Můj dotaz se týká přestavěného elektrokola se zadním motorem Q128H, 800W, 48V,
https://bmsbattery.com/motor/775-16782-q128h...
řídící jednotkou s12sh
https://bmsbattery.com/home/1018-s12sh-800watts...
a displejem S-LCD 3.
https://bmsbattery.com/parts/670-16454-s-lcd3...
Odpor nezapnutého motoru při jízdě je nepatrný., stejně tak, když po jízdě na nízkou přípomoc (např.80W) se motor vypne. Jestliže však motor pracuje určitou dobu s vyšším příkonem (např. 250W a více) a pak se ihned přejde na jízdu bez motoru (buď se displej přepne na stupeň 0 nebo úplně vypne ) motor klade jízdě po určitou dobu citelný odpor. Po krátké zastávce nebo po krátké jízdě s nízkým příkonem toto zmizí. Projevuje se to na mém i manželčině kole. Nepředpokládám, že by to byla vlastnost tohoto motoru. Mají případní majitelé tohoto motoru stejnou zkušenost popř. názor na důvod tohoto chování motoru. Je zajímavé, že obdobnou zkušenost popsal Nitroglycerin (u kola se středovým motorem) v tématu o lehkém elektrokole.
Mám ten stejný motor i řídící jednotku a tem větší odpor jsem zjistil taky,ale mám dojem, že je jedno na jaký výkon motor jel nebo je to celé vypnuté odpor tam cítím pořád stejný tak mám raději zapnutý stále 1 stupeň.A to je na 28 treku.Další motor Bafang BPM2 500w/48v je na horalu a tam není znát žádný odpor a nemám problém jet bez přípomoci.Když motorem Q128 roztočím zadní kolo na 44km/h točí se ještě 25 vteřin, Bafang se roztočí na 38km/h a zastaví po 58 vteřinách.Můj dojem je,že Bafang má lepší volnoběžku-a převod 1:5 a Q128 1:16 a tím převodem to klade odpor ale zase na 1 stupeň vyprašuje klidně 27-30km/h
To, že by odpor byl pořád stejný se mi nezdá, je rozdíl, zda začnu např.sjíždět z mírného kopce bez šlapání poté co jsem jel po rovině bez zapnutého motoru a při jízdě z podobně mírného kopce poté, co jsem jel se zapnutým motorem do většího kopce s příkonem cca 250W. Řeším to podobně, když to nastane, tak si zapnu přípomoc 1 což je příkon rozsahu cca 20-50W.
Skúsil by som urobiť nasledovný test: Po záťaži zastaviť a rukou skúsiť, či motor skutočne kladie odpor pri otáčaní. Možné vysvetlenie je buď že sa jedná iba o psychologický efekt, alebo by mohlo dochádzať k zaseknutiu voľnobežky a tak by sa točil aj motor čo by sa prejavovalo zvýšeným odporom.
O psychologickém efektu jsem také uvažoval, ale ten rozdíl je zřetelný i při jízdě z mírného kopce bez šlapání- viz odpověď kormikovi. Pokud jde o zablokování volnoběžky, nezdá se mi, že by tato, řekněme vada byla současně na obou motorech, mém i manželčině, i když vzhledem k tomu, že i kormik má obdobnou zkušenost mohla by to být vlastnost toho motoru. Momentálně mám kolo nepojízdné, jakmile ho uvedu do provozu, navrhovaný test vyzkouším.
Tady nový, důchodce, majitel městského LFox Park City se zadním Bafangem 250 (v zimě v akci za 22 tis).Směšné, ale : jev znám, odpor je výrazný po vypnutí přípomoci v rychlosti pod maximem 25 km/hod. Při vypnutí v rychlosti nad maximum je následný odpor menší a zřejmě stejný (nebo srovnatelný) s odporem po zapnutí kdy ihned (před prvním šlápnutím) vypnu nejnižší přípomoc která automaticky naskočí. Můj pocit (jsem strojař, ne elektrikář) je, že jde o nějaký druh zbytkového magnetismu v motoru.
jak se to chová, pokud v takovémto případě rozpojíš silový konektor motoru?
přestane to nebo ne?
Hm, zkusím.
Nevěřil jsem, nečekal jsem ale kupodivu - zdá se,že se zlepšilo. Nejsem si jistý, ještě párkrát zkusím.
pokud máš při rozpojeném konektoru menší odpor motoru, tak máš problém s RJ (resp. může to být i v káblech)
Zažil jsem RJ která měla proražený výkonový tranzistor a motor byl jako motorová brzda.
To ovšem není asi Tvůj případ, ty máš nějakou "mírnější formu".
Máš šanci zkusit jinou RJ?
Motor má voľnobežku. Motor môže klásť odpor jedine v prípade, že voľnobežka nepracuje správne, inak je motor odpojený od kolesa a je jedno čo je s káblami a čo robí alebo nerobí RJ. Kľudne môže byť všetko aj v skrate, vďaka voľnobežke sa koleso musí voľne otáčať v smere dopredu. Ak je pri pootočení kolesa do oboch strán "cítiť" prevody a motor, voľnobežka je zaseknutá. Nie je nič zvláštne ak sa vplyvom teploty a záťaže zasekáva a znovu uvoľňuje, už som sa s tým stretol. Problém treba hľadať vo voľnobežke, nie v motore a RJ.
děkuji za vyvedení z omylu.
mám zkušenost pouze s motorem bez volnoběžky/ převodů
omlouvám se.
Zeptal jsem se u Leader Foxů :
Mechanický jízdní odpor při jízdě bez motoru je u obou mých kol (zadní Bafang 250 W) jen mírně vyšší ve srovnání s "obyčejným" kolem. Jízdní odpor bez motoru po vypnutí přípomoci (jedno z jakého režimu) je ale znatelně vyšší .
Odpor bez motoru je opět nízký po přestávce v jízdě - delší deaktivace el.systému ale také po vypnutí přípomoci při rychlosti nad nastaveným maximem (25 km/hod).Vysvětluji si to nějakým zbytkovým magnetismem v elektromotoru, který po určité době sám pomine příp. vůbec nevznikne při vypnutí nad maximem.
Co mi k tomu můžete říci - co skutečně tuto závadu způsobuje a jak řešit.
Odpověď Leader Foxu :
V tomto případě popisujete chování motoru naprosto přesně. Jedná se o klasický elektromotor, takže stator/rotor a vznik zbytkové energie, která působí jako odpor dokud nepoklesne. Nejedná se o závadu, ale o konstrukci všech elektromotorů. Tím, že je motor umístěn v zadním náboji je při jízdě tento odpor citelný při otáčkách zadního kola. U středového motoru toto samozřejmě není při jízdě znát, protože motor neovlivňuje otáčky samotných kol.
Franta : i když potvrzuje můj původní názor, nenadchlo mně, čekal jsem fundovanější, víc rozvedené vysvětlení.
Dotaz "z jiné bečky " : má někdo co říci k možnosti náhrady otáčkového snímače torzním u mého "městského " kola ?