Na svém prvním lehokole, které jsem postavil, mám jeden problém, který má možná více stavitelů lehokol. Přední V-brzda má přívod lanka z pravé strany a lanko s bovdenem překáží řetězu. Při větším vychýlení předního kola (hlavně doleva) lanko ohýbá řetěz a nedělá to dobrotu. Řešením by bylo přivést lanko k přední brzdě z levé strany, kde není řetěz. Bohužel V-brzdy s přívodem lanka z levé strany jsou prý jen od formy Avid. Ty brzdy jsou udělané tak, že se dá prohodit úchyt lanka s opěrkou trubičky pro vedení lanka. Bohužel jsou prý hiodně (ale hodně) drahé a nikde jsem je neviděl prodávat.
Dnes jsem ale měl štestí. Podařilo se mi koupit levné V-brzdy s přívodem lanka z levé strany. Jedna V-brzda vyšla na 100 Kč. Zítra ji zkusím namontovat. Jsou to brzdy Point. Pokud by měl někdo zájem, mám jich více. Případně je můžu ještě sehnat.
No tohle mě ještě netrápilo, ale kdybys náhodou někde narazil na silniční čelisťovku montovanou na vršek vidle jediným šroubem co by měla možnost přivést bowden ze spodu, tak se ozvi. Sice mám na lowraceru řetěz vedle předního kola (má to přece jezdit rychle, ne zátáčet :-) ), takže obvykle se bowden do kontaktu s rámem nedostane, ale při pádu nebo nějaké jiné nouzovce může pneumatika odtlačit řetěz tak daleko stranou, že se zničí nastavovací šroubek do kterého bowden vede (stalo se, naštěstí jsem měl doma náradné, bez něj by to ale fungovalo blbě). Trochu tu situaci možná uvidíš na fotce druhé fotce zleva v nejnovější části http://lehobrno.borec.cz
Ale stejně budu měnit řídítka (abych se pod ně líp vešel a taky chci trochu sportovnější - lokty před tělo) a vidlici. Plánuju tam kotoučovku, protože jednak je to rychlý kolo, a jednak už mi jednou vybuchla duše od přehřátí (bylo vedro, natlakoval jsem to naplno a pak zabrzdil ze 45km/h jen přední brzdou).
Jestli jsem to dobře pochopil, tak těch se mi doma válí několik. Jsou to staré čelisťové brzdy z duralu, které se kdysi montovaly na Favority a Esky. U nich se dá šroubek pro uchycení lanka prohodit s opěrkou pro konec bovdenu. U dámských Favoritů a Esek byl právě u zadní brzdy bovden přiváděn zespodu. Ty brzdy ale mají jednu chybu - materiál, že kterého jsou vyrobeny, je "bláto" a dost "pruží", takže část síly, kterou vyvineš při brždění, se ztrácí v deformaci brzdy. Jestli budeš mít zájem, tak jsou k dispozici.
Ale nevím, jestli je to to, co chceš.
Když tak ti pošlu fotku. Napiš na email [email protected].
Pokud je to ta samá brzda z Favoritu kterou jsem už zkoušel (taky nějaké mám doma v šuplíku) tak s tou je to na lowraceru o zabití. Moje kolo má 55% hmotnosti na předním kole, a i když je těžiště hodně nízko, takže při brždění se zadek tolik neodlehčuje, stejně je přední brzda potřeba výkoná, ta z Favoritu skoro nebrzdila.
Ještě dodám, že z mírného kopce z Rebešovic do Rajhradic kde je za bezvětří těžké jet na Azubu přes 50 km/h (rekord jsem tam měl 62 s větrem v zádech) jsem včera večer jel s tím lowracerem 66,5 km/h taky za bezvětří (možná byl mírný protivítr, ale slabounký). Takže dobré brzdy takové kolo skutečně potřebuje. Někdo se diví, když vidí na Fujinech a Baronech silniční gumy a hydraulický kotoučovky spolu, ale já ne.