Zkusil jsem si elektrizovanou Kostku Tour s řízením motoru plynovou rukojetí, případně to mělo ještě tempomat. Dalo se to používat. Při lehké přípomoci se odraz značně prodloužil. Současně mi majitelka vyprávěla o zkoušení koloběžky s nějakým řízením odvozeným snad od síly odrazu, kde ta koloběžka cukala a blbě se jí zvládala.
Tak by mne zajímalo, jaké jsou principy řízení přípomoci u koloběžek. Je jasné, že to co se používá u kol nejspíš pro koloběžku nevyhoví. Také by mne zajímalo, jak silný, velký a těžký motor a k tomu adekvátní baterie má smysl ještě použít pro koloběžku, na které se má ještě jezdit klasickým způsobem, tj. s odrážením se, i když podporovaným motorem. Ta co jsem zkoušel se bez motoru chovala jako by jela v medu. Každý odraz byl bržděn a nechtělo se to rozjet. Zato v prudkých kopcích, kde jsme už tlačili, paní vedle nás stála na koloběžce a pomalu vedle nás jela. Když zabrala plynem, tak tam měla v mžiku 20km/h do toho kopce. Paní je lehounká, najeli jsme za dva dny 60km po horách na jedno nabití baterie. Nabíječku jsme zapomněli. Baterii má 130Ah a 40V. (doufám, že si to pamatuji) Výkon motoru už nevím, ale ona to nehonila, poněvadž jela dohromady s obyčejnými koloběžkami.
No a srovnání s klasickou bezmotorovou koloběžkou mi vychází tak, že na té klasické si člověk užije radosti z řízení a lehkého odrážení. Ta elektrická je už tak těžká, že je nemotorná a bez motoru strašně líná. schází na ní ta radost, pro které si člověk tohle primitivní odrážedlo pořizuje. To bude pravděpodobně u kola podobné.
Ja pouzivam 250/350W motor do predniho kola 26 palcu na 36V.
Ridici jednotky bud v cechach koupitelnou cyklosadu base ktera je vhodnejsi kdo preferuje porad sportovni jezdeni. Protoze tato jednotka ve trech volitelnych stupnich dodava zvolenou amperovou pripomoc. Na jednicku je z ni Pocitove v podstate pouze nejlehci Nozni kolobezka na svete. Ta pripomoc je resena ze krouzek s magnety ktery ma byt u klasickeho kola na slapkach kde je snimac slapani. Tak u te kolobezky ty magnety lepim na elektromotor toho predniho kola kde je predni vidlici snimac.
V praxi pak jezdis pripomoc v podstate porad jen na jednicku a pokud si chces pridat v kopci tak uz pridavas plynovou packou.
Tu pripomoc si ale na rozdil od kola kde ji vypnes tim ze prestanes slapat To tady z principu nejde tak tam musi byt zapinaci vypinaci tlacitko. Nevyhoda teto jednotky je ten. Ze nejde preprogramovat na vyssi rychlost nez 25kmh. Nektere jednotky ale pouze nahodne to omezeni nemaji. Uz vim o trech ale servis mi tvrdil ze to neni mozne. Tech pouhych 25kmh je vcelku zasadni problem pri spolecne jizde s cyklistou. Na rovince mu pak neni mozne stacit.
Druhy typ jednotky finguje trochu jinak. V urcitych volitelnych stupnich si pouze volis do kolika kmh bude pohon pomahat ale v kopci si pak pridava do maxima kolik regulator umi. To uz je takove spis motorkove jezdeni. Jen si volis rychlost jakou chces jet. Tady uz je tedy i zbytecny Tam davat tu pripomoc prez magnety. Tady jen navolis jak rychle chces jet i na packovy plyn. Pripadne abys nemusel porad drzet packu plynu odcvaknes si pri optimalni rychlosti tempomat. Na plne nabite baterie ale uz umi na rovinkach rychlost cca 35kmh vybita. Cca 30kmh.
Baterie se nam nakonec osvedcili s kapacitou 20Ah
Z ciny paralelne dve sady 10Ah.
Tech cca 20Ah je pak podle terenu na nejakych Ujetych 50/90 km.
Díky za poučení. Ta koloběžka, co jsem chvíli zkoušel, měla motorkářský plyn, na který citlivě reagovala. Ten určoval ampérovou přípomoc a nad to se přidávala energie odrazem nohou. Prodlužovalo to jízdu mezi odrazy. Také to mělo tempomat, který vlastně dělal totéž pro danou rychlost, ale ten jsem nezkoušel. Přípomoc do 25km nevadila, poněvadž se jelo s bezmotorovými koloběžkami.
A nestačilo by totéž i pro kolo? Prostě základní nastavená páčkou či plynem přípomoc a nad ní, to co se dodá šlapkami?
Ted ti nerozumim na co se ptas.
Nic mene pokud ta kostka na ktere jsi jel byla firemni uprava kolobezky kostka nejspis to bylo poskladane cca 500w motor a baterie tusim 16Ah To je koncipovane opravdu spis jako motorka.
V realu kdyz chces ujet nejake kilometry. Nejake Navratove kolecko Ono to pak i pri pohodove jizde vyjde na den na nejakych tech min 50km a ty se musis vejit spotrebou energie do tech 50 km. Takze ty v strmem kopci ve finale neresis. Ze mas na motoru maly vykon. Ty resis ze ten kopec radeji vytlacis bo by ti jinak kilometrovy kopec sebral energii pro 10 km po rovine.
Je potreba si ujasnit. Chci elektrokolobezku na ktere ma jeste vubec smysl odrazet se nohou ?pokud ano bude tam muset byt malovykonny motor. Chci jezdit na vykonnejsi kolobezce kde jen macham nohou klidne i jen ve vzduchu bo stejne to kmachani k nicemu nepomuze zvolis vykonnejsi pohon. Jednomotorovka mi hmoti cca 18kg. Dvoumotorovka necelych 30 kg. Na tom uz macham nohou opravdu jen abych se cestou nenudil. Ale zase je to neco jinyho neda se rict co je dobre a co spatne. Ja vozim v kosiku 11 kilovyho psa to bych tu jednomotorovku v kopcovitem terenu utavil bo je nemocnej a u toho sam moc nenabeha.
Jo jo, firemní úprava. Koupila si to paní sportovkyně, aby když jede s manželem nebyla stále na chvostu a na konci už nemohla. Takže rychlostně to musí stačit obyčejné koloběžce a vzdálenostně na den cca. 30km smíšeným terénem. Jejím požadavkům to vyhovuje, jen se zase tak moc nepovozí. Stále nám to nabízela, podezřívám jí, že hlavně proto, aby se mohla svézt na naší lehlé koloběžce. Ale na konci, když už jsme nemohli, tak na tom dojela sama dalších 10km, což se velice hodilo.
Záleží co má ta jednomotorovka za motor.Já jsem z krušnejch hor a jednomotorovka tahá mejch 100Kg a ještě jsem jí neutavil.
Joo to si musi uz kazdej sam za sebe porovnat v hlave co od elektrizovane kolobezky chce. Jestli aby to jeste stale byla kolobezka provozovatelna i na nohu. Tedy lehci mene vykonny pohon s volnobezkou. Mensi spotreba delsi dojezd. Nebo vykonnejsi tezsi pohon Kdy uz bez pripomoci je jizda nerealna a samozreejme i kratsi dojezd pokud tedy neni ta kolobezka kam to jde napchana baterkama. Takze motor tezsi a baterie nutne na provoz vykonnejsi kolobezky taky tezsi. Uz jsem to psal. Taky mam i vykonnejsi kolobezku. Ramem kolobezka jizdou pomala motorka umoznujici Bezproblemove ale zbytecne machat nohou. Ale mohu na ni zatim na turisticky znacene trasy. To bych na motorce nemohl.
Vse v jednom vymyslet nejde proto mam dve. jednu slabsi ale lehci druhou vykonnejsi tezsi. Teda ja mam jeste v elektrice maleho olprana 16/16 To je ale tak na poskakovani po vesnici. Oproti tem vetsim kolobezkam kola 26/20 je ten olpran jedovata svinka. To ale muze byt geometrii ramu. Malej rebel od kostky mi prisel stabilni uplne v pohode.
Ta jedovatost je daná závlekem přední vidlice, to znamená její geometrií. No a také délkou koloběžky. Kostka Tour s 26" kolem se chová už jako kolo. Kdežto malá Friday s 16" koly je proti ní mnohem obratnější. Ovšem ukázat směr odbočení, nebo při odrážení držet řídítka jen jednou rukou je u Friday už trochu obtížnější. Vždy je něco za něco.
Ten pidi rebel od kostky mi prisel opravdu v poho a jednou jsem se kousek svezl na takove te skladaci elektrokolobezce s opravdu pidi kolama a rizeni bylo naprosto v poho. Zadny problem jednou rukou ukazat smer odboceni. To bych si na tom olpranu nelajsknul ani nahodou. Ty rozdily v geometrii predni vidle ale budou asi minimalni. Kdyz tu svoji postavim vedle rebela okem se zda ze je to stejny.
Nicmene kamos klasicky nozni kolobezkar nadava i na geometrii kolobezek crusis takove ty hezke papouskovsky damske. Ne ze by to byli jedovate mrchy. Ale pry se take nechovaji stejne jako standartni kolobezky od renomovanych vyrobcu.
Závlek je vzálenost průmětu osy otáčení přední vidle a silnice od místa doteku pneumatiky se silnicí. Čím je ten závlek delší, tím je vidlice stabilnější. Takže se v tom uplatňuje sklon vidlice, prohnutí vidlice, velikost kola. Silničky mají závlek kolem 5 cm a na těch můžeš pustit řídítka a obléknout si bundu. Na horáku už je to horší, na malé koloběžce Friday je obtížné uvolnit jednu ruku.