Ahoj, sotva jsem zde jedno téma dořešil, bohužel přišla hned další "pohroma". Včera jsem absolvoval docela ostrý sjezd, kolo dostalo zabrat. Serpentýny, že jsem se musel občas točit přes přední kolo :)
No, dnes, že sednu znova na kolo a všímám si, že mi nějak vibruje přední brzda. Tak zkontroluju šrouby, které drží brzdu přes adaptér na vidlici a zjišťuju, že jeden už prostě dotáhnout nejde - zkrátka byl stržen někdy při jízdě.
Nemám delší šroub, ale když jsem dal pryč ty dvě tlusté podložky, co do sebe zapadaj, dostanu se šroubem o 5 mm hlouběji a brzda jde dostatečně dotáhnout. Vím, že ty dvě "tlusté" podložky tam mají svůj význam a že bych bez nich neměl jezdit a tak mě napadlo, koupit delší šroub a dočasně tak jezdit.
Díval jsem se, že se to jinak dá buď vyvložkovat, anebo vyvrtat tam M7. Na ani jedno nemám nářadí a tak bych musel někam do servisu (jen nevím, jestli tohle v cykloservisech dělají).
Myslíte, že by mohlo postačit koupit ten delší šroub a alespoň nějakou dobu takto fungovat?
Ten šroub drží brzdu. Navíc tu namáhanější. Osobně bych to neriskoval ani náhodou.
Závit opravit závitovou vložkou. Bude pevnější, než byl ten původní (pokud nedostal nějak na frak materiál okolo).
Když tam napereš jen nějaký delší šroub, bude stejně držet jen na zbytku závitu a hrozí, že se vytrhne, zrakvíš se a jako bonus dorasuješ i vidlici, že závit už nepůjde opravit.
Ty vložky by měl umět každý slušný cykloservis, případně autoservis, nebo někteří zámečníci. Je na to speciální závitník a zaváděcí přípravek. Samotná vložka je taková spirálka. Ta stojí pár korun, závitník je dost drahý, přípravek se dá nahradit šroubem.
Díky za reakci. Dělají to tedy běžně i v cykloservisech? Uvažuju, že dám celou vidli na repas a zeptám se jich rovnou, jestli to nevyvložkujou.
Asi bude záležet, jak který servis se čím zabývá a jestli má na to vybavení. Já bych si teda do servisu tu sadu pořídil, hodí se i na opravy a zpevňování jiných závitů. Musíš se zeptat přímo tam.
Teď jsem koukal, že na BF jste to dost obšírně probrali, se stejným závěrem.
Jo, ale chtěl jsem zjistit víc reakcí ohledně funkčnosti toho delšího šroubu.
Zbytek závitu bude dostávat nepřiměřeně na prdel. Dělej jak myslíš, já bych to teda neriskoval. Je to prakticky nejnamáhanější závit na celém kole. Navíc s ambicí domrvit celou vidlici. Zlatej starší systém, u kterého se třmen šrouboval až na adaptér - když se rozvolnil nebo strhl závit, vyměnil se za kilčo adaptér a jelo se dál. Teď se s každým štelováním třmenu mrví závit rovnou ve vidlici. Kupovat takovou novou, rovnou si ty závity vyvložkuju, než poprvé našroubuju brzdy.
Jako nouzovka do opravy vyvložkováním závitu by šel použít delší šroub + matice z druhé strany.
Teda pokud je z duhé strany místo+ plocha je kolmá k závitu.
Ale je to fakt nouzovka z kategorie oprav "na dojetí"
šroub jakost 8.8 resp 10.8
matice může být úplně obyčená.
Co myslíš tím z druhé strany? Díra je samozřejmě neprůchozí (končí cca 5 mm před nohami vidlice). Matici není kam bych mohl dát.
to WRC- pokud díra není průchozí,(post mount) tak nic. předpokládal jsem IS.
to ronda- steft??? BF???
Kolega vede debatu i na BF a tam se psalo o šteftu. Prostě do zbytku závitu došroubovat až na dno, případně vlepit šteft a třmen přichytávat na něj maticí. Třeba u aut na Al bloku motoru odjakživa běžná praxe už z výroby, aby se v měkkém materiálu nemrvil závit.
Pokud je noha vidlice AL tak průmyslovácká poučka říká "Hloubka zašroubování 2x průměr šroubu"
tj v tomto případě 12mm.
Pokud je noha vidle hořčíková, ať napíše jaká je to slitina , (i vlastnosti), hloubku zašroubování mohu spočítat. Totéž to AL, ale opět co nejpřesněji typ a mechanické vlastnosti.
Bez toho aby věděl kolik tam má závitu je takovéto radění dost blbý způsob sebevraždy.... ale já jsem jak Jindra, držím se při zdi.
Do těhle slitin ideální V-coil spirálová vložka. Zvažoval jsem ji narvat do nové vidlice na treku. Pak jsem si řekl, že po záruce. Ale kdybych musel do té doby hnout s brzdou, vložky tam půjdou hned. To je na jistotu a prakticky na furt.
Jako už do nové vidle vrtat tam vložku? Mě by to jinak nenapadlo, myslím, že můj případ není zas tak častý, ikdyž..
Netroufnul bych si to někomu doporučovat. Ale sám si to klidně takhle posichruju.
Kdo dává kolu pořádně za uši a bere ho jako spotřebák, který za dva nebo tři roky tak jako tak obmění, ten tohle nemusí vcelku řešit. Těch několik servisů a štelování závit určitě vydrží. Beru to spíš ze svého pohledu, moje vidlice na horácovi má už nějakých čtrnáct let a pro můj způsob jízdy je stále v dostatečné kondici. Těch servisů, štelování a výměn brzd už ale bylo nemálo. Mít tam PM, závit by už nejspíš dost nahlas žaloval...
Tyjo, 14 let, tak to je uctyhodné, že pořád premává. To mi připomnělo vidlici na mém dirt kole, mám tam Marzocchi Dirt Jumper někdy z roku 2008, tehdy ještě nebyla výroba v Thaiwanu, ale v Itálii. A je pořád v dobrém stavu a hlavně držák :).
Fox Talas je držák. A brácha má prakticky stejně starou RS. Ta začla před léty v korunce téct, ale stačilo jen vymezit nějaké vůle, přetěsnit a drandí dál. Jediné, co jsem na obojích měnil, byl olej, pár o-kroužků a manžety. Jo a na RS se dorovnávala dosedací plocha v patkách.
Hm, tak jsem dnes obvolal celkem ctyri cyklo servisy, vsude me odbyli, ze tohle nedelaji. Tak jsem zkusil jednu mistni zamecnickou firmu. Na vlozku je tam pry malo malo mista a boji se, ze by navarka praskla. Zkusi to vyplnit tekutym kovem a zavit vyrezat znovu. Tak snad to vidle prezije.
Jak jsem koukal na tu fotku, tak na V-coil spirálku tam je materiálu víc než dost. A závit stačilo opravit. Jestli tam chtěli rvát plnostěnnou vložku, tak to by asi nedalo. Ale byla by to zbytečnost. No, možná znají jen ty plné vložky, ne spirálky. Ale ty už jsou taky fůru let známé a používané v různých verzích.
A myslis, ze ten tekuty kov ma dostatecnou pevnost to udrzet? Ja se ted dival na tu fotku, co daval jeden borec s vlozkou na BF a neprijde mi, ze bych tam mel nejak mene mista. Kdyztak pokud ten tekuty kov nebude drzet, dira tam porad bude a muzu jako dalsi "pokus" zkusit tu v-coil ci helicoil (je v tom vubec rozdil?) vlozku.
Hmmm, tekutých kovů je fůra druhů, těžko soudit, s tím nemám velkou zkušenost. Tak snad vědí o čem a použijí dobrý. Vím, že zámečníci ve firmě taky něčím vylepovali lundry v elektronu (větší vyvářeli). Ale to bylo spíš jen tmelení, aby byla hladká plocha a nesáknul olej. Jestli se to dobře spojí s materiálem v takhle namáhaném místě fakt netuším. Ale používá se to, tak snad jo. Já bych šel teda cestou V-coil a lepil bych až teprve, když by tam vyloženě chyběl materiál a závitník šel jen po povrchu nebo úplně mimo.
Helicoil a V-coil je v podstatě totéž, jen od jiné firmy. Vyskytují se i další názvy od dalších firem. V-coil býval oproti Helicoilu znatelně levnější. Ale to u dvou pružinek není potřeba řešit.
Můžeš si koupit jednu sadu, myslím že to je M6.
https://www.kovonastroje.cz/Naradi-pro-opravu...
je tam všechno. Před pouzitím na vidli si to raději zkus nanečisto. Měli jsme s tím dobré zkušenosti. Postup máš např. zde:
https://www.boellhoff.com/cz-cs/vyrobky-a...
Za tři stovky a uděláš si to sám. To je naprosto skvělé. :)
Takhle si postupně vybavuju dílnu. Vždycky se pochválím, že to mám v podstatě zadarmo (servisák skučí hlady) a hodí se to i někdy příště nebo i na něco jiného než na kolo.
Ǔplně mám chuť si ten závit také strhnout. :D
Vem nějaký šroub do hlíny nakrev (třeba na představci). Vytáhneš závity ven a můžeš si jít hrát. Jde to s tím fakt fajnově. A drží pak líp než původní.
Nejdřív musím znovu postavit Favorita. Teď je z něj hromada šrotu v bedýnce a rám u lakýrníka.
Nějaká forma opakovaného sebetrýznění ? ;-)
Ne jen ten spray je po dvou letech ošoupaný dole a proléza bílý plnič. Také už je to totálně matné a kolem kol tmavé. Buď jsem to měl přestříkat sám a za dva roky znovu, nebo to nechat udělat pořádným lakem a vypálit. Když jsem našel lakýru, který dělá i teď, tak jsem mu to dovezl. Otryská to a nanese práškovou barvu. Bude zase jako nový.
Servisaci z meho pozadavku teda moc nadseni nebyli ;). Jinak ja jsem jim tu vidlu nechal na dilne a zitra se mam ozvat, tak uvidim. Pokud by ten tekuty kov nedrzel, tak zkusim teda tu vlozku.
Kup rovnou ten servisní kit a na tekutý kov se vykašli. Nebude to pořádně držet a přitom je to poměrně důležitý spoj :)
Zas opatrně. Vůbec netuším, jak je na tom kolega s dílnou, nechci ho ani trošku podceňovat - ale krapet zručnosti a nějaké základní zkušenosti to přeříznutí závitu pro vložku vyžaduje.
Mam rucni vrtacku, uvazuju ale jak bych vidlici behem vrtani upnul. Mam jen obyc sverak, ne prizmaticke celisti, kde bych mohl upnout kulatinu.
A jak velkou diru do toho budu muset vrtat tim vrtakem, co je k sade? Nebude uz to moc, aby pak nepraskla navarka?
Jestli ta díra bude zalitá nějakým tekutým kovem, tak zapomeň na nějaké vrtání v ruce. To pak chce dobře upnout do stojanovky, pořádně vyrovnat a pak teprv vrtat. Jak to tam pošleš nějak šikmo, může ti švindlovat třmen vůči kotouči. Nehledě na to, že v ruce tu díru roztaháš. Původní závit by se jen protáhnul (když by bylo potřeba) a opatrně by se říznul "závit" pro vložku.
Jestli nejsou ti zámečníci vyložení matlalové, tak to udělají dobře. Uvidíš, jak to bude držet po pár jízdách. Furt to bude jistější, než nějaké čarování s delším šroubem bez podložek.
Ano, mam strojni skolu, dokonce technologicky obor, takze si dokazu predstavit jak by takovy postup mel spravne vypadat. No a vzhledem k tomu, ze vim, ze na to nemam dostatecne vybaveni dilny, nekoupil jsem si ten opravny kit a dal jsem to zamecnikum. Oni se rozhodli pro vyplneni kovem. Pokud to nebude fungovat, ukazu jim ten vcoil (mozna, ze o takto tenkych vlozkach nevi,kdyz vlozky ihned zavrhli) a poprosim je, aby to tam zkusili navrtat.
Tak držím palce, dej vědět jak to pokračuje.
Pokud vývoj nějak výrazně nepokročil, pak se jako "tekutý kov" označovala už od 80. let (americký Belzona metall)dvojsložková epoxydová pryskyřice, plněná jemnými kovovými pilinami. Namáhanému závitu v tomto materiálu bych tedy důvěru nedal. Ale třeba jde už o něco jiného.
Tak jsem dnes volal do firmy. Asi ctou zdejsi diskuzi, ale tekuty kov taky nakonec zavrhli. Prej to nakonec dali nekomu, kdo dela veterany a zna nejake specialni tenke vlozky, co tam vejdou (to bude asi ten vcoil, helicoil). Akorat to bude az nekdy pristi tyden a par stovek si taky veme. No co uz… Jeste me nenapadlo. Nemyslite, ze kdyz uz se to takto k nekomu dostane, tak nebylo by lepsi, kdyby preventivne prevrtal a vyvlozkoval i ten druhej zavit postmountu? Vlozky jsou tusim z oceli a jak uz zde nekdo psal, mely by vydrzet vic nez ten puvodni zavit z hliniku