V sobotu i v neděli jsem byl na kole venku. Mám pocit, že pravidlo o tom, že vozidlo má blikat při předjíždění cyklisty asi lidi neznají. Snad se to časem zlepší. Přeci jen tam možná bude hrát roli ten psychologický moment, že když zablikám, tak aspoň trochu uhnu vlevo. A ten vzadu to uvidí a udělá totéž.
/Jenom mám pocit, že zákonodárci tak trochu zapomněli, že tohle pravidlo by mělo být nějak korigováno pro případ projíždění křižovatkou. JAko řidič auta, který chce dodržovat pravidla, věru nevím, kam mám blikat, když pojedu doprava a přitom budu předjíždět cyklistu. Tohle předjíždění pravidla sice povolují, ale podle ustanovení o blikání bych měl blikat na všechny stran! Paskvil. No vyřešit to lze tak, že cyklistu předjedu až za křižovatkou.
nemůžeš nikdy zaráz předjíždět cyklistu jedoucího rovně a zároveň odbočovat doprava. Když odbočuješ doprava, tak zpomalíš a zařadíš se za cyklistu. Pokud ale cyklista taky odbočuje doprava, tak to samozřejmě je jiná. V takovým případě bych prvně bliknul doleva jakože předjíždím a pak nechal blinkr doprava jakože odbočuju. Hlavní smysl blikání doleva je jednak že se tě nikdo v té chvíli nemá snažit předjíždět a druhak upozorníš za tebou jedoucí vozidlo na to, že tam je nějaká překážka, kterou objíždíš a kterou ono třeba přes tebe nevidí (a pokud je to třeba širší vozidlo nebo jede víc u kraje, tak uhne, přestože ty třeba s užším vozidlem jedoucím u středu silnice uhýbat ani nemusíš). Na takovýhle upozornění opravdu stačí jedno až dvě bliknuní, pak během odbočování můžeš blikat doprava až do konce odbočení, tak, jak to je v pravidlech. Nic paskvilózního na tomto pravidle nevidím, právě naopak, je to velmi užitečné.
Neřekl bych. Já s tím problém mít nebudu, jezdím tak, že u toho přemýšlím, s autem nemám potřebu závodit a i jako řidič auta přemýšlím, jako cyklista. Jen konstatuji, že snahu uzákonit něco pro naše (myslím cyklistů) bezpečí je třeba dotáhnout do konce. Vezmi si například, že jedeš rovně, auto za tebou také, v křižovatce tě začne předjíždět (což podle pravidel smí) a hodí blinkr doleva. Řidič za ním to zaregistruje jako odbočování a nacpe se o to víc doprava, aby jej zprava začal předjíždět! Kdepak, v křižovatkách tenhle zákon platit raději neměl, nadělá spíš zmatky. Je to jen můj soukromý názor a beztak je to jedno, lidi hned tak nepředěláme.
Nebylo by od věci, dát do pravidel také to, že min. odstup od cyklisty je 1 m, mimo obec 1,5m. A v rámci autoškoly zařadit jízdy na kole po městě, a´t si to každý zkusí.
A Pavle, především jsem svůj diskuzní příspěvek psal jako cyklista.
Ono to ale v těch nových pravidlech takto není. Při předjíždění kola, mopedu a snad ještě něčeho jiného před křižovatkou motorista nemusí dávat blinkr. Právě z těchto důvodů... Jinak samozřejmě nechápu, proč mne musí těsně před křižovatkou předjiždět, kvůli pár vteřinám se přece nepo... No, ale jsme v Česku, tady všichni pořád někam pospíchají...
A zážitky ze silnic 1.7. mám kupodivu pozitivní. Jeli jsme s kamarádem k večeru asi 5km po silnicích (Praha - Cholupice, Šeberov, Písnice...) a každý kdo nás předjížděl, tak to dělal hodně velkým obloukem a blikal... Jsem zvědavý, jak to řidičům vydrží dlouho ;-)
A vis ze jsme si vsimli, ze jsi nam na Brdech chybel :o)))
"Ono to ale v těch nových pravidlech takto není. Při předjíždění kola, mopedu a snad ještě něčeho jiného před křižovatkou motorista nemusí dávat blinkr" ... to, co píšeš, v pravidlech nevidím.
Nojo, máš pravdu... Nějak se mi tady popletly dvě věci dohromady. Předjíždění na křižovatce a dávání znamení o změně směru jízdy při předjíždění cyklisty... Takže beru zpět...
V tom případě se připojuji ke kritice a nechápu proč toto někdo ve vyhlášce nedořešil ;-)
Umis si prestavit v nasich zakonech neco vyresit ?
1.) Pokud vozidlo dava blinkr, ze odbocuje vpravo a ty mu tam vjedes a on pojede rovne, je to tvoje chyba, pokud bys mu mel davat prednost.
2.) Je sice hezke, ze mas pri vjizdeni na kruhac znacku "DEJ PREDNOST", ale na kruhaci ji nemas. Takze ty davas prednost zprava a on ti dava prednost na znacku.
3.) Hodlam to sepsat. Jeste nedavno jsem se tim zivil a tohle je fakt prisernost.
Jinak cetli jste dnes na netu tu tolerani statnich a buzeraci od mestaku ? Muzu potvrdit, ze jsem dnes videl tak 40% statnich pripoutanejch, mestaky ani jedny. Statni maji mozna jako Policie vyjimku, ale na ty kkk to neplati.
No, treba dokazu byt tyden bez volantu a budu jen slapat na kole, nez nekdo dostane rozum a rychle to cele predela.
na kruháči (což poznáš podle modré kulaté značky "kruháč") máš přednost, to tam snad je napsaný, v tom zákoně, ne?
Nemas. Plati pravidlo prave ruky. Pri vjezdu na kruhac musis dat prednost jen pokud je tam "dej prednost v jizde", coz je sice na vetsine kruhacu, ale ne uplne na vsech.
pokud vím, vozidlo jedoucí na kruhovým objezdu má vždy přednost před vozidlama na kruhový objezd vjíždějícíma. Neslyšel jsem nic o tom, že by se to mělo teď měnit (bylo by to nelogický, pak by hrozilo, že se na objezdu začnou hromadit vozidla).
Také si myslím, že na kruháči mají přednost po něm jedoucí vozidla...
No ja jsem nic takoveho v novych silnicnich pravidlech nenasla. Bavila jsem se tu i s par ridici a potvrzuji mi to (nicmene kdysi to pry platilo).
Prednost mas jedine diky tomu, ze na vjezdu do kruhace jsou znacky s prikazem "dej prednost".
Viz text z novapravidla.cz
Paragraf 22, odst. 5 upřesňuje také logický předpoklad, že na kruhovém objezdu, je-li označen příslušnými dopravními značkami, má přednost úplně každý.
Paragraf 22, odstavec 5
Řidič vjíždějící na kruhový objezd označený dopravními značkami „Kruhový objezd“ společně se značkou „Dej přednost v jízdě!“, nebo „Kruhový objezd“ společně se značkou „Stůj, dej přednost v jízdě!“, musí dát přednost v jízdě vozidlům a jezdcům na zvířatech jedoucím po kruhovém objezdu a organizovanému útvaru chodců a průvodci vedených a hnaných zvířat se zvířaty jdoucími po kruhovém objezdu.
Pokud to proste nekdo neoznaci, tak vznikne zacpa :)
To wewerka:
Přesně, já to teď také nikde nenašel, ale kdysi to tak opravdu bývalo. V současnosti platné vyhlášce je jen popsaná situace kdy je na objezdu značka "dej přednost v jízdě" nebo "stůj, dej přednost v jízdě"...
Ono těch nedodělků tam bude asi víc ;-)
Ono je mysím v současné době u nás povinnost označovat kruhové objezdy i značkou "dej přednost v jízdě" a to z toho důvodu, že někde v zahraničí jsou pravidla na kruhových objezdech nějaká jiná, tak se pro jistotu ještě zdůrazní, že máš dát přednost. Takže z hlediska našich předpisů jsou tam ty značky jakoby nadbytečné. Ale zároveň by se nemělo stát, že by byl nějaký objezd označený bez těch značek navíc.
>>wewerka: Tím , že má "na kruhovém objezdu přednost úplně každý" je myšleno to, že má přednost cyklista, jezdec na koni, auto, náklaďák, vojenská jednotka atd. JEDOUCÍ PO OBJEZDU. Ne, že má přednost každý, kdo na objezd najíždí.
Tak to Vas trosku zklamu. Nekde jsem cetl, ze pokud vjedu na kruhovy objezd, kde bude spolu se znackou "kruhak" i znacka "prednost\stop", tak mam na kruhaci prednost.
Ale v konecnem zneni co jsem cetl to nebylo. Je tam teda, ze pokud je tam "prednost\stop", tak musim dat prednost.
Docela zbytecne :-)
Dale jsem tu meli skoleni (ja tam nebyl) a tam kluky upozornovali, ze pokud pojede po silnic a nekdo mu tam vjede v jednosmerky v protismeru zprava, odnese to i ten co nepredpokladal, ze nekdo pojedu vprotismeru.
To sam, ze kdyz nekdo bude blikat na hlavni vpravo a pak projede krozivatku rovne, take to bude chyba toho, kdo tam vjel. To ze blika, neznamena, ze odbocuje.
Tak me napadlo, co s tema kruhakama.
Ja sice vetsinou (pokud tam nejede neco velkyho") tu stopku vidim, ale je namem na kruhaci prednost. Ja mu musim dat prednist zprava.
To same, kdyz blika, ze odbucuje, ja tam nemuzu vjet. Ja tam musim taky jako trubka stat.
No, proste se pokusim po nasich silnicih nejezdit. Jine reseni neni. Mozna nahnat vsechny polityky na dovolenou do nejakeho lomu a RYCHLE zasypat.
Jednou to do zákona zapomněli napsat a pak se aplikovalo pravidlo pravé ruky. Někomu docvaklo, že se nám budou hromadit horníci v dole a tak měli výrobci trojúhelníků celorepublikový kšeft. Bylo to zrovna když jsem dělal autoškolu. V další novele se vrátili k tomu, že vozidlo jedoucí po kruhovém objezdu má přednost a v té nejnovější verzi je to taky tak.
Co zapomněli napsat? V minulém zákoně měla přednost vozidla na objezdu v každém případě, nikdo se nikde nehromadil.
Ale značka "Pozor, kruhový objezd" je značka výstražná, neupravuje přednost. Proto je zřejmě v novém zákoně ten upřesňující požadavek na umístění značky upravující přednost. Ale pokud by tam ta značka upravující přednost nějakým omylem chyběla, může nastat průser. Ten, kdo jede po objezdu (teoreticky) neví, má-li přednost nebo ne.
trojúhelníková značka "pozor, kruhový objezd" je sice výstražná značka, před většinou kruhových objezdů je ale modrá kulatá příkazová značka "kruhový objezd" (nebo jak se jmenuje), která jasně přikazuje, jak se tam má jezdit.
k b.2) Na Zličíně u Globusu jsou dva kruháce a na obou jsou uvnitř značky hlavní silnice.
já teda nevím, zas tak podrobně jsem to nestudoval, ale tam je opravdu napsáno, že musí dávat blinkr po celou dobu předjíždění cyklisty? To snad ne! Když předjíždím (a to nejen cyklistu) nebo měním jízdní pruh před křižovatkou (nebo v), tak bliknu třeba jen jednou nebo dvakrát, abych v křižovatce právě už neblikal a aby si někdo nemyslel, že odbočuju. Že neodbočuju se ale pozná taky podle toho, že nezpomalím (pokud jedu max. povolenou rychlostí a nesvítí mi vzadu brzdový světla, nikdo si nemůže myslet, že budu odbočovat).
A těm, co tvrdí "proč musí předjíždět v křižovatce" bych sdělil, že zpomalit auto z 90 km/h na cyklistových třeba 20 km/h není vždycky zas až tak jednoduchý a ani pro toho cyklistu není moc příjemný, když se za ním bezdůvodně šine auto. Samozřejmě je možno zpomalit trochu, abych cyklistu dojel až za křižovatkou, ale v hustým provozu nebo nepřehledným terénu to vždycky nejde.
http://www.novapravidla.cz/hlavni_zmeny_v...
Na kole jsem ještě neměl šanci to vyzkoušet, je v servisu na finalní garanční prohlídce a přes víkend jsem jezdil jen mimo komunikace.
Ale jakožto každodenní řidič auta jsem spokojen. Začal jsem jezdit úplně a beze zbytku podle předpisů a je to pohoda. Sice mám trochu zpoždění, ale není to tak markantní a stačí vyrazit o pár minut dříve. Na druhou stranu o 1,5 litru nafty na 100km nižší spotřebu ocení nejen má peněženka, ale určitě i naše matička země díky nižším emisím.
A hlavně ten klid. Jedu si klíďo 45 na padesátce tam, kde jsem předtím jezdil 70 apod. a nikdo mě nepředjíždí ani netroubí.
Asi největší rozdíl jsem zaznamenal u cyklistů. V místech kde jezdím je předtím auta předjížděla i dost "nadoraz". Ono když letíte o 30kmh víc než smíte a předjíždíte, tak je pak nepříjemné přibrzdit o 60kmh a jet kus za kolem. Zatímco v posledních dvouch dnech jsem viděl opak, auta zpomalovala na 20kmh za cyklisty bez obtíží.
V tomto účinek nového zákona kvituji.
Horší už byly 2 setkání s MP v sobotu. Jedno u výjezdu z kampy směr Petřín, že prý jsem nezastavil na stopce. Když říkám že ano, tak prý že jsem nedal nohu na zem. Na argument že na zastavení nepotřebuji dát nohu na zem, pokud se zase vzápětí rozjedu nakonec slyšeli, ale i tak to bylo nepříjemné. A druhé setkání bylo na Petříně za zákazem vjezdu (nejen pro motorová vozidla), kde jsem se s nimi potkal v pěkném krcálku. Nakonec jsem to vyřešil seskočením z kola, jeho naložením na rameno a sprintem po trávě tak abych se jim vyhnul. Napřed za mnou vyrazili, ale po pár krocích si to rozmysleli :o))) bylo vedro ...
S tim mel patalii jeden bejvalej kolega. Stoply ho statni s tim, ze nezastavil na stopce. Ten mladci hned vyrukoval s tim, ze to maj nafocene.
Kolega se zeptal, zda na te fotce jede nebo stoji ? Strsi pincajt se smal, rek pry at jede, kdyz ma koleu takoveho kokota.
Ale uz se bojim tech prestupku, jako objizdeni retarderu po krajnici, jizda zakazem vjezdu (treba i na cyklostezce) apod.
Nastesti jsou lini jak ..., takze nebude problem se jim na kole vyhejbat.
Tak tak, zvláště proti MTB se prostě nechytají, na těch jejich Fortech mají v povinné policejní výbavě asi 20kg apod. Jediným rizikem zůstavají skůtry či jaké 50ccm to mají, těm zvláště v určitých podmínkách neujedeš :O(
V patek jsem videla fizla jedouciho na skutru na branicke stezce pro chodce a cyklisty. Hadam, ze tam nemel co delat...
Jinak kdyz se podivas do startovni listiny prazske 50, tak tam najdes hezky tym s nazvem MP Praha 6 tusim :)))
Ohledně toho skůtru, tak přesně o tom mluvím. A s jeho pohodovou maximálkou 50kmh tě dožene na to tata (teda pokud nemáš po ruce stráň kudy můžeš hodit sjezdík, tam za tebou nepojede). A pokud člověk něco provede, tak se s ním bude jen velmi těžko dohadovat o tom, že on tam vlastně nemá co dělat :o)
A ohledně týmů MP na závodech, to je jasné, někteří z nich jsou fakt dobří (můj švára například, je u PČR a na MTB si v civilu s radostí hází Barrandovský kopec nahoru a skoro se nezapotí). Jejich problém je v tom, že mají těžký handicap ve výbavě a navíc jsou na tom celý den, takže jim těžko zbydou síly se honit za někým, kdo to šlápne pěkně zčerstva a naplno.
Ufff
Teď jsem přijel z vyjížďky a docela mi cestou zamrazilo. S kamarádem jsme se těsně před domovem stavěli na druhé pivko na bráně Host.nádrže a co nevidíme, policajti si to šinou od hráze nahoru pěkně ve Felicii... Ještě si nás tam pěkně problikli dálkovýma jak sedíme u piva...;-) Dopili jsme a jedeme skrz les a v protisměru na lesní cestě opět ti samí poliši... To mi už do smíchu celkem nebylo a čekal jsem, že nás zastaví a dají dýchnout. No, a nakonec asi byli dost zmatení mojí Hellou, která předpisově svítila přes celou cestu, že radši zastavili, zhasli světla a čuměli co nebo kdo to jede. Ani nezastavili kamaráda za mnou, který neměl ani blikačku vzadu ;-)))
Tak to jste asi měli štěstí :o)
Asi jo. Ale když nad tím teď přemýšlím, tak tam kde jsme se zrovna pohybovali, neměli jakékoli právo nás buzerovat kvůli kolu... Cyklostezka tam nevede a lesní hliněná cesta se asi za účelovou komunikaci, natož silnici, také považovat nedá, nevím. Takže kdyby chtěli přeci jenom nějakou kontrolu udělat, tak možná jen občanky pro ověření totožnosti...
Nevím jak kdo, ale snad je při projíždění křižovatkou je zakázáno předjíždět. Teda bylo to a snad to nebylo zrušeno. Je snad i logické, že se v křižovatce prostě nepředjíždí.
Automobily se nadále nesmějí v křižovatce předjíždět.
v Novém zákoně je to definováno takto:
Předjíždět dovoleno
Také u křižovatek je nyní jasněji. V současném zákoně jste nesměli třeba na křižovatce a v její těsné blízkosti předjíždět cyklisty, mopedy a motocykly bez postranního vozíku. To občas vedlo ke kuriózním situacím, kdy babička na kole zdržela celou kolonu automobilů, než přejela rozměrnou značenou křižovatku. Nový zákon v paragrafu §17 předjíždění vyjmenovaných "přibližovadel" připouští.
Automobily se i nadale mohou podle zakona na krizovatce predjizdet, ovsem jenom pokud jste na hlavni pozemni komunikaci (a samozrejme kdyz tam nejsou plne cary). Takze odbocujici vlevo by si mel pohlidat i to co se deje za/vlevo od nej, nejenom v protismeru.
Jezdí se mi lépe, zvláště autem, konečně nejsem v obci brzda. Na kole to až tak nepociťuji, blikání je přínos jako upozornění pro auta za předjíždějícím vozidlem. Ale lidi moc neblikaj.
Je mi putna jestli bliká nebo ne ,hlavně ať se vyhne včas a dostatečným odstupem!!!
Tak jsem teď na dovče jezdila hlavně autem, kolo jsem nakonec pro vedra a bronchitidu nechala doma. Musím říct, že jsem si připadala jak ve zpomaleném filmu. Někdy pomalu ani ta pravidla nešlo dodržet:)
Jinak při předjíždění cyklistů jsem blikala skorem sama. Měla sem takový dojem, že bliknul převážně jen potencionální cyklista (soudě podle kol na střeše vozu).
Mně osobně se jezdí lépe,protože v obci už to skoro nikdo nemastí 70km/h - 90 km/h(hlavně v Praze) a tak mají více času si všimnout,že je tam taky na silnici někdo na kole.Někteří bliknou, tak jeden z desíti, ale do půl roku to bude lepší. Nejhorší jsou stále dodávkáři!!!