Po delší době se sem opět obracím o radu. Kolo, které jste mi pomohli předělat na elektro a vyladit, tak zatím funguje bez problémů, nějaký ten kopeček na Šumavě (ale i v Krušnohoří) už jsem s ním zdolala a zatím vše OK. Pár věcí bych ale ráda vylepšila a jednou z nich jsou brzdy. Brzdí, to problém není, zatím mě nezradily, ale když jedu třeba z prudšího kopce po kamenitější cestě, tak mě po chvíli tak bolí dlaně od páček, že mě to docela štve. Manžel má na horském kotoučové hydraulické a to je tedy rozdíl. Už když jsem si kolo pořizovala, tak jsem uvažovala o tom, že vyměním přední kolo a vidlici a pořídím si vidlici se vzduchovým odpružením na kotoučové brzdy. Manžel byl tenkrát proti, že už jsme dali za kolo a motor dost a až jestli s ním budu opravdu jezdit. Jezdím, tak už by mi to asi prošlo. Jenom nevím, zda je to dobrý nápad mít vzadu V-brake a vepředu kotoučové brzdy s hydraulikou. Abych jak jsem zvyklá to pořádně zmáčknout nepřelítla přes řídítka. Takže základní otázka. Existují nějaké V-brake brzdy, které by se nemusely tolik mačkat? S nějakým posilováním či jiným vylepšením?
Pokud nic takového není, tak bych potřebovala poradit nějaké kotoučové brzdy. Vůbec se v tom nevyznám, cenově se dají najít tak od 500 do mnoha tisíc, ale nechci nějaké drahé s kdo ví čím, co stejně nevyužiju, ale šunty taky ne. Nejlépe aby síla brzdění šla dobře regulovat, a aby nebyl tak velký rozdíl oproti stávajícím brzdám, kromě toho, že mi z brzdění nebudou bolet ruce.
Kolo: https://www.mojekolo.cz/ghost-panamao-trekking...
Motor: BBS03-HD 1000W - https://www.e-pohon.cz/Konverzni-kit-48V-1000W...
Prvně se zjistit, jaký průměr vidle tam je. Jestli je tam 1", to by tam lepší vidle nevejde. Pak ještě přeplést náboj, resp. nové kolo pro disk. Podívat se, zda je tam integrované řazení. Asi ano, tedy další náklady. Nakonec kotouč, možná adaptér, a brzdu. Ale při tvém ježdění se to vyplatí.
Vidlici jsem chtěla tuhle: https://www.cyklonemcik.cz/zbozi/vidlice...
Nepotřebuji nic super za 5 tisíc, stačí mi střední třída, i tak si myslím, že si polepším. Netušila jsem, že se na 28" kola (trekingová) dělá více průměrů vidlic. Kde mám co změřit, ať vím, zda to tam půjde?
Že bude při změně brzdy potřeba vyměnit vidlice a přední kolo je mě samozřejmě jasné, ale řazení, co to s tím má společného? Já tomu opravdu tolik nerozumím, domnívala jsem se, že to se týká zadního kola a tam nechám stávající brzdu.
Dělá se více průměrů a dělá se sloupek vidlice se závitem a bez závitu, bohužel ze specifikace není zřejmé co tam je.
Někdy se dělá řazení a brzdová páka jako jeden celek, to ale asi nebude tento případ, tady sou jestli dobře koukám brzdy i páky značky Miranda.
Někde sem našel detailnější obrázek a přijde mi, že tam je závitové hlavové složení.
Každopádně nová vidlice, nové přední kolo, náboj je s dynamem, takže by to asi nebylo nic levného plus ta brzda, to by bylo víc než za půlku ceny, to mi ekonomicky nedává moc smysl.
Takhle na dálku těžko říct v čem je problém a jestli by pomohlo dát nějaký lepší Včka jako Shimano Deore + kvalitní špalky, vyčistit a odmastit ráfky a nový kvalitní bowden a lanko.
Případně Magura dělá hydraulické ráfkové brzdy, i ten nejvyšší model by vyšel o dost levněji než přestavba na kotouč.
https://www.magura.com/en/components/bike/rim...
https://www.magura.com/en/components/bike/rim...
https://www.magura.com/en/components/bike/rim...
Ano, to je další z cest. Já jsem předělával na disky celé kolo, stálo to hafo peněz, ale najel jsem dalších 10k km a tak se mi to vyplatilo. Proto jsem psal, že pokud najedeš dost km, tak se investice vyplatí.
K průměru vidlice - nestačilo by změřit vnější průměr trubky rámu, do kterého je vidlice zasunutá? Moc se mi to nechce jenom kvůli přeměření rozebírat, nikdy jsem to nedělala, tak ani nevím jak.
Řazení je oddělené, není nijak spojené s brzdovou pákou.
Přední kolo není nutné s dynamem. Potmě téměř nejezdím (zatím jenom jednou) a není problém dodělat osvětlení na baterku.
Ty hydraulické ráfkové brzdy jsou zajímavé. Má s nimi někdo zkušenosti? Je to opravdu přínos oproti lankovým? Stačí opravdu menší síla stisku páky na brzdění z velkého kopce? Přece jenom rozdíl v účinnosti brzdění mezi lankovými koučovými a hydraulickými kot. je mnohem menší, než rozdíl mezi ráfkovými a kotoučovými.
Ještě k těm brzdám Magura, vypadají trochu jinak, než obyčejné V-brake brzdy, nebude problém je vyměnit?
Hydraulické brzdy Magura HS11 jsem za klasická véčka vyměnil před cca osmi lety a nedám na ně dopustit. Nemusí se seřizovat, brzdí mnohonásobně lépe než véčka a jsou cenově přijatelné. Nevýhoda je, že se asi budou těžko shánět. Pokud se nezkracuje hadička, jde to za véčka bez problémů vyměnit, v případě zkracování na to musí být spec. přípravky, nebo to musí udělat servis, který je má. V každém případě doporučuji, na brždění stačí dva prsty.:-) http://www.supshop.cz/hydraulicka-rafkova-brzdy...
Skvělé, že s nimi má někdo zkušenosti, takže opravdu je to výrazný rozdíl v síle stisku oproti lankovým? A jaký je to rozdíl oproti hydraulickým kotoučovým náhodou porovnání nemáte?
Len by som podotkol, že výhoda kotúčovej brzdy je aj v tom, že nederie ráfik - je ľahšie a lacnejšie vymeniť kotúč, výmena ráfku často vedie k rozhodnutiu vymeniť celé koleso alebo minimálne výplet+ráf a je treba platiť aj robotu (vypletenie a vycentrovanie). Tiež ráfik po prechode kalužou alebo mokrou trávou zle brzdí, kotúč toto tiež rieši celkom dobre. Zvážil by som aj toto...
Manželka má hydraulické kotoučovky a mám subjektivní pocit,že ty Magury jsou v nutné síle stisku stejné, možná i o něco lepší. Řekl bych, že je to dané větším obvodem ráfku, oproti disku kotoučové brzdy, který je podstatně menší. Pokud se týká probrždění ráfku, nevím, brzdy mám osm let a zatím dobrý, ročně na tom kole najedu min. 500 km. Pravda ale je, že jsou to poměrně kvalitní ráfky, zn Mavic.
Všechny rady na profi úrovni- jen nikdo nezodpověděl její základní otázku- "nevím, zda je to dobrý nápad mít vzadu V-brake a vepředu kotoučové brzdy s hydraulikou". Já to jako moc dobrý nápad nevidím- uniká mi smysl osadit kvalitnější a výkonější brzdou přední kolo. Snad jen nemožnost osadit hydru na zadní kolo pro chybějící návarky na rámu. Já jezdím na treku natěžko dlouhé štreky- i dlouhé a prudké kopce po nekvalitní cestě se najdou(Rumunsko, Balkán) a véčka mi to ubrzdí bez problémú. Používám systém "střídavého přerušovaného" brzdění(kvůli přehřátí ráfku) a při dobře seřízených brzdách a kvalitních špalcích to zvládne i slabší žena. Je fakt, že kotouče jsou daleko lepší, ale řešit přestavbu jen vpředu pro chybějící návarky vzadu je přinejmenším koledování si o malér...:-/
Je to dobrý nápad, predná brzda by mala byť účinnejšia nakoľko pri brzdení je na predné koleso vyšší tlak a tak ubrzdí viac. Zadné ide omnoho ľahšie do šmyku a tak tam to véčko úplne stačí. Navyše pani ani tak nepotrebuje výkonnejšiu brzdu, ubrzdí to aj
s tou čo má teraz, skôr ide o to aby nemala kŕče v prstoch a brzda dostatočne brzdila pri omnoho ľahšom stisku a to presne umožní hydraulická kotúčová brzda s väčším kotúčom.
Lubo přesně vystihl o co mi jde, díky. Véčka to opravdu ubrzdí, ale bolí mi z toho prsty a dlaně. Navíc když stačí brzdit lehce, tak můžu pevněji držet řídítka a to je při jízdě po kamenité cestě velký přínos. Manžel říká, že vepředu kotouče a vzadu véčka má záludnost pouze v případě zatáčky v sypkém terénu, kde je lepší hodně brzdit i zadní brzdou, protože přední kolo má tendenci podjet. No a když mi bude stačit mačkat lehce přední, tak budu nejspíš mačkat lehce i zadní a tudíž už nebude zadní brzdit skoro vůbec.
Překážka v předělání zadní brzdy na kotoučové nejsou pouze návarky, ale i převodovka Nexus v zadním náboji, obávám se, že by se tam kotouče už ani nevešly.
Shimano dělá ty své převodovky s možností instalace kotouče i tý jejich válečkový brzdy, technicky to není problém, pokud ale tam už tohle provedení převodovky není, jakože asi není, když to má Včka, tak je to ekonomicky nesmysl měnit převodovku.
Přední brzda je vždycky primární skrz fyziku, zadní se používá akorát pokud je nestabilní nebo kluzký povrch a je riziko podklouznutí předního kola. Já přední destičky spotřebuju za cca polovinu času než zadní. Neviděl bych jako zásadní problém mít přední brzdu jinou, jen by tím člověk potřeboval větší množství různých druhů spotřebního materiálu.
To je standardní kombinace i u motocyklů. Vpředu účinnější kotoučovka,vzadu méně účinná bubnová brzda. Používá se to i u aut. V případě,že je kotoučová brzda vpředu i vzadu,pak vzadu se používá menší kotouč. Při brždění se váha přenáší na předek. Takže nic neobvyklého.
....to vše je mi jasné (u kola s brašnami vzadu je to trochu jiné)- jen to chce zvyk a cit...:-)
Vidle 1" se pořád dělají, mají nahoře závit. Vzduchové jsem takové neviděl, ty mají 1 1/8" - viz toho Němčíka. Pak jsou i jiné rozměry- např.tappered.
Povytáhnout vidlici a změřit průměr krku. Pokud máš integrované řazení, myslím tím jako řazení v jednom kuse s brzdovou pákou, tak tam můžeš dát pouze lankové brzdy, tedy mechanické. Pokud uvažuješ o hydraulikách, tak koupit samostatnou brzd.hydr.páčku a samostatné řazení.
Mal by sa na to pozrieť skúsený servisák, mal som bajk kde bola pôvodne 1" vidla a šlo to osadiť 1 1/8 len bolo treba pomeniť misky...
Výmenou vidly za odpruženú sa zmení geometria bajku, zdvihne sa "podvozok" aj s motorom čo môže byť plus a tiež vznikne vzpriamenejší posed ktorý je väčšinou lepší na motorizovanom bajku. Pokiaľ sa krk vidly nezreže tak sa posed dá ešte viac vzpriamiť (riadítka sú vyššie a trošku bližšie).
Možno by stálo za to skúsiť kúpiť mechanickú lankovú brzdu, nechať pôvodnú brzdovú páčku a radšej dať väčší kotúč, 180 alebo 203mm. Ak to nebude stačiť nahradí sa časom hydraulikou. Koleso bude treba nové tak či tak.
Geometrie kola se moc nezmění, má odpruženou vidlici, ale pouze pružinovou.
Jakou má výhodu lanková kotoučová brzda oproti hydraulické? Cena? Údržba? Manžel má hydraulickou a tvrdí, že je bezúdržbová, kromě výměny destiček s ní nikdy nemusel nic dělat.
Aha áno, už som bol večer akýsi unavený že som si to nevšimol. Každopádne možnosť nezrezať krk zostáva.
Mechanická kot. brzda sa nastavuje ako V-čko - doťahuje sa lanko + sa nastavuje zadná brzdová platnička, nič hrozné ale bezúdržbové to nie je. S hydraulickou je menej roboty, kúpite hotový set, už naplnený a odvzdušnený a hotovo. Každopádne v budúcnosti prípadný servis asi budete musieť absolvovať v servise alebo kúpiť novú brzdu. To ale nemusí byť tak skoro.
Děkuji za info.
Ty kotoučové brzdy (ať už lankové, nebo hydraulické), doporučí mi někdo co koupit? Dělá se toho mraky, netuším v čem mají ty dražší modely výhodu. O váhu mi nejde, kolo už je stejně tak těžké, že pár gramů neřeším. Stačí mi kvalitní brzda na občasné sjíždění po kamenité cestě (některé cyklostezky v Krušných horách jsou v katastrofálním stavu), většinou ale jezdím po asfaltu.
Co třeba tahle? https://brzdy.heureka.cz/shimano-br-mt400/ Někde jsem četla že 4xx řada už je dostatečně kvalitní, ale opravdu se v tom vůbec nevyznám.
Pokud jde zejména o lehký chod brzdy a snadné ovládání tak určitě tu hydraulickou. Odpadá tam to tření lanka v bowdenu, chodí zcela lehce a je do doby výměny destiček bezúdržbová.
Třeba Shimano kotoučová brzda MT400 se pořídí za 700Kč, funguje celkem dobře, nepruží, je jasně cítit dotek destiček na kotouč.
https://www.kupkolo.cz/brzda-kotoucova-shimano...
Pokud máš spojené ovládání přesmykače s brzdou, tak budeš ještě muset koupit samostatnou páčku k přesmykači.
Já bych to asi nechal přestavět v servisu. Nebudeš muset tolik hledat správnou vidlici, správnou nábu do kola, správnou páčku ke svému přesmykači, správný kotouč a správný adaptér k brzdě. Nebo alespoň si nechat od někoho naspecifikovat ty díly.
Koukal jsem, že přesmykač tam nemáš, takže problém s řazením odpadá.
Pokud platí ta specifikace kola, kterou jsi uvedla, tak stejná vidlice co tam máš se dělá i v provedení pro diskové brzdy:
https://www.mysticbike.cz/sr-suntour-vidlice...
Našla jsem tu brzdu MT400 ještě levněji, snad je to ona: https://www.koloshop.cz/brzdy-kotoucove-brzdy... Pokud by stačila, bylo by to fajn.
Když už budu měnit vidlici, šla bych raději do vzduchové, není zase o tolik dražší a snad bude minimálně stejně kvalitní: https://www.cyklonemcik.cz/zbozi/vidlice... Parametry vypadají stejné, ještě to ale musím ověřit, zda mi tam půjde.
Když se řeší snadnost brzdění jedním prstem, tak od Shimana bych bral mi minimálně Deore, tedy M6000 nebo M6100
To si ovšem připlatí. Je požadavek opravdu na brzdění jedním prstem, nebo stačí jen snadnější brzdění třeba 2 prsty? To asi neví ani tazatelka.
Já sem ty levný neměl, ale všichni, kdo srovnání mají, tak říkají, že je výrazný rozdíl mezi brzdami co mají páky s mechanismem Servo Wave a těmi co to nemají, což je nejlevněji M6000 nebo MT500.
Nějaké info o Servo Wave.
https://bike.shimano.com/cs-CZ/technologies...
No zní to zajímavě, ale jak jsem psala, někde jsem četla že jsou s tím problémy. Pokusím se tu diskuzi najít.
Zkus to najít, docela by mě zajímalo co s tím mají za problém.
https://www.bike-forum.cz/forum/brzdy-slx-br...
Ale vůbec nevím, co je to to pumpování.
Tohle není problém brzd, to jsou jen špatně odvzdušněné brzdy. Tohle udělají všechny hydraulické brzdy i u auta :-)
To neřeš, myslím, že nepatrnou vzduchovou bublinku na tomhle kole nepoznáš ani náhodou.
OK, přesvědčili jste mě. Budou stačit tyhle?
https://www.tsbohemia.cz/shimano-deore-br-mt500...
Mají tady pobočku, tak bych ušetřila za poštovné.
Ty M6000 jsem nejlevnější našla tady: https://www.koloshop.cz/brzdy-kotoucove-brzdy... s poštovným tedy nějakých 1260 Kč
Pro běžnou cykloturistiku ty pětistovky se 180 mm kotoučem budou docela dobře stačit.
Tyhle dodatečné zlepšování a změny jsou vždycky krapet problematické a hlavně se docela prodraží než když se to pořizuje jako nové komplet s kolem. Na těžkém elektrokole by měly být slušnější kotoučové brzdy od počátku.
No jo, jenže tohle bylo od počátku vlastně lepší městské kolo. Hledala jsem elektro-kolo s nízkým nástupem a středovým motorem, ale takové se prostě nevyrábí a na jiné (i dámské) mám problém nasednout. No a bohužel jsem s nízkým nástupem nenašla ani kolo s kotoučovými brzdami, nevím jak teď, ale před dvěma roky se prostě nic takového nevyrábělo.
Tohle byl problém diskutovaný u řady M8000/M6000/M6000, někdo píše, že to zažil opakovaně, někdo, že problém nemá. Já mám předchozí generaci M615, tam se o ničem nepsalo a problém nemám. M6100 je zase další generace. Čili problém (údajný) jedné generace. Servo wave samotné je celkem jednoduchá mechanická záležitost https://www.pinkbike.com/video/428742/
V čem je rozdíl, v síle stisku? O tom Servo Wave už jsem někde něco četla a moc povzbudivé to nebylo. Při delším sjezdu tvrdne, musí se pumpovat (popravdě vůbec nevím o co jde). Tak já nevím, mrknu se co má vlastně za brzdu manžel.
Na treka jsem místo Véček (XT paralelo) dal hydry Deore. I když to předtím brzdilo spolehlivě i v Alpách, s hydrama přibylo pohodlí. A na horáce jsem pak narouboval XT 8020 dopředu a 8000 vzadu se Servo Wave. Rozdíl obrovskej. Reaguje doslova na dotek a přitom děsně citlivě.
Jsou více než za dvojnásobnou cenu oproti těm MT400, které doporučuje Brahma, jsou opravdu o tolik kvalitnější, že se to vyplatí? Chci abych nemusela při brzdění tolik mačkat páčky, ale to bude obrovský rozdíl asi u každých hydraulických kotoučovek oproti těm co mám. Pokud jsou ty MT400 dostatečně kvalitní a bezúdržbové, tak bych raději trochu ušetřila.
Na druhou stranu ta přestavba bude tak drahá, že už cenový rozdíl na brzdách nebude hrát významnou roli. Budeš kupovat:
vidlici, novo drahou nábu s zabudovaným dynamem a úchytem pro kotouč, kotouč, brzdový adapter, brzdu, nové dráty do kola, možná i ráfek.
Kolo musíš nechat přeplést.
Vidlice bude asi největší položka. Kolo jsem myslela že koupím celé nové zapletené, ale opět si raději nechám poradit jaké, stejně tak kotouč. Požadavek opět stejný, aby to bylo dostatečně kvalitní a přitom pokud možno levné, váhu bych až tak neřešila. Dynamo nepotřebuji. Takže co ještě tedy budu potřebovat, brzdový adaptér? Ještě něco?
Pokud mi někdo vysvětlí, v čem je přínos té M6000 oproti MT400, tak se třeba rozhodnu pro tu dražší, ale chtěla bych vědět, za co si tedy vlastně připlácím.
Tak verze kotoučových brzd snad dořešena, poraďte tedy ještě prosím, jaké zvolit přední kolo (nejlépe už vypletené), jaký brzdový kotouč, případně adaptér a co ještě bude potřeba? Jak už jsem uváděla, váha nehraje roli, hlavně aby to bylo kvalitní za co nejmenší peníz. :-) Předem moc díky za pomoc.
Tak jsem se snažila zorientovat v zapletených předních kolech pro kotoučové brzdy, pro moje těžké kolo by asi byly lepší ráfky dvoustěnné s 36 paprsky, v rozumné ceně mi přišly ráfky Force a Remerx. Netuším ale vůbec, jaký vybrat náboj, zda pro 6 děr (má na horákovi manžel), nebo je lepší center-lock? Jediné co vím, že potřebuji náboj pro 9 mm pevnou osu 100 mm dlouhou.
Force:
https://www.cyklodiskont.cz/predni-kolo-force...
https://www.cyklodiskont.cz/predni-kolo-force...
Pro Remerx jsem našla ještě více variant nábojů a v ráfcích ještě větší zmatek, většinou je u 36 děr uveden ráfek Top-disc, ale na obrázku je ráfek Master-disc, přičemž výrobce udává u ráfku Top-disc pouze 32 děr a ráfek Master-disc jsem na stránkách výrobce nenašla vůbec, tak nevím.
6 děr:
https://www.cyklovybava.cz/kolo-napletene-28...:24410/
https://www.cyklovybava.cz/kolo-napletene-28...:18424/
center-lock:
https://www.cyklodiskont.cz/predni-kolo-remerx...
https://www.maxbike.cz/eshop/kolo-predni-28-rmx...
https://www.maxbike.cz/eshop/kolo-predni-28...
https://www.axit.cz/d134603_oem_predni...
https://www.cyklo-slachta.cz/detail/kolo-predni...
https://www.cyklo-slachta.cz/detail/kolo-predni...
Celkem laciné jsem ještě našla tohle:
https://www.dajsport.cz/zapletene-kolo-x-rims...
A nebo přímo od výrobce mého kola:
https://www.cyklonemcik.cz/zbozi/kolo-napletene...
Které kolo by jste na mém místě zvolili, poradí někdo prosím?
Odkazy na Remerx pro 6 děr se zobrazují špatně, jsou to ty za 849 Kč:
https://www.cyklovybava.cz/predni-zapletena...
Réfky 36 děr, kalíškované, připlatit si nerez špice. Ostatní standard- náboj 100mm, rychloupínák, CL nebo 6 děr, to neřeš, kotouč 180 mm je dobrá volba. Adaptér ze 160 na 180 mm.
Co jsou to kalíškované ráfky? Force ani Remerx to nikde neuvádí, pokud jsou to ty kroužky kolem děr, tak to by podle fotek měly mít jak ráfky Force, tak i Remerx Master i Top-dis, je to opravdu tak?
Ten náboj je opravdu jedno jaký použiju?
"Kalíškovaný" znamená, že má mezi dírou pro drát a větší dírou v protější stěně nalisovaný kovový kalíšek. Viz např. tady:
https://remerx.cz/jumbo-4
Pro srovnání - tenhle kalíškovaný není:
https://remerx.cz/xco-rio-1
Remerx uvádí na svých stránkách, že jednoduché kalíškování má většina jejich ráfků- dvojité kalíškování je buď na přání, nebo jen u mála typů jejich ráfků. Dvojité kalíškování je propojení obou stěn ráfku kalíškem za účelem lepšího rozložení tahu drátu na obě stěny a tím zvýšení tuhosti ráfku. Dvojitý kalíšek je na prvním odkazu, jednoduchý na druhém- takže kalíškované jsou na obou odkazech. Ráfky bez kalíškování mají jen otvor na drát- jsou méně odolné proti vytrhnutí drátu z ráfku při nárazu/přešponování při centrování. https://www.bike-eshop.cz/rafky/rafek-remerx...
Jenže tenhle kalíšek přes obě vrstvy mají u Remerxu jen ráfky Jumbo a Super Jumbo, které jsou jen v dětských velikostech (406, 507 a 559)
Co sem koukal na DT Swiss, tak i v kategorii enduro tyhle nýtky mají jen ty levnější ráfky, ty dražší je nemají (ani to jednoduché), takže je otázka jak moc je tohle nějaké plus nebo jenom kompenzace použití horšího materiálu na ráfek.
...jak píšu výše- u Remerx se zdvojené kalíškování dá u firmy objednat. To, že je výroba jiné firmy nepoužívá ani u drahých ráfků nic neznamená a s materiálem to nemá nic společné. Jde o rovnoměrnější rozložení tahu drátu na ráfek a zabránění "vytrhnutí" drátu z ráfku při prudkém rázu. Z ocelového kalíšku se špice jistě "nevytrhne" jako z ráfku duralového(či jaká je to slitina)při předepsaném napnutí špice.
Myslím že to byol DT nabo Mavic, kdo měl místo nýtování silnější dosedací stěnu. Pro jějaké hyper supe kola byl ještě ráfek zvrnku v tom zesílení odfrézovaný, takže to zesílení zůstalo jen kolem dírek pro dráty.
Jinak kalíškované je nabeton Jumbo, měl jsem ho v 26" a 36 drátech na "těžkotonážním" kole.
narychl jsem našel ještě tento:
https://www.remerx.cz/rafek-dragon-line-719-622...
Tak si s tím kalíškovaným ráfkem moc nevím rady. Chtěla jsem koupit zapletené kolo (viz odkazy), zhruba do tisícovky. Zapletené s dvojitým kalíškováním se mi ale najít nepovedlo. Nestačil by opravdu jenom ten jeden kalíšek? Nechci to na nějaké enduro (jako je ten Jumbo), stačí mi jenom si trochu polepšit (nyní nemám na ráfku žádný kalíšek). Ten Dragon je určen pouze pro ráfkové brzdy. Poraďte prosím co vybrat, už z toho marného hledání na netu začínám být trochu zoufalá. No a objednávat si speciálně vyrobené kolo přímo od výrobce se asi dost prodraží, navíc nenabízí ani jeden náboj pro 36 drátů. No a možnost koupit zvlášť ráfek, zvlášť náboj a nechat si to zaplést už mi přijde dost zoufalá a nejspíš se taky dost prodraží.
No ja si všetky kolesá vypletám, a následne si nechávam dotiahnuť a vycentrovať u jedného pána na dôchodku. Naučil som sa to sám, nie je to tak zložité, aj keď chápem že pre jedno koleso sa to človeku učiť asi nebude chcieť. Kúpiť hotové koleso som dávno vzdal, výber je mizerný, nejak sa tak ráta s tým že to v každom servise, a často aj obchode vypletú...
Rozdiel v náboji pre center lock a 6-dieru by som videl v tom, že kotúčov pre 6-dieru je na výber nespočet, ale zase montáž je jednoduchšia v prípade center locku, ak teda máte kľúč na to potrebný. Pasuje tam ten istý ako je na sťahovanie shimano skrutkovacieho viackolieska alebo doťahovanie matice na kazete a nie je drahý, oplatí sa doma mať si myslím.
Jednoduché nitovanie Vám bude podľa mňa stačiť, nestaviate zjazdový špeciál, napríklad Jumbo je fajn, a ak používate širšie gumy lepšie na ňom sedia. Špajle nerezové a náboj niečo okolo 15€ a bude to fajn koleso na dlhú dobu...
Omlouvám se s tím Dragonem, neuvědomil jsem si, že řešíš celou dobu kotouč, na V jako já.
AD centerlock/ 6 šroubů... Pokud již máte v rodině použité 6 šroubů, držel bych se jich - pro případ oprav , zkoušení co dělá problém atd.
AD kalíšek / jednoduchý nýt: pro mne (120kg + brašny) je jediným řešením kalíšek. Ale to zatížení bude u mne odhaduji dvounásobné.
Celkově jsou kola s kalíškovaným ráfkem tužší, resp déle drží vycentrování. Takže zřejmě by Ti jednoduché nýtování mělo stačit. Moje dcery mají dokonce ráfky bez nýtování, protože váha kola...
No ono právě to zatížení u mě nebude poloviční, ale +- nastejno. Jenom to kolo s motorem a baterkama váží přes 30 kilo. Kdybych někde sehnala zapletené kolo s tím dvojitým kalíškem a nejlépe s nábojem na průmyslových ložiskách, ale maximálně do 15 set (původní představa byla kolo do tisícovky), tak bych je koupila raději, ale zatím jsem nic nenašla ani za větší cenu. Zkusím se ještě poptat v servisu, kolik by stálo to zapletení z dodaných komponentů. Sama to raději dělat nebudu, ani manžel si nezaplétá kolo sám. Nevím ale, jestli ten ráfek Jumbo není pro moje trekové pláště moc široký, má 30 mm (zvenku) a já mám nyní 24 mm. Náboj by mohl být třeba tenhle: https://naboje.heureka.cz/novatec-do41sb/ Snad je kvalitní, četla jsem na náboje Novatec chválu, ale nevím, zda je i tenhle dobrý.
Stejně bych ale raději rovnou zapletené kolo. Jenže to mnou vybrané s ráfkem Remerx Top-disc nejenom že má pouze jednoduchý kalíšek, ale má náboj Shimano M475 a na ten jsem moc chvály bohužel nečetla. Manžel taky říká, že by byl lepší náboj s průmyslovými ložisky. Nestačil by třeba tenhle? https://www.cyklodiskont.cz/predni-kolo-force... Bohužel má jenom 32 děr, ale snad by to ještě stačilo (musím zjistit, kolik děr mám na ráfku vlastně nyní. Sice jsem na Force taky zrovna velkou chválu nečetla, ale pořád prý lepší než ten Shimano M475. Nestačilo by to pro moje účely? Nebo opravdu si to raději nechat zaplést Jumbo s tím Novatecem?
Moc to řešíš, je to přední kolo a na tom tvým měšťáku máš většinu váhy na zadním. Já mám na MTB kola s náboji Shimano Deore a ráfky Remerx Fastdisc, co sem před časem koukal byl za 1500 zadní, přední o něco levnější. Já sem míval přes 110 kg. Zadní kolo už sem zrušil, vytrhané nýtky, i náboj už je v háji, dost často sem to musel docentrovávat, několikrát prakl drát, ale přední kolo je netknuté, nemusím na něj sahat, přední kolo zdaleka netrpí tolik.
Presne tak je to aj u mňa. Predné bez dotknutia (leho predné 20",zadné 28') a na zadnom praskajú nerez dvojky (CN spoke). Mením za Sapim 2mm nerez priebežne aj na ceste a hotovo.
Možná to opravdu moc řeším, asi je za běžné jízdy na zadním kole opravdu větší zátěž a zatím kupodivu u mě bez problémů, i když nemám kalíšky žádné (ani jednoduché). Manželovi na starším kole, na kterém jezdí do práce, taky občas praskne drát na zadním kole, ale nikdy se prý nevytrhl. Zato na kvalitnějším horákovi letos už 2x zničil ráfek předního kola.
Za zapletení chtějí 500 Kč, takže koupit vše zvlášť a nechat si to zaplést se asi opravdu prodraží. Zkusím tedy asi koupit to kolo Force a uvidím, snad to nebude moc velký aušus.
Tak to sa asi dám na vypletanie kolies, to je nehorázna cena... Tu mi v servise vypletú zadarmo ak si materiál kúpim u nich. Nuž, iný kraj, iný mrav...
To už sa to hádam za tých 20€ oplatí aj naučiť, prípadne vypliesť a už dať len docentrovať a dotiahnuť. Ak za to nebudú chcieť "iba" 10€ :-)
Tak sem hodil dotaz do Google a našel servis co to dělá za 250 i za 3000. Ono zase kompletně zaplést kolo a vycentrovat s použitím tenzometru není akce na pár minut aby to bylo pořádně. Každopádně pokud chci kolo kolem tisícovky, tak se asi víc vyplatí vzít hotové strojně pletené.
Tohle bylo z jejich dílů, no tedy jenom ten ráfek, náboj byl původní. Přestože stál ráfek 15 set, tak si za vypletení řekli ještě 500, jsou v tom ale i dráty a nerezové niply. Koupení vypleteného kola vyjde prostě levněji, než si ho nechat vyplést. Např. tady nabízí oboje: https://www.cyklovybava.cz/predni-zapletena... Když si koupím zapletené s ráfkem Remerx Topdisc, nábojem Shimano M475 a s nerezovými dráty, tak zaplatím 949 Kč. Když si to samé navolím v tom jejich konfigurátoru, tak to vyjde na 1 445 Kč, takže víc než 1,5x tolik. Zapletení 360, dráty+niple - 324, celkem 684 Kč, to je ještě dražší než v tom servisu u nás.
Teď koukám, že v tom konfigurátoru lze navolit i ten ráfek Dragon s dvojitým nýtováním a nábojem pro kotoučové brzdy Novatec D041SB, pokud bych zvolila bílý, tak je vypletení zdarma a stálo by to 1 463 Kč. Jde o to, jestli ten náboj ještě mají, v eshopu uvádí, že je vyprodaný. Zeptám se a budu o tom ještě uvažovat. S černým je cena 1 877 Kč, to už mi přijde opravdu hodně.
Kúp trebaz toto a je to v pohode: https://www.mtbiker.sk/shop/kolesa-a-rafiky...
No vždyť jsem psala, že o něm uvažuji: https://www.cyklodiskont.cz/predni-kolo-force...
Jenom jsem na Force nečetla moc povzbudivé recenze, prý nic nevyrábí, jenom přeprodává pod svou značkou výrobky jiných, něco je kvalitní, ale zdaleka ne vše. Takže pokud by s tímto kolem měl někdo zkušenosti, budu za ně ráda. Bohužel nemá to dvojité kalíškování a jenom 32 drátů, bylo mi doporučeno 35.
Nevím, jak dlouho trvá vyplétání a centrování profíkům; pro mě je to zhruba na dvě hodiny. To by dalo 250 Kč/h hrubého - nic moc. Nehorázné ceny by podle mých měřítek začínaly tak na dvojnásobku.
Na druhou stranu, některé výplety jsou drahé i zadarmo - viz foto (nové kolo přímo z fabriky).
Asi tak, vedle cen za zapletení kola sem v některých cenících viděl hodinovou sazbu 500, což vzhledem k tomu, že to není mzda pracovníka, ale že to musí pokrýt náklady na prostory a vybavení. Pak je otázka, jestli se dá komplet zaplést a vycentrovat a proměřit kolo za půl hodiny aby to mohlo stát 250 Kč.
To, že je ráfek určený pro ráfkové brzdy, neznamená, že ho nemůžeš zkombinovat s kotoučem. Dragony s kotouči shodou okolností taky používám. Míchat nejde akorát kotoučový ráfek s ráfkovou brzdou.
Možná že to lze zaměnit, ale moc si nepomůžu, stejně bych si musela koupit zvlášť ráfek a zvlášť náboj, protože zapletené kolo s ráfkem Dragon pro kotoučové brzdy nekoupím. A podle toho co píše výrobce na svých stránkách, tak to kalíškování (i jednoduché) dělá u Dragona pouze jako nadstandard na přání, rozhodně to nebude běžně u všech.