Již několik let a vyzkoušení několika servisů se mi ozývá při záběru vrzání. nedokážu určit jestli jeto střed, rám, nebo řetěz. Dělalo to i po výměně pilky, nebo řetězu i kazety. V servisu jsem jim vždy říkal, ať to vyzkouší 80 kilový chlap do kopce. Vždy se to zdálo dobré, ale pak to začne dělat znovu. dělá to hlavně při záběru do kopce. Asi používám těžký převod, ale i když uberu, tak to moc nepomůže. Letos první jízdy 32 a 76 km O.K. To jsem měl kolo po zimě čisté. Ale při dalších se to začalo ozývat znovu. Říkal jsem si, že to bude špinavým řetězem a soustrojím, že to budu muset častěji čistit. Ale ani pečlivé umytí řetězu a soustrojí nepomohlo. Ve vesnicích přes které jezdím nejčastěji mne už asi znají jako vrzajícího cyklistu. Teď chci zkusit vyměnit řetěz.
Těch příčin může být hodně. Jde o to, jestli něco drhne o něco, něco se kroutí, nebo něco v něčem se mele.
Někdy se to dá vysledovat "vylučovací metodou". Třeba se při záběru nadzvedneš, abys vyloučil sedlo, nebo sedlovku (zámek, v rámu). Nebo zabírat jen s jednou nohou na pedálu. A tak podobně. Někdy je to pěkná záludnost a nese se to celým rámem. Umí to udělat třeba čurbes v nějakém závitu, nebo pod sedlovkou. Taky třeba vymačkaný čtyřhran nebo octalink na klikách, pokud máš. Vrzat umí i představec a taky i náby nebo výplet. Není to někdy jednoduché najít.
To bude nejspíš sedlovka v rámu...
Už jsem to tu psal několikrát, a stačí jednoduchý trik jak to omezit.
Zadní stavba se v záběru kroutí, a rámová trubka lícuje se sedlovkou jen v oblasti zámku kde je stažená. Vevnitř se to jemně tře a vrže, bez ohledu na to jestli sedíš nebo šlapeš ze sedla.
Obvyklý problém...u kovových povrchů namazat sedlovku hustou vazelínou, u karbonové sedlovky nalepit vykrývací pásku kolem dokola na jeden závit na výšku zasunutí - zašroubovat sedlovku do rámu po směru pásky tak, aby se netrhla (když to nejde, lehce roztáhnout na původní rozměr drážku na sedlové trubce).
To většinou stačí pro vymezení vůle, stojí to prd, a na funkci zámku nemá vliv...
Pokud tohle nepomůže, je problém jinde.
Můžou to být ložiska v plastových platformách, ale i SPD kufr ve starém nášlapu (stříknout WD40), atd...
Při "šlápnutí" - sešroubovat pily, namazat veškeré stykové plochy včetně šroubků, namontovat.
pokud nepomůže, sundat kliky (nevím máš čtyřhrany, holowtech...?) a namazat dosedací plochy čtyřhranů resp drážkové osy.
pokud nepomůže, zkus prohodit pedály za jiné, klidně plasťáky z 100, opět závity do vazelíny.
Pokud stále vrže, projdi misky středovéhjo složení - vyšroubovat, osu namazat v dosedacích plochách,
závity naplnit vazelínou (nebo loctite)
No a podívat se na rám, jestli se ti tam nerozbíhá prasklinka. (oblast kolem středu, kolem zadních vzpěr...)
Potom sedlovka, sedlo (vzpěry) řidítka/ představec...
všechno dělat po jednom kroku aby jsi věděl kdy to přestane vrzat.
opravdu každou jednu věc rozeber, očisti, namaž vazelínou, ne olejem a slož. Jinak Ti to bude vrzat na věky.
nechutná věta na závěr: toto ti žádný servis neudělá, musíš sám.
Vrzání při záběru v rytmu šlapání? Přesně to mi jednou dělal představec. Vyřešeno dotažením té objímky, která drží řidítka.
Vrzání v trochu rychlejším a náhodnějším rytmu mi na jiném kole dělala nenápadná únavová trhlina okolo půlky krku představce.
To ozývání se praskajícího rámu je významný a jediný příznak velikého karambolu. Je třeba to podrobně zkontrolovat. Mně se takhle začala ozývat pevná vidlice a jedna noha byla prasklá tak, že když jsem povolil rychloupínák, tak ta noha upadla. Kdyby nevrzala, tak by to dopadlo špatně.
Díky všem za snahu pomoci. Některé věci jsem už prověřoval, některé musím ještě vyzkoušet. Když se to podaří vyřešit dám vědět :-)
Vyměním řetěz, má najeto 1600. Napřed je to takové klep, klep, ale pak do kopce je to jakoby ráčna.
No jestli máš kolo v takovém stavu, že ti bez povšimnutí přeskakuje řetěz, tak to může vrzat odkudkoliv. To se pak nediv.
Když to přeskakuje, tak to nejede dopředu, toho by si v kopcu snad všimnul, ne?
Když to dělá ráčnu, tak co by to bylo jiného? Ledaže by mu napnutý řetěz o něco drhnul. Ale to je opět skoro totéž. Prostě zanedbané kolo. Nevím, jak jinak to nazvat.
Řetěz nepřeskakuje o přesmykač nedrhne. Přesmykač jsem předloni měnil na radu servisáka, asi dostal ránu a byl trochu uvolněný
Hele, zkus si udělat nástup do pedálů a součastně se dívat co dělá řetěz ve vodítku. Jde to jen za jízdy, na stojanu nenasimuluješ.
jo a nesleť pri tom ze silnice:-)
dále se podívej v oblasti středu rámu po trhlině.
Tipuji že máš Al rám, tam je to (relativně) časté.
jj, ty zvuky, co předcházely tomuhle byly při každém šlápnutí impozantní. Celé Livigno se otáčelo, když jsem se sunul :-)
uf, ustál jsi to?
mně teda praskl jen favorit- dolní rámová v oblasti páček a potom ještě přední vidle.
Ta vidle byla naštěstí v nulové rychlosti.
Když při jízdě do kopce ve větším záběru se ti ozve zvuk jako ráčna, tak to nejspíš je přeskakující řetěz na nějakém pastorku.
Po 1600 km to klidně může být "vytahaný" řetěz. To záleží na tom jaký řetěz to je, v jakém prostředí s tím jezdíš a jak často ho pereš a mažeš. Stejný řetěz na čisté silnici mi vydrží v pohodě 6000 km a v prašném terénu třeba jen 1200 km.
Vrže-li kolo ve středu, je nutné výjižďky naplánovat tak, aby se ve středu nejezdilo. Poměrně stará a známá věc.
Středem to není, aspoň myslím. Vrže to i ve čtvrtek
Takovej zádklad, zkusils dotáhnout pořádně kliky a promáznout, případně též dotáhnout a seřídit (podle toho co tam máš) středový složení, co ti zde už radili?
Na prasklinu bych nesázel, vždy se mi projevovala nejen zvukem, ale i tím, že kolo ztratilo tuhost.
To stredové zloženie praskalo aj synovi na horskom-Merida. Kúpil nové. Potreboval som stred na leho, tak som sa na to pozrel. Na tom strede bola gumička-prachovka, tú som opatrne vybral, namazal vazelínou koľko sa dalo a späť gumičku. Odvtedy nepraská a slúži dodnes
Může to být cokoliv. Od vrzajících kolen počínaje a prasklým rámem konče. :-)
Např. prach v zámku sedlovky, prach někde v závitech středu, pedálů. Volné převodníky. Tretra v kufrech pedálů. Mě třeba vrže pevná Force vidlici ve spoji nohy - krk. Kalíšky v ráfku. A dalších tisíc věcí...
Dokonce jsem se setkal s tím, že vrzal samotný rám. Jak jsou jednotlivé trubky zavařeny do sebe, tak u levných rámů přesahují zbytky trubek dovnitř a při průhybu rámu se o sebe třou a vtzají. Pomohlo prostříknutí rámu zevnitř olejem.
Takhle to s vrzajici sedlovkou resim ja. Bordel se nema kama dostat ;)
..."mimo soutěž"- jak řešíš "pukání sedla"?
Teď úplně nevím, co myslíš tím "pukáním". Sedlo čistím tak, že je odmontuju od lyžin a vše pročistím. Vazelínu jsem tam nikde tuším nedával, páč tam se ten bordel dostane ještě mnohem jednodušeji než do sedlovky (sedlové trubky rámu). Každopádně to vrzání sedla se v levelu otravnosti nedá srovnat s tím odporným pazvukem, co se ozýval od sedlovky, takže to by mi ani tak nevadilo :)
Tak výměna řetězu nepomohla. Chtěl jsem zkusit vyměnit kliky z druhého kola, ale pravá má strhlý závit pro stahovák, je úplně sjetý. Musel jsem ji srazit, všiml jsem si, že už při posledním servise to tak prováděl i maník u kterého jsem to měl. Tak jsem se rozhodl, že objednám nové. Ale trochu zádrhel. Kolo je postaveno na Shimano Alivio, 3X8. Současné kliky jsou Alivio 175 mm. Ale dostupné kliky Alivio jsou 3x9, nemůže to být právě problém? Nebo to nehraje žádnou roli? Středové složení Shimano BB-UN 26 68. Řazení dosud fungovalo bez větších problémů.