Téma někdo zamknul, dříve, než jsem se dostal ke klávesnici.
Protože doba pokročila, a technologie jsou jinde než před 10 lety, zkoušel jsem znovu promýšlet varianty na zásuvce nezávislé autonomie.
Prostě jet, co ti baterie dají, vyzkoušeno mám 200 km na 3x500Wh, pak, nebo cestou, rozbalit solární elektrárnu a dobít a pokračovat dál.
Kluci z toho solárního závodu do Kazachstanu naznačili cestu.
Jsou tu tři problémy.
1) účinnost solárních panelů, která je mizivá, pokud nejsou panely nastaveny kolmo na slunce.
Obecně ta účinnost je mizerná, a snižovat jí tím, že budu vozit panel za sebou/nad sebou, to je cesta do pekel. Prostě zastavit, a postavit mobilní solární elektrárnu, to se zdá cestou.
2) a tady je problém, váha. Aby to skutečně fungovalo, bude to vážit 30-40 kilo. Ale nešť, vozík uveze.
3) Cena.
To neokecáš.
Mám vyzkoušeno, ne že bych byl v nouzi, ale prostě jsem to chtěl vyzkoušet, jak to funguje.
Dobíjení v McDonnaldech.
Dáš si menu a kafe, a vydržíš hodinu. Za 8 euro nabiju dvě baterie na 50 procent (Bosch 6A nabíječka). Tomu nelze konkurovat solárem.
Smutné je, že ve Francii jíst u McDonnalda je fakt hloupost a zločin. Ale pro ty koronavirová opatření, jsem nezkoušel se ptát, jestli bych nemohl nabíjet v normálních hospodách.
Měl jsem plné baterie a dělat nějaké švíky, jen abych to vyzkoušel, tak na to jsem neměl chuť
Podle mého, nejlevnější a dnes nejlepší řešení je koupit si baterii navíc, rychlonabíječku, a u Mekáče si občas dát kafe.
Solar to co zásuvka nedá
Souhlasím- i když vozit celou cestu "sol. elektrárnu" jakkoliv upravenou, je váha navíc, jejíž "odvoz" by pokryl její výkon za ideálního dne/terénu/natočení plus něco by zůstalo "do zásoby". Když už je nutno použít "přípomoc", tak líp jsou na tom dvě sady baterií- nejlíp vlastní pohon a žádné kvaltování(protože víme, že "veškeré kvaltování toliko pro....") :-))
Když jsou vzdálenosti velké, musíš někdy kvaltovat, zvláště, když tu trasu jezdíš dost často.
A tak se stane, že to co má nějakých 170 km je skoro 200, protože chceše jet jinudy než to znáš....
https://www.relive.cc/view/vQvxZg25796
a na elektrokole tě ta třicítka navíc tak nějak nerozhodí....
https://www.relive.cc/view/vMq5B29rrQv
Prostě tak se nějak stalo, že mezi Rozvadov a Štrasburk se nám napasovalo Německo, a to, pokud jej máš léta spojené s prací, bys nejraději celé profrčel naráz....
Pokiaľ by to nebolo cestovanie v oblasti kde nie je dostupných 230V, radšej by som volil riešenie s veľkou batériou a rýchlou nabíjačkou. Také riešenie vyjde lacnejšie než dve Boschácke batérie, bude ľahšie a spratnejšie než akýkoľvek solár. Mám bohatú skúsenosť s jazdením dlhých výletov s 1500Wh LiPo a 1800W nabíjačkou a funguje to naozaj výborne (nabitie cca 45min). Jediný problém je že ak sa chcú takto nabíjať dvaja, musia si nájsť dve zásuvky lebo z jednej to nejde (ani 16A istič 2 nabky neutiahne).
S tou účinnosťou solárov to nie je zas tak zlé, ak sú vodorovne tak počas najproduktívnejšej doby dňa na ne svieti Slnko pod prijateľným uhlom a dodávajú dobrý výkon. Pozor si treba dať na čiastočné zatienenie, nie každý vie že z princípu fungovania panelu - je zložený z množstva 0,5V buniek zaradených do série, stačí jednu túto bunku zatieniť a tá "nepustí" prúd ďalej a celý panel prestane pracovať.
Na severozápadě a na Hradecku jsou nabíjecí stanice Sev.en Energi zdarma - https://74b.cz/map/ , https://www.facebook.com/groups/7energyforbikers/
U jedné nabíjecí stanice lze dobíjet najednou 4 elektrokola
Výkon každého vestavěného nabíječe: 3 A.
Špičkový odběr při simultánním nabíjení 4 elektrokol: 12 A
Nejvyšší výstupní napětí: 42 V
Abych řekl pravdu, moc té koncepci "nabíjecích stanic" nerozumím.
Typů elektrokol je hodně, stejně tak typů konektorů a nabíječek. Takže nabíječku s sebou (no, je to asi 800 g navíc) a pak mi stačí jakákoliv zásuvka s 230 V.
Problém je v tom, že to nabíjení trvá dlouho, a čumět 4 hodiny u nějakého stojanu nebude asi nic moc nikdy.
Nabíjecí stanici bych si představoval úplně jinak.
Box, kam se vejde baterie i nabíječku a je v něm zásuvka. Lze uzamknout, nejlépe PINem.
Strčím do něj baterii s nabíječkou, zamknu, a odejdu si po svých. Vrátím se, zaplatím odebraný proud platební kartou, a frčím dál.
Zkousel jsem jet na elektrokolobrnde trempovat na divoko teda po kempech a vcelku se to dalo cestou dobijet i po hospudkach. Tri nabijecky mi dali souctem 6 ah a to uz se da prez obed neco dobit. Udelal jsem si prodluzku 220 Lampickovou tkanicku cca 15 metru abych nemusel sundavat baterky z kolobrndy a dala se vzdy oprit nekde kde nebude prekazet ale dostat se k zasuvce 220v. Vzdy jsem jednal rychle. Dobry den dal bych si obed pokud u vas bude mozne si dobit kolobrndu. Pokud ne nevadi jedu na obed jinam. Nikdy nebylo potreba jet jinam. Vzdy to slo.
Dnes uz obcas nekde ty dobijeci zasuvky pro elektrokola nekde jsou ale po pravde kolik lidi to realne vyuzije jako ze si na vyjizdku nevystaci s energii kterou dobili doma pred jizdou.
Myslím, že to takhle musí fungovat slušně.
Z kola baterku vyloupnu snadno.
Chtěl jsem tu koncepci "nabíjet jen cestou" vyzkoušet, ale hodil mi do toho vidle koronáč.
Nic není normální, i v tom podělanym mekáči měli systém, nemůžeš si vybrat místo, ale přidělí ti ho (dohodnout zásuvku šlo, ale bylo to nepohodlné). Stejně tak v hospodách, člověk je rád, že si vůbec může sednout, tak jsem to vzdal a nabíjel jako vždycky v noci.
Někdy příště.
Nedělal bych z nabíjecích stanic nějakou vymoženost
Podle meho ty bys mel nejak poresit na ty sve dlouhe najezdy jak zapojit hned od startu vsechny baterie a neztracet energii v nich ulozenou vytapenim pri jiz nizkem napeti. To ze zvysenim zapojeni na vice xp se ti zvysi i zivotnost baterii to je jasna vec.
Uplne si nejsem jisty jak to funguje v pripade nizsiho nebo vyssiho nabijecihonproudu v pripade lion baterii. Ja mam jen v realu odzkousene ze kdyz jsem nabijel nimh baterie v modelarske vysilacce vyssim proudem tak mi vydrzel vysilac nabity vyrazne delsi dobu nez kdyz jsem nabijel pouze doporucovanou desetinou
A mam pocit. Muze to byt opravdu jen pocit ze kdyz dobijim sve tri cyklobaterie na sve elektrokolobrnde pouze jednim 2 A zdtrojem dojezd je taky kratsi nez kdyz dobijim ty baterie kazdou zvlast vlastnim zdrojem 2 A
Tady si jisty opravdu nejsem ale mereni samostatne vybijenych sad nebo paralelne vybijenych sad jasne ukazalo ze paralelni spojeni doda te vyuzitelne kapacity vice.
Člověče, to za mě už asi vyřešil ten Bosch. Není šance v tom hrabat, nabíjet musíš jejich nabíječkou (nejsilnější má těch 6A) a pokud nejsi vysloveně v horách, baterie dá naprosto spolehlivě 60km, když jsem ted vláčel zátěž na extrawheelu místo na nosiči, byl nájezd 75.
To se se 4ma bateriema dostaneš daleko.
Myslel jsem to tak, že bych nabíjel průběžně, u snídaně, oběda, večeře, spíš hned 2 baterie najednou, a že bych pak vůbec nemusel do kempu, prostě bych frčel a šikovně k nabití užíval ty pauzy.
Ale vzdal jsem to, kvůli těm extrémním podmínkám s Covidem.
Taky ten extrawheel s dvouma ortliebkama má omezený úložný prostor, večer potřebuješ natankovat dost vody a vozit s sebou, na celopéro na nosič prd pověsíš, tak budu zkoušet ještě dvoukolák, už ho mám doma, Burley Nomad.
Snad koncem září vyjedu, jestli se Evropa z toho víra zase nezblázní.
Scelektrikou si hrád nebudu, hodně proudu se dá ušetřit, když dobře řadíš a šlapeš s vyšší frekvencí. Nalehko, aby se to víc točilo.
Ale to i na kole bez motoru.
Verim ze bosh baterie mozna nejde nabijet kdejakym nabijecem. S iphonem mam stejne problemy treba u powerbank ze s nejakou kterou vezme cokoli androidackeho iphon trucuje ale neverim tomu ze by neslo to bosacke kolo potunit o napojeni ze vsech cyklobaterii co vezes naraz. Ale treba se opravdu pletu a opravdu by to neslo bez nejake zasadni upravy elektroniky coz zase chapu ze touto cestou nepujdes.
To zamcene vlakno me ale trochu nakoplo ze uz solarni technologie opravdu zase trochu pokrocila a ja bych mohl timto zpusobem poresit napajeni autolednicky ktera zere jako svin nejakych 3 A a navic bych mohl diky solar panelum vyresit na strese auta ze mi nebude do plechovy strechy kdyz prsi bubnovat dest.
https://ae01.alicdn.com/kf...
Koukni ns to, jak to řeší karavany nebo hausboaty. Je tak netrápí váha a asi to funguje.
ataky googluj "ostrovní solární
systémy"
Uz mam asi vybrano. Asi vezmu tu variantu 2p. Dva solarni panely. To musi v lete na tu autolednicku stacit.
M https://m.it.aliexpress.com/item/32977395440...
Dej potom vědět, až to zprovozníš.
Ok, jen si nejsem jistej jestli to stihnu ještě letos
ted mi konečně dorazila po více jak dvou měsících baterka, ale minimálně dva panely bych vyzkoušet chtěl.
ja tu koupi--vyběr typu panelu hlavně nechci uspěchat, ted na konci srpna je to už stejně na to na co to chci v podstatě nepotřebne.ale trochu mě tam matou za prve ty hodnoty vystupního napětí těch panelu, někde píšou u panelu pro auto výstupní napětí 12 voltu, u jiných výstupní napětí 18 voltu, navíc si nejsem uplně jistý a uplně nepojímám jak je to s konstrukcí a životnosti ruzných typu panelu, některé se tváří jako ohebné, jiné jako pevné desky--ale třeba jen diky pevnému okrajovému rámečku.já bych preferoval vyšší životnost, trvale to mít umístěné na střeše auta a je právě otázka, bo střechu mám trochu prohnutou, jestli ohebné panely ohnout přez nějakou vodovzdornou překližku napříč přez střechu a neřešit žádné naklápění při parkování, nebo pevné panely po délce střechy a vnější panel při zaparkovaném autě naklopit víc na sluníčko---což by bylo asi vhodné, ale další oser a technické vyřešení toho naklápění ..ještě to řeším na modelářském foru ale on o tom asi nikdo nic zatím nic seriozního z praxe neví.Asi hold nezbyde než zaexperimentovat.
ono finančně je to oproti občasnému zaplacení přípojky 220V v kempu samozřejmě nesmysl, ale jak si už ted vozím v autě dalších 8 autobaterií, to je taková pohoda že nemusím vždy hned řešit v kempu i přípojku 220V, čekat u auta až mě milostivě někdo přijde otevřít sloupek s 220V a to samé při odjezdu, ale ta autolednicka to je opravdu žrout, kterýho z externích autobaterií nenakrmim--respektive bych neměl energii nutnou pro nabití cyklobaterií na druhý den jen kuli autoledničce, ale když si bude tak nějak žít ze solaru, no tak at si žere. standartní autoledničky si berou trvale nějaký 3A už mám ale vyzkoušeno že přez regulátor je jde stáhnout na cca 1,5A a pořád chladěj, navíc jak se sníží napětí pro tu autoledničku, už není ani hlučnej ten ventilátor, jak se sníží otáčky.
klasické autoledničky to je další příběh, kreténský tvar do kterýho se nevejde jinak než na štorc ani petka sodovky, je teda fakt že letos už vozím v autě i sodovkovač bo už mi to zmáhalo mít auto obložený manmželčinejma petkama se sodovkou z puli vypitejma , jenže ono v tom už nejsou bublinky, tak se otevírá další a pak další a tak dokola, což ten sodovkovač vcelku v poho řeší na jedničku.
zkusim ale stejně tu klasickou autoledničku překopat do obyč polyšového boxu co by se mi ještě měl vejít v autě pod postel a možná i pod auto.
https://www.obalove-materialy.cz/termobox-na...
na to ovládání snížení napětí autoledničky jsem používal něco takového
https://arduino-shop.cz/arduino/2161-regulator...
Naprosto přesně, kompresorová lednička to jistí.
Mám tuhle, určitě víc než 5 let.
https://www.dalix.cz/eshop/kompresorova...
Chladí velmi rychle, a může fungovat i jako mrazák. Velká, vejde se tam ledacos.
Další výhoda je, že může jet na autobaterii, nebo na 240 zásuvku, transformátor má zabudovaný, takže když není na hotelu lednička, mám svoji.
S tím je spojena ovšem jediná nevýhoda, kterou jsem u té ledničky za léta provozu zjistil.
Je těžká jako prase.
kompresorová je neskutečně drahá, to má smysl pro někoho kdo ji opravdu využívá aktivně--neřeším oser že když zapne tak je hlučná, tak to vubec nemusí být pokud neniprioritně určená pro prodej ve střední evropě.na bleší burze jsem koupil už tři starší ledničky který jsou asi dovezené z nějakáho jako si zběrného dvora možná z německa, tam ten kompresor není vubec slyšet, to z ledniček koupených tady u nás v čechách vubec neznám, vždy ten kompresor slyšitelný byl, ale u těch burzových starších ze západu jsou ty kompresory naprosto tiché, fakt si z nás tady na východě dělají prdel.
neee ja si myslím že si s klasickou autolednoičkou vystačím, navíc dnes mi bouchli tak trochu saze a k rahnu pro oplachtěný padeelboard jsem nakonec koupil i nafukovací windsurfing , tak jsem se finančně trošku morálně vyčerpal a další investice bude až budu mít pocit že už na to zase mám a né, že jen od někud peníze vysosávám.
12 K bych po pravdě raději dal za ful karbon stěžen abych se s nim dostal na vahu nějakých max 2kg na místo 3 Kg základních 20_ 50 procent uhlíkových stěžnu ale za kompresorovku do auta takové peníze nedám už jen z toho duvodu že kompresor sam o sobě bude zabírat mraky místa a lednička bude ve finále pidiobjemná
na to co já řeším musí stačit ten obyč system klasické autoledničky akorát to chlazení překopu do obyč polyš plochého boxu, bo klasické autoledničky mají tvar který mi do mého auta nevyhovuje.
ted ale prioritně řeším spíš ten nafukovací windsurfingf a lednice versus solar bude spíš na příští sezonu
To chápu. Já v autě téměř bydlím, tak je to něco jiného. Nepřipadá mi, že by to bylo extrémně hlučné, on ten můj diesel taky dělá dost kraválu a navíc jsem i trochu nahluchlej.
V dávných dobách jsme to řešili tak, že jsem do toho pladtového boxu narval dvě petky zmrzlé na led, a taky to vydrželo studené dost dlouho.
No, a pak se na jihu kupoval led, ve Španělsku kostky ledu prodávají běžně, většinou bývají i na benzinkách.
to chlazení ledem funguje dočasně suprově, já mám vyzkoušeno že takové ty chladící plastové destičky mi umí v poho chladit i prodloužený víkend--tři dny když do toho pořád nikdo neleze. základ mám takovou termotašku pro mimina, v tom ještě tu bublinkovou střešní folii, čtvrtek pátek sobotu to dá naprosto v pohodě, proto už ted ani netlačím a nepospíchám na ten solár pro elektroledničku bo na dovču na delší dobu už stejně letos nepojedu a na chlazení na víkend je to přez ty chladící plastové destičky naprosto v pohodě, ale víc jak tři dny to nedá, na prodloužený víkend ale super funkční a žádnou energii to nežere
tu autoledničku přez solary v podstatě řeším jen kuli dovolenkovým výletum na více ja tři, čtyři dny, bo jinak mi opravdu stačí ta termo miminkovská brašna s těma nachlazenejma polštářkama nebo jak to nazvat.
Jo, ty taky mám, ale zjistil jsem, že když tam narvu zamrzlé oetky, můžu je pak vyhodit, o ty namrazovací škatule se ale musím dál starat a vozit zpátky.
ona ale ta zamrazovací kapalina funguje trochu líp než obyč zamražená voda v petce, navic je i rozdíl na kolik minus stupnu je prvotně zamražená, ale souhlas, je to opruz mít doma v mrazáku jednu sekci v podstatě pouze na opětovné namražení je už jedno jestli petek nebo těch chladících desek, nic méně na prodloužený víkend od čtvrtka do neděle to přez ty chladící kostky funguje v pohodě, klasická autolednička na to potřebuje --zhruba min 150Ah, což je pouze z jedné autobaterie nereálné, ale na týdenní nebo delší dovolenou je pak zase opruz že máš v autě box s namraženýma poštářkama který už ale nechladí.to řešení přez ty solary mi přijde nejsmysluplnější--aby si lednička žila vlastním životem, ale byla funkční bez ohledu jestli den, dva nebo deset, nebo měsíc, ale když už v autě tak jako tak zabírá nějaké místo, tak at je to zabrané místo tedaopravdu smysluplně využité a ono opravdu pokud není ve stínu 30 stupnu, tak i kdyby ty soláry už dali prd, tak už to pití stejně není při nižší venkovní teplotě jako chcanky.
no a to je to, co jsem Ti psal.
autolednička s Peltierem.. spotřeba 3A,
autolednička s kompresorem , spotřeba udávaná 0,5A, naměřená 0,65A. (měřeno po dobu celého dne "registračním" měřákem, toto je hodinový průměr. A byl horký den...
Ty soláýry pro týdenní pobyt potřebovat tak jako tak budeš, jen nezapomeň, že k solárům musíš řešit i regulátor, jinak zničíš "kempovací" baterku resp na solár napojené spotřebiče přepětím. Solár Ti dá i 80V.
jenže kompresorovka je za prvé obr veliký agregát kuli tomu kompresoru a za druhé pokud je kompresor na 220v tak to v poho neustojí běžný cenově dostupný měnič cca 300W z 12 ti voltu na 220V--to prvotní naběhnutí ledničky, kompresoru--hlavně je to ale díky tomu kompresoru už v základu principu hodně veliký, joo určitě bude koupitelná super kompresorovka pro autokempink, ale cenově to bude rozhodně nad 20k a ví buh, jestli bude těch 20k opravdu efektivních bo fyziku osrat prostě nejde.
dnes mi dorazil polyšový box velikostně co by se mi měl v autě vejít pod spaní , bo klasické autoledničky no do toho nedám ani jednu petku sodovky aniž by musela být na štorc, do toho polyš boxu dám v poho tři petky vedle sebe. zatím to zkouším jak to provozovat, jedna varianta je přez měnič 12 ti voltového napětí bo při nižším napětí není otravná hlučnost ventilátoru, zatím to ale zkouším přez vykuchaný termo legurátor z klasické ledničky, že tedy pojede na plno a hlučně, ale když dosáhne nastavené teploty tak vypne, pohodější a akusticky neotravné mi ale přijde spíš to snížení voltážního napájení, kdy je ten ventilátor pak opravdu tišší.
kompresorová, nebo absorbční lednice tam je opravdu zásadní problém že ta technická část chlazení je prostě veliká--zabírá hodně místa.kompresor na střechu auta nedámm solary tam dát mohu a nevěřím tomu, že by dva solary přez den nedali za slunečného počasí tech min 3 A co si žádá ta klasická autolednička, preostě to fungovat musí a mě je uplně jedno že večer když bude tma a logicky se i ochladí že mi ty soláry tu lednici už honit nebudou--teda pokud výkon těch solaru nebude takový, že si přez den sosnou plusoivou nenergii do baterie i pro noční chlazení.. vidím to opravdu optimisticky, a myslím si že jediný problém kdy by to nefungovalo muže být z duvodu že zapomenu zapojit nějaký konektor, ale 3A dají podle mého v paraleru i ty nejsračkovější hračkoidní solary metr na padesát čísel .
zatím to jen zkouším co je reálné
Jen se vymlouváš
Kompresorovka za 10-12 tisíc tě zbav8 problémů.
za 12 tisíc si raději nechám dovážet chlazenou Plzen taxíkem--pokus o legraci, v principu ani ta kompresorovka nemuže fungovat tak, že nepotřebuje žádnou energii, jen bude spotřebou energie uspornější, ted jde tedy jen o to co se vyplatí a co ne. do toho polyš boxu co jsem pořídil pořád mohu dát na víkend i ty obyč namražené chladící desky, který i když chladí tak jsou při tom chlazení opravdu naprosto tiché.
Rozhodně nezpochybnuji že kompresorovka je lepší, to je jasný, ale 12k do toho fakt nedám. to si raději koupím za 13k ful karbon stěžen na windsurfing, tak tu smysluplnost vidím, ale v pidi ledničce na dva buřty fakt ne.
Hele, teď bez urážky je to prostě fyzika+ matematika:
-je to o tom, že peltier má tepelný výkon v jednotkách procent. (podívej se na datasheety- resil jsem opačný peltier, tj výrobu elektro z tepelného spádu, tam je to kolem 3procent, pro chalzení je to lepší)
-Kompresorovka má účinnost (odhaduji, nechce se mi dohledavat) 10x lepší, proto i s nižší spotřebou chladí mnohem víc.
V čem rozhodně rozpor nemáme - využitelnost je o individuálním přístupu, já například nevyužiju ten stěžeň, ale radši nějaké nářadí v stejné nebo vyšší ceně :-)
tak to je jasný že kompresorová lednice je efektivnější a spotřebou niž než ty peltierové články , případně klasické čpavkové autoleenice, který teda zase na rozdíl od kompresorové umí fungovat na 12 voltu, na 220v nebo i na plyn, já mám karavan na trvalé stání a je to asi tři roky kdy jsem právě v karavanu vyměnil klasickou kempinkovou čpavkovku právě za kompresorovou, no teda taky to nebylo tak jednoduchý bo prvotně jsem kopil moderní novou autoledničku deset tisíc AAAA uspornosti jenže v rozpáleném karavanu naprosto nezvládala chladit, tak jsem nakonec koupil na burze typově starší lednici bosch ještě s tím klasickým vzadu obnaženým roštem a ta už fungovala i v tom rozpáleném karavanu--dovoz z německa, to že je naprosto tichá hold bude dáno tím, že nebyla určená na východní trh, už mám po ruznu v bytech ruzné lednice dovezené jako bazarovky právě ze západu a u nás už bych lednici nikdy nekoupil, vždy byl ten kompresor minimálně trochu slyšet.
v tom autě i když dodávka ale já stejně musím řešit co má smysl a co ne, to i když větší auto tak stejně není nafukovací a kdykoli dojedeš někam večer do kempu tak cokoli brát do ruky a někam to v rámci kempování je opravdu opruz, ono když jezdíš v podstatě každý víkend tak ti najednou dojde, že letos už po padesátý něco bereš do ruky, přitom jsi to letos zatím nikdy k ničemu nepotřeboval--klasika rozkládací i když malá lehátka, ještě jedno musím pořád vozit kuli manželce bo alespon na chvilku si na něj někdy sedne aby mě přesvědčila že tahat sebou rozkládací lehátko smysl má, no krám neskutečnej, ale koupil jsem to já, bo mi to přišlo jako super, no praxe ukázala že je to jen krám bez kterýho se dá přežít a vystačit si jen s rozkládací židližkou.
podobně to mám právě i s tou autoledničkou, ty klasicky řešený což se týká i těch kompresorových ledniček, oni jsou koncipované do výšky, to nemám v autě kam smysluplně dát, aniž bych s tim nebyl pořád nusený někde šachovat,
ten polyšový box co jsem koupil ve velikosti vnitřního objemu 35 litru se mi v poho vejde vejškově pod postel, navíc mi i při složené části postele, klasika že podhlavníkovou část postele ráno zasouvám aby se dalo v autě lépe pohybovat, ale ta polyš krabice překopaná na chlazení obyč 12 voltovým agregátem mi muže ted sloužit i jako jídelní malý stolek, to auto opravdu není nafukovací a je fajn když ty věci který teda vozím fungují co nejefektivněji--jestli si lednice sosá z 12 ti voltu nějakých 2,5A, nebo pouze 1A je v mém případě v podstatě zanedbatelné kdy dobijení dvou cyklosad pro koloběžky si sosá cca 20Ah a navíc přez měnič 12/220V který stejně chladí ventilátor, takže jestli je lednice uplně tichá mi stejně nic moc zásadně neřeší.
je teda pravda že ty prehistorické autolednice 12V jsou na 12 vopltu při příkonu cca 2,8Ah opravdu hlučné, ale přez regulátor jsde to napětí snížit,na ještě funkční chlazení při cca 1,5 A a to už je ten obyč stejnosměrný motorek té autoledničky už v poho přijatelný i na noční spaní---ale ono i v létě většinou noční teploty padnou dolu tak v podstatě není vubec potřeba, aby ta autolednička byla přez noc v chodu---no a přez den jsi někde mimo to auto, tak to at si klidně ten ventilátor řve.
hlavně na víkendy opravdu stačí v poho, dát do nějakého termoboxu ty namražené kostky. já chápu že někdo kdo má v autě jednu autobaterii třeba 50ah tak to vidí s tou efektivností napájení trochu jinak než já, ale já tam mám těch autobateriií devět a on o oppravdu není v žádném kempu ve finále se píchnout na 220V za nějaký paušální poplatek max 100kč na den, což je v případě nezakoupení kompresorové autoledničky tedy nějakých 120 dnu než se to už nevyplatí , v principu si ale vubec nic nenamlouvám že na jednu sautobaterii nějakých 50Ah to stejně nikdo nedá týden krmit z té autobaterie i když efektivněji autokompresorovku za cca 12k. myslím, že v tom mám opravdu naprosto jasno proč já za kompresorovou autoledeničku 12 k opravdu nedám
1- linkoval jsem Ti kompresorovku lednici na 12V.
Proto stoji 2x tolik než klasická lednice na 220.
2- pokud chceš snižovat napětí, ponech napájení Peltieru na plných 12V, jinak ti výrazně klesne účinnost. Odděl obvod jen pro ventilátor, dej tam třebas PWM modul a najdi si "tichou" rychlost.
3- použití polystyrénového boxu je OK, možná to bude izolovat lépe než původní box.
nějak vhodně si vyřeš kapající vodu (na Peltieru kondenzuje) polystyrén je paradoxně nasákavý.
o tom jsem taky uvažoval, peltier nechat na plno, ale klasickou ventilaci přez prehistorický kartáčkový motorek té autoledničky pořešit přez PC ventilátor a hlučnost otáčky snižovat regulátorem napětí jen ohledně těch ventilátoru, ale pořád mám pocit že efekt bude tak maximálně v tom, že se kutilsky zabavím, bo když nezustanu doma kutit ale pojedu do práce vydělávat peníze tak za jeden den vydělám minimálně na další solární panel, který mi tu teoreticky nižší ukutěnou spotřebu v poho pak pokryje.
určitě máš ale pravdu v tom že zásadní oser je ta akustická hlučnost ventilátoru a k lepším uživatelským výkonum bych se mohl dostat když oddělím napájení článku od regulovatelných otáček--hlučnosti ventilátoru.jen to nechci přetechnizovat, ono když bude joo vedro spíš na koupačku, než na elektrokoloběžku, tak na kolobrndě nikam nepojedu a budu u vody---což znamená že přez noc nepotřebuji do kolobrndy z 12 voltových autobaterí vysosat na další cyklo den cca 60Ah---má tedy vubec smysl řešit jestli mi lednička bere 1,5 nebo 2 A ?
ono je nesmysl počítat že den je dlouhý 24 hodin a přepočítávat tu spotřebu energie přez noc i v létě většinou teplota klesá, tak je zbytečný chladit od nějakých 21 hodin do ranních 10 ti hodin, tebe v podstatě zajímá aby když se vrátíš z výletu nekdy odpoledne--17/20 hodin tak aby to pití nebylo opravdu jak chcanky.
ten polyšový box jsem zatím zkusmo jen oblepil samolepcí tapetou z šuplíkových zásob , vrchní deska je potuněná kuli trochu větší odolnosti co by jako stolek o sololitovou desku, dovnitř boxu jsem dal podpolyšovanou termo hliníkovou folii, něco jako clona na čelní okna u aut aby to šlo vyndat a občas umejt, bo klasický polyš co by box by určitě měl časem dřív problém s plísní a komplikovanější udržbou..
zkoušel jsem odpojit ten motorek--klasickou stejnosměrnou plechovku, že bych ji nahradil PC ventilátory, nemá to smysl, při nízkých otáčkách je spotřeba v podstatě nezměřitelná, nějakých 100ma
jako regulaci, snížení napětí použiju tady ten modul od arduino
https://arduino-shop.cz/arduino/1141-pwm...
už ho mám tady na té autoledničce odzkoušený, dřív jsem ji když jsem se někde mohl v poho píchnout na 220V vozil a tady ten regulátor používal ale odkouřil jsem ho když jsem s ním chtěl regulovat něco jiného, tak jsem ho objednal znovu.
prvotní myšlenka, že bych pro regulaci využil termostat z klasické lednice mi moc nevyšel, on musí být napájený 220V jinak funguje pouze jako vypínač, ale né jako mechanický termostat třeba u teplometu, což je nepoužitelné bo spíná opačně.
Dá se koupit spínací termostat taky od arduina, ale myslím, že kutit tam nějak složitě vypínací termostat je hovadina a v poho si vystačím jen s regulací trvale víc/ mín voltu.
na spodek toho polyšového boxu jsem dal zase dno z termofolie právě kuli té nakondenzované vodě a taky aby to šlo občas umejt, ten polyš to máš pravdu umí vodu nasáknout a časem by asi byl možná i problém s plísní.
Myslím, že si se vydal špatnou cestou.
Všechno co píšeš je asi OK.
Kolik stojí autobaterie, slušná?
Jak dlouho ti bude nab8jet tvoji ledničku?
Opravdu potřebuješ solar?
ty ceny to je otázka za kolik a kde a jak to nakoupíš
ty autobaterie co jsem kupoval do auta jako externí--vejde se mi jich tam 8kusu max velikosti 55Ah, reálně vysosatelných než zafunguje ochrana podvybití měniče bud z 12/220V, nebo modelářské nabiječky je při vyšších odběrech --když dobijim koloběžky přez noc tak mám trvalý odběr z 12V autobaterií zhruba 20A, z 55 Ah baterie je reálně sosatelných tak 30Ah, ted už zapojuji i přímo autobaterii auta bo už mám vyzkoušeno že i když sosám současně i z autobaterie z auta,--i když sice fungujou ty ochrany podvybití, diesla 2,5 litru už stejně nejde nastartovat , na to mám ale modelářskou lipolku 5S nějakých 20 voltu, tu před startováním zapojim na ty autobaterie,chvilku tam teče nějakých 40A tím se ale zvedne napětí pro žhavení a nastartuji už uplně v pohodě, jak nastartuji tak tu lipolku hned odpojím-nabijel jsem ji naposled na jaře-zbytečný tady vymejšlet proč by to mělo být špatně, nebo proč by to nemělo fungovat, prostě to funguje a to mi stačí.
součtem tedy díky autobateriím 9 krát 30Ah jsem na nějakých 270 ti Ah při dvanácti voltech, když ale těch 12 voltu 270Ah zpětně přepočteš na dvě vybité cyklosady na 36 voltech, respektive 42 voltu a potřebuješ do těch 42 voltu dostat na druhý den něco pod 40 Ah, tak ono tam toho pro krmení lednice toho moc nezbývá, mám tam i televizi, dobijím poverbanky, mobily, ono se to umí vcelku nasčítat a pokud tedy musím vyškkrtnout z odběru tu nejzytečnější věc, tak je to právě lednička, takže bud si pojede přez soláry a předpoklad je takový, že si sosne mín, než budou umět ty solára dodat, nebo má lednička na elektriku prostě smolíka a je uplně jedno jestli obyč žravá přez Peltrieruv článek, nebo kompresorová, obojí žere energii a já s tím svojim polyš boxem ji ale pořád mohu díky značně většímu objemu smysluplně využívat i přez ty chladící polštářky --na prodloužený víkend 4 dny odzkoušeno že opravdu naprosto v poho funkční, když pojedu na více denní dovolenou----
ty soláry jsou prostě jen výzva, jde zase jen o to, za kolik a kde to bude koupitelné.
tak pokračování na téma--jde jen o to, za kolik ty soláry pujde koupit..
dnes jsem byl po dlouhé době zase na pražské bleší burze , motivace jet dnes na burzu bylo právě z duvodu soláru, bo dřív jsem tam jezdívával poměrně často a i velké soláry jsem tam vídával, samozřejmě je to burza, bleší trh a žádná jistota že co kupuješ bude fungovat, tomu ale zase odpovádá většinou i cena tech prodávaných věcí a v podstatě není když víš co jedeš kupovat si sebou vzít i nějaké měřící--nabijecí přístroje a alespon v nástřelu si kupovsanou věc nějak přeměřit že se hned od provopočátku tváří jako mrtvá.
no soláry dnes nějaký větší výkonnější bohužel žádný ale pár věcí jsem tam nakonec stejně koupil.
do dílny a práce nějaký dvourychlostní víceotáčkový akučky už origo na lionky, abych už se hlavně doma v dílně netrápil s komplikovanějším nabijením starších akuček i když značkových ale z nicd už dnes překopaných na modelářské baterie life, lion, lipol což muj synek pak nemá šanci na modelářské nabiječce hledat správný nabijecí program , ceny vcelku dobré, menší cca 400kč, větší cca 500kč, po 100 korunách jsem tam vyhrabal i další pasující lion akupaky , z čeho mám hodně velikou radost, podařilo se mi tam narazit na z USB nabijitelné osvětlovací panely s možností stmívání--intenzitou svitu, to řeším do toho svého kempovacího auta už hodně dlouho--kus 100kč a fungujou jak jsem si ve snech představoval, no a pak ještě pár dalších ptákovin, jako usb zdroje do zapalovaču po 50 ti korunách, štelovatelnou mikropájku za 80 korun a samozřejmě i nějakou tu ptákovinu na to moje brnkání na kytaru
dnes mi dorazila elektronika z arduina, regulátory napětí, nakonec jsem vzal i tremostatický spínač s nastavitelnou histerzí--ten termostat spíš jen za zajímavosti ho vyzkoušet ale hlavně vidím jaká je uvnitř boxu tedy teplota.
Nastavit ted mohu přez ty měniče-- jedním výkon, druhým mohu při plném výkonu snížit otáčky motoru---chci zkusit jaké budou mít snížené otáčky motoru vliv na teplotu i když jede peltier na plno.
Ale na konci této pokusnické cesty si už myslím, že bude nakonec opravdu kompresorová lednička.
uvidim až podle toho, jestli se nakonec lednice co by krabice o pevných rozměrech nakonec v autě neukáže v praxi jako většinou jen překážející krám.
Zjistit, že tudy to nejde, je taky dost dobré.
Já si toho užil vrchovatě.
https://goo.gl/photos/1vTKT3LiVqPHwMrm9
kdo nezkusil může hrát neomylného
Ono mi hlavně teprve včera večer tak nějak došlo, že prioritně když jedu někam do kempu, snažím se s autem zaparkovat ve stínu, takže v podstatě mimo celodenního svitu ideálně mimo slunečního svitu na auto ideálně aby na něj přez den vubec nesvítilo slunce, se pokouším tunit napájení lednice jiným směrem, z 36 voltových cyklobaterií se dostat měníčem na 12 voltu, už mi to funguje, bohužel v závěreščné fázi zapoijení jsem po pár pivkách na vstupu přehodil plus za minus a měnič logicky odálil pecka jako dělbuch , ale funguje to, jen je potřeba ten měnič chladit---dvoje cyklo baterie mám pro sebe---dvoje cyklo baterie mám pro manželku---nteoreticky mám v nepotřebných záložních cyklobateriích energii na cca 5 dnu pro autolednici. jen musím pořešit dostat to jejich napětí 40V na 12 voltu, aby to tak nějak trochu fungovalo, ale zdá se, že to pujde.
koukal jsem na nějaký komprersorovky, jenže petka Braníku se tam on centimetr prostě na dylku nevejde
https://www.aliexpress.com/item/4001152771041...
Tak to si umím představit že ta brblající centrála byl opravdu očistec :))
Ale co, jestli to fungovalo, tak proč ne.
já jsem taky přemýšlel i o tom, že pro dobití autobaterií pro tu lednici na každý další den by mi stačilo na hodinu nastartovat auto--z alternátoru mi to dává nějakých 30A, ale otravovat brblajícim dieslem lidi v kempu nechci, navíc i hovadina nezaplatit si připojku 220V ale problafat naftu---on je ale někde ohledně těch přípojek oser, že musíš čekat, než někdo přijde a umožní to připojení--to samé při odjezdu, někde jsou ty přípojky pod zámkem a musí tě připojit provozovatel kempu.
Tak jsem nakonec na zkoušku jeden solár objednal, našel jsem prodejce v čechách za vcelku přívětivou cenu, zvolil jsem menší 100W variantu,350W varianta nestojí o moc víc, ale už se bojím podstatně vyšší váhy a vyššího maximálního napětí bez zátěže, což by už muj solární regulátor možná neuměl ustát.
chci to zkusit.
https://www.vselektro.eu/fv-panel-100w-sunstone...
-----------------------------
no, asi se díváme každy na něco jiné.
https://prenosne-lednice.heureka.cz/waeco...
nabízím Ti řešení za cca 12 klacků místo solárů do kterých vrazíš kolik? 30? (počítej i s regulátorem prosím.)
Pokud jsou Tvá priority jiné, tak proč se zavzdušňuješ nad ledničkou?
ad hlučnost: v aute s tou Waeco jsem v pohodě spal, a to si na klid v noci docela potrpím.
Prostě netvrď, že ty hrozny jsou kyselé.
nee, do soláru určitě nemám v umyslu vrazit 30k
já se na to dívám spíš takto--na dodávku stejně nemohu dát ještě třeba střešní box, už bych se nevlezl výškou když jedu něco dělat a zajíždím do panelákových garáží když prší neskutečně hlasitě to bubnuje do té veliké plechové střechy, takže jsem už uvažoval že bych dal nahoru nad střechu třeba oděodolnou překližku--no ale proč jenom překližku, když bych tam mohl dát trvale solární panely?že by dva panelymetr na padesát neukrmili při 12 ti voltech autoledničku s odběrem 3Ah to si myslím že se obávám zbytčně, to musí když bude svítit sluníčko fungovat a když svítit nebude, tak budou ty nápoje pitelné i bez chlazení, oser jsou pouze ty venkovní teploty okolo 30 stupnu, jak to padne na nějakých 25 tak je to piti z auta i bez chlezení v poho pitelné.
letošní letní investice bude v mém případě spíš než do solárních panelu do oplachtitelného paddelboardu, trochu jsem této zábavě letos propadnul a k mému velikému překvapení není vubec žádný problém v tom utopit poměrně zásadní peníz aby to mělo trochu hlavu patu. takže soláry ano, ale nepospíchám.
no a to je přesně ono, do takové ledničky dáš tak maximálně dva buřty, to je finančně výhodnější že když se skazí tak je vyhodit a koupit nové než je udržovat o den dva dýl v lednici za 12k
to už mám dlouho ujasněné co má a nemá smysl.
prioritně chci lednici do které se vejdou minimálně dvě petky a flaška vína, na jídlo si dojdu do hospody, restaurace. klasická autolednička je rozměrově ale fakt jen na ty buřty---připojíš se v kempu na 220V na den za 100 kč na přípojku 220V abys uměl uchladit buřty v ceně 50 korun..
Tuhle co sem dával Cibi mám přidělanou mezi sedadlem řidiče a spolujezdce, tam kde normálně bejvá šaltpáka jsem měl u automatu díru.
Prostě box na chlazené nápoje.
Má to snad 20 litrů objem, vejde se tam toho dost, na husu to samozřejmě není, ale že by jen na dva buřty, to fakt ne.
Taky mrcha dokáže mrazit.
Jak moc to žere nemám šajna, jede na autobaterii.
proč by to mělo stát 30k?
https://it.aliexpress.com/item/32977395440.html...
protože:
potřebuješ nejméně 2x, lépe 4x panel+regulátor.
k čínské ceně si připočti minimálně DPH, + dopravu.
Nejsem jsi jist do kterého daňového pásma spadají komponenty pro solár., takže možná i clo + dph z cla.
můžeš si vybrat dopravu z číny nebo ruska, obé skončí na celnici.
Baterky jsi říkal že máš, i když použití 8x startovacího olova z vrakáče není ideál.
Lithium (LiFePo4) by mělo cca 1/3-1/4 objemu a myslím že i hmotnosti. To by jsi uspořil místa s kterým bojuješ, jenže cena je fakt nesmysl - v tomto případě s tebou souhlasím.
Solár se jeví jako naprosto slepá ulička, existuje-li jiná možnost, jak nabít baterie.
Možná by kolega mohl vozit trakční baterii, místo soláru na nabíjenívtoho bocu
Tak to už si rovnou může koupit elektroauto :-D
To by bylo o oár stovek dražší, než jedna olivěná baterie :-)