Ahoj
Chci si koupit canyona sendra a rozmýšlím se mezi karbonovym a hliníkovým rámem.
Praskají ty karbonový sendery? Nebo to jsou opravdu nesmrtelný rámy jak píšou na stránkách canyonu?
Máte s tím někdo zkušenost?
Budu rád za každou odpověď a názor
Ty si někde zaregistroval, že by praskaly?
Nevidím důvod proč by měly praskat.
Ne ale často slychavam že Karbon rozhodně nekupovat že je krehkej a že ty rámy praskaji.
Taky jsem nikde neviděl že by sendr praskal ale radsi se ptám...
Jestliže ti dávají 6 letou záruku na rám sjezdového kola, tak pochybuju, že by to udělali když by bylo riziko praskání.
To, že se karbonový rám snadněji poškodí při pádu a tvrdém nárazu tak to přece nemá nic společného s praskáním při jízdě.
Zvaž jestli budeš víc jezdit nebo bourat :-)
Myslím právě spíš to prasknutí při pádu než pri jizdě... Tak jestli to vydrží i naky ten naráz přímo na rám
Vydrží strašně moc, víc než hliník. Proto jezdím karbonový Mondraker Summum - víc mu věřím. Na netu najdeš spoustu videí, kde testují odolnost karbonových rámů, třeba tohle:
https://www.youtube.com/watch?v=w5eMMf11uhM
Nevím jestli tohle je zrovna ten nejobjektivnější postup jak srovnávat životnost rámů. Rozlámal už jsem 2 rámy na železe a 1 na duralu, a to jen obyčejným turistickým používáním, žádné pády ani divoké trdlování na MTB trailech. Ono zřejmě každý drnc se počítá, i ty nepatrné jako třeba sjezd z obrubníku. Nic není nesmrtelné, nakonec rupne všechno, jak se ale ty drncy s časem nasčítávají pro různé materiály může vyznít třeba úplně jinak než ten efektní velký prásk z toho videa. Video nezpochybňuju, sám tomu rozumím jak koza petrželi, ale rámy pode mnou mizí docela rychle. Jinak záruka – taky jsem měl záruku na hliník 5 let a do 5 let prasknul, běžným používáním a opotřebením, žádná výrobní vada.
Samozřejmě, každý rám nakonec praskne. Kdy to bude záleží na mnoha faktorech jako je kvalita materiálu, kvalita zpracování, způsob používání... Karbon má téměř nulovou únavovou křivku a pokud už praskne, tak po nějaké velké ráně nejlépe ostrým předmětem (kamenem). Jde však, na rozdíl od hliníku, mnohem lépe opravit. Opravený rám je v podstatě stejně pevný jako originál, kdežto opravovaný hliník skoro vždy znovu praskne.
Mám možná kliku, ale žádný rám mi nikdy neprasknul (snad jsem to nezakřiknul!!!). A měl jsem jich spousty. Jednoho Spešla trápím už 16 sezón, v létě, v zimě, najeto má hodně přes sto tisíc (neměřím, přesně nevím). Dostává zabrat na enduro tratích. Je to hliník, ale stále drží. Možná je to tou jejich slitinou M5, která se na běžné řady Spešlu nedávala...
Přesto všechno bych už dnes dal přednost karbonu :-)