Ahoj,
mám Giant Trance s převodem 2x10, ve předu 38/24 T. Nedávno jsem v terénu urval přesmykač a tak jsem objednal identický stejný nový (Shimano Deore 2x10 se spodním tažením - lanko vede zespod od rámu). Měnil jsem i bovden, lanko jsem natáhl, přesmyk seřídil, chodil bez problému. Vodítko jsem natáhl tak, aby bylo cca 3 mm nad vnějším převodníkem (38T). Jenže když podřadím na menší převodník a menší kolečka kazety (tak spodních 6 - nevím přesně), přesmykač mi nadvzedává řetež a "chrčí" to. Je to normální? Dolů už to moc dát nemůžu, drhnul bych pro změnu o vnější převodník. Nemůže to mít vliv i na chod přehazovačky? A ještě bych se chtěl zeptat, když jsem měnil lanko, byl jsem u SHIMANO páček vždy zvyklý, že stačilo odšroubouvat takovej ten šroubek a otvorem se lanko provlíklo. Jenže v tomto případě (mám páčku s ukazatelem 3 stupňů), mě tam ta poloha, kdy by šlo lanko vyvléct nejde zařadit(resp. byla by to ta třetí, kterou nemůžu zařadit). Musel jsem tak oddělat celou krytku.
3 mm nad zuby velkého talíře mi přijde moc. Dává se to níž. Na novým přesmyku bývá nalepená měrka pro nastavení, viz. obrázek. Je to tak 1+ mm nad zubama.
Zkus to dát níž.
Ok děkuji, ale myslím, že to bude pořád ten řetez nedzvedávat, ty 2 mm to nespasí. je to tedy normální?
Normální to určitě není. Já mám na nejmenším pastorku (11 zubů) a nejmenším talíři (22 zubů) ještě aspoň centimer vůli (viz. obrázek).
A to jsem sháněla ten nejkratší přesmykač, aby se mi vešel do rámu, mám silniční rám, kde by střed měl být níž, jak u horskýho kola...
To nemáš ten zničený přesmykač, abys to mohl nějak okomericky porovnat? Přece kdyby byl stejnej, tak tam musí i stejně pasovat.
Nafoť a dej sem fotku.
https://www.cyklonemcik.cz/zbozi/kolo-giant... Jinak mám toto kolo. Na fotce lze vidět, že řetez je na nejvyšší kazetě a menším převodníku a nad šaltrem teda rezervu moc nemá. Kdyby byl na spodní kazetě, myslím, že by o nějak taky pěkně drhl.
Jsem ještě zvětšila tu fotku s měrkou. Mají tam uvedeno 3 mm jako maximum?
Takže by to mělo být míň jak 3mm, ale zas klidně víc, jak těch 1+, jak jsem si myslela.
Jestli to drhne jak píšeš, tak je špatně něco jiného.
Já se vyjádřím k druhé části Tvé otázky: podle mě tam máš řazení, které se používá pro dva i pro tři převodníky. Protože máš převodníky dva, tak řazení je i na dva nastavené. Zespodu řazení je malá páčka, když ji přepneš do druhé polohy, tak pak řazení funguje pro tři převodníky. Takže na to provlečení nového lanka příště přepni na trojpřevodník, v poloze pro malý převodník provlíkni lanko a zase zpátky páčkou nastav přehazování pro dvoupřevodník.
No a pokud se týká toho drhnutí řetězu: nový přemykač dávám dva mm nad velký převodník. Jestli to nebude chodit (a já myslím, že ne, protože ten rozdíl jednoho mm to v tomhle případě nespasí), tak ti můžu z vlastní zkušenosti říct, že dva naprosto totožné přesmykače, které jsem koupil najednou v jeden den v jednom cyklouši, prostě totožné nebyly. A pokud vzpomínám, s něčím podobným - pokud jde o řazení - se potýkal i Milda.
Máš nejspíš přesmyk na jiný úhel sedlové trubky. Dělají se různé.
A pak malá/malá se nejezdí. Zbytečně to opotřebovává pastorky a kazetu.
Jardo - píše, že koupil IDENTICKÝ přesmykač.
Ono sice podle čísla může být identický, ale ve skutečnosti není. Zezadu na vodítku bývá vyražený úhel, pro který je určený. Dost lidí tohle neví.
Ale mohu se samozřejmě i mýlit.
Ten úhel trubky (jedná se o úhel mezi sedlovou trubkou a řetězovou vzpěrou?) je na to, aby se ti ten přesmykač vešel do rámu a nenarazil na řetězovou vzpěru. Čím níž máš sřed, tím ostřejší ten úhel je. U těchto odpružených potvor mně napadá, jesli by to neměl zatížit, to se může chovat jinak nezatížené a jinak zatížené...
I když mám na obou fullech 22/11, tak se při nezatíženém kole řetěz sotva dotkne vodítka. Při zatížení kola se řetěz vzdálí.
Takže i na nezatíženém maximálně na lehký dotek. OK.
Ale to je jen při "prověšeném" řetězu bez zátěže nebo na hupech se dotkne. Při záběru jde v setinkách nad. Zachrastit to může, taky je nesmysl tenhle převod běžně používat. Ale už při 22/13 je ticho.
Tak jsem oba přesmyky ještě jednou porovnal, měly by být identické, úhel je stejný, jen se liší označení (starý FD M616, nový FD M6025) . Ještě jsem si všiml,že na tom vodítku v místě, kde ten řetez drhne a je nadzvedáván, je taková gumová vrstva, tak jsem si říkal jestli tam není právě z toho důvodu.
Omlouvám se za kvalitu fotek, můj foťák an mobilu neostří nejlíp. Ten úhel je u obou 66-69 st.
To rozštěpené lanko je zdůvodu, že jsem s tím teď dost čachroval, vyměním :/
Máš ten přesmykač hodně vysoko, dolů s ním až k placce. Viz fotky od Bary2
Edit - vyfoť to s řetězem na velké placce, takhle to zkresluje. Přijde mi to jako divný úhel vůči převodníku, ale může to být perspektiva.
Dal jsem to dolů. Na té fotce je řetěz na nejmenším pastorku kazety.
Teď už to vypadá lepší z hlediska výšky nastavení, ale zjevně je to ramínko krátký.
Je to zvláštní, ale tenhle smyk tam byl asi už od sériovky. Musel drhnout i předtím, jen jak tyto převody moc nejezdím a vše v poho chodilo, tak jsem to asi neregistroval. Teď mi k tomu všemu začla blbnout přehazka (špatně padají rychlosti dolů - snad bordel v bovdenech), tak jsem začal pátrat a všiml jsem i tohohle "nesmyslu"...
Je to možný, že to tak bylo. Jednak ty kombinace neřadíš a druhak, když na tom sedíš a různě to poskakuje, tak je to trochu níž a ani si toho nemusíš všimnout, že se to občas dotkne. Ale když už to víš, můžeš s tím něco udělat, mně by to asi vadilo :-)
U přehazky můžou být otřepy na lanku v řazení, čurbes v bovdenu, nebo zatuhlé čepy v přehazce (pružina to nepřetáhne), občas ji lehounce promáznout, totéž přesmyk.
Hm, jenže to řadilo dobře a pak z ničeho nic to začlo blbnout, tak jsem usoudil a doufám, že je to jen ten bordel v bovdenech. Rozštěpné konce by tam byly od počátku. Taky mě napadlo, jestli jsem nezkřivil patku, od oka mi nepřipadá, ale kdo ví. Když lanko hodně povolím, tak to dolů jde docela v pohodě, ale nahoru mám pak problém z nejtěžšího na jedno kolečko nahoru. Navíc přehazka, když mám vepředu malou a na kazetě cca střed divné zvuky, takové drkotání až se bojím, jestli řetez nepřeskočí, ale nestřílí to. Řetez jsem měnil cca měsíc zpět.
Přesmyk nevím no, ještě zkusím napsal do obchodu, kde jsem to koupil (přesmykač), oni by mohli něco vědět. Kdyžtak jej vyměním.
Směrem dolů to tahá pružina, nahoru (na velké pastorky) lanko. Takže, když povolíš moc lanko, blbě to řadí nahoru. Když to blbě jde dolů, buď je moc napnuté lanko, nebo slabá pružina (to snad ani moc nenastává), nebo odpor ve vedení. Vyčistit (případně vyměnit) lanka a bowdeny neuškodí, pak naladit optimální tah. Teprve když toto nepomůže, tak novou přehazku, ale to až jako poslední možnost, za to se platí.
Moc napnuté lanko - Jak jsem psal, když jej povolím, tak se tomu pak z nejspodnějšího pastorku moc nechce nahoru.
Pružina - Taky tady opravdu nevím, snad ne, to by bylo na novou přehazku :/
Odpor ve vedení: Tím myslíš ty rozstřepené konce bovdenů a bordel v bovdenech? V to doufám. Lanko jsem cca 3 týdny zpět měnil, jelikož se při řazení utrhlo, ale bovden ne.
Ještě by to mohla být ta patka, nebo špatná délka řetezu by to dělat nemohla?
Díky moc všem za pomoc.
Otřepama jsem myslel ty nahoře na řidítkách v řazení od ohybu u bobulky.
Patku musíš prohlížet z více směrů, vodítko musí jít rovnoběžně s pastorky. Přehazka se může odklonit nebo přiklonit ke kolu, nebo vykroutit do vrtule. Obvykle to jde srovnat i rukou "na oko".
Díval jsem se, že je na to spešl nářadí (na rovnání patek), to nemám na oko mohu zkusit, pokud nepomůže výměna bovdenu.
Nářadí je určitě lepší, tu odchylku líp ukáže. Na oko to chce trošku zkušenost a dobře si uvědomovat, co s čím má jak běžet. Nekroutit s tím jen tak nablint. Aby pak z patky nebyla úplná vrtule, navíc rozměklá.
Patku jsem v terénu rovnal už mockrát po nějakém pádu. Nevím jak je na přesnost citlivé Shimano, devítikvaltový Sram si nechá líbit leccos, na něj nedám v tomhle směru dopustit.
Tak, odpor je někde ve vedení...
Snad jo, zkusím vyměnit bovden (ikdyž to vedení vnitřkem je pro mě vždy očistec :)) i lanko a snad se to zpraví. Čím ty bovdeny mažete, mohu-li se zeptat. Já tam vždy stříkal WD40 a teď se tak trochu kaju, jestli to není blbost na lepení bordelu.
Podle nějakého návodu jsem na to kápla olej, když jsem to tam navlíkala, od té doby s tím nic nedělám na žádným kole. Ale já nejezdím v bordelu.
To se ale asi může lišit, kdybych měla nějaký teflony, tak to se snad ani nemaže, to bych si nejdřív pro příslušný typ lanka a bowdenu zjisila...
Mažu až bovdeny před smrtí na dojetí. Slušné bovdeny s dobrým lankem není potřeba mazat. Lanko doporučuju broušené. Sice o facku dražší, ale jde snáz, hladce a nehobluje bovden, takže se ta cena srovná.
Čím prosím máznout tu pružinu?
Podle mýho tenhle smyk - podle fotek - už víc dolů dát nepůjde. Bude to chtít jiný typ přesmykače.
Zase tyhle pružný kola můžou dost hodně změnit úhel a těžko si vybrat, jestli delší ramínko a riskovat, že při nějakém velkém hupu to narazí do rámu, nebo kratší a při běžně neježděnejch kombinacích to někdy trochu zvedne řetěz. Nevím, já na takovejch kolech nejezdím a sama su zvědavá, s čím tu odborníci přijdou a jestli něco vhodného nabídnou.
Tak jsem byl mrknout na svoje kolo. Přesmykač musí nahoře vylézt až nad placku 44z a přesto v pohodě pobírá dolní placku 22z. Čili daleko větší rozsah, než u kolegy. Na fotkách je u obojího vzadu zařazený nejmenší pastorek 11z.
A to se mi to u kašpárka 22z dotýká jen proto, že musím mít přesmykač nesmyslně vysoko kvůli opravovanému/svářenému rámu právě v místě původního uchycení přesmyku.
Jo a s rámem se při prohupu i delší vodítko nepotká ani náhodou. Zas takový výkyv tam není.
Podle mne asi špatná volba přesmyku.
Ale on má převodníky 38-24, na to jsou jiný přesmykače s krákým ramínkem. Namátkou si vybavuju nějaké Alivio.
Tohle je dokonce jen na 36 zubů:
https://www.open-sport.cz/presmykac-shimano...
Když am vrazíněco dlouhého, ak to fakt může narážet do rámu...
Jak by to mohlo narážet do rámu, když nenaráží ani dlouhé pro 22z ?
Ta fuka je hodně veliká a výkyv zadní stavby hned u středu je dost maličký. Tam se nemá co potkat.
Prostě ty MTB přesmykače pro dvojtác vypadají jinak.
https://www.cyklodiskont.cz/mtb-presmykace-1620...
Však ano, protože nepotřebují takový rozsah, stačí jim menší ramínko (tak jako třeba i kratší vodítko na přehazce). Ale není to proto, že by se to nevešlo k rámu, prostě jen aby tam neplandalo zbytečné železo, které není z principu potřeba. Na to kolo by pravděpodobně šla naroubovat i trojplacka, pak by se tam dal přesmykač s delším vodítkem.
Já nevidím důvod řazení "malý-malý" či "velký-velký"- k čemu potom vpředu dvojtác + přesmyk, když se používají "překrývající se" převody? Použil bych velký + prvních šest nejmenších pastorků a malý + posledních šest pastorků, bylo by po problému....
Důvod možná nevidíš, ale více lidí mě tady už poučilo, že to tak má byt. Takže by měl existovat přesmykač, který to umožní. To kolo nevypadá jak nějaká třicetiletá plečka,na kterou už se nedělají díly a nezdá se, že by se jednalo o nějaký atypický požadavek. Asi existuje "kompletní sada", na kterou to může přestrojit, uvidíme, jestli někdo s něčím přijde.
Normálně se to tak samozřejmě nepoužívá, ale jsou situace, kdy se ti to hodí.
S velkou plackou španěla šponovat je blbost, tam má člověk vždycky dost času na vhodnější přešaltrování. Ale s kašpárkem se občas v hustějším terénu najdou situace, že k němu tu jedenáctku dáš. Představ si, že vycukneš nějakou delší stojku na 22/36, pak je krátké klesání, kde se potřebuješ rozjet a vzápětí jdeš do nějakého složitějšího výcuku, kde zas budeš potřebovat kašpárka. Tak si holt vypomůžeš tou kombinací 22/13 nebo i 22/11. Nic proti ničemu. Než bys hodil střední placku, ztrácíš metry, pak pod stojkou bys zase shazoval.
Na druhou stranu je fajn jemnější odstupňování převodů a i když se překrývají, nejsou jednak úplně totožné a pak většinu toho v terénu jedu na prostřední s celou kazetou, rovinky s velkou plackou a kašpárek je vyprošťovák, který to ale umí nouzově i rozjet.
Na nějaké pelášení po lesních pěšinkách je to asi fakt nadbytečnost, ale u opravdu všestraného off-roadu je to pro mne nepostradatelné.
Tomu bych jakžtakž rozuměl- ale když to tak nafachčí(tak jako jemu),jinak je vše OK a nechci/nemůžu dávat přesmyk s delším raménkem, tak
tomu budu muset podřídit řazení(a smířit se s tím, že to ramínko prostě nepobere už napohled)... :-((
Velká velká musí jít zařadit prostě proto, aby se nic neurvalo když to tam nacpeš omylem třeba potmě.
Podle té třetí fotky to je moc. Ta guma je na to, aby to při náhodném doteku na hrbu nezvonilo, ale určitě ne, aby to fungovalo jako smyk. To chce jinej přesmykač. Vyčkej na xTondu, už se tu objevil a má katalogy v malíku.
Já mám to kolo z druhé ruky, takže nemůžu přesně vědet, ale podle setlistu je tam už od sériového osazení od výrobce.
Mně teda taky přijde, že to máš dost vysoko. Dej to níž, jestli to teda někde nenarazí.
Může to dělat perspektiva na fotce, ale je divné, že dole to je blíž k zubům, jak nahoře. Moje přesmykače jsou nahoře nejblíž k převodníku, pak se to ramínko od zubů vzdaluje...
M6025 je špatně, nejen že to není identický model, to je model s jinými parametry pro jinou kombinaci převodníků. M6025 je pro rozdíl velikosti převodníků jen 10z, tedy 34-24 nebo 38-28, nikoliv pro 38-24. Má tedy nižší klec a proto ti to drhne. Kup to stejné co si tam měl, FD-M616-D, jestli dobře koukám, že to máš na direct mount.
Jestli sem něco nepřehlédl měl by tam jít i FD-M618-D.
Moc děkuji za ochotu a pomoc. Můžu se zeptat, kde jsi zjistil na jaký menší převodník (kolik zubů) je přesmykač určen. KdYž jsem jej kupoval, byl tam údaj (interval) pouze o zubech většího převodníku, o menším převodníku nic.
Ve specifikaci zde
https://productinfo.shimano.com/#/spec
Je to tam interaktivně anebo ke stažení jako PDF, u přesmykačů se krom povoleného počtu zubů velkého převodníku uvádí i celková kapacita, tedy povolený max rozdíl mezi největším a nejmenším převodníkem. U horských přesmyků pro dvouplacky to u Shimana je 10 nebo 14. Ty si použil ten s kapacitou 10 ale rozdíl mezi převodníky máš 14.