nemam zkusenost s lezatymi koly, provozuji cyklistiku expedicniho charakteru, tak prosim o radu pri vyberu kola. nikde sem nezjistil, jak se kolo chova plne nalozene. doporucte mi,prosim, ktery typ azub kola(max,4) by byl pro mne vhodny.dekuji za odpoved
Domnívám se, že rozdíl mezi Maxem a 4kou se týká především osobních preferencí. Max má pochopitelně lepší průjezdnost terénem a nárazy předního kola na kanály, obrubníky nebo kořeny jsou míň cítit. Na 4ku se zase lépe nasedá, může být malinko živější v zatáčení a ve zrychlení, protože přední kolo má menší moment setrvačnosti. Já jsem zvyklý na 20/26 konfiguraci a na Maxu mám dojem jako by se mu nechtělo do prudkých zatáček, ale ve srovnání s klasickým kolem je to pořád ještě agilní.
Dálkové cykloturictiky jsou oba modely schopné řekl bych stejně, je třeba si vybrat s ohledem na preferovaný typ cest, uvážit vlastní tělesnou výšku (osobě pod 175cm bych doporučil 4ku, i když ne že by to nešlo na Maxu), a hlavně si oba typy zkusit.
Můj Azub 2002 se s velkým nákladem chová mírně nehezky - rám není zcela tuhý, je to podobné jako by ti u nosiče na klasickém kole chyběl jeden šroub nahoře na vidlici a nosič pružil i s nákladem do stran. Dá se s tím jet, dokonce si po chvíli zvykneš na menší ovladatelnost tak, že si ji neuvědomuješ. Po sundání nákladu se pak divíš, jak krásně to najednou jezdí. Určitě to není nebezpečné. U modelů 2004 bude tohle ještě mnohonásobně menší problém, poněvadž mají tužší rámy z hliníkové troubele velkého průřezu. Nosnost nosiše garantovaná 50kg, pokud vím. Opět stejné pro oba modely.
Shrnutí: dalo se napsat jednoduše, že z toho, cos uvedl, je to jedno. Chtěl jsem ale říct, jakým způsobem to závisí na jiných faktorech. Musíš vyzkoušet, na kterém se cítíš pohodlněji. Ostatní rozdíly ve vlastnostech Maxu a 4ky jsou druhotné, poněvadž jsou malé. Kolo ti prostě musí sedět.
Jsem z Chrudimi a nedávno jsem viděl okolo jet chlapindu vleže na kole.Bohužel jsem si to nemohl prohlédnout,protože profičel okolo jako blesk.Strašně rád jezdím na kole ale mám špatnou bederní ploténku a tak od té doby na kole spíš trpím.Našel jsem si stránky AZUB a další jiné a strašně mě tento lehociped nadchl.Vyřešil bych svoje problémy s bolestí za jízdy a užil bych si jízdy mnohem lépe.Aspoň doufám.Chtěl bych se touto cestou zeptat,jestli neexistuje nějaký prodejce a nebo majitel lehokola poblíž Chrudimi abych ho mohl omrknout popř. vyzkoušet.Díky za odpověď Plong :o)
Pro tebe je bohužel nejbližší Praha. Přestože oblíbenost těchto kol stále roste, jediný sériový výrobce v republice (AZUB) myslím že stále ještě většinu toho, co vyrobí, vyveze do NL a D. Na jeho stránkách nalezneš adresy cyklošopů, kde od Azubu mají zboží. Kolo však koupíš jen v Uherském Brodě, Zlíně a pro tebe asi nejblíže v Praze. Kolik tam mají modelů nalezneš na stránkách prodejce: www.lehokolo.cz
Najdi si na to hodně času a vyzkoušej raději všechno a to i s přeštelováním pozice sedla na rámu, jeho úhel atd. To kolo má tak více jízdních vlastností, než si teď dokážeš představit. A hlavně: kup si potom to kolo, stojí skutečně za to :-)
Hallo Evino,
tak jsem zalezl do dílny a vyrobil si funkční lehokolo z horského kola.Rám jsem udělal podle AZUBU Max a spodní řízení.Nevěděl jsem jak budu sedět a řídit tak jsem tohle vyřešil jako variabilní a zkouším zkouším.Začíná se mi to líbit.Asi začnu dávat do prasátka a koupím AZUBA.Brousil jsem po internetu a nic co by se mi líbilo víc jsem nenašel.Inu zlaté české ručičky.Lehokolům zdar!!!!
Tak to gratuluji, poměrně rychle jsi do toho vpadl. Mohl by jsi poslat třeba nějaká fota? Ať vím, co jsi vykouzlil a z čeho. Já než se pustila do vlastního, předcházelo tomu několik týdnů příprav, vhodná společnost kolem mě a zajištění prostoru a komponentů, což navíc dělala ona společnost.
Jen teď nechápu, proč si ještě chceš kupovat AZUBa, když jsi s to si to vyrobit sám a na míru. Každopádně kola AZUB podporuji, takže máš-li na ně peníze... ;-)
Ahoj, letos v říjnu jsem měl ten samý problém. Ne s plotýnkama, ale s výběrem vhodného typu Azub. Naštěstí se tady na tomto webu našlo několik srdečných rádců a musím říct, že to bylo třeba, protože i když tě nechá dealer v Praze jezdit dosytosti v poklidných uličkách na veškerých dostupných typech, tak je to stejně málo a zůstává toho spousty na zvážení. Max kontra 4-ka a horní kontra spodní řízení. Takže 4 varianty. Co se týče Max proti 4-ce, je to o velikosti postavy především. Taky na Maxovi víc ležíš a máš výš nohy. Takže to vyzkoušej s tvýma plotýnkama a taky zkus co ti to bude dělat při rozjíždění, kde musíš zvedat nohy poměrně vysoko. Z Maxe mi po chvíli jízdy nohy začaly padat, ale to se mi stávalo i u 4-ky až jsem to vyřešil nášlapnejma pedálama a musim říct, že teprve teď je to pohoveníčko :-) Takže už víš, pro kterou variantu jsem se rozhodl. Ale jednoduché to rozhodně nebylo! Řízení jsem zvolil horní, protože preferuji lepší aerodynamiku a taky je to pro začátečníka bezpečnější, protože zrcátko ne horních řidítkách je v zorném poli a není nutno se dívat dolu (na zrcátko umístěné na spodním řízeni). Ale na léto plánuju dokoupit kit spodního řízení abych se lépe opálil :-)) Polohu sedla si i u 4-ky můžeš nastavit tak, že skoro ležíš, takže myslim, že 4-ka je to nej. Jenom mě trochu zarazilo, že mi prodali přední vidlici s měkkýma pérama i když věděli, že mám 85kg a že jim je výrobce neudělal s požadovanou tvrdostí. Takže příští týden musím do Prahy si to nechat vyměnit. No ale naštěstí jsem kousek od Prahy a tak to není zas takové neštěstí. Ale jak říkam, překvapilo mě to.
Měl bych tu několi dotazů na vlastníky lehokol:
1) Kolik jste najeli nejvíc km za jednu vyjížďku? (já - 60km)
2) Jakou jste zajeli nejvyšší průměrnou rychlost (já - 27km/h)
3) Jezdíte i přes zimu a jak ležáka udržujete, aby nekorodoval solí? Díky
1. Opava-Brno 175km s poměrně slušnou zátěží. Na K24 jsem ujel 312,4km za 24 hodin, v dávkách po 28,4km (1 kolo) s přestávkami a s 5 hodinami spánku v noci.
2. 30,2km/h na trase dlouhé 10,8km, v podstatě celé je to rovina podél Svratky (proti proudu), až na konci je několik set metrů prudce dokopce. Pod tím kopcem jsem měl průměr 31,2km/h.
3. loni jsem jezdil i v zimě, ale poměrně málokdy, do kontaktu se solí to snad ani nepřišlo (nikdy jsem nejel v posolené břečce, buď suchá silnic nebo čistý sníh). Nijak jsem to nechránil, žádnou korozi jsem dosud na kole nenašel.
Já jsem zvolil Max a taky si nestěžuju, naopak, až na problémy s nedořešeným mechanismem řízení (který je na Maxovi vlivem vyosení daloko více namáhán) , který ale Aleš stále vylepšuje a věřím, že brzy už to bude dokonalé. Padání nohou byl samozřejmě i můj problém, proto jsem si na vyzvednutí kola v UB rovnou dovezl svoje spd pedály, bez kterých bych tu první cestu do Brna asi nedal.
Otázky:
1) Jak tak lovím v paměti, nevybavuju si, že bych někdy za jeden den ujel víc, než těch úvodních cca 110-120 km z UB do Brna. Ale možná jo, navíc už celkem dlouho jezdím bez tachometru, protože přestal fungovat, ale určitě půjde opravit, takže nový nekupuju.
2) Průměrná rychlost..no dost to záleží na délce.. Cca 110 km (ne ta první cesta, jindy a odjinud) jsem jednou bez dotyku země (no vlastně jsem se jednou díval asi 15 sekund do mapy...) ujel napůl natěžko za cca 4 hodiny. Bylo mi divné, že pořád nejsu unavený až do chvíle, kdy jsem chtěl z kola slézt. Nemohl jsem ani chodit.
3) Přes zimu to bude stejné jako jakékoliv jiné kolo. Dle mých zkušeností (s jinými koly) akorát zrezaví řetěz, což mu ale zas tolik nevadí, akorát se pak musí pořádně namazat. Jinak na kole je většina dílů z hliníku, nerezu a gumy, která je navíc namazaná (myslím tu gumu, co "zapouzdřuje" ložiska), rám na nových azubech je taky hliník (s vyjímkou zadní a asi i přední vidle) takže nevidím problém. Akorát nevím, co bude dělat řetěz v trubce, když se tam dostane sníh. Na zimu (sníh) je každopádně třeba počítat s několikanásobnou spotřebou oleje, než v létě a projistotu snad promazat i místa, kde se normálně nemaže.
Mám 4 s horním řízením jako ty, a zrcátka pro jistotu dvě. S pérama problém nemám a to, když jsem v létě začal ležet měl jsem 125kg, po 1300km už "jen" 110.
odpovědi:
1) Dv. Králové - Horní Mísečky a zpět 117,5km (nahoře jsem ale posledních 1,5km strkal)
2) ještě jsem nepřekonal hranici 20 km/h (19,77) na 40 km okruhu, kde je u nás nejníň kopců, jako že jsou všude. Pro porovnání - na vzpřímeném kole jsem letos dosáhl jen 18,8km/h a to na něm jezdím už 50let a na lehu jen 3 měsíce.
3) V zimě, v břečce bych asi nejezdil. Na to mám do hospody starého favorita. Když mně v břečce předjede auto, tak mám mokré jenom nohy, na ležáku bych byl asi celej.
4) A doplním další otázku: kolik jste jeli max. rychlostí - já 69,5 km/h
4. Nejvíc 80,4 km/h cestou do Opavy natěžko, 79,5 na Dlouhých stráních nalehko a tehdy ještě bez ocasní krabičky. Na víc už nemám převody, nedokážu už víc točit nohama. Dalo by se myslím jet i stovkou, ale musel bych tam dát tak 65 zubů převodník. Ale to už bych se bál.
4. tak to zatím jen 60,1km/h. Zatím si na tom moc nevěřím, ale uvidíme.
Mám jednu zajímavou zkušenost. Předevčírem jsem si dal asi 15minut běhu, což pro mě znamená nekolik dní bolavá stehna (protože jsem naposledy běžel tak před rokem). Normálně mi nedělá problém jet hned druhý den na kole, protože při jízdě na kole se zapojují jiné svaly než při běhu. A tak jsem si dal včera 25km na lehokole a málem jsem ke konci umíral bolestí. Z čehož plyne - chceš-li na jaře na ležáku dobrý býti, běhej přes zimu :-)
Taky zjišťuju, že když sjedu na sedle trochu víc do lehu, tak je šlapání namáhavější. Jenže, jak si za jízdy zase poposednout víc do sedu? Ono je to asi taky o tom, že se víc pokrčej nohy a pak se zapojujou jiný svaly. No je to pro mně ještě oblast neprobádaná. Škoda jen, že jaro daleko....
-rychlost: 87 km/h (kdyby kopec a pán Bůh dal, tak by stovka nebyla problém)
-vzdálenost 150 km (Litva v létě 2003), na AZUB 3, naloženi cca 15kg
-průměrná rychlost na delší vzdálenost 25 km/h - opět Litva, opět 150 km, opět se 14letým synovcem, který měl celkově na lehokole ujeto 1250 km z toho 1214,5 :-) právě v Litvě.
-průměrná rychlost na kratší vzdálenost v ČR (cca 20km) byla 28 km
Lehačku mám od včéra. Jízda v zimě zatím 15 km.
Jinak na klasice mám max. 83 km/h (jednou v Alpách a jednou za náklaďákem s vlekem).
Nejdelší jízda v kuse 200km.
Nejvyšší průměr 30 km/h (s přestávkami a za mladých let).
Jsou i dlouhá kola,nejenom Azub.Možná lepší na záda.Jenom to má menší problém musíš si ho udělat sám.Já jsem z Kralup,ale to bude asi taky daleko.
Mám Max (celoodpružený) a kromě testování u výrobce v rámci výběru typů nemám žádné zkušenosti s jinými. Každopádně co můžu říct: Do terénu není problém, zvlášť, když se obuje do nějakých plášťů na horské kolo s drapákama. Horské kolo to samozřejmě není, nedá se skákat a nadlehčovat jednotlivá kola (nebo to jde, ale trochu omezeně). Ale pro rekreační jízdu do kopce a rychlé netechnické sjezdy nemá konkurenci. Jediný vážnější problém s kolem je pouze s trvanlivostí mechanismu řízení (do terénu chtít rozhodně nějakou co nejrobustnější variantu!! výrobce stále vylepšuje).
No a na dlouhé cesty s nákladem: Teď již mám těžiště posunuté více dopředu (vysunutím přední trubky), ale dřív jsem měl problém s prudšími kopci, že se mi kolo převracelo dozadu, a to právě hlavně s brašnami na zadním nosiči (ale jezdím občas opravdu hodně natěžko). Tedy ano, zadní nosič unese i 50 kg, ale rozhodně ne do kopce! Do kopců bych doporučoval doplnit kolo na vyvážení nějakými předními nosiči (třeba na přední vidli - nemám vyzkoušené, taky nevýhoda aerodynamická, ale kdybych jel jezdit třeba na Vysočinu po lesích natěžko, rozhodně bych nějaký řešil.
Ahoj, já mám AZUB 4. Na maxu jsem se svezl akorát na SportPragu. Rozhodoval jsem se dlouho a myslím, že jsem se rozhodl dobře. Jezdí se mi na něm skvěle! Četl jsem tu poznámku o plotýnkách. Tak z tohohle důvodu doporučuju!!! Mám blbou krční páteř a na klasice je jízda utrpení. Tady vcelku pohoda, jen po celodenní jízdě je to znát, ale to je tou stále stejnou polohou, mám to i v autě. Až udělám opěrku hlavy bude to jěště lepší. Jinak na dovolený, kdy jsme byli s přítelkyní na vandru na kole na dva týdny a tedy spoustu věcí sebou, jsem měl stejný problém jako Mc Torpedo, tedy do prudkého kopce snahu přepadávat dozadu. Při záběru se odlechčilo přední kolo a udržet rovnováhu, když řízení nereaguje, protože je přední kolo nad zemí a člověk rve pomalu z posledních sil, je docela sranda:o)) Taky jsem přemýšlel jak přesunout část zátěže dopředu, ale ono není moc kam:o( DO opravdu prudkejch kopců jsem to řešil jednoduše, slezl jsem a tlačil :o)) Ale na klasice bych asi udělal totéž, alespoň přítelkyně která cestu absolvavala na horském kole, to většinou vzdala zhruba v tu samou chvíli. Ovšem jinak je lehokolo (konkrétně AZUB 4) naprosto skvělej stroj, dopravní prostředek i zdroj potěšení a zábavy!!!
Na přenesení váhy dopředu by pomohl přední nosič. Zkoušel jsem ho osadit na MAXe, ale dochází ke zmenšení rejdu (kontakt s táhlem řízení).
No právě! Jakmile by tam člověk přidělal něco většího než pytlík se svačinou, tak to bude překážet :o(
Na svém Azub 2002 (jehož poslední fotky jsou na http://lehobrno.borec.cz) jsem testoval brašnu na nářadí, pumpičku, lepení atd. zavěšenou vpředu. Věšel jsem to úplně na čumák, zadní suchý zip šel mezi těmi stahovacími šrouby na výsuvný střed. Docela to fungovalo a nějakého půl kila co se vozí furt se přesunulo na opačný konec kola. Jízdní vlastnosti se určitě nezhoršily, myslím zlepšily, ale je to jen muj pocit. Moje brašna byla bohužel dost vysoká, takže při intenzivním šlapání z kopce se rozhoupala při prudkém esíčku a už se houpala pořád. Tím, že byla tak vysoká, do ní občas praštil konec některé kliky a to houpání do stran taky nedělalo dobře stabilitě kola. Nejhorší to bylo tak při 40km/h, pak už setrvačná energie roztočených kol roste tolik, že se to neprojeví. Při 70km/h (Ovčárna - Hvězda) už člověk musel vidět, že se to houpe, cítit to nebylo. Možná ještě zkusím použít nějakou úzkou podlouhlou brašnu, jejíž spodní okraj by nebyl víc jak cca 6cm od trubky. Tam nečekám žádné problémy. Bohužel je to ten pytlík na svačinu, kam se toho moc nevejde, ale když se tam dá to nejtěžší, co člověk veze, tak se to projeví. Otec pořád plánuje světélko s luxeonem na tužové baterky přidělané na stejném místě. Chci zkusit udělat to i ve verzi s malým úložným prostorem na drobnosti. Bylo by to na objímkách, ne na suchozipu, takže by se to nehoupalo. Takový malý nosebox:-)
Doporučuju vysunout šlapátka dopředu a adekvátně posunout i sedadlo. Já jsem to tak udělal a i cca 4-5 cm bylo dost znát.