vždyť ta hrůza má ještě šroubovací vícekolečko.
....klamání "tělem"- v popisu uvádí "kazeta" místo "vícekolečko/pastorek"...
Shimano kazeta 7sp HG41
https://www.cyklodiskont.cz/7-kazeta-shimano...
...jenže to JE kazeta- ne šroubovací vícekolečko, nevidím důvod tvé "doporučující" reakce....:-/
https://www.amazon.co.uk/SunRace-MFM300-7-Speed...
Tohle nebrat, je to ještě větší sra.ka než ten tvůj první výběr.
Vysvětlení je jednoduché. Tazatelka, jak sama uvádí, je úplný začátečník. Předpokládám, že si tedy na kole nic neopraví ani neseřídí. Takový uživatel potřebuje kolo, které bude dobře brzdit a když cvakne řadicí páčkou, aby kolo přesně přeřadilo.
Pokud si pořídí vámi nabízené kolo, bude co chvíli nucena jet do cykloservisu. A to proto, že použité komponenty jsou té nejnižší třídy a kvality a docílit mnou uvedeného výsledku bude dlouhodobě nemožné.
Pokud si pořídí kolo osazené druhou nejlepší sadou komponentů Shimano, pak bude vše splněno. Ano, bude asi poškrábaný lak na rámu, ale to se brzy na novém kole stane taky. Stačí, aby ho jednou nedbale opřela o strom nebo zeď.
Domáhat se uvedení důvodů nebo vysvětlení a dostávat za to mínusové body? WTF?
Že by si věhlasný výrobce (a také prodejci) dovolil hazardovat se svým dobrým jménem, nabízel podřadné zboží a tím odpuzoval zákazníky? Má jich snad nadbytek a jinými způsoby je nestačí odhánět?
Ze zadání vyplývá, že má zájem o kolo na výlety, ne jen na dojíždění, o kolo šmrncovní, moderního designu, které jí bude slušet, že za týden nenajede celkem jen 30 km, nýbrž že za týden podnikne několik výletů a na každém ujede vzdálenost do 30 km.
Místo (taxativního) výčtu závad jen obecná tvrzení nebo i vulgarismy? K čemu to je? Komu to prospívá? Např. mně - je zřetelnější jisté vybarvení.
Říká vám něco slovo upgrade? Jestli ano, proč nebylo zmíněno? Proč by kupovala kolo se součástkami uvedenými v popisu? Mnou navrhované kolo lze považovat za polotovar, který je možné vylepšit. Docela by mě zajímalo, jak kumulativně / současně dodržet podmínky, aby kolo bylo (1.) nové, (2.) v ceně do 15 000 KČ a (3.) splňovalo vaše představy o kvalitě součástek (komponent).
Proč zdůrazňovat, aby dobře brzdilo? Nevypadá, že by chtěla provozovat adrenalín typu xc. Každé kolo brzdí dobře, pokud není někde něco přetržené, zadrhnuté, nadměrně opotřebované, nebo jinak zdeformované, což u nového kola a při výletním způsobu ježdění ani několik let po jeho pořízení obvykle nehrozí.
Co je u kola pro výlety na šroubovacím vícekolečku nevyhovující? Ono tam jiné vícekolečko namontovat nejde?
Kupovat ojeté kolo? Správná volba - je větší jistota, že nebude ukradeno. Vámi navrhované použité kolo má malé převodníky a vypadá poněkud zastarale. Mně by ale v naší kopcovité Vysočině mohlo vyhovovat. Vyjel bych na něm v pohodě každý kopec. Na rovině bude pomalé. Malé převodníky budou při jízdě z kopce převážně nevyužité. Ale snad bych si na něj v krátké době zvykl.
A jaký má smysl sin pořídit kolo a hned na něm vyměnit polovinu dílů a dát dalších pět tisíc aby to bylo rozumně použitelné a mohlo se bezproblémově a po delší dobu spolehlivě užívat a nemuset neustále něco seřizovat a servisovat, zvlášť když to sama neumí?
Je vždycky lepší pořídit hned napoprve vyhovující kolo a ne se k němu pracně a draze časerm dostávat.
Šroubovací vícekolečko je muzeální kousek používaný v nových konstrukcí jen u těch nejvíce lowlevel kusů. Už jen tohle je příznakem, kam to vaše doporučované kolo patří. Až si budu chtít koupit muzeální kousek, tak půjdu k vám. Už ani můj přestavěný Favorit nemá šroubovací vícekolečko, poněvadž tohle řešení je nejen zastaralé, ale je opuštěné z vážných technických důvodů. Ložisko na straně vícekolečka je příliš ve středu osy a tak při větším namáhání dochází ke zlomeninám osy. Ano, můžete psát, že pro výjezdy 30km za týden tohle nehraje roli. Budete mít pravdu, ale to přece neznamená, že si tazatelka musí za peníze nového kusu koupit kousek z muzea, i když jí na deklarované požadavky možná vyhoví..
Ke mně jít můžete, ale já s koly neobchoduji (ani nejsem povoláním obchodník).
Kdyby to vadilo nějak moc, může si nechat namontovat vícekolečko jiné.
Kde jsem napsal, že to kolo doporučuji? Jen jsem navrhl, z čeho by mohla při podmínce nového kola do 15 000 Kč vycházet.
..to je sice možné- ale zase JEN šroubovací, protože na náboj se závitem kazetu nedá. To je jasné většině cyklistů... ;-)
Šroubovací kolečko 8sp
https://www.dajsport.cz/vicekolecko-sunrace...
13, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 34
Jo, to existuje, ale logicky bude o pastorek širší než 7s. Myslíš, že se vejde 8s na místo 7s kolečka, aniž by to drhnulo o vidlici?
Možná jo, ale aby to nakonec neskončilo nutností výměny náboje nebo zadní osy za delší... :-)
Navíc to možná nepobere ani přehazka a řadící páčka...
Že to někomu může stačit, jak je, jo to budiš, ale kupovat to s vizí upgradu, mi smysl nedává.
Přesně tak, mezi 7 a 8 rychlostmi došlo k rozšíření kazety a zvětšovala se i šířka kazety, takže i to vícekolečko aby bylo kompatibilní s řazením a přehazovačkou musí být širší, takže pokud to dám na kolo kde náboj a rám počítá max se sedmi rychlosti, tak se to tam nemusí vejít.
Řazení stojí pár stovek, přehazka může zůstat. Předělával sem dvě dětská kola z 8 na 9 a kazeta + řetěz + řazení je v pohodě pod tisícovku, tohle problém není.
Já přemýšlím o změně z 8sp na 9sp. Tam by to odstupňování mohlo vycházet pro můj rozsah převodů (0,65 až 3,5) lepší, ale stejně mám obavu, že takovou 9sp kazetu nedělají :-))
S talířama 22-38 by to mou potřebu pokrylo a odstupňování na malých pastorkách by bylo lepší jak u 8sp.
Při stejným rozsahu bude devítka vždycky jemnější než osmička, to dá rozum.
Všechny kazety co sem našel v Shimano specifikaci sem tu vypsal, Sunrace možná dělá i jiné kombinace. A kdyby bylo nejhůř, tak se dají vzít dvě kazety, rozebrat a seskládat dle libosti.
Ta tabulka mi tedy ale nedává smysl.
Tak já taky uvažuju o poskládání osmikazety.
Nemusela bych měnit šaltry.
Dvě zdrojové kazety už bych měla, akorát teda to takto seskládat...
Ono je to kritické tak mezi 11 až 16 zuby, pak už ty skoky klidně i o 6 zubů nejsou poměrově velké.
Šaltry (přehazovačky) měnit netřeba, 8 a 9 je u Shimana zaměnitelné, ale jestli potřebuješ řazení na berany, tak pravý 9r dual je nějakých 1400 Kč.
Proč mi nutíš výměnu šaltru, který nota bene nebude designově odpovídat pravému šaltru, když mi stačíšaltry co mám a nová kazeta?
Prostě ty víš nejlíp, co já potřebuju...
Si po obědě při neděli moc bumbala, vždyť si sama psala, že přemýšlíš o změně z 8 na 9. Šaltr se říká přehazovačce a tu měnit netřeba, řadící páku pochopitelně ano. Na design to nejezdí.
Jo, tak to se omlouvám, že neznám odbornou hantýrku. Mám duály 3x8 a při výměně pravého (8) duálu bych nedodržela design s levým (3). Design sice nejezdí, ale zas to nemusí vypadat jak od cirkusu.
A co se týče té první věty, tak husy jsme spolu nepásli, víš kulový, aby sis mohl být takto sprostý.
Teď nevím, "co tím chtěla paní říci"- jde zase JEN o šroubovací vícekolečko. Když si příspěvek na který reaguješ řádně přečteš, zjistíš že píšu o nemožnosti osadit náboj pro šroubovací vícekolečko KAZETOU(tedy jen vícestupňovým pastorkem BEZ volnoběžky, nebo zle vidím? ;-)
Když to nepotřebuješ prodat, tak proč tak urputně tlačíš tuhle hrůzu?
Tak třeba chce tazateli ušetřit peníze.
Já osobně bych mu taky poradila buď bazarovku, nebo něco levného, než sám přijde na to, co vlastně chce a pořebuje a nebude se muset ptát.
Vypláznout dvacet a víc kolíků za něco, co bude pro dotyčného stejně nevhodné jak třeba stará Liberta, mi přijde zbytečné mrhání penězama, za to si může zajet na pěknou dovolenou.
Tady ale nikdo netlačí tazatelku aby za to dala víc než těch 15 tis. co má v plánu, tady jde o to, že ten Trek je osazený jako jiná kola pod 10 tis.
Týjo, jsem netušil, že se taková věc ještě prodává. Teda jako náhradní díl na stará kola to chápu, ale na novém kole bych šroubovací sedmikolečko fakt nečekal. :-)
Tak já naopak to celkem vítám a myslím si, že to bude existovat furt. Pro štíhlé lidi to na rekreační ježdění bohatě stačí. Můj rozsah převodů to stoprocentně s trojtácem pokryje a nejspíš už i s dvojtácem. Pokud nebazíruješ na jemném odstupňování... A i když bazíruješ, tak si ani s dvanáctikazetou nepomůžeš, ta má odstupňování nemlich stejné, akorát místo jednoho/dvou talířů vepředu taháš tři talíře vzadu :-)
sedmikolečko:
https://www.bike-eshop.cz/kazety-a-sroubovaci...
pastorky: 14–16–18–21–24–28–34
dvanáctikazeta Deore:
https://www.mojekolo.cz/shimano-kazeta-deore-cs...
pastorky a zadní talíře: 10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51
A když uvážíš, že trojtác i s klikama a osou pro nenáročného jezdce, jako třeba já, pořídím do tisícovky i s řetězem, tak ten cenový rozdíl taky není zanedbatelný...
Snad ještě pro úplnost oblíbená devítikazeta:
https://www.cyklodiskont.cz/9-kazeta-shimano...
pastorky: 11-13-15-17-20-23-26-30-36
Jen pro zajímavost, mám na silničku mimo jiné i kazetu s jedenácti kvalty 12-25. Celý spodek po zoubku.
A jako fakt u tak jemných převodů ještě poznáš rozdíl?
Nějak si nevybavuji, že bych u 8s kazety 11-32 někdy měl pocit, že bych potřeboval nějaký převod mezi těmi, co už mám.
Možná je to typem kola, ale na ty silniční kazety vždy koukám jak na zjevení a říkám si, že celou kazetu by nahradily 3 pastorky. :-)
Je to hodně poznat, každý zub je citelně znát a zvlášť při delší jízdě kde potřebuješ mít optimální otáčky podle větru nebo sklonu.
Myslím, že uživatel, který hledá krosové kolo do dvacítky, na odstupňování po jednom zubu oprevdu nebazíruje. Najezdím dost a u klasického odstupňování bych brala pastorek 12 mezi 11 a 13, tam je ten převodovej skok dost velkej, ten zbytek je už dobrej.
Řeč byla o kazetě na silničku v rovině a ne univerzálu na treku, to je něco úplně jiného.
Asi dobré si to zkusit. Zvlášť při závodě, kdy valíš delší dobu naplno bys takovou kazetu ocenil. Není nad to, když můžeš podržet optimální točky a výkon. Na hrubší kazetě, když začne docházet, přeřadíš - a najednou šlapeš "do hofen". Pro stejnou rychlost musíš roztočit strašný pecky s minimální zátěží. Šlapeš nesmysl.
Naopak, když máš na to, jet ještě o trošku rychleji (ale už jen opravdu o trošku), tak při hrubé kazetě přeřadíš a prudce klesne kadence a musíš zabejčit. To se ale nedá vydržet dlouho.
Na wattmetru je to vidět nejlíp.
S jemně odstupňovanou kazetou plynule po troškách si dávkuješ zátěž a jedeš si furt optimum.
On asi bude- podle mého laického názoru- rozdíl mezi kazetou na silničce(co je stavěná na rychlost) a MTB/trek/cross, které používáš na výlety po silnici, semtam terén a někdy "na těžko". Já cross používám jak na běžnou dopravu po městě, na vyjížďky i do lehčího terénu a na expedice "na těžko" s osmi kazetou 11-32, trojtácem 44/36/26 a zatím jsem spokojený- převody mi nechyběly ani v horách, ani rovinách při jízdě 10hod/den. Rychlost není třeba udržovat, pravidelné otáčky se jakžtakž daří držet, takže nějaké "točení do hofen" při té zátěži nehrozí...Myslím, že o to v zadání ani nejde ;-)
Tak wattmetr by rozhodně byl zajímavý, dost možná by mi objasnil i jiné věci (lehokolo do kopce), je možné, že bych to pak viděl jinak, ale zatím je to pro mě příliš drahá hračka.
Nicméně vzhledem k tomu, že používám celý rozsah převodů (v rámci některých závodů dojde nejen na nejtěžší, ale i na úplně nejlehčí), nemusím odstupňování fakt řešit. :-)
Stejně mi ale připadá, že ladit optimální převod po zoubku by šlo při stabilních podmínkách, nejlépe časovka někde na rovině, jinak ale řadím každou chvíli, protože se výrazně mění sklon a okolní podmínky.
Extrém jsou pak úseky mezi semafory - jedu ke křižovatce po rovině 40 na těžký převod v naději, že ještě zelenou stihnu, zjistím, že nestihnu, tak musím během brždění stihnout podřadit aspoň o pět rychlostí, jinak bych měl problém vůbec se rozjet, o rychlém opuštění křižovatky nemluvě. Tam by mi jemnější odstupňování přišlo vyloženě k vzteku, i když pravda, osmikilovou silničku asi půjde rozjet na těžký převod snáz než Ibex... :-)
Před tou křižovatkou zas přijde vhod fajnovější řazení s kraťoučkým přesným krokem, kdy to "nepřemlouváš" a pět kvaltů tam ťukneš nadvakrát. Já vím, jsou to finance (ale ne zas až tak hrozný), ale ta radost z provozu.
Tím jsem zároveň obloukem u původního sporu tohodle tématu - jestli z druhé ruky vyšší přesnou řadu, nebo fungl žvejkačku.
Sám mám treka pořízeného tehdy jako nového (gumové řazení, později měněné za vyšší) a horáce z druhé ruky za podobné peníze (vyšší řada, řazení přesné i po dlouhých letech, maká furt) - totéž co o řazení platí víceméně o všech komponentech kola.
Tak on ten skok převodového poměru mezi pastorky taky závisí na velikosti talíře. Čím je talíř větší, tím jsou ty skoky hrubší. Na menších talířích je to jemnější.
Stejně tak závisí na velikosti pastorku, u malých pastorků je to větší, jak na velkých.
Takže kdo jezdí velké talíře a malé pastorky (v podstatě těžší převody) potřebuje jinou posloupnost zubů na pastorkách, jak ten, kdo jezdí menší talíře a větší pastorky (v podstatě lehčí převody).
Však jo. Po zoubku to bývá víc na těžších převodech. Směrem k lehkým rostou skoky. Ale taky se to nesmí přehnat. Jemnější odstupňování lehkých převodů má smysl i v terénu, když už toho má člověk plný brejle a chce ten krpál (zvlášť v technicky složitější pasáži) ještě vycuknout.
Skoky mezi pastorky sou furt stejný bez ohledu na talíř, skok třeba z 15 na 18 je vždycky o 20 % bez ohledu na to co je vepředu za talíř.
Možná to Bára myslí tak, že velký skok mezi pastorky v rámci jednoho talíře, může kompenzovat zařazením jiného talíře s úplně jiným pastorkem?
Je to sice dost neintuitivní, ale možné... byť se v té tabulce příliš nevyznám... :-)
Ne, nemyslím.
Myslím tím změnu převodového poměru. Ta změna je v tabulkách pod názvem "skok mezi pastorky". Mám-li poměr 1,26 a změním ho na 1,48, došlo ke změně převodového poměru o 0,22.
Aha, to je ale číslo k ničemu, změna o 0,22 z 1 na 1,22 je něco úplně jiného než změna o 0,22 ze 4 na 4,22. Podobně jako změna o 2 zuby z 10 na 12 je daleko větší skok v převodech než o 2 zuby ze 40 na 42.
To máš složitý...
Když práce se odvíjí od síly a dráhy. Řekněme, že cílem je šlapat pořád stejnou silou a stejnou kadencí, takže potřebuješ nějak odstupňovat vzdálenost ujetou na jednu otáčku kliky, abys vykonával pořád tu stejnou práci a odváděl konstatní výkon (rychlost se bude měnit). A vzdálehost ujetá na jednu otáčku kliky se odvíjí od převodového poměru...
A jistě uznáš, že se ta vzdálenost změní jinak při změně převodového poměru o 0,25 a jinak při změně převodového poměru o 0,50. Budeš-li mít obvod kola 210cm, tak při změně převodového poměru o 0,25 se ujetá vzdálenost na jednu otáčku kliky změní o 52cm, zatímco při změně převodového poměru o 0,50 se ujetá vzdálenost změní o 105cm...
Řazení si představuji jako "zkracování kroku". A toto zkracování chci mít jemné a plynulé.
Ale já se nikde nebavím o procentech. V mojich tabulkách je převodový poměr a změna (přírustek/úbytek) převodového poměru, nikoliv v procentech, ale jako rozdíl mezi dvěma převodovými poměry na sousedních pastorcích.
Což sis mohl v tabulkách všimnout...
Že se jedná o rozdíl sousedních převodových poměrů mi nějak nakonec došlo, ale to je údaj celkem k ničemu.
Změna vzdálenosti ujeté na jednu otočku klik o 0,5 m je sakra jinak cítit pokud je to z 1 m na 1,5 m než pokud je to třeba z 6 m na 6,5. V prvním případě je to hodně velký skok, který by byl hodně nepříjemný, v druhém případě je to změna hodně malá.
Aby jezdec ty změny vnímal jako rovnoměrné, je potřeba aby změny v převodech byly stejné v procentech, nikoliv v hodnotě převodového poměru, tedy aby každý převod byl např. o 11,5 % od toho předchozího jako na této převodovce.
https://pinion.eu/en/p-line/p1-18-gearbox/
U kazet je to složitější protože počet zubů musí být celé číslo a výrobci optimalizují náklady a vyrábějí co nejmenší množství různých pastorků, takže to často bývá horší než by mohlo být, ale i tak sou mezi malými pastorky menší rozdíly než mezi velkými.
Doporučuju použít nějakou online kalkulačku převodů
http://www.gear-calculator.com
http://gears.mtbcrosscountry.com
Jinak ono to číslo pro převodový poměr prostě udává koeficient, kterým vynásobíš obvod kola a získáš vzdálenost na jednu otáčku kliky. Takže VŽDY platí, že když je změna převodového poměru "O 0,25", tak ujedeš vzdálenost delší/kratší přesně o 25% obvodu kola.
Jinak "změna převodového poměru" není údaj o ničem, to je dost důležitý údaj, který mi říká, jaký skok v ujeté vzdálenosti na jedno otočení kliky nastane. Pro tebe je to možná nedůležité, ale mě to celkem zajímá, protože to souvisí s tím, co cítím při přeřazení.
Není to jedno. Neřadím v záběru a kolo se pohybuje dopředu setrvačností. Pokud zařadím převod, který je o hodně "kratší", než ujedu tou setrvačností, šlápnu do prázdna. Pokud zařadím převod, který je o hodně "delší", bude moc těžký.
"Kratší" moc nevadí, na ten se řadí v kopci a stačí malá prodleva, aby se to samo ubrzdilo a abych nešlápla do prázdna.
"Delší" na rovině mi vadí moc, hned prvních pár šlápnutí mě přetíží a nezbyde nic jiného, než to hodit zpět na ten pomalejší.
Já na kole jezdím, tak vím, co cítím.
Teda vy máte starosti. Zde převod, zde šlapej.
Tonda poměřuje procetama změnu převodu, a pak mu vychází stejně 32:13 -> 32:11 jako 53:13->53:11, tj. cca o 18%.
Já si myslím, že změna mezi sousedními převody by měla být co nejmenší, v tom s tebou nejsem ve sporu, ale změnu měřím velikostí změny převodového poměru. Není stejné 32:13 -> 32:11 (změna převodového poměru o 0,45) a 53:13->53:11 (změna převodového poměru o 0,74). A já ten rozdíl cítím. Skok mezi 32:13 -> 32:11 mi nevadí, skok mezi 53:13->53:11 je příliš velký, tam se hodí pastorek 12 mezi 11 a 13.
Myslím, že si ten rozdíl uvědomuješ taky. Já ho dovedu číselně vyjádřit.
Musím ti napsat, že ač jsem ochoten počítat a odhadovat ledacos, tak počítat převody na kole jsem nikdy nedělal. Prostě tam něco bylo a když mi převody nestačily, tak jsem si koupil kazetu s větším největším kolečkem, nebo menším nejmenším kolečkem. Na Favoritu, kde jsem to několikrát měnil, jsem došel k osmikolečku. Horáka jsem koupil rovnou s devíkolečkem. Ten má převody víc do pomala, protože má hlavně velký talíř 44, což je na Favoritu cca. můj prostřední talíř a i lepší kazetu. Kola a kliky to má stejné. Převody do pomala na horáku stejně už pomalejší v kopci technicky nezvládnu. No a s rychlostí na výletech a v terénu nemám problém. Nejrychlejší převod na Favoritu 28" kola, 75cm dlouhé šlapky a převod z 52 na 11 ušlapu jen s kopce dolů. Ale na rovině uvisím většinu silniček, než mi dojde dech.
Takže jsem nikdy neměl potřebu to počítat.
To máš pravdu. Změnu posedu pro větší otevření kolenního kloubu jsem řešil oměřením a grafickým modelem. Hledal jsem co bude nejvíc táhnout, abych tolik nemusel ohýbat koleno. Nakonec bylo nejlepší posunout sedlo co nejvíc dozadu. Nouze naučila Dalibora housti...
Tak jsem si po vzoru Báry udělal tabulku svých převodů a číselně jsem si potvrdil to, co možná občas intuitivně používám.
Když mám zařazený prostřední převodník, chtěl bych těžší převod, ale následující pastorek by byl přecijen příliš, tak můžu zařadit lehčí pastorek a současně přehodit na velký tác. Pro převodníky 48-38-26 s osmičkovou kazetou 11-32 takový převod vychází většinou hezky uprostřed:
38/15 = 2.53
48/18 = 2.67
38/13 = 2.92
48/15 = 3.20
38/11 = 3.45
Čímž jsem si definitivně potvrdil, že správný převodník je 48-38-26, nikoliv 36... :-)
Mě nebavilo to přehazování velkého (42) a středního (32) převodníku, tak jsem tam dala jen jeden "mezitím" (38).
Možná by ti stačil dvoutác 42-26, zkus si to dát do tabulky. Skok o 16 zubů na talířích je na silničkách běžný.
Dvoutác by mi nestačil, srazilo by mi to ušlapatelnou maximálku s kopce. Když teď ušlapu řekněme 60 km/h (krátkodobě i víc), tak s 42z talířem bych se sotva dostal přes 50.
A to by při závodě fakt jako vadilo...
https://www.youtube.com/watch?v=SbqerGarGiA&...
Tak jsem to zkusil pro jistotu ještě spočítat. Na 60 km/h mi při 48:11 vychází kadence 115, s tebou navrhovaným 42 už by to bylo 131.
Nemám na to budík, tudíš ani to číslo v oku, ale připadá mi to už fakt hodně... :-)
Tak pak jo.
Já s kopce nešlapu. Po rovině neušlapu 42:11, takže mi maximálka 38:11 stačí. Pokud potřebuješ někdy převod 48:11, pak není co řešit, musíš ten talíř 48 mít :-)
Tak u mě se to kousek posouvá kvůli 26" kolům (předpokládám, že máš větší). Holt když mi do kopce všichni ujíždí, nemůžu si dovolit s kopce nešlapat... :-D
Mám takovou hříšnou myšlenku, že na ten nový trojtác (až tedy dorazí) by teoreticky šel dokoupit ještě větší talíř. Jeden, dva zoubky navíc by třeba přesmykač ještě pobral, ne? ;-)
I když dát osm stovek za vyšší maximálku s kopce asi moc smysl nedává... :-D
No vidíš, to s těma malejma kolama mně ani nedošlo :-)
Na Růžence mám talíře 48-32-22, tj.rozsah 26 zubů a přesmykač to pobere v pohodě. Padesátku ti to veme, bych dala rovnou 52, jestli takovej rozsah napínání řetězu (talíře + kazeta) pobere přehazka :-))
Tak to já jsem s kopce stále ještě limitován silou šlapání. S mými převody nešlapu nijak dramaticky frekvenčně a přes 50 mi to jede. Víc ani nechci, je to ve městě a už takhle je to o hubu, poněvdž nikdo nečeká, že kolo může jet tak rychle.
Teď koukám, že 8sp 11-32 je úplně stejná jako 8 menších pastorků na 10sp 11-42 co vozím. Tam je nejhorší skok 15-18 což je 20 %. Ani to nemusí být závod, snaží když se snažím jet svižně, tak se prostě stává, že při určitém sklonu nebo větru 15 už je moc těžké a 18 zas ještě moc lehké, když přeřadíš z 15 na 18, tak je pro zachování rychlosti potřeba navýšit kadenci o 20 %, tedy třeba z 80 na 96 a když mi vyhovuje nějakých 88, tak je to dost protivné. Na jiném levném kole mám seskládanou 8sp kazetu 11-36, kde ty 20 % skoky mám tři a mám vyzkoušeno, že to není vždy komfortní, ale v rámci nějakého technického a finančního kompromisu sem schopen to zkousnout, ale skok větší než 20% bych si na kolo prostě nedal.
Když chceš srovnávat, tak srovnávej srovnatelné, kolečku 14-34 by rozsahem odpovídala kazeta 11-27. nicméně ani ta dvanácti kazeta 10-51 nemá žádný tak blbý skok jako 28-34 na tom kolečku.
Pohony 10r a vyšší znamená minimálně sada Deore, což je skutečně finančně náročnější a v kontextu kola do 15 tis. je to mimo, ale devítka je i v Altusu a tam už ty cenové rozdíly nejsou zásadní, Altus, Acera a občas i Alivio se na kolech v této cenové relaci vyskytují.
A výběr kazet je tam dost rozsáhlý.
11-12-13-14-16-18-21-24-28
11-12-13-15-17-19-21-23-25
11-12-14-16-18-20-23-26-30
11-12-14-16-18-21-24-28-32
11-13-15-17-19-21-24-28-32
11-13-15-17-20-23-26-30-34
11-13-15-17-20-23-26-30-36
12-13-14-15-17-19-21-23-25
12-14-16-18-21-24-28-32-36
13-14-15-16-17-19-21-23-25
14-15-16-17-18-19-21-23-25
28-34 - to je rozdíl 6. Proč není zmíněna kazeta s ... 30-36? Tam je rovněž rozdíl 6.
Stačí přeřadit včas a nějaký skok mezi počtem zubů vadit nemusí.
Přiznám se, že jsem po ceně nepátral, ale on je náboj pro kazetu výrazně dražší než pro šroubovací kolečko?
Protože to vícekolečko musí mít v sobě ještě cvrček, takže nemá moc důvodů být levnější než srovnatelná kazeta.
Samozřejmě bych neporovnával s dvanácti rychlostní kazetou, ale 7/8/9.
Ten první odkaz mi nejde otevřít, ale budiž, asi jde freewheel koupit citelně levnější než kazeta. I tak bych to na novém kole nechtěl. Bál bych se, že to za 5 let už nekoupím. :-)
https://www.amazon.com/Race-MFM300-7sp-Frewheel...
U toho kolečka (SunRace MFM300 Freewheel) bylo nalezeno hodnocení 4,7 z 5,0 možných (47 hodnotiltelů):
https://www.amazon.com/Race-MFM300-7sp-Frewheel...
Na internetu ho nabízí stovky prodejců. S tou opuštěností a muzeálními přívlastky bych si v souvislosi s tím kolečkem proto nebyl tak jist. Proč ho tedy nahrazovat? O co Vám vlastně jde?
Šroubovací kolečko je technicky zastaralé, malý rozsah a zároveň kvůli nízkému počtu převodů velké skoky. Na kole přes 10 tis. šroubovací kolečko a 7 převodů vzadu nemá co dělat.
Na dané nenáročné použití sice postačí leccos, ale za danou cenu lze mít lepší kolo.
Jasně, koupí si šrot a bude ho upgradovat. Jenže např. přechod na lepší převody by v případě náboje na šroubovací kolečko znamenalo přepletení nebo výměnu zadního kola
Jak tedy vyhovět podmínkám nové kolo do 15 litrů a vám vyhovující díly?
Už sem to tu psal, koukat po kolech méně věhlasných značek, kde se neplatí tolik za za značku a po starších ročnících, kde bývá sleva. Za 15 to nebude žádná hitparáda, ale určitě sežene lepší než ten děs se šroubovacím kolečkem.
Snad už tisíckrát se to tady probíralo, ale je to marný. Vždycky přijde zas někdo s naleštěnou bídou...
Esisi čet prózu P. Knebla, tak víš. Rozsypala se mu kdesi v Asii kazeta a byl obrovský problém sehnat novou.
V obchodech (pokud byly) měli jen šroubovací vícekolečka.
Furt se vyrábějí (pro Čínu, Indii etc.)
Pokud pojedu "do světa", tak asi těžko na kole vybaveném/osazeném součástkami posledních typů- vyberu si osazení spolehlivé, jednoduše opravitelné/vyměnitelné a hlavně podle krajiny kam se vydávám. Na západ a do civilizace jiné osazení jako do Asie, Afriky ap. Je to sice v jeho případě smůla, ale asi jak komu: kamarádovi se v Torecku ulomil pedál(vada materiálu), jinému klika(totéž) a já jsem asi "dítě štěsteny", zatím ani přetrhnutý řetěz (Rumunsko, Balkán-25000km)...
Co z toho kola dělá šrot? Hodil by se výčet závad.
Všechny komponenty jsou extrémně levné, horší kvalita výdrž a funkčnost. To se na levném kole dá akceptovat, problém je, že když se někdo kolo, které osazením odpovídá ceně 8-9 tis., někdo pokouší prodat za třináct a půl.
A osobně jim nevěřím ani tu uvedenou hmotnost 13,69 kg.
Nastuduj si něco o komponentech a pak si projeď pár eshopů, heureku a podávej se, co se dá
Jestli ti můžu poradit, ber to kolo, které nabízí mildakh. Netrvej na novém, pro tvoje potřeby víc než dobře poslouží nabízený Apache. Je vybavený velice slušně a vypadá ve velmi dobrém stavu. Při nájezdu do 30 km týdně (tipuji, že jen od jara do podzimu) ti bude sloužit mnoho let.
Apache je mnohem lepší, než tebou vybraná kola. O plečce, kterou nabízí Horscat, vůbec neuvažuj. To je kolo čtvrté cenové skupiny.
Hodně štěstí při správném výběru.