Bezpečný boční odstup vozidla předjíždějícího cyklistu a jeho číselné vyjádření v zákonné normě vyvolalo bouřlivou diskuzi, tak zakládám téma přímo na to.
V našich podmínkách se uvažuje o čísle 1,5 m.
Toto číslo určitě není nic od boha daného, ale dospělo se k němu z různých stran.
Na jeho hodnotě se určitě podíleli znalci - byl tady např. odkaz na blog absolventa Ústavu soudního inženýrství (ÚSI) při VUT v Brně, Ing. Františka Kouřila:
http://franko.blog.cz/1102/bezpecny-bocni-odstup
Určitě se tím zabývali znalci i v jiných evropských státech.
Boční odstup vyjádřený hodnotou 1,5m figuruje v legislativě největších evropských zemí, na kterou dávala odkazy Lanna.
Německo:
https://dejure.org/gesetze/StVO/5.html
"Odkazuji vaši ctěnou pozornost k odstavci 4, ale také k odstavci 6.
Zákon se musí číst a chápat jako celek:-))"
Francie:
https://www.nakole.cz/diskuse/28750-cyklonovela...
Španělsko:
https://www.nakole.cz/diskuse/28750-cyklonovela...
Řešit proč a kdo toto číslo do příslušných norem dostal mi přijde zbytečné. Jedná se o demokratické státy, kde legislativní normy schvalují volení zástupci a zpracovávají je vzdělaní právníci. No, asi měli nějaké důvody, proč to tam dali a demokraticky si to tam schválili.
Za odstup 1,5m v naší legislativě se staví i u nás určitě známí profesionální silniční cyklisté: https://www.jedenapulmetru.cz/
Byť je ten jejich web příšerně pomalý, dá se na něm dočíst zajímavá statistika (viz. obrázek). Můžu hochy podezřívat z čehokoliv, ale určitě je nebudu podezřívat z neumění jezdit na kole po silnici a z nějakého aktivistického prudění řidičů.
Za sebe můžu říct, že JSEM PRO uvedení konkrétní hodnoty bezpečného odstupu od cyklisty při předjíždění v hodnotě 1,5m. Svůj názor vyjadřuji zakoupením samolepky projektu "Jeden a půl metru" a našitím loga projektu na mou cyklistickou vestu.
Ring je volný! :-)
Striktní vzdálenost 1,5m je podle mne dost sporná. Dosavadní úprava by byla dostačující za předpokladu, že by ji řidiči dodržovali v praxi. Každý cyklista jistě několikrát zažil předjíždění kamionem s delším návěsem(jedoucím kolem 80km/hod). Vzduchový vlna před ním tě nejdřív snaží "hodit" směrem ke krajnici/do příkopu a za ním tě "pytel" vtáhne ke středu. Navíc i když dodrží vpředu 1,50m v zadní části to už těžko "ustráží". U os. auta je to snadnější uhlídat i kontrolovat. Spíš bych se přikláněl k dodržování bezpečné vzdálenosti podle rychlosti předjíždějícího vozidla. Pokud pojde v obci nebo s omezením- stačí i vzdálenost daleko menší, jen ji dodržovat!!!
Nálepku ať si koupí a nalepí kdo chce. Kdyby se něco takového schválilo,tak to téměř úplně zastaví provoz ve městech a prodlouží to stávající kolony.
A to máš podložené nějakými zkušenostmi ze zemí, kde to již zavedli, nebo je to jen nějaká tvoje utkvělá představa?
To není až tak vzácné. Stačí nějaký 3 cyklisté v odstupu 50 až 100 m na obousměrně frekvetnované silnici po které jezdí také nákladní auta. Během chvíle máš 2 km stojící kolonu, hodně nervozní řidiče co spěchají a tečou jim nervy a pak riskantní dohánění času.
Prohlašuji, že jsem prozřel a že jste mě v minulém a předminulém tématu úplně přesvědčili.
Proto navrhuji, aby boční odstup činil ne 150 cm, ale 213 cm. Před chvílí jsem spočítal, že je to tak lepší. Je nutné uvažovat, že cyklistu každou chvíli oprasí nějaký motorkář (třeba já!), který kličkuje stejně jako cyklista. Telefonoval jsem to kamarádovi do Bruselu a slíbil mi, že to do švestek bude v celé EU a v Rusku.
No není to správně úchylný, založit k takové ... další téma? :-))
Jinak ti Báro musím prozradit (protože nikdy neřídíš auto a tudíš to nemůžeš vědět), že řidič má na silnici co dělat, aby tě vnímal jako jeden z mnoha objektů kolem sebe. Nečitelnou nášivku na tvé cyklistické vestě nikdy ani nezahlédne. Ale je to cool do hospody :-))
Kde to můžu podepsat, že chci "213" ? :-))
Řidič, který má co dělat aby vnímal cyklistu by snad radši měl vrátit řidičák.
Už jsi někdy řídil auto? Tušíš aspoň trochu, jak to vypadá ve městě ve špičce? A nemusí to být Praha! Cyklista je vnímán jako jeden z objektů. Nic víc, nic míň.
Řidičák by měl vrátit ten řidič, který si čte nápisy na dresech cyklisty místo toho aby sledoval provoz.
To budou zase perly, už se na to těším... :-)
Tak jsem si se zájmem prostudoval celý (no, moc tam toho není) web jedenapulmetru.cz a nikdo ze "známých profesionálních silničních cyklistů" (copyright law: Bára), dokonce ani Pavol Habera se tam rozhodně nestaví za zakotvení 150 cm v legislativě.
Naopak, projekt je postaven na prodeji nálepek a z výtěžku budou dělat osvětovou kampaň mezi lidmi. Jinými slovy budou lidi vychovávat ke slušnosti. Sakra, kde jsem to už četl? Že by to někdo napsal v minulém tématu???
Když mě někdo předjede „na prasáka“ tak marně v zákoně hledám, podle jakého paragrafu mu lze dát pokutu. Jak se pozná, že mi vzniklo nebezpečí???
Cituji odtud:
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361?text...
§ 2 odst l) definuje „nesmět ohrozit“ takto:
znamená povinnost počínat si tak, aby jinému účastníku provozu na pozemních komunikacích nevzniklo žádné NEBEZPEČÍ.
§ 17 Předjíždění
(5) Řidič nesmí předjíždět
a) nemá-li před sebe rozhled na takovou vzdálenost, která je nutná k bezpečnému předjetí,
b) jestliže by se nemohl bezpečně zařadit před vozidlo nebo vozidla, která hodlá předjet,
c) jestliže by ohrozil nebo omezil protijedoucí řidiče nebo OHROZIL jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích,
d) na přechodu pro chodce nebo na přejezdu pro cyklisty a bezprostředně před nimi,
e) dává-li řidič vpředu jedoucího vozidla znamení o změně směru jízdy vlevo a není-li možné předjetí vpravo podle odstavce 1 nebo předjetí v dalším volném jízdním pruhu vyznačeném na vozovce v tomtéž směru jízdy,
PS: co předjíždění cyklisty cyklistou? Taky 1,5metru?
Minulý týden jedu z kopce, hladký asfalt,mám na tachometru 45km/hod, naproti jede Fabie a borec na žiletce mě předjel doslova loket na loket.
Lekl jsem se, jinak nic. Ohrozil mě nebo ne?? Vzniklo mi nebezpečí???
Na odpovědné posouzení policajta nebo úředníka ve správním. Za zvlášť mizerných podmínek (povětrnostních, výtluky, kaluže, cokoliv dalšího) i 2 metry může vyhodnotit jako nebezpečné (v praxi skoro nesmysl, ale vyloučené to není)
Ohrozit někoho může každý, třeba i chodec. Proč by ne cyklista cyklistu.