Mám otázku jestli je lpší kolo (hardtail) co má zdvih 130mm, ale má pružinovou vidlici (rock machine blizz 40-27+) anebo kolo (hardtail) se zdvihem 120mm, ale s vzduchovou vidlicí (GT pantera elite 2017). Předem děkuji za symsluplné odpovědi.
Jestli s tím chceš jezdit po asfaltu, tak stačí pružina, jinak vzduchová.
Vzduchová vidlice i když ta z nejnižší řady je kvalitativně mnohem lepší. Koupil jsem si takové kolo a 1/2 roku jsem se z té vidlice těšil, než jsem jí natlakoval na správný tlak do terénu. Jezdil jsem s tím přes hrby a těšil se z toho, jak skvěle to žehlí.
"Pružina se ukázala jako daleko citlivější na podněty, které na ni přicházely od zadního kola. Reaguje o něco rychleji než vzduch."
https://www.trailhunter.cz/jak-funguje...
Řeklo se A, mělo by se říct i B.
Není vzduchovka jako vzduchovka a už vůbec není pružinovka jako pružinovka.
A pro běžného smrtelníka má pružinovka nevýhodu jednak v obtížnější optimalizaci (profík může nákladně čarovat s různými pružinami), druhak v tom, že většina pružinovek na levnějších kolech jsou demoverze s obyčejnou konfekční pružinou. Takže trefit citlivost je spíš loterie než co jiného. Skutečně funkční pružinovky hledej ve vyšších cenových hladinách a pak si k tomu dokupuj různě dimenzované a různě progresivní pružiny. Bez toho budeš mít jen houpací křeslo.
Naproti tomu na běžném kole má vzduchovka výhodu variability. Dá se v poměrně širokých mezích mezích možností čarovat jak s tlakem, tak i s progresivitou.
Prostě, že nějaká špičková pružinovka má nějaké špičkové vlastnosti ještě neznamená, že je mají i ty konfekční.
Co tě vede k přezdívce Covid 19? Proč se rovnou nenazveš nepřítel lidstva a společnosti? Kdybych si to dříve přečetl, tak jsem tě místo odpovědi proklel.
proklít můžeš kdykoliv. Otázka je proč raději nedobrořečit.
Poprosím zdejší odborníky o radu ohledně životnosti, údržby a servisu u systému pružina versus vzduch. Děkuji za vysvětlení
Nejsem odborník, jen oboje už delší dobu provozuju a dělám si i údržbu.
Obecně, čistit, promazávat, jako všechno.
Záleží jakou máš pružinovku a jakou vzduchovku.
Jestli pružinovku (jak je obvykle zvykem) na nějakém laciném kole, tak jednou za delší čas rozebrat, omýt z pružiny zaschlou vazelínu, namáznout a jede se dál. Kluzáky se čistí a lahce přimazávají proto, aby se nevydřela horní manžeta, nedostal se bordel dovnitř a nevydřely se pouzdra v kterých pendlují kluzáky. Jednak by se vidlice přidírala, taky by chytla vakl a byla by na vyhození.
U vzduchovky to o čištění platí totéž. Navíc záleží, co je to za vidlici. Některé mají tlumící olejovou patronu, jiné volnou tlumící olejovou náplň, která se mění a pod stíracíma manžetama jsou ještě přimazávací "filcové" kroužky.
Životnost - Jak se o to staráš, tak ti to vydrží a tak to bude fungovat. Když na to budu kašlat, můžu vidli vydřít a zničit za pár sezón. Při rozumné péči (dost je zanedbávám, ale přece jenom...) udržuju na fullech dvě cca čtrnáctileté vzduchovky bez zřetelného vaklu a rozumně citlivé.
Zanedbanou pružinovku se zaschlou vazelínou jsem zažil u známých. Ani nezhoupla, jak pevná vidle. Dalo práci to vyďoubat a umýt, ale zas houpala jak nová.
Pružina z roku 2007 bez jakékoliv údržby.
Když se o to na dvoře opřu, tak to propruží o necelé tři centimetry (2,8 cm). Jezdím se zamčenou, nepoužívám ju, pro mě je to zbytečný těžký balast.
Tak takovouhle prasečinu bych zrovna od Tebe nečekal.
Ta bude mít zejména dobré tlumení.
Ty tam nevidíš, kam to propružilo? Jsem to vytáhla dnes na slunko, odemkla vidlicu a opřela se o to, stojíc nohama na zemi. Na tom zasviněným sloupku je krásně vidět, kam se to prohouplo.
Vidím, také tam vidím tu namáčklou prohlubeň v tom kluzáku a spoustu odřenin a prasklin v tom chromu. Už z toho obrázku je jasné, že ta vidle je jako pružící na odpis.
A myslíš, že to má nějakej vliv na potřebu údržby té pružiny vevnitř?
Nemá, ta pružiňa je nezničitelná. Co se ničí a potřebuje mazat jsou ty kluzáky. A ty tvoje jsou dost KO.
Taky si myslím, že ta pružina údržbu nepotřebuje. A nevím, na co by jí byla vazelína v množství, které by jí ucpalo mezery mezi závitama a zatuhlo to tam, že by se ani nehla..., možná tak naolejovat, aby nerezavěla. V té mojí za 13 let nic nezatvrdlo, pořád pruží.
Možná se tam může dostat nějak bordel, nevím, jsem s tím x-krát brodila vodu až k hlavě, jezdí to celou zimu a nezdá se, že by tam něčeho nalezlo tolik, aby se to ucpalo.
Moje kluzáky nejsou dost, ale zcela KO. Jsem to před lety zamkla a považuju to za pevnou vidicu, akorát teda místo laku má chrom a rezaví...
Ale už dělají karbonový náhražky těchto vidlic. Za 4 a půl litru :-(
Všechno co se hejbe potřebuje nějakou přiměřenou údržbu. Vazelíny nepotřebuje metrák, ale máznout to, co se o sebe odírá. A vyčistit a namáznout pouzdra a nahoře manžety. Jinak se tam zadírá prach, vyhobluje pouzdra a vidlice má vakl. Hůř se pak ovládá a při brzdění kope, je nestabilní. Jasně, když úplně zatuhne a zatemuje se, vakl nemá :-)) Jenže pak je zbytečné tam vozit kilo železa navíc. Stejně poslouží i lehoučká pevná vidle. Ta je pak opravdu bezúdržbová.