Kolik jste měli defektů na "jedné" cestě?
K téhle otázce mne vede uplynulý víkend. Výměna rozpáraného pláště na zadním kole, lepení přední duše, přední brzdové destičky hlásí odchod do věčných lovišť, lepení zadní duše (pod novým pláštěm) a nakonec výměna zadní duše (uspěchané lepení)...
3 dny na cestě, najeto 135km, takže žádný extrém.
Manželka samozřejmě celou dobu bez defektu :-)
Brzdové destičky jsem tak nějak očekával, ale to ostatní bylo překvápko :-)
Měli jste to někdy podobně?
Psal jsem to v sobotu v tématu jaké to bylo. V pátek 3.7. se mi podařilo píchnout přední kolo o trn a když jsem ho zalepil a napumpoval,tak jsem ještě s pumpičkou v ruce zkusil zmáčknout zadní kolo,abych ho případně trochu přihustil a ono bylo prázdné také. To se podaří málokdy. Od pátku při každodenním ježdění bylo zadní kolo znovu píchlé včera. Přemýšlel jsem,kolikrát jsem před nějakými 30 lety píchnul Ukrajinu a mám pocit,že za nějakých 5 let asi jednou. Buď byly tehdy lepší silnice,nebo lepší duše a pláště.
Tím, že bylo míň aut bylo i míň bordelu na cestách a krajnicích. Dnes se válí všude střípky. drobné ostré kamínky a vlasové drátky. Přesto všechno mám asi štěstí- jezdím pláště i duše Schwalbe a běžně najedu nejméně 10-12000km bez defektu po cestách různé třídy i povrchu...
Zase bylo třeba víc hřebíků z dřevěných sajten :-)
...když byla horská kola, už nebyly moc uklizeny krajnice. Když jsem jezdil na Favoritce, tak v šedesátých letech byl ještě cestář s přiděleným úsekem k údržbě v každé vsi. Krajnice byly zametené, příkopy vysečené a vyčištěné- a to se v zimě sypalo škvárou, jediná mechanizace byla lopata a kosa!!!
Co si tak pamatuju, nebýval v té době defekt na autě žádnou vzácností (rád jsem jako malej "asistoval" u garážového lepení horkým flekem) a rezervy se na embuchách tahaly co chvíli. Dneska je to spíš vzácná výjimka, když někde někdo mění kolo. Já už ani nepamatuju, kdy jsem měnil naposled (nechci přivolávat) nebo u koho ze známých jsem viděl tuhle kratochvíli provozovat. A nebylo to jen mizernějšíma gumama (měly na tom samozřejmě svůj podíl), ale něco je muselo propíchnout.
Z toho člověk neměl strach,vyměnit kolo. Já se nejvíc bál,když jsem po maturitě nastoupil do St.st.Křimice,nositele Řádu práce,že píchnu zadní kolo u traktoru. To by byla věc! Párkrát jsem to viděl,když babky v kravíně vyhodily zlomené vidle,nebo kopáč do hnoje a někdo to potom na poli nabral. To potom byla akce pro půl dílny.
Jsem výměnu zadní duše na traktoru měla u praktické zkoušky, to se ještě dělala i technická část. Měla jsem na to pomocníka, ale dalo nám to zabrat :-)
Tak stará snad nejsi kdy se tohle při zkouškách dělalo. Už ani v předvojenských kurzech se v té době tohle dávno nedělalo. Maximálně se muselo umět vyměnit kolo, ale ne výměna duše nebo pláště.
Jsme to měli ve škole a dělala jsem školu na traktor dokonce dvakrát. Někdy v šestnácti na Slovensku, ale něco se tam nějak vyvrbilo, že jsme měli závěrečnou zkoušku dělat až o prázdninách, a to jsem tam teda na to nejela. Takže jsem si to zopákla v Česku. A dělali jsme i tu technickou, výměnu duše u traktoru fakt nezapomeneš :-)
Jo takhle, ve škole. Já myslel, že jste to dělali při řidičáku.
No, při řidičáku. To se dělaly testy, jízda a technická. Na technickou se losovaly otázky. Třeba tu jízdu si vůbec nepamatuju, ani ty testy...
Ale pamatuju si, že hned druhej den, co nám dali řidičák, tak ho spolužákovi sebrali. Machroval, naháněl se na fichtlovi s autobusem, kterým jsme jezdili do školy, a ten šofc ho hned při příjezdu do města nabonzoval policajtovi a ten mu ten řidičák sebral :-))
Jsem se snažila dohledat, kdy se ta zkouška rušila, ale ještě i v předpise z roku 1980
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1980-174/zneni-0
to tam je (starší jsem nenašla):
Rozsah zkoušek z odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel se stanoví takto:
f) řidičské oprávnění skupiny T:
- předpisy o silničním provozu - 1 test,
- nauka o motorových vozidlech a jejich údržbě - 2 otázky,
- provedení údržby určené skupiny nebo ústrojí motorového vozidla v praxi nebo na modelu - 1 otázka,
- řízení motorového vozidla;
Kdy se to zrušilo nevím.
Jo, jenže to jste měli řidičák v rámci výuky ve škole jako součást vzdělání.
Zkouška ze znalosti vozidla a agregátu a otázky z techniky byly určitě až někdy do devadesátých let. Já ale psal o výměně duše a pneumatiky, to už nebylo snad někdy od roku 1970 a snad jen teoreticky, ale určitě ne prakticky, alespoň ne na nákladních autech a už vůbec ne na osobních.
Pokud vás tím na traktoru trápily, tak to byla nejspíš čirá úchylárna vyučujících a zkoušejících v rámci výuky a řidičáku ve škole. Kdo si dělal řidičák na traktor (nákladní auto), tak něco podobného po něm nikdo nechtěl.
Ale v tom předpisu to máš jasně napsané:
-provedení údržby určené skupiny nebo ústrojí motorového vozidla v praxi nebo na modelu - 1 otázka,
My jsme to měli v praxi, ne na modelu :-)
U béčka to není, tak si to nemůžeš pamatovat.
Já dělal céčko 86 a to už bylo čistě akademicky, bez ušpinění rukou. No a přezouvání, snad kromě motorek už někdy od začátku osmdesátek, s příchodem radiálek, patří do pneuservisu.
Tím neříkám, že vás na tom nemohli z nějakého rozmaru nechat zacvičit, ale běžné to rozhodně nebylo.
Proč z rozmaru? Sedlák potřebuje traktor a vyměnit plášť či duši je občas potřeba. Se to na statkách normálně dělalo, to se neposílalo na opravu do Zetoru. A na každým kolchoze byla vybavená dílna. Já nevím, jak to dnes dělají zemědělci, myslíš, že se to už teď nemění? Nebo s tím jezdí někam do servisů, když mají defekt na poli? Budu se muset kluků zeptat :-)
..."Jak se dostat od defektu na kole k traktoru"... :-O
Já nepsal o béčku, ale o nákladních autech a traktorech, takže pamatuju a dost dobře.
Já fakt nevím, co ti mám na to odpovědět. Jako že jsem senilní a nepamatuju si, nebo chceš snad říct, že si vymýšlím? Opravdu nevím...
Ty si nečetla co jsem psal?
To je prd. Pamatuju, jak jsme na vojně přezouvali Tatru 815 VVN - osmikolku. Aby jsi dostal starou gumu z ráfku, přejížděli jsme ji vétřaskou. :-)
Na sestřelení pneumatiky z disku používají v pneuservisu lis, když to člověk potřebuje udělat sám,tak na to je právě nejlepší traktor. To kolo si člověk položí někam,kde ho zapře o překážku,předním kolem traktoru,na které z kabiny spodním oknem dobře vidí,na něj opatrně vjede a objede kousek kolem disku. Tím pneumatiku zmáčkne a sestřelí. Pak už ji montpákami vyzuje. Zouval jsem takhle přední traktorová kola i kola na osobák.
Zajímavé. Já, protože jsem mladší, si pamatuju jen ty zarostlé pangejty. Ještě když jsem bydlel v Čechách, tak občas byly nějaké vysekané - na seno pro králíky či kvůli akci Mléko teče z luk, ale tady ve Výběžku se začaly pravidelně sekat až v devadesátých letech, kdy už na to měli silničáři mašinu.
Podle mě je to sporné, protože čím víc jezdí aut, tím rychleji a spolehlivěji nejostřejší bordel "vychytají" do vlastních pneumatik, a asi i na krajnicích, protože většina silnic přestává svojí šířkou autům stačit, takže to často valí i mimo asfalt, aby se vyhnula.
To jsme vysbírávali s autoškolou při prvních jízdách. Vytřeštěné oči,křečovitě sevřený volant a pocit,že minimálně polovinou auta jsme v protisměru. Někoho nešlo stále upozorňovat,aby jel dál od kraje. Někteří žáci se chystali rozbrečet a chtěli skončit. Takže člověk se musel tvářit spokojeně i když pravá kola jela téměř po hraně příkopu a motor kvílel na dvojku na plný plyn. Horší bylo potom vysvětlovat šéfovi těch několik defektů týdně.
Jo autoškola, to bylo něco. Nejdřív jsem nevěděl, proč instruktor ve vejtřasce při mnohém mém meziplynu vykřikuje čísla. Nebo rozjezdy do kopce bez ruční brzdy, toho kvílení! Ale poddalo se to nakonec.
Tak o prodlouženém víkendu objednaný na jízdníkola-shop nový plášť a nová duše ve Vracově u Hodonína a dnes ve 13.10hod mi přišla SMS že už to mám v Plzni v Zásilkovně a mohu si to vyzvednout. Tomu říkám rychlost. V Zásilkovně mají do 15.00 hod. pauzu,tak ještě pouvažuji,vzhledem k nejistému počasí,jestli se pro to rovnou nezastavím na kole a nepojedu si to rovnou do garáže přezout. V kočárkovně,nebo před panelákem, se mi to přezouvat nechce.
Tak plášť i duši mám doma,od včerejšího odpoledne pršelo. Je to plášť Duro HF-124,made in Thailand. Jen jsem čekal hlubší vzorek,alespoň na obrázku tak vypadá. Ve skutečnosti má asi 2mm. Tak nahradím čínskou pneu thajskou. Když nic jiného,tak je alespoň nová.
Tak odpoledne teplo a slunečno,bez dalšího defektu jsem dojel 7km do garáže,kolo vymontoval a zadní kolo komplet přezul. Z mého elektrokola je vůbec problém to zadní kolo vyndat,protože na zadní ose drží stojánek,je tam nábojový motor a po obou stranách PAS senzory. Také napájecí kabel toho motoru nemá žádnou zásuvku a vede až k řídící jednotce,takže nejde rozpojit a kolo si odnést. Proto je na cestě lepší lepit defekty bez demontáže kola. Stav původního pláště viz obr. Doufám,že teď to nějaký čas vydrží.
S novýma pneu zpravidla ujedu několik tisíc km bez defektu. Jeden náhodný defekt neřeším, ale jakmile se sejdou tři čtyři, měním pneu.
Viděla jsem tady snímky plášťů sjetých až na vlákna, to se mi nikdy nepodařilo, plášť přestává být odolný mnohem dřív. Na druhou stranu najíždím na těch pláštích dost:
- na treku jsem zatím měnila 3x, vždy po cca 6-7 tisících
- na Favoritce poprvé po necelých 10 tisících (ke konci 3 defekty v rozmezí jednoho měsíce, předtím za dva roky 1), teď měním po 7 tisících (čtyři defekty v měsíci, předtím víc jak rok bez defektu).
Přikládám fotky silničního pláště z Favoritky. Jedná se o 23 mm plášť Schwalbe R Lugano Active line K-guard (teď to myslím prodávají pod specifikací Endurance v 25 mm)). Na první fotce je skoro nový (najeto cca 200 km), na druhé a třetí je ten sjetý. Je vidět, že hmoty je tam pořád ještě habakuk, ale je to zteřelé, popraskané, nalezou do toho kamínky a ostřejší kousek se promačká až k duši. Dle mého názoru je to prostě špatnej materiál běhounu, ale za ty peníze čert je vem.
Prostě, jakmile začnu lepit, vyměním pláště. Venku jsem nikdy nelepila, vozím náhradní duši a lepím až doma. Jen jednou se mi podařilo najít dirku na vytažené a nafouknuté duši sluchem a citem pro prodící vzduch, jinak vždy až pod vodou. Vůbec si nedovedu představit hledat defekt v duši na nesundaném kole, natož to tam lepit. Tohle teda obdivuji.
Nechceš zkusit nějaké lepší pláště? Zrovna Lugána je to nejhorší co Schwalbe dělá. :-)
Byly za dvěstěšedesát kus, 7.000 km je slušný, přední ještě drží, jsem vyměnila jen zadní a letos bych to měla v pohodě dojezdit a na příští rok dokoupím jednu novou, až se ta zadní v půli sezóny sjede.
První pára jela skoro 10.000. Defekty vždy až poslední měsíc (cca 600km) před výměnou. Dívala jsem se na Durana, ale aby se to vyrentovalo, musely by vydržet 15 až 20.000, to nevydrží. ebo je budou muset někde slevnit, z 400 kus bych je vzala.
Ale máš pravdu, že oproti těm prvním jsou ty pozdější horší už na pohled i na omak. Prostě něco udělají, a pak to začnou šidit.
Co třeba nové Ultra Sporty?
https://www.koloshop.cz/pneumatiky,-plaste...
Určitě mají jízdní vlastnosti lepší.
Tak jízdní vlastnosti asi ani na afoukanejch 23mm po asfaltě nepoznám, takovej fajnšmekr nejsu. Ale já si něco vyberu, musím obouvat tři kola, tak to už máš 9 pneu, když to vemu po trojici. To se pak vyplatí to vzít všechno v jednom kšeftě. A drátěnou patku nejlépe v místě. Drátěný patky si vyzvedávám osobně. A aji když si koupím super kusy za mastné ceny, tak to zas nebude to pravé ;-)
Už to dns vidím jinak, jak před pěti šesti lety.
Určitě na podzim budou ceny jinde jak teď, to tak je každej rok. V poměru cena/výkon na Růženku to Lugano klidně vemu zas, nemám na to výtky, jezdím s tím po lese, po písku i po kamínkách, no problem.
Ale kouknu na něco pro Messnera. Zatím je obutej na tom, s čím přišel, nějaký ESPOIR SPORT s ochranou Blackbelt, se musím podívat co je to zač. Údajně měl najeto 2000, teď má dalších 500, tak uvidím, jak dlouho to vydrží, zatím mi to připadá "jako nové". A možná to pak sjednotím s Růženkou, někde mají i množstevní slevy od 5 kusů vejš...
Letos mají nějaké nové Lugano II Endurance
https://www.schwalbe.com/en/road-reader/lugano...
a stojí to furt 250 Kč
https://www.koloshop.cz/pneumatiky,-plaste...