Prosím o pomoc - mám asi 7 let staré trekové kolo. Už od začátku v něm "ťuká". Zvuk se ozývá stejně při zátěži i bez zátěže. Při některých převodech není nic (popřípadě skoro nic) slyšet, ale při převodech 2x5 a 2x6 (maximum je 3x8) jde o pravidelné "ťuk, ťuk, ťuk, ťuk". Čím by to mohlo být? Na kole jsem nějakou dobu nejezdil, před měsícem bylo na servisu, ale "ťukání" pokračuje stále dál. Předem díky za rady.
Mě takto ťukalo vzadu při řazení, mám nyní tretry a už mi to nevadí, ale zkontroloval bych stav kazety, jestli je v cajku, jestli Ti to samo nepřeskakuje pro opotřebení.
Nějak jsi nenapsal, při čemž že to jako dělá.
Jen takové doplnění, máš prosím Tě blatníky?
Skoro bych to viděl na nějakou prasklinu. To se blbě hledá, horší by ale bylo, kdyby to ruplo někde v terénu. Ať někdo jede vedle Tebe a pokud možno odposlouchá, odkud ten zvuk jde a poté důkladnější prohlídku.
Mně to dělal jeden volnější drát v zadním výpletu - když se dostal do dolní polohy, tak v místě křížení vydal takový ťukavý zvuk. Trvalo dost dlouho, než jsem to odhalil.
Když bylo kolo na servisu, řekl mi servisák, že výplety dotahoval - ale nic se nezměnilo.
Neťuká ti raménko měniče o řetěz? Hlavně v krajních polohách na kazetě by to mohlo být velkým křížením řetězu, který už občas ťukne do řadicího raménka. To by vysvětlovalo ty změny podle řazení.
Mě zas napadl řetěz o přesmykač. Je-li to indexovaný a není ideálně řetězová linka v kombinaci s polohama přesmykače, může nějaký nýtek klepat do klece. Stačí jeden nýtek trochu vylezý na jedné straně víc.
Přesmykač = měnič.
Měnič= zadní-přehazovačka, přední-přesmyk ;-)
Přesmyk by to být neměl - byl měněn za nový. Sice je neznačkový bez jakéhokoliv nápisu apod. (mám slabé trubky rámu a byl prý problém vůbec něco sehnat), ale funguje bez problémů. Ťukání se navíc od výměny nijak nezměnilo.
To je spíš funkcí seřízení toho přesmyku, než jeho stáří. Tohle ťukání se řeší nepatrným natočením přesmyku kolem trubky. Tím se nastaví úhel ramínka vůči řetězu. Křížení řetězu se mění s zařazeným převodem, úhel ramínka je stále stejný. Musí mýt takový, aby se řetěz bez ťukání do něj vešel.
jde to s frekvencí šlapání nebo s frekvencí otáčení kol?
brzdy V nebo kotouč?
Brzdy jsou V, ale při čem se mění frekvence teď nevím - vyzkouším a ozvu se. Jediné co ještě, tak při velké zátěži (a vysokém převodu) třeba do kopce celé ústrojí trochu vrže - asi proto, jak dostává hašte. Nejde ale o nic šíleného. Podle mě je to normální.
-nacpi si do křížení drátů zadního kola kousky kartonu nebo plastu a projeď to.
-pokud se to utiší, postupně vyndávej.
-pokud se tou neutiší, dej vědět.
Mě podobně "ťuká" přední ráfek. Dělá to volný kalíšek. Stačí projet kaluží a na nějakou dobu je klid. Na funkci to žádný vliv nemá. :-)
Včera jsem měnil řídítka, a tak jsem kolo projel. Zjistil jsem následující: kolo nakonec ťuká pouze při zátěži (při šlapání) a vždy, když je na zadním kolečku 5 či 6 - tzn. při převodech 3×5(6), 2×5(6), 1×5(6). Pokusil jsem se i vydávaný zvuk nahrát - třeba to pomůže k identifikaci problému: https://www.youtube.com/watch?v=MIoA0Z94xVE&...
Zvuk dobře vyladěného stabilu :-)
Podle frekvence ťukání je to v kolech, podle výskytu při šlapání v převodech, průnik je volnoběžka. Možná se viklá kazeta na ořechu (zkus dotáhnout), možná má vůli v ložiskách.
"Dobrá rada nad zlato"! Takto "na dálku" určovat zvuk, místo a jeho příčinu je sázka do loterie, protože to může být cokoliv- jak závažná věc, tak banální. Mám to zjištěno u sebe- celkem třikrát- šlo o neidentifikovatelné místo "cvakání" a "klepání"(které dost vadí a znervózňuje při jízdě). Vždy mi trvalo nejít příčinu, vždy nešlo určit místo poslechem(šířílo se to celým rámem)a nakonec šlo vždy o překvapivé místo a banální příčinu....
Banální to nemusí být. Mně cvakala prasklina přední vidlice a když jsem z ní vyndal kolo, tak jedna noha upadla.
...zle jsi si to vysvětlil- banální byly MÉ tři příčiny ...;-)
Vždyť o tvých příčinách nic nepíšu. Píšu, že to být vždy banální nemusí a je třeba se tomu věnovat v rámci zachování vlastní integrity.
...nechci polemizovat ani "slovíčkařit", ale ve tvé reakci na MÉ konkrétní příčiny chybí to doplněné "vždy"...;-) Z vlastní zkušenosti vím, že je v tomto případě(a jim podobným) těžké "na dálku" určit příčinu- může jít o kdeco(jak banalitu, tak vážnou věc), co se šíří celým rámem, najít ji chce trpělivost a "vylučovací" metodu. Kamarádovi se ozývalo cinknutí při každém šlápnutí a doháňelo ho to k "šílenství"- až když jsem jel vedle něj, zjistili jsme že jde o delší zahnutý konec lanka přesmyku s koncovkou- nohou o něj při šlápnutí zavadil a kleplo o rám, ale při sesednutí jej nohou vždy zasunul pod košík(při nasednutí zase zavadil a lanko se uvolnilo)- příčinou byl i naučený a neměnný způsob sesedání a zahnutí po výměně lanka....
Tak konečně vše vyřešeno - kolo nakonec skončilo v servisu, kde přišli na to, že bylo kompletně špatné zadní osmikolečko, které na kole mám. Mám jakési šroubovací, takže mi dali nové od Race Face (prý jediný výrobce šroubovacího osmikola) a hotovo - kolo šlape jako hodinky a BEZ pazvuků:)
Všem moc díky za rady.