Dotaz spíše pro pamětníky... Je možné takovýto nástrčný pastorek ze šroubovacího vícekolečka Velamos otočit a používat tak druhé (neotlačené) strany zubů ? Přeci jen ten profil zubů je na těchto starých stejný. Dělalo se to ? Jde mi o co nejdelší udržení původních komponentů na mém Favoritu. Díky za rady.
Netuším, jestli se to dělalo, ale jestli tam tak pasuje, tak tomu určitě nic nebrání. Asi tam není žádné označení, jak by měl být pastorek nasazený. Takže ani při originální montáži neřešili jestli tak, nebo naopak.
Ano, domnívám se, že pastorek lze otočit.
Jako kluci jsme tak někdy v letech 1987 - 1988 laborovali s různými pastorky, když se nám nějakým zázrakem poštěstilo sehnat exkluzivní a vytouženou "osmadvacítku". Takže jsem měl pětikolo párkrát rozebrané a zase poskládané zpět. Nikdy jsem neřešil, kterou stranou tam pastorky nandavám...
Standardní složení na mém Favoritu jsem tak změnil ze 13-15-17-20-24 na "vysokohorské" 13-15-17-22-28. Nic úžasnějšího jsem si tenkrát nedovedl představit :-)
Určitě jdou otočit, nemají "pravou a levou" stranu.
Syn jezdil trial a měli jsme z továrny sady pastorků a tak jsme si - jako vedlejší produkt - samozřejmě přeskládávali i šestikolečka u Favoritů s nebývalým rozsahem: od 11/13 do 28 zubů.
Po Velvetu jsem z Rakouska přivezl i pastorek 31 zubů - to se pak jezdilo do kopce.
Mám pocit že velamosy měly mírně zkosenou hlavu zubu (viz obr), tou se dávaly ven... Ale taky to mohla být deformace plechu při vystzřižení.
Podívej se na obě strany....
jinak - obyčejná 22?
mám myslím ve sklepě NOS vlastně celou hromádku od 16 do 32 pokud chceš, napiš si S.Z.
(ta 32 je domácí výroby, ne origo favorit)
no, prošel jsem se a mám tyto pastorky:
nakládací:
16,17,19,20,21,22,28,32(ten je ale dělaný)
dělaly se i 18,24,26, ale ty nemám.
některé jsou hnědé ("bronzová" barva) ty jsou z konce výroby.
šroubovací: 14,16
dělaly se i 15, 14/15 "dvouzávitové" a 13 která se šroubovala do těch dvouzávitových.
někteé jsou použité, ale v dobrém stavu
pastorky se skládaly na "ořech" neboli spodek.
venkovní plášť se dělal jen v 2 provedeních- delším (6 kolo) a kratším (4/5 kolo)
na drážkovanou část jsi naskládal nakládací (4 nebo 3) pastorky proložené distančkami (d) , za poslední jsi dal podložku (p) a dále šel závitový / dvouzávitový pastorek. Pokud se použil dvouzávitový pastorek, šroubovala se ještě 13z.
upozorňuji, že pokud se použil ten delší nosič, tak šestikolo šlo výrazně blíž k špejlím a chytalo o ochranný talíř. (někdy i o ty špejle) Dávala se na náboj podložka, nebo stočený drát(špejle) nebo pojistná matice ze středové osy - ve funkci podložky.
jako libůstku přikládám speciální spodek, který se šrouboval namísto šroubovacího pastorku, potom bylo celé kolečko z "nakládacích" pastorků.
spodek ořechu byl dlohá léta viz foto vpravo - koukal ven ze závěrné matice.
Moc rád se při pokusu o demontáž ulomil. (kalený)
koncem 80.let se přešlo na utopenou (a širší) drážku, která byla proti vylomení o něco odolnější. Krátkou dobu se dělaly pastorky , které měly kromě drážek imbusy (tak 20) a ke konci výroby se již dělaly pastorky se stahováním na "tisíchran" - obdobné, ale ne kompatibilní se shimanem.
Celý ořech se uzavíral "žlutou maticí" s levým závitem. Taktéž kalenou. dvoučíslí značilo rok výroby. Pod žlutou matici se dávaly podložky, tak aby se volnověžka točila , ale neméla nadměrné vůle. pokud si pamatuji, byly podložky
0,2 0,1 a 0,05
úplně nejstarší kolečka (tříkolečka, možná i první čtyřkolečka) byly celé šroubovací, tj neměly "nakládané" pastorky, ale největší kolečko (nebo 2?)mělo tuším levý závit.
potkal jsem jen jedno nebo dvě a nd už tehdy nešlo sehnat.
tříkolečka se byla na širší řetěz, myslím měly max 20zubů (i převodník vpředu) stejný používaly volnoběžky pro BMX(jednokolečka).
Za socíku se občas převodníky na Esce obrousily pilníkem na užší řetěz a dalo se 4-6 kolečko dozadu.
Dvoutác jsi prostě nekoupil, a jeho držák tvz třínožku (dnes se tomu říká pavouk) jsem koupil až po rok trvajících každodenních návštěvách obchodu.