Dlouho jsem žádné nepotkal až včera odpoledne hned to nejlehovatější - úplně nizoučký Handbike. Nad travnatou krajnicí se sunul jen praporek. Byl na hlavní od Záp, já stál na výjezdu z cyklostezky od Svémyslic a dával mu přednost a on najednou ukázal doprava a na tu cyklostezku najel. Těšil jsem se, že chvilku při společné cestě pokecáme, ale měl jsem našlápnuto na druhou stranu pro vodu do Kerska.
Před 14 dny jsem vyrazil vlakem do Přerova a odtud přes Hranice a Bystříci p. H. zpět do UH.
Chtěl jsem vidět Hranický kemp.
V Teplicích nad Bečvou jsem zahlédl lehotříkolku. Poté co jsem ji dojel, ukázalo se že je to Strejda Fido. Pokecali jsme a jako místní znalec mi poradil mnohem lepší cestu.
Pastýř (jak od F. Forsytha, co ...)
Nebo z večerníčku. Pes jenž létá máváním ušima a stará se o dvě štěňata, které tropí vylomeniny. Na konci vždy hláška: " Dobrou noc děti. Dobrou noc, strýčku Fido. "
Možností je mnoho. Avšak pravý důvod proč si zvolil takový Nick, zná jen on sám. Stejně jako každý Nákolák.
Ano inspiroval mne večerníček.
Hlásím výskyt ležáka dnes na stezce mezi Klánovicema a HornoPorno, kolem tak 19:20.. někdo zdejší?
Se u nás ty pojízdný gauče nějak množej. Dnes 18:40 Nehvizdy :)
Je dobře, že další lidé poznávají, že je lépe sedět v křesle, než na zábradlí obkročmo.:-)
Mám bohužel opačný dojem. Když budu chtít rychlé lehokolo jako variantu k obkročmo žiletce, je situace na trhu v Evropě nejspíš mnohem horší, než třeba před deseti lety. Není to důsledek toho, že cyklistická obec raději utratila miliardy za přezbrojení na 27,5, 29, karbonové silničky za pár desítek tisíc a mraky elektro? Kde jsou Barony Optima, Fujiny, M5, Slyway a další? Proběhl jsem stránky a mám dojem, že poslední aktualizace jsou tak 2012... To je spíš zoufalá otázka, rád se nechám vyvést z omylu. Lehokola nepotkávám.
Také mám dojem, že nová nepřibývají a stará spíše ubývají. Alespoň tam kde jezdím jsem nepotkal leháče už určitě dva roky.
Také jsem zjistil, že spousta výrobců lehokol zmizela z povrchu zemského. Optima vyrábí nějaká elektrokola, webové stránky Challenge naposledy aktualizovány 2012, Velocraft zmizel úplně ...
EDIT:Mačkám Odeslat, nic. Mačkám znova, a ...
Dneska jsem viděl lehotříkolku u Letohradu! Je to dobré, ještě leho úplně nevymřelo. :-)
No, na to, jaká se tady lehu před cca osmi lety předpovídala zářná budoucnost, radování nad nevymřením docela smutně pobaví ;-)
Co bych ti k tomu řekl? Nevím, proč to tak je (ani neznám skutečné počty aktivních lehocyklistů), ale obecně se často prosadí řešení, která zdaleka nebyla nejlepší, jen měla dobrý marketink a naopak mnoho skvělých myšlenek upadlo do zapomnění... bylo to tak v minulosti a jinak to nebude...
Proti normálnímu kolu drahé, těžké, komplikované. Má i negativní vlastnosti - nízký poset, špatný rozhled (v provozu mezi auty), snadněji přehlédnutelné, než normální zábradlí... Omezený počet zájemců. Prosté.
"Normální" kolo je otázka názoru většiny a její míry arogance, komlikované je jen jiným rámem, a cena odpovídá výrobním nákladům na kus v sérii. Auta jsou vvětší a větší, takže argument rozhledu bude platit méně a méně. Omezený počet zájemců je daný absencí reklamy ve stylu applu. Do města to opravdu asi nepatří pro pár centimetrů větší délku nad 29"MTB, ale je to otázka techniky jezdce. Skladování a průchodnost sklepovýma panelákovýma dveřma je další písnička, popř. výtah.
Sám jsem leháč chtěl pro náklady postavit sám, ale naštěstí jsem měl možnost koupit prototypové ECO. 20" a 26" palcové výplety jsou už tedy mimo majoritní proud, ale pneumatiky koupit jdou i řetězem 3x delším. Na mých 20" je komlikovanější řezení, výhodnější jsou více nábojové převodovky.
Co nelze popřít, že cyklistický ekosystém je postavený na zábradlí a nová kola jsou mimo pořebných už více a více pro pohodlnost a lenost motorizovaná.
V rovinatější zemi je asi provoz leháče jednodušší pro absenci častejších prudších stoupání, zábradlí má ale výhodu pro skladovatelnost ks/m2.
Nemají leháče už punc "novoty" jak bylo charakteristické pro situaci před 8 léty , jak celkem trefně poznamenal Ronda, ale nezatracoval bych budoucnost.
Lehokolo není žádná novinka posledních dvaceti let. Na trubce se najdou záběry skoro sto let staré. Přitom třeba v takovém terénem ideálním Holandsku jsem za několik dnů ježdění potkával tisíce a tisíce klasických kol a jen jednoho jediného kapotovaného ležáka. Zábradlí je prostě do běžného provozu praktičtější. Kdyby to tak nebylo, za sto let by se trh určitě vyvinul.
Tak označení "novinka" je dané i do určité míry rozhledem daného jedince, bo dodnes, kdy jezdím už zhruba 10let prakticky ty samé trasy, tak furt míjím překvapené.
Zábradlí je opravdu zajímavé pro skladovatelnost, ale každý taky nedává elektrokol na střechu auta. Cílovka leháče je asi jinde pro potřebu jiného ekosystému provozu.
Dovolím si poznámku ke skladovatelnosti. „Nízkého ležícího“, jak mu často říká Google translator, posadím do staré fotografické misky a protože jsem zvyklý po etapě hned aretovat řízení přehozením staré duše přes brzdové páky a za lehátko, jde bicykl opřít stejně snadno jako lyže. Ani nemusí být hore zavěšen, jak je vidět na obrázku. Platí to i pro klasiku a „vysokého ležícího.“
A co na to brzda, když je takhle stále a dlouhodobě zatažená?
Brzda není zatažená. Duše je provlečená pod těly objímek, ne za samotné páky, takže za páky netahá. Proto kolo stojí v misce, která má funkci brzdy. Ale dík za legitimní otázku, snad však je zřejmé, že není jen jeden správný recept na provlečení, což považuji za výhodu - nakonec není povinnost použít starou duši, stejně dobře posloužil i gumicuk s háčky. Kdysi tady v diskuzi někdo vystavil fotku běžného kola opřeného o hůlku zapřenou o volné lanko zadní brzdy podél horní rámové trubky. Takže využil toho, na co se ptáš - parkoval s vtipně zataženou ruční brzdou.
Já se ptal proto, že píšeš, že je duše přehozená přes brzdové páky. Pokud tou duší jen aretuješ řiditka proti otáčení, tak je to jasné.
Normální kolo je pro každého z nás kolo, na kterém jezdíme. Nejsou kola normální a nenormální. Hmotnost lehokola je většinou vyšší, ale zdaleka to není pravidlem. Komplikované se může zdát delším řetězem a spodním řízením. Rám je jiný, ale né komplikovaný, právě naopak. Nízký (a pohodlný)pozez není nevýhodou, ač to, z pohledu zabradlíře, může většině takto připadat. Špatný rozhled může být jen v případě extra nízkého lehokola, popř. tříkolky. U většiny lehokol máš hlavu ve výšce řídiče os.auta a o těch si určitě nemyslíš, že mají špatný rozhled. "Snadněji přehlednutelné" bych si dovolil okomentovat tím, že debil, který přehlédne na silnici cokoli velikosti ležící skříně by měl odevzdat řidičák, nebo si nechat alespoň důkladně vyšetřit zrak. Takový člověk pak snadno přehlédne dítě i s kočárkem. Asi by se ti nelíbilo, kdyby to dítě bylo tvé.
Omezený počet zájemců je podle mě jednak dán mizivou reklamou, vyšší cenou (která ovšem odpovídá víceméně kusové výrobě) a obavou potenciálních zákazníků, zda na lehokole budou umět jezdit.
Ano, každý dopravní prostředek má své výhody i nevýhody. U mnohých slyším " a kam to v paneláku dám" a nejsou to jen lehokola, ale i koloběžky, kola, skůtry (elektro i spalovací) atd. Prostě kdo chce ten řeší, kdo nechce......
Setkal jsem se i s lidmi, kteří chtěli lehokolo vyzkoušet a po prvním nerozjetí sesedli a už nechtěli nikdy nasednout, druhý pokus se nekonal, jakoby na "zábradlí" jezdili od narození.
Vidíš to moc černobílé (chtělo by se říct jako ze zábradlí, jen černý asfalt a bílé lajny). Z lehokola je na svět pohled barevnější.
Pěkné shrnutí, díky. K výšce bych dodal, že pár mých nehod na nízkém kole skončilo odřenou zadnicí, zatímco pád z třikrát dražšího celopéra v třetinové rychlosti skončil šrouby v mém drahocenném skeletu. A k váze bicyklu – při použití srovnatelných technologií a komponentů jsou lehokola v kategorii, která mě zajímá (Slyway, Fujin a M5 třeba) srovnatelná a rámy jednodušší už od pohledu.
Tak ty argumenty jsou tady ve fóru vesměs obecně známé, ale na realitě, že lehocyklistů (při nejmenším u nás) nepřibývá, to nic nemění.
Je to podobná situace jako Linux v počítačích. O tom, proč jsou Windows špatné, by se dalo psát hodiny, přesto má Linux na desktopu stále jen pár procent.
Můžeme to svádět na zlou UCI, co lehokolům znemožnila závodit, ale určitě to nebude jediný důvod. Nakonec já jsem párkrát i předvedl, že závodit na lehokole se dá a nikoho to moc nenadchlo... pravda, možná to chtělo někoho, kdo s lehokolem i něco vyhraje. :-)
Já bych to spíš viděl na absenci silného výrobce, který by lehokola lidem vnutil. Azub pro lehokola udělal hodně, kdo chtěl, mohl si lehokolo koupit, ale vyvolat lehománii nedokázali...
Mě to nadchlo, byl jsem se na Tebe podívat. Že nevyhraješ bylo jasný už při pohledu na řetěz Tvého k závodění stejně nevhodného Azubu, blatníky, snad i nějakou tu brašnu a… no prostě závodit na kole, co má pod 25 kg je pod Tvou úroveň :) dodnes. Ale i tak – jak už jsem řekl: Jsi jeden z mála, kdo má odvahu jít místo řečí s kůží na trh a nechat se oholit žiletkama.
Teď přemýšlím, nebyl to zrovna Hornettlon, kde to byla trasa určená pro horský kola? Jestli jo, tak tam jsem blatníky zrovna neměl, protože nešly dokupy se zubatými plášti. Jo, to byl pěkně ztřeštěný nápad... ten písek s jehličím a kopec, do kterého (prakticky) všici tlačili vidím jak dnes... :-)
Takže obecně máš možná pravdu, ale zrovna na tomhle závodě byl Ibex z lehokol tím nejmenším zlem.
S Hornettlonem máš pravdu a uznávám, žes tím značně otupil ostří zubů mé laskavé kritiky :)
Jinak jsem samozřejmě přemýšlel o závodě, kde by se výhody lehokola nejvíc uplatnily a z triatlonů, kam mě s Ibexem už pustili, jednoznačně http://ittriatlon.cz/
Krásný rovný asfalt (alespoň před 8 lety byl... ten čas letí), vodorovný profil a jen 4 zatáčky na okruh.
Letošní výhodou by mohlo být i to, že tam pravidla zakazují neopren, přičemž od března do dneška byly oficiálně všechny bazény zavřené, takže většina bude mít naplaváno mnohem méně než já...
Ale pohled do jízdního řádu, co tam jezdí za vlak a představa, že by zase Ibex potřeboval důkladnou údržbu (řetěz, převodníky, kazeta, ložiska řidítek, pláště), mě zvolna směřuje k závěru, že letos asi lenost zvítězí... už holt stárnu. :-/
On je taky hodně velký problém s přepravou lehokola. Mnoho lidí je zvyklá hodit kola na střechu nebo vzadu na nosič a vyrazit na výlet, jenže tohle s lehokolama nejde udělat. Jednak jsou o pár centimetrů delší, ale hlavně ta váha je limitující a podstatná.
Zrovna tak je velký problém s přepravou vlakem, pro mnoho lidí nemožný.
Nemůže za to UCI, jen ta potřebná část členů, kteří se nechali uplatit. Právě to, že ne úplně špičkoví jezdci začali na lehokolech vyhrávat a jeden z nich vytvořil dokonce rekord v hodinovce, probralo zaběhlé výrobce klasických kol a lehokola zlikvidovali. Můžou za to prachy, zisky o které se obávali. Kdyby se lehokola mohla zůčastnit třeba "Tour" a případně ji vyhrát, určitě by přístup veřejnosti k nim byl úplně jiný. Jezdci na nich by nebyli exoti a došlo by k rozmachu po celém světě. Mně to je ale jedno, já mohu na své tříkolce jezdit, a většinou jezdím, úplně sám. Výhody lehokola jsou pro mne natolik jasné, že na "zábradlí" už pravděpodobně nikdy jezdit nebudu.
Nechcete někdo "Singlspída?". Sice "šunka", ale nový lak a je zadarmo. Na moje kolena to není...
Už vidím, jak na TdF konkurují lehokola v horských etapách zábradlí. Musely by si leda jezdit svoji disciplínu. Míchat by se to nedalo. Divím se ale, že třeba na dráze nebo na rovinatých časovkách svoji kategorii závodů nemají. Prostě samostatná disciplína, tak jako třeba tandemy. Ty taky nejezdí Tdf.
No, mohl jsem napsat-vyhrát rovinatou etapu-i to by způsobilo poprask a vzbudilo zájem.
Jenže to by bylo pro popularizaci taky trochu kontraproduktivní, když by se vidělo, že se na tom vyhrává jen za specifických podmínek. Zas by to jen prokázalo větší všestrannost zábradlí a slabiny leha.
Mě se zdá problematický výraz „že se na tom vyhrává jen za specifických podmínek“, protože etapy TdF jsou právě specificky konstruované tak, že na nich za uměle a nepřirozeně vytvořených podmínek (starty na pláži a dojezdy mezi vysokohorskými ledovci) vyhrávají nenormální jedinci (průměrná výška/váha muže je asi 184/84, Nairo Quintana 167/59). V běžném životě, pokud někam jedu, jedu zase zpátky do stejné nadmořské výšky, nevezu se autobusem jako pretekár na TdF, jsem nadprůměrně hmotný a starý se všemi neduhy, co mi zábradlí mohou znechutit atd. Nejsem zastánce míchání balíků lehokol s žiletkami – ale kdyby startovní balík na TdF byl třeba rovnoměrně zastoupen rovnoměrně disponovanými (fyzicky a zkušenostně) závodníky a kdyby po startu závod hned neskončil (z toho mám trochu obavy), asi by se brzy rozdělil a pak by to dopadlo podle profilu, ale nevím jak. Ani „všestranné“ zábradlí není stejné pro horskou etapu, jako na krátkou časovku či další disciplíny. Mě se všechny Tour líbí i tak, jak jsou, necítím se ukřivděn a z žiletek mindrák mít nemusím. Pokud chci jezdit, tak na nízkém ležícím, protože na klasice už jsem si své odjezdil a dál už to nešlo.
Bylo by to jak na vodě míchat veslice s kajakama. Prostě jiná disciplína.
A ty nenormální podmínky a jedinci jsou úplně normální. Prostě vrcholový sport. To nemá s běžnou realitou nic společného.
Specifickými podmínkami jsem myslel to, že v kopcích by bylo leho bez šance, až by se na zábradlí postavili do pedálů.
Občas jezdím na Ještěd, ale nikdy se z něj nevracím lanovkou.
Mám teď dvě hodiny na válcích místo skládání Rubikovky na přemýšlení nad tímto:
Nenormální podmínky a jedinci jsou normální, protože vrcholový sport nemá s běžnou realitou nic společného. Proto většině populace s průměrnými parametry bude vyhovovat pro běžnou a rekreační potřebu jízdní kolo k nerozeznání od bicyklu pro vrcholového sportovce.
A do Fabie šestiválec z F1?
Lehokola by pod kopcem mohla být o půl hodiny dřív.
Pokud se na žiletce jede ze sedla, může se jezdec dostat do takového dluhu, že pokud není cíl na vrcholu kopce, ležící ho za horizontem snadno dojede.
A postavit trať tak, aby se do nevýhody dostaly žiletky si představit umím.
Zas to nepřežeň. Ti draci jezdí na žiletkách z kopce přes devadesát. Leho už o moc rychlejší nebude.
Ano, jezdí jako draci. Podíval jsem se na pár segmentů v mém okolí ( s průměrným klesáním -2 až -4 %) od asi 2 km délky do necelých 8 km, populárních tak, že mají třeba tisíc měření. Na rekord stačí průměry do 60 km/h (s maximálkou do 80 km/h s jednou výjimkou 84 km/h). Gipina si občas skočí, viz. obrázek jednoho záznamu jako ilustrace, jak asi vznikají senzační články ve zprávách.
Pokud vím, oficiální rychlostní rekordy se berou podle času, za který projedeš měřený úsek (navíc průměr z jízdy tam a zpět), nikoliv ústřely v GPS logu.
Už jsem viděl, že GPS během vteřiny spočítala polohu o 2 km jinde a po pár vteřinách skočila zpátky, takže v grafu rychlosti pak byly dvě absurdní špičky...
Mluvím o článcích, kde někdo s očima navrch hlavy líčí, jak se cyklisté v nějaké etapě řítili z kopce srotřicítkou. Na základě toho, že jim někdo ukázal cyklopočítadlo s tou maximálkou. Jasně, že oficiální rekordy na tom stavět nemohou, i fitservery to dokážou odfiltrovat.
Tak to já občas podle navigace umím i podstatně rychleji a nadzvuková rychlost není až tak vzácná :-)
Je tam ještě velká zásoba rychlosti. Parašutista při volném pádu ve stabilizované poloze na břiše dosáhne po 12 vteřinách rychlosti asi 180km/h a pak se už nezrychluje. Cyklista je mnohem aerodynamičtější, takže by mohl jet i rychleji. Jen potřebuje pořádný dlouhý prudký kopec.
Parašutista padá volným pádem a jediná brzda je odpor vzduchu přes celé jeho tělo, leží na břiše. Po 12 sekundách dosáhne vyrovnané rychlosti cca 180km/h a už nezrychluje. Při této rychlosti je odpor vzduchu stejně velký jako přitažlivá síla Země. Kdyby letěl hlavou dolů, dosáhl by mnohem vyšší rychlosti.
Cyklista jede zabalený z kopce. Nesedí na tom jako pantáta, tudíž má značně menší odpor než ten parašutista. Netáhne ho celá gravitace, ale jen část, podle sklonu svahu. Přesto nějaká síla na něj stále působí. Kdyby byl ve vakuu, tak by stále zrychloval. Není ve vakuu a bude ho brzdit odpor vzduchu. Při 45° svahu je síla dolů poloviční a odpor vzduchu parašutisty by se s ní vyrovnal při 127km/h. Takže když je cyklista zabalený, tak by měl jet rychleji než 130km/h. Potřebuje jen pořádný třeba 45° kopec.
Vyšel jsem z rovnice že odpor vzduchu závisí na kvadrátu rychlosti a je vyrovnaný s gravitační silou.
k.v2=mg
při polovičním sklonu
k.w2=1/2mg (w je jiná rychlost)
Rovnice podělíme a dostaneme v=w. odmocnina ze 2.
Neumím tu tisknout indexy a různé fonty. Měl by si to admin vylepšit :D
Add Jrr
Ano, ale zase nepadá kolmo k zemi, ale jede po svahu. Působí na něj jen složka po rozložení gravitace do podložky a podél svahu. Takže ta síla je menší a tudíž stačí i menší odpor vzduchu. Ten se dosáhne při menší rychlosti.
Brahma : Rekord na horském kole ve sjezdu je 167 km
Po rovině je výrazně větší :-)
Ale v závěsu za autem. Tím se značně eliminuje právě odpor vzduchu, který je ve vyšších rychlostech hlavní brzdou.
Uvažoval jsemotom cestou domů a asi jsem schopen spočítat maximální rychlost volné jízdy ze zvoleného kopce v poloze sedícího pantáty.
Můžeš svoje výpočty pak porovnat s tímhle:
http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm
Občas si tam něco dosazuju a nějak jim to vychází.
Jaký má vliv třeba jen teplota vzduchu, to už jsem si ověřil v praxi.
Vrcholový cyklista se do velkého dluhu že by nemohl asi nedostane. Umí to, zná to a má k tomu wattmetr a tepák. Neustále ví, jak na tom je.
Nejen vrcholový. I lemra jako já si troufne vystepovat krpál ze sedla a vzápětí pokračovat na další kilometry vejletu. Je to jen o rozvržení sil, regeneraci.
A profíci si na vrchol klidně i zaspurtují pro prémii uprostřed etapy.
Ty Rondo, nezapomeň že postavit lehokolo co má 6,8kg a je určeno jen na jednu etapu ( protože pak se rozsype) není problém, jen to nikdo nedělá, protože by to pro komerční účely nemělo žádný smysl.
Jasně, máš pravdu ohledně hmotnosti kterou vezeš do kopce.
Ale taky bys měl říct další pravdu, a sice že profík schovaný v balíku až do místa pod kopcem, spotřebuje asi 20% energie lehokolisty který jede solo.
Kdyby se chtělo, závodí se i na lehokolech jízdou v balíku, ale moc výhod to nepřináší, krom většího rizika hromadných crashů - což je v silniční cyklistice dle UCI skoro na denním pořádku - a nikomu to nepřijde divné - prostě k tomu ta akce patří, tak jako v F1, jako závody koňských spřežení v Antice, a hry v Colloseu - akce, krev a smrt - proto se to vysílá v TV a sype se do toho fůra peněz aby to byl výnosný byznys.
Lehokolo je jiná filozofie, a má své závody jinak postavené, taky tam jezdí často lidi co si ty stroje staví pro sebe na míru a závodí na nich až do 70 let, kdy jim pukne srdce, tak jako Christian Aschenberg po 24h rekordní jízdě.
A podruhé ti dám za pravdu ohledně časovky na dráze, kde nekapotované lehokolo je pořád na tom skoro stejně jako klasický upright.
A důvod?
Podle mého je to omočená plocha rámu, která u lehocyklisty je mnohdy větší, delší.
Ale bavíme se o hodinovce - to je anaerobní výkon jako prase, který si můžem každý zkusit, ale pouze 1h, pak už nebudeme chodit po svých.
Měl jsem tuhle diskusi s mým bývalým šéfem v Anglii - v jeho světě vyhrávají uprighty, kreslil a tisknul krásná časovkářská řidítka z titanu pro tým Sky, ale nechtěl bych s nimi padnout, rozsekaly by mne vejpůl...
Nejen hmotnost kterou vezeš do kopce (ta by šla samozřejmě snížit), ale i variabilita pohybu na tom kole, manévrovatelnost, snazší a efektivnější pohyb v balíku. To vše hovoří pro zábradlí. Lehu bych rozuměl na časovkách, triatlonech, na dráze...
Jasný, dej vědět až zase pojedeš v balíku.
;)
Hlavně nechtěj aby se lehokolo zúčastňovalo soutěží UCI.
Lehokola mají taky své kategorie, nekapotovaný stroj je na úplném začátku, končí to celokapotovanými jednostopými a vícestopými velomobily - tam se odehrává velká soutěž podle formy trati, kdy jednostopý stroj dokáže držet i 70km/h průměru, ale po 2 hodinách někde na štěrku padne, kdežto tříkolové velomobily vesele jezdí dál těch svých 67km/h.
Neexistují pravidla ala UCI která by umožňovala rozvoj jedné třídy lehokol, tím že jim předepíšou jak má vypadat rám, nebo jestli poháníš přední nebo zadní, a v tom je to (nebo bylo) zajímavé.
Jízda v balíku se zakazuje, protože by to bylo proti smyslu soutěže, realita je taková, že se pole samo skupinkuje podle rychlostí, a to se nepostihuje (jezdí všechny kategorie).
Je to asi jako závod plachetnic kde každá má jiný handycap.
Ve výsledku jsou průměrné rychlosti kategorií od 30 do 65 km/h, 30 mají turistická lehokola a nekapotované 3kolky, 35-45 semilowracery, lowracery, závodní highracery a lowracery s tailboxem. 45-65 jsou obvyklé velomobily, pak s krytou hlavou, a pak s krytou hlavou + zakrytovanýma kolama, kde to jde.
Vyjímkou jsou jednostopá vozidla, která jsou rychlá, ale poměrně tristní co se týče manévrovatelnosti a potřeby neustále udržovat pozornost.
Lehokolové závody tudíž nejsou ve své podstatě týmovými závody, ale jede každý sám na sebe, vč jídla, pití, defektů aj.
To je přesný opak soutěží UCI.
"variabilita pohybu"
Co si pod tím představuješ a proč by to měla být výhoda?
Já jsem zatím neslyšel žádné jednoznačné vysvětlení, proč by stejně lehké lehokolo mělo být do kopce pomalejší. A jelikož jsem se na takovém nikdy nesvezl, praktickou zkušenost nemám.
Single - jednou se bavíme o závodech, podruhé o masovém užití a krapet se nám to míchá, je ta diskuze nějaká nepřehledná. Bylo by dobré se bavit buďto o jednom, nebo o druhém.
Že je to samostatná disciplína říkám od začátku a kategorie jsou samozřejmostí.
Jrr - variabilitou myslím možnost jízdy ze sedla. Na lehu musíš dát všechno jen svaly nohou (a trupu), něco zapřeš o sedlo. Na zábradlí do toho zapojíš i ruce a pomůžeš si svojí vahou.
Masové užití se podařilo v Číné a Indii, na těch jejich arabech jezdily celé miliardy lidí co neměly jiný dopravní prostředek. S rozvojem těchto zemí a nástupem elektrifikace a dostupnosti automobilů, klesá využitelnost bicyklů i tam. Boom MTB jak ho známe v západním světě je úplně minul, a přesto to je nejrozšířenější bicykl posledních 3 dekád v ČR.
Chceš se bavit o masívním využití v ČR, evropě, nebo celým světě?
Nojo, ale tím se dostaneme k úvahám, jestli chceš do pohonu zapojovat více různých svalů?
Před lety jsme tu měli muže s pákou, určitě vzpomínáš... řekl bych, že různých nápadů, jak zapojit do pohonu ruce i nohy, se už objevilo více a nic se neujalo. Pokud by tedy nadále platila varianta, že nejvíce mechanického výkonu člověk vydá, pokud pouze používá nohy, jde tvůj argument o zapojení rukou proti.
Pomoct si svojí váhou už je podle mě úplné placebo. Na klasice můžeš působit na pedál maximálně celou svoji hmotností. Na lehokole můžeš působit TEORETICKY při důkladném zapření proti sedlu silou i vyšší. Prakticky asi může síla trochu pomoct při rozjezdu v křižovatce, do kopce to rozhodně nefunguje.
Pokud se někdo chce bavit a bádat nad hromadným rozšířením zábradlí (v různých jeho variantách) a skomírání leha, tak je to prosté. Zatímco zábradlí oslovilo masy tím, že nabídlo řešení poptávky po snadném a laciném přemístění se na obvyklé vzdálenosti, skladnosti, možnosti něco někam převést a občas se pobavit s vynikajícím poměrem "cena - výkon", tak lehu se tento majstrštyk nepodařil. Zatímco 10K za normální kolo dá i "vesničan", tak 40k za leho nedá, to si radši koupí ojetý auto, který jeho potřebám vyhoví mnohem víc. A těch 10 potrhlejch městskej hipsterů, kteří všude o sobě dávaj důležitě vědět, to nespasí.
Masové využití lehokol je utopie z jednoho prostého důvodu.
Z mého pohledu teda: Dánsko i Holandsko jsou roviny, takže pomáhají využití bicyklu, ale toto použití je v jejich očích forma dopravy sociálně formované nižší a střední třídy ve státě který má panovníka a formy regulace na tomto území tomu odpovídající.
Nikdo tam z toho tudíž nemá velkou radost, ale bere se to jako nutnost, a když je člověk ještě mladý, tak je to i rychlé - kdyby mohli jezdí na jednokolce.
V momentě kdy se rodina potažmo jedinec posune finančně nahoru, okamžitě začne pro přesun a nákupy využívat auto, nebo elektrokolo, čest vyjímkám.
Proč na klasice pomůže postavit se do pedálů nevím. Samozřejmě se nabízí možnost říct, že cyklistu už bolí zadek... :-)
Možná se na chvíli zapojí jiné svaly a ty normální si mezitím odpočinou? Nevím, docela by mě zajímalo, zda to má nějaké vědecké vysvětlení.
Je hlavně otázka, zda to opravdu cyklistovi měřitelně pomůže. Kdyby to byl efektivnější způsob jízdy, tak by se na klasiku sedla vůbec nemusela montovat a trénoval bys souvislou jízdu ve stoje.
Předpokládám tedy, že jako způsob, jak dlouhodobě podávat konstantní výkon, to nefunguje.
Nabízí se hypotéza, že je to tedy způsob, jak krátkodobě výkon cyklisty zvýšit. Pak je ale otázkou za jakou cenu, zda třeba následně nebude podávat výkon o to nižší?
Určitě střídání polohy nebude bezedná studnice energie, jinak by se ti vyplatilo jízdu v sedle a ze sedla střídat třeba po 30ti sekundách, což nikdo nedělá.
Tak hlavně je otázka proč by to lehokolo mělo stát tolik, rám je jinak tvarovaný, ale toho materiálu tam snad o tolik víc není. Když se podívám na ceník Azub, tak to je celkem síla, že se i stydí uvádět ceny v Kč. :-) Sčeskou klientelou zjevně moc nepočítají.
Jrr - ty jsi nikdy na zábradlí do kopce nejel ? Ze sedla jsi nešel ? Fakt jsi nepoznal ten rozdíl a neodhadneš použitelnost ?
Ze sedla to pomůže, dost slušně akceleruješ, ale jen krátkodobě. Na regeneraci pak máš podle kondice prostor v další klidnější fázi, nebo třeba z kopce.
Dá se taky panáčkovat kvůli otlačené pérdeli bez zvýšení rychlosti, téměř donekonečna. Ale to je jiná kapitolka :-)
No právěže jel! :-) Jak jsem měl předloni to horské kolo nové, tak jsem zkoušel i tu časovku do Andrláku... že jsem nevyhrál nebude překvapení, ale poslední jsem nebyl.
Ano, čas byl výrazně lepší, než se mi kdy předtím na lehokole povedlo a prakticky bez tréninku, ale vstávat ze sedla se mi do toho kopce vůbec nechtělo, prostě jsem postupně řadil lehčí a lehčí převod a snažil se nohama pořád točit tak, jak jsem to celé roky dělal na lehokole. :-)
Tudíš ano, pro rozjezd v křižovatce, když mám zařazený težký převod to určitě funguje, případně pro přejetí nějakého hrbolu, abych nemusel podřazovat nebo protažení a ulevení zadku... ale nikdy mi nepřišlo, že bych si tak rychlostně pomohl na víc než jen pár vteřin...
Nicméně za posledních 10 let mám většinu kilometrů na lehokole, tak to prostě vnímám jinak...
No jo, ale protože to nezkusíš, jedeš tak jak jsi zvyklý z lehokola, tak to neznamená, že to tak nefunguje. Prostě jsi jen nevyužil další potenciál zábradlí. No a určitě nebude překvapením, že v "závodním" nasazení je potřeba mít i na tuhle alternativu natrénováno, zapojují se jiné svaly, které na lehu nebo jen v sedě na zábradlí nevyužíváš. Pak pochopitelně výhody jízdy ze sedla nemůžeš ocenit. Mrkni ale na nějaká videa borců, když se hrnou do kopce a jde do tuhého, nebo o únik, případně o spurt na prémii. Hop ze sedla a plnou parou, zrychlení zřetelné.
Většinou se to vysvětluje kusovou až malosériovou výrobou v porovnáním se statisícovými dodávkami z Číny a podobně. Tudíž začarovaný kruh, lehokol je málo, protože jsou drahá... drahá jsou protože jich je málo.
Nicméně pro (velké) koloběžky by měl platit podobný princip a ty to kupodivu zvládly mnohem lépe.
Odpovídám na tvou otázku z vedlejšího vlákna.
Proč by měly stát lehokola víc?
Nejsou tak rozšířená, ale platíš za know-how, vyladěnou geometrii, praktičnost stroje (méně je někdy více).
Ale ruku na srdce, mtb kolo za 20 tis. taky není žádná výhra, naopak, začíná to být zajímavé až od 60 tis. třeba ohl. hmotnosti.
Jrr - to je dneska při masové výrobě. Ale lehokola bývala už v cyklistických počátcích, kdy i obyčejné zábradlí byla víceméně kusovka a ruční práce za majlant. Ani tehdy se leho neprosadilo. A mělo prakticky stejnou startovní pozici, stejné šance.
Blbě sem to zavěsil, proto sem to přesunul, pokračujme zde. Většina českých značek má rámy z Číny, někdo si je navrhuje sám a nechá tam dělat, někdo si prostě jen vybírá z katalogů čínských výrobců. Ale sou tu i firmy co to komplet vyvíjejí i vyrábějí ručně malosériově zde v ČR jako Duratec a RB Bike. Celoodpružené lehokolo Auzub začíná na 2890 € a je to na Soře a V-brzdách, celoodpružený RB Bandit 290 je v základu za 34 tis. na Deorku a MT200 hydro brzdách.
Celopevná skládačka Azub opět na Soře a V-Brzdách je za úplně šílených 2600 €.
ronda - možná si někdo i z lehokolistů a jejich výrobců myslel že nastane rozmach lehokol, ale ten nikdy nenastane, spíše si ty firmy udělají reklamu a zvýší počet zájemců, aby vklidu přežily.
Když se podíváš kteří ještě žijí, tak asi 9/10 lehokolových firem už to zavřelo - a můžou za to opravdu elektrokola na jedné straně, a rozmach velomobilů na straně druhé.
Ty zarytí lehokolisti totiž v Evropě mnohdy skončili právě u velomobilu, který jim dal co chtěli: aerodynamiku, stabilitu, objem, nezávislost na počasí, a jednoduchost doplňování energie za jízdy - dneska jsou velomobily pod 25kg v plné výbavě, a můžeš s nima třeba za polární kruh, naložené dalšími 15 kily věcí, můžeš dělat 200km/8h. Dál už jít nelze.
Boom lehokol zase nastane, ale v jiné dekádě, s jinýma podmínkama, a bude to sloužit pro pobavení zas jedné, maximálně 2 generací.
Nemám ambice vyrábět lehokola, pokud jim to ekonomicky funguje, máme tržní ekonomiku ale to skládací Origami stojí sedumdesát litrů a je to úplně obyjčený kolo na ráfkových brzdách, sadě Sora, ráfky Remerx, když odečtu osazení tak rámová sada vychází na 55 tisíc. To se prostě posrali.
Xtonda - už ty ceny dlouho nesleduju, ale myslím že pro to mají zástupný důvod.
Někdy je třeba nasadit cenu, protože v ČR už je třeba trh nasycen a kvůli těm 2ks za 3 roky by to nestálo za to držet nízko.
Možná je pro ně důležitější být vidět na ostatních trzích, kde je cena přiměřená - i tam by nikoho nezajímali pokud by neměli nasazenou cenu takhle vysoko oproti konkurenci.
Dám ti příklad - pracoval jsem ve firmě která vyrábí highendové reprosoustavy - korpusy těch reprosoustav nejsou až tak zajímavé z truhlářského hlediska, ale samozřejmě je tam know-how jak to dělat dobře.
Cena korpusu je taky v řádu pár tisíc korun i s prací.
Osazení reproduktory a výhýbkami taky není kdovíjak drahé - je asi stejně drahé jako ten korpus - ale taky proto že jsou schopni nakupovat levně.
Kvalita měničů, a naladění výhýbky a celého systému, je ale na takové úrovni, že performance bourá zažité představy a odpovídá cenově úplně jiné třídě - adekvátní cena ke stotisíci korun.
Výrobce ale potřebuje hlavně prodávat ve světě, takže doslova živí distributory, kteří nakupují vždy po několika paletách za několik tisíc eur - ale nechají si cca. 60% z ceny.
Takže z toho co prodá tady, má výrobce vývar 75%, kdežto ze zboží venku asi 15% - a to ho paradoxně živí, češi jej dokážou pouze podržet, ale spoléhat se na to nedá, je to spíš takový bonus který zalepí výplaty a nájem.
Řešením je prodávat jen přes e-shop, ale pokud po 5 letech zjistíš že to dotuješ, nebo že se trh nasytil apod... uchýlíš se ke lsti, abys přežil.
Tak to aspoň vidím já.
Je to spravedlivé?
Ani náhodou - a otázka je jestli tomu může třeba pomoct dotační prostředí - za mne nikoliv.
Tak to jejich směrování je jasné, pokud si vlezu na azub.cz a zajímají mě americké skládačky Tern, tak zůstávám na azub.cz, pokud mě zajímá lehokolo, tak mě to hodí na azub.eu, kde v české mutaci nevidím ani cenu ani možnost nákupu, to je pouze na anglické mutaci. Přímo v konfigurátoru mají možnost zástavby převodovek Pinion a Rohloff, což je samo o sobě sranda za 50 nebo 25 tisíc, z toho je jasné kam cílí.
single - k velomobilu. Nutí mě k úsměvu - tedy jen smutnému. Představil jsem si, jak by s ním šlo dojíždět do práce.
I když může být většina cesty po silnici s ideálním povrchem (co chtít víc pro velomobil), tak někde není za čárou žádná krajnice. Dovedu si představit naštvané řidiče, protože aspoň 70-ku v tom těžko kdo vyvine. Dá se to ignorovat, ale když oni to budou denně nejspíš ti samí...
Nutnou část cesty se naopak musí kličkovat mezi dírami, někdy hlubokými. Co na to řekne tříkolový velomobil, jeho kola a odpružení? Nejspíš to dá jasně vědět.
A když navíc není kde zaparkovat, vchod je v patře a musí se k němu po schodech? Nejsou točité, takže by se daly položit kolejnice. I tak hrozná představa, ušetřený čas v tahu.
Dá se to řešit změnou zaměstnání - často jediný způsob, jak na chvíli svobodně udržet krok s inflací (v tom se nás shodne určitě spousta), ale když ona ta práce někdy baví.
Zlatý Oceláč a jeho výdrž. Konstruktérům patří pochvala. Naložím a odvezu všechno, co je potřeba (jen LP pro kolegu jsem tam nedostal, musel jsem přijet jednou s Azubem - tam vešlo na výšku bez problému).
Z nepřízně počasí sice vadí led a sníh na cestě, ale že by se člověk za hodinu rozmočil deštěm, to ne.
Takže i kdyby mě velomobil lákal nevím čím, tak pro použití jako vozidlo si ho u nás představit nedovedu. Proto, ještě jednou, jsem opravdu rád za to lehokolo, dokud je dostupné a tolerované.
Teda nejsem si jistá, zda se jedná o velomobil, ale v Medlánkách se vyrábí "dálník". Jsem dva viděla loni projíždět Údolím :-)
http://www.hybrid.cz/reportaz-jak-se-v...
Radek - já bych to tak smutně neviděl.
Já myslím že je obtížné koukat na lehokolo, potažmo velomobil, jako na evoluční stupeň klasického kola.
Ale můžeme pohlížet na velomobil jako na evoluční stupeň lehokola, potažmo uskutečněného snu jeho majitele, jak má jízda vypadat.
Ty ostatní věci bych do toho ale netahal, to už je z knihy "utrpení mladého cyklisty"...
;)
Vymyslet se dá ledacos, třeba i trasa, kde já budu pěšky rychlejší než závodník s karbonovou silničkou... třeba protože bude potřeba přeplavat řeku, překonat ferratu nebo jinou absurditu, kde mu bude kolo hrozně překážet... a v duchu Rondových argumentů prohlásím, že nohy jsou univerzálnější než zábradlí, ale smysl mi to moc nedává... :-)
Můj praktický poznatek je, že co na lehokole ztratím při cestě do kopce, to už dolů s kopce dohnat nedokážu. Mnohokrát ověřeno, silničkám stačím po rovině, když příjde kopec a oni pojedou naplno, zpravidla je vidím až v cíli.
A nejde jen o čas ztracený stoupáním do kopce, problém je i v tom, že oni zůstanou ve skupince, zatímco já už potom pokračuju sám, což jen dál snižuje šanci, že bych je někde mohl dohnat...
Ano, lehokolo může s kopce dosáhnout vyšší rychlosti... jenže kde jsou prudké kopce, bývají i prudké zatáčky, takže limitem není aerodynamika, ale pud sebezáchovy. A ušetřit cestou dolů se dají vteřiny, zatímco nahoru ztrácím minuty... a v posledních letech mi ty silničky už ujíždí občas i s kopce... :-)
Je otázka, kdybys měl dobrou lehosilničku a pořádně terénovaného jezdce, zda by klasickým silničkám stačil, respektive do kolika nastoupaných metrů by na trase mohlo být?
Taky nevidím příliš smysl v závodech do vrchu, ale spíš okruh nebo alespoň start i cíl ve stejné výšce, nicméně pro mě lehokolo funguje jako výhoda jen na trase, která se blíží rovině.
A takovej cyklokros s lehem to by muselo bejt teprv žůžo :)
A jezdí se někde nějaký závod lehokol, nebo zůstaly jen v kategorii volných projížděk?
CycleVision, zrušeno pro rok 2020:
https://ligfiets.net/commissie/cyclevision.html
Typy závodů:
https://ligfiets.net/commissie/cyclevision...
Určitě se jezdí ještě Mistrovství světa HPV, taky pro 2020 zrušeno:
http://www.whpva.org/news.html
Pak se vždy jezdily malé závody většinou v D, u hranic s NL, a každoročně krytý ovál v NL, a něco taky na českém lehosrazu, což?
Dál už bych si vymýšlel...
Takže něco se jezdí, ale asi to je dost lokální. Ve zdejších šířkách pro to asi nejsou podmínky a nejspíš by se asi nezískala ani potřebná podpora od sponzorů.
že vás to tak překvapuje...
Ale nikoho nic nepřekvapuje. Přečti si to od začátku, o čem to bylo a kdo co psal.
Prostě lehokolo je "malý sport" se vším všudy.
A kdo tady tvrdí opak?
Prostě vyžeňte si týmy, sponzory, závody v TV, a jiné pitomosti z hlavy.
U závodů lehokol šlo vždy spíše o čest se zúčastnit s novou konstrukcí a na míru stavěným strojem, a v drtivé většině případů šlo o pár zapálených jedinců co to mají jako hobby ke své lehokolové firmě, nebo domácích kutilů.
Proto vznikly takové pecky jako ChallengeNME, Quest, Beano, Milan, Kingcycle, Alpha 7 apod.
Z hlediska rychlosti v daných kategoriích už vše bylo řečeno, byl to přirozený vývoj, a nemá smysl to hnát dál - lze už jen čerpat z nabytých vědomostí.
Omyl, normální kolo je to kolo, na kterém jsem jako malý kluk jezdil a které neustále vidím kolem sebe. Ani jedno z nich není lehokolo.
Já nerozporuji skvělé vlastnosti lehokol, ale tu normalitu. Ta se odvíjí od úplně jiných věcí, než výhodnosti či nevýhodnosti.
A také když si pustím televizi a ukazují nějakého cyklistu, tak hádej na čem jede?
Je normální jezdit na koloběžce? Je normální jezdit na kolečkových bruslích? Obojí by 15-20 let zpátky bylo u dospělého člověka zcela nenormální.
Co je normální se může (i poměrně rychle) změnit. Nakonec kdo by před rokem uvěřil, že nám tu všem nařídí zakrývat si obličej, aniž by se zavedla Šaria? ;-)
1minuta 32 sekunda
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10614033924...
Jaký omyl, vždyť jsem to napsal naprosto srozumitelně jaké kolo je pro tebe normální a jaké kolo je normální pro mě. Je smutné, že máš tendenci rýpat, místo toho, aby ses alespoň trošku snažil to pochopit. Je mi to i tě líto.
Napsal jsem to velice opatrně a ještě jsem to dovysvětlil. Už nevím, jak to napsat, aby ses necítil dotčený a já nebyl osočen z výsměchu. Možná si to zkus ještě jednou přečíst.
Mně lehokola nevadí, oceňuji jejich aerodynamický odpor, nikomu se nesměji. Jen to není normální kolo.
A co je "normální kolo"?!?
Viz význam slov
https://cs.wiktionary.org/wiki/norm%C3%A1ln%C3%AD
obvyklý, běžný
Lehokola sou prostě okrajová libůstka, viz i zdejší vlákna "viděl sem lehokolo" a "co na vás křičeli".
Já jedno potkal na vyjížďce letos, nevabuvuju si, kdy naposledy a jestli vůbec sem to potkal dříve, i fatbiků sem viděl víc.
Prostě raritní záležitost.
Necítím se dotčený, nemám proč. Když pro tebe je synonymum slova normální, slovo většinové, budiž. Kdybys napsal: normální kolo je pro mne to kolo, na kterém jsem jako malý kluk jezdil a které neustále většinou vidím kolem sebe, tak na to reagovat nijak nebudu, protože pochopím že to tak máš. Jenže tys to napsal právě tak, že jen ten jediný typ kola je "normální", což není pravda. Jednoduše a prostě mi nešlo o lehokolo, nebo "zábradlí", ale o přídavné jméno "normální" přiřazené jen k jednomu typu kol.
Normální chování je zcela jasně to, co se nejčastěji děje. Opak je chování vzácné, výjimečné, nečekané. Například normální chování upuštěného předmětu na povrchu Země je ten, že padá po normále k Zemi. Vznášení předmětu nepovažujeme za normální a udivuje nás to.
Normální tvar nějakého objektu je opět ten nejběžnější, nejčastější, nejznámější. Normální osobní auto má čtyři kola. Šestikolky jezdily, ale jsou to speciality.
Ze stejného důvodu normální kolo pro cyklistiku je zábradlí. Je to nejčastější, je to každého první kolo, každý to zná. Lehokolo je specialita, za kterou se každý podívá. Je neobvyklé a zvláštní. Žádné další přívlastky mu nepřidávám ani nepřisuzuji, neznám je.
A normální je tedy horské kolo, silnička nebo trek? Podle tvé logiky je pouze jedna jediná kategorie normální a ostatní jsou NENORMÁLNÍ, takže vybírej dobře, protože minimálně dvě zbylé třetiny cyklistů, co jsou pro tebe nenormální, tě za to sežerou... :-D
Normální člověk je třeba žena i muž. Hned máš dva typy.
Dneska už je ale normální i třetí pohlaví.
Navíc normální je i to, že žena byla muž a muž byl žena. Tak kdo je vlastně kdo a kdo je ten normální?!?
Tak tak… Je třeba jít s dobou a respektovat, že mnozí, a brzy třeba většina, budou vážně tím, čím se cítí. Dnes ráno například, když mě žena poprosila, abych došel na počtu pro balík, vyžádal jsem si ujištění, že bude do patnácti kilo (gramů), neboť jsem se po ránu cítil dost dievčensky. No nakonec si pro něj šla sama, ale doufám, že se jí mé přirozené liberální postoje nedotkly, protože jak se připozdívá, začínám se cítit víc a víc mužem… To snad pochopí, ne?
Stim se smiř.. že ležák zůstane na okraji coby minorita. Nemá nic, čím by oslovil masy, nic, čím by zabil klasický zábradlí.. které mé za sebou víc jak 100 let vývoje a závodka už před 100 lety uměla vážit 8,5 kila. Pro některé to zůstane "kriplkárou", stejně jako handbike - tedy jediná možnost skorocyklistiky pro lidi, kteří nemůžou jinak...
Jste prostě kuriozita. Stejně jako jezdci na vysokém kole, nebo my zavilí jezdci na starých cesťácích s jediným převodem.
Nemám se s čím smířit. Je mi úplně fuk pro koho je které kolo normální. Chtěl jsem jen vysvětlit mýlné dojmy, né lehokolo obhajovat. Lehokolisté mohou posoudit výhody i nevýhody jak lehokola, tak zábradlí z pohledu lidí kteří jezdili a ve vyjímečných případech, jezdí na obojím. Kdo ze zarputilých zabradlířů může říci totéž?
Proto třeba ta reakce na viditelnost lehokola.
Ta viditelnost, resp "neviditelnost" je dobrá ptákovina, to by mě zajímalo kde se to vzalo. A furt se to ze přemýšlení omílá.
To je přece jasné, když čumíš ze zábradlí jen na asfalt a bíle lajny, tak snadno přehlídneš i kamion, natož ležící skříň. :-))
Vím, že umíš dobře číst a čteš celý text, takže vím, že tě tohle tvrzení ani neurazí, ani nenasere. :-)
Copak ze zábradlí, ale tohle registruju i od řidičů aut. Ba dokonce většina leháčů vozí nějaké brašny a tak jsou často širší než většina na zábradlí :-)
Jednou jsem tuším v Itálii viděl nějakého ultra leháče a ultra leho tříkolku. Oba dva doslova celí leželi snad jen 10 cm nad silnicí a malá uzounká kola měli o dost výš než hlavu. Tak tam bych chápal obavu, že nejsou pořádně vidět a bál bych se snadného přehlédnutí a přejetí. Také jsem si jich všiml jen proto, že jsem stál bokem k nim přes cestu. Ale to byl opravdu extrém.
Ta "neviditelnost" je důsledek toho jak pracuje mozek. Oči každého řidiče lehokolo samozřejmě vidí ale mozek je nastaven na objekty známé tudíž očekáváné a když vidí lehokolo, které je pro něj neznámé tak reaguje stylem "To neexistuje." Na jedné křižovatce jsem takhle unikal SUV, kde jsme se dívali s řidičem z oka do oka a na tom řidiči bylo vidět jak nevěří tomu co vidí a hlavně jel nezměněnou rychlostí přímo na mne. I když já byl na hlavní a on na vedlejší. Naštěstí pro oba (moje kolo i mne) jsem stihnul ijet z dosahu jeho auta dříve než mě sejmul.
To bych řek že tak není, protože je dost řidičů co narazí do odstaveného kamionu nebo na železničním přejezdu do projíždějícího vlaku i když navíc bliká červená. To by taky mohl řidič říct, že prostě nevěří tomu co vidí a že to neexistuje :-)
ano je to přesně tak. Vyprávěl mi ředitel jak málem vjel na železniční přejezd bez závor na červenou. Prej jedu, vidím bliká červená, to je dobrý můžu jet. A na poslední chvili mu došlo, že je to blbě. že naopak nesmí jet. Prostě oči to vidí ale mozek to vytěsní nebo blbě přeloží.
Já takhle jednou dokonce na železniční přejezd vjela. Ve vesnici, kde jsem bydlela a přes přejezd jezdila denně, byly závory a taky se stahovaly. V té době ještě ručně.
Pak jsem jela kdesi, kde jsem to neznala, kde sice závory byly taky, ale obsluhu neměly. Zřejmě se stahovaly jen při nějaký výjimečných příležitostech, kdy bylo potřeba uzavřít přejez na delší dobu. Prostě jsem tu závoru viděla nahoře... a teprve, až za tím přejezdem, když jsem se divila, proč se mi ze zpětného zrcátka ztratilo auto, které do té doby jelo těsně za mnou, jsem si uvědomila, že tam vlastně i cosi blikalo...
Nebylo mi z toho teda vůbec dobře.
Ale to je něco jiného. Průjezd na červenou zná nejspíš každý řidič, jede, kouká, ale "nevidí", resp. vidí, ale nezareaguje správně a uvědomí si dodatečně, že neměl jet.
To myslím, že patří do kategorie, kterou u lezeckých nehod nazývali blackout. Prostě zatmění, kdy člověk místo naprosto samozřejmé věci, udělá něco, co (pokud přežije) ani sám nechápe.
Není v tom neznalost ani úmysl, občas se to stane.
takže to není způsobeno tím, že oči sice vidí ale mozek to špatně vyhodnotí? Tedy to co říkám já. Ale je to to že oči sice vidí ale mozek to špatně vyhodnotí? Tedy to co říkáte vy. ;-)
A nemohlo by to být něco mezi? ;-)
Určitě lze občas na věc koukat a nevidět (nevnímat) ji. Řekl bych ale, že to spíše souvisí s duševním rozpoložením, nepozorností, spěchem a rutinou než vlastním objektem.
Pravděpodobnost, že řidič bude nevědomě ignorovat lehokolo, podle mě není vyšší než u klasického kola. Nakonec případů, kdy motorista přehlédne auto, kamion nebo vlak, není zase tak málo. Velká část určitě budou hovada, co jen mysleli, že to ještě stihnou nebo, že je tam dost místa, ale u části nehod asi může být příčina složitější.
Určitě by to byl zajímavý námět na vědeckou studii, posadit řidiče do simulátoru a sledovat, jaká je pravděpodobnost přehlédnutí / neadekvátní reakce u různých objektů (kola, lehokola, chodci, děti, psi, lesní zvěř, alza mimozemšťan)?
gorila :-)
https://www.youtube.com/watch?v=IGQmdoK_ZfY
Řidič si prostě lehokola nevšimne, protože očima sleduje objekty jiného typu.
Tak jasně, divák tady dostal za úkol sledovat osoby v bílém tričku a gorila je černá. Těžko mít někomu za zlé, že se věnoval zadanému úkolu a nevšímal si ostatního.
Řidič se má věnovat řízení, což primárně znamená sledovat všechny objekty na potenciálně kolizním kurzu. Pokud si při průjezdu městem nevšimne, že v Albertu mají slevovou akci, újma nevznikne. Pokud naopak kvůli bilboardu přehlédne někoho, komu měl dát přednost, je to horší...
Tento je ještě hezčí :-)
https://www.youtube.com/watch?v=_bnnmWYI0lM
Tam už počet kalíšků je jak provoz na silnici...
Nojo, tak tady tě nutí sledovat jeden kelímek, takže se díváš na něj a zbytek obrazu vnímáš jen minimálně.
Nemyslím si, že by to šlo srovnávat se situací řidiče auta a když, tak v kategorii nevěnování se řízení. Něco jako když kolegu naboural motorista, co se při řízení holil... pak už lze přehlédnout cokoliv i auto zastavující v křižovatce před ním... :-)
To je vlastnost veskrze lidská, vezmite atletiku, celý rok pilují techniku a kondici, jsou ukrutně dobří a ví to. Pak se nabuzení postaví do výchozí pozice a udělají něco úplně nečekaného.
Takový Nobel se třeba zamyslel při práci a místo toho, aby pro nešikovnost vyletěl i s barákem do luftu, tak objevil dynamit...
Lidstvu to prostě ve výsledku prospívá :-D
Vidím to takhle - když je něco masově nejrozšířenější, neznamená to nutně, že je to vždycky nejlepší.
Co se týká muziky, elektroniky, jídla, nakonec i aut - tam všude se dá s jistotou tvrdit, že je to obvykle přesně naopak (teď nemyslím opak předchozího tvrzení, ale opak toho nejlepšího, pro šťouraly).
No a s různými koly to bude tak nějak stejně.
Až vymřem my, co dokážeme ocenit a hlavně využívat výhody lehokol, tak holt lehokola zaniknou. Horší bude, jestli to nastane ještě dřív (než vymřem) - to pak bude problém si další sehnat, když doslouží. Pak zbývá samovýroba.
Protože jedno je jisté - co mě jednou začalo bavit, to mě ještě nikdy neomrzelo (ať je to cokoliv).
Nezoufej, když bude nějaká minimální poptávka, tak šikovnej malovýrobce se najde. U nás se třeba vysoká kola dělaj dodnes.. nejznámější je Měsíček a Cvrček, třeba...
Výhody pro nějaké užití tam nesporně jsou. Jenže důležitější bude obecná praktičnost. Zkus na řidítka leha pověsit dvě tašky a tlačit ho přes půl vesnice domů.
Nasedni v civilu na zmoklé lehokolo.
Jeď na lehu jako doprovod děcka, co se učí na kole (potažmo lehokole).
A dovedeš si představit, jak se motají někde po Modřanské, nebo někde ve frekventované uličce desítky lehokol, šermují vysunutýma převodníkama... To by byly masakry.
Problém je i ve vystepování prudšího kopce. Ze sedla jít nemůžeš a na tlačení je zábradlí určitě šikovnější.
Má to výhody právě jenom tam, kde se ty výhody využijí. A ty nejsou v praktickém využití.
Na každý tvůj argument existuje protiargument, zvláště pak v případě že to na lehokole myslíš vážně.
Ty argumenty co popisuješ jsou mimo tuto kategorii lidí (i uprightistů) trochu mimo mísu, a popravdě babka co má Libertu už se nevyskytuje.
Příklad: nasedni na zmoklé kolo...zrovna včera jsem viďěl týpka na mtb, očividně nováček commuter který brzo přesedlá do obstarožní Fabie apod. protože už podruhé nebude chtít zažít toho vlka, hemeroidy, nebo nedej bože krev v moči...jen jsem kroutil hlavou kde má blatníky.
Ale já nepíšu o žádných srdcařích, co překousnou každou obtíž. Bavíme se o masovém rozšíření i pro lidi, kterým je kolo úplně lhostejné, jen prostě chtějí odněkud někam jet. A je jedno jestli jen kilák na nákup, nebo třicet kiláků na výlet.
Rondo já chápu jak to myslíš, ale spíš se divím co to tu řešíte, právě z těch důvodů o kterých píšeš, a sice lhostejnost lidí to nemůže ty lhostejné nikdy lehokolo zajímat...
Já si taky vezmu do města singlespeeda, protože vím že je obratný, rychlý, bezúdržbový, a skoro nezničitelný + vejde se mi do výtahu.
Ale jen proto, že mi nevadí jezdit mezi auty, skáču obrubníky a díry, a vozím nášlapy a blatníky - tudíž oholená fixka je v mých očích nepraktická hipsterská exhibice.
Kdybych ale měl třeba ocel FWD lowracer, kde taky použiju nášlapy, měl bych na něm malou brašnu za sedlem, a byl by aspoň na 40mm gumách, tak jej budu možná jezdit po městě radši než toho singla, protože do výtahu ho dostanu taky, a nosit v jedné ruce taky půjde.
Jenže taková lehokola dělá ofiko pouze Zox, a tam se vývoj zastavil před 15 lety, takže pěkný stroj, ale třeba hlavko bych měnil po 500km, protože "závodní stroj" a to nechceš...
Ty argumenty jsou takové divné. :-)
Pověsit tašky s nákupem na řidítka nějaké silničky si taky moc představit neumím a celkově vozit cokoliv pověšené na řidítkách čehokoliv je dost o ústa. Pokud se ale dostaneš do fáze, že to kolo stejně tlačíš, ty tašky můžeš u lehokola položit na sedadlo. Jelikož mám u Ibexu stojánek, často, když něco hledám v brašně, postupně přerovnám věci na sedadlo a následně je rovnám zpátky. U klasického kola mi takový dočasně odkládací prostor vyloženě chybí! :-)
Hlavně ale pokud chci kolo používat k přepravě věcí, pořídím si nosič, brašnu nebo třeba košík. V tom obecně není lehokolo/klasika zásadní rozdíl, některé typy se k tomu hodí více, jiné méně. Můžeš namítnout, že na klasice si vezmeš navíc baťoh... zase na lehokole je více využitelný zadní nosič, protože ani do velkých věcí si nekopeš.
Nakonec zůstává největším problémem, že necháš-li dražší kolo před krámem, reálně hrozí, že ho tam už nenajdeš. Tady má lehokolo trochu výhodu, ale jisté to už není. A pokud si nakonec na takové cesty pořídíš starou plečku, už nemůžeš tvrdit, že je univerzální to kolo, co zůstalo doma, protože se o něj bojíš...
Proti zmoknutí sedla si na klasice lidi často zakrývají sedlo igelitovým pytlíkem a podobně. U lehokola můžeš udělat totéž jen ten igelit bude větší. Já bych stejně to kolo na dešti nenechával...
Doprovod - když se to děcko bude na (jakémkoliv) kole učit a je cílem ho chytat, šel bych pěšky. Pokud už jede samo a děláš doprovod, v čem je rozdíl? Jakým manévrem na klasickém kole něco zachráníš? Buď pojedeš před ním nebo za ním, otáčení za sebe řeší zrcátko.
Jaký masakry? Pokud cyklista přizpůsobí jízdu situaci nechá si přiměřený odstup, nevidím důvod, aby se lehokola srážela častěji než jakákoliv jiná kola. Děláš jakoby lehokolo bylo 3krát delší...
Třeba Ibex se tlačí do kopce v pohodě. Za běžných okolností stačí jedna ruka na vrchu sedla (kde mám měkkou opěrku na krk) a směr řídit náklonem.
Ale bavíme se snad o tom, proč není leho masovka a zábradlí ano.
Tvůj pohled je pohledem "virtuóza", který má všechno vychytané, kolo na úrovni a leccos ve jménu víry překousne.
Představ si ale masu lehokol místo zábradlí za ceny deseti až dvaceti tisíc, mezi nimi kauflandové kusy. A obratnost a zkušenosti mnohých jezdců na zábradlí si převeď na leho. Prostě leho jako běžná užitková záležitost.
Tak už to začne váznout třeba jen na tom velkém igelitu přes sedlo. Navíc to nechat někde stát jako běžné kolo se sedlem za dvě stovky, tak domů jedeš na holém prkně. Nemluvě o tom, že běžná laciná kola by měla jen mizerné nebo žádné odpružení, vše by šlo do zad. Na laciném zábradlí tohle pochytají nějaké ty gely, sedlovky a velké rány člověk běžně odpruží na nohách.
A už vidím babku, jak tlačí do kopce své leho za sedlo a manévruje nakláněním :-))
Osobně bych stagnaci počtu lehokol přičítala rozmachu elektrokol.
Přece jen - lehokola bezpochyby nějaké nevýhody mají. Jejich obrovskou výhodou je pohodlí při jízdě. A cílovou skupinu, pro kterou je tento bod důležitý, si holt začínají uzurpovat ta elektrokola...
Problém a velké minus lehokola je jízda v hrbolaté krajině. Pro mnoho lidí by to bylo použitelné s elektopohonem, jenže tím zároveň hodně vzroste už tak dost vysoká cena lehokola.
Ale tak určitě mají i nevýhody, o to se nepřu, ale vzhledem k tomu, že teď mnohem častěji potkávám koloběžky (elektrické nepočítám), určitě všichni ze zábradlí nešli za pohodlím motoru.
Dokonce častěji než lehokola potkávám na cyklostezce i fatbike nebo jak se ta ošklivost s traktorovými koly jmenuje a tam těch nevýhod musí byt teprve hromada... :-)
Ta koloběžka konkuruje lácí, jednoduchostí a skladností, tj jednoduchostí přepravy v autě, MHD...
Měl jsem ale na mysli i velké koloběžky, převážně Kostka, které si z hlediska skladnosti i ceny nemají s kolem příliš co vyčítat. Jde tedy veskrze o nepraktickou věc, člověk se na stejné vzdálenosti nadře mnohem víc, než na kterémkoli kole. :-)
I taková věc si ale uživatele našla a budu-li soudit podle pozorování v okolí, zřejmě koloběžky už dávno lehokola přečíslily. Přitom to na začátku taky neměly snadné - koloběžka se brala za hračku pro malé děti, dospělý na koloběžce by byl před deseti lety taky nepochopitelným úkazem... :-)
Je samozřejmě možné, že je to jen módní vlna a za pár let koloběžky zase zmizí.
Si myslím, že hlavní barierou je výška. Prostě nejsme plazi :-)
A váha taky není zanedbatelná, zvlášť u těch, kde by lepší komfort vyhovovat.
Však elektrokola taky váží půl metráku a prodávají se. Já myslím, že na to jdeš příliš racionálně, příčina bude mnohem jednodušší!
Představ si sexy holku, jak jede na silničce, horském kole, koloběžce, inline bruslích, běží a pak na lehokole. Jenom v tom posledním případě není vidět její zadek! ;-)
Taky je to do určité míry záležitostí momentální módy. I tady u nás jsem viděl baby se na tom nešikovně odstrkovat a zpátky nešťastně tlačit. Před nějakým časem musel mít takhle skoro každý kolečkové brusle. Kdo ví, co přijde za rok...
Taky už jsem si říkal, že vůbec nejdu s dobou! V době, když každý jezdil na inlinech, tak jsem kvůli triatlonu začal běhat. O pár let později, když přišlo do módy běhání, tak jsem pořizoval inliny... :-)
Přemýšlím, jak to bylo se skládací koloběžkou? Tam jsem byl oproti okolí napřed, ale jen trošku, o rok později už jsem ve vlaku s kolobrndou nebyl jediný.
Takhle já byl průkopníkem jednoplacky na kole. O čtyřicet let jsem předběhl dobu a z 2x6 jsem si udělal 1x6, zahodil přesmykač. Tehdy jsem tim ušetřil nejmíň půl kila opravdového železa :-)
Ta Favorití dvojplacka se kroutila tak, že se prostě do přesmyku nevešla a s každým silnějším šlápnutím dvakrát za otáčku dřela o klec.
Zrovna u cyklicky opakujících se věcí, je ale těžké rozlišit, kdo je napřed a kdo jen velmi pozadu... :-)
Třeba u plavek, když se před 15ti lety nechala většina populace přesvědčit seriálem Bay watch, že správné pánské plavky jsou plandavé kraťasy, mi stačilo trend ignorovat, chvíli počkat a opět už nejsem v bazéně jediný, kdo má slipové plavky...
Akorát u toho lehokola holt okolí zatím nepochopilo, co je dobré... :-)
Potkat fatbike při prijížďce někde na asfaltové cyklostezce, je jen pouhá exhibice. To už by tam spíš patřily nějaké ty choppery, ale ty ty taky nejsou téměř vidět a nikdo na nich nejede dál než na okraj města k nějaké té předváděcí hospodě.
Fatbike se ve větším objevily vloni zjara, ale ke konci roku už jsem nepotkal nikde žádného a letos ještě žádného.
U nás si to pořídil borec, co se přejmenoval! na Rasťu a nějak dál, bo je rastafarián a se svým hárem v komínové pletené čepici na výšku snad 40cm jezdí na svém jediném kole. Docela jistě vím, že žádné štreky na tom nejezdí :-D
Řekl bych, že to asi jen šílenci s mohutnou kondicí.
Řekl bych, že pro jízdu po nestabilním podkladu (sníh, písek, štěrk, bahno, menší kulaté klacky po těžbě) bude potřeba vynaložit o dost míň energie než je potřeba na kole s běžnými plášti 2,25 a určitě to bude docela zábavné. Ale i to se musí umět a vyžaduje to nějakou námahu a tak to moc lidí nejezdí. A jezdit na tom na jiném povrchu dá určitě víc zabrat a na běžné výlety se na tom určitě nejezdí.
Jednoho člověka na kole s obrovsky širokými koly jsem tu potkával okolo Ústí už před několika lety. Že jsem ho potkával na asfaltu mohlo být tím, že po asfaltu se primárně pohybuji já, pro něj to možná byl jen nutný přejezd na cestě z domu, netuším.
Každopádně rychlost vyvinul nečekaně vysokou, neujel mi, ale měl jsem se i na asfaltu co držet, fakt žádná kochací jízda... :-)
Ale to byl vždycky jeden stejný, další exempláře asi až vloni, to máš pravdu.
Elektrokola pro svou pořizovací i servisní cenu, váhu, určitou starost o nabíjení, nemožnost parkování v panelákových kočárkárnách (jemná podba s leháčama) a komplikaci servisu po určité penetraci v populaci narazí na svůj strop. Přece jen elektrokolo jde ukrást lépěji než moped a jde jednodušeji prodat než ten moped.
Co víc zamrzí, že tady někteří ladiči svých továrních kol na úroveň mazlíčků své leháče prodávali. Cílovka pro leháče je asi něčím úzce specifická, moja třeba říká, že pro mně jako exhibouše je leháč výhodný atribut :-D
Upřímně já největší přínos elektrokol vidím v tom, že by mohla nasytit poptávku zlodějů a odnaučit je krást kola bez motoru. Pak by rychlá elektrokola mohla naučit motoristy počítat s tím, že se cyklista nemusí ploužit 15 km/h. No a taky by elektrocyklisti mohli zatlačit na zkvalitnění dopravní infrastruktury, protože při nakládání jejich těžkého elektrokrámu do vlaku řeší podobné problémy jako já s lehokolem.
Když nad tím přemýšlím, je to od nich všechno vlastně oběť pro moje dobro. :-)
Za mě jednoznačně cena. Moje kolo stálo 8.5k (a mám ho 5 let, má najeto 20Mm a kromě zlomeného středu se neděly žádné nečekané problémy, takže to asi není nějaká hrůza), lehokola od Azubu začínají na 60 a ještě mají mírně dražší provoz (pro začátek je to 3x9). Kdyby stálo srovnatelně (nebo alespoň jenom 2x tolik, 17k bych za lehokolo ještě asi dal, s lepší výbavou (kotoučovky) i 20), tak by určitě jedno z mých kol bylo lehokolo. Neříkám, že bych na něm jezdil furt, ale občas bych zápěstím/zádům/rozkroku určitě ulevil a použil ho.
uff, co si pamatuji, tak v době Azubu4 stálo lehokolo 30 nebo 35, rámový set se sedlem tuším 20?
Tak to povylezly ceny opravdu dost výrazně.
Kdy to bylo ? jak se od té doby hnuly platy ?
tak 2003-2005.
můj plat v čistém za tu dobu stoupl o cca 50%
v skratce: ani tehdy, ani dnes na lehokolo nedosáhnu.
navíc je pro mne těžko skousnutelným faktem mít nohy v křižovatce a nevidět co mi do nich vrazí.
zajímavé je, že v autĚ mi to nevadí
tak jsem ten cenník našel.
s 5 nebo 6 šly ceny opravdu strmě nahoru.
Pro srovnání podle https://www.czso.cz/csu/czso/mira_inflace mi vyšla celková inflace od 2004 40%, zvýšení ceny je tedy dost nad oficiální inflaci.
A věděli jste že řepka olejka je výborná a chutná zelenina?
Masově pěstovaná, ale na talíři jaksi nevidět...
Pleju len...
Nešlo mi to už vložit do vlákna o rychlosti. Ale současný rekord v rychlé jízdě na kole bez vodiče je 233.3km/což je docela dost. Ani to nebylo lehokolo.
https://youtu.be/WpAKB75c0xU
A viděl si lehokolo? :-)
Lehokolisti jsou bohužel poctivci a proto v rychlostních disciplínách soutěží jen na vlastní pohon a po rovině. Tam je maximum tuším 144km, ale nemám to nijak ověřené.
Proč bohužel?
Tohle není o poctivosti, to snad do toho šli všichni poctivě, ale o provedení a technice rychlostního rekordu na různých strojích a tratích.
Tak úctyhodný výkon je určitě obojí, ale víc bych si považoval rychlosti vlastní silou, kde ty watty dodal člověk, zatímco tady "jen" držel řidítka.
Poctivost bych do toho nemotal, principielně lze podobnou šílenost udělat i s lehokolem, ale mně celkově rychlostní rekordy s kopce příliš smysl nedávají.
Například pokud by to bylo kolo určené jen pro tenhle rekord, potřebuje vůbec přehazovačku, řetěz a vše související s pohonem, když ten cyklista stejně vůbec nešlape? Optimalizace pro takovouhle jízdu povedou na stroj, že se budeme muset ptát, kdy to ještě bylo kolo a kdy už jsou to sáňky... to rekordy vlastní silou generují přecijen použitelnější stroje... :-)
Tušíš správně. Přesně je to 144,17km/hod a ověřit to lze na IHPVA (International human powered vehicle association).
Slušná rychlost, takhle rychle mi sotva jede auto :-)
Je to skoro přesně dvojnásobek toho, co jsou schopni za srovnatelných podmínek (letmých 200m) zajet na dráze nejlepší sprinteři na klasických kolech. Jo, odpor vzduchu, to je mrška :-).
Jenže dvojnásobek je to předpokládám, když porovnáváš UCI kompatibilní silničku s dokonale vyhlazeným jednostopým velomobilem, který bez asistence nemůže ani zastavit. :-)
Pro porovnání konstrukce lehokolo vs klasika by mi přišlo férovější se silničkou porovnávat jen otevřené lehokolo. Případně velomobily porovnat s kapotovanou klasikou, protože i takové úlety se v historii vyskytly. :-)
Porovnával jsem kapotovaný speciál Varna s dráhovým kolem, které také bez asistence většinou nezastaví. Ale to je jedno, mne fascinuje fakt, že člověk je schopný dosáhnout takové rychlosti vlastní silou.
Upřesním - bez vlivu na rekordy: Dráhové kolo je fixka, a jsou lidi kteří jsou schopni jezdit s fixkou v běžném provozu.
Zastavíš i rozjedeš se.
Ale hádal bych, že fixka pro provoz bude mít asi lehčí převod, aby byla šance vyjet i nějaký kopeček, zatímco na té dráze půjde o maximální rychlost po rovině, ne?
Docela by mě zajímalo, jestli vynechání přehazky a volnoběžky má pro ně měřitelný přínos? O kolik pomalejší by tam bylo časovkářké nebo triatlonové kolo?
To máš váhu, větší tření řetězu na kladkách, při vlnění řetězu. Pro nás zanedbatelné, ale když se hraje o tisícinky vteřiny, tak má asi význam kdeco.
Čemu vadí drobná váha navíc, když jezdí prakticky po rovině, akceleraci? Nějaké konkrétní srovnání s kolem způsobilým provozu asi nebude, co? Připadá mi to totiž spíš jako náboženství... respektive pokud to mají v pravidlech, tak asi není o čem, ale proč zakazovat třeba brzdy a volnoběžku? Nevím, tomuhle sportu fakt nerozumím. :-)
Odpor vzduchu? Ladí profil trubek v tunelu a pak na tu trubku prdnou brzdový čelisti? Vyvíjejí vlákna pro kombinézu, tvar přilby a ladí posaz, to všechno je kvůli odporu vzduchu.
Ale nevím, možná je to jinak...
Jasně, mně by jen zajímala nějaká kvantifikace toho přínosu. Jestli to na rychlosti udělá procento, promile nebo ještě méně?
Mrkni na jejich špičkové závody, kdy soupeří vyrovnaní borci. Tam bude hrát roli každý gram, každý sebemenší detail. To my nemáme šanci rozeznat.
Tak jistě, ale v reálu se nízká hmotnost dost zanedbává, prioritou je aby rám byl maximálně tuhý v krutu, a aerodynamika všeho.
Teď se mi to nechce hledat, ale myslím že minimum je taky 6,8kg, a to je jak pro 100kg spurtera, tak pro 50kg holku.
Nedává to smysl, protože holky pak jezdí na nářadí které je stavěné aby vydrželo 3x větší síly a momenty, a to se odrazí na jejich zrychlení - nikdo to v UCI neřeší.
Dráha je poplatná v poslední době dost nesmyslnému důrazu na svalovou hmotu a rvaní na ultratěžký převod místo šlapání na optimální frekvenci - proto taky minule zvítězili Australani na celé čáře - měli všichni lehčí převody a dokázali akcelerovat na vysokou frekvenci ala Keirin.
Když jsem viděl ostatní týmy, bylo mi do breku - tolik práce a ani šlapat neumí...bylo vidět že nejsou vůbec vyježdění venku na jedmopřevodovým kole, jen bouchají v posilovně a jezdí na silničkách na 90ot, takže mají svalovou hmotu která není zvyklá na velký rozsah otáček ani to neudýchají - prostě mnohdy zbytečné svaly které nedokážou nakrmit kyslíkem.
A to nemluvím o rozdýcháváni plic - na to se úplně zapomíná, skoro nikdo to nepraktikuje, a vpodstatě to nikdo neumí - a pak se diví...
Kdyby nebylo australanů, tak není na co koukat.
Tak ti nevím, ale na dráze přece velmi dobře jezdí i silničáři. Nebo naopak dráhaři jezdí silnici ?
Dyť Viviani je olympijský vítěz na dráze v omniu a současně jeden z nejlepších sprinterů ve WT pelotonu. Nebo Cummings, Cavendish a další. Hlavně britové to praktikují dost často.
Britská cyklistika má vnitřní tým poradců a bývalých profesinonálních cyklistů, který se nazývá: "Tajná Veverka".
Ale minule když jsem na to koukal, tak pěkně zaspali - byl to konec února 2019: UCI Track Cycling World Championships presented by Tissot, koukám že se to jelo v Polsku, a Australani válcovali celý svět...
Co si pamatuju, Cavendish to dával výborně na Olympiádě 2016...
Bara2 - k tvému příspěvku o léčivech na astma...já jsem jim to taky rozporoval, ale byl jsem umlčen jako idiot.
Nelze všechno házet do jednoho pytle.
Nicméně vyježděného cyklistu (všichni australani 2019) od nabouchaného kulturisty (zbytek startovního pole 2019) poznáš velmi jednoduše už od pohledu, od dynamiky startu, jak dýchá a jak umí pracovat s adrenalinem - zbytek je kolo a jeho nastavení.
S jedním královstvím máš pravdu, týmy mezi sebou vyměnují informace.
Za svým názorem si stojím, ačkoli přesně chápu jak to myslíš - a jestli to je jak ty tvrdíš, tak je to mnohem větší problém dráhové cyklistiky.
Udělal jsem zkušenost s nízkým ležícím a sundáním jedné kladky a trubky, druhou jsem zkrátil asi na deset centimetrů. První přínos byl vlastně odnos - odnesla to přehazovačka. Hned jsem ji vyměnil, vštípil si do hlavy pár nových zásad a nestačil se divit, jak to jede. I přes podzimní oblečení bylo kolo rychlejší asi o dva kilometry za hodinu. Musím připustit, že značnou měrou se mohlo podílet na zlepšení nadšení z tichého chodu a odezvy - jde pěkně za pedálem.
I kdyby jen půl promile, tak právě ta půl promile může vést k vítězství. Tys neviděl závody stíhačů, když po kilometru dojíždí s rozdílem třeba jen půl cm?
ad dráhová kola:
říkalo se, že na cyklistický ovál (klopenou dráhu)
jiná kola než dráhová nesmějí.
jestli je to pravda, nevím.
no, mně připadá použití fixky v běžném provozu jako vítězství image nad rozumem.
ad dráha - výjimky existují :-)
https://www.youtube.com/watch?v=2fMsW_yZdAk
Viděl jsem video z Holandska, kde klasickém velodromu závodila smečka lehocyklistů, včetně nějakých velomobilů.
Mimochodem, zkoušeli na velodromu jezdit i s nějakým streamlinerem, ale i přes to klopení se v zatáčce dá jet max. 90.
Ahoj, tak dnes po nějakých 2 měsících borec na lehu těsně před Luhačovicema směrem od Uh. Brodu v 17:00. Předjel jsem ho, zastavil a zeptal se kam jede - prý jen do Luhačovic - cedule cca 100m. Chtěl jsem mu nabídnout svezení, jel jsem autem s vozíkem. Jen šlapal zběsile dál, asi si myslel, že to stihne... Ale po 100m už se zdarma sprchoval :-) v pěkné průtrži. Doufám, že dojel dobře...
Ahoj, tak to jsem byl já. Díky moc za nabídku. Je fakt že jsem "trochu" :-D zmokl, ale nakonec jsem dojel. Ono stejně než bychom to naložili, asi bysme zmokli oba :-). Ještě jednou díky.
Ahoj, já se nabídl k odvozu, když jsem viděl, co se žene za hrůzu. Leho bychom naložili hned, mám 8-metrový vozík, místa dost a kufr plný popruhů. Ale pokud je takové horko (30) a dusno jako včera, pořádná sprcha se asi dala přežít :-).
Já to měl v tom slejváku ještě 15 km domů přes kopec.
Tak jsem viděl v UH u školy na Východě zeleného Azuba Maxe se spoustou samolepek na rámu.... někdo zdejší?
Že snad je nějaká aplikace na identifikaci vzácných brouků. Vyfotíš mobilem a ono ti to určí, co je zač. Nešlo by, při vzácnosti lehokol(ařů) udělat něco podobného ?
Bravo.
Na Cycle Vision a podobných srazech byl často jeden týpek který tyto stroje, na lidský pohon, fotil zboku na plátně - mimochodem krásné fotky povětšině rychlých strojů.
Pak z toho tuším byl takový almanach, ale nechce se mi hledat jestli, a kde, to na netu je.
Včera na Břevnově dodávka Černých koňů (paracycling team), dneska holčina na tmavočerveném triconu se startovním číslem jakéhosi cyklomaratonu. Sákryš, budu muset zjistit, o co jde...
Dnes 28. 6. v Olešné u NMNM po 10.00 hod. viděl jsem dvojici: jedná osoba na lehokole a druha na nelehokole.
Dnes jsem cestou ze Slóčeného srazu Nákoláků a Severomoravského slehu na Radíkově , potkal dosud mě neznámého lehocyklistu na Azubu 6 zlaté barvy. Týpek severský rezavý typ. Kousek za Sosnou směr Kvasice. V 16:00.
Kdopak se to řítil dnes ve 20:45 po cyklostezce Slezská magistrála? V Heřmanovicích jsem zahlédl z okna chalupy lehotrikolku tmavé barvy. Jela směrem od Města Albrechtice nahoru směr Rejvíz. Už jsem byl v pyžamu a ani jsem nestihl vyběhnout ven.
Dnes ve 12:54, Slatiňany, před kruháčem.
to jsem byl asi já. Rozhodně sem tam tudy ten den jel. Ale časem si jistej nejsem. žlutej Apus, černý brašny...
Věděl jsem, že tuhle soupravu nevidím poprvé. Jel jsem proti v modrém VW Scirocco. Čas je z palubní desky.
protijedoucí auta si nepamatuju. Registruju jak jedou a to je vše a i to okamžitě zapomínám....
Na kole bych si tě všimnul :-)
V úterý 8.9. jsem byl druhý den na cestě na sraz a někde u Chocně na mne troubil a mával řidič protijedoucího náklaďáku, který mi připadal povědomý. V Nivnici se potom ukázalo, že jsme se s Highlanderem navzájem identifikovali správně :)
Po dvou měsících sem ráno na svém lehokole vyrazil do práce a hned dva leháče potkal :-) Kolem sedmé ráno nad náplavkou v Praze směr Podolí chlapík na tříkolce a když jsem vyjel na Letňany tak půl hodiny po té, tak před poliklinikou na křižovatce vedle mě objevil další leháč :-) Tak to potěšilo po ránu :-) Pak, že se nevyskytují :-) Další sem tenhle rok potkával na konci Prokopáku, kluk na azubu, dle mého maxe a holčina s ním na handbike.
Kdopak jezdí na lehacu pravidelně přes lom Mistrovice u Jabloneho nad orlicí?
Myslím, že to nebude až tak složité uhodnout :-)
Včera ráno v Ladronce borec na oranžovém SWB s dolním řízením. Mířili jsme opačným směrem, tak jsem jenom zamával a jel dál.
Včera, před Starým Jičínem, na autě ( Stříbrný Ford Galaxy, VW Sharan???) které mě předjízdělo, jsem viděl samolepku lehokola.
A potom ještě jeden skutečný Azub Mini, Černý matný se spodním řízením. V Novém Jičíně. I jsem na něm zkusil jet. Po 100km s horním řízením ( Max) jsem na Mini se spodním měl vážně strach. Bylo to mé poprvé.:)
https://www.markiza.sk/spravy/domace/2002845...
Tak som sa videl v TV Markiza na svojej trojkolke. Video dole. Zial pri takejto nechutnej prilezitosti. Komu asi tak moze vadit nova cyklotrasa?
Dnes sm si spravil maly vyletik na tricykli, iba cca 13km. Pol cesty sa niesol takmer stalym stupanim do velmi mierneho kopca, problematicke bolo ist 20km/h. Spat som vsak isiel 35km/h :)
No co na mna hovorili- bol som samozrejme atrakcia. Ukazovali sina mna... nevidi sa taketo v regione. Dostatocne blizko som bol len k jednemu pariku s kocikom co siel proti mne po uzkej ceste, zena sa pozerala do kocika. Muz ju zatahal za ruku: "Pozri, to je leharo!"
Po strášně dlouhé době jsem konečně potkal lehokolo (cyklostezka Ústí->Brandýs)...
Trošku ze zpožděním, ale přece. 31.7. Kolem 12:45 jsem potkal lehotříkolku reflexní oranžové barvy s jezdcem v reflexní oranžové tuším i s přilbou stejné barvy mezi Loučnou nad Desnou a Velkými Losinami. Jel jsem v protisměru autem a nestihl fotit.
Tak tohle sem asi potkal včera kolem 18:30 na silnici podél Úpy z Doubravice u České Skalice do Zvole, lehokolo i jezdec barevně odpovídá i česká a slovenská vlajka a doprovod taky vypadal podobně.
Nějak se to množí, letos už druhé, dřív si nevybavuju, že bych něco takového potkal.
To jsem byl já se synem, kmotrem a jeho synem :) Jeli jsme z Ústí nad Orlicí do Pardubic, skrze Hradec, Dvůr Králové a Českou Skalici cca 200km
Teda fakt, taky jsem si říkal podle fotky, že ti je někdo hodně podobnej - ale že jsi to ty, to jsem hned vyloučil. Asi v tom mám zmatek, ale mám tě spojeného s tříkolkou. A pravidlem bývá, že kdo je jednou vidět na tříkolce, už se ke klasickému lehokolu nevrací.
Konečně můžu taky napsat, že jsem potkala lehokolo-zelenou tříkolku. Majitele jsem nepoznala, neb stál opodál k lesu čelem ke mně zády. Kdoví co tam dělal! :-)) Bylo to na cyklostezce vedoucí kolem kolejí blízko nádraží Lužice. Stroj byl otočen k Hodonínu. :-)
Dnes ve Starém Městě u U.H. Na c.z.č.4 u Baťáku a Moravy. Pán s hustým a velkým plnovousem na tmavě zelené tříkolce ( asi homemade - zavařená zadní kyvná vidle k rámu ). Zdravil jsem, (já na GT) cestou do práce. Přesně v 14:05 h.
Jedno lehokolo se objevilo na pěkné fotce v článku na iDNES - poznáte ho :-)
A odkaz nebude? Nebo aspoň název článku?
Zkusil jsem následující a nikde žádné lehokolo... ;-(
- Nevydržel stát v koloně, zničil trávník mezi kolejemi
- Mladíci skákali na sdílených koloběžkách do Vltavy
- Tour vjela na pyrenejské velikány. Početný únik má k dobru 11 minut
Tak nevím, ve kterém článku hledat? Thajwan?
Nechtěl jsem dělat přímo reklamu, ale teď jsem to znova ani nemohl najít - ústecký kraj, nevím už, co jsem tam vyhledával.
Tak dobře, zde: https://www.idnes.cz/usti/zpravy/pocerady...
Jojo. Určitě přesvědčivější než kdyby se sjeli demonstrovat autama... já bych je snad i podpořil, ale s navrhem nahradit uhlí atomem, by mě určitě vyhnali... :-D
Ne ne ne, s velkou uhlíkovou stopou bych rozdal elektrorotopedy a všichni by museli každodenním nejméně dvouhodinovým šlapáním tu uhlíkovou stopu vyrovnat a udělat svět energeticky soběstačným :-D
Za zdravé Česko s kondicí supermanů! Protože ano, silné Česko padá z dotovaných nohou :-D
"Z vysloužilých dolů přečerpávací elektrárny"
vlastně bych se ani neměl divit, když mě onehdá nějaký "zelený" přesvědčoval, že ČR se v klidu uživí z příbojových elektráren...
Já mám plán na řešení všech problémů přečerpávacích elektráren pomocí jediné stavby: https://ceskaprehrada.cz/
No alespoň někteří to dělají správně, posledně mi přišlo pokrytecké, jak jeli demonstrovat vlakem (loni to bylo někde v Krušných horách kde nebyla elektrifikovaná trať) a autobusem na fosilní paliva proti těžbě fosilních paliv.
Nějaký blázen:
https://youtu.be/0WgkGwAv3pA?t=267
Já bych jim to uznal jako objíždění, ten šlapálista se evidentně flákal :-).
Tříkolka dnes 13:47 Dehtáry
https://youtu.be/GbCSqz-IHXQ
Koukám, že dneska byl drak velmi populární :o)))
Vlákno jsem "obnovil" víc než před půl rokem, a do včerejška (mimo srazy) žádné další lehokolisty, nebo známé klasikáře, nepotkal. Až nyní jsem už při cestě do Kerska projížděl skupinkou klasických cyklistů, ze které se ozvalo: "Nepeče"! Bude letos? Na jedinou vyjížďku neobvyklá "nadílka" setkání.
Drak :)