Ahoj, může někdo poradit?? mám tříkolku s el.pohonem baterie 48V/14Ah. chtěl bych jako stříšku solární panel, max další na nákladní vozík. Jakou regulaci použít k dobití nebo nabítí další náhradní baterie během cestování?? Díky za rady
Na to tady byl/je odborník Jindra.
Tak v Azubu toto dělali kdysi pro solartrip, nebo jak se to jmenuje. Stříšku si sami "lepili".
http://www.galla.cz/the-sun-trip-2013-zavod...
Ak sú k dispozícii 2 batérie rovnakého typu (napr. Li-Ion 48V) je lepšie ich používať obe paralelne zapojené a hneď ich aj za jazdy mať pripojené na panely (v podstate sa najprv míňa solárna energia a ak to nestačí dorovnáva sa z batérie, ak je spotreba menšia ako dodáva panel vtedy dochádza k nabíjaniu.)
Ako regulátor nabíjania sa dá použiť aj DC-DC menič na výstup ktorého sa dá dióda aby nemohol tiecť spätne prúd do meniča a panelov. Lepšie riešenie je MPPT menič ale to už bude drahšie a ťažšie zohnateľné tak aby to sedelo parametrami na tie batérie aj soláre.
lubo mohu se zeptat kolik kilometru jsi za svuj život najezdit by\t třeba zkušebně na solární panely?
dejme tomu že když bude jooo slunečný den, tak ten obr solární článek plácnu metr na pul metru metru dá 2 ampéry při 12 ti voltech, když budeš mít tři, tak dá 6 ampér při 12 ti voltech, tak to přepočti na napětí 48 voltu kolik asi tak mužeš reálně sosat--ted neřeším že tu střechu solárních panelu nad sebou vubec neuvezeš, ale i kdybys uvezl, takže jaký výkon, teda pokud nezastíní sluníčko nějaká mráček.
totální hovadina, prostě to zatím nejde bo to zatím nemá hlavu a patu, tak maximálně dobijet světlo někde v kadibudce.
mohu oponovat??.. já viděl na cestě po česku kluka na klasickém kole a za sebou tahl vozík "rakev" se solárním panelem... nebudu se nyní hádat zda a co tím poháněl, zda nějaky 250W motorek či něco jineho..ale na okrasu to sebou nevezl. Dalším dukazem že to jde, je "expedice - závod" AZUBu na trase Francie - KAzachstán. Měli tříkolky s panelem a nákladní vozík. A nebyli jediní kdo měl takto sestavená kola. Mě jde jen o to získat rady a zkušenosti jak na to... apropo o napájení cemping vozů solárními panely jsem už četl taky. a přes baterie dovede "utáhnout" lednici, ventilátor, TV, PC,osvětlení , to vše naráz zapojené.. takže hovadina to není..
Takové solární panely se běžně prodávají v autodoplňcích. Měl jsem léta jeden takový 12V za zadním oknem Fábie. Byl stále připojený. Moje zkušenost je,že baterku pouze šimral,nedokázal dobít skoro nic. Za jasné oblohy rozsvítil LEDku. Jak tady jiní píší,k nějakému rozumnému dobíjení by byla potřeba obrovská plocha panelů. Má to tedy význam spíš psychologický,než že by to v reálném čase něco dobylo.
To se snad používá jen jako udržovač napětí, mizivý proud tedy nevadí, pokud to má jen "refundovat" samovybíjecí proud.
No právě. Plocha panelů,která by dokázala za nějakou rozumnou dobu dobít baterii elektrokola by musela být obrovská.
Tady jsem ten panel našel a vyfotil. Píše se tam 1,5W. Při použití nějakého měniče napětí by při zvýšení napětí byl ten výkon ještě menší. Musela by to být obrovská plocha.
Možná by se našel nějaký panel s vyšší účinností. Tohle je šidítko na prodej.
Pro představu, tohle pokud má 30x10cm, tak to vychází na 50 W/m2. Náhodný skutečný panel https://www.i4wifi.cz/cs/231046-solarni-panel... má asi 170 W/m2.
Ono to asi v některých zeměpisných šířkách při ideálním počasí stacionárně jde.
Za pohybu už bude efekt nejspíš jen symbolický. (I při tom suntripu kluci jeli, myslím, tak, že tu nejslunečnější část dne udělali pauzu, nastavili panely kolmo na slunce a dobíjeli.
> dejme tomu že když bude jooo slunečný den, tak ten obr solární článek plácnu metr na pul metru metru dá 2 ampéry při 12 ti voltech
Já s tím teda praktické zkušenosti nemám, ale tohle je nějak podezřele málo, ne? Takhle velký článek by měl mít 85 Wp, a tebou uváděný výkon je 24 W. Podle náhodně vygooglených grafů ti výkon o tolik neklesne ani když by světlo dopadalo o 70° blbě.
Zabudol som napísať, že napätie panelov musí byť vyššie než je maximálne napätie plne nabitej batérie.
díky za radu. tzn, že panely by měly dodávat min.54V.?? tolik mi ukazuje plně nabitá baterie 53,5V. Jsou vubec takové panely s tímto výstupem?? anebo propojit dva panely do serie 24V??
ne, v reálu si vystačíš s tím, že solární články ti dobijí autobaterii přez solární dobiječ takto já řeším dobijení těch externích autobaterií v autě, bo ten solární dobiječ neřeší jestli to je ze sluníčka, nebo ze sítě ale co mě zajímá, že umí do papírových 20 A příkonu a reálně zvládá přez zdroj z 220V 15V i prvotních 28A, tsakto dobijím ty svoje autobaterie bo přez klasický autonabiječ cca 4Ah to je fakt oser na dlouho---v principu nemusíš řešit klolik dává solární panel, ty musíš jen řešit měnič který ti navýší napětí pro tvoji cyklobaterii přez nějakou baterii která má konstantní proud, fakt ti to nebude fungovat co by system nočních svítilen , kdy se přez den dobije jedna nicd baterie a pak večer začne svítit jedna led dioda. nemá to fakt přez solar smysl řešit , tudy cesta fakt nevede
V datasheetu k panelu je VA charakteristika + někdy informace o tom, jak se to mění s osluněním a teplotou (u moderních panelů už se to moc nemění). Buď musíš poskládat panely tak, aby to v podmínkách, ve kterých to chceš provozovat (napětí, oslunění), mělo použitelnou účinnost (co největší plochu obdélníku pod daným bodem na VA křivce), nebo si musíš pořídit/postavit MPPT zdroj. Ty se většinou dělají snižující, ale teoreticky nic nebrání tomu, aby byly i zvyšující.
Stando, spočítej si, kolik bude plocha těch panelů a jejich výkon vzhledem k poloze. (to co se uvádí je při optimálním nastavení).
Osobne tipuji tak 20 procent max výkonu.
Potom si uvědom, o kolik se Ti zvýší spotřeba vzhledem k vyšší hmotnosti (a pravděpodobně i aerodynamice- ale to není o tolik).
díky za radu. samozřejmě,že nebudu vozit solární elektrárnu, ale nápad od Azubu se mi líbil, jak jeli Francii- Kazachstán... proto rád uvítám rady, zkušenosti, třeba i od karavanistů co mají panely na střeše a jsou spokojeni a nezávislí..myslím si, že jeden panel jako stříšku na tříkolku, a jeden jako stříšku na nákladní vozík. Navíc se pod ní dá i "bivakovat". Potkal jsem takto jednoho na zábradlí s vozíkem jako rakev kde přespával a střecha byla z panelů... :-)
jako karavanista jsem částečně nezávislý díky tomu, že mám v autě dalších 8 externích autobaterií, díky tomu zvládnu přez víkend dobít dvě až tři cyklobaterie 36V, ono to nefunguje tak, že když má autobaterie kapacitu třeba 40 Ah tak je vysosatelných skutečně těch 40 Ah, realně spíš polovina 20 Ah bo když se sníží napětí pod nějakých 11V tak se měnič odpojí aby byterii nepodvybil, další věc, i když použiješ klasický cyklo nabiječ pro 36V 10 čl sadu z 12 voltové baterie to přez měnič napětí bude nejakých trvalých 9Ah i těch mojich 8 externích autobaterií mají problém takové trvalé zatížení ustávat---dobijení přez noc trvale, dvě cyklobaterie krmit setrvale několik hodin cca 15/20 ah
solární panel co by smysluplý tuning měl možná tak trošku smysl v případě minimálně 3 solární panely co se používají v solárních elektrárnách---na dodávku by to na střechu napchat šlo alemuselo by to být zadarmo, bo jinak se ti vyplatí si zaplatit v kempu přípojku 220 voltu,
z těch sranda solárních panelu tak maximálně dobiješ nějakej mobil--teda když nebude moc chytrej a kuli tomu nebude mít vcelku kapacitní baterii.. jooo taky by sew mi to líbilo, ale přez solární panely to fakt nejde.
uvažuj takhle--jako že večer někam dojedeš píchneš se na solární panel a ráno máš opět nabito? nebo že přez den kdy svítí sluníčko vubec nejedeš na cyklobaterii ale pouze na solární článek?blbost, že jo?
to dobití mobilu je ale reálné, to ano.
asi jsem to špatně napsal, ale měl jsem namysli, že přes den pojedu a budu lapat sluneční svit a tím dobíjet druhou baterii.. "rada", že to nefunguje je jen názor ne rada, o kterou stoojím.. přesto díky..
Ahoj, tohle mi odpověděl Honza Galla z Azubu na dotaz, jak byli vybveni na Sun Trip:
Použili jsme motor Golden Motor s výkonem 750W při 48V. Je to v zadním náboji a šel dát do 20" kola. K tomu obyč řídící jednotku, která ale byla poněkud poddimenzovaná a často se hřála. Vše myslím z e-pohony.cz Baterie jsme měli vyskládané po článcích díky i4wifi.cz a měli jsme na jedné tříkolce akapacitu 1100 Wh. Panely byly obrovské a měly max výkon cca 550 W, zpravidla ale kolem 400W. K tomu jsme používali dva regulátory Genasun myslím zUSA, které je možné nechat si vyrobit na dané požadované napětí na bateriích. No a to je vlastně všechno. Zbytek je už dost složitý na popsání. Jednotlivé okruhy, zapojování, propojování atd.
Ten Genasun se už u nás prodává:https://www.cyclosun.com/solar-power/solar...
Můžeš se poptat tady:
http://arachne.cz/
Suntrip absolvoval bez nabíjení ze sítě, denní průměr měl něco přes 110 km (už si to přesně nepamatuju). Většina trasy ale vedla pouštěmi, kde bylo sluníčka habaděj. U nás mezi stromy a domy by takový příkon nebyl, i když možná by stačil.
Já řeším tímto regulátorem https://www.dexhal.cz/15-step-up-zvysuje-dc-dc...
díky za tip.. konečně pozitivní reakce :-)
A co s tím nabíjíš a jak to jde? Napiš nám něco, prosím. Moc mne to zajímá.
Při ideálních podmínkách dobíjím 80w. Dost používám vlastní síly a motor jen do kopců. Při celkové váze vozíku s panelem 7kg to není problém. 150 km denně se dá jet na pohodu.
A ještě jakou máš zhruba kapacitu baterií?
Při 20Ah a napětí 48V je kapacita zhruba 1kWh. Tu bys svým článkem dobil asi za 12hodin, za předpokladu plného slunečního výkonu. Počítejme, že ten výkon bude vzhledem ke geometrii jen třeba poloviční, ale dobíjet budeš i během všech přestávek těch 12 hodin, tak stejně nabiješ polovinu té baterie. Patrně máš baterii kapacitnější, přesto její kapacitu tak nějak o čtvrtinu zvýšíš. To už je docela zajímavé. Pokud mé odhady platí a dost svítí sluníčko.
Jak máš vyřešeno natáčení slunce pro co největší výkon soláru za jízdy? Ideální podmínky asi budou při přímém slunečním svitu kolmo na panel- tady "do zad", bez stínu mraků, stromů ap. a to na putování lze těžko zajistit. Jako přípomoc je to OK(i když 80W spotřebuje asi jen ten vozík s panelem za bezvětří/den jízdy), ale spoléhat jen na slunce je podle mne sázka do loterie, není nad vlastní pohon.... :-)
Zdravím,
rozhodně to není špatný nápad. Také mě jednoho dne napadlo dát si solární stříšku na kolo. Po zjištění, že existuje závod SunTrip, kde jedou na solárním kole 12 000 km z Francie do Číny, jsem se pustil do realizace. Zkušební jízda vedla k Atlantiku a zpět (ČR-Německo-Nizozemsko-Belgie-Francie-Lucembursko-Německo-ČR, 3000 km). Průměrná denní výroba elektřiny byla necelých 900 Wh. Kdyby nebylo skoro každý druhý den zataženo nebo kdybych jel např. víc na jih, bylo by to ještě lepší. MPPT regulátor by se také hodil, já používal pouze ochranný obvod proti přebití aku z Aliexpressu za 3,5$. Tím se dostávám k původnímu dotazu - dle recenzí bych doporučil a sám si pořídím tento MPPT: https://a.aliexpress.com/_BOjxeE
Už při zpáteční cestě jsem totiž začal plánovat další trasy, resp. rozhodl jsem se projet na tomto kole všechny státy Evropy. Akumulátor bych náhradní nebral a snažil se o co nejnižší hmotnost kola. Já svou aku (schválně pouze 200 Wh) používal jen na vyrovnávání výkývů ve výrobě a spotřebě a jel převážně na energii, co zrovna tekla ze solárů. Mezi další podstatné výhody stříšky patří ochrana proti dešti a proti slunci, jet celý den ve stínu, když je vedro, se opravdu hodí. Mezi nevýhody zjištěné při zkušební jízdě bych zařadil konstrukci stříšky, podcenil jsem neustálé otřesy a po 2000 km se poddimenzovaná konstrukce začala pomalu rozpadat (jinak hmotnost panelů byla 6 kg, hmotnost konstrukce 2 kg). Na dojetí domů to stačilo, pro příště to bude potřeba ještě vylepšit. Tak trochu nevýhoda je také to, že je člověk všude tak nějak středem pozornosti a když někde zastaví, odpovídá pořád na ty samé otázky...
Sun Trip je taková Kremerova cena. Krásné, ale na provozování nepraktické. Současný stav technologie to neumožňuje. S tím nic nenaděláš, i kdybys moc chtěl.
Také myslím,že to má význam pro nějaké extrémní výkony v končinách bez elektrického proudu. Z praktického hlediska na nějakou dvoudenní vyjížďku v našich podmínkách to moc význam nemá. Buď se mi nějaká chatrná stříška se solárními panely někde na lesní cestě při jízdě přes kořeny složí jako domeček z karet,nebo by to musela být bytelná konstrukce,která by ale zase vážila víc,než celé kolo.
900 Wh/den je docela dost, zajímavé. Jak velký jsi měl panel? Řešil jsi nějak polohování směrem ke slunci? Nechceš se pochlubit fotkami? :)
Mám tam 3 panely, celková velikost je 160x105 cm. Je to spíš taková střecha, než stříška :)
Polohování jsem neřešil, maximálně tak při nějaké pauze jsem natočil celé kolo s panelem kolmo k slunci, viz foto. Jinak když bylo celý den jasno, vyrobilo se i 1400 Wh (a to právě že bez polohování, myslím, že s polohováním bych se na 2000 Wh dostal). Když bylo naopak celý den zataženo s deštěm, vyrobilo se jen 450 Wh.
Když vidím ty fotky... když kolem tebe projede auto, jak to ukočíruješ?
Možná se to nezdá, ale jak je to položené vodorovně, tak auta ani kamiony nemají výraznější vliv na stabilitu. Vítr taky není problém, jel jsem s tím i když byla výstraha na silný vítr. Kdyby to bylo nakloněné, bylo by to samozřejmě úplně o něčem jiném.
S tím by spíše souvisela otázka toho bočního odstupu 150 cm,případně v zastavěné oblasti i přesah na druhou stranu,na chodník,vyhýbání se chodcům,případně značkám a sloupům. Ale někam do otevřené krajiny proč ne. Je jedině dobře,že se dá dosáhnout slušných výkonů.
...asi se to ani zdát nemusí, ale... když mne předjíždí kamion, tak i při dostatečném bočním odstupu(metr a víc)i bez jakékoliv "stříšky" vzduchový pytel, který tlačí před sebou mne nejdřív má snahu "odhodit" a po předjetí se zase vír za ním vtáhnout mne ke středu a mám kolikrát co dělat udržet se na cestě. On totiž vzduch před i za soupravou není vítr foukající rovnoběžně, ale vír rotující všemi směry a teda nevěřím, že to s tebou nic nedělá(navíc s kolem "natěžko"). To samé bude i s obyčejným větrem- ten nebude foukat rovnoběžně s panelem. Na polňačce bych si to ještě lajzl, ale na silnici s běžným provozem? :-O
Tak evidentne na tom vic nez par kilometru ujel a prezil. Nevidim duvod mu tedy tvrdit ze to jit nemuze. Kdyby to neslo tak to sem napise. Evidentne to ale zvladnul a kam chtel dojel. Ze je treba schopnejsi Nebo odhodlanejsi nez nekdo jiny uz neni jeho starost. Nemyslim to spatne jen mi prijde blbost kdyz to zvladnul vymejslet na diskuznim foru proc by to teoreticky zvladnou nemel a srazet jeho pokusnickou iniciativu Navic evidentne uspesnou.
Za me si ten pocin opravdu zaslouzi pochvalu.
Kde jsi četl, že píšu o tom že to nejde? Píšu jen svou zkušenost z jízdy po silnici v běžném provozu , tedy i s kamiony na kole s brašnami bez jakékoliv přídavné plochy. Jestli má jinou zkušenost- že plocha stabilitu za větru a v provozu zlepšuje, nic proti. Stejné obavy měl i David a cibi.... :-)
Jasne ze ta plocha stabilitu zlepsovat nebude ale na mraky veci se da zvyknou. Na chudach se taky nechodi tak v poho jako po nohach ale jde to chodit na chudach.
Ja jezdim s cubou v zadnim kosiku jak sebou poruznu mele tak to se mnou mlati. Ze zacatku jsem z toho mel strach. No proste se mele. Ale neprevazi me. Dnes uz to vubec nevnimam. Prijde mi to jako prirozena soucast jizdy ze se mi kolobrnda porad mrska trochu z leva do prava.
..."auta ani kamiony nemají výraznější vliv na stabilitu"...:-/
(a teoreticky to jistě jde- iniciativu nikomu neberu ani nesrážím,jen oponuji vlastními zkušenostmi za běžného provozu bez vodorovné plochy 1,5m2) Obdiv si jistě zaslouží, ale praktický význam a využití je diskutabilní. Zdravý jedinec využije vlastí sílu a invalidé to řeší jinak...Tím diskusi ukončeme a nechme místo "vážným zájemcům".. :-)
Abych řekl pravdu, tak na jednostopém kole bych si takovou stříšku nelízl. Takový balanc nemám. Na tříkolce je to pro mně výrazně přijatelnější.
Samotné panely prosím Tě používáš jaké?
Panely jsem koupil, když byly slevy, zde: https://a.aliexpress.com/_BTwGYS
Tak to si za ty prachy radši koupím druhou baterií. Nezávislost na zásuvce sice nezískám, ale na jasném dní určitě.Mohu jezdit i v oblačném dni ,ne jen na poušti Pokud nezávislost, tak vlastní silou, nebo spalování. Pokud hledám svým způsobem dobrodružství s nejistým koncem a peníze mne nezajímají, potom ano. Ale to si dovedu představit lepší způsob zábavy.:-D
No a pro mě naopak to byla i ekonomicky jasná volba. Místo solárních panelů bych mohl mít za stejné peníze cca 170 litrů benzínu. To bych ale moc daleko ani na nějaké úsporné motorce nedojel. A procestovat Evropu na kole bez přípomoci by bylo časově i fyzicky dost náročné. Za svoji životnost (pokud počítám dle recenzí kratší dobu, cca 5 let na slunci + někde to dřív nerozbiji) by tyto solární panely měly vyrobit cca 1 250 000 Wh, to můžu čistě teoreticky najet min. 100 000 km...
Tak to s tebou nesouhlasím. Na 170 litrů ujedu 17000km na své moto trikolce. Bez pripomoci mám po Evropě 10000km za zlomek té ceny. Jo, chybí mi už to mladí :-) Ale klobouk dolů, líbí se mi ta výzva i snaha. Jen, a budu se opakovat, slepá cesta.
17000 km na 170 litrů je ale slušné.
Jinak ale 10 000 km bez přípomoci - aby to bylo srovnatelné, to by zas měl člověk zohlednit vyšší denní výdej energie... Takže peníze za jídlo. A pokud by nejedl suché rohlíky, tak mi to reálně vychází hůř :)
Ale to je jedno, prostě to není pro každého, má to samozřejmě nevýhody, nemůžu třeba jet jen tak zkratkou po lesní cestičce, celkově je kolo poměrně velké a vyhýbat se někomu potom někde na úzké cyklostezce, na mostku nebo v malém tunelu není tak jednoduché, raději zastavím, jsem také o něco víc závislý na počasí...
Na druhou stranu, celková nezávislost to vyváží, mohu jet kamkoliv a přesto každý den mám energii k dispozici. Při jasném počasí ujedu 200 km za den s minimální námahou (7 Wh/km).
Na to, že celá přestavba na elektrokolo i s panely stála 12 000 Kč a od teď jezdím zadarmo to myslím není špatné...
Záleží na jedinci- aby to bylo srovnatelné. Já se stravuju na dlouhých několikatýdenních/nebo i krátkých cestách stejně a za stejnou cenu jako doma- jen se zaměřením na dodání dostatečného množství energie rychle přístupné. Takže místo klasického hl. jídla v poledne misli tyčinky a energ. nápoj přes den po lehké energetické snídani a večer Vifon nudle v 0,3l slepičím/kuřecím vývaru+cibule a česnek. Denně se vejdu do 200Kč i s pitným režimem. Ovoce je k mání v létě a na podzim všude volně dost, občas dokoupím česnek a cibuli jako přísadu. Pečivo na cestách nejím, večer nahradím nudle občas oves. vločkami. Takto jsem zvyklý stravovat se celou dobu(občas nahradím místní specialitou), denně v průměru 100km a mám 67let. Kilometry honit nepotřebuju- jezdím pro poznání a zážitky, nezávislý jsem stejně- navíc nepotřebuju každý den slunce, ušetřenou práci i sumu mám na dvě měsíční dovolenky v zahraničí. A zadarmo nejezdíš- jíst musíš tak jako tak, nebo doplňuješ energii k žití taky "z panelu"? Takže "v globále" jsem na to líp a víc "nezávislejší" (hlavně na počasí)... :-))
Každý to vidí z jiného úhlu pohledu. Když jedu na kole 150 km za den bez stříšky, sním toho navíc asi jednou tolik, takže dám za jídlo za den dvakrát víc peněz. Prostě tu energii někde vzít musím. Místo stříšky bych musel sníst cca 20 müsli tyčinek (potřebných cca 10000 kJ navíc), ale to právě už není zadarmo.
Ohledně toho počasí - člověk se mu přece neustále přizpůsobuje. Když třeba prší, tak prostě jedu s přípomocí jen 30-40 W a díky stříšce na mě navíc neprší.
Jinak lidi jsou hrozně zvědaví, často se se mnou někdo z místních dá do řeči, a už mi nabízejí občerstvení nebo nocleh zdarma :)
Je jen dobře, že jsme "každý jiný". Já mám asi energeticky úsporný organismus- na cestách vůbec nemusím jíst víc, jen kvalitnější a energeticky přístupnější potraviny a s těmi se vejdu pod 10€/den i s nápoji- abychom to ukončili a nebrali místo vážným zájemcům, shodněme se na "celkově zajímavém projektu pro elektrokolaře"...:-)
Sakra sakra, tomu nerozumím. Sníš jednou tolik a dvakrát tolik za to utratíš. Domnívám se, že jednou tolik je matematicky stejně a proč za stejné množství utratíš dvakrát tolik?
Čeština je na tohle výborná, že autor vyřkne,či napíše srozumitelný text naprosto nesprávně. Mnohdy s přesvědčením, že je správně. V procentech by to bylo srozumitelnější viď. Nakonec oba víme, jak to autor myslel.
To víš že vím, ale jak to použil vedle sebe, vypadá to úsměvně.
Tak tady to asi zrovna nevyšlo.
Taky nemám rád, když někdo píše jednou tolik a myslí dvakrát, ale tady napsal "jednou tolik navíc" - což je docela jasné a totéž, co dvakrát tolik.
Kdyby tam to "navíc" nebylo, smysl by se vytratil a kdyby napsal "navíc dvakrát", už by to bylo třikrát.
Ale zas třeba hanácké vyjádření "jednó tolké", znamenající dvakrát větší (k tomu mužského rodu), je kouzelné a zní už skoro jak cizí jazyk :-)
Měl bys 100%-ní pravdu, nebýt tam slůvka "asi".Tohle nepatrné slůvko způsobilo, že není vůbec jasné jak velkou spotřebu má. Z textu vyplývá jen to, že "asi jednou navíc".
Nechme dohadů, víme co tim chtěl "asi" říci.
Jen tak mimo sežrat 20 mysli tyčinek, tak mi bide asi nevolno. (To "y" jsem použil proto, abych si nemusel instalovat DE klavesnici).
No na vikend dve sady v poho. Na prodlouzeny vikend uz to bude chtit tri sady a z vlastni zkusenosti ti mohu rict ze i kdyz vezu x sad stejne pokud to jde nabiji na druhy den tu vahove kapacitne nejefektivnejsi sadu. Toliko praxe i kdyz teoreticky jsem si myslel neco jineho. Sobota jedna sada. Nedele druha sada.pokud je jak dobit. Vzdy pouziji tu lepsi sadu.
Tak to verim ze takova plocha uz neco da a si i umim predstavit ze by mi to na strese prespavaci dodavky vubec nicemu nevadilo a byl bych s energii jeste sobestatnejsi. Ale musel bych to dostat zadarmo bo jinak se mi do smrti smrtouci nevyplati kupovat solarni panely nez si obcas zaplatit v kempu pripojku 220v. Kdysi mi jeden solarni panel ze solarni elektrarny nabizel znamy zdarma ke karavanu na trvale stani ale vzhledem k tomu ze jsem tam mel a mam 220v tak to nemelo smysl. Navic nechavat ho tam instalovany trvale to by stejne byla jen otazka casu kdy zmeni majitele. Na to auto by to bylo v poho. Ale zase bych v krmpech zbytecne provokoval ze platim za osobu a osobni auto v kterym se da prespat Nikoli za obytne auto kde je denni taxa oproti osobaku trochu jinde. Takze financni efektivita sobestacnosti by se mi sakra prodrazía. Melo by to podle meho smysl treba kdybych cestoval a parkoval autem prevazne na lokalitach kde neni moznost pripojky 220v.
I ty externi obyc autobatere 8 kusu jsem kupoval po 250/350 kc na autovrakovisti bo kupovat nove autobaterie idealne trakcni to opet nema financne hlavu patu.
V kazdem pripade panely o takove plose co mas Nad tim kolem to verim ze to uz fungovat bude. Kluci z modelarskeho klubu dva velke solarni panely vozili na letni 14 ti denni modelarskou dovolenou a na dobijeni modelarskych veci jim to taky fungovalo.
Za me to cos vytvoril palec nahoru. Ze tomu musis prizpusobit trasu kudy jedes tak to je jasny a konstrukci casem potunis. Taky vytvarim obcas nejake ptakoviny a teprve praxe ukaze ze co se zdalo doma v obyvaku v poho v realu ma pak nejakou slabinu co je potreba doladit. Ja ted momentalne ladim paddelboard na plachtu
pardon, nejmenuje se to nahodou windsurfing?
:-)
Pamatuji, ja si soused k prknu(surfu) dělal sedačku aby na něm mohl sedět a pádlovat jako na kajaku... ale to byl začátek 80 let. Tak teď k nafukovacímu prknu na pádlování přiděláváš plachtu....
Ne. Je to nafukovaci paddelboard na ktery jsem pridelal plachtu. Dela se to ale i original.