Tak jsem se nakonec po dlouhých úvahách rozhodl, že opustím elektrokola a půjdu cestou hondy. Zkoušel jsem vyrobit velký tlumič-prototyp z novodurové trubky s kovovou houbou a je to tak tiché, že problém hluku téměř zmizel. Původní tlumič je proti tomu uřvaná záležitost. A to je ještě originál honda "tichá" oproti ostatním motorům.
Do rámu, před kliky potřebuji umístit motor a proto řeším stavbu vlastního rámu. Mám cočko, tig, vrtačku, brusku a takové to běžné nářadí. Takže se domnívám, že bych to mohl zvládnout.Objevil jsem stavby lehokol, ale nikde jsem nenašel rám na normální kolo pro vzpřímený posez.
Potřeboval bych poradit, jak vyrobit šlapací střed a jak na to, aby se závit nepokřivil při vaření k trubkám a to samé s trubkou na řízení. Nejlepší by byl ahead, na to je všechno k dostání.
A ještě by mě zajímalo, jaké trubky přesně koupit.
Máte někdo zkušenosti ?
U středu máš několik možnosti, buď použiješ mufnu originál, na kterou opatrně přivaříš trubky rámu, abys závit nezničil, nebo použiješ mufnu ze starého kola (pozor na průměry závitů), nebo navaříš trubku patřičných rozměrů a závitníkem středového složení vyřežeš závit. Poslední řešení je nejpohodlnější, ale současně i nejdražší. Nespoléhej ale na to, že ti někdo v servise závit nařeže. Jsou teď zvyklí řezat závity v hliníku a to je opravdu o něčem jiném.
takže je to reálné rám svařit, když jsem to nikdy nedělal ?
nepotřebuji jezdit moc rychle, takže nějaké vyosení by mohlo projít
Všechno je jednou poprvé. Ideální je, když každou trubku můžeš fixovat a nakonec všechny sváry vyžíhat, abys odstranil pnutí. Důležité je mít správnou geometrii rámu.
tak trubky nezafixuju, protože nemám přípravek a dělat kvůli tomu nějaký rám nebudu, to bych dělal měsíc
myslel jsem, že to svařím na stole a na zemi v dílně, paličkou a svěrákem dorovnám a bude
geometrii určitě zkopíruju z nějakého hotového rámu
Jsem si myslel, že chceš postavit kolo na kterém budeš jezdit.
Je mi jasné, že nebudeš stavět nějakou stolici na výrobu rámu kol. Pro začátek stačí mít rovnou desku (OSB, překlížka apod) patřičné tloušťky, aby se neprohla (popř. s výztuhami), na kterou nakreslíš rám a v místě svárů vyřízneš otvory tak, abys mohl udělat celý svár. Trubky pak zafixuješ objímkou, při nejhorším třeba vázacím drátem. Dělej jak chceš, ale je lépe hodinu přemýšlet a deset minut pracovat, než opačně.
tak jestli stačí osb deska a připevnit to drátem tak pak není co řešit, tomu se nebráním
myslel jsem, že se bavíme o nějakém stavitelném šroubovacím monstru, které používají výrobci rámů. do toho bych nešel
no a geometrii rámu nemám šanci vymyslet, jak naklopit přední vidlici, jak daleko šlapky od sedla a od řidítek, s tím nemá smysl experimentovat, to již dávno vymysleli a odzkoušeli jiní
já bych jen ten rám před šlapacím středem táhl rovně a teprve kan podélk kola nahoru jako oblouk. Ne šikmo nahoru od šlapacího středu přímo ke krku, jak se to dělá u všech kol. Takhle by vzniklo místo pro motor, jako to mají motorky a kola-choppery. Ale šlapací střed by byl na svém místě a dalo by se na tom normálně šlapat. Na chopperovi to prostě nejde, to jsem zkoušel.
OSB deska je nouzové řešení a při tvé geometrii rámu ti bude motor vadit při šlapání. Chápu, že chceš jezdit na motor, ale připravit se o možnost dojetí pomocí šlapání, je nesmysl.
šlapací osa bude o dost širší než standardní, takž na tom budu sedět jak na motorce a šlapání bu jen kvůli rozjezdu, pomoc při prudkém kopci atp.
ale pořád to bude lepší než mít motor na nosiči, nebo nahoře v rámu, tam už to nejde kvůli kolenům. čím výš motor tím musíš mít širší šlapadla dole
Ono na té křivosti rámu docela záleží. Já jsem ohnul na Favoritu přední vidlici o pár milimetrů a kolo samo stále táhlo do příkopu. Než mi to servisák ukázal a vysvětlil co mám vidět, tak jsem to ani nepoznal. Srovnalo se to ve svěráku jen rukou a hned to bylo OK. Ano, přední vidlice je nejcitlivější, ale na tom zbytku také závisí. Když to budeš mít křivé, tak to sice bude jezdit, ale blbě. Dá se to měřit, ale nevím, zda metoda s provázkem přes celý rám z jedné a druhé strany bude dostatečně přesná.
Poptej se v cyklo Bareš nebo u Štěrby. Uměj postavit kolo, tak tohle pro ně nebude nic novýho. Ušetříš si spoustu slepých uliček. PS já bych si to tam nechal rovnou udělat.. za těch pár ušetřenejch šušní mi rozbitá huba při rozložení rámu za jízdy nestojí.
jo až na tu cenu to určitě umí, kdybych neřešil peníze tak si to určitě nechám postavit
nevidím důvod, proč by se to mělo rozpadnout, když se to pořádně svaří a veme se již hotová geometrie, nechystám se přece něco bastlit z lešenářských trubek pomocí elektrod ze starého trafa
Motokárové rámy měli alespoň dřív ventilek.ram se natlakoval a tím byla zajistena kontrola sváru.jak nemají motokáry diferenciál tak to řešilo v zatackach překrucování ramu aby
Aby se v zatackach vnitrni zadni kolo zvedalo cimz ten ram samozrejme trpel.
Já bych se toho vaření docela bál.. i takovej machr jako Perič tvrdil, že když mu někdo vleze do dílny v okamžiku, kdy pájí (vše dělal do mufen mosazí) může dílo akorát vzít a po narušiteli mrsknout. A to bych řek, že byl "trochu" lepší stavitel než ty.
Určitě je to odborník, sice jsem o něm neslyšel, ale budiž.
Nevím čeho se tak všichni bojíte. Když se něco svaří pořádně a z dobrého materiálu, tak to nepraskne ani omylem. A jak tady pozoruji některé výtvory, hlavně lehokol dělaných na koleni, která normálně jezdí, tak nechápu proč ty obavy.
zkus použít google a zeptat se ho na Antonín Perič .....
Jestli chceš stavět z 2 mm tlusté obyčejné konstrukční oceli jako já, tak to opravdu není problém. Nízkouhlíková ocel se nezakalí a obalovaná elektroda ji prohřeje pěkně do hloubky, takže jestli ti ve svaru nezůstane bublina strusky, máš vyhráno a nerupne to nejspíš nikdy. A těžší váha není s motorem problém.
Jestli chceš nějaké kvalitní tenkostěnné CrMo a mít to i lehké, tak to už je vyšší dívčí. Jak je v oceli víc uhlíku, už se kalí nebo ohřátím ztrácí pevnost z původního tepelného zpracování, takže na hranicích svarů vznikne křehčí zóna, která ráda praská (viděl jsem i na některých továrně vyráběných rámech / komponentech). Elektrodou to nesvaříš (propálila by se skrz), takže jedině TIG, MIG/MAG nebo autogen, každopádně něco s lahví plynu. S tím už zkušenosti nemám.
Mám tig, mig/mag takže bych obalovanou elektrodu nepoužíval, to nemá smysl
a počítal jsem nějaké 1,5mm trubky, původně konstrukční ocel, ale pak tady padlo, že je lepší použít crmo. Každopádně bych nepoužíval nic zeslabovaného, protože kilo a půl u takového vehiklu nehraje roli.
Celé naložené kolo na delší cestu bude vážit kolem 45 kilo a bez motoru to stejně nejde reálně ušlapat. Když jedu na kole bez motoru tak mám 26 kilo komplet a je to v horách nebo v lese taktak.
Proti zkřivení závitů středové trubky se mi osvědčilo do nich před svářením zašroubovat staré vyřazené ložiskové misky.
Kdybych dělal něco podobného, sehnal bych si hotový rám a uříznul a předělal bych jenom tu jednu trubku, která to potřebuje. Ušetří se tím obrovské množství práce a nejspíš i ten svařovací přípravek.
ale jak rozšířit zadní vidlici na širší kolo, to už budu předělávat defakto celý rám
Vidlice se dá roztáhnout. Opatrně upneš do svěráku, opatrně zapáčíš za zbytek rámu a nakonec přiohneš patky, aby byly zase rovnoběžné. Klíčové je to slovo "opatrně", ale jde to. Ze 135 mm na 142 je to jenom o 3,5 mm na každé straně, to ještě není žádná divočina, kvůli které by hrozila ztráta vzpěrné pevnosti.
A ještě drobná poznámka: předěláním rámu zasáhneš do nosné konstrukce kola, takže už to z pohledu zákona nebude jenom jízdní kolo s přídavným motorkem, ale nejspíš moped. Nevím, co z toho přesně vyplývá, předpisy pro mopedy neznám.
Předěláním rámu opravdu poruší zákon. Když postaví rám nový, i s úchyty pro motor, tak zákon neporuší.
Podle zákona musí být motor vyndavací a nesmí se zasáhnout do konstrukce kola, jestli to chápu správně. Takže když si zkonstruhuju vlastní kolo s úchytama, tak jsem vlastně do konstrukce nezasáhnul protože tak byla dělanaá od začátku.
Ale je to divný teda.Nemusí být kola na silnici nějak homologovaná ? To bych si pak nesměl postavit vlastní rám.
Z úchytu jde ale pořád vyndat ne ? :-)
Moped a kolo s pomocným motorem je jasně rozlišené v zákoně. Já stavím kolo s pomocným motorem, které všechno splní, včetně rychlosti. Nikde není napsáno, že se musí pořád šlapat, ani kolik kolo má vážit, ani kde a jak musí být umístěn motor. Výkon, rychlost, objem a bylo zachováno jízdní kolo bez zásahu do konstrukce a motor šel odejmout.
To mi dnes sdělili na pčr, kam jsem speciálně kvůli tomu volal. Když někoho hlídka vidí a mají náladu, tak za ním chvíli jedou a hned se ukáže, kdo vyhlášku dodržuje a kdo ne. Když se jim to už od pohledu nezdá, tak ho zastaví, podívají se a když to vypadá podezřele tak chtějí vidět doklad k motoru.
No a komu vadí kola s motorem, tak nemusí do tohoto vlákna vůbec přizpívat. Může jít za Morcakem a tam vést žabomyší války o ničem.
Já bych se tady rád dozvěděl, na co si dát pozor a nechal si poradit.Protože se nechci stát průkopníkem slepých cestiček.
Děkuji.
Potřeboval jsem poradit, tak jsem položil otázku. Toť vše a nechápu, proč se v těchto specifických tématech musí angažovat jedinci, kteří tomu nerozumí a vlastně je to ani nezajímá.
Zřejmě nemají co na práci a baví je otravovat druhé.
ronda, bruca, brum, blbý řeči no a tvůj přízpěvek taky mimo mísu
takže mažu
Ty rámy jsou konstruktérem navrženy a vypočítány tak,aby snášely očekávané zatížení,zároveň aby se kolo dobře ovládalo a bylo ergonomické. Také bych se spíš přikláněl k úpravě nějakého stávajícího rámu,je to rozhodně menší konstrukční zásah,než stavba celého rámu bez patřičných výpočtů. Sice věřím,že se dá postavit hezké kolo,ale bál bych se potom různého kroucení toho rámu a únavových lomů. Takhle by toho rizika bylo alespoň méně.
A netušíš, kde sehnat crmo rám, nebo celé kolo 27,5+
za málo. Rám za 15 tisíc kupovat nebudu, to už je docela dost peněz.
To netuším,ale na Tvém místě pokud bych měl možnost využít nabídku šíravníka na ocelové rámy,tak bych ji využil. Podle Tvých příspěvků je vidět,že skutečně tou myšlenkou postavit motorové kolo,žiješ. Vykašlal bych se na úvahy,co se smí upravit a co ne,kdy to ještě bude kolo a kdy už moped. Myslím,že Policie by na silnici stejně nějakou úpravu neřešila,jestli to je zásah do konstrukce,nebo ne. Takové zkoumání by nastoupilo v případě nehody. Píšeš,že potřebuješ rám roztáhnout tak,abys tam dostal širší kolo. Tak bych zkusil,co ten rám snese. Závitovou tyč z železářství a roztáhnout to. Třeba zjistíš,že tam to kolo nakonec dostaneš. A když,tak upravit jen potřebnou část. Vždyť ty různé tříkolky se také nestaví od nuly,ale úpravou ze sériových rámů.
25-35 tisíc za rám na zakázku fakt nedám, to jsou příšerné ceny, on i normální ocelový rám seriový stojí 15 tisíc a navíc se mi ani nelíbí
kdyby se rám roztahoval, tak by nestačilo jen vzadu, ale muselo by se i vepředu a to nejde, protože normální rámy jsou do plášťů 27,5x2,2 maximálně a já potřebuji 27,5x2,6 až tři
na 26 ku nedám širší pláště, 29ka je také úzká a nějaké speciality jsou nezaplatitelné
Třeba by to šlo na nějakém tom starém rámu zkusit. Je třeba vzít do úvahy,že tím roztažením se vidlice zkrátí,vejde se tam menší kolo. Prostě ho zkusit roztáhnout,do té roztažené vidlice nacpat do toho nejužšího místa třeba špalek,upevnit ho tam a pak zkusit ten rám zase sevřít,jestli se to úzké místo roztáhne. Dole u středu by to kousek jít mohlo. Horší by asi byly ty postranní trubky nahoru k sedlové trubce. Tam by to pravděpodobně nějakou konstrukční úpravu potřebovalo. Odříznout je a podložit. Pořád by to ale mělo být snazší než z hromady trubek vyrábět celý rám.
díval jsem se na to a potřebuju to rozšířit všude o centimetr a půl, to roztáhnout nejde, muselo by se to rozřezat a svařit znova
zbyla by jen sedlová trubka a horní trubka ke krku řízení, jinak by se všechno muselo udělat znova
Pred rokmi som na skladačke potreboval roztiahnuť zadnú vidlu, aby sa zmestil BMX plášť./vyrobili sme trialový bike zo skladačky / Za stredovým zložením sme s bratom odpílili dolné rúrky, takisto vzadu pri uchyte kolesa. Odrezali sme z jokloviny rozmeru asi 20x10 mm, narezali pri rozšíreni na pneu a ohli + zavarili ako keby do striešky pri pohľade zhora /aby sa zmestilo koleso/ a koľko sa dalo zasunuli do rúrok a myslím, že autogénom mi to zvárač z rodiny zavaril. Nikdy sa to nezlomilo.
Dúfam, že sa to dá porozumieť.
Takže trubka od krku řízení ke středu také potřebuje úpravy? Nějaké držáky? Jinak nejjednodušší bys měl,jak Ti tady radí,uříznout tu vidlici od středu,kousek tam nechat,aby to šlo nasunout do sebe a vyrobit si to rozšíření. Ještě by potom stálo za úvahu promyslet ten řez,jestli to uříznout kolmo,nebo nějak šikmo,aby to pak ve výsledku šlo dobře sesadit dohromady a mělo to ten správný tvar.
Presne tak, kúsok sme nechali na oboch stanách . Pardon, toto mi vypadlo dopísať. Tá joklovina tam sedela vcelku presne možno trošku nahriatím to doladil. Už si presne nespomeniem. Bicykel som predal a fotku tiež nemám
tak jsem to ještě řešil s kolegou co vaří hliník a ten říkal, že to mám udělat z hliníku a bude to znatelně lehčí
jenže to se mi vůbec nelíbí, nevím, jestli by to drnčení motoru ten al rám časem nějak neprasklo
mě teda nikdy hliníkový rám nepraskl, ale je fakt, že elektromotor i když má 750W neklepe
jen vytahuje řetězy a to docela hodně
To se krásně řekne,vyrobit to z hliníku,bude to lehčí. Nejlepší by byl napřed nějaký prototyp s těmi zamýšlenými úpravami,který třeba nebude tak lehký,ale půjde vyzkoušet a případně ještě doladit,abys měl představu,jestli to je ono. A pak,až budeš spokojený,tak se pokusit o výrobu z lehčího materiálu.
hliník dělat nebudu, protože si ve sváření hliníku moc nevěřím :-)
S motorem to stejně nikdy lehké nevyrobíš,jen to může být méně těžké. Já bych začal úpravou nějakého starého ocelového rámu, vyzkoušet si to roztažení,abys měl představu,co ten materiál vydrží, rozřezat, vyrobit potřebná prodloužení a rozšíření, sesadit to všechno do sebe, svařit, otestovat a pak případně vyrobit nějakou definitivní, kultivovanější verzi.
Ještě jednou bych vyzval nudící se otravy, aby se realizovali někde jinde.
Jestli připadá někomu výroba rámu jako nesmysl a nikdy nic podobného nedělal, tak ať sem nepíše. Běžte za Morcakem a dalšími všeználky-odborníky se kterými se můžete handrkovat, posmívat se jeden druhému a vzájemně se urážet. Opravdu mě tyto pubertální výlevy nezajímají a ostatní diskutující také ne.
Já bych zrovna Rondu nepovažoval za nudícího se otravu a docela pokorně bych ho přizval do rady. Má s vařením a mechanickými úpravami hodně zkušeností. To, že ti někdo přizvukuje, ještě není kritériem hodnověrnosti a znalostí. To je nezištná rada k ryze technickému problému.
Podle toho jak prudí, tak ho za otravu považuji. Třeba je odborník, ale nechová se tak. Takže ať píše k věci něco konkrétního a třeba to k něčemu bude.
No a kdo si pořádně přečte předchozí diskuzi, tak určitě pochopí, že nepotřebuji odsouhlasovat a přikyvovat.Potřebuji se rozhodnout, jak pokračovat dál.