Zásadně nesouhlasím, občas zásobuji krámky svých přátel svým elektrokolonáklaďákem. Hlavně nápoji. Nebo, žeby šla zařídit vyjímka, když to dělám zadara bez živnosti??? Za pár korun na provoz. https://www.seznamzpravy.cz/clanek/stoupenci...
To,co je definováno jako elektrokolo,je z hlediska českých zákonů bráno jako jízdní kolo.Takový zákaz by byl něco podobného jako vyhlásit,že do určité ulice smím jen Trabantem a nesmím tam Mercedesem.
1. s tím, že vykonáváš rozvážkovou službu bez živnostňáku bych se raději nechlubil!
2. jako dlouholetý elektrokolista a rovněž pěšák, bych s tím zákazem ve vnitřní Praze souhlasil, a to nejen pro elektrokolaře, ale pro všechny cyklisty bez vyjímky - hustota provozu.
P.S.
3. kde má ta dodatková značka "bez motoru" oporu v zákoně?
Dodatkové tabulky pro místní úpravu provozu jsou zřejmě plně v kompetenci obce a pokud schválí i policie, bude to legální. V centru mi omezení ani nevadí, jelikož po kočičích hlavách se stejně nedá na kole jezdit, horší, pokud by se to začalo rozmáhat i mimo města.
O kompetenci doplnit dopravní značení dodatkovou tabulkou nepochybuji, ale jsem přesvědčen o tom, že musí operovat s pojmy definovanými v jiných zákonech. např, trvalé bydliště, stanoviště vozidla ap.
T.zv. elekrotokola jsou Zákonem o provozu na pozemních komunikacích považována za jízdní kola a není tam další členění na "motorová a bezmotorová".
Proto jsem si dovolil položit tuto řečnickou otázku.
BTW - nápad vyhnat "elektrokolaře" např. z cyklostezek tady dříve také zazněl, také se mluvilo o "bezmotorových kolech", ale oporu v zákoně nikdo nenalezl - alespoň co se pamatuji.
V tom případě to rozšiř i na auta. Když bez výjimky, tak bez výjimky. Mají úplně stejné důvody tam jezdit, jako všichni ostatní. Hustota provozu. :D
Problém je, že koňské potahy by sice věc skvěle řešily, ale koně strašně prdí, a nervuje to malou Grétku.
Možná zkusit voly.
Vyhnat z úřadů, a zapřáhnout
Zřejmě všichni píší o Covidu a tady "chcípl pes", tak jsem si ten článek přečetl znovu, ne že bych mu lépe rozuměl, ale napadlo mě ještě jedno vysvětlení významu dodatkové tabulky "BEZ MOTORU":
přijedu na e-kole k tabulce - vypnu motor a pokračuji dále "za své". Má to dokonce i svoji logiku, některé systémy při přerušení šlapání nevypnou motor okamžitě a je tady nebezpečí srážky s chodcem.
Je na mém postupu něco nezákonného?
Bez motoru je bez motoru, prostě motor ani s sebou, prohlidnul bych ti ruksak, jestli s sebou nejaky nevezes...
furt nějaký chytračení :-)
Si děláš srandu, ale u systému Fazua se dá uživatelsky komplet vyjmout baterka i s motorem jako modul a dát do ruksaku. A pokud je motor v ruksaku, tak není na kole a tedy to není elektrokolo :-)
Já jsem takovou přípomoc taky viděl, teda na netu, třecí váleček, baterie, cvakne se to na sedlovku a už frčí.
Asi nic moc řešení, ale když potřebuješ kousek vyjet na kopec, asi by to šlo.
hele, nagooglil jsem hned dva
https://www.alizetibikes.com/
a
https://www.kickstarter.com/projects/1732543648...
znal jsem jen to Rubee
Ono je toho víc, před časem sem koukal na tohle
https://www.gboost.bike/ ale to je všechno pevně namontovaný, Fazua prostě vycvakneš.
https://youtu.be/dFf6BPpIXw0?t=154
https://youtu.be/5qSVdZWZlfA?t=289
To ne, to všechno má někde motor a elektrickou instalaci v kole.
Ten Rubbee, je fakt nezávislý systém, žádné úpravy na kole, jen cvakneš na sedlovku jakéhokoliv kola a jedeš, teda alespeň to tak na videu vypadá.
Jede se určitě na páčku, žádné snímače to nemá.
Maximální rychlost snad mohou ošetřit tám, že budou limitovat počet otářek toho třecího válečku.
Jak moc se to vejde do jiné legislativy netuším a zkoumat to nebudu, tohle není to, co bych si pořizoval...
Jj, přítlačná kladka, podobně jako benzinové Solexy, ovládání páčkou. Max rychlost je daná max otáčkami motoru a průměrem kladky a hnaného kola. Rozhodně nebude vyšší než limit.
Sice Rubbee nemá žádné zásahy do kola, ale to "cvaknutí" sou zcela evidentně hned z prvního obrázku čtyři šrouby na inbus.
U Fazua otočíš klíčkem, zmáčkneš čudlík a je to, týpek to tam dělá jednou rukou. S uložením do batohu 20 sekund a můžeš pokračovat i za značku s dodatkovou tabulkou "BEZ MOTORU".
Na kole sice zůstane speciálním rám, středové složení s torzním snímačem uzpůsobené pro napojení pohonu a nějaké ovládání, ale během sekund z toho máš kolo bez motoru.
Vibrační motorek je i v telefonu....
Nechápu souvislost
aa ja to blbě zavěsil, to mělo bejt pod Jindrou a prohlížením ruksaku, jestli si cyklista náhodou do zapreščonnovo rajona pokoutně nepašuje nějaký motory.
To je ale podobná úvaha,jako když při jízdě autem vyřadím z kopce rychlost.Když to jede samo z kopce,tak jde o nemotorové vozidlo?
Není, e-kolo má dvojí pohon - jezdec sám, nebo si zapne asistenci motoru.
Nejen já jsem tady psal, jak na rovinkách či mírných dolu-kopečcích jezdím za své, abych si ušetřil náboj v baterii na stoupání a prodloužil dojezd!
Mechanicky mají středové motory prakticky nulový odpor, nábojové převodové jen o něco větší, problém byly nábojové přímé, tam jsi byl za galejníka.
Jenže tvůj pohled je v Česku zcela nepoužitelný. Stejně tak, jako mají skoro všichni elektrokolaři ten motor přečipovaný, tak by všichni dál jezdili i v místě vyloučení na ten elektromotor a jen by se tvářili, že jedou za své. Nikdo by to ani nemohl kontrolovat. Když by je zastavovali policajti, tak by prostě motor vypnuli. Jediná schůdná a prokazatelná varianta je, že by to povinně tlačili.
Brahmo, mě nezajímá co by podle tebe dělali tví fiktivní a hlavně tebou nenávidění elektrocyklisté. Obávám se, že je soudíš podle sebe!
Já se jasně ptal na to, jak si vysvětlit plánovaná opatření magistrátu, jakou mají oporu v zákonech ČR, speciálně - jak si vysvětlit dodatkovou tabulku?
Lze to pochopit a kvalifikovaně odpovědět?
Já ti odpovídám na tvou úvahu, že elektrokolo má dvojí pohon. Pro praxi v ČR je to nepoužitelné a žádný rozhodující orgán na to nemůže přistoupit. Dokážeš to pochopit, aniž bys hned viděl rudě?
Mýlíš se, já nevidím rudě, a tvé příspěvky už vůbec ne, protože tě znám.
Jen jsem si přečetl tvoji větu (cituji: "Stejně tak, jako mají skoro všichni elektrokolaři ten motor přečipovaný, tak by všichni dál jezdili i v místě vyloučení na ten elektromotor a jen by se tvářili, že jedou za své." ) a byl jsem doma!
Odpočívej v pokoji a nezatěžuj se rozumnou odpovědí na můj konkrétní dotaz.
P.S.
Kdyby ti někdy vybyl čas, zkus mi prosím přiblížit co si představuješ pod pojmem "skoro všichni elektrokolaři". Díky. :-P
To je zajímavé, že i na tomto fóru o kolech, neustále někdo zakládá témata o tom, jak a kde přečipovat jeho řídicí jednotku. Je tu pár starých elektrických témat, nové jsou prakticky jen o přečipování, nebo o tom, kolika kilowatový motor si pořídit, aby to baterky ještě utáhly. Tak mi tvrď, že se ty elektrické vehementy hromadně nepřečipovávají.
To opatření Prahy 1 je zapříčené elektrokoloběžkami, na kterých jezdí cizinci. Ale vezme s sebou všechny elektrocyklisty. Už vám totiž nikdo nevěří. Tak dlouho jste se hromadně vysmívali veškerým předpisům a nařízením, až vás teď zkrouhnou. Bude konec motorkám, co se tváří jako kolo a vezme to s sebou i těch pár důchodců, co jezdí na legálním. Prostě vás ledaskams nepustí a nikdo nebude řešit, jaké to kolo máš.
Ano, tvrdím, že se ty "elektrické vehementy" hromadně nepřečipovávají! Ty si přečteš jeden dotaz na čipování a jsme to hned VŠICHNI.
S takovou logikou se jdi vycpat!
Byl jsi někdy např. na cyklostezce kolem Vltavy a viděl ty seniorky na městských e-kolech jak měly - podle tebe - přečipováno a pelášily padesátkou!? :-)
Příkladem ti m.j. může být Jindra se dvěma e-koly, Bobbob, nebo já s pěti e-koly a jistě i další přispěvatelé. Nemáme změněný limit 25km/h a shodně tvrdíme, že čipování na vyšší rychlost nemá smysl, protože je vykoupeno drastickým zkrácením dojezdu.
Zpět k věci:
samozřejmě, že není celá akce namířena proti e-kolům, ale je zoufalou snahou magistrátu dostat z centra elektrokoloběžky, které ale svým souhlasem dříve do centra pustilo a povolilo i jejich půjčovny.
Vraťme se v diskuzi i k té dodatkové tabulce BEZ MOTORU - jestli ten problém řeší? Nemlich tady bylo již něco podobného a museli to stáhnout!
Seznámení s problémem a férové zhodnocení:
https://auto-mat.cz/25794/otevrenost-radnice-a...
Pozdě brachu, to sis měl přečíst, než si sem začal přispívat svými "postřehy". Odkaz na podobný článek je již v úvodním příspěvku.
Měl jsem pocit, žes to nečetl ty.
No tak zrovna Bobbob má s tím svým monstrem to omezení rychlosti zcela u prdele.
Tak to jsi na velikém omylu, ja bych byl i pro omezení na 20km ale pro všechny :-) Stokilové hovado na bezmotoráči řítící se třicítkou mně docela děsí. Ač muj stroj vyvine rychlost 40km/h tak na žiletkáře nemá :-) Co jsem si testoval na svých trasách cyklisty, tak drtivá většina jezdí rychlostí 28-35km/h (po rovině). Ti s elektrikou jezdí do 25km/h a jen vyjmečně to švihají něco ke 40km/h, (ti vyblokovaní).
Stíháš cyklisty jedoucí rychlostí přes 30, takže díky, žes to potvrdil.
Každopádně metrákovej borec na normálním kole je pořád tak na polovině toho co vážíš ty se svým vozíkem.
Ty jsi nějak chytrý, při testování je to snad nad slunce jasné. Za sto výletu za rok jsem to dělal asi tak pětkrát a to většinou trvalo jen pár minut. Zbytek jsem si ověřil v rozhovorech s některými cyklisty. Běžně jezdím něco mezi 17-20km/h. Za více jak 10let mám dost zkušeností abych věděl jak si prodloužit dojezd a rychlou jízdou to opravdu není. A co se týká té váhy tak se taky pleteš, no ale hlavně že máš jasno.
A tunových aut řítících se 90km/h nebo v obci 50km/h se nebojíš? Nebo bys jim to také omezil na 20?
Auta bych zrušíl aby jsi měl o čem přemýšlet brahmo.
Jména se píší obvykle s prvním velkým písmenem. Zejména moje zkus tak psát. Jsem na to hrdý. :D
Nick není jméno,psát si to budu jak sám uznám za vhodné, pa,pa. Hledáš někoho ským by jsi se mohl dohadovat? Tak ja to nebudu.
mluvíš z hladu a neznalosti, jenom pro upřesnění, nábojové a středové nejrozšířenější Bafangy se nedají přečipovat, protože to není potřeba. Dá se vlézt do SW. Z mnoha okolo ecyklistů to nemá ani jeden, co tam máš dál?
Nedají se přečipovat, poněvadž to není potřeba. To je opravdu vrchol logiky. :D
Přečipováním jsem myslel jakýkoliv způsob odblokování omezení maximální rychlosti 25km/h. Je úplně jedno, zda je to oblbnutím rychlostního čidla, nebo změnou parametru o maximální rychlosti pro přípomoc. Jen mne chytáš mne za slovíčka.
České zákony říkají jízdní kolo kolu bez motoru i z motorem,který splňuje určité požadavky.Je jedno,jestli zapnutým,nebo vypnutým.Pořád jde podle zákona o jízdní kolo.Žádný zákon o dvojím pohonu nemluví.
Když něco nechci pochopit, je to horší, než když nemohu, že ano?
Zákon o dvojím pohonu mluví nepřímo, když definuje podmínky za kterých je jízdní kolo s pomocným motorem, či jízdní kolo s továrně vestavěným motorem (motorka) ještě považováno za jízdní kolo - např. kdy se asistence může aktivovat a jak, a kdy již přestat pomáhat....
Nevím,kdo tady co nechce pochopit.Zákon jasně definuje,co je považováno za jízdní kolo a co ne.V kategorii jízdních kol už nerozlišuje nic.Nemluví speciálně o silničním kole,horském kole,skládacím kole,nebo elektrokole.Ty řešíš co je jízdní kolo a co je z hlediska zákona motocykl.Tak ať tam zakážou vjezd motocyklům a je to.
Přečti si dříve citovaný Metodický pokyn MD, kde je m.j vysvětleno, že e-kola průmyslově vyráběná a prodávaná již s namontovaným motorem jsou z hlediska Unijní legislativy motorky a za podmínky m.j. výkonu 250W atd, dostaly Unijní vyjímku a jsou považovány za jízdní kola. ČR to převzala.
Jenže tohle všechno je specifikováno v předpisech, které se týkají technické způsobilosti a trhu
Vyhláška č. 341/2014 Sb.Vyhláška o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2014-341
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013 ze dne 15. ledna 2013 o schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek a dozoru nad trhem s těmito vozidly Text s významem pro EHP
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/cs/TXT/...
Tedy pokud jde o technickou způsobilost, schvalování a technické podmínky bere se elektrokolo jako kolo, to ale nevylučuje v místní úpravě vyloučit nějakou subkategorii podobně jako se vyřešily pivní kola omezením šířky nebo jako se běžně zakazuje vjezd aut vyšších nebo těžších než nějaká hodnota.
Tvůj výklad je logický a byl by aplikovatelný pokud je v zákoně nějaká subkategorie elektrokol.
Obávám se, že není a proto se vytlačení elektrokoloběžek tak nedaří.
Možná ten problém vyřešil již Covid, nebudou turisti, nebudou třeba e-koloběžky.
Kdyby to byla samostatná kategorie jako mopedy bylo by to jistě daleko snazší, ale tohle je v principu úplně stejné jako se vyřešily šlapací pivní bary zákazem šířky víc než 1,2m, to taky v zákoně (navíc to není zákon, ale vyhláška a nařízení EU) nemá extra kategorii a přesto to šlo.
Ono jak se rozmáhají ty různé elektrické osobní přepravníky, tak to možná bude k tomu směřovat, na chodnících a v pěších zónách s povoleným provozem kol jen bez motoru.
Cyklobary: opět jsme u dvojího problému: magistrát vyhověl žádosti o provozování a po stížnostech na poblité a pochcané kouty historického jádra hledal způsob, jak se jich zbavit! Až nějaká chytrá hlava objevila tu šířku.
Já, jako občan se ptám, jak to vůbec někdo mohl povolit, i úředníkovi s IQ < 90 muselo být jasné jak to dopadne - svoboda podnikání končí u poblitého náměstí!
Kdo povolil ty "koloběžky", které mě honily na chodníku v Nerudovce? - viz obr?!
Viz výše - já bych tam cykloprovoz zakázal úplně a byl by pokoj! Těch 5 cyklistů za den jistě zná objízdné trasy a nemusí zrovna Královskou cestou mezi turisty.
Tak třeba teď se dá Nerudovkou, po Rampě na Hradčanské náměstí a dokonce i přes Karlův most v pohodě jezdit. Žádní turisté tam nejsou.
V Nerudovce jsou na obou stranách ulice chodníky a i v tom nejužším místě je dostatečný prostor v ulici. Žádný cyklista ani elektrocyklista tam nemá co jezdit po chodníku. Auta co jezdí po ulici ti nevadí a cyklisty bys zakázal? Proč? Problém tam dělají jen ti cizinci na elektrovehiklech na chodníku.
Ale máš pravdu, mimo covid sezónu už Nerudovkou nejezdím.
Brahmo, tvé postřehy jsou někdy zajímavé, ale dovolím si poznamenat, že by ses mě držet "ducha" příspěvku pod který se zavěsíš! Já neřešil jízdu po chodníku, ale ptal jsem se jak je možné, že magistrát legalizoval půjčovny s takovými koloběžkami - výkon 1 a více kW, sedící jezdec a ovládání páčkou... To se snad nemělo stát!
Na ježdění po chodníku máme MP a SP - to je jiná opera!
Cituji z tvého příspěvku, pod který jsem to zavěsil a na který reaguji:
"Kdo povolil ty "koloběžky", které mě honily na chodníku v Nerudovce? - viz obr?!"
Když už neudržíš v hlavě, co jsi napsal, tak si to alespoň předem zopakuj, aby ses zbytečně neblamoval.
To nemyslíš vážně?
Dobře cituješ mojí větu (Ctrl+C), ale reaguješ zcela mimo!
Věta hlavni je: "Kdo povolil ty "koloběžky"!
Je to na tebe moc složité?! Poraď se s kamarády!
Kašli na něj na brahmu, hledá zase jen konflikt.
Ahoj, známe své Pappenheimské! :-p
Bohužel se šeredně mýlíš a neznáš. Já se o konflikt nesnažím a naopak jsem se snažil diskutovat. Bohužel, ty se na moje příspěvky díváš rovnou jako na nepřítele elektrokol a s tím i nepřítele tebe. Potom v nich to nepřátelství jistě najdeš.
A proč myslíš, že ty hrůzy na obrázcích co někdo prezentuje jako elektrokoloběžky byly nějak explicitně povoleny? Jeden zmrd to začal prezentovat jako vozidla splňující vyhlášku o pomocném motorku a další zmrdi si to kupují a jezdí s tím po smíšených stezkách a chodnících a zatím se nenašel nikdo, kdo by jim to zarazil.
Nemohu sloužit detaily a netuším proč to ještě někdo nezarazil.
Viděl jsem tato monstra vícekrát na vlastní oči, když na nich jela skupina asijských turistů v podhradí a Nerudovkou k Hradu a bylo na nich logo půjčovny!?
Psáno je bez motoru a ne s vypnutým motorem, takže kolo bez motoru :-)
Cyklisty nechceme, zakázat, je to verbež, motá se to před nárazníkem a kazí to dojem.
Na kole jezděj malý děti, a ne dospělej.
Kvůliva těm pruhům všude, se úplně zasekl provoz.
A socky ať si jezdí v MHD, přece nebudem trpět jak se tu roztahujou.
Kolo kde šlapeš nebo jede samo, to máš jedno, ještě by si zvykli, a vůbec, není kde zaparkovat, Praha není nafukovací!
;)
Re: "když to dělám zadara bez živnosti??? Za pár korun na provoz."
Ježkovyvoči, chlape, Ty si dokážeš protiřečit ve svých dvou větách, kdy jde druhá hned za první. Tak herdek ZADARA - nebo ZA PÁR KORUN?
Hlavně prosím nepiš, že těch pár korun pokryje jenom... blablabla. Pár korun NENÍ zadara. Zadara je za nula peněz.
Téma je zmatečné, a tím je nesmyslná i celá diskuse.
Ty seš jak ten babiš! Pár korun je pořád jen pár korun v řádech desetikorun na pivo nebo buřta.
Takže člověk s elektrokolem půjde pěšky a na přeplněném chodníku v centru Prahy zabere 2/3 šířky. Někdo neuvažoval.
To je podobné jako s cedulí cyklisto sesedni s kola.
Jenže je rozdíl když někdo jede rychlostí 8 a nebo jede rychlostí přes 20. A v tom je problém. Není způsob jak to jinak řešit než je sundat ze sedla a nechat chodit i když zaberou víc místa, ale jdou rychlostí 4. Kdyby byli všichni rozumní tak mohli jezdit v klidu dvojnásobnou rychlostí, jenže nejsou.
"Jenže je rozdíl když někdo jede rychlostí 8 a nebo jede rychlostí přes 20. " myslím že takto to nefunguje a s rozumem to nemá nic společného.
Ale je to tak a s čím jiným než s rozumem by to mělo co do činění?
Pokud by nějakou zónou s omezenou rychlostí pro cyklisty na rychlost 8 všichni cyklisté dodržovali, tak by nebylo potřeba z ní dělat čistě pěší zónu.
Bohužel je příliš mnoho lidí kteří něco jako omezenou rychlost nebo určený způsob pohybu nehodlají dodržovat, proto je nutné to zarazit všem. A není to o ničem jiném než o rozumu a rozumném jednání.
A v čem je problém chytat cyklisty co pojedou moc rychle/nebezpečně v případě omezení rychlosti stejně jako chytat ty co neslezou?
na kole nemusíš mít tachometr. A když máš, tak není nijakou obecnou autoritou zajištěno, že neukazuje hausnumera. Tedy ti nikdo nemůže nakázat striktní dodržení nějaké rychlosti.. třeba co je to rychlost chůze? pro někoho bolavého s holí stěží 2 km za hodinu, pro jiného, co má dlouhé zdravé nohy 10 km/h. Ani u elektrobazmeků ti nikdo nenakazuje, jakou můžeš dosáhnout vlastní silou rychlosti. Jediné co je předepsáno, v jaké rychlosti odpojí motor, což je nastaveno výrobcem, potvrzeno certifikací a ty do toho rýpat legálně nesmíš...
Na autě taky nikdo nestuduje co ti ukazuje tachometr, nebo jestli vůbec funguje. Přesto tě za 55 v obci líznou za litr a nemáš odvolání. Totéž třeba na mopedu Stadion, taky bez tacháku, jen tak pro příklad. Třeba z kopce třicítka a na kole tam proletíš padesát - platí to pro tebe zrovna tak a pokutu by mohli dát, kdyby se s tím chtěli patlat.
Už ve vyhlášce platilo, že cokoliv s konstrukční rychlostí nad 50 musí být vybaveno rychloměrem....
Zde https://www.policie.cz/clanek/cykliste-a-jejich... se o rychlosti píše, že by měla být taková, aby cyklista zabrzdil na rozhled... a pokud vím všude se píše, že rychlost má dodržet řidič MOTOROVÉHO vozidla, což cyklista bez motóru není.
Řidič motorového vozidla o maximální přípustné hmotnosti nejvýše 3500 kg (tedy i řidič osobního automobilu) a řidič autobusu kromě výše uvedených omezení nesmí překročit rychlost 90 km/h, na dálnici 130 km/h. Na silnici pro motorová vozidla platila do konce roku 2015 stejná omezení jako na dálnici, od 1. ledna 2016 byla v souvislosti s rekategorizací komunikací snížena na 110 km/h. Řidič jiného motorového vozidla (tedy nákladního nebo speciálního vozidla o maximální přípustné hmotnosti přes 3500 kg) nesmí překročit rychlost 80 km/h. Na řidiče nemotorových vozidel se žádné z těchto omezení rychlosti nevztahuje. Při použití sněhových řetězů nesmí být rychlost vyšší než 50 km/h. Z omezení mají výjimku vozidla s právem přednostní jízdy (s modrým majákem), řidiči zpravodajských služeb, stanovených útvarů policie a celních orgánů. Na jezdce na zvířatech se § 18 zákona 361/2000 Sb. vůbec nevztahuje, takže jejich rychlost není omezena ani v obci ani mimo obec. Vedená nebo hnaná zvířata nesmí překročit rychlost chůze.
Přečti si pozorně § 2 odst.d zákona 361/2000sb. a pak § 18 odst.4 a odst.6 téhož.
Vztahuje se to na všechny řidiče. Tedy i na řidiče nemotorových vozidel.
Pokud to chceš brát doslova, tak odstavec 4 hovoří o jiném vozidle v obci... a o dálnici či silnici pro motorová vozidla.. tedy mimo obec by z této logiky pro tebe jako cyklistu (který na dálnice a silnice pro motorová vozidla nesmí) žádné omezení .. neplatilo. S výjimkou obecného,že máš ject tak, abys zastavil na rozhled atd.
Co je nesrozumitelného na odstavci 4?
Tam je jen, kolik smí jet řidič v obci po normální silnici a kolik po dálnici v obci. Jakýkoliv řidič. O žádném "jiném" vozidle tam nic není.
Kdysi se to tu řešilo s Jrr, mimo obec pro nemotorová vozidla to obecné omezení zdá se skutečně neplatí. Ale předpokládám, že přes 90 tu ušlape málokdo.
V obci padesátka, případně jakékoli dopravní značky (nezapomeň, že různé ty obytné zóny a tak znamenají dvacítku) ano.
Aplikovat zdravý rozum, pokud je někde větší pěší provoz a cyklista ty chodce ometá rychlostí dvojnásobnou než se pohybují ti chodci, tak je to evidentní. To bychom ale museli žít v zemi, kdo co řekne policajt platí a nikdo si nedovolí diskutovat nebo bejt drzej jako třeba v Německu nebo Rakousku.
> na kole nemusíš mít tachometr
Stejně tak v autě nemusíš mít metr -- a přesto musíš při parkování dodržovat různé vzdálenosti (od přechodu, od křižovatky, šířka zbylého průjezdného profilu).
Osobně bych viděl problém spíš v tom, že bych čekal, že běžné policejní radary nebudou mít od výrobce garantováno, že měří přesně i malé cíle jako jsou kola. Ale ostatní metody (třeba „úsekové měření“) určitě jde použít pořád. Abych pravdu řekl, občas se bojím, že mě někdo takhle chytí, když na prázdné náplavce jedu přes 20.
Radar bere spolehlivě i malou motorku. Tam už proti cyklistovi ve velikosti podstatný rozdíl není.
Jestli ho radar dokáže změřit,není problém cyklisty,ale problém toho radaru.Jistě jste se všimli,že některé ty obecní radary vás změří,jiné ne. Za to,že ho radar nedokáže změřit,nelze cyklistu trestat.Lze ho ale potrestat za překročení rychlosti,pokud ji překročí.V úvahu přichází těch 20km v obytné zóně,různé dopravní značky omezující rychlost,případně 50km v obci.Mimo obec omezení dopr.značkami, dosažení těch 90km už je dost nepravděpodobné.
Jedna věc je, co vypadá, že funguje, druhá věc jsou výrobcem předepsané podmínky, aby to šlo použít jako důkaz.
Ti, co to schvalují, určitě nehrají na dojmy, když to pak má obstát jako důkaz u úřadů a u soudu.
Ano, a proto bych předpokládal, že tam budou nějaké limity na velikost měřeného objektu. Přece tím nebudou chtít omylem měřit vrabce a mouchy (s laserovým měřičem si měření cyklisty představit dokážu, když má přední odrazku. S radarovým už podle mě bude mít dost malý radarový průřez, obzvláště pokud je to karbonové kolo). Vygooglil a prolistoval jsem si manuál k Rameru 10 a překvapilo mě, že tam nic takového není.
Odraz bude i od cyklisty. Ten má dostatečnou plochu. To není indukce, aby byl potřeba kovový materiál.
Odraz tvoří i chodec. Cyklistu radar měří bez problémů.
Možná ty policejní. Mám na druhou stranu zkušenost s radarem ovládanými zpomalovacími semafory, které zapnou zelenou až když se k nim něco blíží rychlostí pod limitem, které mne jako cyklistu nevidí.
Zrovna tak jako se bezpečnostní prostorová pohybová čidla dají snadno nastavit na velikost, běžně se dávají na hmotnost od 5 kg víc aby to právě nebralo kdejakou myš, tak jde nastavit velikost tělesa. Cyklista je hodně velký na to aby ho přesně vzal každý radar k měření rychlosti.
Řada obcí má nastavenou u radaru minimální měřenou rychlost 20, někde vyjimečně 15, někde je rychlost 30. Rozsvítí se při překročení. Někde když je rychlost menší, tak svítí smajlíci.
Vše je snadno nastavitelné podle požadavku.
A aby nebyly žádné dohady tak je tam limit tuším 2,5 % A vše nad ten limit je překročení rychlosti a úřady běžně přidávají ještě 2,5 % a nad těch 5 % je překročení rychlosti přestupek.
A kdo bude to sesedání s kol vymáhat a kontrolovat?
Jestli nikdo, tak nevím, proč se to omezení zavádí.
Jestli policajt, tak nevím, proč by místo sesedání nemohl vymáhat bezpečný, nebo aspoň pomalý, styl jízdy...
Někde, teď nemůžu dohledat kde, funguje značka cyklisto jeď rychlostí chůze, proč to nemůže fungovat tady? Fakt nesnáším, když jsem značkou nahnán na stezku a následně další značkou nucen sesedat. Nebo tohle na páteřní cyklotrase https://mapy.cz/s/hurunuraba To je prostě demence a většinou na to tedy kašlu
Tady jde spíš o to,co si Praha slibuje od zákazu elektrokol.To vypadá,že problémy tam představují pouze cyklisté na elektrokolech,na normálních kolech ne.Ti zřejmě dodržují všechno a žádné problémy nepůsobí.Kdyby šlo jen o rychlost,dá se omezit pro všechna kola.A pak je tu ještě ten problém s tím,že podle našich zákonů je elektrokolo,splňující jisté podmínky,považováno za obyčejné kolo.Tak jak v jedné kategorii rozlišit?To je jako kdyby do nějaké ulice nebyl zákaz vjezdu všech motorových vozidel,ale jen zákaz vjezdu Moskvičů.
Tuto problematiku řeší rovněž Metodický pokyn MD, kde se vyjadřuje k selektivnímu zákazu jízdy elektrokol takto:
"Nelze použít piktogramu elektrokola, protože vyhláška č. 294/2015 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, takový piktogram nezná. Vyvstaly by potíže právě s tím, že některá elektrokola jsou za splnění zákonných podmínek stále považována za nemotorová vozidla – jízdní kola, jiná za motorová vozidla, která podléhají schválení a řidič musí být držitelem příslušného řidičského oprávnění. Z těchto důvodů je relevantní použití doplňujícího textu s konkrétním technickým parametrem."
Dále též říká:
"Dále je možné použít dopravní značku IZ 6a vyznačující pěší zónu dle vyhlášky č. 294/2015 Sb. a ve spodní části značky vhodným nápisem nebo symbolem vyznačit, kterým vozidlům je vjezd do této oblasti povolen, popřípadě v jaké době. Značka IZ 6a tak může ve spodní části obsahovat symbol jízdního kola s doplňujícím textem „mimo jízdní kola s výkonem nad 250 W“. Takovou místní úpravu lze využít také např. u stezky pro cyklisty umístěním značky C 8a a dodatkové tabulky s obdobným textem."
Pěší zóna je jasná.Tam mohu s kolem,nebo elektrokolem,splňujícím dané podmínky,pouze když ho vedu,neboť potom jsem chodec.Problém je podle mně ten druhý případ,který uvádíš.Tam právě neexistuje žádný legální způsob,jak odlišit obyčejné kolo a to elektrokolo do 250W,protože to oboje spadá do jedné kategorie a muselo by se tedy rozlišovat v rámci té jedné kategorie a na to žádný postup, jak to udělat,neznáme...
Já neuvádím žádný příklad, já cituji z Metodického pokynu MD, které vydalo příslušný zákon a navazující předpisy a je jediné, které je oprávněné tyto předpisy vysvětlovat. Jejich výklad je jediný platný!
Z textu je jasné, že kategorie jízdní kolo je nedělitelná a zahrnuje i kola s motorem vyhovujícím platné unijní směrnici.
S tím se pražští radní musí smířit a musí namáhat mozeček při úvaze jak vyhnat elektrokoloběžky, aniž by to postihlo cyklisty!
Vždyť ano.Souhlasím s Tebou.Kategorie nazvaná jízdní kola je nedělitelná.Oni se snaží najít způsob,jak ji rozdělit a zakázat vjezd jen části té kategorie.Budeme si tedy muset počkat s jakým nápadem přijdou.
Proč by byl problém rozlišit způsob pohonu u kol když to jde u aut?
Třeba zákaz vjezdu aut s LPG pohonem. A to i v případě, že auto má možnost použít i benzín. Tam se taky nerozlišuje, na co zrovna jede. Jen že v autě je nádrž s plynem.
Proč by se tedy nemohl zakázat vjezd kol, která mají elektromotor, i když zrovna cyklista šlape.
Možná proto,že řidič vozidla s LPG nešlape nikdy.Zákaz vjezdu s LPG je kvůli možnosti výbuchu tlakové nádrže,kterou takový systém musí mít,není to kvůli tomu,že by snad vozidlo s LPG jezdilo rychleji.Tady Praha řeší,že všechna kola s elektromotorem zřejmě jezdí rychleji,než bez motoru a to nemusí být tak úplně pravda.
Správně. Auta s LPG se nezakazují kvůli tomu, že by vybuchovala, ale že by mohla. Takže elektrika se nezakáže kvůli tomu, že jezdí rychleji, ale že by mohla. Žádný rozpor. :-)
Jezdit rychleji ale mohou i kola bez motoru a to je ten problém.Čili zákaz elektrokol neřeší to,co oni chtějí vyřešit.
njn, žádný zákon nebo zákaz není univerzálně spravedlivý. A vždycky je to nějaký kompromis, který semele i slušňáky.
Smysl by dávalo prosté omezení rychlosti pro kategorii pojmenovanou jízdní kola.Proti tomu by nikdo nic nemohl mít.Oni se ale snaží z té kategorie něco vyjmout a to je ten problém.Nemají pro to žádný právní podklad,na základě kterého by to vyjmutí provedli.
Že nemají právní podklad je jen tvoje utkvělá představa.
Tak buď tak hodný a s tím právním podkladem nás seznam.My hloupí známe jen kategorii pojmenovanou jízdní kolo.
Neboj, vím proč ten zákaz je.
Uvedl jsem to jako příklad, že jinde možnost rozlišení pohonu u stejné ktegorie vozidel je.
Princip možnosti zakázat vjezd vozidel s LPG je v tom, že je zákon zná a definuje.
Nelze zakázat něco, co zákon nezná! To má snad logiku.
Elektrohyby se taky nějaké zákony a předpisy zabývají, definují je. A že je vidí pro běžný provoz jako kola ještě neznamená, že pro specifické případy je nemůžou vidět jinak. I ty LPG jsou v běžném provozu běžnými vozidly. Jen v několika konkrétních případech je s nimi nakládáno jinak. A bývá to řešeno místní úpravou, ne odstavcem v zákonu.
1. Každá místní úprava musí být v souladu se Zákonem.
2. Unijní norma a potažmo tedy i naše, znají pouze kategorii "jízdní kola" a do ní spadají i kola s elektromotorem, která splňují jisté požadavky.
Vozidla s LPG pohonem tvoří zvláštní podkategorii a proto je s nimi možno nakládat samostatně. To "kola s motorem" nejsou.
Zvláštní kategorii ? Kde je v zákonu vyjmenovaná ? Je to jen a pouze alternativní pohon. Má svoje předpisy, tak jako elektrokola, ale z pohledu zákona je to motorové vozidlo jako každé jiné. Nebo znáš příklad, že by se na LPG nebo CNG vztahovala jiná pravidla provozu, kromě těch místních úprav ?
-4 znamená, že se to jen někomu nelíbí (může), nebo je i nějaký věcný argument ? ;-)
To zmanená, že jsou k diskuzi přihlášení nejmíň čtyři elektrokolaři. :-)
Jj pojem podkategorie nebyl nejšťastnější, ale o to nejde, Zákon zná alternativní pohon a proto vozidla s ním může adresně např. omezovat při vjezdu do společných garáží.
To u "kol s motorem" nelze, díky unijní vyjímce je na ně pohlíženo jako na jízdní kola z kategorie nemotorových vozidel.
P.S. zásadně nemínusuji. :-D
Máme předpisy, které říkají, že s koly s motorem daných parametrů se z hlediska schvalování a technické způsobilosti, povinné výbavy kola i jezdce a povinnosti mít řidičák zachází jako s koly bez motoru, to ale nemění nic na tom, že kolo s motorem a kolo bez motoru jsou dvě různé věci a že to lze rozlišit.
Kdyby sis přečetl MP MD, který zde cituji a odkázal jsem tě na něho, tak bys "neobjevoval Ameriku" v tom, že kola s motorem jsou dvojího druhu, ale dočetl by ses také, že právě proto také nelze použít pojem "kolo s motorem".
Ono to chce studovat a ujasnit si souvislosti! :-(
Naopak, jediný kdo je oprávněn vykládat zákon je soud.
Až takhle jednoduché to zase není. Ministerstvo jako autor zákona je zákonem oprávněný vydávat metodické pokyny a výkladová stanoviska.
Jak není způsob, prostě tam dáš značku zákaz vjezdu cyklistů s tabulkou s textem "neplatí pro kola bez motoru", běžně se používá třeba zákaz vjezdu motorových vozidel s výjimkou pro obyvatele obce, vlastníky pozemků. Ten pokyn říká jen to, že nelze použít piktogram protože není žádný definovaný je potřeba použít text. Pokud jde zakázat pouze kola s šířkou nad 1,2 m půjde zakázat i kola s motorem.
Jenže žádný předpis neví,co to je jízdní kolo s motorem.Pokud splňuje stanovené parametry,tak ho ten předpis definuje jen jako jízdní kolo.
A máš někde předpis na to, co je to kolo širší než 1,2m. Elektromotory sou běžná věc už desítky let, jestli je na kole motor a baterka pozná po proškolení i policajt. Kup si vivax, tam má šanci, že to přehlédne.
Ty jsi nějak přišel na to,že elektrokolo je širší,než obyčejné jízdní kolo?A jestli je na kole motor,to také nemusí být nutně poznat.Byly i všelijaké aféry ohledně různých závodů,kde se dodatečně zjistilo,že vítěz podváděl,protože měl na kole nainstalovaný elektromotor a baterii,přičemž na pohled nebylo poznat nic.Vyrábějí se čím dál důmyslnější systémy,nedávno jsem si prohlížel třeba video s motorem ukrytým v sedlové trubce,který přes převod otáčel osou pedálů.
Když oškrábu ze skla samolepku a schovám hrdlo plnění nádrže (některá auta mají i skryté pod běžným deklíkem), tak taky nepoznáš že je to LPG nebo CNG. To snad ale neznamená, že tím pádem tam tu alternativu nemám a můžu do zákazu. Takhle vochcávat se dá skoro každý zákon, ale o tom to snad není...
Já jsem měl na mysli spíše to,že je kolo elektrokolo nemusí být nijak označeno a na první pohled patrno.Xtonda ve svém příspěvku zmiňuje možnost,že proškolený policista to přece pozná.Jen upozorňuji na případy,kdy i odborníci s tím měli co dělat.
No, tak to hodně speciálně maskované kolo neodhalí (tak jako třeba šoféra bez platného oprávnění). Kolikpak takových elektrokol jezdí. Naprostou většinu každý pozná bez větších znalostí na první pohled. No a kdo to zamaskuje, vyhrál :-)
Jenže u speciálek jako vivax právě proto, že je to nenápadné, tak je to prťavé, jak motor tak baterka, a má to dost chabý výkon. Navíc je to brutálně drahé, takže to bude mít málokdo.
To že může existovat minoritní možnost jak uniknout detekci přeci neznamená, že to opatření nemá smysl. U drtivé většiny elektrokol okamžitě vidíš baterku a motor, úplný laik může na první pohled zaměnit nábojový motor s nábojovou převodovkou, ale poučený to rozpozná velmi snadno.
Kde píšu, že elektrokola jsou širší než 1,2 m. Píšu o tom, že Praha v určitých oblastech zakázala vjezd kol širších než 1,2 m, čím tam zakázala vjezd těm šlapacím barům ačkoliv v předpisech nikde není nějak speciálně definovaná kategorie kol nad 1,2 m šířky. Úplně stejně se může udělat rozlišení na má/nemá motor.
Zakázat vjezd něčemu,co přesahuje stanovené rozměry,to jde.Ale zakázat vjezd něčemu,co má motor,je komplikované.Ten motor to nemusí pohánět.Pouze tam je.A pro naše předpisy se takový přístroj stále jmenuje jízdní kolo.Ať je ten motor v činnosti,nebo ne.Pořád je to jen jízdní kolo.
A jak je naprosto zjevné, protože všichni vymýšlí kdejakou volovinu a výmluvy, kličky a háčky jak nějak obejít jednoduché a celkem smysluplné nařízení, tak nejspíš nezbyde, že všichni cyklisté budou chodit pěšky. To je totiž jediné řešení jak donutit těch několik idiotů k dodržování základních pravidel.
To je jednoduchá odpověď na udivené dotazy proč nezajistí aby cyklisté v některých místech jezdili pomalu, rychlostí chůze. Nejde to jinak než úplným zákazem, protože idioti ...
Jenže ono to je obráceně.Ty kličky a háčky vymýšlí pražský magistrát.Cyklista stojí před svým kolem a nevidí kolo s motorem,vidí podle předpisů jen jízdní kolo.
Nevidí motor co má? Přesně to o čem píšu.
Podle předpisů je to stále jen jízdní kolo,které smí tam,kam jízdní kola smějí.Nic víc.
No vždyť jo a proto všichni pěšky a bez kecání a divení, protože elekrikáři mají problém těch pár metrů objet podobně jako jiné motorky.
Za to nemohou elektrokolaři, za to mohou magistrátní úředníci, kteří povolili provoz nelegálních monster, teď hledají jak z problému ven a vtipně to obrací proti elektrokolařům a sami - "já nic já muzikant"!
Hledej počátek problému!.
To nevim kde byl počátek, ale stačí si přečíst vysvětlování a zdůvodnění proč nejde eliminovat elektrokola z z určitého prostoru a dovedu si představit jak asi reagují mnozí jiní a jaké vymýšlejí ptákoviny jak to obejít a pak se diví, že magistrát bude nakonec nejspíš prosazovat chůzi.
Mě to celkem nevadí, já tam nežiju a pokud bych tam i s kolem náhodou zabloudil, tak si hravě poradím.
Já tam také nejezdím, a také bych si uměl poradit, problém vidím v činnosti magistrátu, který ty cyklobary a koloběžková monstra pustil do ulic.
Neumí, a tak s koloběžkami vyženou z ulic i elektrokola a protože norma nezná rozdíl mezi kolem s a bez motoru, tak tu jejich nekvalifikovanost odnesou všichni cyklisté a hlupáci budou místo na magistrátní úředníky nadávat e-kolařům!?
Jde snad o snahu napravit zřejmě špatný stavu. Proč nadávat těm co tu snahu mají a snaží se najít nějaké řešení. To, že mnozí vymýšlejí aby ta náprava nebyla možná je logické, proč ji za to ale tleskat a stavět se na jejich stranu?
Ono je to tak, jak říká David. Magistrátní úředníci pustili pod hlavičkou "svobodného podnikání" do ulic Prahy vozidla, která vůbec neodpovídala předpisům o elektrokolech - seegwaye, motorové koloběžky s motorem 1kW a více, apod. Proč a jak, to my nikdo asi neumíme vysvětlit.
Pak tato vozítka (která, kdyby se ctilo Nařízení Unie by se nikdy neměla do běžného provozu dostat) začala vadit a magistrát se je pokoušel z Prahy vytlačit. Nemohl ovšem použít paragrafy pro které by logicky nemohly získat způsobilost k provozu, ale hledal náhradní záminku, jako třeba šířku u baro-kol apod. Totéž hledají radní pro zelené koloběžky a monstra z obrázku. Bohužel Unijní norma, která jasně dělí kola s motorem na nemotorová (jízdní kola do 250W) a motorová - (různé tříkolky a rikšy pro zásobování - s TP a řidičákem) jim to neumožňuje.
Oplechoval jsem motor a batky a dělám, že šlapu když jedu okolo polišů, stejně dělaj že mě neviděj.
Předpis co je kolo širší než 1,2 m není, ale Zákon zná pojem "šířka vozidla", a tak má možnost omezit vjezd vozidel širších, než stanovený limit.
Pojem "kolo s motorem" Zákon nezná, tak je nemůže zakázat.
Tak tady jde především o vymetení těch koloběžek Lime apod. Nicméně nevidím důvod proč by nešlo zakázat kola s motorem, stejně jako je někde zákaz vjezd vozidel s nějakou váhou, výškou, šířkou, používající k pohonu naftu. Podobně jako se vymetly pivní bary zákazem kol s šířkou nad 1,2 m.
Proč ne, to pochopili i pražští radní! :-(
Zakázat zákonnou formou mohou pouze to, co zákon jasně definuje, a "kola s motorem" to nejsou!
viz MP MD výše.
Čti výše - neuspěli ani s dodatkovou značkou "bez motoru" z téhož důvodu.
Já myslím, (a rád bych se mýlil), že magistrátu je tahle diskuse jen a jen u pr..le, včetně cykloprovozu v centru.
A z toho co vidím ve zprávách si dělám obrázek jen ten, že magistrát rád povoluje nové projekty městské mobility, a pak je rád rychle ruší, z části proto aby uvolnil místo jinému subjektu, se kterým zatočí během pár let stejně.
Takže jde v první řadě o ...
V první řadě jde o peníze, už to konečně pochopte, takže se dělají hokusypokusy na kterých by se dalo časem rýžovat(předně do té správné kapsy) a když to nejde tak se to zakáže, přijde jiný pičus a vykoumá jiný "projekt" a tak to jde dokola nahorudolu dokud se nevytvoří ten správný penězovod, jenže se najdou koumáci jak s tím vyjebat a zas se koumá jak to vykoumat, ale pořád platí "v první řadě jde o peníze" a vše kolem je omáčka to kryjící - už si to té své palice NATLUČTE.
Centrum Prahy je na rovině, takže ekolo asi nebezpečnější než normální kolo není. Nebezpečné jsou ale ty krámy s boost páčkou /nemusí se šlapat, pro ty co nevědí/. Ty bych vymetl nejenom z Prahy. Ale to přeci není problém zjistit, jedeš bez šlapání, zabavit a odvézt do sběrného dvora
Takové stroje ale na pozemní komunikace oficiálně nesmí ani teď.Takže by to znamenalo jen zvýšit dozor na provoz v dané oblasti.Proti tomu nic.Problém je v tom,že Praha si to chce zjednodušit a zakázat vjezd všem.Jinak existují systémy,já ho mám také,které se jmenují manuální asistent.Motor se mi nespouští automaticky při šlapání a poklesu rychlosti pod 25km,ale jen tehdy,když při šlapání a rychlosti pod 25km otočím plynovou rukojetí.Takže plyn tam mám,automaticky ale nefunguje.