Zdravím komunitu,
zajímalo by mě, kde všude si můžu dovolit jezdit s plášti o šířce 25mm s kombinací ocelového rámu Favorit...
Dřív jsem se bál s tím sjet na horší asfalt ale brzo jsem zjistil, že projedu polňačku, popraskaný asfalt, lesní cestu nebo štěrkovou cestu i s kamínky tak do 3cm průměru, větším se vyhnu.
Ráfky jezdím - přední origo 18×622 36 děr zadní Itálie Ambrosio stejné konstrukce, prostě veterán.
Někdo říká, že jsou origo ráfky bláto, ale po tom co jsem si je dle mého umu a možností co nejlépe vycentroval, drží.
No o co mi vůbec jde... Hlavně nechci nějakou zkratkou přes les ohrozit rám a vidli, nějak to ohnout nebo tak něco, ale říkám si, že je to poctivá ocel. Taky nechci zdemolovat kola, ale čas od času přecentrovat umím.
Takže, co si můžu bez obav dovolit, co je maximum? Díky za rady.
Ještě podotýkám že nejezdím jak prase, hledám si stopu, míjím větší kameny a kořeny a nedělá mi problém dost zpomalit.
Proč chceš s takovým kolem jezdit po cestách vhodných pro horské kolo?
Jakákoliv cesta, která není pevná s hladkým povrchem je nejvýš na nouzové projetí a je to dost utrpení a kilometrový úsek je nekonečný.
Kdo umí, tak se na tokovém kole dá jet ledacos, ale uniká mi smysl a za to utrpení to nestojí. To je lepší si cesty vybírat a v pohodě pár kilometrů si zajet.
Jezdím z 80% asfalt ale ne všude asfalt vede. Rád se vyhnu velkému provozu za cenu horšího povrchu, někdy mě zradí i mapy. Samozřejmě ale je to vždycky krátký úsek a opatrně.
Jen chci znát ten limit, ne ho jezdit. Díky.
Mám přestavěného Favorita. Mám na něm dvojité ráfky pro 3.5cm gumu. S tímto vybavením jezdím všechno co vydržím já. Skáču na ulicích obrubníky. O rám a vidli se neboj, ty to vydrží. Nejohroženější je zadní osa, ta se mi po sezóně pravidelně lámala z jízdy natěžko po polňačkách. Teď ven jezdím už na horáku a na Favoritu jezdím zejména po Praze, tak to tolik netrpí. Co vydrží úzké měkké ráfky nevím.
Super díky, ten rám je nejpodstatnější. Jezdím Jak říkám hlavně asfalt ale někdy se prostě stane (u nás ne venkově), že sjedu na nějakou tu polňačku, tak jestli se má bát. Mám k tomu kolu citový vztah, první kolo co jsem si kompletně sám opravil (a naučil udržovat).
Jezdím s 23mm na Favoritce všude tam,kde si já troufnu. Obutí není vhodné do blata či písku, jinak se s tím dá jet po štěrku, suché polní či lesní cestě, po šiškách... no problem, je to jen o tom, kolik na tom ubalancuju, plášťům to nevadí a rámu už vůbec ne.
Jsem na tom taky tak s těmi 25, bahno ani náhodou ale za sucha to jde. Taky si myslím, že rámu to nemůže vadit, ale pro jistotu se tu ptám. Díky.
Si myslím, že Favoritka vydrží hodně. Snad jen, kolik vážíš, to bylo dělaný na normální lidi v šedesátých letech, osmdesátikilovej chlap na kole už byl spíš nadváha... S mojima 55 kilama to nemá problém a nemám pocit, že by se to nějak kroutilo (dámský rám). Pěkně ta ocel pruží a jezdí se mi na tom na špatných cestách líp, jak na hliníkové silničce s karbonovou vidlicí, je to pružnější a měkčí. Už na tom jezdím čtvrtej rok a pořád mě to ještě nepřestalo bavit :-)
Jako s falcáky 28*2 a 1/2 s origo C ráfky .. s trochou opatrnosti všechno :)
s Favoritem jsem sjezdil "na těžko" celé ČS.
Hodně po silnicích, ale i mimo ně.
Polňačky atd byly vcelku v pohodě, kolo se díky geometrii chovalo jako treking.
Zabiják byly zemědělské polňačky z úzkých panelů a železem vyztužené svody vody na lesních cestách co měly snahu zničit ráfek.
Ráfky na to co to bylo vydržely dost, ale praskaly po čase v místě svaru. Pokud jsi prasklinu včas našel a odvrtal konec, tak ráfel vydržel třebas i rok. Nový totiž nešlo koupit.
Co bylo na pytel, byly ráfky z ocelového chromovaného plechu, které měly na ploše pro brzdy takové malé ťupky- rastr. Používaly se na Libertách/ eskách a neměly dostatečnou boční tuhost- stávalo se že zadní kolo pro sesmyknutí na blátě se vyvrátilo a udělalo osmici - několik centimetrů.
Pláště jsem používal 25 a 32, , ty užší to chtělo hodně nabouchat, jinak jsi zničil ráfek.
Občasné docentrování nebo výměna prasklé špice se brala tak nějak normálně.
Praskaly pedály, tu a tam kliky, ohýbaly se osy na motýlky, osy na rychloupínáky praskaly minimálně- ale i to jsem viděl, podrželo to to 5mm táhlo.
Viděl jsem prasklou vidlici - jednou ulomená plechová patka, jednou "šavle" (noha)nahoře u korunky- tam povolilo letování u skoro nového kola.
Rámy jsem viděl prasklé 3, 2x +- v oblasti dvoupáček, (to byly rámy staré 20 let) jednou sedlová trubka kousek pod horním okrajem. - byla krátká sedlovka, nešlo tehdy koupit delší.
rám Favorit je dělaný ze standartní oceli
11 523. tj obyčejná konstrukční ocel.
Lepší (myslím F1) byly z ocelí třídy 15 130 resp L-CM3 (to je totéž pro leteckou výrobu), teda Cr-Mo oceli
Nejlepší závodní rámy byly z sad CrMo zn Reynolds.
Dnešní Al rámy odpovídají/přesahují ty Cr-Mo.
Základní 11523 odpovída rámům "Hi-Ten" které najdeš na Olpranech a Tesco kolech.
S Favoritem šlo S ROZUMEM projet opravdu hodně, ale kolo bylo stavěné na asfalt/ hladké polňačky. Za mne ten štěrk je max, lasní cesta velmi pomalu a s vyhýbáním se.
Zeptej se sám sebe, jak ten rám vypadá uvnitř trubek, jak moc jsou zrezlé.
Podle toho se ti otevře dřív nebo později.
Tvá hmotnost je spíš nižší, takže nebude dostávat takovou nálož.
Jde o to v jeden moment si říct že už to nestojí za to a pověsit na zeď.
Ale se vám docela divím že ještě máte nervy, v době takřka bezúdržbových ahead složení, neustále řešit povolené závitové hlavko...
Díky za názor,
Mám to štěstí že rám byl v tomhle smyslu udržován a skladován v suchu. Pouze u sedlovky a středu byli na okrajích lehké náznaky povrchové koroze.
Trubky jsem zakonzervoval Konkorem a střed se sedlovkou utěsnil vazelínou.
Hlávko po dobrém utažení přes pojistnou podložku drží vymezení už dlouho, za chvíli budu měnit mazivo.
Nevím, ale z podstaty materiálů - ocel narozdíl od hliníku nestárne a neztrácí pevnost (pokud nekoroduje).
Proto se najdou nadšenci kteří jezdí i na předválečných strojích.
Samozřejmě každý rám může prasknout, ale u hliníku ta šance časem roste.
To není otázkou nervů. Hliník prostě nepruží!
Ještě časem zkusím karbon, ale začínám tušit, že ocel je ocel. To není věc názoru v hlavě, to je otázka citu v prdeli :-)
Jen jestli to není tím, že na staré oceli máš "gumovější" výplety a ráfky.
Nene, kola mám nová a udržuji výplet napnutý. Když jedeš po dlažbě a koukáš z vedlejšího kola na přední vidli Favoritu, tak se dívíš, jak moc ty fajfky pruží.
Ty jezdíš na Bářiným kole???
8-0
Ne, ale jezdím také na Favoritu. Ty problémy jsou na těch kolech stejné. Ostatně mám ve sklepě dámskou Esku, jednu z posledních už s kantileverovými brzdami a znám její vlastnosti.
Ale odpovídáš mi nesmyslně, že máš napnutý výplet. Co víš, jaký má Bára?
A co do toho motáš přední vidlici, když ona píše o zadku.
Čti pořádně, na co reaguješ, po stoprvní...
Odpovídám ti, že to pružení není měkkým výpletem, ale pružností rámu. A odůvodńuji to tím, že na velice podobném kole jako má Bára mám nová kola s pevným ráfkem a výpletem a pruží mi to také. Tomu jistě rozumíš a chápeš to. Jen mi chceš opět umýt hlavu.
Nemyju. Na Favoritu jsem si taky odjezdil svoje. A taky vím, jak se projevují blátivé výplety a jak tuhé.
A srandovní je, když píšu Báře, jestli její OSOBNÍ dojem nepramení z měkčích zápletů, tak mi odpoviš kategoricky že ne, že ty máš tuhé. :-))
Srandovní je to, že ti podrobně vysvětlím, proč si myslím, že ti mohu kvalifikovaně odpovědět a stejně si vytrvale vedeš svou.
Kvalifikovaná dojmologie. ;-))
Hlavně že ty víš, jaký já mám výplety a ráfky :-P
Já se ale o tvém výjimečném kole vůbec nebavil.
A o kterém kole jsi to tedy pochyboval, jestli nemá povolený výplet? Snad nakonec ne o tom svém kole? To si na to neumíš sáhnout a když už neumíš, proč si nekoupíš tenzometr? :D :D
Když dojmologie, tak proč nepřejít do další úrovně? Hlavně se moc nezlob :)
Jo a mizerný ráfky můžeš šponovat jak chceš, furt je to guma.
No a brát pružení Favoritu u silničky za pozitivum...no nevím nevím. Kroutí se ten rám, to jo, pěkně. Ale bavit se u toho o kvalitě jízdy je nesmysl. Na cestu do práce asi vyhovuje, jet se dá na kdečem.
Občas to dotáhnu rukou. Když začne na nerovnostech drnčet přední vidlice tak je třeba urychleně dotáhnout. Dá se to za jízdy rukou.
Když to prdne, tak seženu novou vidli nebo rám a přeskládám to. Pokud se nejede natěžko, jezdec není tlusťoch, nebo na tom nechce závodit, tak to pružení je docela v pohodě.
Jediná potíž je poslouchat pozorně, že to už začíná praskat a zastavit. S tím souvisí udržovat to neřachtavé s tiché.
Jinak je to takový starý levný Gravel bike s dlouhým rámem. Kdo to má rád, ten v současnosti za to těžko hledá náhradu.
Pokud i nadále bude platit poslední věta tvého dotazu, můžeš jezdit kujdy chceš a rám ani vidlici neohrozíš. Při Tvé nízké váze a stylu jízdy musí vydržet. Kdyby i tak něco na rámu neopravitelně odešlo, není problém sehnat jiný. Mám jich asi pět, případně napiš.
Díky, je mi jasný, že rám i vidle jdou sehnat nové za levnou nebo i za nic.
Ale můj Favorit je v originálu a nechci o něj přijít i když to není žádná vzácná F1. Když praskne vidle jinou Favorit seženu. Ale stejnou tmavě modrou Favorit se samolepkami z roku 1992 (v zadní části korunky lze najít čísla značící rok výroby vidlice) budu shánět hůře. Prostě bych musel dlouho hledat.
Právě proto se snažím zeptat a předejít prasknutí rámu nebo vidle.
Tak pak si jí pověs nejlépe na zeď, tam bude v bezpečí. Každý používaný rám nakonec praskne.
Každý používaný rám nakonec praskne ? Proč ?
Samozřejmě rámy praskají, ale není to pravidlo, kolo nemá datum trvanlivosti.
Zvlášť u té oceli. Co ta kola z padesátých let nebo před válkou, taky jezdí a jezdila...
Řekl bych, že je to o údržbě, o tom jak jezdíš a o štěstí že rám nemá vadu.
Proč by nemohl vydržet 100 let nebo víc.
Díky za názor.
Každá ocel se ohýbáním unavuje, vznikají v její krystalické struktuře dislokace, které jí zpevňují, ale zase méně pruží. Tím se ten proces stárnutí urychluje. Skončí to lomem.
Všecho jednou skončí, jen o Vesmíru nevíme přesně jak.
Rozumím a souhlasím,
snad to ale nevylučuje, že mi Favorit vydrží dlouho, když ho nebudu trápit.
Moje babi jezdí stále na dámské Esce z roku 1978. Sama je ročník 1950 a myslím, že jiné kolo nikdy neměla, nedávno jsem jí ho trochu servisoval a je jak z fabriky.
Díky.
Pak jezdí na jiném kole
Když jezdíš pomalu a opatrně a hrby přejíždíš vestoje, tak projedeš víceméně cokoli. Jediný problém jsou podélné nebo šikmé drážky, do kterých úzké kolo zapadne (koleje nebo některé dlažební kostky), a hluboké bláto, do kterého se zařízne tak, že to neušlapeš.
Na favoritu jsem kdysi párkrát naťuknul zadní ráfek o díru v asfaltu, které jsem si nevšiml a vjel do ní v plné rychlosti vsedě. Ale nebyl to originál favorití, ale nějaký o generaci novější jednostěnný hliníkový kus nejlevnější kategorie s výpletem pochybné kvality. Teď jezdím na jednostěnných 622x25 (gumy 32-622), za posledních cca 8 let bez problémů.
Kontext: vážím pod 70 kg, na nosiči vozím max. 10 kg, vyhýbám se silnicím složeným z děr a záplat.