Koupila jsem si nové MTB kolo, veškerý komfort, který jsem očekavla splnil přesně mé představy. Jezdím na něm prakticky denně v relativně špinavých podmínkách, tzn. les, bahno a podobně, proto kolo samozřejmě potřebuje určitý styl údržby. Nejsem, ale natolik odborník, abych si troufla kolo rozebrat a zanasené součástky vyčistit, proto takový servis přenechám odborníkům. Přesto bych chtěla poradit jestli má někdo nějaký systém údržby kola, při kterém bych nemusela až tolik zasahovat ibmusákama aniž bych nějak mohla poškodit skladbu kola. Jsem hold ženská a snad i proto nemám tolik cit a odvahu pustit se do něčeho složitějšího :-), alespoň pro začátek. Snad se mnou někdo sdílí tento problém a tak bych poprosila o radu. Díky moc.
Já zaflákaný kolo pověsím na kobercovej klepač a nelítostně ho umeju čistou vodou z kýble nejdřív na hrubo, potom teplou se saponátem na čisto. Používám přitom smetáček a štětec "zárohák", tak 2-3 palce širokej. Po oschnutí vyčistím a namažu řetěz a je vymalováno. Samozřejmě tohle je nejprimitivnější a dlouhodobě nedostatečná údržba, ale chtěla jsi postup bez nářadí. :-)
Dobrej napaaad!!! Teda s tim kobercovym klepacem:-) Ja to furt smudlam na zemi a kolo moc nepostoji...Tohle me ale nenapadlo:-)
Nojo, no, ale musel jsem na výrobu smyček rozřezat starej zbytek devítky lana, protože důkladnou údržbu dělám na půdě, kde ho věším na trámy. A teď se nebudu mít na čem operativně oběsit. :-)
V Hudyne prodavaj smycky!!! Stoji to par kacek....a obesit se na dobrem, dynamickem lane...to muze byt i zazitek:-)))
Na laně až tolik nezáleží. Hlavní je dobře se pověsit. Když se špatně pověsíš, blbě to vypadá :-((
Jak na laně nezáleží... Musí být takové aby neprasklo, aby nepodřelo, aby se hodilo barevně, aby...
Jinak k tematu. Na myti je dobrej Myval....oblibenej mezi cyklisty....http://www.everstar.cz/cyklo.htm Tim to jen nastrikas, chvilku pockas a pak to vezmes hadici....a pak jen staci namaznout retez a potrebna zakouti a muzes frcet...
Jinak jednou za cas to chce dotahnout vsechny sroubecky, maticky a imbusacky. Nebo dopadnes jako dneska ja...upadl mi pedal a jako tydyti jsme ho s pritelkyni hledali v koprivach...nenasli:-)
Mytí kola aby se blyštělo není až tak důležitý. Důležitější je udržovat části, které se pohybují, čisté (relativně) a promazané. Takže se vybav nějakým vhodným mazadlem na řetěz, na čepy přehazovačky a přesmyku, do lanovodů a na nohy vidlice, a občas ho použij.
Díky za radu a máš nějaký dobrý tip na mazání, který používáš a jsi s ním spokojený. Přesně to jsem myslela, jak jsi psal, vyleštit kolo do blýskava bych, zvládla šlo mi spíše o ty pohyblivé části kola.
Ja uz nekolik let zastavam nazor, ze spina, ktera neopada sama na to kolo patri. Ale vseho s mirou. Takze: nejvetsi blato opravdu spadne samo, ale denne cistim a mazu nohy vidlice - silikonovy olej a stetec. Dale podle potreby udrzuji v cistote retez, kazetu a prevodniky. Retez mazu yarroline. Da se rici, ze oproti zbytku kola retez na kole \\\"sviti\\\" cistotou. a kdyz jsou hodne zasr... rafky, tak je otru hadrem a pak benzinem. Tot fse :-). Protoze bydlim v panelaku, kolo myju asi trikrat rocne na mycce pro auta kde maji wapku - bez problemu, akorat je to potom nezvyk jak to je cisty. Delam to takhle ctvrtym rokem a kolo jezdi squele. Moje rad tedy je: Moc se s tim nemazlit a radeji jezdit. Michal.
Co je to ten yarrolin? A kolik u Vás stojí wapka a na jak dlouho. Dík za odpověď.
http://www.yarroline.com - vyrobce maziv a dalsich veci s absolutne pitomym nazvem (na svych vyrobcich maji napis yarrow aby se to pekne pletlo)
Nikde tam nejsou ceny. A jak to máte u vás s tou wapkou?
Kdyz das do vyhledavace yarrow tak ti urcite nejaky i-obchody s cenama najde. Wapku nepouzivam, mam nastesti hadici.
Wapka na benzince pobliz Olsanskeho nam. stoji nevim kolik, ale s tim panem tam se lze dobre dohodnout - pusti mi wapku na jak dlouho potrebuji, pripadne pomuze, davam mu za to vetsinou padesatku. Michal
WAPKU NEEE !!!
Teda v pripade, ze mate radi svoje kolo. Dneska uz v podstate kazdy ma zapouzdreny stred, ale ten funguje tak na tekouci vodu, ne na proud vody pod vysokym tlakem!!! To stejne naby, i kdybyste je meli zapouzdrene, coz stejne vetsina z nas nema, hlavove slozeni, vlastne vsechna loziska. Wapka je nejlepsi zpusob, jak odevsud vymyt vazelinu, drit na sucho, mnohem rychleji vsechno opotrebovat a pak zadrit uplne, nebo v lepsim pripade davat zbytecne vysoke penize za servis.
Ja umyvam a vodou s trochou saponatu v kbeliku, potom to zopakuju jeste jednou s cistou vodou a pak uz jen vycistim retez, namazu vsechno potrebne a odmastim brzd. kotouce.
Mit moznost cistit zahradni hadici, bylo by to jednodussi, ale wapku fakt ne, jinak svoje kolo zabijete :(
Já bych jí stejně použil jen na kazetu.
WAPKU NÉÉÉÉÉÉ ty vrahu kol :o)))
Vymlátíš s ní co se dá nebo se ti podaří nafoukat ten nejjemnější píseček do třecích ploch.
Moje vlastní zkušenost budiž ti poučením - já musela po jedném takovém mytí komplet vyměnit střed... Holt blondýna...
Nemyla bych s tím teď už ani rám nebo kola - nikdy nevíš, co ti kam ten proud vody zanese...
Ja wapku doporucuji. Vysoke penize za servis? Servisuju si sam, takze tenhle duvod je ponekud mimo pokud vubec dojde na nejaky servis, protoze k uvedenym jevum nedochazi. Naboje (obycejne s konusy) rozebiram kazdou zimu a vzdycky je v nich relativne cista vazelina a je-li tam vubec nejaka necistota, tak mezi prsty neni citit. Ad hlavove slozeni: I kdyby jelo uplne nasucho, je to pro nej mnohem mensi zlo nez spatne serizeni a navic plati to co jsem rekl o nabojich - zadne vymyvani vazeliny se nekona. Ad stred: Mam zapouzdreny stred jako asi vsichni a ani se nejak moc nezajimam o to jestli uvnitr jeste nejaka vazelina je - verim, ze tam je, protoze stred chodi naprosto perfektne - hladce a tise. Ostatne, zkuste si nekdy vzit lozisko do koleckovych brusli a radne je "vymyt" wapkou. Mozna budete prekvapeni nejenom tim, ze tam jeste nejaka vazelina je, ale i tim, ze je uvnitr docela sucho. Samozrejme, tou wapkou to neperu primo mezi tesneni a konusy, ale spise kolmo k ose naboje. Takze, klidne kricte "WAPKU NEEE!!!" a myjte kolo kyblikem, ja budu to svoje myt dale wapkou a verte, ze jestli to kolo prezilo ty ctyri leta bez uhony, prezije to i dalsi ctyri roky v pohode. Michal
1/ Netusim, co mas za kolo a klidne si s nim delej co chces. Mne by teda bylo lito experimentovat s zivotnosti neceho za docela hodne desetitisicu.
2/ Taky netusim jak jezdis, jak casto, kde, v jakem pocasi a podminkach. Ja svoje bahno a prach prakticky kazdych par dni do vsech lozisek cpat nebudu. Mam navic fulla, takze bych musel byt opravdu velky umelec, abych kolo dobre otryskal a pritom do niceho nenastrikal.
Kolik vody ti treba zustane (nejen) v ramu po takovem umyti? Zkousel jsi to nekdy zjistit?
ad 1) No, experimentovanim bych to nenazyval, delam to tak porad. Tech desetitisicu zase az tak moc nebylo. ad2) To je mozna ono, nejsem zrovna milovnik bahna. To sice neznamena, ze kdyz me venku zastihne dest tak hned volam sberny autobus :-), ale pokud venku prsi tak nevyjizdim pokud nemusim. To znamena, ze opravdoveho bahna si kolo uzije spise vyjimecne. Takove to bezne znecisteni ma ale docela casto. A s tou vodou jsem to nezjistoval, protoze stejne jako jsem mel kdysi na silnicnim kole zespoda stredove mufny petku diru pro odtékání vody, tak jsem ji musel vyrobit i u tohoto kola, uz jen proto, ze mam sedlovku, kterou veskera voda strikajici od zadniho kola v desti stece dovnitr ramu. Takze bych rekl, ze ji tam bude tolik co v jinych kolech. A i kdyby, s korozi duralu nebo ocele to nevidim moc cerne. Myslim, ze voda v ramu moc nevadi i kdyby tam byla. Pominu-li tedy to, ze to sploucha za jizdy :-). Stejne mam dojem, ze i pri nejlepsi (jakekoliv) peci to kolo ma nejakou (omezenou) technologickou a moralni zivotnost. Zpravidla ho vymenime za nove, lepsi, lehci, rychlejsi drive nez skutecnou zivotnost materialu vycerpame. Proto razim spise cestu "dat tomu jen to co je nezbytne nutne a jezdit o to vice". M.
Těch výrobků je moc. Já mám TF2 s teflonem ve spreji, vzlíná do spár, mažu tím skoro všechno (čepy přehazovačky, přesmykače a brzd, rolny přehazovačky, lanovody, řetěz - na ten to chce jen tak opatrně prskat při otáčení klikama). Ozubená kolečka se nemažou, není třeba, vezmou si svoji dávku od řetězu. Kromě toho mám speciální mazadlo na řetězy (Motorex, může být i Finish Line a jiné, rozlišují se do sucha a do mokra), tím ho občas prokapu, vždy na jeden čep jedna kapka a utřu. Tímhle mažu občas i ostatní věci (zejména lanovody). Řetěz je taky dobrý občas vyčistit a odmastit (pračka) a znovu namazat. Vidlici vlastně neřeším, nemažu, nohy mám schované v gumových vlnovcích a ty ani nesundávám. Pouze jednou ročně servis. Někdo tu doporučoval na nohy mazadlo s teflonem, tady bych byl ale opatrný, teflon prý leptá gumu (tedy prachovky). Raději proto silikon. V cyklistickém krámě ti nepochybně poradí.
Na podobny veci si najdi chlapa, od toho tady jsme :o)
Jinak ja vnitrni nohy vydlice nemazu, stejne maj vevnitr otevrenou olejovou lazen (ktera by se po zajeti mela jednou za rok menit) ... Prehazku ani presmykac uz taky nemazu a zatim jim to nevadi. Lanka taky ne, jsou nerezova tak at se snazi. Tak zbyva akorat retez, ten je dobry namazany. A pak az kdyz neco zacne skripat nebo blbe se tocit, nebo reznout.
Jj, je nutno odhadnout, kdy je třeba být za dámu :o)))