Zdravím, co používáte jako přípravek do myčky řetězu, a je lepší tu vaničku nebo čistit jinak? (používám sice mazivo s kapátkem ale stejně je černá taky kazeta a přesmykač).
Stačí naředit nějaký běžně dostupný protředek nebo připlatit za speciální koncentrát přímo na to? Případně něco optimálního doporučte, nechci za to ale vyhodit moc, tohle mě už tak přijde
https://www.pepebike.cz/juice-lubes-dirt-juice...
Sundám řetěz, odmočím v trošce benzínového čističe použitého už minule, pak promáchnu v trošce čistého (ten pak sleju do zásoby toho použitého). Oschne bleskurychle, nasadím, máznu a hotovo. Žádné svinstvo a cákance okolo, žádné zdlouhavé vysychání nebo vypalování řetězu. Pračka letěla dlouhým obloukem do popelnice po pár pokusech.
A já zas tu pračku používám rád:). A zcela neekologicky naftu. Trochu tím pak smrdí ruce, ale čistí:).
Proč naftou ? Vždyť jak sám píšeš, zbytečně smrdí, pořádně nevyschne a zbytky nafty v řetězu hned degradují čerstvé mazivo.
Vzhledem k tomu, že maloobchodní cena petroleje, technického benzínu a benzínového čističe je stejná, tak používám do pračky ten technický benzín. Jednou pračkou vyperu cca 3 řetězy a pak to vyleju. Řetězy následně namažu.
Technický benzín je fajnější, ale asi o čtvrtinu nebo snad i třetinu dražší, než ten čistič (oboje stáčené). Přitom účinnost stejná.
To ti to z té pračky necáká, ze řetězu neodkapává ? Nezablemcává kazetu, převodníky, kliky ? To mě příšerně vytáčelo. S řetězem v mističce je to čistá práce i do cimry.
Odkapává. Dám pod řetěz noviny a dělám to ve sklepě na betonu. Talíř od benzínu otřu hadrem a tím ho i očistím, na kazetu kašlu. Ono se to odpaří. Akce do pokoje to rozhodně není.
Už mám řetězy se Sram spojkou, ale s myčkou je to pohodlnější, než rozepínat a zapínat neoběhanou spojku.
Se speciálníma kleštičkama za pár korun řetěz rozpojíš i spojíš i poslepu za pár vteřin.
Na to jsou kleštičky? Jak to vypadá a kde se to koupí? Já se s tím patlám plochými kleštěmi a když to není ochozené, tak je s tím docela problém.
Například tyhle
https://www.kupkolo.cz/kleste-force-na-spojky...
Někde jsem je kupoval za rovnou stovku a z Číny by přišly asi ještě levněji. Žádné extra nároky na matroš nebo přesnost, na rozdíl třeba od štípaček na bovdeny.
Moc děkuji, zakoupím to. Nová spojka bývá lehce špatně vylisovaná a pak to první spojení na řetězu bývá strašný opruz. Minulý týden jsem dokonce jeden osmičkový řetěz raději snýtoval, protože mi to nešlo a nešlo. Ale byl to řetěz kdoví od koho ze zásob. Teď už jsem raději koupil originál SRAM řetěz, aby tam ta spojka snadno šla.
Trocha smradu mi nevadí:). Jo, nafta hned nevyschne, to je fakt. Takže dva, tři dny - prostě do vyschnutí, než mi řetěz začne pod nohama "šustit" nebo do delší vyjížďky - prostě nenamažu, jako jakýsi mazivo slouží ta nafta. Když vyschne, setřu ještě hadrem a namažu.
Docela se mi to osvědčilo.
Nafta ale do sebe bere velmi ochotně prach a čurbes, špiní, jako mazivo je bídná. Rozmlouvat ti to víc nebudu, ale neděláš dobře Jaromíre... ;-)
Neřek bych, že nějak moc.
Snad jsem zapomněl zmínit, že po vyprání ten řetěz nenechám prostě odkapat, ale otřu ho do sucha. I tak zůstane poněkud mastnej a ... viz výše.
A krom toho se nepohybuju v nějakým extra bordelu, jedno kolo - starej Author, slouží jako zimák a kolo nákupní, takže se pohybuje téměř výhradně po asfaltu, a i u druhýho s tím nemám problém.
Cyklostar
https://oleje-vazeliny-cistice.heureka.cz...
Já tedy řetěz nečistím, sem línej.
Nojo, to se nedivím. Na tohle potřebuješ ovšem vapku a pak lopatou odklidit ten spadaný písek. Do takového ksindlu moje kolo nejezdí.
Tohle byl tak trochu extrém, i když...
Ale bohatě stačilo i delší kolečko po novohradeckých lesích, nebo teď přejezd přes Orlické. Nabereš do všeho tolik ostrého prachu, že bez vyprání ti mizí pastorky před očima a řetěz by byl tak na tři vyjížďky.
Tedy abych to upřesnil, nesundavám a nemáchám ve sklenici ani nepoužívám pračku, i když ji mám. Když se mi už nezdá zvukový projev nebo mi přijde špinavý, tak to na kole ojedu hadrem a případně nějakým starým kartáčkem, namažu a zase utřu.
Sajrajtu jako máš na fotce se vyhýbám, to bych asi nejdřív opláchl vodou.
Jenže ta mrcha jemňoučký prach vleze do článků. Nevěřil bys, co zůstává ma dně misky po vyprání i poměrně čistého řetězu. A vůbec nejpřesvědčivější je pro mne rozdíl v snadnosti pohybu článků před a po umytím. A to nemažu žádným lepidlem.
Já používám montéráček.
https://www.zbozi.cz/vyrobek/monteracek-500-g/
Je to pasta, nanesu na řetěz a na pastorky kartáčkem, nechám chvílu působit a potom to teplou vodou spláchnu. Šmír to meje dokonale.
Po uschnutí namažu olejem na jízdní kola a šicí stroje:
https://www.skimishak.cz/atlantic-fahrrad...
Mně se osvedčil na čištění petrolej, případně čistič řetězu ve spreji. Samozřejmě nejefektivnější je řetěz rozpojit a přímo vykoupat, ale častým rozpojováním trpí spojka. Možností je více... https://youtu.be/rXpFBy5ScLQ
Řetěz jsem už dlouho nečistil nikdy.
Používám na mazání nějaký sajrajt koupený u benzínky Shell, ale dá se koupit i jinde.
Jak se přesně jmenuje jsem nezjistil, mám to roky, za tu dobu se nálepky odlepily. Prodává se v 300 ml. plastových nádobách. Stálo to 250 Kč, investice pro jednokolo asi tak na padesát let. Není samozřejmě určen na řetězy jízdních kol. Je určen na utěsnění spalovacích motorů. Kdysi to prodávali jako generálku motoru bez opravy.
Není to olejovité, je to medovité konzistence. Táhne se to jak sopel. Když pořídím nový řetěz, tak jezdím na ten olej co tam je z výroby, potom aplikuji ten přípravek.
Vezmu dvaceticentimetrovou špejli nebo klacík, lehce namočím do toho mazu, táhne se to jako med a pěkně po jednom článku si dám práci, do každého článku trošičku. Bacha aby přípravek nepotřísnil kraj řetězu. Blbě se to čistí anebo dokonce aby nepotřísnil kalhoty, špatně by se to vypralo. I na rukách to drží, mýdlo to blbě bere, proto raději gumové rukavice.
Jak se řetěz promaže dokola, mazivo se samo dostane do článků, články to vodotěsně utěsní a vydrží to celý rok. Takže mažu jednou za rok. Další rok to opakuji znovu. Pokud řetěz během sezony začíná popískávat, lze přimazat z olejničky. Je to takové plastické mazivo,s olejem to kompaktuje. Však je to ve spalovacích motorech určeno jako přísada do oleje.
Žádné myčky řetězu ani odmasťovače nepotřebuji. Ostatně kdo ví jak by na to nějaký odmasťovač fungoval, ale myslím že hodně špatně.
Záleží, kde se jezdí, pokud po čisté silnici, tak vydrží bez čištění dlouho. Nejhorší jsou písčité nebo šotolinové cesty za sucha. Prach ulpí na řetězu a vše pohyblivé se tím obrušuje. Pak je vhodné čistit po každé takové jízdě.
Ten přípravek je vodotěsný a prachutěsný. Zaplní čep řetězu a nepustí tam nic, ani vodu, ani prach.
Lze pojistit tak, že se to po ujetí takových 50 km aplikuje ještě jednou. Taková je má zkušenost. Je fakt že jezdím převážně za sucha, ten přípravek používám už takových 20 let. A ten prach je na každé cestě, nemusí být šotolinová nebo písčitá. Cyklista jezdí při kraji a tam je vždycky nejvíc prachu.
Já to aplikuji jednou za rok, pokud někdo jezdí velmi mnoho, může aplikovat vícekrát. Prostě já ten řetaz nečistím nikdy, není třeba. Za několik let koupím řetaz nový a není nijak vytahaný, to by bylo vidět na velkém talíři.
Kolik na takový řetěz najedeš do výměny? Po kolika řetězech měníš převody?
Musím poctivě odpovědět nevím. Neřeším to a tak nevím.
Zasurfoval jsem po netu. Ten přípravek používám 20 roků. Vyhovuje, nicméně může být zastaralý. Tak jsem hledal modernější přípravky na té bázi a našel jsem:
Nepochybně je jich víc, já jsem hledal na rychlo.
https://www.alza.cz/sport/finish-line-cross...
Univerzálnější využití, hodí se též na bowdeny
https://www.alza.cz/sport/finish-line-teflon...
Pro ty kteří vyžadují čistý řetěz
https://www.kolokram.cz/oleje-a-maziva/88419...
Anebo:
https://www.kolokram.cz/oleje-a-maziva/88419...
Výběr velký. Prostě v dnešní době není třeba čistit řetěz.
Není potřeba čistit? Jistě že to není nutné a povinné a pak chápu, že nevíš jaký máš nájezd na řetěz a převody.
A jaký to máš řetěz, který není potřeba čistit? To si nějak nedovedu představit co to je.
Používám velice kvalitní WET a stejně musím řetěz čistit, jinak by odešel i s převody mnohem dřív než odchází i tak.
To co používáš, ten WET. To máš na voskové nebo olejové bázi? Pokud je to báze olejová, tak se samozřejmě musí čistit. U té mojí voskové není důvod.
Řetěz prostě nečistím nikdy, není třeba.Jaký mám nájezd na řetěz nevím z toho důvodu že to prostě neřeším, ale to už jsem tu napsal dříve a taky bych nerad zabřednul do cyklické diskuze jestli ano nebo ne. Cyklické, ne cyklistické:)
+...ať máš ten "zázrak" na jakékoliv bázi- i třeba voskové, řetěz se při jízdě pohybuje a v článcích protáčí.Nedovedu si představit mazivo, které by zároveň jednotlivé čepy utěsnilo před vniknutím vody/prachu/nečistot, ulehčilo/umožnilo lehký chod řetězu i otáčení jednotlivých článků a zabraňovalo usazení prachu či jiných částic na povrchu- to samo o sobě jsou protichůdné požadavky. Prach se usadí i na skle- tedy i na povrchu řetězu a obrušuje zuby pastorků i převodníku, takže i kdyby šetřil řetěz odnesou to jiné díly....Tys ještě neměnil řetěz ani ostatní, že "nevíš a neřešíš"? :-O
Podle mého vypozorování.
To mazivo je medovité konzistence, postupně zaleze a vyplní prostor v článcích. Nedostane se tam nic, tedy ani voda, ani prach. Když prach, tak jen na povrchu. Dovnitř se nemá dostat jak ani kam. Prostor je mazivem zaplněný, pro vodu ani prach už v těch článcích není místo.
Jinak,nikde jsem nenapsal že jsem ještě neměnil řetěz. Samozřejmě že měnil, jenom nevím jak často asi jako většina z nás. Málokdo si vede evidenci při kolika kilometrech měnil řetěz nebo jiné součástky. Tedy nevím a neřeším. Talíř lze posoudit vizuálně, ještě jsem neměnil kvůli nadměrnému opotřebení. Naposledy výměna z důvodu počtu zubů. Měl jsem trojtác 22-32-42 zubů, v obchodě byl k mání 22-32-44 zubů, tak jsem koupil nový trojtác. Ten starý mám doma. Původní byl 28-28-48. Nevyhovoval mi, vyměnil jsem co nejdřív. Ten mám ještě doma taky. S talíři já opravdu nemám problém.
Totéž zuby osmikolečka. Původní byly 11-28. Nevyhovovaly v beskydských podmínkách. Vyměnil jsem za MegaRange 11-34. Původní mám ještě doma. Teď údajně Shimano má 11-40 zubů. Mám našetřeno, chci si to dát v cykloservisu vyměnit. Zase budu mít jedno osmikolečko navíc.
Přehazovačku jsem už dávno vyměnil za Alivio. Funguje bez problémů. Před tím jsem měl Acera, každou chvíli byla třeba seřizovat. Alivio jede pořád. Seřizuji jen při výměně bowdenu a lanka.
Přesmykač mám původní, co byl na kole od novoty. Jedna z mála, vlastně asi jediná z původních věcí kromě rámu, ten je taky původní. Průběžně součástky měním. Jestli si mám koupit nové kolo nevím. Maestro z cykloservisu mne přesvědčuje abych koupil, že to mé je děsně zastaralé. Tak nevím, kdybych vyhrál v loterii, tak snad ano, jinak nemám potřebu.
Připomenu současné motořetězy, které mají trvalou náplň jednotlivých válečků/čepů a těsnění O kroužky (starší) nebo X kroužky novější. To, pokud vím, cyklořetězy nemají a proto je třeba, pokud chceme prodloužit životnost a snížit přenosové ztráty, čistit a mazat. Čištění pouhým ponořením do nějakého odmašťovače není dostatečné, protože uvnitř článků nutně zůstanou zbytky směsi původního maziva a nečistot, tedy abrasivní kompozice. Proto je pračka o dost účinnější, protože detergent se dostane do článků při pohybu řetězu. Ponoření by vyhovělo třeba v ultrazvukové pračce, která se používá například pro čištění použitých nábojnic při přebíjení nábojů do palných zbraní. Následné mazání je celkem pochopitelně účinnější, když může proniknout do čistých článků.
Pouhé ponoření je samozřejmě dobré jen na odmočení.
Pak tomu ale můžeš snadno pomoct po povrchu štětcem a vnitřek vyplavíš intenzivním pohybem řetězem i tekutinou. Ten pohyb může být i intenzivnější, než v pračce. A nejen v ten krátký moment průjezdu pračkou.
A zas takové grády tomu v pračce dát nemůžeš, protože by bylo vymalováno všude okolo... :-))
V zásadě souhlasím. Ale, pračka, co mám, má těsnění při vstupu a výstupu řetězu a protočím řetěz mnohokrát, aniž bych prováděl nechtěný nástřik okolí. Navíc, když mám řetěz bez spojky a elektrokolo se zadním nábojovým motorem, tak se mi moc nechce řetěz sundavat.
Když jsem dříve pral řetezy k motoveteránům, tak jsem projížděl vanou s benzínem mnohokrát a nebyla to zrovna fajnová prácička.
Těsnění (spíš clonku) jsem na pračce měl taky, ale čistící kapalinu na sobě vytahoval řetěz. A při prudším pohybu rozstřikoval. Zkoušel jsem to několika způsoby. Nakonec jsem pračku vyhodil. A se Sramáckou spojkou se tím netrápím. Při troše opatrnosti tak můžu prát kdekoliv, nenasviním.
Taky prodávají Indulonu. Svěle zatáhne póry v kůži a tak není potřeba celé týdny mýt ruce a xicht :-))
Rondo, Indulonou si namaž prdel:-))
Taky se nechá experimentovat se směsí jeleního loje a včelího vosku. Výborná water resistant, ale ta drahota. :-)
Tato směs je možná výborný "water resistant", ale v teple, např. na slunci a při jízdě bude mít tendenci vytékat. Ještě lepší je směs včelího vosku a lněného nebo makového oleje, ale ve všech případech je sice dobrá odolnost proti vlhkosti, ale někam se vytratila lubrikace.
na lubrikaci se přidá ricínový olej. Jen se to pak nesmí požívat.. Vlastně jo, v případě zácpy to bude lepší jak Gutalax.
Dobrý nápad (plochodrážní motocykly používají ricinový olej, protože jde o jediný olej, rozpustný v metanolu), ale má právě drobnou chybičku, že se v něm vosk dobře nerozpustí. Takže taková směs by zlobila.
Na mazání předovky jsem svýho času používal směs včelího vosku a ricínového oleje. Mazalo to skvěle.. ale lithiová vazelína je na manipulaci jednodušší :)
na předovku zkus vazelinu cyathin...
Tisíce děkovných dopisů...
Používám dlouhý léta lithiovku Castrol, zelenou... nekonečné množství výstřelů. Nenapéká se.
Je to možné, zvláště v převodovce, kde se mazivo zahřívá, se vysrážený vosk zase teplem rozpustí. A pochopitelně záleží na poměru olej:vosk.
Nejedná se o převodovku, ale o předovku - kvér ládovanej černým prachem od předu - ústím hlavně :)
omlouvám se za spěšné čtení. U předovky se toho moc nepohybuje a tak případné oddělování oleje a vosku asi nevadí, navíc v tenké vrstvě. Ale je třeba vzít v potaz, že ricinový olej je tzv. polovysychavý a vytváří vlivem oxidace pryskyřišné zbytky. Navíc, na voskovou složku se mohou lepit pevné zbytky splodin černého prachu.
Ale to jsme od mazání řetězu trochu daleko.
Pochybuju, že Finish Line maziva mají cokoliv společného s medovitým mazivem z benzinky.
Xtondo, já jsem napsal recenzi na přípravek, který už dvacet let používám a jsem spokojen.
Ty Xtondo nepochybuj, obětuj dvě stovky, kup si některý z přípravků Finish Line, který by Ti nejvíc vyhovoval, používej, vyzkoušej a pak nám napiš recenzi. Já si myslím, že jiným způsobem vést diskuzi nemá smysl.
Beru jakékoliv zkušenosti a respektuji, pokud tady někdo nepíše chujoviny o Induloně a podobně. Tebe se to Xtondo netýká, tak mi promiň že to píšu ještě tady. Jinak máme na věc podobný názor. Na mytí řetězu taky peču, to si radši koupím nový.
Do té doby než jsem si pořídil ten přípravek jsem řetězy mazal olejem získaným u benzínky. Nejčastěji to byl z vyhozeného obalu od M2T na dvoutaktní motory. Tenkrát jich jezdilo ještě hodně. Když mi řetaz začal popískávat, zastavil jsem u benzinky, někde našel M2T a promazal po jednom článku řetěz. Vydrželo to tak měsíc. Kromě M2T je na to vhodný jakýkoli olej. Řetězy řetězových pil se taky maží jakýmkoli olejem, ekologové mne sepsují že mám používat ekologický, ale ten je k pilám na dvě věci.... No nic, to jsem odbočil k dřevorubectví od cyklistiky.
....řeťez motorových pil se maže olejem proto, aby se při vysokých otáčkách "nepřivařil" k liště- ne aby lehčeji a přesně řadil... ;-)
Osobně jsem používal SynLube wet- loni jsem nesehnal a přešel na Finish line wet. Není jako Syn Lube, ale maže i drží dobře v mokru- po jízdě v prašném terénu však řetěz propláchnu v benzinu a znovu namažu. Žádné mazivo není věčné....
Měl sem Finish Line Dry (červený). Je hodně řídké mazivo, je v tom rozpouštědlo díky němuž je to řídké aby to zateklo, rozpouštědlo následně odpaří. Bylo to řídké až moc a lahvička má velký otvor, takže se to blbě dávkuje, teklo toho víc než bylo třeba, namazal sem asi 6x a bylo to pryč. Namazání moc dlouho nevydrželo.
Každopádně to nemělo nic společného s medovitou konzistencí, prostě meleš blbosti.
Blbosti meleš ty Xtondo. Koupil jsi něco jiného než mám já. FinishLine nedodává jen jediný přípravek, ty jsi koupil nějaký nevhodný už z toho že neměl medovitou konzistenci lze vyvozovat že tu meleš o něčem jiném. Nechovej se jako cvok a když už teda cvokem jsi, tak se nauč aspoň diskutovat společensky a slušně.
Bože co ty si za blba, meleš tady něco o medovitém sajrajtu na těsnění motorů z benzinky z před dvaceti let a pak dáš odkaz na úplně jiný produkt Finish Line, což jsou maziva speciálně na řetězy jízdních kol a nejsou medovitá, naopak je to naředěné aby to dobře zateklo do řetězu, už jenom to, že se to prodává v lahvičce s kapátkem, vylučuje aby to mělo medovitou konzistenci.
Píšeš, že si zaserfoval na netu a našel Finish Line, takže pochybyju, že si ten Finish Line vůbec kdy měl v ruce, na rozdíl ode mně. I v recenzi na Alze u Finish Line Red píše někdo jako negativum, že je, cituji "velmi,velmi řídký"
A viš co Xtondo? Vlastně nic, jen mi můžeš pobozkávať prdel, když nejsi schopen chápat psané texty, pokud je jich víc než jeden. IQ pomocné školy, s takovými nemá smysl diskutovat.
Osobně doporučuji na čištění koupit u pumpy do kanystru E85 (cca 25,-/L) meje to dobře jak štětcem tak i v pračce. Hned to vyschne pak mažu nějakým olejem ve spreji. Tím E85 Ethanol mejeme i v autodíně věci na motorech.
No já nevím. Furt je v tom 15% Naturalu. Sice mele dobře, ale cca dvě třetiny z něho se neodpaří ani teplem, smrdí a jsou mastné jak nafta (v podstatě totéž). Takže to, co zůstane neodpařené v řetězu zase hned degraduje a znehodnocuje čerstvé mazivo. Na mytí hladkých součástek asi dobré, u řetězu si moc jistý nejsem.
Bych měla trochu jinej dotaz. Řetěz se pere/umývá jen občas.
Častěji řetěz potřebuji jen něčím utřít, trochu pokapat olejem a znova utřít, aby neslzel.
Spořebovávám na to hadry ze starých triček, ale tolik triček neunosím, tak už škudlím aji bavlněný ponožky... prostě už není doma kus látky, který by se na utírání řeězu nedal využit.
Prat to teda neperu, takže je to na jedno použití a pořád toho mám spíš nedostatek.
Kde berete hadry na otírání řetězu?
Kde beru hadry na otírání řetězu?
Ten svůj přípravek aplikuji opatrně aby se namazaly jenom články a nezašpinil celý řetěz. Při troše opatrnosti a fortelu to lze. Pokud se přece jenom podaří, tak se vždycky nějaká hadra najde (sežene) Ten přípravek se pere blbě.
V praxi. Talíř mám chráněn krytem řetězu. Mám talířový kryt, ne celokryt anebo polokryt. Někdy něco schytá nohavice, inu stane se, ale to není mazivo, to je jenom prach a ten lze vyprat.
Kde lze sehnat hadry na cokoli? Dobré hadry, flanelové, bavlněné a prakticky jakékoli. Já jsem sehnal v charitním šatníku. Kdysi jsem potřeboval do auta na okna. Kousek byl charitní šatník, tak jsem jim dal dvacet korun aby mi dali nějaké hadry na okna. Tak za těch dvacet korun mi těch hader dali celý stodvacetilitrový pytel. Nejrůznější hadry tam byly, čisté voňavé vyprané. Že co využiji ať použiji, zbytek že mám vyhodit, protože oni by to vyhodili taky.
Staré hadry tam berou, co lze prodat to prodají za symbolickou cenu chudým, něco lze poslat do zahraničí a něco třeba vyhodit. Já jsem tam dokonce mezi těmi hadry našel ještě dobrý akrylový svetr, vyžadoval drobné opravy, to byl důvod proč byl v pytli. Na prácu nebo podvlečení v zimě dobrý. V second handu bych dal za něj dvě stovky, ale pravda, ty drobné opravy by na něm udělali oni.
Jako, udělat si výlet do města, abych si od tama přitáhla za stovku pytel hader? Vlakem za sedm pětek? Nebo bych mohla zajet s Huculem s vozíčkem..., takovej celodenní výlet do víru velkoměsta :-)
Abychom byli spravedliví, ne za stovku ale za dvacet korun a dali by mi klidně hadry zdarma. Tu dvacku jsem jim dal dobrovolně ze slušnosti, jako takové kovové a ne pouze verbální poděkování.
Vyřazený oblečení, nedávno sem dělal velkou čistku šatníku, mám toho několik tašek.
Mi přijde, že umělinou se ten šmír tak dobře nebere, jak bavlnou, a riflovina je už zas moc tvrdá. Nejvíc se mi osvědčují trička a ponožky :-)
Tak to potvrzuju. Dodneška si pamatuju, jak jsem na učňáku někdy ve druháku na dílně dostal už celkem unavenou Š105. K tomu mazací lis a "je třeba rozhejbat svislý čepy na přední nápravě, je to nějaký zaschlý". Po asi 3/4 hodině mazání tukem A00 se to začalo tlačit ven a téct na zem. Tak jsem to šel utřít. A v bedně v rohu dílny jsem nenašel nic jinýho než starej silonovej bolševickej pracovní plášť. To byla lahůdka, s tím utřít tu dvounulku vazelínu z betonu dílny:).
Však jo, jedná se o civil, ne o cyklohadry, takže bavlna, hodně starých triček, něco ještě ze střední školy, takže 25 let starý, byla to velká čistka :-)
Je vidět, že neuklízíš a nemeješ vokna a nenatíráš... :o)
Já používám staré bavlněné triko nastříhané na "akurátný" kousky(z jednoho trika 8ks+ 2 kr. rukávy,teda 10) jeden díl použiju na otření před mazáním- pak si dám práci a mažu po kapkách na jednotlivé čepy z obou stran, projedu kolem domu a druhým hadrem otřu "do sucha". Hadr dám do brašničky a při výjezdu po pár km otřu přebytečný olej zase(a to i podruhé). Ten samý hadr pak použiju na první utření před mazáním- takže ho nevyhodím hned. Takto mi dva kusy vydrží nadvakrát i víc- teda jedno triko podle terénu nejmíň na dva měsíce i víc...
Tatínkovi občas odejde protržené proležené prostěradlo do věčných lovišť. Z prostěradla je pěkných bavlněných hadrů na celou sezónu. Teď z nich šiju krásně prodyšné cykloroušky.
To já hadry z povlečení a prostěradel pečlivě na stroji aji zaobroubím a mám je na okna. Na kolo jdou až v poslední fázi, to už je fakt jen na jedno použití a nesmím chytnout o zub :-) Ale ono to damaškové povlečení vydrží dvacet let, tak žádná sláva... Z odstřižků nové látky pečlvě schovaných (ještě od maminky) mám taky našitý roušky, ale to teda moc prodyšný není. Na kolo používám kapesníčky přišpendlené k čelence a dole zastrčené za límec. Přes kapesníček je aji vidět na šlapátko při rozjezdu :-)
Tatínkovo povlečení je už hodně staré. Tatínkovi je 87 let.
Podědila jsem něco po babičce a po mámě, ale to je ještě kvalitní materiál a chystám se z toho ušít dvoje povlečení na takový ty dvojpeřiny do pokoje pro hosty. Toho je na hadry ještě škoda :-)
Zavolej si do Duchcova: http://koutecky.cz/ Má i pucvol.
To je trochu zruky a sou drazí :-)
Někdy nakupuju v takovejch těch obchodech "vše za 29". Posledně jsem tam získala povlak na peřinu z hnědé bavlny s drobnýma bílýma kvítečkama, čtyři metry bavlněné látky 140šíře po 7 korunách za metr, no nekup to :-) Až se k tomu dostanu, budou z toho dva ubrusy na stůl, 10 nitěnejch knoflíků na nový povlečení a pár odstřižků na kolo.
Když jsem byla posledně ve městě, tak v centru už podražili na 49 za kus!
Ale kupovat hadry na kolo mi přijde takové rozhazovačné. Proto jsem se ptala, jak to řeší ostatní. :-)
Já hadry řeším vysloužilejma bavlněnejma trikama. Nejdřív je fajnový, pak domácí, potom domácí pracovní a nakonec hadr :)
Pri kontajneroch na zber použitého šatstva sa občas niečo nájde aj na dedinách. Ak sa sa Ti to neprieči.
Takto som našiel novú čistučkú netkanú bielu textíliu a na dvojmo je perfektná ako filter do digestora
No, to bych si asi nelajsknul dát nějakou neznámou textilii nad hrnce. Prd vím, co z ní může díky teplu a páře pelichat, co vyluhovat. Vždyť original filtry stojí pár peněz.
Naposledy pred viac ako 7 rokmi som dostal pri Svitavách taký filter ako som potreboval.
To máš nějakou atypicky veliký odsavač ? Já mám běžný a z dostupných filtrů ještě maličko zastřihuju.
I tak bych tam ten filtr radši poskládal ze dvou menších.
Ale filtry jsou víceméně univerzální, nahraditelné.
Každý ale jak umí, rozmlouvat ti to nebudu ;-)
Píšu jen, že sám bych to řešil jinak, víc standardně, visí to nad žrádlem.
Rozpojím spojku, na konec přivážu cca 30 cm slabého provázku, dám do PET flašky s obyčejnou naftou, přes provázek zašroubuji víčko a třepu do omrzení. Pak odšroubuji víčko, řetěz za provázek vytáhnu, hadrem otřu, vrátím na kolo a 1 vyjížďku jezdím. Pak namažu nějakým olejem, co najdu v garáži. Přehazovačku a kazetu někdy myji Cyklostarem. Myčku na řetězu jsem vyhodil po cca 3 použitích.
Dneska jsem pral stejným způsobem dva řetězy. Ale ani jeden jsem pak z PETky hrdlem nevytáhnul. Vždy se totiž "zasukuje" a je potřeba PETku rozříznout.
Nepomohly by kdyžtak petky od mléka nebo těch různých čajů ? Mají o dost širší hrdlo.
Hm, řezat petku plnou černého zasviněného benzínu, petroleje, nafty, abych vytáhl řetěz? To se pak už hladce vyrovná té zlořečené pračce. Možná jí to v tom svinstvu i překoná.
Zas to tak nedramatizuj :-) Nejsem úplně tupej ... Benzín nejdřív sleju do lahve, pak teprv rozříznu a řetěz vysypu do připraveného hadru.
TAk jsem to předpokládal, přesto pěkný opruz.
1. Navléknout rukavice, bez nich to nejde.
2. Rozpojit řetěz
3. navázat špagátkem poslední článek
4. nasoukat do flašky s petrolejem
5. protřepat
6. pokus o vyjmutí
7. přelití toho hnusu do jiné flašky
8. rozříznutí té původní a vyjmutí řetězu
9. odvázání nepotřebného provázku
10.otření řetězu
11.nasazení a spojení řetězu
12. sundat rukavice
Oproti tomu s myčkou:
1. dát pod řetěz noviny
2. naplnit myčku petrolejem
3. nasadit myčku
4. protočit šlapky
5. sundat myčku a vylít petrolej
6. otřít řetěz.
Poloviční počet úkonů...
To tím petrolejem můžeš jen polejt a vyjde to nastejno. S pořádným prokvedláním to nemá mnoho společného.
Jo a nastříkám si to na brzdový kotouč. Sice budu nejrychlejší, ale brzy také placatej.
Ale jasně, patrně to děláte tak složitě, poněvadž si myslíte, že to umyjete lépe a tím získáte nějakou přidanou hodnotu.
Přidanou hodnotu mám v tom, že právě nic nikam řetězem neroztahám. Umeju jen to, co umýt chci a pořádně. A spotřebu čističe mám jen minimální, uhlíkovou stopu zanedbatelnou, ékológu ;-))
A co děláš s tím znečištěným ředidlem? Sléváš ho do kanystru a odevzdáváš ve sběrném dvoře jako nebezpečný odpad? Když začínáš s ekologií, tak můžeme pokračovat :D
A co děláš s těmi petkami znečištěnými těmi ropnými produkty?
Mám jednu petku se špinavým benzínem. V ní nechám sednou bordel a používám ho furt dokola na hrubé umytí. S každým mytím něco maličko zůstane na řetězu, odpaří se. Po umytí nahrubo to zase sleju zpět do té petky.
Pak naleju malou trošičku čistého, fakt jen maličko, velký panák, ani ne. Tím řetěz opláchnu. A ten trošek tam buďto nechám na mytí druhého řetězu hned (doliju špinavý), nebo ho sleju do toho špinavého. Nahradí ten odpar z řetězu.
Takhle to už dělám celé roky a v té petce je toho špinavého benzínu furt stejně.
Takže na perfektní vyprání řetězu, jakkoliv zahnojeného, cca panák benzínového čističe. To není zas tak strašná bilance, ne ?
Toť celý technologický postup.
Stejně to dělám i s kazetou, akorát že místo kelímku od Perly na to mám tak akorát velký plastový ešus.
Můžeš mi sdělit kolik rozpojení a spojení si nechá líbit spojka řetězu? Dík za odpověď.
Vůbec neřeším. Vozím tyhle řetězy a spojky léta (předtím jen samotné spojky na řetězech Campa C9), rozpojuju a čistím dle potřeby (u horáce musím hodně často) a nikdy jsem s tím neměl žádný problém. Na žádném z kol, co obhospodařuje se řetěz sám od sebe nerozpojil. Za těch cca 14 let jen jednou, ale to se namotala přehazka s klackem do drátů a nachomejtla se k tomu spojka. Takže to ani nebylo tak rozpojené, jako rozpáčené. Protože se ztratila, dal jsem druhou z báglu a jel dál.
Rozdíl v pevnosti spojení při opakovaném rozpojování nesleduju.
Kritické by to snad mohlo být při nějakých opravdu extrémních skocích, kde řetěz plandá a tluče o rám. Při běžném průletu přes šutry problém nehrozí.
A přesně tohle jsem já vypozoroval u tý nafty, spotřeba taky minimální, mám 3l kanystr už asi 7 nebo 8 let a k pumpě se zatím nechystám, i když je teď tak levno:)).
....nevím jak ronda, ale já myju řetěz navlas stejně a:
1.benál z prvního mytí sleju do skleněné láhve, vymytou usazenou nečistotu v plechovce setřu hadrem
2. benál z druhého mytí sleju do druhé "skleněnky"
kal setřu týmž hadrem dočista
3. benál z posledního mytí sleju do třetí skleněnky- vytírat není co
Příště použiju benál z první láhve na první mytí po opatrném slití(aby se narozvířil kal)- to samé při druhém a třetím mytí- benál jde zpět a zakonnčím čtvrtým mytím čistým benálem, který jde do třetí "skleňenky)- Vždy použiju tak 1,5dl tech. benzinu, tak než se naplní první litrovka, je po sezoně. Použitý litr zavezu do sběrného dvora a láhve "posunu"(druhá je první, třetí druhá atd)Takže na tom budu stejně- ne li líp jak ty s pračkou...;-)
Já nemám co odvážet do sběrného dvora. Možná tak za deset let se naplní ta dvoulitrovka sedlým humusem, tak to pak dám při sběru chemického odpadu k likvidaci (2x do roka to tu máme). Dělám to jednoduše jen na jednu flašku s menší spotřebou (viz výše)
...tak jsem vyzkoušel tvůj systém- nevím jak to děláš/co používáš na praní, ale mi se to ani po dlouhém "míchání/kvedlání" v plechovce (při prvním praní řetězu) nepodařilo dobře. Při druhém- s čistým benzinem- byl zase špinavý a s kalem na dně. Šlo o řetěz po asi 500km- třetina v prašném terénu, za sucha....:-/ (až třetí praní bylo OK)
Add. Pořádné prokvedlání.
Mytí řetězu se v obou případech provádí pohybem rozpouštědla přes články řetězu. Ve flašce pomocí klepání, v myčce pomocí pohybu řetězu. Ve flašce vznikají ještě rázové vlny, které mění tlak a tím ředidlo lépe proniká dovnitř. V myčce se zase pohybují ložiska řetězu, takže se to lépe dostává dovnitř. Myslím, že při srovnatelné době čištění bude stupeň vyčištění obdobný.
Ten řetěz nemusí být zcela vyčištěný, jen se musí zbavit prachu zevnitř ložisek a udržovat ho v nějakém kvazičistém stavu.
To co je jednodušší a čistší, je na každém jednom uživateli.
Když myju kuličky z ložisek, tak je špinavé se zbytky vazelíny nasypu do vaničky od Ramy s benzínem. Chvíli je tam nechám v klidu koupat a pak chvilku je kýváním honím dokola té vaničky. Umyjí se dokonale. Kdybych je nehonil, tak to jen bude trvat déle. Hlavní právi udělá ten benzín. Takže i s tím řetězem je jen třeba dostat ten benzín dovnitř ložisek.
Jenže řetěz je v té pračce jen zlomek celkového času praní. Většinu času zevluje na luftu, v pračce je ho furt jen kousek (s bídou desetina). Kdežto já ho propírán celou tu dobu celý :-)
To máš sice pravdu, ale ten benzín v těch ložiskách o tom neví, že ten řetěz zrovna není v pračce a že by mněl také vyskočit. Řetěz je smočený a pere se "setrvačností".
Ty si zase myslíš, že tím třepáním to do těch ložisek dostaneš, tůdle nůdle :p
Já netřepu, já míchám a kvedlám :-)
Pořiď si ultrazvukovou pračku. Té bych věřil.
Jasně. Tu z Aliexpresu. S motorkem z holícího strojku (fakt jsem viděl na vlastní bulvy).
Když se bude točit hodně rychle, tak ten ultrazvuk stihne. Zase tak vysoká frekvence to není.
Obejdu se bez rukavic. Řetěz rozpojím kleštěma. Kleštěma ho uchopím, stáhnu ho, nic nenavazuju a vpustím ho do obyč. petky od minerálky. Doleju petrák. Zavřu. Třepu. Když už mě to nebaví, petku otevřu, vyleju a opřu o slejvací pikslu tak, aby vykapal zbytek. Když je vykapábo, uchopím čistou rukou čistý spodek petky, dám si ji naležačku na stůl, druhou čistou rukou uchopím čistý nůž a do ležící petky zakrojím okýnko. Kleštěma vytáhnu řetěz a dám ho na připravený hadr. Do něj zabalím osuším, otřu. Z hadru vyndám krásný čistý suchý řetěz. Nasadím spojím, namažu. Furt jsem čistej.. Petku vyhodím, petrák nechám odstát na příště. případně můžu lázně použít dvě. Starej na předčištění, novej na dočištění (láhev mi stačí jedna, řetěz malým hrdlem nevypadne). Je to prosté.
Hmm, používám širokohrdlou petku od čajů a nikdy se mně řetěz nezasukoval (pár let to tak už dělám). Na rozspojkování používám k tomu určené kleště, takže ani to mě nezašpiní. Nikoho ale nenutím to takto dělat, byla to jen má zkušenost.