Zdravím,
vybírám si trekingové kolo a potřebovala bych poradit, zda jsou kola na odkazech níže vhodná.
Kolo chci na rekreaci, převážně na občasnou (jednou dvakrát ročně) cykloturistiku (okolo 50/60 km za den) a jednodenní výlety. Nic extra náročného, ale zároveň ne jen na cestu do obchodu a zpět. Maximální cenová relace je okolo 10 000, velkou investici nechci.
Zajímalo by mě hlavně, zda níže uvedená kola zhruba odpovídají své ceně a zda u nich není nějaký výrazný problém. V komponentech se vyznám jen na takové úrovni, co se mi podařilo vyčíst z diskuzí a článků, takže např. netuším, jak kvalitní je převodník u prvních dvou kol a zda 10 rychlostí stačí.
https://www.decathlon.cz/trekove-kolo-28-900...
https://www.decathlon.cz/trekove-kolo-28-120...
https://www.alza.cz/sport/romet-gazela-2
Děkuji za radu :)
Na občasnou volnou projížďku někde podél řeky to asi stačit bude.
Oba ty decathlony nevidím dobře - jenom jeden převodník? 36 zubů? A s tím jet 50 - 60 km? Ufff...
Doporučuji koukat po kolech s dvěma převodníky, u levnějších modelů se třemi.
...na převody 1x10(36/11-40z) se nedá ujet 50km? Proč se teda používají(a tu v diskusi obhajují a doporučují) převody 1x12? Nepřehlédl jsi vzadu 10ti stupňový pastorek?:-/
Vícepřevodníky jsou historie. Prakticky všechna nová kola mají praktičtější jednopřevodník v kombinaci s více stupni vzadu.
Jasně, za desítku celé kolo a jen za použitelnou kazetu dá nejmíň trojku :-))
Ty seš fakt z těch módních trendů marod...
Taková je realita, mně (a zjevně i drtivé většině ostatních) vyhovuje.
A matematicky ti to vychází jak, aby ses s rozumným rozsahem převodů vešel do 10.000 Kč ?
Mě taky vyhovuje kolo za 60, ale nebudu ty technologie nesmyslně cpát někomu, kdo chce postrk za desítku. Se prober.
to zas přeháníš, nemusí to být hned 12sp, 11-46 kazety sou něco přes litr, 11-50 pod dva, pokud se člověk spokojí s rozsahem 11-42, tak seš hluboko pod tisícovkou.
To mě baví, jak se 1xněco omlouvá úsporou váhy na smyku, páčce a velké placce. A pak se klidně dozadu flákne těžítko, aby to nestálo majlant. :-)
Možná ale už tenhle argument vyšel z módy a přiznává se poctivě, že je to na některé moc složité (zprvu se to svádělo na manželky :-)
Taky jsem si občas na BF všimnul pofňukávání, že levnější sady jako nic moc. Je to holt krapet náročnější na přesnost. A ta se u laciného kola honí dost špatně.
Kdo tu argumentuje úsprou hmotnosti? IMO jde hlavně o jednoduchost použití a míň součástek k seřizování.
Fakt na váze u takové kazety vůbec nezáleží ?
Byl to je krůček bokem, k obvyklé argumentaci.
A jednoduchost ovládání a hlavně seřízení na cenové úrovni Acery a Altusu byla na hraně u nějakých osmikvaltů. Nějakou jedenáctku po půlroce používání si ani neumím představit. No a nějaký devíti, nebo osmikvalt s tímhle rozsahem kazety, to by byly panečku skoky.
To mají lidé na veljetě fakt takový problém obsloužit dvě páčky ? Chápu to při nějakém závodním nasazení nebo na nějakých trailech, prostě při specifickém užití, kdy není čas na kouzla s přesmykem. Ale při vejletním tempu...
10sp CS-HG50 11-36 má 380 g
Sunrace 11-46 má 430 g - 530 g podle toho jestli se jedná o 10 nebo 11 rychlostí a jestli sou největší pastorky ocel nebo hliník. To je v nejhorším případě rozdíl 150 g. Na tom skutečně nezáleží, zejména pokud se tu bavíme o kolech jako je ten Romet v úvodním příspěvku s ocelovým rámem a hmotností přes 17 kg.
Na takhle levným kole bude Altus/Acera tak jako tak. Pro deset a víc kvaltů musím u Shimana vzít minimálně Deore, na prvním dekáči je přehazka od Microshiftu.
Zjevně lidem ty dvě páčky nevyhovují, jinak by ty 1x systémy neměly takový úspěch.
Já s tím na 2x10 problém nemám, ale musím si hlídat co tam mám a kdy přehazovat na přesmykači, když třeba potmě nevidím na indexy, tak prostě shazuju na malý převodník až když mám vzadu největší a tedy sem tam nacpal velká velká, což normálně nedělám. Mít jen jedno řazení a cvakat nahoru dolu a nemuset se starat co tam zrovna mám je prostě větší pohoda. Ty historky že to hlavně ženské nepobírají nebo prostě jen nechtějí řešit se vyskytují.
Jednopřevodník po rovině určitě stačí a dobrý, když se vjede do kopců tak se chodí. Nevim jestli je chození s kolem baví :-)
A samozřejmě, že jednoplacka opravdu vyhovuje skutečným sporťákům a především těm co vyjedou lanouvkou nebo autobusem nahoru a pak sjíždějí po trailech dolů. Je to prostě specielní použití.
No a přece kdekdo kdo jede na kole tak je přece výkonnostní cyklista a sporťák a trailový přeborník a tak také musí mít jednopřevodník i kdyby na tom měl potom při normálnější jízdě chcípat, protože to neutáhne. jenže tohle nikdo z nich nepřizná a radši nejde, protože by často chodil.
Tohle je také jeden z hlavních důvodů proč těch offroudových cyklistů tolik ubývá.
Kdyby na trhu zůstala celá široká řada a bylo na výběr i v těch vyšších řadách z převodů 3 x X, tak by mi to bylo celkem jedn kdo na čem jede a jak se dře. Jenže takhle mě to celkem štve, protože nemůžu snadno měnit osazení za nové a lepší, protože to není.
Ano, omezený rozsah 1x systémů je to, co vadí i mě, i těch 510 % Co má Shimaní kazeta 10-51 není úplně hodně, na univerzální kolo kde chci abych to v pohodě utočil do prudkého kopce a zároveň abych si mohl přišlapávat z kopce.
Teď mám 32-22 x 11-42, což je 555 % a klidně bych bral další převod na obě strany.
A teď kokám do Shimano specifikace a těch dílů pro 3x11 a 3x10 tam ubývá
Také jsem uvažoval o změně z 3 x 9 na 2 x 10 jenže je problém že při kazetě s rozsahem do 46 už jsou nepříjemné velké skoky na kazetě a menší rozsah nemá smysl, protože přechodem na 2 x 10 bych se připravil o několik kvaltů.
Nehledě na to, že mě osobně převodník nedělá nejmenší problém a při sjezdu a prudkém výjezdu je daleko lehčí a rychlejší shodit na malou placku o 10 zubů než vzadu řadit o dva až tři pastorky nahoru.
Pokud se bavíme o Shimanu, tak ke dvoupřevodníku má být kazeta 11-42, kazeta 11-46 je určena pro 1x konfiguraci. A je fakt, že dvojplacka s rozdílem 10z s kazetou 11-42 nedává kdoví jaký rozsah. Dobrý rozsah má 2x11 Sram GX kde je dvojplacka 36-24 a k tomu kazeta 10-42, to už ale vychází celkem draho.
Řadit o dva pastorky nahoru je na jedno hrábnutí, to mi přijde nastejno jako shodit vepředu na malou.
To těžko na, na přeřazení o dva pastorky musíš páčku pořádně promáčknout, kdežto na shození na menší placku stačí cvrknout o páčku a je to, žádné mačkání a tahání lanovodů.
+1
Sranda je to na bikeforu - tam kdo nemá jednoplacku, je za troubu a opovrženíhodného amatéra
jj, například v tomhle případě to šílenství už dosahuje asi vrcholu : https://www.bike-forum.cz/forum/prestavba-3x9...
U nějakejch puberťáků to ještě pochopím, ale u dospělejch chlapů...
Částečně bych ten úspěch jednokvaltů přičetl i takovému tomu sociálnímu fenoménu. Jednoplacky jsou na nabouchaných kolech závodníků a sjezdařů, pak se začly prosazovat i na jiných drahých kolech a dneska si je už dávají i zoufalci s deseti a devítikvaltem, jen aby s přesmykem nevypadali jak socky. Takový přítlačný křídla na šádovkách stodvacinách, akorát že v tomhle případě na úkor užitnosti. Co chvíli je takový případ vidět tady i u sousedů na bf.
No a s deseti kvalty tyhle rozsahy jsou už docela peklo. Hrozný jámy mezi kvaltama. Buďto se šlape do hofen, nebo se pěstuje křečák, s každým přeřazením. Fakt tomu nerozumím, i když tak trochu chápu, že holt frajeřina občas bolí.
Tak zase záleží jak a kde člověk jezdí, rozsah 11-51 se dá poskládat už na 10 pastorků aby tam nebyly skoky větší než 20 %.
Pokud ti takový skok v řazení vyhovuje a líbí se ti to hrozné odstupňování , tak proč ne. Mě velice vyhovují odtupňování o 2 zuby, 4 už je hodně.
No jo, je to o užití. Na vydrápání nad traily je vcelku fuk, jaké je odstupňování. Pak pro přišlápnutí na hupech asi taky. Tam tu jednoplacku kvůli odolnosti systému beru.
Prča ale je, když se s takovým kolem borci vypraví třeba na Drtiče. Jasně, ti vepředu by to urvali i na singlu, ale pak se tam vleče obrovskej balík pěšáků do kdejakého brdku. Každý ten jeden kopec by na tom vyjeli, ale ono se to nasčítává. A tam kde já si na staromódní socce 3x9 od začátku pěkně stepuju furt v optimálních točkách, oni to páčí. A pak dojde dech... Že se u trojplacky kvalty překrejvaj taky není od věci. Většinou úplně stejné nejsou a fajnově se to doplňují. V nějakém taháku se pak snadno najde optimální kvalt. A nic složitého to není, stačí jezdit a do pazoury a ruky to přijde samo. Na kolech zvládají kdejaké vopičárny a budou vyprávět, že dvě páčky jsou složité, že musí hlídat jak řadit. V autě snad taky nehlídají budíky, ale rvou to tam podle citu.
U převodovky v autě je řazení přímočaré, od jedné až do 5/6 se převodu postupně přidávají, ale nedublují se jako s přesmykačem u kola. Řazení v autě nebo motorce přesně odpovídá způsobu řazení s jednopřevodníkem. U kola s jednopřevodníkem navíc odpadá problémová mechanická součást, kterou tím pádem není třeba štelovat. To jsou dva důvody, proč přesmykače u kol skončily.
Problematická je ta součást leda tak pro nemehla. Solidní kousek je seřízený na to šup a není žádný problém. Dva dorazy a napnutí lanka. Co dál chceš řešit ?
S autem jsem srovnával řazení na cit. Taky nevymejšlím, co budu řadit. A to ani v náklaďáku, kde je to ještě složitější, než nějaké cvrnkání páček na řidítkách. S praxí se to zautomatizuje. I to překrejvání kvaltů. Zbytečně se z toho dělá věda. Přitom na silničce jsou dvě placky furt standard.
"problémová mechanická součást kterou musíš štelovat"
Prosimtě- poprvé jsem "indexový" přesmykač šteloval na svém prvním horském kole hodinu systémem "pokus-omyl-omyl-omyl-konečně to funguje. žádný návod, žádná videa atd. Psal se rok 94-95. Šlo to a to jsem manuálně spíš méně zručný. Dnes mám montáž +seřízení tak za čtvrthodinu, obvykle na to sáhnu tak jednou za rok či dvě sezony - doladím délku lanka a jednou ročně namažu.
Co je na tom problémové?
Řazení na přesmykači prostě není tak hladké a pohotové.
Na kole sem měl nejprve přesmykač 3x10 typu top swing, i když to byla originál konfigurace a seřizoval sem to já i v servisu na garančce tak to nechodilo moc dobře zejména z malé placky na střední a navíc ten mechanismus byl tak blbě udělaný, že při jízdě po jemném štreku do jednoho blbého místa zhruba tak každou druhou vyjížďku zapadl kamínek blokující řazení, často sem musel kolo obrátit vzhůru nohama abych to dostal ven. Pak sem kolo překopal na 2x10 a dal přesmykač novější konstrukce typu side swing a to chodí o dost líp, ale občas se tomu nahoru trochu nechce. Přesmykač je z nouze ctnost a kdyby jednoplacka poskytovala dostatečný rozsah s přijatelným odstupňováním, tak přesmykač letí do koše.
Nevýhod přesmykače je spusta a už to tu bylo psáno, nepřesné řazení - v určitých kombinacích převodů nelze, nebo ztěžka lze přehodit, v jiných kombinacích zas může spadnout řetěz, duplicitní kombinace převodů, dilema: přehodit na menší kolečko vepředu nebo naopak dát větší vzadu? Osobně bych eliminoval i primitivní přehazovačku ve prospěch převodovky typu Shimano Alfine, pokud by měla odolnost a dobrou cenu, což zatím není splněno.
Zajímavý převodovky sou Pinion, nejsou v náboji ale ve středu, takže tam nehrozí přetížení jako u nábojových, nejvyšší verze má na rozsahu 636 % 18 převodů, takže je tam dost jemné stupňování, rovnoměrné 11,5% skoky. Ale je to drahý, těžký, potřebuješ speciální rám a typický problém s převodovek, problematické řazení v tahu.
Dilema má možná ten,kdo málo jezdí, tak se v tom motá. A řetěz padá jen při nějakých extrémech. Tam je samozřejmě na místě speciál s 1x12 a třeba vodítkem. Ale běžný uživatel nemůže mít s tímhle problém. A nebo tim jen supluje mizerný materiál nebo špatné seřízení.
Taky jsem kdysi dávno "přešel" z 2x6 na 1x6, ale to bylo z materiální nouze. Ta dneska není ani náhodou.
Tady se ale vybírá kolo na cykloturistiku, při jízdě na pohodu ty větší skoky tak nevadí.
Jak jsem psal nevadí po rovině kolem řeky nebo rybníku, jenže takových míst je hodně málo a přijde první 30 m kopec a jde se pěšky :-)
No právě. Bejk závoďák, co má krouťák jak traktor utočí kdeco. Ale lemra nebo křehulka na vejletě musí točit furt v optimálních otáčkách. Vysoké neušmrdlá a na na bejčení v nízkých se záhy zavaří. Máš to jak s autem nebo motorkou, čím slabší motor, tím častější řazení, jemnější odstupňování, jinak to chcípne :-)
Já třeba jezdim vyloženou cykloturistiku, skoro bych řekl, že kolo mám jako dopravní prostředek. A právě proto potřebuju co nejjemnější řazení - co nejmenší skoky. Sportovci skoky asi nevadí, mě jo ...
Když jedu a převod se mi zdá těžký, tak zařadím lehčí a pokud je tam velký skok a převod je zas lehčí než bych chtěl, tak nemůžu točit kadenci co bych chtěl, na jednom šlapu už moc silou abych utočil co chci a na druhém pro výkon, který chci dávat musím točit moc. To mi vadí když se snažím jet sportovně, když jedu na výlet, tak na tom lehčím prostě jedu kadenci co mi vyhovuje a je mi jedno, že jedu pomaleji než kdybych měl optimální převod. Takže to naopak víc vadí při sportovní jízdě. A hlavně na asfaltu, kde může být jeden sklon dost dlouho nebo rovina a různě silný vítr. V terénu se sklon mění často a radikálně, tam ty hrubé převody tolik nevadí.
Však se tu řešila sunrace 8r kazeta 11-40 kde je skok i 27 % nebo megarange kolečko kde je skok přes třicet procent a lidi si to pochvalují, to bych nesnesl ani na turistiku, ale dokud je to max 20%, tak se to dá, to mám vyzkoušené, ono jemné odstupňování a možnost mít velký rozsah a lehký převod jde proti sobě a nelze mít obojí.
Když se dívám na reálné kazety co se vyrábějí, tak stejně to odstupňování není ideální jak by mohlo být, ale sou tam různé nesmysly aby výrobci měli méně různých dílů a levněji se jim to vyrábělo.
No, a mě třeba tohle co popisuješ (takový šlapání "do prázdna") vadí při tý turistický jízdě. Megarange jsem vyzkoušel a nechápu, jak to vůbec může někomu vyhovovat. Holt, nejsme všichni stejní. Chtěl bych tedy, aby ani kola nemusely být pro všechna stejný :o)
Já jsem systém 1x...něco taky nějak nepochopil, tak nějak obecně. Krom jisté úspory váhy (dejme tomu) mi smysl, resp. výhody tohoto systému pořád nějak unikají.
Pro výrobce a obchodníky požehnání. Napřed hromadné přezbrojování, následně dražší díly. Co víc si přát.
Už sem to tu psal, jednodušší řazení, méně součástek k seřizování, dává to konstruktérům volnější ruku při návrhu rámů.
Dvoj a trojplacka nějak limituje návrh rámu?
Rám musí umožnit umístění přesmykače, na spoustu nových odpružených rámů už přesmykač nedáš a i HT rám by se našel, zkracuje se zadní stavba a je snaha aby se vešly širší pláště, takže přesmykač by kolidoval s pláštěm.
Fakt je řazení na tý megakazetě jednodušší?? Mně to spíš připadá, že to musí být podstatně choulostivější na seřízení, na vůle v přehazovačce, než systémy 3x něco.
A vůbec, co tomu vlastně říká řetěz?
Jak jsem byl pravil, já v tom fakt výhody nevidím.
Upřímně, já o tom ani moc nevěděl, až před pár dny, kdy se toho dotklo jiný téma, jsem trochu pohledal a s hrůzou zjistil, že dneska už vlastně nic moc jinýho k mání není. Tak se nějak snažím dopídit toho, jaký to má celé smysl a zatím se mi to nějak nedaří.
Jednodušší v tom smyslu, že nemusíš hlídat co s čím kombinovat. To že převody líp skáčou vzadu je tak nějak obecné.
Kvůli většímu poloměru je to citlivější na dobře srovnanou patku. Výdrž u lepších Eagle řetězů je prý velmi dobrá.
Začátkem května Shimano představilo nové Deore sady, je tam 1x12 s kazetou 10-51, ale už ne 36-26 x 10-45 jako v SLX a dále pak 1x11 s kazetou 11-51, 2x11 36-26 x 11-42 a 1x10 s kazetou 11-46 a 2x10 36-26 x 11-42.
Ze specifikace zmizely kliky XT s trojpřevodníkem pro 3x11 (XTR celkem nepochopitelně zůstaly) i odpovídající přesmykač, čili zmizelo 3x11 XT, 3x11 v SLX nikdy nebylo a z Line up Chart zmizelo i 3x10, jednotlivé díly ve specifikaci zatím zůstaly, čili postavit si doma 3x10 ještě bude možné, ale na sériových kolech to k vidění nebude. Nižší sady zůstávají beze změn.
Já sem na skládačce s kazetou 11-36 a jednopřevodníkem 48z (díky malým kolům odpovídá cca 34z na silničním kole se 622 mm ráfky) ujel kilo, pokud nebydlí vyloženě v kopcích, tak se s tím dá vystačit.
Jinak třeba toto kolo má pěknou slevu a na tu cenu je výbava dobrá
https://www.tsbohemia.cz/2019-mmr-27-5-akira-30...
Je to sice horské, ale tato levná MMR mají kratší rámy a pohodlný vzpřímený posed jako na treku.
Děkuji všem za postřehy. Nějaká kola jsem vyzkoušela a nakonec se rozhoduju mezi těmito dvěma:
https://www.decathlon.cz/trekove-kolo-28-900...
https://www.hervis.cz/store/Vybaven%C3%AD/J%C3...á-kola/KTM/Fun-XT/p/COLOR-2442453
Na svém starém kole mám převod 3x8, takže na "dvě páčky" jsem zvyklá, nicméně pohodlí jednopřevodníku vidím jako výhodu. Takže zrovna tento rozdíl mezi těmito dvěma koly už neřeším, nevadila by mi ani jedna varianta. Spíš by mě zajímalo, do jaké míry dělá vyšší cenu u toho KTM značka a zda jsou takové komponenty potřeba pro někoho, kdo chce, aby se mu na kole pohodlně sedělo a něco s ním ujel, a na kolik už je to jenom vyšší luxus. Čím míň za kolo dám, tím budu radší, ale pokud by byl mezi koly nějaký zásadní rozdíl zaručující delší životnost nebo bezpečnost, nevadí mi za to připlatit.
Díky :)
U toho druhého odkazu je error a připíchnutý pajďulák. Aspoň na mě vyskakuje v mobilu. Možná na PC to funguje.
Já vím, bohužel z nějakého důvodu odkaz funguje, jen když ho překopírujete do vyhledávače. Už jsem to zkoušela opravit, ale nejde to.
https://www.hervis.cz/store/Vybaven%C3%AD/J%C3...á-kola/KTM/Fun-XT/p/COLOR-2442453