Dobry den.
Dneska jsem vyskousel na svem silnicnem kole 15S baterku misto bezne 12S.
Max rychlost na 15S trochu se zvedla, ted pohon pomuze do 51.7km/h (misto asi 48-50km/h na 12S). Dale asi ERPM RJ jiz nedovoli tocit rychlej, motor furt zapina a vypina, ale drzi te 51.7km/h bez problemu.
Standartne mam dojezd do praci 25km, s kopce po vetru, 10Wh/km, motor je skoro hladny.
Standartne mam dojezd do domu 25km, do kopce proti vetru, 15-18Wh/km, motor je jen vlazny.
Dneska jsem mel dojezd do praci 25km, 14.4Wh/km, motor je hodne horky, posledni 5km motor jiz skoro nezabiral.
Dotaz: proc pri jizde na 12S motor zvlada 18Wh/km vpohode, ale na 15S 14.4Wh/km je pro neho jiz moc?
Asi ruzna ucinnost. Ale neocekavam, ze do kopce proti vetru na 12S baterce ucinost bude vetsi, nez s kopce po vetru na 15S baterce.
Domu asi pojedu na 12S, obavam ze na 15S motor rychle shori:)
Fyzika, zaklady elektro, jak že je to s odpory?
Jo, jdou lineárně s napětím.
Ohmův zákon.
A jak je to s výkonem (který protopíš?)
tuším to jde s druhou mocninou?
A pokud máš místo 12S 15S máš o 1/4 vyšší napětí.
Pokud bych jsem zvysil vykon, tak urcite mate pravdu:)
Ale P=U*I, takze jsem zvysil napeti na 1/4, a proud klesl na 1/4.
Vypocet ukazuje, ze 675W do kopce proti vetru motor zvlada fajn 40-45min cestu, ale te samy 675W po vetru s kopce motor ponicen za 35min, magnety byly prehraty.
Co je to za elektrokolo že jede 50???
Silnicni elektrokolo s plnou vahou asi 16kg:)
Ted kolo ma lepsi brasnicku a cerny motor, tak mozno pristi udelam novou hezkou fotku.
Dneska jsem mel dojezd do praci 25km, 14.4Wh/km, motor je hodne horky, posledni 5km motor jiz skoro nezabiral.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
to mohla zafungovat tepelná ochrana regulátoru, mě se to někdy taky stává, letos se mi snížil výkon když jsem vyjížděl po turistické trase na Ještěd.
ohledně toho přehřátého motoru ale muže nastat situace, že se vyhřejou magnety a tím se už trvale a nevratně degraduje výkon toho motoru .
Ted si nejsem uplně jistý, ale mám pocit, že když mi ten regulátor díky přehřátí přešel do sníženého výkonu, nestačilo jen počkat než vychladne, ale mám pocit že jsem musel nakonec uplně odpojit a znovu zapojit baterii--se stále připojenou baterií zustal v nouzáku, nižším výkonu ten regulátor i po vychladnutí a restartoval se až tím odpojením baterie--i když přez display byl pohon vypnutý.
no a navíc zahřáté vedení motoru má vyšší odpor,
Z toho plyne menší procházející proud a menší výkon.
(nerozporuji tepelnou ochranu v jednotce)
Myslim ze v tomto pripade motor prestal zabirat kvuli nevratnemu poskozeni magnetu, RJ je fajn, takze neslo o tepelnou ochranu v RJ.
Cesta domu ukazala, ze motor zacina zabirat na 40km/h misto puvodnich 20km/h.
Urcite jsem poskodil magnety, rpm trochu vyrostl, s max 48km/h do asi 52km/h. Ale bohuzel moment klesl hodne, a motor jiz nepouzitelny:(
Tak jsem prehral asi paty motor, na tomhle 2km 5% kopce to jiz druhy motor, ktery jsem prehral:(
Pokus 15S misto 12S me stal 4000Kc:)
Zajimave, ze prehral jsem ho na 14.4Wh/km (ale kvuli tomu, ze posledni 5km slapal za sve, to je asi cestny 18Wh/km, takze na horni hranice spotreby pri ceste domu.)
Oslabenie magnetov sa dá overiť cez voľnobežné otáčky, najlepšie pri nižšom napätí aby sa vylúčil limit RPM riadiacej jednotky. Napríklad pri 24 alebo 36V. Je samozrejme potrebné vedieť aké boli pôvodné voľnobežné otáčky.
Rozdiely v rýchlosti sú malé, ak boli podmienky jazdy rovnaké tak vysvetlením bude asi len to, že pri 15s už RJ nepracuje správne a to sa prejavuje stratami do tepla. Ale rátal by som s tým, že aj s vhodnou RJ bude spotreba vyššia a teplota motora tiež. Pri rovnakom prúde je príkon vyšší a tiež straty v železe rastú s nižšou PWM pri vyššom napätí. Rastú aj s otáčkami, ale tie sú v tomto prípade takmer rovnaké.
Zdravim Lubo.
Asi RJ cast cesty (pri rychlosti 51.7km/h) nefungovala moc spravne.
RJ urcite shopna pracovat i s vetsim napetim a proudem (64V*22A), ale bohuzel nepodporuje tak velky otacky:(
Na tom motoru s dvoukrizovym vypletem za pulroku postupne prasklo asi 20-30 dratu, takze musim vyskouset neco jineho:)
Ted musim opjet najit motor s vahou 3.5-4.5kg, polaky to nemaji od dne, kdyz jsem rozhodl ho u ni koupit:)
To čo chcete od malých sprevodovaných motorov nikdy nedostanete. Vždy pôjdu na hrane a dlhú životnosť mať nebudú. Pre Váš štýl jazdy je vhodný práve priamy hub motor ktorý je síce ťažší, ale má ďaleko väčšie rezervy a nemá sa na ňom čo pokaziť (teda má, ale je to väčšinou ľahko/lacno opraviteľné). To kilo-dve navyše je malá daň za to čo by ste takým riešením získali. Vhodný kandidát by mohol byť kazetový Mxus 30H 10x6. Majú na nxun.pl. Pri 14s pôjde 50km/h a nebude mu to robiť žiadny problém.
Praskanie špajlí môže mať veľa príčin, takto je to ťažko určiť...
Ja mam zlute 2WD elektrokolo, na kterem ze zadu je 5.5kg DD motor (taky musim udelat novou fotku), ve predu 2.7kg. Je to skvele elektrokolo, ma slusny rozjezd, ale od 15S jede jen 48km/h, takze na delsi ceste je pomalejsi nez silnicni kolo od 12S a jiste pomalejsi nez silnicni kolo od 15S.
Abych pouzil silnejsi baterku, musim dat silnejsi RJ... Ale pokud dam vevnitr 2 silnejsi RJ, tam jiz nezustane misto pro bateku... Takze je to opet bude elektrokolo s baterkou na nosice - to nechci, to jiz jsem mel:)
Mala zivotnost motoru me nevadi, za 10 let jsem pouzil vice nez 10 motoru , asi 5-7 nevratne jsem poskodil, celkova cena do 100000Kc.
Baterky a bezny provoz je o hodne drazsi soucastky, nad 200000Kc:)
Na praskání drátů může pomoct pevnější ráfek.
(a lepší dráty)
Pro mé používání se osvědčily dráty DT AlpineIII.
Mají silnou hlavičku, tenké tělo a silnější závit. Ta tenká část umožňuje pomocí větší pružnosti lépe roznést síly mezi víc drátů. (To 3mm dráty pro elektro neumožní)
Ale jezdím bez motoru a na kole vozím kromě svých 120 kg tak 20-25 kil nákladu.
Nápad:
Možná by šlo dovrtat do přírub motoru a do ráfku ještě jednu sadu děr na nemít zapleteno 36 ale 72 drátů, možná by stačily i 1,8mm
Dekuji za myslenku. Mozno pristi elektrokolo udelam pomoci drátu DT AlpineIII.
Ale vzdy nejvetsi problem sehnat spravnou delku dratu (pro levou a pravou casti pouzivam ruznou delku dratu).
ano, pro L a P jsou kromě asymetrických ráfků vždy potřebné rozdílné délky drátů. (obvykle je rozdíl 2mm)
Jaké dráty (průměr) jsi použil pro stávající kolo?
Podle fotek nějaké normální, čekal jsem 3mm a podobné.
Případně zvaž použití 48 drátů, dělají se pro tandemy (ano, bude to chtít udělat díry do motoru).
dt alpine se dělají v délkách 168-305mm
https://www.dtswiss.com/en/components/spokes...
Ja vyskousel prumer 2.0, 2.3 a 2.6mm.
Standartne vyplet je 2 krize, a vse draty pri dvoukrizovem vypletu (2.3mm, 2.6mm) praskaji furt:(
Nejlip bylo 2.0mm a jeden kriz na DD motoru - vse draty jsou fajn, ale je to kratky drahy a 50mm plast - namaha pri urazu tam je minimalna.
3.0mm nechci, je to tezke, musim vrtat i motor i rafek o hodne vic, nez pro 2.6mm draty.
tak popřemýšlej nad dvounásobným počtem drátů.
Pokud ti praskaly 2,6 dráty a měl jsi to rozumně napletené, tak ty alpiny které mají v hlavičkách 2,3 nebudou stačit.
Napletene rozumne, nekolik kol byly udelany spec. technikem.
Te draty praskaji jen pri narazu a jen u hlavicky.
Takze vetsi pruznost alpiny urcite muze pomoct.
Zkus na to vyplejtani jiny cykloservis. A idealne kde se seriozne zabyvaji prodejem elektrokol. Ja si nechal v obyc cykloservisu preplest dve elektrokola a vysledek byl katastrofalni. Prvotne malo napnute draty takze jeden drat v podstate drzel vzdy celou vahu. Tim se nacali po par kilometrech vsechny draty v tom nejtku u motoru a uz nepomohlo ani dodatecne dotazeni a rupal jeden za druhym. Nechal jsem to preplest jinde na naprosto stejne draty od stejneho vyrobce ale bo to v druhem cykloservisu napruzíli spravne uz mi draty nepraskaji. Ale vyplet jsem nechal udelat z opravdu komplet nove sady dratu.
I kdyz nekde maji i kratsi draty, v CR minimalni delka je asi 246mm
https://www.bikeinvest.cz/paprsek-dt-swiss...
Ja bych chtel mit 217-218mm:)
Mozno to pujde objednat i dealeru.
https://www.cyklo69.cz/inshop/scripts/shop.aspx
15s lipo? to bych lítal 90 :-D
Ano, 15S lipo:)
Nejvic jsem vyskousel 18S lipo:)
Nejvic jsem vyskousel 18S lipo:)-------------------------------------------------------------------------
to je ale už fakt dost hustý, ale je fakt že já se teda taky držím rčení
Svoji neodbornost nahrazuji přemírou odvahy
někdy to ale fakt funguje, co by fungovat nemělo, já měl pár medailí ze soutěžních halových akrobatických modelu jen díky tomu, že jsem soutěžně létal cíleně s vyhnilejma měkkejma bateriema a díky tomu byl muj let plynulý i když jsem rychle hnul v krizových fázích páčkou plynu, díky měkkejm vyhnilejm bateriím se ten model stejně nijak výrazně rychleji nepohnul, takže let obodován jako vcelku plynujej což na bednu stačilo ,použít nový tvrdý baterky tak jsem byl na chvostu .
jen pro představu
https://www.youtube.com/watch?v=vKXFfi0bzIk
Pro 90km/h je nutno mit asi 10kW:) Ja do elektromotorek s vahou nad 30kg nikdy nepujdu:)
Jsem přesvědčen, že motor se správně má ohřívat klidnou jízdou v oblasti nižších otáček. Chybné je zahřívat motor na volnoběh, neboť se neprohřeje olej v převodovce, rozvodovce, ani sváča v kaslíku, a ještě na mě křičí Máňa z okna od sousedů. Škodlivé pro motor je vytáčet jej studený. Tak to aslespoň platilo, když jsem dělal autoškolu, tedy v době Žigulů, stodvacítek, Warťasů, Barkasů a If.
Se studeným motorem se ploužím v klidu do té doby, než rafička, pokud zrovna není upadlá, neukáže optimální teplotu - což je podle aktuálního stavu naplnění chladiče asi tak mezi 60 - 120 st. C.
Zda to platí též pro móderní vergly, to netuším. Neboť dnes je nová doba, host vyhazuje vrchního.
Příště: řazení bez spojky.
Přespříště: natáčení Žigula klikou.
Přespřespříště: opuštění železničního přejezdu na startér (neplatí pro móderní vergly, kde tato dovednost nejde uplatnit).
;-)
Tak motor asi neni uplne uvareny:)
Vcera jsem vymenil RJ za slabsi, 36/48V, puvodne 16A, ale ja ji mozno opravoval na mensi proud.
Dneska jsem dojel do praci se spotrebou 13Wh/km a prumernou rychlosti 38.5km/h, motor byl docela horky.
Rozjezd az od 0km/h (to me libi), velmi plynuly a velmi pomaly (to me nelibi). Ale maximalni rychlost zvedla asi do 52km/h (to me libi).
Na ceste domu urcite musim setrit motor, jinak poskodim ho jeste vic:)