Zdravím, jednou jsem si byl kupovat v jednom, dle mého názoru, kvalitním servisu (soukromník) novou, klasickou plnou osu na věrného Favorita a trochu jsem si při tom postěžoval, že se tyhle osy jak vpředu tak vzadu furt ohýbají a to si dávám bacha na díry apod.
Už jsem přemýšlel i o koupi nějakých vysokopevnostních šroubů, ze kterých bych si tu osu uříznutím hlavy šroubu udělal, ale nemám zdání o výsledku.
Pan servisák mi ale směle odvětil, že tyhle osy nejsou nijak kalené, naopak materiál je nic moc a jsou dosti měkké a že je běžně na kolech při servisu rovnají. Stačí prý kladivo a trocha opatrnosti a zručnosti.
Osobně mi nikdy pevná osa nepraskla, sám jsem si do starých favoriťáckých os zkusil několikrát praštit a musím se s tím tvrzením vcelku ztotožnit,je to opravdu měkká ocel, ohne se hned ale nepraská.
Samozřejmě všeho s mírou, kdybych se jo snažil, tak jí po pár ohnutí tam a zpátky asi zlomím, ale na takové menší korekce, asi proč ne...
Vaše názory a zkušenosti ? Díky.
Sportu zdar a cyklistice zvlášť
Moje zkušenost je, že jestli ti nejde o zachování originál veterána, je lepší vyměnit ten starý měkký střed za něco kvalitnějšího. Můj favouš má natočeno něco přes 13000 km, zadní střed má jakýsi noname low-end (možná Shimano) rozměrově shodný s tím původním, a osu jsem na něm nikdy neohnul. Kontext: vážím 70 kilo a náklad max. 20, nesnažím se rvát kopce vší silou a dírám v silnici se pokud možno vyhýbám (hlavně kvůli ráfkům).
Dík, tato informace ( že lze osu srovnat)
je pro mne nová.
Ad samovýroba: dají se udělat z materiálu tak čsn 15 130 (25CrMo4)
ale:
1-závit withwort a u orginálu válcovaný
2-tepelné zpracování (kalení, popuštění)
3-mně praskla (překalená)
Kdysi jsme měl osu dělanou z Cr-mo, skončil jsem stejně u rychloupínáků, které vydrželi mnohem víc.
Jen pozor, rychloupínák má jiné konusy (závit)
Není zač, jak říkám, zdělil mi to jeden cykloservisák soukromník (dříve snad i závodil a obchody mu jdou), že u nich je to běžná praxe a evidentně si nikdo nestěžoval.
Určitě ale záleží na ose, tohle jde bezpečně praktikovat jen u těch opravdu obyčejných plných os, které nejsou kalené. Upřímně jsem se ale zatím s žádnou kalenou obyčejnou plnou osou nesetkal.
Tak mě zajímá, jak to vidí ostatní.
Na starších kolech s přehazovačkou se ta strana u vícekolečka ohýbala často. Čím větší počet pastorků, tím "snadněji". Také jsem je rovnal, pokud to nebylo moc. S přechodem na kazety a rychloupínáky, je pokoj.
Vyložení os je menší a pokud náhodou prdne, rychloupínák to podrží.
Loni jsem opravoval kolo švagrové a taky byla křivá zadní osa- koupil jsem v prodejně/servise novou jako celý komplet(tvrdší- černou i s osazením(konusy, matky...)Od té doby drží rovná...
Prasklá osa zase není tak hrozná.
Když jsem jezdil pořádně, tak se mi to stalo dvakrát na Favoritu.
Poprvé, to jsem měl nájezd kolem 10 tisíc km. V pohodě jsem dojel domů, kde jsem osu vyměnil. Kopce pěšky, po rovině lehce šlapal a dojelo to až domů.
Podruhé, to jsem měl nájezd kolem 15 tisíc km. To jsem už s sebou vozil osy (přední a zadní) jako náhradní díl. K baráku jsem to měl pár kiláků, tak jsem dojel zase po té prasklé ose, vyměnil jsem ji až doma.
Teď je ten Favorit jako retro uloženka. Na tachometru má blízko k 25 tisíc km, užívá si důchodu tak jak já. Občas se něm projedu, je to ale takový duševní masochismus, konfrontace jak šlapu pěšky tam kde jsem dřív v pohodě vyjížděl. Tak ho asi přece jenom časem prodám, najde-li se zájemce. Není to žádná F1 ani žádná F12. Obyčejná F8, mnoho součástek už nepůvodních, tak snad někomu do obchodu anebo do hospody. Darovat do Afriky to retro kolo nebudu.
Do Afriky kola s ocelovým rámem a s torpédem, blbovzdorná.
Raději motyku s ilustrovaným návodem k použití, případně jednoduchým textem v jejich rodné svahilštině pro šamana jestli teda umí číst.
Favority neberou, teda vezmou je od Tebe, a prodají na aukru aby zaplatili kontajner do afriky.
By mne teda zajímalo, jak dlouho takovému negramotnému černochovi bude sebeblbuvzdornější kolo byť s torpédem jezdit?
Přece ho vyřadí první defekt. Nebude to umět zalepit. Použít soupravu k lepení kol je náročnější než kopání motykou. Vyžaduje chápat text, tam nestačí obrázky.
A tak první defekt znamená, že chvíli bude jezdit po ráfku než úplně rozseká plášť a duši, nepojede mu to vůbec, protože rozsekaný plášť mu bude drhnout o rám. Tak to nechá v přírodě a dál jde pěšky. Chvíli bude hyzdit přírodu než zavane kolo písek. Normálně kolo mohlo skončit v hutích a přinést dál užitek. Tak se dělá ekologicky po Africe bordel.
Já mám také obyčejný typ, poslední ročník "made in Czechoslovakia" 1992. Krásný taková tmavomodro-fialová barva. Sundal jsem ho z půdy po mamce,která s ním brázdila Orlické hory. Teď jezdí kolo po plzeňském kraji. Rozebral jsem ho do posledního šroubku, vyčistil, namazal, dal jsem si s ním práci a vlastně mě naučil opravovat kolo (alespoň ta starší). Většina součástek je původní, nebo jsem si je sehnal... No a teď parádně jezdí. Jen mě zlobí ty osy, tak se tady ptám na to rovnání.