Mám trekové kolo, pláště Schwalbe Land Cruiser KevlarGuar.
To si chci ponechat.
Jezdím také do práce - pouze asfalt, místy horší, záplaty etc.... je to 19 km, jezdím to asi hodinu.
Uvažuji o druhém, (starším) silničním kole - jak moc by se to mohlo projevit, získám tím nějaký čas? Co galusky, lze za záplatovaný asfalt?
Díky.
Záleží, jak kvalitně je záplatovaný ten asfalt. Čím víc to drncá, tím víc bude mít navrch trek. Silničku s nabouchanýma gumama to zpomaluje a je to hodně nepříjemné.
Na alespoň rozumně hladký bych vůbec neváhal, je to raketa. Ale na nějakou záplatovinu bych pomejšlel spíš o gravelu na širších gumách, co ty nerovnosti poberou. Plusem tam bude o dost nižší váha, než u treka.
Zkus někde silničku půjčit a oprubovat, ať máš představu.
A když nejsou ostré hrby, ale takové jakoby boule, zvlnění?
a co se stane, když se na silničním kole vjede na nevhodný terén, jen to nejede, vyklepe mě to, nebo se to rovnou i rozbije?
Slušné kolo se nerozbije (jezdí na tom i Paris-Roubaix a jinším tempem :-) ale je to hodně nepříjemné a i docela pomalé (pokud člověk není masochista)
Mám treka i silničku a na silničku si vybírám, kudy pojedu. Na některých okreskách jsem docela rád za treka. Samo, že na pár kilákách to tolik nevadí, ale v delší vyjížďce i párkilometrový mizerný úsek dost otráví.
Neumím takhle vyvěštit, jak mizerný nebo dobrý je povrch na té tvé dvacce do práce. Třeba to bude úplně v pohodě. A třeba by tě to taky začlo po týdnu, dvou pěkně prudit. To si musíš posoudit sám. Jsou obchody, kde ti silničku půjčí. Na posouzení by to bylo ideální, projet si trasu párkrát.
Hodně pak dělají gumy. Na horší povrch pořídit vhodné, širší - ale ne každý rám je pobere. V tom je asi ten gravel univerzálnější. V podstatě robustnější silnička pro univerzálnější použití. Jen bys místo nějakých pomalejších "drapáků" obul třeba Contiky GP5000
Určitě se sem dneska ještě přibatolí kluci, co jezdí silničku a dneska i gravel, popíší ti rozdíl a vhodnost pro tohle užití. Já gravela nemám, tak píšu jen podle odposlechnutého.
Jak píše Ronda. Silniční galuskáč je fajn na dobrý asfalt. Na nějakou záplatovinu anebo jiný nekvalitní povrch je to opruz. Výsledkem by bylo jen zklamání. Na dobrý povrch je galusková silnička raketa, dají se na tom udělat vysoké denní průměry.
Co se týče těch galusek. Najezdil jsem se na tom hodně, jak bylo za socíku zvykem, vlastnil jsem jen jedno kolo a to právě galuskáče. Lepené galusky na speciální galuskový ráfek.
Galusky byly ve čtyřech typech:
Kritérní- úzké galusky určené na perfektní povrchy.
Silniční poloprotektory - určené na dobré silnice. Výhodné na rychlost a dlouhé cesty po známých trasách kde jsem věděl že je povrch kvalitní.
Silniční celoprotektory - určené na běžné cesty, snášely i horší povrchy, kostky a podobně.
Terenní - měly špuntovaný povrch, určené do terénu.
Výhodou galusek byla rychlá vyměnitelnost na silnici, byly lehké, vozily se rezervní. Výměna galusky trvala do minuty, někteří zvládali za 45 vteřin.
Nevýhodou byla vyšší cena a krátká životnost. Zalepit galusku byla nimravá práce na hodinu. Rozpárat šev, ručně zašít, pak zas ručně sešívat. Dnes by se na to jeden vys... .
Na běžné jezdění se dnes používají galuskové pláště, které tenkrát nebyly, ty přišly až později.
Tak všechno zvaž, záleží po jakých cestách míníš jezdit. Gravel nemám, tak se k němu nebudu vyjadřovat.
V zásadě souhlas, jen s poznámkou, že doba se poněkud pohnula. I v těch galuskách je posun. Popisuješ stav někdy v sedmdesátkách. Taky jsem si je tehdy "užíval".
Dneska jsem vděčný za silniční pláště. Při defektu manipulace snad ještě jednodušší, než s galuskou (sundání podobně snadné, vezeš sebou a měníš jen duši, snadněji se lepí, jedeš dál na stejně stabilním obutí - nepřilepená galda už byl přece jen trochu risk), navíc pláště jsou o hodně moc odolnější, než tehdejší galusky. Dnešní galdy jsou na tom prý taky o dost líp, ale furt je to víc závodní záležitost, hop nebo trop. Přidá setinky za cenu vyššího rizika. A cestou k píchačkám je asi cennější asi jistota, než rekord na úsek.
A jen k terminologii - nejsou galuskové pláště (říkávalo se i tehdá nesmyslně "pologalusky" uzším plášťům, asi to u některých přežívá :-)), ale prostě silniční pláště, plášťovky (galusky do plášťového ráfku s patkama) a galusky.
Já používám pláště s karbonovou patkou, jdou složit.. a jeden reservní si sebou vozím. Už se mi to párkrát hodilo, když jsem potkal a přehlíd střep. Díra jak do zadele...
Pleteš si karbon s kevlarem.
Ď, to je tak, když píšeš najednou mejla a příspěvek. Jdu kámošovi napsat, že kevlarovou vidli fakt shánět nemá :)
No jo, ale to už sebou můžeš rovnou vozit celé náhradní kolo. Nebo radši dvě. Nikdy nevíš, co se může jak podělat.
Na duši by stačilo v podstatě jen maličké lepení, náhradní duše je na rychlost a pohodlí.
Proč? plášť s kevlarovejma patkama a duši smotáš pod sedlo...
No jo, takhle se vozívají galusky. na žiletce je to ale další zbytečná váha. Jistě že se to někdy může hodit. Ale upřímně, jak často ?
za poslední 4 roky 2* a vždycky na dlouhým vejletě a daleko. Já na silničce, když už na ní jedu, tak jedu ať je povrch jakejkoli.. tedy klidně i polňačka, štěrk.. přece nepůjdu pěšky. Jednou střep a jednou nevím co prásklo to jak výstřel, když se to trhlo. Jedenkrát by to nějak nouzově vypodložit šlo (další záplata zevnitř a podložka), jednou ani náhodou, takhle oprava snadná... Jinak těch pár gramů pláště a duše mě nezabije, přinejhorším, kdybych to nemoh uvézt stačí ekvivalentní hmotnost zhubnout.
Ten argument o zhubnutí (při zbytečném balastu zejména u žiletky) mě vždycky pobaví. Když ale jde řeč o treku, tak se hromuje, že se sebou tahá úplně zbytečně kilo navíc skrze odpruženou vidlici, přitom bohatě stačí pevná a kolo bude lehčí. Tam hubnoucí argument najednou neplatí :-))
Vzhledem k tomu, že měřím 190cm, vážim něco pod 90 kilo a běžně jezdím na kole, který má jedinej převod a kolem 15 kilo, tak mě na moderním stroji nechávaj chladným nejen čepičky ventilků, ale dokonce i váha reservní duše, lepící soupravy, nějakýho nářadí, na silničce toho pláště a na krosce odpružený vidlice :)
a šest náhradních duší je jistota :-)
Obejel jsem na zatížené silničce kus Evropy, a řeknu to takhle.
Je to o dost rychlejší. Proto treku dost významně, asi o 5-10 km/h, tedy na tyhle krátké vzdálenosti.
Galusky neumím, nechtěl bych to po cestě někdy měnit, docela jsem se natrápil s lehounkými plášti, ale když jsem obul tohle:
https://www.bike-eshop.cz/plaste-a-galusky...
Ujel jsem na tom 2,5 tisíce bez jediného defektu, a to občas spíše necestou, než cestou.
Ale když si na silničku s uzounkými plášti poprvé na to sedneš, připadáš si jako vopice na brusu.
Jestli jseš odněkud z okolí Prahy, mohl by ses zastavit a pujčím ti nějakou tu silničku na vyzkoušení, a můžeme to projet. Mám jak starýho Peugeota tak novej karbon, na 20 a 23 pláštích, uvidíš, jak ti co bude vyhovovat.
Silnice jsou tady toho typu, jak popisuješ.
Když je to hodně hrbolatý, je to o nervy a nestojí to za to trápení, ale když je to tu a tam nějaká díra, které se vyhneš, a občas roleta co přetrpíš, je to pohoda.
Díky za nabídku, já jsem žena, jezdim na rámu 18, krátké nohy, takže to na vyzkoušení se mnou nebude lehké.
To bychom možná taky dali, ale myslím, že tohle je 52, nevím jak to číslují...
Dámské, Soni
https://photos.app.goo.gl/x8eK59tHGFcUgxYd8
52 by mohla odpovídat těm 18".
Já mám 51 a je to pro 162-172 cm a treka mám 17". Ono se to číslování liší i podle typu.
https://www.cyklo69.cz/velikosti-kol/
Tady jsou Cannodnale:
52 pro road bike uvádí 166-170 cm
a 18" jsou pro výšku 168-178
a 17" pro výšku 160-170 cm
https://www.kola-online.cz/tabulka-velikosti...
A kam teda? Já mám teda 162 cm a na tu vejšku ještě dysproporčně krátké nohy, podle té tabulky by i 18 na mě měla být moc.
to by neklaplo, ti určitě ne....
Soňa má zase extrémne dlouhé nohy :-)
Tak si přijeď k Brnu. Jsem žena 167 cm, mám silničku (na 25mm pláštích) a Favoritku (na 23mm pláštích). Na Favoritce jezdím furt, občas aji po lesní cestě za sucha. Je odolnější, silnička je o trochu rychlejší na dobrém asfaltě. Silnice máme i zaplátované i luxusně hladké, dá se otestovat všechno.
Ty jo, děkuji, mám to 230 km, povedu v patrnosti :-)
Pro to modrý kolo jsem jela vlakem skoro až do Prahy...
Tak se obrať na někoho v Práglu, najdi si na cyklobazaru kolo v Praze a jeď si ho vyzkoušet, na ceně nezáleží, brat ho nemusíš :-)
https://www.cyklobazar.cz/silnicni-kola?filter...
Tohle bych šla zkusit:
https://www.cyklobazar.cz/inzerat/393398/karbon...
Nevim, jestli je rozumné jít si zkoušet kolo za 25 000, obávám se, že bych pak nebyla spokojená s tím, co bych si v reálu mohla dovolit :-) Ale zeptám se na místním fcb, snad se někdo najde, kdo by to za čokoládu na chvilku půjčil.
Tak si tam najdi něco, co cenově odpovídá. Děláš, jak kdybys neuměla do pěti napočítat. Na dotaz, zda pořídit něco na silnici, jsme ti tu odpověděli. Mě i Jindru přesvědčil starej Favorit...
Tak tady máš jednu krasavici za pár korun, pojízdnou, v Praze. Na ní se ti třeba nebude eklovat si ju jít vyzkoušet :-/
https://www.cyklobazar.cz/inzerat/367881...
díky, já nepotřebuji až tak moc vodit za ručičku, dotaz skutečně zodpovězen a už to beru za nezávaznou konverzaci - předchozí byl například pokus o vtipný obrat, ale asi to nebylo poznat :-) Netřeba mi vyhledávat inzeráty, poradím si.
ty jo, jenom plášť za 1200. to bych si tak představovala za celé kolo (starší) :-)
Slušná guma dělá na silničce rychlost a pohodlí. Ale dá se v pohodě i na těch pod pětikilo. Jen je to vždycky na úkor něčeho. Třeba levné Contíky mi při ostřejším brzdění docela hezky klouzaly :-) malá styčná plocha pro potřebnou adhezi potřebuje kvalitnější materiál. Jiné můžou mít problém s odvalováním, nebo nemusí tak dobře pružit. Ale to je i u trekových nebo MTB. jen u těhle tenčích jsou ty rozdíly zřetelnější, požadavky na vlastnosti větší.
Na Favoritce mám Schwalbe Lugano s drátěnou patkou 23mm s protipropichovou ochranou. Dají se koupit za 300. První pár 10.000 s jedním defektem ke konci životnosti. Druhý pár má najeto 6.000 a dva defekty (akátový trn, ostrý kamínek), vzoreček ještě není sjetej.
https://www.kolokram.cz/plaste-a-galusky...
Lugana mám na Peugeotu taky, ale 20 mm.
Pokud nevalíš na kole do daleka, a nejezdíš tak jak popisuje Ronda, tedy že by sis všimla nějaké lepší přilnavosti gum k silnici, je asi zbytečné do toho cpát tolik peněz.
Ale píchnul jsem to párkrát taky. Jedno jsem plášť rozříznul o sklo, prostě zřetelný jasný řez, na lavičcce u hladké asfaltové stezky si omladina udělala mejdan a z rozvernosti rosflákal ty láhve od piva roztrousila po celé šířce stezky. Já to zmerčil, ale dobrzdil jsem až přímo na tom.
Dojel jsem za pomoci univerzální stříbrné pásky - nezbytného pomocníka cyklisty- vylepil jsme tím plášť zevnitř.
Kdybych si takhle rozřezal ty Continentaly, byl bych asi dost smutnej.
většina mojí trasy a současně nejproblematičtější úsek je Klecánky - Trojský most
Víc se mi do paměti zaryl noční úsek od Klecánek dál na Dolánky :-)
Tomu úseku říkám "mezinárodní ostuda". Na dálkové cyklotrase Praha Drážďany nutit ty německé důchodce s bagáží šlapat kopec Vodochody - Klecany je fakt tristní - přitom nevěřím, že by na tu stezku EU nedala dotace. Jezdíme tam, tam jsem taky poprvé sama lepila zadní. Dá se to jet i na protější straně, most v Řeži a do Libčic je ten divoký úsek kratší a lehčí. Po druhé straně se slušně dojede až do Kralup a je tam méně lidí. Na treku teda :-) Druhý směr na druhé straně (Řež Úholičky) mě donutil asi 200m tlačit.
My se tam motali po úzkém betonu nad řekou. V noci. Nejel (teda spíš nešel) bych to tamtudy už ani ve dne :-)
Co je tam problematického, tedy krom provozu pěších a bruslařů? Vždyť je to asfaltová stezka po rovině.
VCo ěse týče, tak odpověď na základní otázku zní: ANO
Není potřeba karbonová silnička, stačí jakékoliv lehké kolo (max 12 kg) na rychlejch gumách.
Treka si schov na vandry po polňačkách s báglem, do práce s ejezdí polehku s kabelkou :-)
Jezdím po Praze na Favoritu s natvrdo nahuštěnými pneumatikami o šířce 32mm. Pravděpodobně se to chová podobně jako gravel bike. Je to rychlé a svižné, něco to zvládne, ale dlažbu nezvládám já. Snažím se s tím hledat asfaltové cesty. Cyklostezku z Klecánek do Tróje to hladce zvládne, ale díry a nerovnosti tě budou brzdit. Po hladkém asfaltu to jede rychleji. Ale i tam to pojede svižněji díky aerodynamičtějšímu posedu. Ale nečekej od toho zázraky, že to pojede samo. I ten trekking, když budeš pořádně šlapat, tak pojede rychle.
Favoritka je skvost. Dají se na to dát gumy 35mm a určitě bude pohodlnější. Mě vyhovuje na těch 23mm nafoukanejch na 6-7 atmosfér, prostě to jede prakticky samo. Do kopce je nutno šlapat na každém kole, čím lehčí to kolo je, tím míň se člověk nadře.
Na Favoritku nedám dopustit, ovšem žena musí mít dámskej rám (pokud teda nemá 175 cm a víc), Favority s vodorovnou horní trubkou jsou moc velké, dlouhé a vysoké, to pro ženskou není. Kdysi jsem uvažovala o tříčtvrtečním Favoritu, se to dělalo pro juniory, ale to mělo nějaký menší kola a ani jsem na to na bazarech nenatrefila. Růženka je skvělá tak jak je :-)
....dětský měl kola 24"- měl ho dávno syn...
Tady píše 26".
Jsou tam i fotky
http://kolakbely.sweb.cz/prodej3.htm
Kamarád, který jezdil do práce podobnou štreku celoročně, přešel od silničky na horáka. Při jízdě potmě na silnici po zimě plné děr, chtěl mít jistotu, že pro defekt nepřijde pozdě. Pokud chceš jezdit zasvětla, doporučuju silničku. Ten pocit, že to "jede" s minimálním úsilím, na jiném kole v takové míře nezažiješ. Co jsem přešel na trojkolku, mám za paravánem Danceli 52" (měřím 168) na galuskách, ale přehodit za ně kola s plášti šířky 23 nebo 25 je záležitost chíle. Jsem ze severovýchodního opkraje Prahy, není problém si jízdu vyzkoušet na obou variantáchch kol, a pak se rozhodnout. Dneska už ale pro pracnost oprav galusky jezdí minimum cyklistů.
No, je ti ještě jedna možnost, elektrokolo :-)
Hele, včera mě přivezli "elektrokolo"
Vzpoměl jsem si na tebe hned, že budeš řvát, že jezdím na motorce. :-)
Ne, beze srandy, tenhle krám legálně vydávají za elektrokolo, do 1000W, do 25 km/h.
Přidávají k tomu i šlapky, pedály, které není kam namontovat. A prodávají toho spousty.
Mě je to fuk, holky to mají na sezóní krátké přejezdy do práce, do 20 km aby se šetřil benzín i poskakování v kolonách, řidičák mají, přilbu taky. Navíc je to o dost levnější než slušnější elektrokolo, ale prostě legislativně z toho dělat kolo, nebo snad koloběžku, to už je fakt srandovní.
Ale když kilowatová koloběžka nemusí mít řidičák, proč by nakonec tohle mělo mít...
To bych jako elektrokolo nepoznal. :-)
Jestli tohle opravdu splňuje naši legislativu, je dost otázka. Docela pochybuji, že byl zachován charakter jízdního kola, když se na tom nelze pohybovat vlastní silou, navíc lze jezdce pokutovat třeba za to, že jako cyklista nemá nohy na šlapadlech. ;-)
Viděl bych to na šedou zónu jako ostatní elektroběžky, zatím se to neřeší, ale čas ukáže, zda se je někdo nepokusí z ulic vystrnadit jako před lety segway...
Hlavně je mi ale záhadou, proč by si tohle někdo pořizoval? Stojí to nějak radikálně méně než elektroskútr, který je motorovým vozidlem? Pokud se ten člověk už stejně chová jako na mopedu (silnice, přilba, řidičák), akorát ho limit 25 km/h musí štvát. :-)
https://www.youtube.com/watch?v=SH8idQaJAA4
Radnice Prahy 1 už připravila návrh zákazu vjezdu elektrokol do centra. Že je to v rozporu se zákonem, pro který má legální elektrokolo stejný statut jako běžný velociped, asi kreativním úředníkům nevadí. Jak to dopadne?
Kolo to fakt není, ani po 26ti plzních.
Fakt k tomu ti vocasové ale dodali pedály, které není kam přidělat. To už je výsměch.
Koukni na jejich web, mají tam nějaký popis a ty řeči k tomu, jinak to distribuují z Třenbině, výroba v Shanghaji.
O víkendu to pojedou projet, já se připojím na elektrokole, těch 25 bych měl stíhat. Já sám jsem na tom jel jen kilák, do kopce, a táhne to fakt dobře. Řidičák a helmu prostě budou vozit, stejně jako furt svítit.
Buďme rádi, že to nemusí mít technickou a značku, pojistky a tak.
Tohle zřejmě fakt uteklo, nebo ne, a ještě z toho bude průšvih.
Ale když můžou ty koloběžky, a ne ty prťavý, ale ty velký, tak proč ne skutřík.
Jestli je zastaví policajti, tak to neprojde. A zastavit je můžou kvůli úplné hovadině... Třeba je může zaujmout skůtr bez značek.
Nejspíš z toho bude flastr jak za jízdu s vozidlem bez techničáku. A pokud mají řidičák, tak jim ho můžou sebrat.
jj, jak píše bara2, pokud by zastavil policajt, nejspíš by to dal do správního. A nedej bože aby v tom uviděl motorové vozidlo, skútra (což opravdu je). Za jízdu bez skupiny, s neregistrovaným nebo bez RZ je to fakt dneska na papíry. Před pár lety speciálně v tomhle dost přitvrdili. Osobně bych si to teda nerisknul na silnici.
má k tomu nějaký lejstro, snad probpolicajty, že je to kolo :-)
dobrovolně nikam pro značku nepoběžím, když to budou policajti chtít řešit, budu se hojit na té firmě, prostěvměvto orodali s tím, že to značku mít nemusí.
https://www.radirna.cz/auto/elektro-skutry-bez...
Oni se evidentně točí na tom, že to musí mít šlapky, a tak je vozí s sebou, což je debilovina na kvadrát, ale je možné, že ty zákony jsou tak napsaný. Nechci o tom vést polemiku, řidičák s sebou určitě mít budou, a zbytek necháme protestovat praxí.
Když nařídí značky, pořídím značky, ale aktivně naproti byrokracii nevykročím.
Kde máte šlapky? V batohu. V pořádku, pokračujte :)
Můžeš mi to lejstro nafotit ? Jen pro představu, co je kdo schopnej vyplodit :-)
Jo, zejtra to postnu, holka to má u sebe
Jo, tak někdo musí být průkopníkem, až proběhne alespoň jedno správní řízení, nejlépe napadnuté u soudu, tak budou mít ostatní jasno, jestli na silnici mohou nebo ne.
Náhradu škody na prodejci zkusit můžeš, ale dobře se podívej, jestli v kupní smlouvě nemáš přímo napsané, že to na silnici nesmí! Někteří prodejci normálních (!) jízdních kol to tam už prý dávají standardně, aby se vyvlékli i z odrazek, fakt bych se divil, že by by se tady nekryli... co ti nakecali na místě, už jim nedokážeš... ;-)
Vždyť to tam mají napsané hned na začátku : "Elektrokolo nebo elektro-skútr musí primárně působit jako kolo, které poháníte vy."
A dál nikde netvrdí, že by pro to, co nabízí nebyl potřeba řidičák atd. Mají ten text moc šikovně napsaný. Na tom bys je neuvařil :-))
Napsali ti, co je povolené elektrokolo a pak ti prodali elektroskútr, který to nesplňuje. Co s ním budeš dělat a kde jezdit je tvoje věc. Oni tě tím textem k provozování na silnici nenabádali.
Teď jsem na text koukal a hned o dva řádky níže mají:
"Akcelerátor může vyvíjet maximální rychlost 6 km/h pokud zároveň nešlapete."
Tudíš i když Jindra vezme tenhle text za slovo boží, tak jede-li mu to víc než 6 km/h bez šlapání, přičemž šlapat ani nemůže, pak si nekoupil elektrokolo, ale motorku.
Ty bláho. Nějakej magistr Kuchtík... Přečti si raděj sám příslušné předpisy,jsme tady měli odkazy jak na naši vyhlášku, tak na tu normu EU, na kterou se naše vyhláška odvolává. Ten Kuchtík působí dojmem, že to snad ani nečet :-(
Jindra si zahrává s ohněm a asi si myslí, že si kdyžtak o tom jen popovídají a pak ukáže prstem na toho Kuchtíka. Jenže úřad žádnej Kuchtík zajímat nebude. Ten bude řešit toho, co na tom mopedu jel. Na Kuchtíkovi navíc nebude jak se zhojit. On prodal funkční samohyb. Nic víc.
Tak on na tom snad Jindra ani jezdit nechce, nevím, jaké holky myslí, ale je možné, že do problému nakonec přivede někoho jiného a sám to bude sledovat z povzdálí, protože v naprosté většině případů řeší policie řidiče, nikoliv majitele...
Nakonec nemusí jít jen o pokutu, když by se fakt zadařilo, tak zákaz řízení a záznam v trestním rejstříku může dost zkomplikovat hledání práce a podobně...
Trestní rejstřík určitě ne, ale kartu řidiče to trefit může. Ta tak nebolí ve většině případů, ale papíry by na nějaký čas stopnout mohli. Minimálně ale tahanice s úřadem a flastr určitě.
Ale koukám, že Kuchtík je v tom nevinně, Kuchtík měl akorát vloženou reklamu hned za článkem :o)))
Ale to nic nemění na věci, že ten text vůbec neodpovídá předpisům o e-kolech, na který nemusí být papíry a můžou se provozovat jako jízdní kola.
Zatím si toho nikdo nevšímá. Ale je otázka času, kdy někomu nahoře prdne v kouli (nebo to někdo někde přežene) a pak to začnou brát u huby. A bude to na dlouhatánský pokuty, nebo i papíry do čistírny (jízda vozidlem na které nejsou papíry, nebo jízda vozidlem bez RZ, těch fatálek dle zákona je tam několik). Lidi si zahrávaj. A že něco tvrdí prodejce není vůbec směroplatný. Na něm si pak nikdo nic nevezme.
Někam na vesnici,na nákupy a dojíždění přes les zkratkou do sousední vesnice do práce to nemusí být špatné.Tam by to nikomu nevadilo.Samozřejmě,když se začnou tyhle stroje objevovat v ulicích měst,bude to něco jiného.Pak naši zákonodárci přijdou s nějakým řešením.
Na vesnici a v kotárech se vždycky jezdilo s kdečím a pes po tom neštěk. Jenže nejvíc těhle pohybovadel je vidět právě ve městech. A z chodníků a stezek se dost často osmělují i do běžného silničního provozu. Nebude to dlouho trvat a bude fůra ukřivděnýho pláče :-)
Na cyklostezkách a v běžném provozu by neměl být problém.Tam člověk provoz očekává a neměl by být překvapen.Co do hlučnosti a rychlosti není velký rozdíl mezi obyčejným jízdním kolem a tímhle strojem s rychlostí 25km/h.Problém představují především ty chodníky a pěší zóny.
Problém budou mít s techničákem a s pojištěním, ne že by někoho překvapila motorka na silnici :-)
Je jen potřeba to správně pojmenovat motorkou a požadovat na to papíry jako na babetu a povinné ručení. Je třeba ty prodejce skřípnout, protože tohle je jasný podvod. Možná i ty kupce, protože se na tom podvodu jasně podílí. Přidáním šlapek do krabice motorka nevzniká.
Jenže pak už by to nestálo dvacku, ale po řádném dovybavení a zkouškách nejmíň dvojnásobek. Nejmíň. A nebyly by to prachy jen za štempl. Fůra dílů by neprošla a musela by se vyměnit za vyhovující.
Vždyť píšu, že je to celé jeden veliký podvod.
Podvod je tvrdit zákazníkovi, že s tím smí do běžného provozu. Prodávat to je ale zcela v pořádku. Docela si dovedu to provozovat třeba v nějakém golfovém areálu, v nějaké rozlehlejší fabrice a tak podobně.
Ne podvod je prodávat motorku a říkat tomu jízdní kolo. Okrádá stát na daních, ohrožuje následně ostatní účastníky provozu, připravuje porušování zákona. Druhou stranu toho podvodu dělá kupující, který si vědomě kupuje motorku a říká tomu jízdní kolo a následně s ní bude porušovat zákon. Podvodníci jsou oba.
Koupit můžeš klidně neschválenou motorku (k dostání jsou třeba komplet 2T Jawy 350 jako "soubor náhradních dílů", nebo třeba motokrosový nebo plochodrážní speciál). Ale nesmíš s tím na silnici, do provozu.
Pokud chceš s něčím, co podléhá přihlášení do provozu, jsi povinen to přihlásit. Jinak nesmíš vyjet.
A je na tobě, jako provozovateli, abys to měl v souladu. Ty máš znát předpisy.
Prodavač ti může tvrdit co chce. Třeba že i pásový bagr je jízdní kolo. Pojedeš na tom ale ty.
Jestli něco blábolí prodavač, můžeš mu to tak akorát vrátit, že tě uváděl v omyl. Nic víc. (když jsi sám při nákupu neměl dost soudnosti... osobně bych se teda styděl s tím jít zpátky :-))
No a kupující tomu může říkat třeba vzducholoď, na silnici ho stejně policajt opentlí za jízdu na neregistrované motorce.
Ns druhou stranu, proč nutně buzerovat. na Koupím moped ze ze spaloím motorem, bude stát podobný prachy, ale bude smrdět a echalovat festově.
Tozumná elektromobilita je asi něco takovýhofle, když prostě připustíš, že ne každý má fizicky na to jezdit 20 km do práce na kole. A i kdyby měl,nechce.
Babety snad neměli značku, nebo jo, Ronda jí drandil, tak bude vědět přesně.
Neměly značku, ale potřeboval jsi na to myslím řidičák M, jako na pionýra či Mustanga.
jj, byly a jsou bez značky, ale byly schvalované (homologace, kartička), musí být pojištění, řidičák tehdy do 50ccm, dneska obdoba, homologovaná motocyklová přilba a všechny náležitosti jako na jiném malém motockyklu, včetně všech práv a povinností.
Na Babettě nemusela být přilba. Akorát brýle byly povinné.
Už asi 45 let musí.
Chybička se mi vloudila do paměti. Nedalo mi to a šel jsem do starých pravidel a povinná přilba na malém motocyklu je určitě od roku 1.1. roku 1990, vyhláška č. 99/89
Takže jen 30 let, ale že nám to letí :-)
Podle stovky v posledním platném znění (do 31.12.1989) byla přilba povinná až od 50 cm3.
§ 5
Povinnosti řidičů a spolujezdců některých druhů vozidel
(1) Řidič motocyklu a jeho spolujezdec nesmějí za jízdy kouřit. Řidič motocyklu je povinen chránit si za jízdy zrak vhodným způsobem (brýlemi, ochranným štítem apod.), pokud tím není snížena bezpečnost jízdy (v mlze, při sněžení, v dešti apod.). Řidič motocyklu o objemu válců vyšším než 50 cm3 je povinen vždy užívat za jízdy řádně upevněné ochranné přilby. Jeho spolujezdec je povinen ochranné přilby užívat za jízdy mimo obec; pro spolujezdce v postranním vozíku tato povinnost neplatí.
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1975-100
A prohlédl sis k tomu nějakou příručku,nebo jsi na to jen z dálky kouknul?Třeba tam nějaká hřídel na pedály je a jsou sundané kvůli přepravě.Ta e-babetta co se prodává vypadá podobně a pedály má.Sice by s nimi asi dost dobře šlapat nešlo,ale jsou tam.
Problém, že ti dotyční mnohdy nemají soudnost, vykládají si to podle své momentální potřeby a chovají se pak navyzpytatelně. Ze silnice na chodník, z chodníku na silnici. A na chodníkách a stezkách rozhodně není jejich předností váha a rozměry. Já jim ani nevyčítám, že na tom jedou, taky jsme blbnuli na kdečem. Kdyby se s tím ale chovali rozumně. Jenže když pak potkáš debila v plném provozu na hradeckém okruhu jak si to hrne přes tři pruhy do levého odbočovacího a myslí si, že ta jeho LED atrapa blinkru je vidět... Pak se diví, že auta na něj troubí. To schvalování způsobilosti do provozu a homologace nějaký smysl mají.
Ještě nepotřebuji a doufám, že dlouho nebudu.
Jak je to v tý reklamě:
Vy to auto potřebujete?
Ne, ale chci ho. :-)
Tady se s elektroharleyem neprosadíš. Tady jsou cyklisté sportovci a ne ti, co jen točí šlapkami, aby se pohnul motor a říkají tomu jízda na kole.
Opoceným papouškům se jen směju :-)
Zkus ho. Kdysi jsem z treka na cesty do práce také přešel na silničku. Nejprve na oceláče z konce 80. let za 1000,-, pak jsem přešel na Meridu na Tiagře a 25 pláštích a karbo vidlici, to vše celkem slušně žehlí i záplaty. Mám to 32 km a jezdím to téměř denně, v pohodě hoďku a čtvrt (chrti řeknou nic moc, ale v 60ce mi to stačí). Silnička mě docela chytla a už dávno to není jen "dojížďák" :-)
Re: Brahma: "Jezdím po Praze na Favoritu..."
Jen tak úplně čistě náhodou - není tady na tomto fóru někdo, kdo jezdí na modrém Favoritu, a koho jsem potkal na své červené Brigittě ve ST 29. 4. 2020? Jeli jsem v závěsu ze Kbel na Prosek, kde jsem kolegu oslovil a upozornil jej, že jeho blikačka není vidět...
Jen mě zajímá, zda ten uživatel Favorita není z okruhu tohoto fóra, nic více, nic méně.
Asi je to blbý dotaz, ale když prohlížím řídítka silničních kol, vůbec nemohu najít ovládání přehazovačky. U favoritů ho teda vidím na rámu. kde to obvykle je, někde na rámu, nebo maskované v brzdě?
Silničky novějšího data než je Favorit mají řazení v těle brzdové páky. Říká se tomu duál a výkyvem brzdové páky do strany řadíš proti tahu péra. Na odřazení dolů bývá k dispozici malá páčka na těle brzdové páky.