Zdravím vespolek, zdědil jsem po dědovi kolo Favorit z roku 1955 a začínám ho dávat dokupy. Nejsem ale nějaký velký znalec kol, jde mi ovšem o to, abych ho dal do původního stavu (původní díly). Mám dotaz, jestli je možné, že se tento můj Favorit původně vyrobil bez možnosti přehazovat (bez přesmýkače atd.), protože většina kol Favorit z tohoto období přehazování mají... (Vím, že řídítka nejsou originální, už mám objednané berany.)
Děkuji.
Ti nevim, jestli je to ideální kus na restaurování do původního stavu...
Mi přijde, že je to nějaký turistický model a že ty řidítka jsou původní.
Jako historický kus bych to asi neudržovala.
Ale jako cvičnej materiál dobrý, na takovým kole jsem se naučila to celý rozebrat a zase poskládat s novýma komponentama. Spokojeně na tom jezdím. Původní a nový stav na obrázkách. Růženka je z roku 1965, v novém osazení už má najeto 16.000 kilometrů :-)
To mám přímo od dědy, že měnil řídítka... a ještě jeden pedál, taky objednaný už.
Jo, tyhle vlaštovky byly svého času dost oblíbené, mám dojem, že se dávaly na kola Eska, a ty měly kola s jedním převodem (bez přehazovačky). Tohle vypadá jako taková skládanka městské esky na rámu favorit.
Zvláštní je, že to má originální ráfky, brzdy, sedlo... Nepřijde mi to jako skládanka a ani děda tohle nezmiňoval.
Na Wiki někdo zmiňuje, že v těch letech se Favouš dělával s jednoplackou i s přesmykačem. Přehazku, řekl bych, tomu někdo amputoval.
Co tě vede k renovaci zrovna tohodle ? Na naučení asi dobré, ale neinvestoval bych do toho moc. Furt to bude jen "hospodská" tuctovka. Pokud to teda nemá nějakou památeční "rodinnou historii". Dají se sehnat zajímavější kousky i z Favorití historie, co by za to možná stály. Dneska bych se ale favoritem neomezoval. Historie cyklistiky ve světě je přebohatá a daleko hezčích kousků fůra.
Děkuji za info, taky jsem toho názoru, že je to amputovaný.
Asi je to spíš ta "rodinná historie", mám k tomu kolu dobrej vztah a pojí se k němu pár historek, přijde mi škoda ho jen tak zahodit. Tohle chci spíš "vystavit" doma a jen občas se na něm projet.
Favorit a Eska (dříve ES-KA) totiž jedno jsou. Rokycanský Favorit vznikl jako pobočný závod ES-KA Cheb (kola Tudor - Kasptrup, Swetlik, Hering), později rozdělena na Tripol (Kastrup, Swetlik) a Tudor (Hering), po 1948 sloučeny opět pod Eska Cheb (s výjimkou krátké epizody) a na rozdíl od první republiky, kdy fabriky vzkvétaly, pokračovaly v pozvolném úpadku a žití z toho, co vymysleli původní majitelé, než jim to lid rukama komunistů ukrad a ústy volených představitelů prožral.
A přesto to fungovalo, dokud to novodobí kapitalisti nerozkradli.
Protože potencionální zákazníci si radši koupili po roce 1989 radši kolo, když měli tu možnost než šrot.... Fabriky byly po 40 letech "budování" ve stavu, kdy nejlepší bylo strhnout a začít znova... no a taky se nenašli noví pánové Kastrup a Swetlik, kteří původní fabriku vybudovali z ničeho. Zřejmě se pod Habsburkem úpělo úspěšněji, než budovalo za komouše.
Tak já nemyslel favorit a ESKA jako jako firmu, podobně by se mohlo mluvit o Škoda lokomitivách a autech, že všechno Škoda je :-)
Já myslel označení výroku - kol a Favorit a Eska a to už byl přece vetší rozdíl, skoro jako mezi lokomotivou a autem :-)
Ano, dělaly se o kola která měla jen volnoběžku.
Zde je na 1. fotce koncovka + bowden pro přehazovačku.
Takže přehazovačka chybí. Můžeš doplnit fotku přehazovací páčky? (má objímku, nebo čep naletovaný na kostře?)
Jsem si 100% jistý, zde nebyla přehazovačka PBW ale ještě přehazovačka která vypadala jako "péru z budíku" s řetízkem. (říkalo se jim "huret"- ale viděl jsem ji snad jen jednou)
Myslím že k tomu bylo 3 kolečko, pokud 4 kolečko, tak s užším řetězem.
Díky moc! Pokusím se to sehnat. Jo, je tam tříkolečko (už to mě mělo trknout). A ještě posílám fotku představce značky Eska. Viděl jsem představec Favorit se skoro (ne-li dokonce úplně) totožným provedením, je tenhle Eska představec původní?
dík za fotky páčky, vypadá jako původní, od "huretu" s PBW se používaly už páčky na objímce.
Představec by mohl být původní, nebo "dobový"
Bohužel nevím od kdy do kdy se vyráběl.
jo ta přehazovačka je k vidĚní zde:
https://sites.google.com/view...
v odstavci "přehazovačky", druhá fotka.
se sháněním přehazovačky "good luck", našel jsem ji jako skončenou aukci na Aukru za 2lity :-(
Ještě jednou děkuju za informace.
Je to tahle? https://aukro.cz/prehazka-union-favorit-1-typ...
Tak tuhle přehazku má otec taky někde schovanou, a ten pákový přesmyk jakbysmet, jeho Fávo stále visí v garáži, má ho od začátku 60. let... přesně stejné elipsky na zadní stavbě, stejné mufny na hlavě, a rám je tužší v krutu než byly naše z 80. let.
Modrá metalíza, tuším ročník 56, myslím tvrdil že ho měl původně na tříkolečku a nejsem si jistý s beranama, ale předělal to ještě jako náctiletý na galusky.
Představec je stejný jako na tomhle červeným kole, a jeho střední trubka má stejnou metalízu jako zbytek rámu, mufny představce jsou celé v chromu, takže bych se klonil k názoru že je původní...
Na tomhle červeným kole je zajímavé hlavko, jeho vrchní matice vypadá nepůvodní - ale třeba ne, každopádně otec má šikmo rýhované ocelové, bez těsnění.
Jinak myslím že na klikách by mohl jít odbrousít svar, a jeho zbytek může teoreticky prasknout a pak klika půjde sundat.
Být tebou udělal bych renovaci ve stylu dědova kola i s vlaštovkama...
Svářením se matroš vyhřeje a změní se pevnost.. k většímu perníku.
Toho jsem dostal po ukončení devítiletky, byl to tehdy takovej zvyk rodičů. Měl tři převody, berany a kožený sedlo. V roce '64 byl podpultovej za nestydatejch lehce přes 900,- Kčs. Hned po první brigádě jsem ho přestavěl na 2x5 - dvojtác, pětikolo, pákovej přesmykač, řetěz a pedály. Přehazka chodila i na tom.
Já ho dostal za vízo v r.1966- krásně modrý,,jednotác+ tříkolečko s "řetízkovou" přehazkou, berany, pláště Barum 27x32mm, kožené sedlo a Al blatníky. Stál tehdy 960Kčs(1250Kčs byl s dvojtácem, přehazkou PBW a přesmykem s pákou na něm(na přesmyku, na sedl. trubce). Na rámu jsem jezdil ještě v r. 1990 do práce- pak skončil po havárii.
jo a podívej se na výrobní číslo
začíná dvoučíslím roku, potom "f" v kroužku (favorit).
Dík, nemusel jsi to sem psát, opravdu je to rok 55.
jinak přehazovačka je opravdu ta co máš na fotce.
našel jsme inzerát tady:
http://www.iveteran.cz/inzerat/prodam-ram... , přehazka je na 4 obrázku.
Mám teda hledat přehazovačku Union nebo Favorit? Ta z tohohle inzerátu je Union, ale na tom minulým odkazu je od Favorit...
Promiň - po pravdě nevím jistě co bylo osazováno.
jak union, tak favorit jsou +- shodné, připadají mi jen přeznačené. používali se zřejmě oboje.
v inzerátu co jsem Ti posílal , máš jak F, tak U.
předtím než začneš tu přehazovačku používat, doplň si za tříkolečko talíř ( pokud ho tam nemáš)
nejsem si zcela jist, ale máš na blatnících vylisované logo Favorit? nejsem jsi jist v kterých letech se používalo. (a vypada to hodně dobře)
jinak na starých favoritech se ještě používaly matice M5 které byly na 9 klíč.
Nemám...
Asi budu působit jako blbec při týhle otázce, ale fakt se v tomhle nevyznám a proto se ptám - budu potřebovat i tenhle pákový přesmýkač?
Když dáš dopředu dvojtác, tak jo. A nebo můžeš použít stejnej systém jako pan Veselý, který při závodech přehazoval vepředu řetěz prstem (aby neměl zadělaný ruce, rukavice si dělal sám z nprmálních kožených.. ustříhl jen ty konce prstů. které nepotřeboval na přehazování :) )
No, pokud má ten nádherný přesmyk, tak by bylo škoda ho nevyužít. Dal bych nějakou dobovou dvouplacku a s řetízkovou přehazkou už to bude mít šmrnc. To bych svá výšeuvedená slova o hospodské tuctovce rád vzal zpět :-)
ok, díky.
ty blatníky s znakem vypadaly takto:
https://aukro.cz/nosic-blatniky-favorit-s-erbem...
ale opravdu nevím v kterých letech se to dělalo.
navíc tam máš odrazku která vypadá původně.
(dělala se do 1960-5, cca)
Zkusím se po tom podívat, děkuju za radu.
A poslední (a už asi trochu troufalý) dotaz – nevíš kód barvy tý červený?
bohužel nevím.
Favorití modrá metalíza odolala skeneru i lakýrovi který vše míchal od oka. To kolo bylo potom trošku jiné...
jen pár slov magora do věcí s historií:
Pokud to chceš přelakovat, tak to už nebude kolo které Tvůj děda měl celý život.... snaž se maximálně zachovat původní stav (i třebas šrouby)- nebude to "leštěnka" ale kolo s historií - vždyť kvůli tomu ho chceš zrenovovat.
mohu případně poslat odkaz na takovou renovaci- ale auta (Brouka)
...v dnešní době přípravků na renovaci starého laku(emulze, vosky, leštěnky) se i sterý lak dá nechat a vypadá k světu(zrovna tak hliníkové a chromované díly)....
je to OT, příp to smaž.
pán renovuje broučka tak, jak se podle mého má.
http://www.samsgarage.org/projects/1950-brezel...
to auto má historii a on k ní má úctu.
Který z těchto dvou beranů mám na svého Favorita dát?
(Neberu v potaz představec, ten mohl někdo vyměnit a nemusí souviset s berany; já tam v každém případě dám ten červený.) Přijde mi, že na starší Favority se dávaly spíš ty delší berany, ale u těch mých delších mi tam nesedí ten žlutý "plast" či co to je. Co myslíte? A mám případně to žlutý strhat?
Ty, co jsou bez omotávky praskaly, pěkně hned u představce, kamoš to kdysi odnesl zlomenou klíční kostí.
Takhle jsem na vlastní oči viděl prasklá řidítka Cinelli při kritériu v HK. Borcovi praskly při spurtu z poslední zatáčky na bodované kolo. Ustál to a normálně s půlkou řidítek v ruce zastavil u depa. To se ale asi nepovede každému.
Pokud vím, tak favoriťácká řidítka byly "furt stejný", jen koncem ´80 let je udělali širší.
Pokud jsou oboje od stejného prodejce, požádej o změření šířky.
Pokud si pamatuji, měl jsi stejný představec, jako je ten červený, tak vyměn jen řidítka.
(představec na Tvém kole je původní, patří tam...)
K plastovému povlaku se neumím vyjádřit, může to být "samo domo" z nějaké elektrikářské bužírky. Dá se to schovat pod omotky.
Z fotek nevím, jak tam davali brzdové páky - objímka byla dost natěsno, co si pamatuji.
K délce (držadel) ridítek se neumím vyjádřit.
Favorit je měl alu s vložkou do představce,
Liberta ocelová, myslím v střední části rozšířená- tj bez vložek.
před montáží důkladně prohlédni střední část, nepoužij je, pokud jsou tam praskliny.
Ten představec nejspíš nebude původní, děda asi rovnou vyměnil řídítka i s představcem, protože zespod je ještě vidět modrá barva, takže barva nesedí a navíc je to Eska, toto je od Favoritu a co jsem koukal na kola z tohoto období, tak mají tento představec.
Mám doma obě řídítka, takže jsem je porovnal a ty žlutý jsou opravdu i širší a ještě k tomu mají i delší tu zmiňovanou "koncovou část" beranů (viz foto)... Zkusím se v tomhle nějak ještě pošťourat a zjistit víc. A ten plast bude asi podomácku nějaký zlepšovák, na konci jsou řídítka ucpaný korkem.
Pokud děda měnil řidítka, a zachoval "favoritové" brzdové páky, proč by měnil i představec?
Je délka (ve směru jízdy) u obou představců stejná? (že by měnil z důvodu jiných řidítek - úchopu)
Nevím jak tento, ale ten kombinovaný dural/ocel byl 80 nebo 120mm.(doufám že si to pamatuji)
To je jediný důvod, kromě poškození, proč se měníval představec.
V tomto případě by mohl být důvodem i ten žlutý návlek, prostě přez něj ten představec nepřetáhneš.
Ad korkový špunt- to bylo standartem ještě v ´80. "tuning" byly zátky od šampusu :-)
Délku změřím a dopíšu zítra. Stejně ale nechápu tu modrou barvu, když je kolo červené. Spíš mi přijde, že pro něj bylo jednodušší to vyměnit i s představcem, ale nevím.
no, pokud je ta žlutá bužírka silnější než cca 0,5mm tak asi přez ní ten představec nepřetáhneš.
teď se mi to jení pravděpodobnější.
Takovéhle ocelové představce se montovaly na ESKA-Sport, (jednopřevodník , tříkolečko a přehazka s pérem do budíku + řetízek).
Odpozorováno cca v roce 1955.
Re: "Pokud vím, tak favoriťácká řidítka byly "furt stejný", jen koncem ´80 let je udělali širší." [Prosím, když favoriťácká, tak bylA! Tahá mě to za oko i ucho.]
Můj Favorit ke mě z prodejny přijel v roce 1986 se řídítky širokými 36 cm vnější míra. Ze dvou možných tehdejších favoritích představců, tj. krátký a dlouhý, měl ten kratší. Na žádném jiném Favoritu jsem tak úzká řídítka nezaznamenal.
Co jen lidí už mi tvrdilo, že to nejsou dobrá řídítka. Že prý jsou moc úzká a že prý pří jízdě "svírají plíce" :-)) Bláboly. Jezdilo se mi s nimi dobře.
Ovšem já jsem ten, komu se i dobře sedělo na plastovém sedle... :-)
gramatika- omlouvám se.
Toto je možná OT, nicméně kluci co závodili o šířce řidítek říkali, že se mají dát nasadit na hrudník.
Bohužel si nepamatuji kolik měly ty moje, mám pocit že 42cm? Ty 36 mohly být pro 24" esku co vypadala jako zmenšený favorit. Ve fabrice namontovali , co byl skladem, protože plán byl... (ale jen můj názor)
Krátký představec se dával snad standartně., teda, nepamatuji si kolo na kterém by byl v obchodě ten dlouhý. (80.léta)
To je zajímavá domněnka. V rámci socialistického bince a provázanosti Eska - Favorit je to asi i možné.
Řídítka 42 cm mám na ostatních Favoritech.
3/4 silniční kolo jsem viděl i s nálepkami Velamos (nebyl to Pionýr).
Pane jo. Tak já se nakonec dozvím, že jsem celé dospívání projezdil s dětskými řídítky. Uvědomuješ si, cos napsal? Vypustil jsi džina z lahve, vždyť to úplně otřese mým dosavadním světonázorem... ;-)
pardon..
za duševní újmu máš u mne... co já vím... diplom?
Je možné že se se značkou toho 3/4 kola pletu.
popis : berany, jednotác, snad 4 kolečko, pochopitelně jednopáčka na přehazku. sedačka snad ta favoriťácká , úzká, celoplastová. Měl ho spolužák, kolem roku 80.
Tak jsem to přeměřil a ty žlutý mají šířku (měřeno u brzd. páček a i s průměrem trubek) 40 cm, ty druhý 38...
A ten představec je stejně dlouhej (Eska i Favorit)
nemám zdroj kde bych dohledal správnou šířku beranů. žil jsem v přesvědčení , že se dělal jeden
rozměr a nyní znám už 3. (42,40,38)
Hele, zkus sundat jednu brzdovou páku z kola a podívej se, jestli pujde nasadit na ty "žluté"
pokud ano, asi bych je tam dal, ta bužírka vypadá jako "dobová"
A ještě se lišily průměrem trubky. Ty slabší (viz fotky) mají v představci železnou vložku. Silnější se dávaly bez vložky (a strašně blbě se protahovaly představcem).
rondo, favorit řidítka , které by neměly vypodložení v představci , nepamatuji.
Jo, n%ejaké 3TTT nebo cinelli, ty byly v středu rozšířené. Možná něco co bylo na F1, ale s tím jsme jako řadový občan nepřišel do styku.
Vypodložení opamatuji 2 druhy- ocelový plaech, tak jako na těchto fotkách, nebo ke konci socíku (?) hliník a podstatně přečuhující mimo představce.
No tak jestli si tam tu bužírku dal nějakej kutil, tedy jestli to není z výroby, tak ji chci dát pryč a přemýšlel jsem nad bílými textilními omotávkami... Nebo jaká barva omotávek se tam dávala? Popř. kde je nejlépe nakoupit, nevíte?
Černá. Po první opravě na cestě poznáš proč.
Orginál se používala "klobouková stuha".
Kupoval jsem ji celý socík v textilní galanterii.
Jak byla po 89 možnost, pořídil jsem pěnovou pásku. veeelký rozdíl. Už nebyly mozoly na prstech.
Barva v obchodě černá, korkové zátky.
zkus, jak se ta bužírka drží, pokud je příjemná do ruky, klidně ji tam nech. "dobový tuning" neboli , jak píší veteránisti "dobově korektní"
Jinak, ty řidítka jsou po dědovi taky nebo jsi je někde koupil?
Tkaloun se tomu taky říkalo. Prodávali i přímo v prodejně kol z metráže.
A pod něj bývaly takové gumové měkké hefty na spodek beranů co dělaly z kulaté trubky ovál, přes které ten tkaloun motal. Nevím ale, jestli to bývalo už i u takhle starých kol.
Ne, ta řidítka jsem koupil, původní berany bohužel nejsou, prý se vyhodili; i proto jsem se ptal na tu šířku beranů, abych tam dal ty, které tam patří originálně.
omlouvám se, neumím Ti lépe poradit.
To se vůbec neomlouvej, já tady dostal takovejch informací, že když jsem zakládal tohle téma, tak jsem ani nečekal, že to bude mít takovej úspěch. Děkuju!
Dám tam ty 40 cm široký (žlutý), mají i delší tu koncovou část a přijde mi, že takovýhle jsem viděl na více fotkách Favoritů z týhle doby.
A google jsi použil a sem ses díval, abys věděl, co tam přesně patří?
https://cs.wikipedia.org/wiki/Favorit_(j%C3...
http://gyarabska.cz/2ds2/slama/
Ano, samozřejmě jsem hledal. Ale ani na jednom z těchto odkazů není uvedená šířka beranů na mého Favorita. Nebo jsem něco přehlédnul?
odněkud si pamatuju, že původní berany měly 37 cm, později 40, 42, 44, celý se mi to procházet nechce, jestli je to dotud, nebo odjinud.
Dnes jsem ve skladu našel řídítka svých starých Favoritů (když jsem hledal něco úplně jiného, jak už to tak bývá).
Favorit rok výroby 1986 měl řídítka široká 36 cm od osy k ose (tedy nikoli vnější rozměr).
Favorit rok výroby 1958 měl řídítka široká 38 cm od osy k ose.
Kolega Jasman1 napsal: "Tak jsem to přeměřil a ty žlutý mají šířku (měřeno u brzd. páček a i s průměrem trubek) 40 cm, ty druhý 38".
Takže jestli naměřil 38 vnější a 40 vnější, odpovídá to mým 36 osa-osa a 38 osa-osa.
A to zase může znamenat, že 36 asi nebyla žádná dětská řídítka, ale rozměr potvrzený nyní na dvou Favoritech :-)
Škoda přeškoda, že už nejsou k dostání ty gumové návleky na ... chvilka napětí... na konce řídítek. Ty s oválným profilem.
díky, historie řidítek je nepopsaná.
jinak - máš stejné modré omotky, jako jsem měl i já...
ad oválná šauguma- nešlo by to odlít ze silikonu?
(a jak se vlastně montovala- silnější stěna nad nebo pod trubku?
Jestli mě paměť neklame, tak vajco bylo směrem dolů a nahoru se to zužovalo do šišaté díry, vepředu to končilo před pákou brzdy, vzadu v oblouku guma překrývala objímku. Špunt byl takovýhle https://www.sbazar.cz/pecos46/detail/15866008...
Mám dvoje hliníkové berany: na Růžence je šířka střed-střed 38 cm, mají dva plíšky na vypodložení v představci a představec je s logem Favorit. Druhé berany mají střed-střed 39,5 cm a představec hliník+ocel je bez loga.
Jinak, mám tady brzdy Favorit special s pákama s logem "f". Kdyby to někdo chtěl na veterána, je to tu k dispozici.
Oválné gumové návleky pod omotávku se právě válejí na Aukru
https://aukro.cz/gumy-zatky-cerne-bile-ovalne...
Jen pro doplnění (doufám že tento dotaz nevadí zakladateli vlákna)- má někdo tuchu jaké by na toto kolo měly přijít pedály? Já jsem mimo...
Takováto kola měly v '80. létech široké plechové pedály, z fabliky s klipsnami+koženými řemínky, ale v tomto "pravěku"?
Já na svym kole mám právě 2 typy pedálů (viz foto), ale usoudil, že ten "plastovej" pedál je nepůvodní, proto jsem doobjednal k tomu podle mě původní kus. Uvažoval jsem správně?
Ty s gumovejma špalkama byly "cestovní" ty plecháče "sportovní" Na Retrocyklo mají oboje, cena pod 250 kaček.
Přesně tak, na sportovních kolech byly ty plechové s různými prolisy a šroubovacími čepičkami ČZ.
Později byly s plastem a odrazkami, čepičky nalisované a bez nápisu.
Originál z r. 54 mám na chalupě, fotkou budu moci posloužit tak za měsíc.
Vidím dobře na té první fotce, že klika je přivařená k ose? Jak to vypadá ze strany převodníku? Snad je to jen zdání.
To není zdání, ale fakt. Někdo už nezvládl věčně přeštípnuté klínky.
Středové složení v bezúdržbovém provedení ... už tehdy!!
Klínkový střed byla první věc, která u mne šla na smetiště dějin. Možná, kdyby se ty klínky nedělaly z bláta, které se vymačkalo...
Mám kolo z roku 1910, závodničku s klínkama. Původníma podotýkám. Dělala je BSA. Z Bláta fakt nejsou... vůbec celej střed a kliky jsou oproti tomu, co se dávalo na Fáčka švýcarský hodinky.
no s klínky jsem vyrostl a musím říct že problém zřejmě byla osa- v mém případě výlisek/ výkovek
na které se strhla hranka pro klínky.
Jako 14 letý kluk jsme nevěděl, jak se mají klínky správně dotahovat...
Potom nepomohlo už nic, ožvýkaná osa ničila klínky, osa nešla koupit...
Když jsem ji po několika letech koupil, prakla mi klika (uletělo oko) a zase půl roku bez kola...
Až Walter středy ukončily mé trápení...
A jak se podle Tebe mají klínky správně dotahovat? Ptám se, protože se chystám jeden klínkový střed instalovat.
Rozhodně nehodlám do ničeho mydlit kladivem. Ani mosaznou paličkou. Ani si nemyslím, že by se klínek měl před instalací matlat ať už vazelínou, či indulonou.
Tak nějak se chystám matice klínků opatrně dotáhnout očkovým klíčem až k bodu, kdy budu mít pocit, že se matice strhne. A při prvních jízdách dotahovat co 2 až 5 km, až už to dál dotahovat nepůjde...
jen dotáhnutímv opravdu nestačí. Takto jsem své klínky zmršil já.
Správný způsob:
- podložíš (důležité!) kliku kusem trubky proti zemi a majzneš po klínku kladivem.
Potom dotáhneš matici.
pokud nepodložíš, kuličky, misky a osa Ti poděkují, zamáváním a odchodem na šrotiště.
Pozor na směr montáže klínku, jinak Ti bude matice a konec klínku žrát kalhory.
Proběhlo to zde už několikkrát, není to z mojí hlavy. Má osobní zkušenost jde shrnout do věty: "pořiď Walter"
Takhle?
Pokud je to přivařený, co to pro mě znamená? :D
-tato strana vypadá OK.
pokud je opačná strana zavařená - viz šipka na mém obrázku, znamená to, že nepůjde rozebrat.
pokud nepůjde rozebrat, bude hodně špatně servisovatelný střed.
max s mnoha nadávkami možná vyměníš kuličky, a ani tím jsi nejsem jist - závisí od toho kolik je místa mezi klikou a miskou.
Levou misku nevyměníš v žádném případě.
Osu nevyměníš v žádném případě.
Levou kliku nevyměníš v žádném případě.
Tyto 3 věci (lépe i P misku) si sežeň "nové", teda, vhodně staré. Osu rozhodně sháněj soustruženou, ne lisovanou/kovanou, ta je z 80 let. Pasuje, ale není to to správné.
Teoreticky je možno zachránit kliku, odfrézováním
svaru do roviny kliky a zahloubením čela osy.
Ta potom bude na vyhození.
Tipuji to na tisícovku za práci která nemusí vyjít.
Pokud si řekneš "nebude to vidět" můžeš tam dát zapouzdřenou osu na klínky a použít původní misky místo těch plastových. Fuj, co jsem to napsal :-)
Pokud je osa OK a a nejsou na ní vůle (nevěřím), můžeš to nechat tak a mít památku na dědečka který v zoufalství zajel k sousedovi se svářečkou a s marskami v ruce řekl: "Franto furt se to sere, zavař mi to"
že to odbrousíš, rozebereš, vyhodíš a tyto součástky (střed a kliky) pořídíš nezkurvený.
Tak to s tím bude víc práce, než jsem tušil! Ale docela se na to už těším. Poptal jsem se a dostal jsem nabídku na tuhle osu. Zatím lepší fotku nemám, vyžádal jsem si lepší fotky. Poznáte to z tohohle, jestli je to ona?
Jo a mimochodem, pokud jsou někde tyhle informace k sehnání, tak mi napište kde. Nerad bych vás nějak otravoval, ale prolezl jsem hodně webů a nikde jsem pořádný a takhle podrobný informace nesehnal.
BSA střed včetně osy a nějakejch klik seženeš třeba na Retrocyklo. Sháněním socanskýho šmejdskýho středu a osy, který byly křivý už z výroby bych se fakt nezatěžoval. Nějakou šanci bych dal klikám, současný bokužel vypadaj trochu jinak.
Chápu, jak to myslíš, ale já to fakt chci dát do původního stavu, o to mi jde. Na ježdění mám jiný kolo, s tímhle si chci vyhrát a chci to přesně zrekonstruovat.
Kup jiný nezkurvený fáčko a vytěž z něj díly. Tyhle křápy jsou na Aukru po pár stovkách v desítkách kusů...
osa:
ta na 3. obrázku vypadá jako soustružená.
Nepamatuji si, že by v nich byly zavrtání "podél".
může to být "dobový tuning", nebo samo-domo výroba.
na 2. obrázku by to měla být ta vlevo.
Ta vpravo je kovaná/lisovaná, už od výroby bývaly křivé :-(
misky: druhý obrázek, ty blíž ke středu (2. a3. zhora)
pojistné matice ("prstýnek"): tak to si nejsem jist, podívej se , jak to vypadá na straně té zavařené kliky. Mám pocit , že na starých kolech byla venkovní plocha drážkovaná(rýhovaná). Podívej se na počet a šířku drážek, měnilo se to.
Co kontrolovat:
osa:
přímost - pokoulej po stole a pozoruj, zda konce "neplavou"
ložiskové dráhy (tam kde jezdí kuličky)
lesklé proužky na kterých nejsou vydrolené místa.
(a pochopitelně ani koroze)
pokud je vyježděný žlábek od kuliček, tak to má taky za sebou.
misky: levá - plošky nejsou poškozeny.
závit je OK
dráha pro kuličky, viz výše.
pravá: nepoškozené dírky pro klíč (myslím že bývaly 2, Campa a Walter měly 6, ale byly o hodně novější)
závit vpořádku (žádné stopy po hasáku, nesmí být strhaný)
kuličkové dráhy OK.
pamatuj - vše jde opravit, jen je lepší sehnat díl v dobrém stavu...
Přímo s fačkovejma miskama zkušenost nemám, jen co to šlo, jsem narouboval zapouzdřenej střed.. zato mám zkušenost se staršíma kolama se zvonkovejma středama. Tam, pokud jsou vyjetá dráhy od kuliček rovnoměrně, miska ztracená není.. jen už nemá smysl dávat věneček, ale je nutné dát samostatné kuličky (co se vejde.. no ono je to lepší, i když je miska nová). Nejhorší je nerovnoměrný sjetí, způsobený nedostatečným množstvím kuliček a velkejma vůlema. Když se složí střed takhle z dílů, tak se pak musí "poslouchat nohama" jak se chová. Někdy si ty díly k sobě prostě nesednou.
Kdysi by se mi bývaly hodily tvoje zkušenosti. Měl jsem jedno takový starý kolo - teda starej byl jenom rám "Čenkov" s klikama, děda si to kolo složil už v pokročilejším věku z věcí nalezených při návštěvách kovošrotu a něco v nouzi dokoupil, třeba ráfky "Made in USSR". Něco jsem na tom najezdil, ale původní střed po několika zimách začal chytat vakl a zjistil jsem, že to nedokážu vůbec nijak povolit, natož rozebrat - a sehnat něco, co by tam pasovalo, mi tenkrát přišlo zhola nemožné. Tak jsem se toho zavčas zbavil, teď škoda. Rád bych ještě něco starého osedlal a pokud možno slušně s tím zacházel.
Čenkov co jsem viděl má vlastní ouchylnej střed.. to znamená, že na něj nic neseženeš. Jestli chceš starý kolo na ježdění, sežeň si něco od ES-KA (to nejsou jen kola se štítkem ES-KA, ale i IRIS, Excelsior, Standard Luxus a desítky dalších obchodních značek), kde máš šanci, že poškozený díly získáš vybrakováním jiného kola od ES-ky, nebo někde po burzách a tak. ES-KA na cesťácícb používala standardní zvonkovej střed, což je výhoda.
Hele, tobě by to mohlo třeba něco říkat - vyhrabal jsem doma nějaké jednoduché "krabičkové" tříkvaltové řazení Wissner, tipnul bych si k nějakým starým vícekvaltovým nábám. Tušíš, o co jde ? Na netu jsem hledal, firem takového jména je fůra v různých oborech, takže přes ten balast jsem se ničeho rozumného nedobral. Nabídly se mi jen jedny "motýle" na náby.
jj dost často se to vidí se starejma 3rychlosťovkama Sturmey Archer kombinovanejma s torpedem. řadilo se pomocí lanka a řetízku taženým přes dutou osu vpravo, brzdilo klasicky šlápnutím dozadu.
Jednou jsem na to čet dobovou recenzi, kde recenzent konstatoval, že to řadí a brzdí. Nejlíp to ale prej fungovalo, když se po tom nic nechtělo.
Michalku, děkuji za připomínku - opravdu je mnohem lepší používat volné kuličky , ne věneček.
Pokud si pamatuji, na střed se jich dávalo místo 8 ve věnečku 11 volných. Normálně se zalepily do vazelíny, takže při montáži nevypadly.
Věnečky sice zjednodušují montáž ale je to "patent za všechny peníze".
Komu se někdy rozpadl věneček v hlavovém složení, bude moct potvrdit.
Tak zatím zlehka začínám rozebírat střed a zjistil jsem, že tam patří trochu jiné díly. Osa i misky na sobě mají napsáno Eska a osa je plná. Píšu to sem, kdyby to náhodou někdo v budoucnu potřeboval.
osa na Favoritech bývala plná standardně.
(tedy, to co jsem viděl)
Vrtání se dělalo jako "závodnické odlehčení"
Mám pocit , že se dělala díra 6 nebo 8mmm durch.
možná, že soustružené osy měly středící důlek, minimálně ty někde na fušku udělané.
S tím, že je tam Eska si nedělej hlavu - teoreticky se může jednat o dobovou výrobu daného dílu v Esce pro "celý koncern" , nebo o opravu tím, co bylo k mání.
já si misky s vyraženým nápisem nepamatuji, je to taková zajímavá libůstka.
Pokud byj si byl laskav , a udělala ještě foto kde je vidět osa (aby bylo viděz zda je soustružená nebo kovaná), byl bych rád.
Nejsem žádnej znalec, to je jasný, ale co jsem tak koukal na bazarech atd., tak mají tyhle starý Favoriti Eska středy docela často... Takže si myslím, že tohle mohlo být i z výroby, ale ruku do ohně bych za to nedal... Přeci jen jsou na tom kole i Eska "motýlci" a ty jsou taky původní, takže bych se vůbec nedivil.