Ahoj po vymene klasickych špalkovych brzd jsem zjistil ze po cca 10k kilometrech uz mam na rafku probrousenou kontrolni drazku tak ted uplne nevim jestli by nebylo vhodnejsi pouze na predni kolo to prekopat na lankovou kotoucovku nebo se na to vyprdnout a hold vymenit rafek. Muj teoreticky predpoklad je takovy. Ze packy by mohli v pripade lankove kotoucove brzdy zustat stejne jak na predek tak i na zadekˇˇˇdozadu kotoucovku dat nemohu.
Osobně bych do starého kola už neinvestoval peníze ani čas, když za pár korun lze pořídit kolo nové, u kterého brzdy i ostatní komponenty (pneumatiky, odpružení, přehazovačka, řídítka) a celková geometrie odpovídají aktuálním standardům. Staré kolo bych nechal jako dojížděcí na nákupy nebo na zastávku.
Proč ne, taky jsem si takhle staré kolo vylepšil a udělal mu radost přední kotoučovkou, když na vidlici byla ta možnost (vzadu ne).
Ale jenom proto, že mi staré mechanické kotoučovky zbyly, když jsem jinde přešel na hydrauliky a použitelná byla stejně už jenom jedna.
Jestli nebylo od začátku počítáno s kotoučem, tak se musí vyměnit i náboj - u mě navíc s dynamem (ten náhodou taky zbyl) a když už se má kolo přeplést, tak se nabízí vyměnit i ten probržděný ráfek.
Ale aspoň ta páčka zůstala stejná a zlepšení stojí za to.
Co je to klasická špalková brzda? Pokud tam máš MTB/trek V-brzdy, tak by páka měla být s MTB mechanickými kotouči kompatibilní. Moc se o mechanické kotouče nezajímám, ale co sem tak nakoukl do nějaké diskuse, tak slušné mechanické třmeny nejsou úplně levné, přední hydra Shimano MT200 stojí pod 500 (komplet i s pákou), což je podobná cena jako nejlevnější mechanické třmeny, kde se pohybuje jen jeden pístek, druhý je pevný.
Taky existují semihydry, ke třmenu vede lanko ale vnitřně je třmen hydraulický, taky ne úplně levné, třmen kolem litru.
Osobně bych neřešil, že nebudou páky stejné a pokud bych chtěl kotouče, tak bych v této situaci vzal hydry, na druhou stranu pro kotouč je potřeba jiný náboj a probržděný ráfek bude chtít vyměnit tak jako tak, takže výměně předního kola se nevyhneš.
Mam to na elektrokolobezce predni kolo motor 26 palcu s moznosti na motor namontovat kotouc. Predni vidli jsem tady na tu dvoumotorovou kolobrndu dal odpruzenou je tam prave i klema na kotoucove brzdeni. Na predni brzdu ˇˇpacku mam ale i vypinani pohonu. Proto nechci jit a nepujdu do hydrauliky. Financne to v ramci treba 3k vubec neresim. Kupovat nove rafky a platit preplejtani taky stoji nejaky peniz. Ja tam chtel dat lankovou kotoucovku hned od zacatku ale v servisu mi to rozmluvili ze lankova je na prd a kamos co mel kolobrndu s lankovyma kotoucovkama mi rikal ze v desti mu to vubec nebrzdilo. Ja se na te jeho projel za sucha a to stacilo brzdit malickem. Tak prave nevim.
Nevím jestli je nějaký funkcionální rozdíl mezi brzdou koloběžky a kola, hádám že ne. Když jsem před pár roky přešel z ráfkových brzd na mechanické kotouče, bylo to naprosto nesrovnatelné. Mnohem větší účinnost a výkon, není třeba prakticky žádná údržba (ráfky jsem co chvíli pucoval od sajrajtu), mnohem nižší provozní náklady, a hlavně už žádné pod sebou podřezané větve v podobě probrzděných ráfků. Véčka už bych nebral ani omylem.
Dost ale možná že kdybych z lankových kotoučů přešel na hydrauliku, mluvil bych teď stejně o mechanických kotoučích. To netuším, s mechanickými kotouči jsem spokojen, všechny nevýhody ráfkových brzd zmizely, po hydraulikách netoužím – i když nevím o co přicházím. :-)
Řekl bych, že přicházíš hlavně o složitější seřizování a údržbu, když nejezdíš žádný divočiny a spíš turistiku.
Pokud vím, tak u mechanik se musí podle sjíždění destiček průběžně seřizovat, to hyder není. A lepší hydry Deore a výš sou účinkem a snadností brzdění o dost jinde než mechaniky.
dvakrát za sezonu pootočím šroubem. Po dvou sezonách destičky vyměním. Když destičky měním, šrouby opět vytočím nadoraz.. strašlivá práce.
No me to taky mozek nebere proc by meli byt lankove kotoucovky problemovejsi nez spalkove brzdy. Verim ze kdyz to bude v kotoucovkach to nejlevnejsi co se da koupit. Tak s tim problem asi opravdu bude. Ze se treba prehreje a zkrouti kotouc. Ale to snad jde i na lankove kotoucovky koupit kvalitnejsi kotouc. Nebo kvalitnejsi desticky. Ale v cyklo servisu kde jsem se na to ptal mi to menit rozmlouvali. Jako zelankove kotoucovky jsou horsi nez klasicke rafkove brzdy.
Ta cena asi bude to klíčové, Alivio V-brdy funují dobře, mechanická kotoučovka za stejné peníze bude shit. Jako dobré mechanické se označují TRP Spyke nebo Avid BB7.
Mechanické dvoupístové i semihydraulické má i Force, ale u Force je to otázka jak se povedly zrovna ty brzdy, něco od Force je slušné a něco je šunt.
Jestli to tedy chapu spravne mel bych koupit dvoupistovou brzdu.
No koloběžku dvoupístek nepotřebuješ. I jednopístek tě spolehlivě pošle při prudkém zabrždění přes řídítka. Na koloběžce z principu neustojíš moc velkou brzdnou sílu. Podle mne jsou kotoučovky na koloběžce spíš výrazem toho je tam mít, než že by to bylo potřeba. V brzdy koloběžku snadno ubrzdí. Nevím jak je to u motorové a naložené. Ale stejně i na ní nejde moc intenzivně brzdit, poněvadž to neustojíš.
Jinak nějaké ohledně kompatibility páka vs brzda
https://bike.bikegremlin.com/1402/mechanical...
Nějak mi hlava nebere, jak by pohon (lanko, nebo hydra) stejnech destiček na stejnej kotouč ovlivňoval jak to brzdí, když se to namočí.
No to me prave taky ne. Chapu ze prez lanko to bude treba gumovejsi nez prez hydrauliku ale to by mi nevadilo. Asi to zkusim a uvidim
Já teda nechápu to odpojování pohonu na brzdě, tohle se snad na motorkách nevyskytuje ani v autech, přijde mi, že je přirozená reakce při brzdění plyn prostě pustit. Pokud až tolik neřešíš peníze a chceš tam nechat ten probržděný ráfek, tak bych se díval po těch semi hydro třmenech nebo kvalitních mechanikách, kde se pohybují oba pístky.
Kdyz mas cvakly tempomat tak ho prave vyrusi stisknuti brzdy.
Existujou i lankové kotoučovky dvoupístkové Force Dual Mtb. Cenově nízko. Vyměnil jsem si na kole Véčka za tyhle a jsem velmi spokojen.
I když mají drobnou konstrukční vadu. A tou je upevnění lanka v ose tahu jejich podložkou s otvorem. Začalo se mi mírně vytahovat lanko.
ŘEŠENÍM PROBLÉMU JE: Pouze otočit lanko o 90° kolem šroubu, utáhnout a již se nehne.
Prosím Tě a destičky používají jakého "standartu"?
Stejné destičky jako Shimano.
A provedení je jaké? NightRider to dal celkem popisně.
i pokud budeš dávat kotoučovou brzu, vyměň ráfek.
Pokud ne... no je to Tvoje huba na kterou spadneš až se ráfek odporoučí.
výměna ráfku není zase kosmická věda- zvládl jsme to jako 16.letý kluk. Jen mi to trvalo 3 odpoledne :-( - centrovat jsem moc neuměl - velmi pomalu.
Mám zkušenosti se dvěma typy mechanických kotoučovek od Force. Oba fungují s klasickými páčkami na véčka a stojí kolem pětistovky za kus.
První vypadá takhle a údajně už se nevyrábí:
http://nightrider.xf.cz/galerie/skladacka06.jpg
Je to takový masivní hliníkový ingot. Jedna destička pohyblivá, druhá pevná. Její poloha se šteluje inbusovými šroubky, dva musíš povolit, abys mohl otočit tím třetím (jo, blbá konstrukce). Jinak fungují spolehlivě a brzdí velice ostře, jedním prstem se dá na asfaltu bloknout 20" přední kolo se 160mm kotoučem (vyzkoušeno na vlastní kůži) a víc nepotřebuješ.
Druhý typ vypadá takhle:
http://nightrider.xf.cz/galerie/riksa05.jpg
Má pohyblivé obě destičky, takže se jednodušeji montuje a seřizuje se jenom šroubkem na bowdenu. Nevýhoda je, že jak se síla ruky dělí mezi dvě destičky, vychází poloviční brzdný účinek. Na bloknutí 26" zadního kola se 160mm kotoučem musím zabrat poměrně důrazně, na přední 20" na tříkolce jsem si dal radši 180mm a ani tak to není takový trhač asfaltu, jak jsem doufal. Po záběhu se to zlepšilo, ale na přední 26" kolo bych si nedal nic menšího než 200 mm.
Obecně: síla brzdy závisí na převodovém poměru mezi rychlostí pohybu páky a rychlostí pohybu destiček a je úplně jedno, jestli se k přenosu síly použije lanko, nebo kapalina. Nevím, jaké stoupání šneku mají jiné značky brzd než ty, které jsem vyzkoušel.
Mokrý kotouč brzdí o něco hůř než suchý, ale není to tak výrazné jako rozdíl mezi suchým a mokrým ráfkem. Navíc se kotouč rychle zahřívá, takže za pár vteřin uschne a zabere naplno. Některé kotoučovky za mokra pískají (v mém případě dvě z pěti), závisí to pravděpodobně na rezonanční frekvenci rámu a ne na druhu brzd.
Diky Moc za
info.
Tak dnes mi prisla lankova kotoucovka na netu jsem nasel nabidku pouze jeden mechanicky kus. Cca 800 kc. Trochu jsem musel ty uchyty probrousit a trochu kutit nic mene za sucha i ta obyc lankovka Kotoucovka fuguje urcite lip nez klasicka spalkovka. Zatim v zadnem pripade ale nejasam. Zatim fakt jen predelavka a par set metru zkouzky. Navic mi dnes s kotoucovkou prisel i paddelboard a vzhem k tomu jaky bylo vedro jsem nakonec jel zkusit o cem to je ten paddelboard a kolobezkovani po asfaltkach tady u nas vzdal.
ještě bych poprosil o technický dotaz
koupil jsem tady tu brzdu
https://www.spoke.cz/avid-bb5/?v=11046&...
o systemu štelování kotoučových cyklo brzd vím prdlajs, tady u té brzdy je snad neplácám nesmysly jeden pevný brzdný segment z jedné strany--doštelovatelný mechanickým otočným kolečkem, z druhé strany je podobné brzdné obložení které už primačkává na kotouč mechanizmus páčkové brzdy.. jak to mám správně seštelovat? nějak odhadem aby mezi brzdným kotoučem a mechanicky doštelovatelnou brzdnou destičkou byla nějaká minimální vule a když brzdím, tak ta destička na druhé pohyblivé strane přimáčkne ten kotouč k té pevně nastavené brzdoivé destičce?---přimáčknu, překroutím kotouč k té pevné vnitřní brzdové destičce ?
nemám s těmito brzdami zatím žádné zkušenosti, možná nejsem tedy ani schopný vysvětlit na co se přesně ptám, prostě o kotoučovkách na kolo vím prdlajs, jak to správně seřídit.
Napsal jsi to správně. Kotouč je trochu pružný, takže ho pohyblivou deskou na pevnou domáčkneš. Je to jen nepatrné zkřivení. Proto se nastavuje, aby mezera od pevné desky byla minimální, ale dostatečná, aby nepřidrhával.
ok díky za radu, jestli to ale tedy chápu správně, při sjíždění těch brzových desticek bych měl pruběžně i přiotočit ke kotouči přiměřeně i tu pevnou nepohyblivou destičku a ne jen jako na klasických špalkových brzdách jen přitáhnout lanko-na páčce brzdy ?
druhý dotaz, má smysl si dát do cyklovýbavy náhradní brzdné destičky?, případně řešit že některé jsou kvalitnější, jiné horší?upřimě mě by asi spíš vyhovovalo asi blátovější brždění spíš podobnější klasickému špalkovému systemu, aby to bylo podobné když přesednu z jedné kolobrndy se špalkama na druhou tady tu s kotoučovkou.ona mi ta brzdná schopnost špalku stačila, ale ted jsem činské špalky sjel, koupil nový, připlatil jsem si za lepší, ale co mě dostalo, pískají pořád i za sucha, to je opravdu peklo tak když ta montážní možnost byla, zkusil jsem na předek tu mechanickou kotoučovku.
Ano, doštelovává se to, ale ne zas až tak často.
Pro tebe vyhoví levnější, "měkčí" sorta destiček, tzv.organiky.
Jestli můžu z delší zkušenosti doporučit, pohodové a účinné desky s dlouhou životností za rozumnou cenu :
https://www.axit.cz/d148032_alligator_brzdove...
Například o něco levnější Force doslova mizí před očima, tyhle drží i při bahnu.
Sebou vozit desky má smysl asi jen při nějakých dlouhých výpravách, zvlášť pokud se jede i nějakým čurbesem. Na nějaké jednodenní výlety to nemá cenu, pokud se desky občas zkontrolují a nejsou už na hraně výměny.
Na ten přechod brzd si zvykneš. Také stále měním horáka s hydraulickými kotoučovkami a Favorita s ráfkovými čelisťovými brzdami, které brzdí podstatně hůř než véčka. Prostě to brzdí jinak a musíš to čekat.
Proč si nevzal ty BB7, kde chodí oba pístky? Koukám, že to sou jenom dvě stovky navíc.
Nenapadlo me to. Ani jsem nevedel ze bych mel koupit BB7.
Co jsem se zde docetl tak dva pohyblive pistky zase nemusi byt az takova vyhoda.
Na BB7 chodí taky jen jeden pístek.
Rozdíl je jen v tom, že na doštelování mezery pohyblivé destičky je tam kolečko navíc a nemusí se pokaždé seřizovat lanko na páčce - to stačí jednou za dlouhou dobu, když má vůli.
Výhoda je jistá - krok páčky a mezera mezi destičkami se po každém nastavení nezmenšují.
Ano, mám BB7 na elektrokole se zadním nábojovým motorem (od výrobce) a má regulaci vnitřní pevné destičky a vnější pohyblivé. Seřízení snadné, mezera mezi pohyblivou destičkou a kotoučem má být poloviční nežli mezi kotoučem a pevnou destičkou.
Pokud jde o funkci, je lepší nežli Véčka (mám na skládačce), ale horší nežli hydraulické kotoučovky (na fullu se středovým motorem), alespoň podle mých omezených zkušeností.
Můj osvědčený postup:
1) Brzdu přišroubuj tak, aby se ještě mohla na šroubech volně hýbat, ale bez větší vůle.
2) Pevnou destičku našteluj tak, aby okolo kotouče zbyla jenom minimální mezera (cca do půl milimetru celkem).
3) Zmáčkni brzdovou páku. Brzda by se tím měla sama srovnat do správné polohy na kotouči.
4) Páku pořád pevně drž a druhou rukou dotáhni šrouby, na kterých brzda drží.
5) Pusť páku a povol pevnou destičku tak, aby přestala škrtat o kotouč.
6) Podle potřeby došteluj lanko. Hotovo!
Možné pasti:
- Špatná vzdálenost brzdy od osy, hrana kotouče škrtá o třmen. Řeší se podložkami.
- Nerovnoběžnost destiček s kotoučem: povol šrouby a opakuj postup od bodu 3. Podmínkou jsou ty kulovité podložky, které umožňují volné naklápění.
- Pevná destička je povolená nadoraz a stejně pořád drhne: nadoraz povol pohyblivou destičku (lanko), povol šrouby, dotáhni pevnou destičku co nejblíž ke kotouči a opakuj postup od bodu 3.
- Pevná destička je nadoraz utažená a kotouč škrtá o kovové hrany okolo ní: to budeš řešit, až sjedeš destičky do mrtě :-).
Pevnou destičku našteluj tak, aby okolo kotouče zbyla jenom minimální mezera (cca do půl milimetru celkem).--------------------------------------------------------------------------------------------------
pokud se nepletu, v podstatě jde o to, aby pevná destička vystupovala nad konstrukci brzdy co nejblíž ke kotouči, ale jen na tolik, aby o tu pevně nastavenou destičku kotouč když nebrzdím nešoupal.
pak proti té pevné destičce už došteluji jak mi vyhovuje na páčce přítlak pohyblivé destičky a jak se bude brzda, jak pevná, tak i pohyblivá destička obrušovat, pořád budu dvojitě doštelovávat jak pevnou, tak pohyblivou destičku..
pevnou přetočením na závitu brzdy, pohyblivou klasicky na bowdenu, je už jedno jestli na šroubu páčky, nebo na šroubu brzdy, případně přitažením lanka. Myslím, že už je mi to jasné, trochu byl oser, že ta brzda ačkoli tam ta příprava a možnost jí tam dát byla , ale ten základní třmen uchytu brzdy se mi tam o milimetr nevešel, ale flexa a pásová bruska to vyřešila, jestli jsem v mikronech v uhlu mimo , to se asi vyřeší během zbrušování těch destiček, navíc je to asi i jedno, bo u kola to funguje jestli to chápu správně trochu jinak než u auta, kde je kotouč svatej a pořád rovně a přecestovává si brzdný segment, u tech cyklo jednopístovek si ta pohyblivá destička prostě nepatrně přitlačí--přiohne k té pevné destičce.
co mi ale ještě pořád vrtá hlavou, jak poznat, že už bych asi měl vyměnit brzdové destičky? u špalku to vidim, to že je včas nevyměním, to už je jiná věc že jsem pitomec :))
Poznáš to úplně stejně, když se podíváš do brzdy ze správnýho úhlu, destičky vidíš.. můžeš si přisvítit batekou.
To uvidíš. Ta hmota destičky postupně pomalu ubývá.
No a když to neuvidíš, může to dopadnout třeba takhle :-)
(trochu extrémní celodenní bahnění, zanedbané desky, navíc mizerné Force, naštěstí na hliníkovém podkladu)
Shimano má na nových destičkách 2 mm brzdné směsi, měnit se mají když zbývá 0,5 mm, určitě to bude podobné i u Avid. Nové kotouče mívají 1,8 - 2 mm, měnit se mají aby neměly pod 1,5 mm
Panove diky za rady. Jeste ale jedna technicka kdyz jsem to namontoval tak jak to vyrobce vymyslel a v ramci cinske produkce se jiste snazi dodrzet jakous takous toleranci. Ja mam pocit ze se tuneni nevyhnu bo mam pocit ze by ty desticky meli brzdit idealne po vetsi plose toho kotouce nez je videt na fotce.
Co tam máš za kotouče ? Je tam adapter ? Jaké kotouče jsou doporučené pro tyhle brzdy ? Taky jsem něco podobného řešil. Různé adaptéry pro Sram a Shimano, blízké, ale přesto rozdílné průměry kotoučů. Bylo potřeba to sladit a pak brzdí na celé ploše.
Byla to sada i s kotoucem v sade dve ruzne klemy pro uchyceni toho brzdneho systemu na vidli. Ale ja mel problem ze jsem tu jednu montazni redukci nemohl zbrousit aby mi to nedrhlo o kotouc. On neni zasadni problem abych to upravil. Jen mi neni jasny jestli to mam vubec resit ale podle meho ano.
Záleží, jestli ti to brzdí celou plochou destičky, nebo ne. Jestli celou plochou, tak není co řešit. Jen bys tu stopu posunul po kotouči. Jestli jen částí plochy, bylo by dobré to upravit. Nejspíš jiným adaptérem, případně snížit adaptér na strojní frézce, aby zůstaly zachované roviny.
Ok diky. Kdyz vyhodim ty jako by kulove podlozky mezi trmenem a mechanizmem brzdy tak se dostanu brzdovejma destickama na vetsi plochu toho kotouce. Souosost s kotoucem se mi zda ze je v pohode i bez nutneho doladeni prez ty kulove mezipodlozky. Diky moc za ty rady.
A nemají ty kulové mezipodložky naopak kompenzovat nesouosost mezi rovinou třmenu a rovinou kootuče? Ta nesouosost ti dělá to brždění jen kouskem plochy destičky. Já bych naopak se naopak snažil vyrovnat tu souosost těmi podložkami.
No kdyz ty podlozky vyndam tak se dostanu bliz na obvod toho kotouce. Vetsi plochou na jeho brzdnou obruc. Nesouosost zasadne neresim.tak jako tak je ten princip jednopostovek ze mechanicke oblozeni pritlaci kotouc na pevnou brzdovou desticku.
Jak to vypadá na kotouči bych neřešil, destičky nesmí přesahovat kotouč, časem by se neobrzděné části destiček mohly opřít o sebe a přestalo by to brzdit.
Uz asi dobry vyndal jsem ty mistickove podlozky tak snad to bude stacit a uz se nebudou desticky sjizdet jen castecne. Po ujeti par kilometru na ne kouknu. Dnes toho asi moc nenajezdim. Valecka u vody.
Ad první odstavec: jo, přesně tak.
Destičky je potřeba měnit dřív, než se skrz ně kotouč probrousí až k těm pružinkám, co je drží roztažené.
Jestli máš brzdu tak daleko od osy, že je půlka destiček mimo kotouč, tak nic neřeš a pořiď o číslo menší adaptér. Kdyby byl moc malý, přidáš pár podložek. Vyndavat ty kulovité podložky mi nepřijde jako dobrý nápad. Jo, a schválně zkus jednu věc: dát pryč adaptér a brzdu posunout tak, až se opře o hranu kotouče. Když ji pak poposuneš o milimetr až dva dál od osy, aby už se neopírala, tak to by měla teoreticky být ta správná poloha. Jestli jsi teď o centimetr dál (jak to podle fotky vypadá), nepomůže asi ani ubírání podložek.
Lama dotaz od člověka, který kotoučové brzdy nemá ale třeba by je v budoucnu chtěl:
Jak moc přesné musí být nastavení kola například po výměně nebo opravě duše? Ono to asi s klasickým rychloupínákem úplně přesně nepůjde, tak jestli není pokaždé potřeba doladit tu rovnoběžnost destiček s kotoučem.
Netřeba, prostě nastrčíš kolo do vidlice, utáhneš rycloupínák, zatočíš kolem a můžeš jet.
Největší zhoubou kotoučů jsou drátolamové stojany, které ten kotouč ohnou. Majitelé si to zpočátku neuvědomují a potom to zapomínají.
No alespoň mně, když u MTB vyndám přední kolo, se stávalo, když ho vrátím zpět, tak pak kotouč o brzdu cinká. Vyplatí se označit si, jak přesně byla osa náboje ve vidlici usazená a snažit se ji pokaždé natočit stejně. To problém vyřešilo.
Máš ohnutou osu.
V horším případě ohnuté nohy vidle.
Osa se dá vymněnit a pevná vidle srovnat.
Dá, ale ne každý to umí a má na to správné vybavení.
Na rovnání Favorití přední vidle stačí svěrák, rovná tyčka a oči, které to vidí. Nejdůležitější jsou ty oči, moje to nevidí. Jinou vidli jsem rovnat neviděl.
Většina lidí už dávno favorití šrot vyhodila, nebo pověsila zrenovovanej na zeď a na ježdění si pořídila pořádný kolo.
Jsou tady i horší případy, které jezdí nohama kupředu na jakési lenožce. Favorit je alespoň opravdové kolo. :D
No je.. ale z toho, na čem jsem seděl bylo suverénně nejhorší. Ne že by nebylo pěkný, ale materiálově bída (horší proti cesťákům z první répy), a když nešlo o nějaký závodní speciál, tak běžná produkce zoufalost i zpracováním. Tak často, jak jsem to tehdy opravoval, neopravuju ani ty svý 100 letý plečky. To bylo seřízení před výjižďkou, oprava po návratu, občas návrat pěšky, to když se zlomil střed, nebo prasknul rám...
Heleď, víš, že jsem tu svoji lenošku vyrobil z Favorita???
Teoreticky to možné je, ale v tom případě už od začátku, protože to dělalo ještě před první cestou autem a žádný větší náraz to kolo nepostihlo. Pokud tedy k ohnutí rychloupínáku nestačí díra v asfaltu a podobně? Každopádně to není problém, který bych hodlal řešit, když stačí správně natočit...
U kol s RÚ se může stát, že když je osa natočená jinak než byla, tak to nemusí sednout úplně ideálně, zvlášť pokud má náboj na té osce závit. Někde to řeší tak, že si tam udělá značku aby to tam dával vždy stejně, u pevných os ten problém nenastává.
Jo, s tímhle sem se dlouho trápil na dvou kolech s dlouho jetýma nábama. Byly jak turecká šavle, takže se to muselo furt rovnat a dávat do správné polohy. Pak šly do obou kol fungl Novatecy a rázem bylo po problému. Jak je tam prásknu je úplně fuk, brzdy sedí, nedřou, necinkají, byť jsou to ještě rychloupínáky.
Čili pro tazatele, není-li nic pokroucené, není ani žádný problém, žádné opakované nastavování.
U mechanických kotoučovek (Avid BB7), kde pořád seřizuju co nejmenší mezery, tak po sundání a nasazení kola musím vždycky nastavovat znova, aby nedrhly. Tohle seřizování je každopádně jednodušší, než zkoušet najít přesnou původní polohu kola ve vidlici, kdyby bylo jen tohle.
Když je ale řeč o kotoučovkách, tak se tím obvykle myslí ty opravdové, čili hydrauliky.
U nich, to potvrzuju, se nic takového neděje - mají větší mezery, takže hned tak nedrhnou. Navíc nové poloze s drobnou odchylkou od té původní se samy přizpůsobí, takže mezery jsou zase symetrické.
zatím mám s tou lankovou kotočvkou na předním kole naježděno v podstatě prd, pár desítek kilometru, neřeším variantu kterou jsem koupil, ale v principu i ta lanková kotoučovka opravdu lepší než špalkové brzdy.
Tak neco malo uz mam najezdeno a musim rict ze s lankovou kotoucovkou i kdyz treba ne tou nejvic nejvic nejlepsi velika spokojenost. Zadny piskani. Zadny pazvuky kdyz projedu se spalkama bahynkem bordelem. Opravdu spokojenost velika.