Předesílám: bydlím v aglomeraci několika vsí, které spolu tvoří "město". Ale k věci: v poslední době pozoruji, že na chodnících spojujících jednotlivé vísky se po většinu dne nevyskytují chodci. Magistrát čas od času některý chodník přemění na chodníko-cyklostezku.
Nedávno jsem vyrazil z rodné vísky do velkoměsta.
A opět : z Motola do Košíř jsem objížděl jednoho ležícího (opojeného) dřívechodce. Jinak byl chodník prázdný, použitelný jako cyklostezka. Dopravní policisté moje počínání přehlíželi.
Dopouštěl jsem se přestupku nebo ne?
Pokud neni chodnik oznacen jako stezka pro cyklisty, pripadne stezka pro chodce a cyklisty, nemas tam podle zakona co delat, pokud mas nohy na pedalech. Pokud jdes a kolo vedes, tak jsi normalni chodec a na chodnik muzes.
sem ale linej hledat ten paragraf, ale uz se to tu resilo cca pred mesicem a pul
Ted jeste jak se pozna chodnik - znackama to oznaceny neni,abych se priznal tak chodniky rozeznavam jen podle toho ze jsou z takovych tech charakteristickych dlazdic.To ale asi oficialni rozlisovaci znak nebude :-)
eh tak tohle me trochu pobavilo
chodnik se snad pozna snadno. Je po strane vozovky oddeleny obrubnikem. Dale muzes potkat vec, ktere se rika pesi zona, pripadne obytna zona (je v nich trochu rozdil, na jednu auta nesmi, do druhe smi ale jen 30km/h), ta je oznacena znackou. Pripadne muzes potkat silnici, kam je zakazan vjezd motorovych vozidel
ale mozna ze v zakone je to presne popsano
Po strane vozovky oddeleny obrubnikem,no to neni o moc lepsi jak ty moje dlazdice :-).Nekdy je oddelen i pasem travy se stromama.Nekdy (zvlast mezi vesnicema jak o tom pise HAF) je od vozovky oddelen i kusem pole,zahradkarskou kolonii a dalsima podobnejma predmety - pokud je to teda jeste chodnik.
No to neni tak uplne jasna vec.
Treba v Krci u nove vybudovaneho prechodu pro chodce je nasledujici situace. Vyjizdim z lesa, znacka "konec stezky pro cyklisty a chodce" + informacni znacka, ze stezka na chodov vede doprava. Na chodniku je z 90% smyty obrazek kola a dal nasleduje novy prechod pro kola. Tu sekci mezi lesem a prechodem mam povazovat za co? Za chodnik s obrazkem kola? :))
Taky bezne byva stezka pro cyklisty a chodce ukoncena 5 metru od konce silnice (treba v Modranech dole pri sjezdu od Libuse). Asi mam seskocit z kola nebo vletet na hlavni...
No a o znaceni u Vltavske ani nemluvim. Vubec nemam tuseni jestli stezka pokracuje na most nebo pod most, asi na oboje. Znaceni v Argentinske je podobne. Smerem na Vltavskou znacka je, ale od Vltavske zadna takova znacka neni, takze asi nejaky hybridochodnikostezka :)
žlutý značky jsou úplně k ničemu - je to orientační značení stejné hodnoty jako šipka, že za rohem je cykloservis :).
Přesně tak, chodník s obrázekem kola.
Standardní úprava na problematických místech je cyklostezku ukončit a pokračovat až za problémovým úsekem. Meritu věci plyne, že by to mělo být naopak (úpava kritických míst, tam kde nejsou problémy si cyklista poradí sám). Nicméně úředníci z magistrátu kteří to mají na starosti připomínají "Muže na radnici" nebo jak se ten normalizační seriál o výstavbě sidliště jmenoval (nejsem pamětníkem...) a to zejména stylem přemýšlení a stylem práce ;)
nesymetrické značení je na mnoha místech. Stezka pokračuje pod i na most. Na tomto místě je kuriózní ukončení cyklostezky u Negrelliho viaduktu - z koedukované stezky se stává chodník - akorátže široko daleko nemá cyklista kam odbočit, mělo by to být značeno jako slepá ulice :)
a to je někde napsáno, že když tam není značka, tak je to chodník? Pro chodník taky existuje značka. Takže pokud by to měl být chodník, tak tam ta značka bude, ne? Např. minimálně v některých částech Německa je to zcela běžné.
Pokud tam není žádná značka, znamená to, že není přesně specifikováno, o jaký druh komunikace jde a tudíž se tam na kole podle mě může (jelikož to není žádnou značkou zakázáno).
Takže autem byste na ten Váš "chodník" taky vjel? Zkuste se na to koukat tak, že tam, kde by nemělo jet auto, je chodník. Z pohledu zákona je kolo velmi podobné autu, výhodou jsou stezky pro (chodce a) cyklisty a zákazy vjezdu motorových vozidel.
Samozřejmě, že bych autem vjel na chodník, například pokud chci vjet do garáže, tak to ani jinak nejde. Vjíždět vozidlem na chodník bez výjimky jistě zakázaný není (někde je dokonce výslovně na chodníku povoleno parkování - existují na to i značky "parkování na chodníku").
Problém v tomto případě je ten, že pokud tam není příslušná značka, tak to prostě z hlediska pravidel silničního provozu chodník není (stejně jako není dálnicí čtyřproudovka s dělícím pruhem a svodidly, pokud tam není značka "dálnice"). Pokud se mýlím, tak mě prosím opravte, ale s uvedením příslušného paragrafu definujícího chodník bez ohledu na značení.
Rozhodně nepropaguju jízdu na kole po chodníku, je potřeba se řídit zdravým rozumem (tam, kde po "chodníku" nikdo nejde a jízdou nikoho neohrožuju ale zdravý rozum říká, že mám jet radši tam než působit překážku v provozu rychleji jedoucím automobilům. Jezdit nějak nebezpečně po chodníku plném chodců by mě, pokud je jiná rozumná možnost, nenapadlo (i když je to třeba nějakou značkou výslovně povoleno - např. v Německu jsem viděl na chodnících často značky "stezka pro chodce" s dodatkem "mimo cyklisty").
V Praze je hodne dvou, tri i ctyrproudych silnic vedoucich do kopcu k okrajovym sidlistim. Nebudu je tady vsechny vyjmenovavat. Tyto cesty maji velmi malo pouzivane chodniky, ktere pri slapani do kopce pravidelne pouzivam. Je to pro me jako cyklistu bezpecnejsi a taky zhluboka nevdechuji zplodiny primo od zadku aut. Samozrejme by nebyl problem tyto chodniky oznacit jako cyklostezky, ale to by musela byt na magistratu vule. Mesti policajti se na techto mistech nevyskytuji a tak jsem nikdy nemel problem. Mozna az me nejaky policajt sejme za jizdu na chodniku, tak si poridim sablonu a spray a chodniky, kde pravidelne jezdim oznacim jako stezky. Bude to lepe investovana energie, nez prudit na odboru magistratu :-/
Jako cyklostezku neoznačovat! Tím by měli v tom místě všichni cyklisté zákaz jízdy po silnici. Nebo opravdu chceš zakázat jízdu na kole všude, kde se tobě po silnici nechce jezdit? Jistě se najde na odboru dopravy pár lidí, kteří by ti tam ty tvé cedulky rádi dali.
Zatím se bohužel na chodníku nepoužívá žádná tabulka typu "jízda na kole povolena" (s jakousi automatickou předností chodců). Ale na (polo)prázdném chodníku se běžně na kole mimo centrum Prahy jezdí a nikomu to myslím nevadí. Něco jiného jsou chodníky plné chodců ve špičce v centru. Tam se občas magoři na kole vyskytnou a rozrážejíce chodce dokazují výhody jízdního kola. Ale o tom se tu snad nebavíme.
Používání chodníku k jízdě na kole není dovoleno, přestože je to mnohdy více než logické.
Stalo se mi na Smíchově : vjel jsem cca 2 metry na chodník, abych unikl zběsilým řidičům, kteří si to kolem mě frčeli devadesátkou, telefonovali, cpali se bagetou... Okamžitě u mě byli dva městští a dostal jsem pokutu (ten hodnější navrhl stovku, ten zlejší tisíc - prej když mám drahý kolo, tak můžu vysolit víc!!!). Na argument, že jsem si chtěl zachránit život před superrychlými vozy nebrali ohled. 5 metrů za námi vesele kradla partička indiánů z Karlína a hned vedle si 10 houmlesů připravovalo na chodníku svoji večerní dávku. Nic z toho je nezajímalo. Ale formálně měli pravdu - jel jsem kousek po chodníku.
Po Radlicke smerem nahoru jezdim taky po chodniku, ze stejnych duvoduj jako jsou vyse uvedene. A taky se snazim co nejmene prekazet provozu - cyklista jedouci do kopce rychlosti 15 km/h je na teto komunikaci z pohledu ridice auta v podstate stojici prekazkou. U skoly co tam je me jednoho pekneho rana capla policajtka - mestska. Vysvetlil jsem ji to a dohodli jsme se bez pokuty. Jsem zvedavy co udela az ji tam po prazdninach potkam znova, jezdim tam denne. Michal.
Divný. Strz pěší zónu u Anděla se jezdí na kole furt, policajti tam stojej taky furt a nic myslím nenamítaj. Možná nejsou městský. U Anděla je to zajímavý - je tam chodců plno, další plno jich tam čeká na tramvaj, tramvaje se mezi tim křížej všemi směry, ale nějak se tam s kolem opatrně projet dá, aniž bych to jako chodec považoval za újmu.
Hm, souhlas. Tamtudy jezdim taky, ale dodnes jsem si vlastne ani nevsiml, ze je to pesi zona :-) M.
Mě jednou chytli v Holešovičkách, směrem do centra, že jedu v pruhu pro autobusy a chtěli mi dát pokutu. Navrhnul jsem jim, že jim půjčím kolo a ať mi ukážou, jak pojedou v pruhu s auty (je tam povolených 70, jezdí se 90+). Chvilku trvali na formalitách, ale po chvíli uznali že je to pitomost.
Teda to je naprosto šílená představa jak policajti prakticky testují, zda dávají pokutu oprávněně nebo neoprávněně :o)))
Ale je fakt, že takovéhle praktické testy by jejich logickému myšlení mnohdy pomohli víc než biflování zákonů...