Ahoj, chtěl bych se zeptat, zda s tím nemáte někdo zkušenost... Jde o to, že se mi občas i dříve ozývalo při šlapání nepříjemné pískání. Jakoby od brzd, když šmechtá kotouč a přitom píská. Řekl jsem si, že je tam asi bordel, takže to "vybrzdím" a ok. Vždy to taky po čase ustanulo, tak jsem to přestal řešit. Jenže dnes při vyjížďce to pískalo skoro nestále a já začal ztrácet trpělivost.
Všiml jsem si, že to píská pouze když šlapu a je to intenzivnější když sedím, ale pískalo to občas ikdyž jsem šlapal ve stoje. To na brzdy moc nesedí, tak jsem usoudil, že to nejspíš bude střed, kliky nebo pedály. Kazetu jsem měl den předem sundanou a čistil jsem ji. Nevšiml jsem si ničeho "podezřelého".
Ihned po vyjížďce jsem sundal kliky (střed ne, páč furt nemám vyražec na pressfit), namazal ložiska ve středu, trochu osu, umyl kompletně celé kolo a zkusil to projet. Pískání neustálo, ba naopak pískalo to ještě víc (což mohla způsobit voda, kterou sice k mytí moc nepoužívám, ale bylo tak zablácené, že jsem vyjímečně vytáhl hadici).
Napadadlo mě tedy ještě zkusit pedály. Tedy jen pravý pedál, jelikož to pískalo zejména když jsem se opřel do něj. Pravý pedál jsem tedy vyměnil za jiný a vida - pískání úplně přestalo. Najel jsem na tom cca 3 km a furt nic. Původní pedal jsem chtěl rozebrat, ale povolil jsem jen první "krytku", co je na imbus, dále byla matička, kterou bez gola klíče nepovolím (ten nemám). Namazal jsem to alespoň z vnějšku (k jednomu ložisku byl přístup) a pedál znovu nasadil. Najel cca 2 km a naštěstí nic nehvízdalo. Při té vyjížďce to dělalo skoro furt.
Zajímalo by mě, zda s tím nemáte někdo zkušenost? Na kole už jsem se zažil něco vrzání - pískání, ale s pedály jsem problém ještě neměl. Mohla by to být voda v ložiskách, nebo naopak suché nenamazané ložiska?
Však sis odpověděl sám. V pedálech jsou ložiska a ta jela nasucho. Taky jsou potřeba máznout, když se nějak vymejou. Nebo vyčistit, když se zahnojí. Jako každá ložiska.
někdy potkáš i pedál, který má na straně ke klice má jenom kluzné ložisko. To buď rozebrat- pokud to jde (bývá rozklepnutý konec osy), nebo nějaký olejíček...
Další chuťovkou u pedálu (klasického) může být povolená klec.
Dnes jsou pedály šroubované, tak to dotáhneš, ale takový nýtovaný pedál byla chuťovka...
V pedálech jsou dvě kuličková ložiska. Rozebrat to není problém, ale blbě se na nich vymezuje vůle. Musíš ty dvě matičky předpružit proti sobě a pak to celé utahovat silou tou horní proti vůli té kotramatky. Než jsem to pochopil a naučil se to, tak jsem se u toho vždy pěkně vyvztekal a dělal to na několikrát. Možná je jednodušší koupit nový pedál.
Pedály mi nikdy nepískaly, i když nasucho jely už dostkrát - ty staré nemívaly na ložisku u kliky žádné těsnění ani prachovku, tak se z nich vazelína vymývala poměrně rychle.
Stalo se mi ale, že se ložiska v pedálech vymlela natolik, že začaly cvakat a ťukat. Byl to pocit jako kdyby klika škrtala o rám nebo kdyby byly povolené klínky (které už dávno nepoužívám), střed nebo kliky na ose. Co všechno jsem tenkrát rozebral, než mě napadlo podívat se do šlapek...
Pedály sundej, nastříkej (nakapej) do nich nějaký olej a postav je tak, aby stekl i od spodního ložiska u závitu na kliku (já to pedálů stříkám olej na motocyklové řetězy...). Pak to nasaď a jezdi. Pokud to nemá vakl, víc to nerozebírej.