Mám problém s brzdami. Na krosovém kole jsou véčkové brzdy, vpředu původní, tuším Tekro, se kterými jsem kolo koupila, zadní jsou měněné v servisu za véčkové Schimano...neřeším značky, jen píšu, které tam mám pro přesnost... Skoro nebrzdí ani přední ani zadní (už je to několik let, co jsem byla v servisu, ale nikdy seřízení dlouho nevydrželo, tak za rok byly brzdy zas rozladěné), nemám se seřizováním zkušenost,avšak daleko do města, musím vystačit s tím, co je, takže k dispozici jsou ibusové klíče a to je asi tak všechno.Kdybyste mi někdo mohl poradit, jsk se pokusit si s tím poradit, trochu by mě to popostrčilo...
Děkuju za rady.
V jakém stavu jsou špalky, v jakém ráfky ? Nejsou ráfky zamaštěné ? Mastnota holt klouže a to nemají brzdy rády.
Pak taky můžou být ztráty účinku na zatuhlých čepech brzd, zatuhlém lanku v bowdenu, na mizerném "gumovém" bowdenu, na mizerných páčkách. Někdy zlobí i prodřené koncovky bowdenů, přílišný ohyb bowdenu, nebo poškozené "kolínko" u brzd. To je asi tak všechno, nic víc na těch brzdách už není :-)
Špalky jsou asi sježděné, jak to přesně posoudit? Co bude určitě špatně jsou zamaštěné ráfky od přemíry maziva, to je jistota, takže jar a vyčistit to... pochybuju, že by se tím vše vyřešilo, páka se při brždění dotýká řídítek a to by podle toho, co vím, býti nemělo. lanka mi měnili už opakovaně, mám pocit, že to i nebylo nazbytně nutné... efekt brždění je mizivý, musím jezdit pomalu, abych to stihla ubrzdit nohama, kdyby něco, už mě to nebaví. Jedno lanko na štangli vyskakuje z bovdenu, když ho zaháknu do takové zarážky, tak nevyskakuje, je to celé rozladěné...
Obětuj pár peněz (drobáky do dvou, tří stovek - proti ceně zdraví), vyměň bowdeny za pořádné s pořádnýma koncovkama, k tomu broušené lanko. No a nové špalky, pokud už jsou viditelně ojeté.
V jakém stavu jsou ráfky ? Nejsou taky probroušené ? Ta ploška by měla být hladká rovná. Jestli už má zřetelné drážky, nebo dokonce žlábek, budou si i nově špalky chvíli "sedat", než se zbrousí na tvar toho projetí. Do té doby budou brzdit jen malou částí plochy.
No a pořádné odmaštění je samozřejmě úplný základ. Po mastnotě špalek jede a nebrzdí. Je to celé založené na tření. A to na mastnotě jaksi není.
Myslim, že V brzdy mají periodu údržby tak asi 1 rok. Poté se musí znovu seřídit. Takže to, že ti nefungují je po roce asi celkem v pořádku. Prostě potřebují znovu seřídit.
Když jsem na treku najížděl šestku ročně po horách, tak jsem seřizoval třeba dvakrát, třikrát. Jak chceš odrbání materiálu řídit časem ? To spíš záleží na nájezdu, kvalitě materiálu a provozních podmínkách.
Samozřejmě máš pravdu. Uvažoval jsem tak nějak průměrný nájezd a ne 6000km ročně. :)
Podle typu dotazu, paní asi těch 6000 ročně nenajezdí.
Může to být obráceně. Třeba bohatě stačí na to sáhnout co dva roky. Nebo naopak kvůli mizernému materiálu i několikrát ročně při malém nájezdu.
Jen perlička - při jednom srazu mi šly skoro fungl špalky do háje za jeden jediný den. Jindy ty samé vydržely víc jak sezónu. Stačilo, že celý den drobně pršelo a všude bylo takové divné písčité blátíčko.
Ale já ti přece neodporuji. Jen si myslím, že ta paní má podstatně menší nároky. A snažil jsem se jí sdělit, že po roce už ty brzdy mají nárok na seřízení a že když nebrzdí, tak je to asi očekávatelné.
Pokud má mastné ráfky od nadměrného "maštění pro jistotu",volná lanka(vypadává z úchytu, páka jde až k řídítkům) ap. nedostatky, tak to asi nebude časem, ale stylem údržby. Pokud na to nemá sama ani nikdo v okolí- najít servis kde to hravě zvládnou....
Nevydrží dlouho seřízené jen rok. Rok je dobrá doba, IMO by se kritické části jako brzdy měly kontrolovat a seřizovat minimálně jednou do roka před sezonou.
Pokud špalky, lanka, bowdeny sou starší než rok, tak vyměnit, brzdu vyčistit, znovu namazat a seřídit, pokud bude problém trvat řešit dále. Pokud to nezvládáš sama, tak servis
Pokud to nechceš jednou ročně servisovat, tak si pořiď skoro bezúdržbové torpédo.
Torpedo zrovna bezúdržbové není, musí se mazat, což současná, bez maznice v pouzdru bez rozebrání nelze, také je potřeba čas od času zkontrolovat zabírací hlavu (zejména tu šizenou moderní) jestli se neuvolnila klec s válečky a pravidelně měnit brzdič.. protože moderní je také šizený, není tam bronz, ale měkké železo a dost se sjíždí. Nic z toho nelze udělat bez sundání a rozebrání kola. Jo a tak nelze použít přehazovačku
Véčka i cantilever jsou mnohem náročnější na seřízení a údržbu, než kotoučové. Pisatelce chybí znalosti, ale důležitá je i chuť do práce :)) Základem je:
- mít vše čisté
- všechny čepy, lanky, bowdeny, trubičky, čepy musí být pohyblivé
- použít kvalitní materiál (špalky za 30 Kč nestačí)
- mít správné nářadí
- nastudovat si postup
pro začátek třeba: https://is.muni.cz/do/1499/el/estud/fsps/js07...
- https://www.ivelo.cz/domaci-servis-kol/vymena...
pak je potřeba trpělivost a hodně nervů
Hydraulické kotoučovky potřebují údržbu méně často, ale zase jsou citlivější na hrubé zacházení. Stačí opřít kolo před hospodou v drátolamu o kotouč a hned to začně hvízdat. Stačí při mazání řetězu sprejem omylem trefit kotouč a je po destičkách, nebo se musí vypéct a třmen odmastit.
Rozcentrované kolo u véček taky nic moc. A po namazání "jede" každá třecí brzda.
Nemohli byste mi, prosím, doporučit špalíky, které bych měla koupit? Zboží je příliš mnoho, nechci koupit něco, co se mi nebude hodit a budu to muset vracet... jsou tam véčkové brzdy, krosové kolo... děkuji.
Doporučím, i když jsem nebyl tázán... Když jsem ještě jezdil V brzdy , skončil jsem u https://www.bbbparts.cz/717,cz_brzdove-botky... Byly tiché se všemi ráfky, co jsem měl a dobře se dávkovaly.
Kupuji vždy ty nejlevnější co mají a ještě jsem s tím nikdy neměl problém. Aktuálně mám https://www.bike-eshop.cz/brzdove-spaliky...
Než špalky, je lepší pořídit botky a do nich kupovat jen nové gumky. Jednak to po druhé váměně už vyjde levněji, druhakk se ušetří práce s montáží a štelováním. Botka se nastaví jen jednou a víc se s ní nehejbe. Maximálně se dotahuje a povoluje lanko.
To ovšem platí pouze u opečovávaných brzd. Nekontrolované a neservisované brzdy brzy vyjedou se špalkem trochu ven z ráfku a špalík se sjede nestejnoměrně. Pak nezbývá, než ho před srovnáním na ráfku také zarovnat nožem. Pak se veškerá výhoda výměnných gumiček ztrácí. No a pro obyčejné vícebarevné botky od Force je to asi jedno. Přitom brzdí docela dobře.
Nastavím novou botku na dolní hranku ráfku a sjižděním špalku se mi ta stopa posouvá o trochu směrem ke gumě na střed brzdné plochy. Co tam máš dál? ;-)
Ideální jsou na tohle Véčka s paralelogramem. Stopa furt stejná, stejnoměrně sjeté gumky, znatelně lepší účinnost. Měl jsem je fůru let, než mi doma "zbyly" kotoučovky. Brácha je vozí furt.
Nic. souhlas.
A jak tedy vznikne po čase to pootočení špalku vůči ráfku, na primárně dobře seřízených brzdách? Setkávám se s tím poměrně často.
Pootočí se to ve šroubu, který připevňuje brzdový špalek k brzdovému rameni. Je to ten šroub s polokulovými podložkami na vymezení šípovitosti. Pokud se to neutáhne na krev, tak se to časem pohne. Pokud se to utáhne na krev, tak se to pohne po delším čase. Má zkušenost je taková, že se to musí občas zkouknout a případně doladit.
Změní se všechny úhly dosednutí brzdového špalku vůči ráfku.
S tímhle jsem teda nikdy problém neměl. Je teda fakt, že jsem normální véčka (která sjíždí špalky zešikma) vyměnil poměrně záhy za paralelo, ale ani brácha tenhle problém nikdy neměl. A to jezdil běžná véčka o dost dýl než já. Nějaká chybka asi. Nejsou ty čelisti nějak pokroucené, vydojené čepy atd... ?
Podívej se na níže uvedený link z www.ivelo.cz.
1. Pokud to pochopíš, není dál co řešit. Pak se tady můžeš ptát na vhodný výběr brzdových špalíků.
2. Pokud to nepochopíš, nemá smysl tu cokoli řešit. Vezmi kolo a jeď každý rok do servisu