Měla bych dotaz, nemůžu seřídit špalíky od brzd, jeden špalík drhne tak, že se zadní kolo vůbec netočí...nemohli byste poradit postup, kterého bych se měla držet? Brzdilo to vždycky špatně, ale teď už s tím kvůli drhnutí špalíků o zadní kolo nejde jet vůbec. děkuji.
Véčka mívají z boku šroubky, kterými se šteluje předpětí vratných pružin. Utahováním na jedné straně a přitahováním na druhé docílíš vystředění brzd vůči ráfku.
Já bych tedy jeden šroubek utahoval a na druhé straně povoloval. Při povolování je jen třeba hlídat, aby pružina ještě pružila. Nemá smysl oba šroubky dotahovat a zbytečně přetahovat pružiny. Stejně tak nesmí být pružiny volné. Nakonec by mohlo dojít k tomu, že by pružiny byly neustálým přetažením zdeformovány a přestaly by plnit svou funkci.
Chce to nespokojit se s nějakým,byť sebedůkladnějším seřízením před jízdou někde doma v garáži,ale mít nářadí s sebou a průběžně tu brzdu doladit cestou.
Co na té brzdě chceš ladit nástrojem? Když jí dobře nastavíš doma, aby pořádně brzdila, tak maximálně můžeš po cestě rukou nepatrně povolit bowden, poněvadž se to přehnalo s malou vůlí a v prachu to má tendenci škrtat o ráfek. Drobnou úpravu napnutí bowdewnu realizuješ rukou klidně i za jízdy. Ostatně nastavení brzd a přehazovačky je stejně nejlepší vyzkoušet krátkou jízdou někde mimo dopravu, aby ses mohl věnovat těm bowdenům a ještě je trošku doladit.
A nepíšeš tady sám vyzkoušet jízdou?
No ano píšu. Ale ne cestou na výlet, ale projížďkou třeba po dvoře.
Takže drhnutí špalíku nezkoušet jízdou rovně,ale jízdou do kruhu.
Nikoliv. Píšu, že testování kola se má provádět v takových podmínkách, kde se dá koukat 100 metrů jen na řetěz a kazetu a nehrozí srážka či pád do příkopu. Také když to nepůjde, tak se to dá snadno dostrkat do dílny.
Taky může být zatuhlý ten čep, na kterým je to rameno nasazený. Sundat, namazat a ne moc utahovat.
Čep brzdy by měl být dostatečně dlouhý na to, aby se podložka šroubu(popř. hlava šroubu) opřela o čep, aniž by blokovala rameno brzdy. Tedy pokud ten čep nějaký umělec neupravil.
A když to moc utáhneš, udělá se tam grot a už to nesundáš. Jak kdybych si to prakticky nevyzkoušela :-(
Vždyť jsem o tom psal. Utáhnout šroub neznamená ho dorvat klíčem, dokud se nepohne. Nejjednodušší měrka na sílu dotažení je pérová podložka a použití rozumu. Nebo jak píšeš-chybama se člověk učí, alespoň někteří.:-))
Pokud máš v rukách nas..no, tak jo. Ale většina lidí snad utahuje šrouby s citem.
Kdyby výše uvedené rady nezabraly, zkontroluj i kolo. Je nasazené ve správné poloze uprostřed vidlice? Je osa (matice nebo rychloupínák) dobře dotažená? Je v pořádku výplet? Není to tak dávno, co jsem viděl zadní kolo, které drhlo o brzdu, protože mělo nenápadně popraskaných asi pět drátů.
Furt jich tam zbylo dost, žádnej důvod ke smutku. :-)))
https://www.youtube.com/watch?v=gg4zMLjIIMA