Taky se nemáš co ptát a máš naopak prudu přihodit, neb neštěstí druhého vždy potěší...
Momentálně mě žádná průda nenapadá, spíš mě sere že kvůli počasí dřepím doma.
No vidíš to, že to jde. ;-)
Tady je krásně, za půlhoďku razím na kolo.
Abys nebyl smutnej, že seš v tom sám - taky bych měl bejt vlastně kvůli nečasu vytočenej. V pátek jsme se měli vracet z čtyřdenního pobytu u Kopřivnice a měli mít za sebou zdárně zmáknutého letošního Drtiče, plus nějaký výlet navíc. Jenže jsme kvůli vodě a bahnu bydlení odřekli. Drtič si počká na lepší počasí. Letos se jede kvůli "chřipečce" individuálně.
Dneska jsem zjistil co je horší než mobilující automobilista, MOBILUJÍCÍ CYKLISTA !!!(pičus zasraný, debil pojebaný) :(
I mobilující chodec na smíšené stezce je nepředvídatelný a nebezpečný. On je napůl v jiném světě. Máchá rukama, klidně se z fleku otočí o 90° a vykročí ti nečekaně přímo pod kolo. Jakýkoliv účastník jakéhokoliv provozu by neměl v tom provozu mobilovat. A je dokonce úplně jedno, zda má hlasitý odposlech nebo hadsfree. Má jen jeden mozek. Ne nadarmo je v autobusech zákaz mluvení na řidiče za jízdy.
Zrovna dnes jsem chytla článeček na téma rádio a řízení...
https://autozine.cz/zeslabil-si-radio-aby-lepe...
Co teprv mobil?!
Tyhlety zombie s mobilem v ruce miluju, ať jsou kdekoliv. Auto, jedoucí cca 70km/h sotva se držící ve svém pruhu. Auto stojící u semaforu i na zelenou. Telefonistka vstupující bez rozhlédnutí do silnice. V poslední době mne čím dál víc vytáčí móda telefonovat tak, že držím telefon před obličejem jak krajíc chleba, do kterého se chci zakousnout, hulákám do něj a na telefonu mám zapnutý hlasitý poslech. Telefonující jde po chodníku a já ve třetím patře slyším obě strany hovoru. Vždycky, když někoho telefonujícího tímto stylem potkám, mám nutkání mu ten telefon vyrazit z ruky.
Tak sem s tím, co ti proved, pochlub se ať nás krapet potěšíš a pobavíš :-)
To be, or not to be, that is the question”
Na tobě, milý šíravníku, je jasně vidět, jak se příspěvek od příspěvku sám sebe samo radikalizuješ:-))
Kdybych nikdy v životě neseděla na kole a nikdy v životě nejela po silnici 1. třídy spolu s auty, ale uvažovala bych o tom, tak bych si po přečtení tvých příspěvků řekla, že se dám na něco méně adrenalínového. Třeba na drezúru divokých tygrů nebo na skákání z dvacetimetrového mostu bez jištění.
Vskutku děláš cyklistice medvědí službu:-((
A jsem ráda, že naši mladí jsou normální a nenutí děti jezdit po kutnohorské výpadovce. Jedou s dětmi v týdnu po chodníku do školky a ze školky a pak ve volném čase třeba do lesa, třeba zkoumat věci, tu a tam se zastavit, koukat a učit se.
Jsem ráda, že moji vnuci již dávno chápou, že kolo není cíl ale prostředek:-))
Lanno, ty medvědí službo, ne, že by mne to vytočilo, ale moje odpověď asi patří sem.
Ze tvého příspěvku je vidět, že nemáš tušení, v čem tkví kouzlo silniční cyklistiky, a že díky tomu pokládáš za normální nedat dítěti šanci, aby se s ní důvěrně seznámilo.
Bylo by to dobré minimálně k tomu, že až v dospělosti sednou do auta, budou k cyklistům na silnici ohleduplnější, a na rozdíl od tebe pochopí, že názory silničních cyklistů nejsou radikální, nýbrž racionální.
Tak už se nečerti šíravníku a neber to tak bojovně:-))
Vláda ti k návrhu zaujala neutrální stanovisko...
Přečti si to a ber to věcně nikoliv ideologicky.
https://www.elogistika.info/vlada-je-neutralni...
Máš pravdu, Lanna je patrně typická výletní cyklistka, která se silnici pokud možno vyhýbá. To by nevadilo, kdyby to nevnucovala ostatním. Při její inteligenci by nemusela posuzovat svět jen podle pravidla "Podle sebe soudím tebe". Škoda...
Jseš úsměvnej, Brahmo. Každopádně děkuji za osobní písemné ohodnocení.
Nechám si ho zarámovat:-))
To jsem rád, že jsem ti udělal radost :)
No...udělal radost...to si zase nefandi. Spíš jsi mě hodně pobavil i se šíravníkem tou vaší představou té jedině správné pravověrné a ideologicky čisté cyklistiky.
Neboť jak známo, cyklisté, kteří nedokážou ocenit "kouzlo" silniční cyklistiky na kutnohorské výpadovce a to prosím pěkně s dětmi!!!, jsou lidé názorů špatných, mravů neřestných a postojů pokleslých. Takoví nikdy nepochopí, co je to bezpečný boční odstup od cyklisty:-))
Cyklisté všech silnic, spojte se!!!
Prostě lidé nemravní a zvrhlí, co si nedejbože myslí, že když už se má měnit zákon pro všechny, tak by bylo dobré dopřát bezpečný boční odstup i dítěti tlačícímu kolo do kopce na uzoučké silničce, nebo babičce s hůlkou na smíšené cyklostezce. Bloudi, kteří nechápou, že na úzké polní cestě je vhodné, v tom lepším případě, pěšáka vyzvonit v plné rychlosti do pankejtu (pokud vůbec mají zvonek), ideálně však objet chodce bez varování v plné rychlosti na šířku poštovní známky.
Co tihle mohou vědět o cyklistice????
My jsme někdy něco psali o dětech na hlavní výpadovce z města, nebo o babičkách a dalších tvých příkladech? To jsou tvé požadavky, laskavě nám je nepodsouvej. Už podruhé, za pár dnů, mi takhle něco falešně přisoudíš, abys to mohla oponovat. Nevím, jestli to děláš naschvál, nebo už nerozlišuješ mezi svými domněnkami a realitou, ale ve výsledku je to pěkně hnusné.
https://www.nakole.cz/diskuse/28771-co-vas...
Ale víš, co?
Mně hlavně baví, jak vedete ten třídní boj:-))
Mně zase u cyklistky překvapuje hlavní obava o pohodlí a spokojené proudění autíček doslova přes cyklisty. Očekával bych alespoň elementární obavu o jejich zdraví a životy a ne to řešit poukazem, že rozumný cyklista na silnici nepáchne.
Spokojené proudění autíček je velmi důležité. Čím méně jedou plynule a čím více brzdí, akcelerují, stojí a tůrují ty motory, tím hůř.
Jen si vzpomeň, milý Brahmo, Grétka:-))
Jojo, a že při tom občas přejedou nějakého cyklozmrda, to přece nevadí. Stejně to byl blázen, co jezdí po silnici a nějaký praštěný aktivista.
O tom, že by u toho přejeli cyklozmrda (kdo to je?) jsem nic nepsala.
Jen si vzpomeň, jak´s mi spílal, že ti do úst vkládám to, co´s nikdy neřekl.
Podle sebe soudím tebe?
:-))
Nepsali, právě, že nepsali a odmítáte o tom nejen psát, ale i pouhá zmínka o dětech, babičkách a dalších účastnících provozu ve vás vzbuzuje téměř odpor, protože důležitý je pouze cyklista a nikdo jiný a všespásných 150 cm v zákoně.
Odpusť, ale ten návrh novely zákona je o cyklistech a ne o babičkách a dětech. Jako známý vykladač zákonů a práva bys ses mohl víc držet tématu a méně se věnovat podivným invektivám, které se k předmětu nevztahují.
No a právě, že se držím tématu a tím je přece návrh novelizace zákona č. 361/2000 Sb., zákona o provozu na pozemních komunikacích.
A možná tě to překvalí, ale tenhle zákon se netýká jen řidičů motorových vozidel a cyklistů, ale týká se všech účastníků provozu a těmi jsou i děti, babičky a chodci a další.
Takže žádné invektivy, ale skutečné a věcné diskutování o podstatných okolnostech.
Jaký máš důvod proto odmítat aby se těch 150 cm bočního odstupu týkalo jen a pouze cyklistů a ne všech ostatních účastníků provozu, chodců a pod? Snad jen zblblí cykloaktivisté by mohli chtít něco takového a odmítat že by se něco podobného mělo týkat všech řidičů (tedy i cyklistů) vůči všem účastníků provozu (tedy i chodcům).
Tohle je přesně to, co pánové nepochopili a chápat nechtějí.
Oni si vůbec nedovedou představit, že k bezpečnému bočnímu odstupu jednotlivých účastníků provozu na pozemních komunikacích se může klidně, fundovaně a kvalifikovaně vyjádřit i ten, co na kole v životě neseděl, natož aby jezdil 100 kilometrů denně v provozu nebo projížděl na kole tou či onou pražskou křižovatkou.
To je panečku demokracie a svoboda názorů:-)))
Lanno, psal jsem to už několikrát, že fundovaných a kvalifikovaných vyjádření je dostatek na obou stranách, a že zde dosud nezazněl argument, který by patovou situaci vyjasnil.
Takže ve výsledku je to především o motivaci, prioritách, a ne o odbornosti.
Vyjadřuj se klidně dál dle své libosti, můžeš i demokraticky a svobodně, když máš potřebu být takhle patetická :-)))
Ale všimni si, že já se k tobě chovám slušně, kdežto ty už jsi mne označila za bonzáka, materiál a kdo ví co ještě :-)))
Jen pro pořádek, šíravníku. Jako bonzáckou jsi označil celou svoji rodinu ty sám. A jsi na to dokonce hrdý! Připomenu ti to:
Rád se přihlásím jako dobrovolník. Klidně to budu vozit na kole celej rok i kdyby to vážilo pět kilo.
Datum: 09.07.2020
Autor: šíravník
Moje žena... by uvítala možnost pár lidí "nabonzovat"
Datum: 12.07.2020
Autor: šíravník
Neobviňuj druhé, když to o své rodině říkáš ty sám.
Tomuhle říkáš bonzáctví? Kdo je podle tebe příslušník policie, bonzák nadruhou? Když ti někdo vykrade byt půjdeš také bonzovat? Když tě srazí auto na silnici, budeš bonzácky volat policii?
No jo, soudruzi z StB si mezi sebou taky neříkali, že jsou svině. Taky to bonzáctví brali jako službu všem slušným lidem...
Udivuje mne, kam jsi až ochoten ve své nenávisti jít. :(
Já? :-))
O soutěži "Bonzuje celá naše rodina" psal jako první sám šíravník a teď to háže na jiné. Nečetl jsi jeho příspěvky?
Nenávist k řidičům tady předvádíš především ty. Nemám důvod tě nenávidět pro odlišný názor. Jsi mi dokonale lhostejný...
Tak proč po mně pliveš a zmiňuješ STB? To ti přijde na úrovni zdejší diskuse a normální?
Nebuď vztahovačný, nepsal jsem, že jsi byl v StB. Neznám tě a jsi mi lhostejný. Obecně jsem vyjádřil přesvědčení, že řada estébáků si myslela, že dělají dobrou věc v zájmu lidu. Stejně tak si to myslí dnešní bonzáci.
Ale pokud jsi se s tím identifikoval... :-)
No mně přijde, že jen tak bokem bezdůvodně naznačovat, že někdo byl či se choval jako z STB je pěkně odporná pomluva hodná podvraťáka nejhorší úrovně. No a jestli si to vztáhneš na sebe, tak to je jen tvůj osobní problém.
Když dojdou argumenty, začne uhýbání a "neporozumnění" textu. Nepřekvapuješ.
A ty jsi teď šíravníkův mluvčí? Takový místní Ovčáček? On se ke svým výrokům postavit neumí?
Neuhýbej a vyjádři se k jeho výrokům o bonzování. Dokážeš to?
Ty máš ten komunismus hodně zažraný pod kůži, když ty situace nedokážeš rozlišit.
Až ti někdo bude znásilňovat manželku nebo dceru, tak si třeba taky svědci řeknou, že nebudou bonzovat.
Předpokládám, že jsi to omylem pověsil pode mě. Mělo to být pod Brahmu, že? :-)
Zavěsil sem to úmyslně pod tebe, ty se tady oháníš StB a tím, že hlášení porušení zákona je bonzáctví. Tak doufám, že až tě budou vykrádat, tak sousedi nebudou bonzáci.
Tak aby bylo jasno, nauč se rozlišovat mezi bonzáctvím a ohlášením trestného činu. Slušným lidem je tento rozdíl jasný. Tobě, bohužel, ne.
Svůj ke svému, viď?
Bonzáctví je, když bude někdo hlásit, že soused poslouchá zakázaný rozhlas nebo schovává žida, tyhle režimy už tady dávno nejsou a v demokratické společnosti ohlášení přestoupení zákona vždy spadá do té druhé kategorie ať už je to ohrožování cyklistů autem, vloupání nebo znásilnění.
xtonda:
Máš v tom trochu hokej... Ne/nahlášení trestného činu je samozřejmě špatně. V případě nějakého násilného ještě horší.
Jako "bonzáctví" v současné kapitalisticko-demokratické době beru napráskání defakto neškodných, nikoho nepoškozujících nebo neohrožujících přestupků (pokud to vůbec můžeme jako přestupek kvalifikovat)... Třeba to, že mne nějaký přiblbý soused napráská policajtům nebo úřadům, že každý den přecházím silnici mimo přechod, občas chodím na červenou (i když tam nejede žádné auto apod.), třeba. Prostě přehnaná aktivita jednoho debila, který nemá na práci nic jiného než sledovat ostatní a otravovat jim život kvůli banálním kravinám, které by se sice provádět neměly, ale ve výsledku nikomu druhému neškodí...
Zrovna ten přechod na červenou. To řeším často. A často poruším pravidla.
Vystoupím z autobusu třeba v deset večer, jdu deset metrů zpět k přechodu. Přechod je na tlačítka. Uprostřed ostrůvek. V deset večer zprava nikdo. Středočeši jsou už dávno u televize. Kouknu vlevo, je tam rozhled na dvě stě metrů, vidím, že auta stojí bezpečně na jiném semaforu. Nezmáčknu své tlačítko a normálně jdu na červenou, protože silnice je provozu prostá.
Pokud tlačítko zmáčknu, stojím a čekám vrostlá do asfaltu chodníku. A ve chvíli, kdy dostanu na přechodu zelenou, právě dojíždějí ta auta a já je zbytečně zastavuju a oni čoudí, i když by mohly co nejdříve opustit obydlenou oblast.
Naopak. V autě nebo na kole se mi stává, že stojím před přechodem na moji červenou a chodeckou zelenou. Naprosto marně a zbytečně. Nikdo nejde. Ten chodec, co si ji tam namačkal, už dávno bezpečně přešel v době, kdy měl svoji červenou a nic nejelo.
Každopádně ale, kdyby mě někdo viděl, natočil a nabonzoval, tak by to byl přestupek.
S dětmi by se obecně měla dodržovat veškerá pravidla, včetně slušnosti a ohleduplnosti, jenže se to často neděje a pak to dopadá tak, že musíme mít v zákoně napsanou kdejakou zdánlivou samozřejmost a až přehnané detaily.
Když ony jsou to oboje hodně subjektivní "míry" - jak "široko daleko", tak ohrožení "těsným". Chápu, že někdo se může cítit ohrožený třeba i v situaci, kdy ohrožený vůbec není. A jiný se může cítit bezpečně i při jasném ohrožení.
Tohle jedno číslíčko, ke kterému se upneme, nevyřeší ...
Není nějaká statistika autem sražených chodců, cyklistů, bruslařů atd.? Ještě s rozlišením způsobu (třeba nedání přednosti myslim bude nejčastější).
PepíkW
Statistika byla o víkendu v televizi a je velmi zajímavá. Poznamenal jsem si pár údajů z roku 2019. Snad správně...
1. Dopravní nehody, u kterých byl jako účastník cyklista - cyklisté zavinili 64% těchto nehod.
2. 75% cyklistů, kteří se stali účastníky dopravních nehod, při nich zemřelo vlastní vinou.
3. 78% cyklistů, kteří při dopravních nehodách zemřeli, nemělo přilbu.
Tahle čísla, myslím, ukazují dost jiný stav, než se tady snaží aktivisticky prezentovat Brahma, Bára, xtonda a Šíravník.
Znovu připomenu: udělejme si pořádek sami mezi sebou a k ostatním se chovejme slušně.
Besip hrubě zkresluje statistiky. Zde je článek, který to vysvětluje:
https://auto-mat.cz/26046/jak-je-to-s...
Existuje důvod, proč by BESIP zkresloval statistiky?
Já si spíš myslím, že spousta nehod z lehkým zraněním, které si cyklista způsobil sám bez jiného zavinění se ve statistikách vůbec nevyskytuje, protože se nehlásí.
Protože BESIP řekněme fandí autům? Ona ta čísla nejsou přímo lživá, stačí si přečíst ten článek na Auto-Matu. Ale pokud je téma bezpečnost cyklistů při předjíždění auty tak jsou relevantní kolize cyklistů s auty a asi není úplně fér započítat samonehody cyklistů aby mi vyšel co nejvyšší podíl zavinění cyklistou a snažit se dělat dojem, že se jedná o bagatelní problém.
V článku Auto-Matu je zdroj dat uveden, každý si v těch datech může klikat sám
Jestli na to dobře koukám, tak i z automatího grafu je jasně patrné, že počty nehod i úmrtí soustavně klesají a klesají (o tom už automat taktně pomlčí...). Takže jen další třídně bojový článeček. Podstatné je data očišťovat od nepohodlných a zmnožovat o žádaná. :-)
Je to jasné. BESIP fandí autům a zkresluje data v neprospěch cyklistů (dle Brahmy dokonce "hrubě zkresluje".
Auto-Mat dává autům mat a zkresluje data ve prospěch cyklistů.
Někdo by se tady už měl asi chytit za nos:-))
Milá Lanno, přečetla jsi alespoň ten Automatí článek, než jsi se pustila do jeho dehonestování? Očekával jsem nějakou věcnou námitku, ale je to všechno jen tupá ideologie. Není ti tak trochu stydno? Mohla bys mít na víc, kdybys chtěla.
Pokud má BESIP zadání udělat statistiku nehodovosti cyklistů za rok 2019, tak ji prostě za ten rok udělá. A pokud mu prostě vyjde, že 30 procent jsou samonehody cyklistů, tak je tam uvede. Chápu, že cyklistům se to nemusí líbit. Ani autařům nebo motocyklistům by se to nelíbilo. Umím si představit, že kdyby to bylo jedno nebo dvě procenta, tak se to dá považovat za "atyp" a vyjmout ze statistik.
Ale třicet procent?
Zkus o tom zapřemýšlet.
Mám zapřemýšlet o pádech s kola, ke kterým se přichomýtla policie, nebo byla přivolána díky tomu, že se volala sanitka? A co bych o tom měl jako vymyslet? Na kole jezdí ledaskos a někteří to neumí a někteří mají smůlu. Není na to potřeba státní zkouška o způsobilosti řídit toto vozidlo, takže na něj sednou i ti, kteří to nedokáží, nebo už nedokáží. Víc o tom opravdu nevymyslím. Jestli vymyslíš něco úchvatného ty, tak se s námi, prosím, poděl.
"Já mám trochu tušení, že u některých řidičů napomůže jen to, když je někdo "nabonzuje".
[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 12.07.2020
Autor: šíravník"
Když má šíravník pocit či tušení, že jsem ho nazvala bonzákem, tak to prostě je pravda. S tím nic nenaděláš, nemá cenu se tomu bránit, protože vzápětí bude mít jiný pocit a jiné tušení, které ti otříská o monitor:-))
No, ale když už jsme u těch pocitů...
Zde je abstrakt studie, která mimo jiné zkoumala subjektivní vnímání rizika předjížděného cyklisty na základě kombinace několika rozhodujících faktorů. Byla dělána ve Španělsku, kde platí 1.5 metru.
Pěkný obrázek v ní ukazuje, že aby se cyklista cítil subjektivně bezpečně, potřebuje v případě rychle jedoucího osobního auta boční odstup kolem 2,5 metru, v případě rychle jedoucího většího vozidla (náklaďáku, autobusu...) ještě o něco víc.
https://www.sciencedirect.com/science/article...
Hezké. Jen k té vzdálenost - jako hlavní berou asi "Lateral spacing", tedy osa kola - bok auta.
Navíc cyklista je na schématu na zpevněné krajnici jako v cyklopruhu ...
Ano, dle schématu jede cyklista po krajnici a v grafu vynášejí lateral spacing - čili vzdálenost osy kola od pravého boku kola.
Minimální vzdálenost loket/řidítko - zrcátko bude o takových 40-50cm menší.
Je dobře vidět, že ve městě, nebo na okresce kde řidič za cyklistou zpomalí a počká na vhodný okamžik (tedy při předjíždění samém pojede do 50-60km/h) stačí k pocitu bezpečí u osobáku ten metr (v našem pojetí měření, pod 1,5 v jejich).
To celkem koresponduje s mými pocity a zkušenostmi.
Spíš by pomohlo zaplnit oblohu drony, to by vyhodnocující umělá inteligence dostala záhul. A přitom stačí trocha lidské slušnosti a tolerance u obou táborů, což v Česku asi neřešitelné. Ale to se tady opakuje donekonečna. :-)
Lanno, o bonzácích a udavačích jste jako první začali psát ty a ckp13.
Můj příspěvek, který jsi zmínila, na ty vaše nesmysly navazuje, proto je slovo "bonzuje" v uvozovkách.
Už jednou jsem psal, že vaše patetické řeči o demokracii, svobodě, udávání, bonzování a teď i stb jste do toho namotali, jsou tupé, jsou nefér za situace, kdy se snažím snížit riziko, že mě někdo na silnici zabije.
Z vaší strany je to buď hnusný úmysl, hrubé nepochopení či podcenění situace, ve které se v našem státě jako silniční cyklista pohybuju každý den.
Tak poslední slovo. Nenechám se zatáhnout do vašich uraženeckých keců a osočování každého druhého z nekalostí, když se můžu věcně věnovat otázce bezpečného bočního odstupu, která mě zajímá a chci o ni něco vědět.
Bonzáctví není oznámit trestný čin či jeho přípravu. Bonzáctví je preventivně a aktivně sledovat a měřit všechny, co kdyby, že jo? Bonzáctví je zhasnout si doma světlo a škvírou v zácloně s dalekohledem šmírovat, co se děje za všemi okny kolem, co kdyby, že jo?
A teď fakta. Slovo bonzování v souvislosti v bočním odstupem zde poprvé použila bara2, a to přesně zde:
https://www.nakole.cz/diskuse/28784-bezpecny...
Tak si to vyřiďte spolu a netahej mě do toho, laskavě.
A nyní zpět k věci.
1.Chci-li v zákoně mít bezpečný boční odstup, musím ho nejdřív definovat v obecné rovině pro všechny případy, tak jak je to v legislativě některých jiných zemí. Teprve potom mohu v zákoně uvést specifický případ předjíždění konkrétně bicyklů konkrétně motorovými vozidly. Jinak to vypadá, že bezpečný boční odstup je bezpečný boční odstup při předjíždění pouze cyklistů, a ten je 150 cm.
2. Ukazuje se to, co všichni tušíme. Jedno konkrétní číslo vepsané do zákona nepostihuje všechny případy, všechny situace a všechny okolnosti.
3. pokud dojde k nehodě a soudu, nastupuje soudní znalec a ten pro tu danou situaci, pro ty dané konkrétní podmínky, stanoví bezpečný boční odstup. Řidič sice dostane flastr a třeba i body za přestupek, ale zavinění na jeho straně nemusí být prokázáno pouhým přestupkem.
4. Sama vím, že jsou situace, kdy je 1.5 metru málo. Třeba, když jedu s vnoučaty, za nepříznivých podmínek nebo mě předjíždí kamion ve vysoké rychlosti. Nechci, aby jen kvůli tomu, že je to tak v zákoně napsáno, mě nebo moje vnoučata někdo oprasil nedostatečným bočním odstupem.
Už to tady někdo psal a měl velkou pravdu. To, že jedu v obci předepsaných padesát ještě vůbec, ale vůbec neznamená, že jedu bezpečně.
Ostatně jaký trest byste navrhovali za přestupek nedodržení bezpečného bočního odstupu při předjíždění cyklisty, který by byl zaznamenán policistou nějakým přístrojem (nikoliv jen nějakým kýmsi)?
Ale já to neodmítám. Jen to v té novele není. Pokud to tam chceš přidat, tak oslov buď navrhovatele, nebo svého poslance. Já jsem reagoval na Lannu, která mi podsouvá, že jsem sobec a zahleděný cykloaktivista, protože to podle ní odmítám. Já tu novelu netvořil a týká se prostě cyklistů. To rozšíření na všechny prosazujete hlavně proto, abyste to mohli jako neuskutečnitelné odvrhnout. Stejný argument byl s neměřitelností a tudíž zbytečností. Když jsem ukázal, že by se to snadno měřit dalo, tak jsem zase rázem měřič 149cm a udavač.
Byl jsem pár dnů v lesích a pak jsem už celý věžák nečetl, skočil jsem to.
Můžeš mi dát odkaz na ten tvůj reálný návrh měření? Zvědavost mnou cloumá, ale celé se mi to pročítat nechce.
https://www.nakole.cz/diskuse/28801-bezpecny...
Tak pro takové "domácí použití" dobrý. Dybysis to namontoval, alespoň bys věděl, jaká je skutečná vzdálenost a porovnal bys to se svým subjektivním pocitem, kterým to posuzuješ dotěď.
Pro použití k měření policií by to muselo mít (povinně?) každý kolo a samo hlásit do celostátního registru ... asi i se záznamem kamery (kdybys třeba na světlech stál vedle auta moc blízko, nebo je "bezpečně" podjížděl natěsno.
Aha, takže bastl pro kontrolu dodržování zákona nepoužitelný. A já už se těšil na průlom...
Psal jsem o tom snad jako o certifikovaném měřidle? Nikoliv, psal jsem o tom jako o principu, jak to měřit. Psal jsem o tom proto, abych ukázal, že to měřit jde a nijak těžko. Psal jsem o tom proto, abych vyvrátil, že to nemá vůbec smysl uvádět v zákoně, poněvadž je to neměřitelné. Měřitelné to totiž je a vyvinout a vyrábět certifikovanou krabičku je pro firmu otázka měsíců. Může to být spřažené i s tou kamerou podle libosti.
Od počátku se tady o "neměřitelnosti" psalo jen a pouze v souvislosti s kontrolou dodržování odstupu policií, nikoliv že je ten údaj neměřitelný. Podívej se pořádně zpětně o čem se tady psalo.
Je něco hodně jiného neměřiteklnost hodnoty a "neměřitelnost" v reálu policií pro kontrolu a postih těch co vzdálenost nedodrží.
Ne, psali jste, že to nejde kloudně měřit a tudíž je to nesmyslné. To byl jeden z hlavních protiargumentů. Když ukážu, že to měřitelné je a snadno, tak couváte, že jste mysleli jen na policii, protože nemá tu certifikovanou krabičku. Ta nevznikne, dokud na ní nebude požadavek. Není problém jí vyvinout. Ostatně určitě už dávno existuje a používá se v zemích, kde to mají uzákoněné. Dá se to měřit různým způsobem, různými metodami (kamerou, radarem, laserem ...) Problém měření není problémem této novely zákona.
Zbastlit jde leccos. Jde snad ale o použitelnost v praxi, ne? K čemu by byla taková krabička policii? Jaká by byla návaznost?
Já to nevyvíjím, jen ukazuji, že to jde. Když se toho ujme vývojářská firma, tak to použitelně navrhne, vyvine a vyrobí. Určitě to už někde existuje.
Jistěže existuje.
https://www.stuff.co.nz/motoring/80891106/the...
Předpokládá to ovšem, že s tím bude jezdit policie na kole.
Přečti si pořádně k čemu byly výhrady. Popáté to vypisovat nebudu.
Určitě to nevypisuj, stejně bys to posunul. Já si to docela dobře pamatuji.
Hele, neser. Odkaz na tenhle tvůj "vynález sem někdo dával už dost dávno. Nejsem blbej, abych si nedovedl představit, že vzdálenost jde "nějak" měřit. Od začátku byly ale výhrady k realizování v praxi, ty posune...
Aha, takže to měřit jde, ale v praxi je to nepoužitelné. To je zajímavé, že ty víš, co je v praxi použitelné a co ne, když máme jen ideový návrh bez jakékoliv konkretizace. A také máš veliké zkušenosti s měřením dopravních veličin na silnicích. Jestli by tě neměli najmout jako super levného experta na posuzování měřicích metod, když to takhle dokážeš dopředu od stolu posoudit? :D
Brahmo máš alespoň nějakou představu třeba o tom jak se váží vozidla, kolik je těch vah v provozu a jaké musí být splněné podmínky pro statické vážení vozidla?
Brahmo, nápodobně.
Krabičku na řídítka a je vyřešeno...
Jenže, tady se peče zákon s konkrétním číslem a krabička v nedohledmu. Nemělo by to být logicky obráceně?
A už vidím, jak lejí miliony do vývoje a certifikací něčeho, co se bude dost nejasně využívat.
Add Lelek:
ano mám. Programoval jsem dynamickou váhu na dopravním pásu s mletým kamenivem v lomu, pro účely placení naloženého nákladu. Je to jen obrácená úloha. Místo náklaďáku přejíždí přes váhu naložený pás.
Add Ronda
celý život se zaobírám vývojem podobných krabiček. Nejprve musí přijít objednávka a teprve potom se může začít vyvíjet. Zadarmo do šuplíku nikdo komerčně nevyvíjí. Jen ti, co mají vizi, že na tom sami prodejem zbohatnou, to dělají na svůj účet. Tuhle krabičku lze prodat jen policii, takže nejprve musí přijít objednávka. Policie to neobjedná dřive, než to bude potřebovat.
Brahmo, já jsem se ale ptal na něco jiného. Průmyslové váhy jsou ledaskde, já se ale ptal na váhy vozidel používaných policií a pro správní řízení. To opravdu nejsou váhy u kdejakého zemědělského podniku nebo kovošrotu.
Add Lelek
váha, podle které se účtuje není obyčejná průmyslová váha. Je to váha se zaručenou přesností podléhající pravidelné certifikaci. To je stejné, jako u těch policejních vah. A ta úloha je fyzikálně stejná. Takže vím.
" To rozšíření na všechny prosazujete hlavně proto, abyste to mohli jako neuskutečnitelné odvrhnout."
Teď už se fakt musím jenom smát.
Brahmo, brahmo, ty někomu vykládej něco o podsouvání.
P.S: mají to v té německé novele i v té francouzské novele.
Možná i ti, co se silnicím vyhýbají, po nich klidně najezdí stovky i tisíce kilometrů. Tak proč by nemohli přispívat do témat k silničnímu provozu? Mi přijde, že jste se se Šíravníkem rozhodli dělit cyklisty na ty "správňácké" s plným hlasem a na ty "podřadné", co mají jen šoupat nohama. Takové to "my a oni" :o(
Podřadné ne, spíš mi jde o dlouhodobé zkušenosti a priority. Pokud se mí oponenti nepohybují mezi auty každý den, nedodržování bezpečného odstupu je nepálí tak jako mne, ve smyslu sytý hladovému nevěří.
A ta jseš sytej nebo hladovej, proletáři?
Já jsem ten hladovej, a ty?
Mohla bys uvést pár příkladů, kdy jsi strávila na kole na silnici sto a více kilometrů za jeden den? Nebo sto a více kilometrů čtrnáct dní za sebou?
Proč vlastně proletář?
Protože chci, aby se u nás řidiči chovali stejně ohleduplně jako ti na západ od našich hranic?
Pokud se chci na silnici cítit bezpečně, jsem stejně levicovej jako snowboardista, Václave?
Ano mohla:-))
Mohla bych uvést příklad, kdy jsem strávila na kole na silnici sto a více kilometrů za jeden den. Nuda, nuda nuda... ale zvládla jsem to. Mnohem horší je strávit 50 denně v terénu.
A co jako? Co to má jako dokazovat?
Tak se s tím příkladem, prosím, o jaké silnice se jednalo, v jakém státě, jak často takové akce podnikáš, 50km v terénu jsem taky strávil a ne že by to byla nuda, ale pokud chci dojet někam daleko tak nechápu, proč bych měl jezdit v terénu, když je to mnohem horší.
No přiznám se, že jsem čekala výslech:-))
Koneckonců, proto jsem ti na to rádoby skočila. To v případě revoluce ani jinak být nemůže. Výslech musí být! A exemplární potrestání!
Loni, řekla bych, tak párkrát na Třeboňsku, to víš, lautr rovina, obzvlášť když jedeš po větru z brázdy dolů, to to pak odsejpá pěkně. Pak nějaké výlety s kámoškama po silnicích, jezdí hlavně elektro, to se musíš přizpůsobit.
Ale proč se vlastně ptáš? Chceš mě usvědčit z ideologické diverze?
Když přitlačíš, tak se ti přiznám i k tomu, co jsem nikdy neudělala:-))
V terénu jsem taky něco najezdil a myslím si, že v terénu to není horší, ale pouze jiné.
Ale jinak - tím, že ses při jízdě na kole po silnici sto a více kilometrů nudila, nudila, nudila,
potvrzuješ můj názor, že nemáš tušení, v čem tkví kouzlo silniční cyklistiky.
Jeden nejezdí po silnici protože mu smrdí auta, druhý protože je to nuda, třetí se bojí, je jedno proč, důležité je, že po té silnici jezdí málo.
Prostě ti silnice nepřirostla k srdci, tak ji neprovozuješ, nebo jen velmi vzácně a s nechutí, nic proti tomu, ale jak už jsem psal, (nejen) u tebe z toho logicky vyplývají i jiné priority a určitá neschopnost, či neochota pochopit moje "radikální" názory.
Například tě evidentně rozrušila představa, že by měli silničního cyklistu(materiál) povinně předjíždět s bezpečným odstupem 1,5m všichni(!) řidiči motorových vozidel, taková reakce skvěle ilustruje současný stav diskuze, je to hrůza, aby se tolik lidí omezovalo kvůli bezpečí pár silničních cyklistů, hloupý aktivismus a omezování lidské svobody je to!
Mě třeba vůbec nejde o "neomezování všech řidičů", jen ať omezení jsou (i já), ale přiměřeně. Zatím to vypadá jako přehnané omezování, spíš vynucování si, jednou jedinou mírou (číslem seslaným od boha, nebo odkud?) vždy a všude.
Vždyť i ty jsi připustil, tuším, že při nižších rychlostech by to nemuselo být za každou cenu 150cm.
A co tak vídám, třeba na cyklostezkách, i my cyklisti (samozřejmě jen někteří) bychom potřebovali trochu výchovy/osvěty, třeba k slušnému objíždění pěších. Pejskaři zas k vodítkům atd. Ale uzákoňovat to s nějakou přesnou cifrou? To ne.
Já s tebou, Pepíku, nemám problém, píšeš celkem rozumně, ve městě ať je to klidně míň.
Ale diskutovat s lidmi, co jsou takhle nefér, melou pořád dokola nesmysly o udavačích, o svobodě, jinej klidně napíše že ten aktivista s oranžovou plácačkou na kole je "blbeček s neoznačeným prknem", to je ztráta času a zaručený recept na špatnou náladu.
Spousta lidí tady pořád naznačuje, že jsem jakýsi fanatik, ale já jsem přesvědčený že jste to vy, odpůrci uzákonění bezpečného odstupu, kdo by se měl vzájemně krotit, mně už je šestapadesát let, fakt nejsem na kole žádnej magor, co dělá motoristům naschvály a přeje jim jen to nejhorší, já se fakt chci jenom dožít důchodu, vnoučat a tak, chtěl bych se tu na silnici cítit stejně bezpečně jako v Německu třeba, tobě asi jedinému děkuju za diskuzi a doufám, že se konečně začnu ovládat a přestanu na ně reagovat.
No, já s tebou problém mám, mladíku! Třeba když mi napíšeš "vy odpůrci uzákonění". Já sice odpůrce jsem, ale jen té jednotné míry 150cm vždy a všude. Nebo že motoristi "půjdou přes mrtvoly cyklistů" (nejde o citaci, ale o smysl), na mě je to příliš "my a oni".
Pouhým zákoněním těžko měřitelné přesné hodnoty si ale bezpečnost nezajistíme. Psalo to tu spousta lidí - důležitější je výchova ke vzájemné toleranci.
Nevím to ale fnguje to někde jinde ve světě? Proč by to nemělo fungovat i u nás? Mně osobně je úplně jedno jstli to bude či nebude v zákoně. Stejně je to jen v lidech, někdo je prostě prase a už se nezmění a jiný je ohleduplný. platí to pro obě strany.
Proč vlastně proletář?
To neznáš? To přece psal Čapek: Ptáci, to jsou takoví proletáři, pořád se jenom proletují...
Tuším to byly Povídky z jedné nebo z druhé kapsy :-)
K. Čapek, Pohádka ptačí:
Tak se kasal ten vrabčák a každého rána povykoval, že má těch Dejvic už po krk a že poletí na Riviéru.“
„A letěl?“ ptal se z borovice kos.
„Letěl,“ pokračoval v houští střízlík. „Počkal jen do osmadvacátého října, aby slyšel hrát vojenskou muziku — na tu on si potrpěl — a hned zrána se pustil na jih. Jenže vrabci nikdy na jih nelítají, a proto neznají tu pravou cestu. A ten vrabec Pepík neměl ani dost brků neboli peněz, aby mohl v hospodě přenocovat, to víte, vrabci jsou odjakživa proletáři, protože se po celý den jen tak proletují po střechách. Zkrátka, vrabec Pepík se dostal jen do Kardašovy Řečice a dál už nemohl, neměl ani findu; ještě byl rád, že mu vrabčí starosta v Kardašově Řečici přátelsky řekl: ,Ty kujóne toulavá, ty budižkničemu, ty si myslíš, že v Kardašově Řečici máme dost koňských kobližek a kobylinců pro každého pobudu, krajánka, vandrovního čili poběhlíka? Chceš-li, abychom ti povolili pobyt v Kardašově Řečici, tak nesmíš zobat na náměstí ani před hospodou, ani na silnici, jako my starousedlíci, alebrž jenom za humny; a za byt se ti z moci ouřední vykazuje věchýtek slámy v kůlničce u popisného čísla padesát sedm. Tady podepiš ten konskripční list a syp, ať tě už nevidím.‘ — A tak se stalo, že vrabec Pepík z Dejvic, místo aby letěl na Riviéru, zůstal v Kardašově Řečici.“
:-))
No vidíš, tak Pohádka ptačí to byla. Dík, žes to našel.
Jen si toho všimněte!
Pokud se jeho oponenti nepohybují tak, jak on si přeje, aby se pohybovali, tak je to nepálí jako to pálí jeho.
Neuvěřitelné! Tenhle materiál chce podporovat zákony pro všechny???
Šíravník se ti smrskl na materiál? Gratuluji, ani Jindra v maximálním naštvání tohoto stupně nedosáhl.
Jindra v maximáním naštvání dospěl k názoru, že když jsem se narodil, měli se mnou fláknout o schod, Brahmo..
Tak promiň, já jsem vaše šarvátky opouštěl, poněvadž neměly řešení. To je opravdu hodně ošklivé.
Tak hlavně příště nezapomeň napsat, že Jindra nikomu hlavu neukousne.
https://www.dotyk.cz/magazin/koncentracni-tabor...
Snažil jsem se tě zastat, ale vyslovil jsem jméno nevyslovitelného a prokletého. Mea culpa, mea maxima culpa.
A cyklistu s vozíkem pro děti, co se pozná podle vlaječky, až budeš dávat vnoučatům školení v autě, musí ten materiál objet velkým obloukem všichni řidiči, nebo ho může sem tam nějaký řidič pořádně vyděsit???
Víš šíravníku, já jsem jen člověk. Odpovídám sama za sebe. Ty jsi možná něco víc než já. Ty určitě naučíš všechny jezdit bezpečně a s dostatečným odstupem. Já to to neumím naučit všechny, tak se snažím to naučit aspoň někoho.
Přeji to tobě a nám všem.
Good luck:-))
Koukám, že jsme zase skončili u poměřování pin.... tedy denního pohybu mezi auty. A ještě pěkně černobílýho.
Myslíš, že třeba moje krátký každodenní cesty do práce se můžou počítat? Ty z práce samozřejmě ne, protože tam po pár kilometrech mizim do lesů a luk :o)
Já nevim, no, snad uznáš, že jinou motivaci má člověk, který jezdí mezi auty opravdu často a mnoho kilometrů, než ten, který raději mizí do lesů a luk, co je na tom špatného?
Já si pamatuju, že než se mi poštěstilo najet cca 4500km na západ od našich hranic, byl jsem v tomhle ohledu dost nejistej a řeči o tom, že naši řidiči jsou v pohodě mě úspěšně nahlodávaly, to už ale teď neplatí, ten rozdíl je pořád dost velikej na to, abych řeči(ckp13) o tom, jak si nevážím svobody a jsem bonzák a fanatik, bral jako férový argument.
no a proč by člověk, kterej mezi těmi auty taky něco najezdí a navíc mu to mezi nimi vadí, ani tak né kvůli bezpečnosti (dovedu se v provozu pohybovat myslím jistě i když už jsem byl jednou přímo sestřelen), ale kvůli smradu, hluku a nemožnosti se "kochat", nemohl k tématu napsat vlastní názor?
A pokud toho najezdíš tolik, musíš být mezi auty "jako doma", suverénní předvídatelný a zodpovědný řidič kola. Právě tobě by třeba metr (ať je to kulatý) měl maximálně vyhovovat :o)
Proč zbytečných 1,5m od řidítek k zrcátku? Tady třeba (když už chceš koukat do ciziny) mají taky 1,5m, ale od stopy kola po (asi) bok auta. To mi přijde rozumný.
1,5 od stopy kola po bok auta si jak kdy, záleží na rychlosti, šířky řidítek, umístění zrcátka, kdyby se to blbě sešlo, zůstane tam málo místa.
Nojo, jenže ty doporučíš, abych se podíval do zahraničí (západního) a když to udělám, zas to není dobře :-)
Udělal jsi to dobře, Pepíku, to je Anglie?
Máš k tomu informace, za jakých podmínek takto měřená vzdálenost platí? Mimo město ve vysokých rychlostech mi to přijde spíš málo.
Mě to přijde dobrý. Asi se navíc na Ostrovech nepídí po milimetrech a berou to s rozumem.
https://www.cyclingweekly.com/news/latest-news...
V Irsku to chtěj od kraje řidítek, zase asi bez zrcátka a do 50-tky jen metr.
https://seesense.cc/blogs/hub/ireland-agrees-to...
I zaručený metr by byl skvělý. Pro mne osobně je problém méně než 50cm. Ovšem letos jsem na pražské frekventované cyklostezce v sobotu předjížděl na koloběžce malého chlapečka na kole a on mi zničeho nic udělal vlevo v bok a vjel mi přímo do cesty. Pro takového by to chtělo asi podstatně víc, klidně 2 metry. Ovšem to se tam už nenajde.
Nejsou tohle videa z tvojí kamery:
https://www.youtube.com/watch?v=WgaWwWUYX64
Pěkný záběry a krásné situace :-)
Ještě: "problém méně než 50cm" - jenže to jen odhaduješ podle svého pocitu. On i ten motorový řidič to ze svého místa jen odhaduje, navíc přes auto a třeba by ti tvrdil, že to bylo víc než metr.
Chtělo by to tu tvojí krabičku, nebo alespoň jakýkoliv laserový dálkoměr za pár šupů, třeba jen přigumičkovaný k řidítkám.
Proč bych to měl měřit? Je to nějak pod 50cm. I kdyby to bylo 75cm, tak je to stejně těsné a pod normu, která je navrhovaná na 1.5m. Co by na tom moje krabička jakkoliv změnila?
Myslím že dost by změnila tvoji představu o tom co je 50 cm a kolik aut je k tobě blíž než metr a jak malý je to počet.
Přesně! Strach má, jak je všeobecně známo velké, tedy v tomto případě malé, oči :o)
Jak vy,ač nejste mnou, můžete na dálku od klávesnice posuzovat, jak těsně mne míjejí předjíždějící auta?
Nebylo to minulý týden, co si sem sám dával, že tě kdosi oprasil a zrovna veselý si z toho nebyl?!?
Ano, byl. Co to s tím má společného?
Člověk už tě nějakou dobu zná ...
Ty máš svůj odhad, já zas pochybnosti. Až to změříš exaktně, bude vyřešeno. Já myslím, že by ses divil. Poslední dobou se soustřeďuju, pod vlivem těchhle diskusí, sledovat jak auta předjíždějí cyklisty. Schválně né mě, to by bylo příliš subjektivní, ale jiné. Zatim jsem neviděl, že by někdo někoho oprasil pod 3/4 metru (samozřejmě odhadem, třeba srovnáním se šířkou řidítek). A ti kanci, co tebe "prasí" na výpadovce z Prahy určitě alespoň někteří dojedou i sem na venkov.
Ale možná mám vrozenou smůlu, mě třeba ještě ani nikdo neošplích ostrikovačema (podle natočenýma na cyklisty doprava), ani na mě sprostě nepokřikoval z okýnka ...
pro PepikW. Tak já to zažil. Odstřikovače a co horšího, vysypaný popelník. I to sprosté pokřikování.
Ale to zase není tak podivné, to je život s naší menšinou. Zrovna v sobotu jsem dělal exkurzi po barokních sochách ve Šluknově a když jsme stáli u jedné ze soch, šla okolo nějaká parta našich milých romských slečen a začala směrem k nám vykřikovat přání ať nás, mrdky bílý, brzy sežere rakovina.
Pro PepíkaW
Pochybnosti mít můžeš. Je zajímavé, že nejprve jste novelu odmítali pro nemožnost měření a šikanu řidičů. Když se to vyvrátilo, tak přejdete k napadání a zpochybňování prostého úsudku oponentů. Takže mně to už přijde jen jako účelové osobní napadání, když už nemůžu jinak.
Také mám prostě své pochybnosti.
Nojo, to je fakt, že to halasení o bílých a rakovině jsem nějak pominul. Stačí mít teď v létě otevřený okno - "chcýpni na rakovynu" je asi běžný pozdrav ...
Ale cílený nějaký "útok" přímo kvůli cyklistice (jako zažívá Brahma denně) jsem naštěstí nezažil. I ten Němec co mě před lety sejmul to udělal zcela neúmyslně.
Brahmo, reálná a praktická nemožnost systematického měření (jako třeba u rychlosti) se nijak nevyvrátila. K předjíždění dochází tu i onde, je krátké a i přesný výpočet z nějaké fotky, nebo videa bude obtížný. To video by bylo nejprůkaznější, ale tolik kamer pevných, v autech, na dronech, policie nemá. Tvoje (a nejen tvoje) měření ultrazvukem by fungovalo, ale jen u tebe na kole. Musel by ho mít každý, schválený a cejchovaný. A k tomu samozřejmě videozáznam, bez něj jsou ti změřený centimetry k ničemu.
Já tu novelu přitom neodmítám, jak mi předhazuješ, jen považuju upnutí se na 150cm vždy a všude za blbost (výplod aktivismu a vymezování se proti ostatním). Lepší by byla osvěta, třeba s těmi plácačkami, videi atd, ale hodnota by měla být různá, třeba podle rychlosti, nebo typu silnice (tak to někde v zahraničí taky mají).
PepikW psal, že skutečný odstup vozidla může být větší, než jak ho cyklista vnímá (subjektivně). Zajel jsem změřit silnici u Nymburka v místě, kde mne předjelo pětkové BMW ve chvíli, kdy jel v protisměru kamion (už jsem to tu psal).
Silnice má na šířku šest metrů (je tam nový koberec, pochybuju, že ten původní byl širší).
Kamión má 2,5m, BMW dejme tomu 2,40m i se zrcátky, moje řidítka 0,6m.
Za ideálních okolností (kamion jede přesně po kraji asfaltu, já taky), zbude rezerva cca osmdesáti centimetrů.
Za ideálních okolností mne tedy míjel rychlostí cca devadesát kilometrů (taky subjektivní, ale myslím, že to mám ve voku..) s odstupem čtyřiceti centimetrů - předpokládám, že stejnou vzdálenost si podržel i od kamionu.
Já mám dodnes pocit, že to bylo v řádech několika centimetrů, že to byl od BMW neskutečnej hazard.
Tam totiž šlo o to, že já, ani řidič kamiónu, jsme do poslední chvíle nevěřili, že to tam pošle, aniž by alespoň sundal nohu z plynu, takže jsme tomu nepřizpůsobili svoje chování.
Takže jsem se dozvěděl velký kulový, v tom fofru prostě není čas hlídat, jak daleko jsem od krajnice a jak daleko byl od ní ten kamion.
A co z toho vyplývá, Šíravníku? Žes potkal debila v BMW! Myslíš, že zrovna tenhle by si to předjíždění rozmyslel, kdyby bylo uzákoněno 150cm, nebo 200cm, nebo 127,5cm?
A myslíš, že by jeho prohřešek i proti současným pravidlům, bylo nějak možné zadokumentovat? Prakticky použitelně?
"Myslíš, že zrovna tenhle by si to předjíždění rozmyslel, kdyby bylo uzákoněno 150cm, nebo 200cm, nebo 127,5cm?"
Věříš, že v normální zemi jo? Pokud jel v tom autě sám, tak by to bylo proti dvěma svědkům. Za normálního stavu společnosti...
Báro, když Šíravník sežene toho kamioňáka a podaří se mu identifikovat to BMW, tak do toho může jít i bez přesně stanovené limitní vzdálenosti. Tohle, podle jeho popisu, je porušení pravidel a ohrožení už i dneska.
Kdyby platilo 1,5m, nebo jiná míra, změnilo by to něco na "dokazování"? Podle mě ne a toho debila by to od předjetí taky neodradilo. Prostě by jen bylo někde napsaný nějaký číslo ...
Pepíku, vyplývá z toho, že jsem to měřil, abych si udělal nějakou představu o rozdílu mezi mým subjektivním pocitem a skutečností.
O tom, zda a v jaké formě uzákonit bezpečný odstup už se dál hádat nebudu, já ty jízlivé a posměšné poznámky chytráků, co jezdí po silnici málo nesnáším (tím nemyslím tebe) já jsem prostě pro a hotovo.
Já už tam u toho Nymburka docela dlouho nebyl, ale po odeslání příspěvku jsem si uvědomil další věc, že včera když proti mě jel osobák, nikdo se mě neodvážil předjet, natož kdyby jel proti mně kamión.
A pak jsem si taky uvědomil, že i kdyby to tenkrát bývalo bylo těch "ideálních" 40cm odstupu, a ne jen několik cm, důležité je, jak se člověk na tý silnici cítí, protože instinktům prostě neporučíš a navíc si myslím, že jsem za ta léta hodně, hodně otrlej, manželka když viděla z auta cestou do Španělska v jakým provozu jsem to jel na kole, tak padala do mdlob, takže když já napíšu, že mne někdo vyděsil, nejspíš to bylo opravdu o kejhák a za tím si stojím.
A to nepíšu, že bych tě z něčeho obviňoval, jen uvažuju nad důvěryhodností svých zkušeností a pocitů z kola, přičemž musím čestně přiznat, že už mne nezvykle dlouho nikdo nenaštval, nevyděsil, jeden šofér náklaďáku s návěsem, co převáží osobáky ve dvou patrech, mi dokonce poděkoval blinkrama když pochopil, že jsem sjel ze silnice jen kvůli tomu, aby se za mnou nemusel mrcasit přes celý Sojovice.
A co z toho vyplývá, Šíravníku? Žes potkal debila v BMW! Myslíš, že zrovna tenhle by si to předjíždění rozmyslel, kdyby bylo uzákoněno 150cm, nebo 200cm, nebo 127,5cm?
A myslíš, že by jeho prohřešek i proti současným pravidlům, bylo nějak možné zadokumentovat? Prakticky použitelně?
Doufám, žesisivšim, že jsem tvoje pocity ohrožení nijak nezpochybňoval.
Jen se stále ptám, co uzákonění nějaký míry změní na chování debila za volantem (řidítky, kormidlem ...)?
Opatrní budou stejně opatrní jako dneska, předpos.aní zablokují provoz ze strachu z pokuty a debilové zůstanou debily. Mnohem víc by pomohla osvěta (ale rozumná).
Šimsemsi, že jsi to zpochybňoval u Brahmy a přišlo mi že i všeobecně, ale to je jedno, ověřoval jsem si to hlavně kvůli sobě.
Nevím, už to píšu po několikáté, jestli uzákonění změní echt debily, ale všeobecné povědomí jsem přesvědčen, to změní výrazně.
Což může zpětně ovlivnit i debily, alespoň ty, kteří ohrožují cyklisty neúmyslně.
Myslím, že by to mělo srovnatelné výsledky, jako přednost chodců na přechodech, tedy pozitivní.
Myslím, že uzákonění bezpečného odstupu (v rozumné formě), by byl nejlepší způsob osvěty.
Už jenom proto, že PR by bylo prakticky zadarmo, nikdo by nemusel najímat PR agentury, a přesto by tomu věnovala pozornost všechna média apod., lidem by se to dostalo do hlavy.
Pořiď si ten radar, Širavíku.
Je to spolehlivé, víš, aby ses nemusel otáčet, co se za tebou děje. Pípne ti, když se blíží auto, na displeji vidíš jejich počet, rychlost i vzdálenost. Pokud se blíží hodně rychle, displej ti pípá a vyvádí, abys dával bacha. Navíc, zadní blikačka, když se blíží auto, se nepravidelně rozbliká, tak snad šoféra zaujme.
Nejvíc mě vždycky vyleká, tedy kromě vtipálků co vedle tebe troubí, když se blíží auto potichu a jentaktak mě lízá.
Ono není až tak nebezpečné, když jede vedle tebe blízko, nebezpečné je, když o něm nevíš. Můžeš mírně vybočit, a pak je šlus.
Beze srandy, pokud se častěji dostaneš na silnici, kde tě občas míjí auto, ten radar výrazně zvýší tvoji bezpečnost.
Soně jsem to půjčil na chvilku, taky nejdřív vyprávěla "auto za sebou přeci slyším" a podobné bláboly, ale po pár kilometrech pochopila, jak moc se pletla, no a už ho má taky.
Vědět o tom, že za tebou něco je a bude tě předjíždět je fakt pro bezpečnost jízdy na silnici důležité.
Zrcátko je príma, ale musíš se do něj občas podívat. Na prázdné silnici to můžeš propást. Ten radar snad pípá. No a to zrcátko také musí mít nějaké ukazovací kvality. Většina prodávaných cyklistických zrcátek je k ničemu.
A proč ne, nebo si myslíš, že tebe zcela záměrně míjejí mnohem těsněji než třeba mně, Pepíka nebo kdekoho co normálně jezdí na kole po silnicích? :-)
Tak dnes musím zkonstatovat, že opravdu míjí těsněji, než se možná sami domnívají.
Včera a dnes cestou do města jsem měla vestu s tím logem 1,5. Zdaleka ne všechna auta mě předjížděla s rezervou, řekněme půl na metr, půl na víc jak metr a každej den se našlo pár kousků natěsno.
Ale dnes v poledne bylo horko, tak jsem vestu u hřbitova svlíkla a smotala ju za sedlo, že šla vidět jen odrazka na žlutém podkladě, logo ne. Sama jsem byla překvapená, jak najednou byla drtivá většina spíš kolem toho metru a míň. On ten nápis funguje, ne, že ne. A už vůbec, že by to nestíhali číst, dokonce na to reagují větším odstupem! Samotnou mě to překvapilo.
A další postřeh byl, že ve městě není prakticky žádnej problém. Tam ta rychlost je spíš pomalostí a dá se tam i po hlavních tazích jet v pohodě, na těch nejhlavnějších je odstavnej pruh či přímo pruh pro cyklisty. Oproti stavu na té naší okresce je ve městě úplná pohoda, ani jeden problematický okamžik nenastal, normálně to tam funguje, jak když jsem kdysi jezdila po městě na babetě.
Můj závěr je, že problém je na těch okreskách či prostě dvouproudých silnicích a mám pocit, že stejnou myšlenku popsal i Jindra. Na široké čtyřproudovce a ve městě problém nevidím.
Ti nevím, na takové ty nejnovější tahy, kde jsou tunely, jsem nejela, do tunelu nesmím a ani nevím, kde se na ty nové rychlotahy dá najet a zda to nejsou motorwaye... Jezdila jsem po silnicích, které znám ve "starém" městě
Po rychlosilnici ze Žebětína do Bystrce, tam byl komfortní odstavný pruh v některých místech značený jako pruh pro cyklisty, akorát tam teda byl bordel a měla jsem strach z defektu.
Druhá rychlostka vede podél řeky z Bystrca do města, ale tam je široká cykloasfaltka za svodidlama, takže na silnici ani nenajedeš.
Uvnitř města byl hustý provoz z Komína do KrPole, jsem jela podél trolejbusových drátů po hlavní silnici, což ve staré zástavbě v Komíně je ailnice cca 6-7m lemovaná chodníkama. Ale tam nikdo nejede rychle, se tam motají lidi, stojí na kraji různé dodávky u odchodů, občas trajf v zastávce, tam prostě všichni sledují všechny a nějak prokličkují. Na široké Královopolské přes Slovanské náměstí dolů po Husické na Palajdu pro mě není problém, já tam vyrostla, ty silnice jsou furt stejný a jezdí po nich auta furt po stejné straně a stejným směrem... :-)
A samotné centrum Brna je pěšo/cyklo zóna, tak jsem jela v podstatě krokem s pěšákama a kochala se rodným městem.
No a výjezd z centra ke hřbitovu je dokonce lepší, jak před třiceti lety, tenkrát byla Švacarka (Renneská) hlavní tah, dnes tam auta nesmí :-))
Vídeňská je furt výpadovka na Vídeň, i když paralelně s ní je nová motorway, po staré ulici jezdí pořád dost aut, ale dnes je tam vedle silnice třímetrovej asfalt pro pěší a cyklisty, takže zas nic.
Klasický provoz je na Bohunické a ven do Ostopovc, tam se dalo i otestovat funkčnost toho neonu s logem. Je tam provoz, ale zas tam jsou lidi, MHD, čokli, děcka, tam si prostě nikdo nemůže hrát na rallye, ale všichni musí dávat pozor a sledovat provoz, tím pádem tě zdaleka tak neohrozí, jak když se v lese vyřítí mlamoj ze zatáčky v protisměru.
To je hodně ovlivněno tím, kudy a kdy jezdíš. Já neznám moc podmínky na okresních silnicích, ty neznáš moc podmínky na pražské výpadovce. Rozhodně bych si nedovolil posuzovat tvůj odhad vzdálenosti od své klávesnice.
Určitě máš pravdu. Naše okreska je výletní idyla o víkendech, ve všední dny kolem poledne a večer po sedmé. Ve špičce, ve všední dny ráno od sedmé do jedenácté a odpoledne od čtyř do šesti je to o hubu.
Já byla teď dva dny ve městě v "hluché" době mezi jednou až třetí po obědě, špička je úplně jindy. Ve špičce se jezdí do práce a z práce a určitě je v tu dobu násobně větší provoz jak v době, kdy jsem teď jela já. Si to moc dobře pamatuju, když jsem do města jezdila do práce. Já jela spíš okouknout cyklostrukturu, zdá se, že nějaká tam je, nakolik neposoudím, já už tam nepůsobím a neznám ty stezky. Jako venkovan prostě jedu po silnici, když není viditelná cesta pro cyklo. Mopedy taky jezdí po silnici.
Ale to je jasné a souhlasím. Když jedu 30km/h a předjede mne těsně auto jedoucí 40km/h nebo 50km/h, tak ten rozdíl rychlostí není velký. Je to určitě lepší, než když tě sestřelí v osmdesátce. Přesto, když do mne šťouchne a pošle v mé rychlosti přes obrubník na chodník, tak si pěkně natluču. Poletím přes řídítka a minimálně si zhmoždím krk a vyrobím silniční lišej. Výsledkem bude týdenní neschopnost, dva dny spaní v křesle a rozbité kolo. Už jsem to zažil. Opravdu není o co stát.
A ty si vážně myslíš, že tomu aby do tebe nějaký nepozorný blb narazil zabrání nějaké číslo v zákoně?
Tvoji víru bych fakt chtěl mít.
Tak řekni jasně, ty oponente - je tohle bezpečné, nebo ne?
https://mapy.cz/s/kejofakato
Podle mě v takové situaci (i bez cyklopruhu) metr bohatě stačí (zkušenému silničáři i míň). Považuju za projev přehnaného aktivismu a pocitu jakési nadřazenosti vyžadovat striktně 1,5m vždy a všude.
Bral bych takovou kampaň, kdyby ten metr a půl doporučovala jako optimální. Jenže už i místní nadšenci přemýšlejí jak to měřit málem na milimetry laserem a provinilce ihned pokutovat ...
Tak to hrubě posunuješ. Já jsem vymyslel metodu proto, že se mi tu mnozí snažili tvrdit, že je to neměřitelné a tudíš zbytečné. Jistě cítíš ten rozdíl.
Nepsal jsem konkrétně o tobě, protože tvojí metodu neznám.
Je ta situace z panorámy bezpečná, nebo ne? Když je to jen 120cm odstupu!
Představ si, že bude 150 nařízených a nějakou metodou (třeba tou tvojí) exaktně měřených a pokutovaných, ten řidič (který odstup jen odhaduje) se nacpe strachy před postihem až na obrubník, zachytí o něj předním kolem, to ho rozhodí, udělá "hodiny" a cyklistu smete zadkem. Né, děkuji, nechci.
Už jsem ti psal, že bych se inspiroval na západ od našich hranic, tam to funguje, na obludníky nikdo nenajíždí, nemám nic proti tomu, aby se stanovená vzdálenost odvozovala od rychlosti apod. Lanna mě obvinila, že jsem fascinován číslem 1,5m, ale spíš to vypadá, že je to váš problém :-)
Aktivisti jím fascinováni jsou.
Sprostý slovo aktivisti, co, vypadá to, že tam proběhla nějaká kampaň, proč ne, u nás by se to taky mohlo nějaký čas vozit, až to uzákoní.
Nic ti v tom nebrání, klidně si to udělej a můžeš to vozit, jen bys neměl zapomenout si pořídit červený fábor toho správného rozměru a nechovat se jako ten blbeček s neoznačeným prknem na fotce.
Teď mě aktivisti ukamenují mínusy, ale moc pěkné by bylo, kdyby i cyklisté byli ohleduplní k řidičům automobilů.
Taková vzájemná ohleduplnost, to by byl ráj na silnicích.
A nezapomeň ještě taky na inline bruslaře... a chodce. :-)
Je to naprosto bezpečné, protože v tomhle případě nejde o předjíždění cyklisty. Jde o souběžnou jízdu ve více jízdních pruzích, takže bude "v pořádku", když auto projede kolem cyklisty na 50 cm :-))
Co ti dva s minusy, je to snad jinak než jak jsem to napsal?
No a abychom neztratili souvislosti, dovolím si přidat link na tvůj příspěvek, na který jsem reagovala oním proslaveným Shakespearovským citátem.
https://www.nakole.cz/diskuse/28801-bezpecny...
Byls to ty, kdo říkal, že: "pro mě jsou tyhle věci doslova existenční záležitostí ve smyslu být, či nebýt."
Come on! Buď přeci k sobě trochu upřimný. Píšeš, že jezdíš po frekventovaných silnicích od svých 17ti let, celá ta dlouhá desetiletí....
Jo a s dětmi po kutnohorské prostě nepojedu. Nedává mi to žádný smysl. Proč by se měly nalokat výfukových plynů?
Jezdím za dětma do Říčan (předtím jsem jistou dobu jezdila do Vojkova za tchýní v hospicu). Ta doba byla ovšem bohužel moc krátká, z mého pohledu:-((.
Trvalo mi to přesně jednu jízdu, než jsem pochopila, že lepší je dojet na hlavák, nastoupit i s kolem do vlaku a tu ušetřenou klidnou a relaxovanou půlhodinu věnovat děckám nebo babičce.
A jak že je bez ježdění po kutnohorské naučím toleranci?
Si je normálně posadím do auta do sedaček, a budu s nima mluvit. Budu jim říkat, hele cyklista, musíme být opatrní, vyhodíme blinkr, koukneme se do zrcátka a objedeme ho velkým obloukem. A hele, tady je cyklista s vozíkem pro děti, to se pozná, protože má tu vlaječku. Musíme být hodně opatrní, v tom vozíku možná sedí dítě jako jste vy.
Mám velké pochybnosti, že je takhle naučíš toleranci.
Proč pořád používáš slovo "normální", máš na to nějakou normu?
Normální je, když děcka jezdí po chodníku a ne po kutnohorské...., normální je, když je posadím do auta do sedaček, a budu s nima mluvit... podle tebe lepší, než zažít kutnohorskou na kole na vlastní kůži, nalokat se výfukových plynů, občas mít husí kůži až na zadku, když si není jisté, jestli to ten kamión za nimi dobrzdí, není ten tvůj přístup k vnoučatům krapet levicový, Lanno?
Co ti pitomci na těch drahách poslední dobou vyvádějí??? :-O
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/mezi-uvaly-a...
To je jeden průser za druhým :-(((
Aniž bych nějak umenšoval rozsah těch průserů, tak se obávám, že to, že jsou vidět je mimo jiné dané tím, že v Perniku se novináři naučili, které kontakty a které odborné weby mají navštěvovat a teď to využili. Protože třeba takové Černošice minulý týden, když se naštěstí nic nestalo, by jinak nestály novinářům za zmínku, dtto ta kolize v Běchovicíh.
Náhodou, pohoda. Dneska u Chrudimi jen vykolejil. :-)
Ale trefil přitom i nějako dodávku, ne? ;-) Za tohle dráhy asi moc nemůžou...
Zlí jazykové říkají, že nehod musí statisticky začít ubývat... jak klesá počet pojizdných souprav, snižuje se pravděpodobnost srážky zbývajících vlaků... :-)
A druhej vtípek - hodinové zpoždění je teď dobrá zpráva = váš vlak zatím jede. ;-)
Tak třeba tohle předjetí mi přišlo bezpečné! Nejenom, že si drží bezpečný odstup, ale je to pěkná klidná jízda navzdory tomu, kolik dřeva veze...
Je vidět, že po těch průšvihách už jezdí opravdu opatrně... ;-)
https://uloz.to/file/A9krjdEOW2jH/20200716...
Ten fýra má asi něco společnýho se Soukupem: https://www.youtube.com/watch?v=yHa6x3kK1hg :-))
Pro zajímavost, jak byste definovali, co už je nedání přednosti? Obhájil by si motorista třeba v tomhle případě, že mě neomezil, protože jsem nemusel prudce brzdit ani zatáčet?
https://uloz.to/file/giTFIBJIpp6h/20200705...
Poslední dobou mi připadá, že mě auta na kruhových objezdech už naprosto ignorují... :-(
Vyšlo to docela pěkně, i když mám pocit, že tvoji rychlost trochu podcenil.
Asi před měsícem jsem na jednom kruháku zažil, že kamioňák přijel ke kruháku, podíval se na mne, a na hulváta se mi tam nacpal tak, že jsem musel skoro zastavit.
Docela prasárnička, ale celkem běžná. I v autě tohle zažiješ taky a často i těsnější. Neviděl bych to přímo jako ignoraci cyklisty, spíš podcenění tvojí rychlosti - asi jezdíš oproti ostatním "kolařům" svižně :o)
Na kolo máš dost velkou rychlost, musíš s tím před křižovatkama počítat a zvýšit opatrnost. Když pojedeš na běžné silničce, tak věř, že to bude o poznání lepší než na leháči.
Ani s tou silničkou, která pojede například 30km/h řidiči nepočítají. Předpokládají rychlost tak poloviční a podle toho dávají tu přednost.
No já mám u těch kruhových objezdů pocit, že řada motoristů si "přednost" vykládá tak, že dostane-li před srážkou na objezd celé své auto, padne vina na toho, co jim nabořil zadek...
A to neplatí jen při setkání s cyklistou...
Tady jsem to celkem čekal, tak jsem lehce přibrzdil před kruháčem a pak už jsem viděl, že to vychází...
Ale zrovna tomuhle nevěřím. Silničku sice nemám, ale zkušenosti s MTB i šrotokolem mi vychází spíše ve prospěch lehokola.
U předjíždění je to bez debat, tam lehokolu nechávají (v průměru) citelně víc místa, u křižovatek a kruháčů bych řekl, že většina z exotů, co mě ignorovala, uvažuje pouze "nejede žádné auto, můžu jet" a dost možná by totéž provedli i motorce...
Další efekt je ten, že mnoho řidičů nevnímá nic menšího, než je auto. Ne že by to jejich oči neviděly, ale mozek to potlačí. Je to stejné, jako s tím experimentem "Gorila". Také proto tolik motorkářů na silnicích zahyne.
Nic s tím nenaděláme, musíme s tím počítat.
To je stejná blbost jako tvrdit, že cyklisté nevidí nic menšího než je stodola. Já, že podle statistiky nehod jich většina nevidí jiná větší vozidla, ale ani vlaky :-))
Proč se motoristé (asi už nejen motoristé) stále dokola zkouší přetlačovat s vlakem by mě taky zajímalo...
Přecijen kde jinde, než na železničním přejezdu, by měl řidič vlak očekávat? :-)
Většinou to je proto, že mnoho řidičů (všech vozidel včetně kol) jezdí po paměti a ne podle značek a pravidel.
Pokud někdo jezdí někde přes nějaký přejezd dnes a denně a za celý rok tam vlak nejel, tak se výrazně zvyšuje pravděpodobnost, že dotyčný pak nezastaví až tam jednou vlak pojede.
Je to podobné jako když někde na křižovatce změní přednost v jízdě, tak když tam nedají upozornění jak vrata a blikající světla, tak si tam bude moct policie a záchranka postavit, tak na měsíc, detašované pracoviště co tam bude nehod místních řidičů, než si zase zvyknou.
Pak jsou samozřejmě i další důvody, jako nepozornost a nesledování toho co se děje, včetně obecného nerespektování pravidel.
Stalo se mi to uz dvakrat ,obycejny prejezd bez svetel a zavor trat zarostla stromy ,Olezla modro kremova lokomotiva jela krokem a muj mozek ji uvidel ....uvedomil si ji az po docela dlouhe chvili.
Uz to opravdu chapu ze nekdo vjede , vstoupi na prejezd a vlak ho prejede.
Me oci ten vlak museli v obou pripadech videt Ale mozek co vidi zpracovaval dlouho. V obou pripadech jsem mel ten cumak lokomotivy v podstate v celem zornem poli. Ale mozek ocekaval jestli neuvidim z dalky se blizit vlak. Je to hodne neprijemna zkusenost.
Podle meho jak byla ta modrokremova lokomotiva uprostred tech stromu, muj mozek nejdriv videl misto lokomotivy oblohu.
Mnoho let jezdím autem přes dva železniční přejezdy asi tak 60 m od sebe. První nechráněný a označený jen křížem a druhý se světly a závorami.
Po trati s nechráněným přejezdem několik let nic nejezdilo, provoz byl zrušený. Důsledek byl jasný, bez rozhlížení a opatrnosti jsem já stejně jako všichni co to znali přejezd plynule přejížděli a soustředili se na ten druhý.
No a jednoho krásného dne v září jedu opět přes přejezdy a slyším mohutné houkání. Říkám si, který debil v kamionu trápí klaksony (vlevo od cesty je nakládka kamionů). Přesto mi to nedalo a mrknu vlevo tam asi tak 30 m od přejezdu se blíží závratnou rychlostí 15 po kolejích hurvajs. Hrklo ve mě jak v pendlovkách a sešlápl jsem pedál plynu snad až na silnici :-)
Oni obnovili provoz na té trati a nedali mi vědět :-) Provoz na trati byl jen jeden školní rok a pak ho zase zrušili a už asi 2 roky tam zase nic nejezdí. Stejně se tam stále hodně pečlivě rozhlížím jestli něco nejede.
To co popisuji je běžná vlastnost vyhodnocování obrazového signálu v lidském a patrně i v každém obratlovském mozku. To není žádná dehonestace motoristů. I na kole jsem se přistihl, že to mám zcela stejné.
Nesmíš za vším stále hledat jen ideologii :)
Proč tak složité popisování a vymýšlení zdůvodňování něčeho co se dá velmi jasně a přesně označit jako nesoustředění a nepozornost?
Známe to všichni běžně ze školy, z přednášek a školení. Jsme tam, sedíme tam hodinu, posloucháme, sledujeme, ale po skončení hodiny často netušíme o čem byla řeč a často druhý den ráno si nevzpomenem kdo školení vedl.
Kdyby to bylo běžné, tak jak píšeš, tak by havrani nestíhali od silnic odvážet cyklisty a chodce. Zkus jinou teorii.
Zkusil jsi si na YouTube ten test Gorilla? Už jsem to sem několikrát dával.
Já teda nevim jak komu, ale mě to přijde spíš jako divný vtip něž jako něco jiného. Vždyť tam je jak pěst na oko, ta se snad ani nedá nevidět.
A kdo ji nevidí, tak by měl hned zítra si zaběhnout na úřad a s řidičákem a hned potom na oční.
Jestli je to ten vedecky test kde na zacatku testu dostanes ukol v autobusu pocitat zlute a modre hrace nebo tak nejak. Tak ty gorily nevidis.... nevnimas. Pokud na to video koukas aniz vis jake je zadani testu tak ty gorily samozrejme vidis. Zrovnatak jako je vidis kdyz zkonci ten test A vysvetli o co slo a pusti ten test znovu. Pak uz tam ty gorily vidis kdykoli znovu se na to video divas.
Ja treba dost trpel u starsich filmu kdy byly jeste strihy zaberu oznacene ctvereckem a koleckem a pak se zmenil zaber. Normalne to lidi kteri nevedeli ze je to takto oznacene ve filmu vubec nevnimali.
Dnes uz to ve filmech neni. A ani ve starsich remastrovanych.
Já jsem nikdy nevěděl co to je, myslel jsem si, že je to místo, kde promítač má pustit film z druhé cívky. Ale myslím, že to tam vnímal každý koho jsem znal, nedalo se to přehlédnout.
Je to znacka pro strihace a tu znacku uz zacnes jednou pro vzdy videt kdyz si ji poprve vsimnes a uvedomis si mozkem ze tam je nejaka znacka.
V dobach kdy se lidi doma slejzali na mejdanech u videofilmu jsem se lidi okolo ptal jestli to vidi ˇˇˇvnimaji takyˇˇˇˇnevideli az kdyz jsem to video odkrokoval zpet.
Kdysi se i experimentovalo ze vkladali v kinech do filmu jedno okenko s reklamou treba s cocacolou. Samozrejme ne v cechach ale nakonec to zakazali.
No a v provozu dostaneš zadání nepočítat žluté a modré hráče, ale sledovat gorilu.
Samozřejmě, jsou i tací, co počítají hráče podle barvy, pak ti ostatní v provozu, co vědí, o čem je zadání, musí sledovat počítající gorilu.
Já bych gorilu nenazýval testem. Je to spíše demonstrace, že když NEBUDEŠ vědět, že se tam má vyskytnout gorila a budeš se plně soustředit na počítání házení míčem nebo co to tam bylo, tak tvou pozornost udrží v jiném místě obrazovky a gorily se nevšimneš.
Zkrátka lidský mozek má své limity a buď můžeš povrchně sledovat celou scénu nebo se věnovat konkrétnímu detailu, ale všechno najednou (většina) nezvládne.
Nakonec kouzelnické triky už po staletí fungují stejně - stačí odvést pozornost diváka jinam...
Mně se stává naprosto běžně, že mi někdo hlásí, že mě někde viděl na kole, mával na mě a já nic. Prostě se při jízdě soustředím na provoz, sleduji potenciálně kolizní objekty na silnici a že někdo mává z balkónu už prostě nestíhám registrovat...
A vůbec nepochybuju, že schopnost vnímání motoristy s telefonem na uchu bude o řád nižší než v normálním stavu, přičemž hands free sice uvolní ruce, ale mozkovou kapacitu nikoliv...
Tím spíš to je naprostý nesmysl pro zjišťování pozornosti řidiče v běžném provozu.
Takže kdo gorilu nevidí, tak v provozu jako řidič nemá co dělat a je velmi nebezpečný sobě a všem kolem. Je úplně jedno jestli se někde pohybuje gorila, slon ježek, malé dítě nebo cokoliv jiného, tak to pozorný a soustředěný řidič musí vidět.
vis proc ten test nekdo udelal ?aby lidem vysvetlil ze prenos mezi ocima a mozkem je podstatne komplikovanejsi.
Klasicky pripad je houbareni. Chodis ve dvou. Hledate houby jste na stejnem miste a jednou ty houby vidis driv ty. Podruhy ten druhy. Dalsi pripad neco v byte hledas klice. Mobil. Cumis na to pri hledani uz po desaty ale nevidis to.
Staci ty klice nebo mobil polozit na misto kam to bezne neodkladas a mozek se to snazi videt na obvyklich mistech.
Občas hledám šroubovák, který už držím v ruce...
Zkušenost nemám, ale prý se často hledají i už nasazené brýle... :-)
Já bych z vidí/nevidí gorilu nevyvozoval nic o chování v provozu. Pokud gorilu na přechodu necháš přejít, je přece úplně jedno, že jsi nerozeznal tu gorilu od důchodce? ;-)
A v tom videu to nefunguje tak, že by gorila byla průhledná, pouze ji vnímáš jako jednu z postav s černým tričkem a nevšímáš si ji, protože ti vyloženě zadají, že máš počítat jen postavy v bílých tričkách (nebo tak nějak).
Ano, jsou lidé, kterým když pustíš půlminutové video, tak ti řeknou, kolik tam bylo lidí, co měli na sobě, každou ti zevrubně popíšou... a možná si i všimnou, že se na krají záběru nechtěně mihnul mikrofon... já mezi takové fakt nepatřím. :-)
Čímž popíráš fungování svého vlastního mozku a jeho obrazové paměti. Když to převedeš na problém umělé inteligence, tak to snad lépe přiblížím.
Je to program, který má zpracovávat snímky z kamery, která míří na křižovatku a má například hledat všechna vozidla, která přejedou na červenou. Snímek z kamery je plocha pokrytá světlými a tmavými body, Nic jiného to není. V těch bodech má program najít nějaké vozidlo. Dejme tomu, že umí nalézt osobní a nákladní auto. Umí nalézt i motorku se sajdkárou? Vypadá přece úplně jinak. No a těď tam budou přecházet i chodci. Jak rozlišit jednoho chodce od objímajícího se mileneckého páru? No a v kameře se to všechno ještě rychle mění. Svítí do ní sluníčko, nebo prší. Tohle všechno tvůj mozek exelentně zvládá, ale i on prostě potlačuje to, co nečekáš, co se nepohybuje, co je pro něj šum. Jeho zpracování obrazu totiž odpovídá požadavkům obratlovců, možná i primátů na vyhledávání potravy a hlídání nebezpečných predátorů. Není uzpůsoben na řízení dopravy.
Do mozku vedou signály od jednotlivých očních neuronů, které udávají míru osvícení. Nic lepšího, stejně jako ta kamera, mozek k dispozici nemá.
Opět jen okecávání vlastního nesoustředění a nepozornosti.
Pokud někdo nevidí, že vlevo za rohem jde hezká holka a vpravo na chodníku si hrají děti s míčem a na silnici č. 1 jede dědek s terou, tak není soustředěný na řízení a kecy o nějakém neočekávaném a nevidím jsou jen kecy.
Dedek s terou bylo zamerne nebo jen nesoustredeni ze jsi omylem napsal s terou a ne dcerou i kdyz by bylo logictejsi s vnuckou.
Mám to dobře, s terou. Nejspíš nevíš co to je, že se nad tím pozastavuješ. To je totiž něco co na jedničce nemá co dělat a tak by ani řidič běžně neměl předpokládat že to tam bude, přesto to musí vidět, když top je.
Jestli ty také nepopíráš genetiku, kybernetiku, sociologii, lingvistiku a další buržoazní pavědy? Já chápu a ctím tvůj názor, máš na něj právo, ale uchyluješ se mezi potírače vědeckých názorů.
Co je na tom popiračského, když napíšu,m že řidič když se soustředí a sleduje provoz na i kolem silnice, tak musí vidět gorilu a pokud ji nevidí, tak za volantem nemá co dělat a nejspíš ani za řiditky.
Pokud s tím máš problém a občas něco přehlédneš a nevidíš tramvaj nebo kočárek, tak by ses měl nad sebou zamyslet a něco s tím dělat.
jj, viz lelek
Dost nebezpečné si nějaký podobný problém omlouvat genetikou, kybernetikou a dalšíma "pavědama". Respektive si to omlouvat interpretováním nějakých výsledků výzkumů, konaných za jiným účelem v jiných podmínkách. Možná dobré zvážit absolvování dopravně psychologického vyšetření. To není nic ponižujícího. Profi řidič a některé další profese to absolvují několikrát za život. Podle mne by tím měl v dnešním provozu procházet každý řidič.
Ano, to vyšetření by mohlo odhalit některé jedince, kteří by za volantem ve velkém provozu opravdu neměli co pohledávat. Na druhou stranu 70-letý stařík, který si zajede jednou za týden v 10 dopoledne na nákup autem a pojede opatrně, nejspíš přes jeho zpomalené reakce a horší zrak není nebezpečný. Už brzy toho věku někteří dosáhneme.
Zvýšená pozornost lecos opraví, ale to zpracování obrazu mozkem nikdo neobejde. No a to lidské je uzpůsobeno, jestli hodně pokrokově, pro lidopa sběrače plodin. Dokud za nás nebudou řídit stroje, tak budeme muset používat mozkový algoritmus, který není pro řízení vhodný.
Tys už dělal testy u dopravního psychologa, nebo se tím nějak hlouběji zaobíral, že víš, že je to na eliminaci jedinců z provozu a jak by se to mělo nebo nemělo dotýkat staříků ? Máš vůbec alespoň základní představu, o čem dopravně psychologický test a posudek vůbec je ? Co a jak se testuje, posuzuje ?
Je úžasný, jak ze zkreslených představ o kdečem tady co chvíli plodíš jeden kategorický závěr za druhým :-))
A s tím okem máš dozajista pravdu. Nakonec kostra a svalstvo taky nejsou přizpůsobené třeba pro jízdu na kole, hraní na kytaru atd atd.... :-)
Máš pravdu, s dopravním psychologem jsem nikdy tu čest neměl. Ale začal jsi se s ním oháňet ty, tak jsem to trochu komentoval, nic jsem nezpochybňoval ani nerozšiřoval. Myslím, že na mém tvrzení, že by to vyhnalo některé řidiče, kteří by řídit neměli se nic nemění a ani měnit nemůže. Tak zaraž svá tvrzení, že píšu o něčem o čem nic nevím. Na tohle své tvrzení toho moc znát nemusím. Prosím tě, naznač nějaký můj kategorický závěr, který se týká dopravně psychologického vyšetření.
Zúžil jsi to jen na eliminaci živla a šikanu dedy.
Pritom se to přímo týká i těch tvých goril.
Mýlíš se, těch goril se to vůbec netýká, poněvadž to máme v mozku každý. Prostě to tak je a nedá se s tím vůbec nic dělat. To není otázka pozornosti, ale toho co čekáme, že uvidíme. Když počítáš ty přihrávky míčem v gorilím testu, tak se velice soustředíš, abys nějakou přihrávku nevynechal. Tak se soustředíš na přihrávky, že nějakou gorilu prostě eliminuješ z obrazové paměti. Stejně tak řidič při obtížném vyjíždění na hlavní silnici tak usilovně sleduje všechna auta, až si nevšimne rychle jedoucí motorky.
No ale když jedeš na kole, motorce, nebo autem, tak se soustředíš na sledování všeho, opakuji všeho, co se pohybuje (nebo i stojí, leží) před tebou a částečně i za tebou na silnici i okolo ní. Nebo ty běžně za jízdy počítáš třeba součty číslic na registračkách?
To pak opravdu můžeš gorilu přehlédnout :o)
Brahmo to můžeš pak vyprávět u soudu, že ses tak soustředil až si přehlédl. Možná, že s takovýmhle blábolem budeš mít úspěch a třeba ti odpustí že si někoho zabil.
Tak já jsem jednou vyjížděl na kole do tramvajového pruhu, kde jsem čekal tramvaj a nevšiml jsem si kolaře a klidně jsem mu vjel do cesty.
Doufám, že to u soudu nebudu muset nikdy řešit. Bylo by to známkou mého velikého průšvihu.
Sice je to psychologům známé, ale použít se to nedá, poněvadž by to sejmulo veškerou vinu a zodpovědnost. Každý by se na to vymlouval. Je to společensky neuskutečnitelné.
Prostě si se nesoustředil a nesledoval celkovou situaci. Nic víc a nic míň.
Tys koukal jen po vlaku a ona ti tam přijela gorila.
Můžeš být rád, že ti tam nepřijela sanita nebo policajti.
Brahma:
Pokus s gorilou je založen na tom, že pozorovateli je sděleno, co má pozorovat, proto se nesoustředí na gorilu.
U toho jednoho konkrétního čísla bočního odstupu se taky trochu obávám, že se na něj dost cyklistů upne, bude si říkat, máme to v předpisech, poleví v pozornosti při předjíždění a přehlédnou gorilu. Jako to bylo po zavedení takzvané "absolutní" přednosti chodců na přechodu.
U řidičů motorových vozidel se může stát, že se soustředí na to "počítání" a odhadování těch 150 centimetrů, aby neporušili předpisy, a pak přehlédnou gorilu v protisměru.
Brahmo, vůbec ti nerozumím, že se to vyšetření goril netýká. To je mimo jiné také právě o soustředění, postřehu, pozornosti, vnímavosti a pohotovosti. A když bys měl problémy s vnímáním goril (v jiném provedení), neprojdeš, nebo jen s výhradama.
Celou dobu se tady snažím ozřejmit, jak pracuje vyhodnocování obrazu ze signálu z kamery či očních nervů. Jsou u toho jisté analogie. Prostě mozek na to má svůj algoritmus, který neovlivníš, i kdyby ses přetrhl.
Ronda:
On má tu teorii správně, tedy co se týká zpracování obrazu. Jen závěry si z ní dělá chybné. Podle něj (když tak mě Brahmo oprav) se motoristi soustředí na to co "očekávají", tedy prý na auta, auta, auta a snad i na tramvaje a autobusy. A všechno "neočekávané" jejich softvér při zobrazení v mozku potlačuje - hlavně cyklisty. Jenže to by pak neviděli ani věci ještě méně časté, než je výskyt kolařů, třeba policistu s plácačkou, výkop s oplocením, jezdce na koni či velbloudu, povalenou popelnici, bagr, opilce, odhozený gauč, záchranářský vrtulník ...
A to všechno přitom normálně registrují :o)
Holt je cyklista opticky (fyzikálně) podstatně menší objekt, než auto a proto ho můžou někdy přehlédnout. Proto se taky většina z nás snaží zviditelnit. Rozhodně za tím není žádný eliminační softvér - když mu za SUVčkem bude koukat jenom vršek přilby, zaregistruje ho motorista na poslední chvíli, stejně jako třeba prťavý Mini.
Trošku problém vidím v tom, že společnost je v současné době nastavená tak, že se od každého jedince víceméně automaticky očekává, že má řidičák + auto.
Pokud bychom se tedy shodli, že významná část populace není způsobilá bezpečně řídit (motorové?) vozidlo v provozu, vyvstal by problém, co s nimi, aby se necítili diskriminováni?
To nevím, kde bys tolik asistentů vzala. :-)
Mě teď o víkendu překvapilo vyprávění kamarádky. Sekla se jí záda takovým způsobem, že ráno prostě bolestí nebyla schopná ani vstát z postele. Po dlouhém váhání si nakonec zavolala záchranku, ti ji naložili, odvezli do nemocnice, tam dostala injekci + infuzi... no a jelikož prý volné místo nemají, byla zhruba po hodině, když se dokázala postavit, z nemocnice propuštěna... a tak nějak automaticky se prý očekávalo, že zavolá někomu, kdo jí domů zaveze, protože to už nemocnice neřeší...
A musel jsem konstatovat, že já s kolem bych ji jaksi v dané situaci pomoct nedokázal. :-/
V pondělí jsem totéž řešil s tatínkem. Upadl mi a volal jsem záchranku. Paní se mne taktně zeptala, jestli bych ho nemohl do špitálu odvézt sám. Je to kousek. Tak jsem jí prozradil, že jsem za tatínkem přijel urychleně z práce na kole.
Domů už jsem ho odvezl na s chirurgie vypůjčeném invalidním vozíku. Ta sanita byla zcela na místě. Měl zlomená dvě žebra a tak nízký tlak, že nebyl schopen kvůli motolici stát. Ze schodů ho vezli na jezdícím křesle.
Tak co s nima chceš dělat?
Buď se změní něco na pohledu na lidi bez auta, nebo nějak se to řešit musí, když jim seberou řidičák, bo nevidí gorilu...
Podívej se na výbavu nových aut ve vyšší střední třídě.
Už dnes neumí dost řidičů zacouvat do řady bez asistenta, odstupy jim hlídají asistenti, rozjezd do kopce hlídá asistent, upravuje akceleraci, hlídá smyk a prokluz kol, asistent hlídá zapínání a přepínání světel a co je obzvlášť úžasné, tak asistent zapíná stěrače když začne pršet, protože nejspíš řidič - debil nepozná kdy má setřít a kdy přepnout světla, atd.
Já si o tom občas přečtu, ale výbavu nových aut neznám. Ale i to moje má alespoň dvě boční dálkově seříditelná zrcátka a senzory přiblížení vzadu na kufru. Se svým neohebným krkem už couvat jako v osobáku, koukaje zadním okénkem, nedokážu. Couvám s tím jako s náklaďákem, ale jde to. Kamera by byla lepší.
Joo to se tyce i zamestnani. Zvlast nadavani na nesikovny remeslniky. Dejte jim penize aby nechcipli hladem a mohli zaplatit najem a oni nebudou muset chodit do prace kdyz jim to dobre pracovat nejde.
Presne to jsem zazil prave s tim vlakem prijedu k prejezdu rozhlizim se vlevo vpravo v dalce vyhlizim pripadny vlak a na posledni chvili si vsimnu ze se pomalu a potichu uz plouzi z krovi na ten prejezd lokomotiva velika jak rodinny domek. Moje oci na ni koukali ale mozek to zpracoval ze tam neco nepatri az se zpozdenim. Podle meho to jsou presne ty krizky u prejezdu v polich kdy jsem driv nechapal jak tady muze nekoho sejmout vlak. Dnes uz vim ze jako prd.
Vyzkoušel jsem o pauze kolegyni a kolegu, test neznali. Napočítali 16 a hned se ptali, co tam dělala ta opice. Sám jsem jí taky viděl, když to tu bylo poprvý (to už je let ...).
Tak nevim, nevim :o(
Další čtyři otestovaní a všichni přes pečlivé počítání gorilu viděli. Asi je to nějakej fejk, že to polovina lidí nevidí.
Je tu někdo kdo si gorily nevšiml? Může dát plus palec.
Kdo si jí všiml, mínus palec. Dal bych si sám tedy mínus, ale nemůžu :o(
Třeba:
https://www.youtube.com/watch?v=IGQmdoK_ZfY
Ale ty už víš, co máš očekávat :-)
Je jeste jeden jednoduchy test s plastovou oblicejovou maskou. Mozek ji vnima zepredu jako vypouklou dopredu klasicky oblicej. Kdyz se ta maska ale zacne otacet tak je jasne videt ze je vypoukla obracene negativne. Hledal jsem video ale najit se mi ho nepodarilo.
Kašli na gorilu a zkus něco z reálného provozu...
https://uloz.to/file/xD73aptnglri/20190612...
Viděl jsi cyklistu? Pak mi napiš barvu a typ jízdního kola, jaké měl cyklista ponožky a zda měl sluneční brýle a přilbu? Stejně jako v životě, máš jeden pokus a žádná pauza... ;-)
Těsně za autem ale co měl na sobě není možné vnímat :-)
Já jednou při odbočování doleva přehlídl protijedoucí kamion ... vyšlo to o fous. Myslim, že jsem koukal do dálky, jestli něco nejede a on už byl moc blízko. Všiml jsem si ho, až když mi profrčel za prdelí :o)
Nějaká softwarová porucha, asi ...
To se bohužel stává, proto je taky neustále plno nehod. Když to dobře dopadne, tak nad tím člověk zpravidla mávne rukou. Ale když si to hned uvědomí co se mu povědlo, tak se hodně rychle probudí a zase začne pořádně sledovat co se kolem děje.
Něco podobného zná určitě každý, dost běžný je průjezd na červenou, nezastavení na stopce apod.
Nic menšího... Kdysi se tu taky řešilo, že spíš, podvědomě?, "nevidí" to, co nesvítí. Jak je pro všechna motorová vozidla povinnost za jízdy svítit i ve dne, tak cyklisti jako by pro ně neexistovali...
Nelze to univerzálně tvrdit. Některým můžeš svítit jak UFO a stejně tě sejmou. Většina tě normálně vidí a vnímá.
Nevytočilo, ale když se o tom tady vede vzrušená řeč...
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/dolinek...
Mě by docela zajímalo, kdy pan Dolínek vlastně jel naposledy na kole. Za cyklobusem do Suchdola je rovněž on - projekt, který už několikátý rok běží stále v režimu "testování"...
Sorry, ale já ho za cyklobusem do Suchdola jet na kole nikdy neviděla:-))
pitomci https://www.novinky.cz/domaci/clanek/ostravsti...
Taky pitomci :-) https://www.novinky.cz/domaci/clanek/na-vecirku...
Tak ano i ne. V Praze je všechno uvolněné, všechno povolené myslím do 1000 účastníků a s rouškou se dosud (možná že už i to neplatí) jezdí jen v metru. Takže proč ne večírek pro 100 lidí? Ano je to po zralé úvaze trochu nebezpečné, ale jít do Rudolfina na koncert je s tím zcela srovnatelné. Absolvovat velkou svatbu je stejné. Takže jak?