Mám jenom takový blbý dotaz. Měnil sem na silničce představec a jenom mně zajímám jak drží vidlice na silničním kole oproti horskému, kde když se vytáhne šroub na hlavovém složení, tak vidla vypadne sama a na silničce se nic takového neděje. Díky
Klasická vidlice s rozpěrným klínkem na představci drží v rámu závitem za horní matici hlavového složení. Představec je zasunutý do trubky vidlice a zaklíněný klínkem, který přitahuje onen horní šroub vedoucí na vrchol představce. Toto je už v podstatě opuštěná koncepce. Ten horní šroub jen upevńuje představec ve vidlici aby se točil spolu s vidlicí. Různým zasunutím představce do vidlice se dá měnit výška řídítek.
Nové vidlice ahead mají vytaženou trubku vysoko nad hlavové složení a tu trubku objímá a okolo svírá představec. Před vypadnutím vidlici drží představec. Onen horní šroub s ježkem je tam vlastně jen pro snadnější montáž představce a pro naměření délky přečnívající trubky z vidlice, která se musí odříznout. Po zkrácení trubky vidlice už nelze výšku řídítek měnit. Toto spojení je robustnější a trubka v místě klínku nepraská.
Ani jeden typ vidlice by po uvolnění toho horního šroubu neměl z rámu vypadnout.
Takže když vytáhnu ten horní šroub, tak vidlici zatažením rukou dolů nestáhnu z rámu?? Co ji tam teda drží, když sem měnil představec aby se nějak neposunula nebo nesjela??
Ne nestáhneš. Pokud máš starou koncepci, tak jí drží matice hlavového složení. Poud máš nyní běžnější Ahead, tak jí drží představec.
A když sem měl představec sundaný, tak co brání vidlici se nějak pohnout, sesunout??
Horní šroubovací vnitřní kroužek hlavového ložiska, a nad ním našroubovaná kontra matice...obé povolíš buďto příslušným nástrčkovým klíčem 32 apod., nebo zásekovým klíčem který lze na hradit šroubovákem a kladívkem...vše aby šla doladit vůle v ložisku.
Když jsi měl představec sundaný, jak vypadal?
A. Měl na konci té trubky, co se zasouvá do vidlice dovnitř v rámu klínek, který se přitahuje tím šroubem nahoře?
B. Nebo se naopak ten představec utahoval dvěma šrouby jako vnější objímka trubky vidlice, která koukala cca. 10cm nahoru z rámu?
V případě A drží vidlice maticí hlavového složení na rámu. Nemůže upadnout, dokud tu matici nepovolíš.
V případě B po stažení představce je vidlice už volná a vypadne z rámu. Drží ji právě ten představec.
Představec klasický s klínkem:
https://www.kupkolo.cz/predstavec-force-basic...
Představec Ahead s objímkou trubky vidlice
https://www.kupkolo.cz/predstavec-ritchey-comp...
jasné že B, dva boční utahovací šrouby...chtěl se jenom vědět, když se dělá vytahnutí představce na zemi stojícím kole opřeném o zeď, tak jestli se vidlice nemůže nějak při vytaženém představci nějak posunout do jiné pozice
U ahed složení drží vidlici před vypadnutím takový plastový nebo kovový konus, který je pod horní krytkou hlávka. Je natlačený mezi horní ložisko a krk vidlice. Když do vidlice svrchu trochu ťunkeš, tak se uvolní a vidlice vypadne.
Tady v tom videu názorně ukazuje, jak se ten kroužek uvolňuje:
https://www.youtube.com/watch?v=pARonM0tFpM
Tady je návod na výměnu vidlice ahead:
https://www.ivelo.cz/domaci-servis-kol/vymena...
Představec se nandává/sundává při tomto uchycení nezávisle a upevňuje se rozpínacím klínem v krku vidlice.
Na krku vidlice je závit a na něm jsou dvě matice (mezi ně se někdy dávají vymezovací podložky), které drží vidlici v hlavové trubce.