Ahoj zdravím. Mám následující dilema. Chtěl bych trochu upgradovat své ekolo, které má klasický 250W motor zapletený v předním kole.
Používám tempomat, mám měřák spotřeby energie a vozím 2 baterky 36V (20Ah nová + 8let stará 15Ah,která zdegradovala na aktuálních cca 10Ah). ŘJ Magic.
A teď ta úvaha/dotaz. Uvažuji o motoru opět do předního kola 750W/36V = 1000W/48V. Myslím, že z pohledu investice by to téměř nebolelo – pouze bych vyměnil přední kolo s motorem.
Proč to řeším: občas rád jedu kousek cesty jen na tempomat, aktuálních max 30kmh by bylo možné zvýšit na řekněme stále bezpečných 40kmh (útěk před bouřkou), bydlím na kopci – asi by mě to víc umělo vyvézt domů, když se vracím unavený z delší trasy a „2km kopec přede mnou“…..
Dilema:
1) o kolik bude větší spotřeba (menší dojezd) při stejném způsobu použití (musí se většímu motoru poslat víc energie, aby pracoval stejně jako ten malý, nebo bude podobně úsporný (při stejném zatížení) ?)
2) budou 3 kg rozdílu na váze zásadně poznat na jízdních vlastnostech kola ? Většinou jezdím na těžko se dvěma plnými brašnami (cca 6-8 kg), takže rozdíl asi až tolik nepoznám...
3) Pokud by 36V bylo málo, příští baterie by mohla být 48V. Je nějaký komponent na kole (viz popis výše), který by přechod z 36V na 48V neustál? (jsem naprostý laik pokud jde o elektro)
4) Skutečně si „zásadně“ polepším, pokud jde o pomoc do kopců (v nižších rychlostech)? (250W=12Nm, 750W=18,2Nm, 1000W=27Nm)
5) Kolik Ampér / Wattů potřebuje takový motor, aby „skutečně jel“? Jaké parametry by měla mít baterie, jak ideálně nastavit ŘJ?
Tak, to asi stačí….. Díky za rady a komentáře.
Nekomentujte prosím, že to nesplňuje nějaké regule a že už to není kolo a blablabla…..
Heslo je: žít a nechat žít..
P.S. Vím, že by asi nejlépe do kopců vyhověl středový motor. Investice není až takový problém, ale je mi líto „vyhodit“ stávající funkční věci, zvlášť když mi vyhovují. A přišel bych třeba o ten tempomat…
Tak snáď pomôže pár postrehov čo ma pri čítaní napadlo:
1. Váha v prednom kolese už bude značná, treba s tým rátať. Tiež namáhanie vidlice - obzvlášť vpredu je veľmi nebezpečné ak by to povolilo - treba zvážiť vhodnosť súčasnej vidlice a osku zabezpečiť voči pretočeniu alebo vyskočeniu. Váhovo aj cenovo by bolo porovnateľné riešenie s pridaním 250W motoru do zadného kolesa. To sa mi osobne zdá ako najlepšie riešenie ak je to technicky prevediteľné (a musia byť dve RJ, ale ovládače sa zapoja spoločne).
Záleží od toho aký motor teraz máte, ale je možné že po výmene za MP by ťahal aj s aktuálnymi nastaveniami trochu lepšie.
Veľký motor umožňuje rekuperáciu a je odolný voči aj veľkému ale krátkodobému preťaženiu nakoľko nemá prevody ktoré by sa strhli a má dostatočnú hmotu ktorá má tepelnú kapacitu a tým dlhšie trvá kým dôjde k prehriatiu.
Pokiaľ buete jazdiť rovnako, spotreba sa moc nezmení. Avšak silnejší motor umožňuje jazdiť rýchlejšie a znesie viac výkonu v malých otáčkach kde je ale nižšia účinnosť takže logicky to budete využívať a teda spotreba vzrastie. Prechod na 48V - výrazne lepší výkon aj vyššia maximálka a jednoznačne vyššia spotreba s tým súvisiaca ak to budete využívať.
Dobrý den, aktuálně mám v kole cca 8 let starý motor, je na něm nápis YOUE Motor - High speedhub.
Vyměnil bych ho za tento: https://www.e-pohon.cz/BLDC-motor-750-1000W... Druhý motor 250W do zadního kola je věc na zváženou - změní se vyvážení (1 baterie na nosiči) + bude třeba ta druhá ŘJ. A určitě bych musel vyměnit 9kolečko za 6-7 převodů (?). Pravdou je menší namáhání přední vidlice.. Určitě k zamyšlení, děkuji za rady.
Dá sa kúpiť aj 9-koliesko skrutkovacie alebo motor s orechom na kazety. Dva motory si akoby hmotnosť bicykla rozdelia a tak ak je to zladené zvládnu 2x strmšie stúpanie, prípadne to má 2x väčšiu akceleráciu na rovine.
Inak ak je na tom motore čo máte nápis high speed hub a máte 26" alebo väčšie koleso tak to nie je moc ideálne.
Ano, máte pravdu. Hlavně pokud jde o sílu v kopcích, kde motor rychle "ztratí dech". Mám přestavěné trekové kolo, průměr kol 28". Výhodou je sice výpomoc na rovině do cca 33kmh, ale síla v kopcích chybí. I proto jsem si pořizoval měřák, protože při originálním nastavení ŘJ (myslím 14 A/30 A) motor sice po rovině "jel" a měl dostačující akceleraci, ale v kopcích se velmi trápil a zdálo se mi, že se víc energie přeměnilo na teplo než na pohyb. Dlouho jsem hledal kompromis v nastavení ŘJ a optimum pro motor i mojí fyzickou kondici jsem aktuálně našel v nastavení 7A / 30A. Často do kopců ani nepoužiji těch 7A a přes tempomat snižuji výkon (chybějící sílu motoru nahrazuji příslušně lehkým převodem). Díky tomu se motor nehřeje v žádném stoupání a v cykloservisu se diví, že po 8 letech ještě funguje :-). A taky tímto nastavením spořím energii...Z nízké přípomoci v kopcích plyne i trochu odlišný způsob použití: do kopce musím přidat fyzicky (a šetřím motor) ale víc se nechám vozit po rovinkách (tempomat), kde k udržení např. 20-25 kmh mnohdy stačí i 150-200 W.
Vaša skúsenosť korešponduje s mojou a potvrdzuje to aj teória. Tým že s klesajúcimi otáčkami znižujete príkon udržujete motor mimo oblasť nízkej účinnosti a tým sa menej hreje a šetrí sa energia v batérii. Aj ja zvyknem intenzívne šliapať do kopca a následne z kopca alebo po rovine uberiem intenzitu a zbieram sily na ďalší kopec.
Já mám bbshd omezený na 25a a přenastavený podle mých představ :-D Osobně bych si teda do předního kola motor nedával, jednou to podhrábne a letíš kor kilowatka. Baterka na nosiči? hmm to je problém u středáku, ale když to nebude celopéro. Já vozim baterku na horní rámové trubce, v zimě na ni tak trochu sedím a zahřívám kul.ma :-D
včera už jsem to "rozsekl".
Dobré řešení by bylo ty 2 motory 250W..... ale když jsem napočítal aktuální cenu motoru (nejsou skladem aktuálně) + řídící jednotku + bych to musel propojovat, rozhodl jsem se jinak.
Mám objednaný ten 750W/36V nebo 1000W/48V s tím, že ho stejně budu asi omezovat. Začnu na 500W (cca15A) a budu testovat.
Ideální by pro mě byl nějaký rychlý omezovač výkonu (potenciometr / přepínač: pro běžné cesty bych měl omezení na klidně 350W a jenom do kopců nebo když bych byl vyšťavený bych mu pustil víc. Jsem si vědom, že s takovou silou v předním kole musím hodně opatrně.... Nepočítám, že bych s tím dělal nějaké "psí kusy". :-) Už se na něj ale těším. Budu poctivě testovat a napíšu, jestli mi tohle řešení splnilo očekávání.
Tak první test:
Potřeboval jsem si odpovědět, jestli se s novým motorem dá jezdit stejně úsporně, jako jsem jezdil se starým. Ano dá, moje běžná spotřeba bývala na dálky okolo 8Wh/km, teď jsem dal v rychlosti na krátko 6,18Wh/km (viz obr.1), takže pokud se pojede trasa okolo 80 km, do těch +/- 8 bych se mohl dostat.
Druhý otazník byl v pomoci do kopce, co mě čeká při návratu domů.
Odpověď: Pokud mi zbyde dostatek "štávy" a budu moct poslat 500-700W, je to opravdu rozdíl neskutečný. Ten kopec to se mnou vyletělo a dokonce se mi zvětšila prům. rychlost. Takhle jsem to chtěl :-). (obr.2)
Profil trati na obrázku 3
O víkendu bych chtěl zkusit delší kousek.... tak uvidíme :-)
Rozdíly mezi akuálním přímým motorem a předchozím s volnoběžkou:
- aktuálně se pracuje s mnohem vyšším výkonem
- rychlost přípomoci se na rovině zvýšila z 30kmh na cca 40kmh
- i při vypnutí příkonu motor lehce bzučí (s volnoběžkou byl úplně tichý). S tím jsem ale počítal.
- 3kg váhy navíc se pozná pouze při manévrování v malých rychlostech nebo při vynášení do schodů...apod. Možná i při brzdění. Jinak při běžné jízdě všechno OK.
Zdá se mi, že nový motor umí lépe využít energii než starý. I příkon okolo 40-50W je poznat, u starého semi zdálo, že začal reagovat až při příkonu okolo 100W.
Zatím (po první jízdě :-) ) spokojenost.
Ahoj, jen dotaz : připomoc při 48v je jen do 40km? Je motor hodně velký v porovnání s 250w?
Přípomoc do 40km/h? To si děláš hodně velkou srandu. Zkusil jsi někdy ušlapat 40km/h po rovině za svoje? Pokud nemáš silničku a nejsi trénovaný, tak to nedáš. V téhle rychlosti se už o žádnou přípomoc nejedná. Už dávno jedeš na motorce.
Příteli,jestli máš nějaký problémy s rychlostí, tak to prosím řeš jinde. Položil jsem normální dotaz a očekávám normální odpověď.
Právě, že ten dotaz byl blbě.
V úvodním příspěvku jsem žádal, aby se nikdo nevyjadřoval k vyjmenovaným věcem.
Pokud vám něco zásadně vadí na uvedeném tématu, vytvořte si vlastní vlákno a tam si se sobě rovnými můžete notovat.
V opačném případě nebudu mít problém vaše příspěvky mazat.
Ahoj, 40kmh při 36V (zatím nemám 48V baterii. S ní by to byl asi ještě větší "kouř"). Motor má větší průměr, ale je užší než předchozí 250W. Při 48V prý může jet přes 50kmh podle průměru kola. Já jsem spokojen i při rychlosti do 30kmh. Většinou se kochám i pomaleji.
Je to tenhle motor.
https://www.e-pohon.cz/BLDC-motor-750-1000W...
ještě upřesnění té rychlosti:
při 36V točí motor na prázdno cca 40kmh (tachometrových - nevím jestli mám úplně přesně nastavený obvod kola)
na cestě pomáhá do rychlosti zhruba 33kmh (GPS)
Při zvýšení napětí z 36v na 48v rychlost stoupne o 9km/h
Díky za upřesnění. Pokud si budu příště pořizovat baterii 48V, bylo by to asi jen kvůli navýšení dojezdu. Přiznám se, že výkon motoru při 36V je pro mne dostačující a to včetně rychlosti.
Vzhledem ke zpřevodování kola jsem schopen šlapat do rychlosti max 40kmh a to mi bohatě stačí. Vyšší rychlost už mi ani není pocitově příjemná (i když s kopce (bez pomoci motoru) se jede často mnohem rychleji).
Moc si nedovedu představit jak se manévruje, když je v předním kole navíc hmota 6,4 kg. Na rovné silnici se to asi nepozná, ale vyhýbat se narychlo nějakému výmolu asi bude dost rizikové.
Tomu vymolu se vyhybat vubec nemusis. Ono tak trosku funguje cosi jako gyroskopicky efekt. Mam dve elektrokolobezky stejny ram stejne motory v kolech. Jedna ma pouze jeden motor v prednim kole druha ma na stejnem ramu motor jak v prednim tak i v zadnim kole. Pocitove na jednomotorovce zacinam byt nervozni pri rychlosti z kopce cca 40kmh na te dvoumotorovce az pri 60 kmh. Plaste stejny proste vede stopu a v naklonu. Kvedlani leva prava je to mekci
Takový Jindra už označil přední motor za rizikový jako takový a stvrdil svůj poznatek čelem o asfalt :-D
Záleží asi i na použití . Z toho co jsem tady četl, Jindra skutečně využíval (asi i trvale) 1000W výkon, tahal za kolem vozík plný věcí, a podobně. Takže namáhání bylo enormní.
Já se snažím jezdit tak, abych vystačil s baterkou co nejvíc na dálku a tak většinou motor pomáhá do 300W.
Jedině poslední kilometry v kopci jede okolo 500-650W - podle zůstatku energie.
K montáži do předního kola mě vedla skutečnost, že jsem v něm měl předchozí motor a bylo to nejjednodušší řešení.
Test 2
Už jsem zjistil, že motoru nemusím pomáhat tak často přestavováním příkonu. Výkonově zvládá lépe nastavení tempomatu, díky tomu má dokonce menší spotřebu Wh/km při běžné jízdě.
Včerejší trasa (ještě jsem nestačil ani vyzkoušet záložní baterii, zatím vždy stačila první :-) ):