Jéjda, to může být věcí. Třeba na cenovku kola :-), nebo pro uchycení nosiče, stojan na tužku to asi nebude:-)) Nebo to bude odlehčení rámu :-). Měl ses zeptat prodejce, určitě by nějakou odpověď měl připravenou. Nic ve zlém, ale je spousta věcí na které se dá taková díra v rámu využít. Třeba na přivázání kačera.:-))
Obecně nazvané téma, tak se přifařím :-)
Sehnala jsem silniční řazení (duály) Shimano Claris 3x8 (i s pěkným kolem).
Dotaz A)
Bude k tomu pasovat tato přehazovačka Shimano Claris? Píšou: rozsah 43 zubů, pastorky 11-34.
https://www.axit.cz/d175474_shimano...
Dotaz B)
Bude k přehazovačce pasovat tato osmikazeta?
https://www.tsbohemia.cz/shimano-cs-hg41-kazeta...
Dotaz C)
K tomu chci dát trojpřevodník 42-32-22. Převodníky s klikama i středovou osu mám. Jaký přesmykač na to dát?
Kdyby to šlo napasovat, disponovala bych na silničním kole převody od 3,82 dorychla po 0,65 do pomala, t.j. 587%. Vyjela bych s tím i větší a táhlé kopce a při mé kadenci 60 bych na nejrychlejší převod jela 30km/h! :-) :-)
Ještě ty kliky
https://www.global-sport.cz/kliky-mighty-al-8...
Samozřejmě, že musí být stříbrné :-)
Mám na to kliky 170 a 175.
Jezdím na těch 175, akorát Hucul má 170, podle nějakých tabulek mi vyšlo 173,5 mm :-)
Bo ty převodníky kupuju pořád stejný, tak mi kliky už začínají přebývat, je to na šrouby. První Mighty měly 175, co to přejmenovali na M-Wave, tak tam dávají 170.
Přehazovačka s pákama kompatibilní bude a ve verzi se středním vodítkem má rozsah právě na kazetu 11-34 a zároveň na trojpřevodník s rozdílem 20z, takže co do velikosti kazety i celkové napínací kapacity to bude OK.
Horší ale bude přední řazení. V případě trojpřevodníku silniční řazení není kompatibilní s horským přesmykačem. Existuje převodník tahu lanka, ale je to součástka asi za tisícovku
https://www.sjscycles.co.uk/cables/jtek...
Silniční přesmykač je dělaný pro talíře 50-39-30, funkce s 42-32-22 by asi byla nevalná.
Dál se u horských dílů počítá s řetězovou linkou 50 mm a u silničních 45 mm, což by mělo neblahý vliv jednak na křížení řetězu a jednak na kombinaci silničního přesmykače a horských klik.
Pokud máš osu a kliky, nějaký přesmykač předpokládám na kole byl, tak to zkus sesadit ať máš prvotní náhled co kde jak moc blbě vychází.
Bára to nemá na běžnou moderní silničku, její kolo je delší a stavěné víc jak turista, takže by si s tou rozdílnou linkou snáz poradí. Přesmykač si s tím taky poradí, i když to nebude úplně ideální. Na treku jsem smyk taky jen posunul z 48 na 42 zubů. Je vidět, že to poloměrem nepasuje, ale řadí bez problémů, neškrtá. Jsou to holt kompromisy, ale většinou funkční.
Měl by to být plnokrevník pro dámu.
Něco takovéhoto:
https://www.lapierre-bikes.co.uk/gamme/2016...
https://www.gumtree.com/p/bicycles/specialized...
Prostě u nás se o tento trh nikdo nestrá, ve světě jsou silničky 3x8 pro dámy k mání.
Čtyři mínusy na čistě technický věcný příspěvek, že nikdo nenapíše co mu přijde chybně.
Si občas říkám, že by to mělo být jako na idnes, kde je vidět jak kdo palcoval, nebo na FB kde není palec dolu a každý musí napsat co konkrétně se mu nezdá.
Palečky nech plavat. Můj osobní troll se asi vrátil z cesty kolem světa, tak se zase taky snaží. Několik mínusů poberu, i když jen odsouhlasím, že je venku v poledne světlo. Má to holt chronické, s tím se nedá nic jiného dělat, než tolerovat a ignorovat.
Pátej už tam byl, majznul jsem ti šestej.
Ne, že bych s tebou nesouhlasil, nebo snad proti tobě cokoliv měl, ale aby sis zvykal a otužoval se :-)
Předřečníci mají pravdu.
Ten bazmek, na který odkazuješ, je ale k přehazovačce, ne k přesmyku... Aspoň podle obrázku tam mají horskou přehazovačku deore a v textu píšou o přehazovačkách 10 a 11 pastorků...
Já myslím, že s přehazovačkou by problém být neměl, jen musím mít tu s delším ramínkem.
Hlavně mi jde o přesmyk, pro silniční řazení prostě kalkulují s většíma převodníkama a já budu mít převodníky menší. Ale asi nejdřív jen zkusím použít ten přesmyk, co tam bude, rozdíl 20 zubů to má a přesmykač posunu o kousek níž, uvidím co to bude dělat.
Prodejce to tam má trochu zmateně, sem původně chtěl dát odkaz přímo na web výrobce
http://www.jtekengineering.com/shiftmate...
Model č. 7 je skutečně pro přesmykač
This model is for mixing Shimano & Campagnolo triple road shifters with mountain bike front derailleurs and cranks or mountain bike front shifters with road triple crank sets.
Oni toho mají spoustu pro různé situace
http://www.jtekengineering.com/shiftmate...
S přehazovačkou problém není, u Shimana lze u 7-9 rychlostí libovolně mixovat mezi rychlostmi i silniční a horské
V obou odkazech vidím pořád jenom kazety. Nejniší číslo jsem našla 8 ve druhém odkaze, kde to ladí proti 9. To jsou pastorky...
Prosím, můžeš mi printscrenem dát do obrázku nějakou část ohledně přesmykače?
Tak to nevím kam koukáš, na prvním odkaze specificky k Shiftmate 7 první věta co sem citoval i v komentáři
This model is for mixing Shimano & Campagnolo triple road shifters with mountain bike front derailleurs and cranks or mountain bike front shifters with road triple crank sets.
Sou tam dvě tabulky, nás zde zajímá ta první. Dá se to sice použít i pro nějakou obskurní kombinaci 11r Campa řazení s 10r Shimanou horskou přehazkou, ale to nás nemusí zajímat.
Pošli fotku nového kola a hlavně, jak se bude jmenovat?
S úpravou přesmykače na jinou řetězovou linku mám zkušenosti. Malý karborundový kotouček, ruční akumulátorová vrtačka, svěrák :)
Fotka bude zítra, spíš pozítří, vrátím se pozdě. Jméno nějaký vymyslím, až jak se to bude chovat :-)
U přesmykače bývá ve specifikaci úhel trubky, to se asi u silnice a horáka liší. S řetězovou linkou si moc hlavu nelámu, čtyřhranný osy jsou ve všech délkách, stačí si vybrat to vhodnou.
Zrovna na ten úhel trubky všichni kašlou. Ale pokud ti při moc vysunuté řetězové lince od té trubky nebude přesmykač dost blízko k té trubce shazovat, tak to prostě nebude na nejmenší talíř řadit.
Pochybuji, že by u silničního kola bylo potřeba posouvat řetězovou linku dál od rámu :-)
Nejspíš to prostě bude naražený na domku, jak u všech mých ostatních kol, kam taky chceš jinam trojpřevodník pro osmikolo(a méně) dávat? O rám to nejmenším talířem drhnout nesmí a dávám to tam kvůli potřebě pomalých převodů (velkých pastorků u rámu), takže co nejblíž k domku... :-) :-)
Naopak, s horskými klikami možná nedostaneš ty kliky dost blízko k rámu aby to bylo v lajně s kazetou a hlavně aby na to dosáhl přesmykač, pokud by bylo potřeba z nějakého důvodu použít silniční.
Jsem to před chvílí byla měřit na Růžence (tytéž kliky s osou 107) a řetězová linka je 45 mm (vzdálenost prostředního talíře od středu domku). Růženka má šestikolečko. Já myslím, že je to dobrý. S řetězovou linkou si hlavu nelámu, tam není co řešit, to je akorát mlácení prázdné slámy.
Ale přesmykač je na větší talíře, proto jsem se ptala, jesti někdo neví o silničním přesmykači pro max 42 zubů, já jsem žádný zatím nenašla.
Ta druhá věta měla být takto: Ale pokud ti při moc vysunuté řetězové lince od té trubky nebude přesmykač dost blízko k té trubce shazovat, tak to prostě bude potřeba dát delší středovou osu.
A k té první větě, oblouk přesmyku by měl kopírovat zaoblení největšího převodníku. To proto, aby řetěz na nejmenším převodníku neškrtal dole o přesmyk. Samozřejmě při dostatečné délce oblouku přesmyku.
První tvrzení o delší ose, souhlas. Kdybych dal delší osu, nemusel bych upravovat přesmykač.
To s tím kopírováním zaoblení největšího převodníku aby neškrtal na nejmenším. Mohl bys to trochu detailněji vysvětlit? Nerozumím ti a moc by mne to zajímalo.
Největší převodník má svůj daný poloměr.Stejně tak má svůj daný poloměr přesmykač. Když správně seřídíš přesmýkač na převodník, tak by v horní části přesmykače měla být mezera mezi zuby největšího převodníku a přesmýkačem cca 1-2 mm. V tomhle nastavení by bylo ideální, kdyby mezera zůstala stejná i dole mezi přesmýkačem a převodníkem. Nestává se to, mezera bývá větší (je to díky univerzálnosti přesmýkače, jinak by každý průměr převodníku musel mít svůj přesmýkač), pokud ovšem není použitý přesmýkač na menší převodník a tím se stane, že je mezera nahoře větší, neb při správném nastavení by dole lezl přesmykač do zubů. Přesmykač pak sice může řadit, ale většinou dělá problémy.
Tím škrtáním jsem měl na mysli to, že jsem se už setkal s tím, že na trojpřevodník byl použit přesmýkač s krátkým raménkem(drážkou pro vedení řetězu) a řetězová linka tím pádem nebyla přímá, ale na přesmykači se po zařazení nejmenšího převodníku lomila. Řetěz měl snahu proříznout přesmykač směrem dolů. Tenkrát se měnil přesmykač, ale pomohlo by i vyměnit trojpřevodník, použít menší rozsah.
Něco málo je zde: https://www.ivelo.cz/domaci-servis-kol/serizeni...
https://www.ivelo.cz/domaci-servis-kol/serizeni...
A co Růženka? Dávej pozor, aby tě ze žárlivosti nevyhodila ze sedla. :-D
Jsem toho šperka dovezla. Růženka nemusí mít strach, to je slabšák, ten by v lese neuspěl :-) :-)
Nedělní kolo, budu mu muset vyčlenit stálý koutek v pokoji pro hosty celoročně, by se ve forhausu mohl odřít... Ale má plus, vodí se za sedlo stejně dobře, jak Růženka, to je důležité.
První maturitu už jsem složila s řazením. Furt to nic nedělalo, až jsem to chtěla vzdát. Pak jsem přišla na to, že se dá kejvat do strany i s tou brzdovou pákou, nejenom s tou řadící. Bylo mi divný, jak to má poznat, kterým směrem chcu řadit, a furt to čumákovalo na jednom konci kazety a nechtělo se to hnout... :-) :-)
Vzadu má kazetu 11-32, to je dobré, to tam můžu nechat jak to je, dva zuby v kopci snad zkousnu. Převodníky vepředu jsou hnusné už od pohledu, velké, těžké, to půjde pryč. Je to na šrouby, tak ještě zvážím, jestli nevyměnit jen převodníky a ojezdit aspoň ten střed, nebylo by to asi laciný (a kdoví, jestli samostaný potřebný převodníky 42-32-22 jsou k mání), ale by se aspoň něco využilo, než to dozraje na výměnu opotřebením.
Je to ročník 2015 a má najeto 2.000 km, ani to nemá ojetý gumy :-)
Jo, a při pohledu na ty kravský ocelový talíře jsem se musela smát, že na čepičkách u ventilků ušetřili dva gramy. Ventilky jsou bez čepiček :-)
Jo, na tomhle kole jsou ty převodníky dost brutální :-)
Určitě bych hledal něco lehkého.
Vidlici to má hliníkovou, nebo karbonovou ? Takhle z dálky se tváří jako karbonová z Roubaixe.
Karbonovou.
Přemýšlím, čím sundat ty kliky a středovou osu. Jaký jsou na to potřeba klíče, mám stahovák na kliky a klíč na misky pro čtyřhrannou osu, ale tohle je octalink. Jsou na to jiné klíče? Možná to ani není octalink, ale něco úplně jinýho...
Na Octalink je stahovák. Ale má několik variant, podle typů klik. Mívají výměnné nástavce. Pokud je chceš jenom sundat a zahodit, asi se nevyplatí pořizovat stahovák a svěřit to jako jednorázovku servisu. Tam stahovák mít budou na leccos.
To asi není octalink. To je normálně dutý, se dá koukat skrz na druhou stranu :-) To bude nějaká dutá integrovaná osa? No, zatím si to prhlížím zvenku, měřím:
Řetězová linka je teď 45, tj. stejná, jak má Růženka, takže ty moje kliky s osou na to půjdou. Rozteč talířů je stejná a jenom když jsem to přiložila k rámu, jsou stokrát hezčí
:-)
Přesmykač je dlouhej, kdybych ho posunula níž o cca 1,5 cm (což je rozdíl v poloměru talířů), tak už by sahal až k rámu, to nejde. Beztak nepasuje ani na těch 50 zubů, nekopíruje talíř, zjevně je to na ještě větší talíř (viz. foto).
A přemýšlím:
Protože se úhel trubky u silnice a MTB liší a liší se i řetězová linka, napadlo mě dát na stávající objímku kratší klec z MTB přesmykače.
Jsem zatím vybrala přesmykač Altus
https://www.global-sport.cz/presmykac-shimano...
Možná půjde použít přímo, má linku od 47,5 a odpovídající rozsah, ale úhel je pro MTB... Uvidím, jestli je na kleci stejné uchycení k objímce (podle fotky to nepoznám, ale zdá se mi, že by mohlo), tak případně nechám dát klec na stávající objímku místo té dlouhé.
Vyfoť uchycení levé kliky, aby tam zároveň bylo vidět na osu. Z toho by to mělo být jasnější.
Na obou stranách je stejný šroub a je vidět skrz celý domek.¨Vyhodnotila jsem to jako třídílné uložení (střed a dvě kliky).
Řídím se tímto videem a přijde mi, že potřebné nářadí mám. Bojím se tím imbusem zabejčit, prostě mi ten šroub nejde povolit...
https://www.youtube.com/watch?v=cPQyQnNdews
Podle mě je to octalink z dutou osou :-)
Shimano má perfektní návody i v češtině, jen je potřeba vět co je to za model. Někde by tam mělo být označení typu, asi někde zevnitř na klikách, něco jako FC-?????. zkus to najít.
Jaký ročník je to kolo?
Měl by to být Dolce 2015
https://www.planetpedals.com/itemdetail.asp?mod...
Takže kliky jsou FC-2403 to je Octalink. Shimano k tomu nabízí tuhle dokumentaci
https://si.shimano.com/#/cs/search/Keyword?name...
Dokumentaci vždycke někde najdu, ale co s ní, když mám ruce volšový :-)
No najdeš, také najdeš spoustu návodů, jen najít mezi nimi ten správný. Hledal jsem obsah své vidlice, abych ho mohl konečně rozebrat a po 5 letech namazat a docela jsem se tím musel dlouho přehrabovat a nakonec si to ještě nechat od servisáka schválit, že jsem našel ten správný. Ono i najít toho servisáka, co tu vidlici zná a rozebírá ji není úplně triviální. No a zajít do kolokšeftu a chtít silikonovou vazelínu na servis vidlice je docela sranda. Ve většině kšeftů to nemají.
Co to máš za vidlici ? Pružinovku ?
RST aerial 27.5", je to nejlevnější vidlice se vzduchovou patronou a s nerozebíratelným a nenastavitelným olejovým tlumením. Servis patrně spočívá v namazání pouzder tou vazelínou. Je to na kole Autor Traction
např. http://www.sterba-kola.cz/zbozi/author-traction...
Ale je to na ročníku 2014 a má to mechanické zamykání vidlice na sloupku vidlice.
Má pod vrchníma stíracíma prachovkama "molitanový" kroužek ? Tam by přišel na přimazávání hustý olej.
Podle té prostřední fotky to vypadá na octalink - šroub je na snímku. Bude to chtít silou, tak nejdříve promazat WD a imbus klíč prodlloužit trubkou.
Zkusit - nekamenovat! :-)
Jsem se jela projet, dojela jsem dom, zkousla ret a zabrala. Šlo to, s tou trubkou :-)
Postupně se s tím nějak vypořádám, to se poddá.
Pak už to šlo, stáhla jsem kliky, rozpojila řetěz, oddělala přesmyk a povolila jednu misku. Pravá odolává, tam by, podle mě, měl být obrácenej závit jak na té druhé, ale ono se to ani nehne... Nechám na zítra až spočnu, případně si vyžádám asistenci.
Zajímavé, ty šrouby nešly vůbec povolit, a přitom byly po vyndání krásně od vazelíny.
Jj, jsou to vesměs jemné závity a ty jsou silně samosvorné a teoreticky Whitworth s ostřejším vrchlovým úhlem než metrický a nemají "sražený" vrchol na šroubu, a tak se nesnadno povolují. Někdy je mechanici natírají ještě tmelem, který polo-zatvrdne, aby se samovolné nepovolily.
Máš pravdu, pravá miska má levý závit - tedy doufám, že se tato praxe nezměnila - šlo o to, že volná kulička mezi hřídelí a miskou tuto misku při šlapání utahovala.
o závitech je něco zde:
http://www.bajk.cz/data/clanek.asp?id_clanek=566
podívej se, zda na té misce náhodou není vyraženo "ITA" - potom by to byl "italský závit" - oba stejné, pravé.
průměr z hlavy nevím a kouzelnou knížku kde je to rozepsané už pár let nemohu najít :-( , tak příp šuplera+ google.
Na tom nic napsaný není, se to neotočí stejně nikam, ale já nemám sílu, budu muset říct kolegovi. Závit je spíš otázkou rámu, tohle je Specialized, ti asi v jednadvacátym století nedělají lidový vozítka s již nepoužívanejma závitama. To je doména spíš Campanola a to asi jen historických.
Zatím akorát půjdu koupit podložku, aby se ten klíč dal přichytnout šroubem k ose a pořádně to drželo, ve dvou si s tím poradíme, to zas tak zažraný být nemůže.
Jak píší kolegové, doplním - tady nabízejí ITA:
https://www.bike-eshop.cz/ostatni-3/osa-gxp...
vodítkem by ti mohly být rozměry které tam uvádějí (shodně "iiki").
Já teda šupléru ještě stále nevlastním, ale ta miska, kterou mám vyšroubovanou, má stejnej průměr, jak miska z osy (BSA), kterou mám nachystanou, takže to asi bude BSA.
Co nejde silou, jde větší silou :-)
Se moc nesměj. Teď su průkopníkem neprošlých cest já, a jak to rozpohybuju, budou se ti moje zkušenosti s převodováním silničky ještě hodit :-)
Na rozdíl od tebe, já jdu odspoda a než dojdu ke karbonu za desítky tisíc, budu to umět. Postoupila jsem z ocelového Favorita k hliníkové silničce. Tenhle šperk bude dvakrát dražší, jak Růženka, a kdoví, jestli vůbec 2x rychlec pojede, spíš ne, ale má lepší lak :-)
Dvakrát rychlejc pojede, když budeš usilovnějc šlapat ;-)
Sem si říkala, že ten lak bude mít vliv na odpor vzduchu, nad 20 je to prej už cítit :-)
Ale zas to má tlustší trubky, tak kdoví, jak to bude.
Červené by určitě jelo rychleji. Možná proto to ten předchozí prodal :-)
Uvažuji na svém Favoritu o změně barvy. Jestli to úplně odstrojím a nechám znovu všechno otryskat a nastříkat práškovou barvou, tak už určitě zase nějakou jinou, než červenou. Uvažuji o bledě modré. Asi ne tu echt favoriťáckou, ale nějakou podobnou. Asi nebude tak rychlý, ale změna je život.
Mě tedy stará silnička postavená na upraveném rámu z Esky jezdila rychleji, než současná karbonová Merida. Přitom měla převody jen 2 x 7. Ale možná to bude tím, že jsem měl o dvacet méně - let i kg :-) A taky jsem méně řadil a o to usilovněji šlapal :-)
Stejně tyhle klasický převodníky byly nejkrásnější. Ta dnešní moderna se mi nelíbí.
Ano, staré převodníky působily tak lehce. Na tom kole jsem měl Sachs New success 52x39. Se sedmičkovou kazetou 12*26 v kopcích docela dřina :-)
Dnes velmi chválím kombinaci kompakt 46x34 a kazeta 11x28 :-)
Tyhle převodníky jsou hezký, ale pro mě mají moc zubů:
http://www.sport365.cz/m-wave-kliky-silnicni-al...
Kdo se neofrňuje nad levnejma věcma, najde i pěkné designové kousky. Na čtyřhranu to taky drží :-)
A další hezké:
http://www.sport365.cz/mighty-kliky-silnicni...
mám své oblíbence :
https://www.ebay.co.uk/itm/Shimano-Deore-LX-7-8...
(ale mají černý největší převodník...)
To fakt kolem nebude.
Mě jezdil rychleji i Favorit, tříkolečko, s dvaceti kilama nákladu.
Prostě za bolševika šlo všechno líp, v tom to bude. :-)
Rozborka je hotová, teď to zas poskládat zpátky a počkat na přesmykač. Každopádně podle váhy mám už 20 deka ušetřenejch, tak si budu moct dovolit dát čepičky na ventilky a klipsny :-)
nezaponeň zkrátit řetěz. (teda, píši jen pro jistotu )
Koupím novej, beztak mi z toho vypadl nýtek :-(, a budu ho muset naměřit pro nové převodníky. Ještě nemám vybraný, byl by nějaký typ na pěkný řetěz na osmikolo?
Ale je zachovalej, ten ještě použiju příští zimu na Araba (ten má jen 110 článků), letos dostal k vánocům řetěz po Růžence, přes zimu se to víc odrbe a rezaví, tak na příští zimu ho bude mít schovanej.
Pokud mohu doporučit campagnolo C9
je vhodný i pro 8 rychlostí.
a "obyvákové kolo" si ho zaslouží...
no, pokud je to klasický přesmyk, je to snýtované, to vodítko samostatně nevyměníš.
podívej se na obrázky zde:
https://www.nakole.cz/diskuse/25702-kde-koupit...
Ano, muselo by se odvrtat a nově snýtovat. Já to sice neudělám, ale zámečník by takový věci zvládat měl. Jde o to sehnat krátkou klec, která bude mít horní uchycení stejné, aby se to dalo přehodit.
Taky jsem uvažovala o zkrácení toho dlouhého, ale to má moc placatej oblouk, v zásadě by to ale asi taky šlo.
Sem se dívala na ten řetěz. Pěknej je, ale musím dodržovat trochu relace, řetěz nemůže bejt druhej nejdražší kus na kole, hned po karbonové vidlici...
Hrábla jsem do bedny a vytáhla řetěz, kterej tam byl nachystanej na někdy pro Araba a už jsem na něj pomalu zapomněla, bo Araovi dávám obnošený:
https://www.global-sport.cz/retez-sunrace-m84...
Bude ladit s klikama.
No to je paráda, přímo výstavní kus!
Z vlastní zkušenosti doporučuji hlídat ty šroubky držící kliky. Když jsem ošimanoval naše favority, tak hned při první jízdě "ztratila" manželka levou kliku - vyšrouboval se šroubek, který jsem utáhl podle předpisu momentovým klíčem. Naštěstí o cca 200 m dále byl cykloservis a hodný pan mechanik nám šroubek daroval! Od té doby vozím v nářadí příslušný klíč (viz obr.) a průběžně kontroluji a dotahuji. Duralová klika se na tom ocelovém čtyřhranu mírně omačkává a uvolňuje.
Kdybys to dotáhl "na krev" a ne podle momentového klíče, tak se nic neuvolní.
Nechtěl jsem při první montáži nic deformovat a tak jsem se řídil předpisem a čekal jsem, že si spoje sednou a já je pak dotáhnu. Od té doby žádný problém.
Ty víš o kolik méně to bylo dotažené podle momentového klíče, než to tvoje "na krev"?! Carská rada, že ano?
To buď rád, já mám takových středů na údržbu šest a tak jednou, dvakrát do roka kliky dotahuji - sice o kousek, ale přece.
Budu si muset dát pozor, protože šrouby M8 - které tam jsou - běžně trhám, tak abych to při dotahování na krev nepřehnal a nemusel je odvrtávat.
Brahma:
Samozřejmě, že tam jsou pevnostní, to si hlídám a vozím náhradní, bez klik se blbě šlape.
Nikdy jsem neposiloval - to mě nikdy nebavilo - já tak narostl a chalupařil jsem. A stejně - jak stárnu, tak mi ubývá sil - dříve jsem trhal i M10, už to není ono! :-D
Mám strach, že si trošku protiřečíš. Pokud utahuješ pevnostní M8 ve čtyřhranech pro kliky takovou silou, že jsou těsně před přetržením, tak by se neměly samovolně uvolňovat. Respektive nikomu jinému se to neděje, poněvadž jsou důkladně předepnuté. Pokud se ti samovolně uvolňují, že je musíš pravidelně dotahovat, tak máš buď kliky z nějakého tekoucího bláta, nebo to málo dotahuješ. Třeba máš vadný ten momentový klíč. Nevidím z toho jiné východisko.
Bára 2
Také jsem takový problém neznal, kliku sundal, promazal ložiska, nasadil a šmytec. Kliky byly ocelové.
Favority mám pro příležitostné ježdění kolem dvorku, tak jsem nekupoval nic drahého a to se zřejmě projevuje v použitém materiálu, řekl bych, že po dotažení ten dural "teče".
Před lety jsem se tady na to vyptával a několik kolegů mi potvrdilo, že rovněž musí dotahovat a doporučovali dokonce přilepení tmelem.
Brahma:
Myslím, že si neprotiřečím, píšu, že nyní dotahuji na krev, ne momenťákem, a v příspěvku Báře se zmiňuji
podezření na méně kvalitní materiál.
Možná, že je chyba i ve mně - dotahují příliš velkou silou a materiál teče a vyviklává se. Nevím.
Jak píšu, tak tuto zkušenost nemám jen já.
Tuto variantu jsem také vzal v úvahu a před opětovnou montáží jsem plochy zkontroloval pohledem a proměřil a nebyla tam patrná deformace a před dotažením jsem kliku přes dřevěný špalík doklepl a kontroloval zda se otáčí v jedné rovině a "nešmajdá".
Tím dotažením myslím pootočení o několik stupňů, nikoliv o půl otáčky.
Stalo se to manželce, kdyby se uvolnil šroub a klika mně, tak si myslím, že bych si toho všiml dříve.
Na kole to nevypadá tak hamotně jak ty původní. Škoda, že kliky nedělají štíhlejší, ale ono se těžko něco vybírá obecně. M-vawe mají designově pěkné dětské kliky, ale nemají výměnné převodníky, 22 by mi chyběl a 160 je málo, škoda, mají hezký tvar:
http://www.sport365.cz/m-wave-kliky-trojprevod...
Já bazíruji na stříbrné a teď mám tento model na všech kolech. Musím koupit další, protože tyhle talíře byly nachystané pro Růženku na podzim... Prodávají je ve dvou verzích 42-32-22 a 48-38-26. Se mi nestalo, že by se šroubek z klik vyšroubil. Momentový klíč, my, co máme v rukách cit, na nic nepotřebujem. Vždy "přiměřeně".
Ladíš to do krásy a bude to parádně jezdit. Palec!!!
Všechna svoje kola a posléze i auta jsem si udržoval sám. Ještě jsem chalupařil a tomu odpovídá i moje nástrojové vybavení - tedy i ty momentové klíče, které vás asi tak trochu iritují. Samozřejmě normálně dotahuji s citem a momenťáky používám pouze tam kde je to kritické.
Jen to poslední auto mě štve - prodal jsem po 20 letech diesel s mechanickým vstřikem a koupil "současné vozidlo" tak přecpané elektronikou, že se moje aktivity omezují na tankování a kontrolu náplní. Co mám v důchodu dělat? Tak si stavím elektrokola a s manželkou na nich jezdíme kolem Prahy, po naší milované Vysočině a občas i po hraničních horách.
Když už, jako důchodce, se rozhodl přežít a neuhynout hned se vznikem nároku na penzi a tím šetřit státní kasu podle rčení:
dědeček a babička, ujídaj nám z talířka
měl by svoji aktivitu, místo zrajdání zbůhdarma po kopcích, věnovat něčemu užitečnému.
Okopávat a jednotit řepu, hrabat záhonky, nebo aspoň střežit ve vrátnici. Prostě být platným členem společnosti a ne parasitem. To ať nechá nám, kapitalistům.
Sem taky začínal na oceli, jaký na rozdíl ode mě :-)
https://goo.gl/photos/2fwhqygZvemcHSbL6
Jo, a 19mm gumy, to je jak jezdit na obruči, a kopec jsem vyjel.
Jen dolů jsem měl problém, ty brzdy udržet na mokrých ráfkách bylo nemožný, a dole jsem je už měl vygumovaný. Proto jsem koupil kolo. Zjistil jsem, že to půjde, a na lepším ještě líp.
Když i teď selžou brzdy, koupim silničku v elektrice a s diskama :-)
Nemyslím si, že pojedeš 2x rychleji, ale o třetinu rycleji určitě. Teda na kratších trazích. Když jedeš celej den, nejvíc zpomalují pauzy, ne rychlost jízdy.
Pokud je klika dutá, bude to Hollowtech 2...
Hm, hm, u domečku by to asi mělo vypadat jinak. Já fakt nevím, koukám na různý videa...
V případě, že někdy v budoucnu bude třeba určit tip klik, je vhodné věnovat pozornost i žluto-černým nápisům. :))
Podle specifikace toho typu kola by tam měla být kazeta 11-28 a kliky 50-36-30, což tam asi teda je. Možná tam bude přehazka, která vezme i 34 zubů (typ GS), ale pro Claris píšou, že je ještě typ SS, který je jen na 28 zubů. Uvidím, co tam bude a jestli to vůbec poznám :-) Přesmykač tam bude na převodník max 50 zubů.
Já mám kliky na všech kolech 42-32-22 a přesmykače Shimano SIS na 42 zubů. Tyto kliky i se středem mám odzkoušený, takže jde jen o řazení duálem. Proto se ptám na vhodný přesmykač. Co se týče řetězové linky, tak to kolo je od výrobce stavěný na převody 3x8. Nevím, jestli talíře můžou mít jinou rozteč pro silnici a pro horské kolo. Myslím, že ne, nikde jsem nic takového nezaslechla. Dtto asi nebude jiná rozteč osmikola na silnici a jiná pro horská kola, aspoň nikde jsem neviděla na trhu něco takto rozlišovat.
Mnou vybrané kliky s převodníkama jsou naražené hned u domečku (osa 107) a domeček je stejný (68). Takže s řetězovou linkou by asi zásadní problém být neměl, blíž k domku to narazit nepůjde a dál se to dá vždycky posunout delší osou, je to čtyřhran, u toho je délek široká škála.
Tady sou nějaký článku ohledně kompatibility
https://bike.bikegremlin.com/1619/bicycle...
https://bike.bikegremlin.com/1334/bicycle-front...
https://bike.bikegremlin.com/1297/bicycle-front...
Píšou tam, že se rozteč převodníků u horských a silničních trochu liší, konečně to uvidíš. Na shopech tohle nikdo neřeší, protože prostě silniční sou prostě na silniční kola a horský na horský.
Podle Shimano specifikace mají horský trojpřevodníky řetězovou linku 50 mm a silniční 45 mm, takže pokud to ty tvoje kliky dodržují, tak s doporučenou osou to budeš mít o 5 mm ven víc než by mělo být, takže to spíš budeš potřebovat blíž, tedy kratší osu a nejmíň co sem našel je 103 mm.
Pokud jde o horské přesmykače tak v katalogu Shimana sou pro 3x8 4 a liší úhlem trubky a horní spodní objímka, čili v podstatě není co vybírat
První odkaz se zabývá různou roztečí u osmikola a deseti a vícekola a různou
tloušťkou řetězu a kompatibilitou převodníků pro osmikolo s desetipastorkama atd. O tomto víme a v danou chvíli neřešíme.
Ve druhém odkaze se přímo píše: "Road triple shifters with MTB FDs and vice versa can be mixed. Tuning is a bit more tricky with some models, since there are three speeds, not just two, but usually works fine."
Přeloženo překladačem: "Třícestné řazení s MTB FD a naopak lze kombinovat. U některých modelů je ladění trochu složitější, protože existují tři rychlosti, nejen dvě, ale obvykle fungují dobře."
Třetí odkaz vypadá zajímavěji, tam už píšou, jak to udělat.
Ti nevím, jsem z tvých odpovědí trochu rozpačitá, ale stejně děkuji.
Na prvním odkaze je zmínka o nestejné rozteči v bodě 2.3
Nejvíc je to okomentováno na třetím odkaze v bodě 6
Shrnutí je, že mezi silničním a horským se rozteč převodníků trochu liší a liší se i tah lanka, ale obvykle to nějak uchodit jde, u trojplacek hůře než u dvojplacek
Citace přeloženo:
U trojpřevodníků je těžší zajistit správnou funkci. Klec přesmykače je však mnohem širší než řetěz a trojité přesmykače mají 3 pozice, takže v závislosti na konkrétní kombinaci řazení a přesmykače, dokonce i to může být někdy přinuceno pracovat dobře.
Když to čtu, tak zlatá stará Campa. Tam měla levá Ergopower páka plno mezipoloh na doladění přemykače. :-)
Budu teď zkoušet na Tiagra dualy naroubovat bajkový dvojtác Deore. Přehodím jednu podložku, čímž se posune řetězová linka a zkusím nejdřív původní přesmyk a pak mám v záloze ještě bajkové Deore. Dualy mají na každé rychlosti mezipolohu, tak to snad nějak bude chodit.
Přišel mi přesmykač a zkusila jsem to naladit. Buď chodily dva větší talíře nebo dva menší, ale ten třetí už to nepobralo.
Vyřešila jsem to šalamounsky, dala jsem místo třítalíře 42-32-22 dvojtalíř 38-22, a to omezené dorazama chodí bezvadně. Nejspíš by to s dvourychlostním duálem nefungovalo, ale ten třírychlostní to zvládá, v jednom směru (brzdovou pákou) to jde šup-šup, ve druhém směru (řadící páka) to má jednu mezipolohu, přes dorazu to nejde.
Přišla jsem jen o převod 42:11 (3,82), který na trekovi neušlapu a kdoví, jak by to bylo s tímto, tak mě to netrápí. Pořád mám rozsah převodů od 3,45 do 0,69, co je 502%. A až tam dám kazetu 11-34 bude rozsah od 3,45 do 0,65, tj. 533%.
Jediný problém vznikl kosmetický: Přesmykač už níž dát nejde a nad holým 38-talířem je přesmyk na pohled vysoko. Nemám na 38-talíř kryt řetězu, který by to dyzajnově vylepšil. Tak jsem na to z estetických důvodů dala i ten 42-talíř s krytem, řetěz na něho nechodí a je tam jen na parádu. Hm, mohla bych ušetřit dalších dvacet deka ...
Nechala jsem původní řetěz, ojezdím s ním tu původní kazetu 11-32. S novou kazetou 11-34 přijde nový řetěz, kazetu mám připravenou, nebudu plýtvat.
Umeju špinavý omotávky, našroubím šlapátka s klipsnama a můžu jet testovat do kopců. Se za chvílu pojede monument Bíteš-Brno-Bíteš, tak si vyjedu horskou prémii :)
Pořád mi zůstává původní přesmykač, který umí řadit tři talíře, ale je dlouhej. Porovnávala jsem klece, vyměnit to nejde, má to jiné úchyty, ale má to (kupodivu) úplně stejnej oblouk. Ta dlouhá klec půjde zkrátit, moc to nechce...
S tím originálním přesmykačem to řadí přes všechny tři talíře, ale nechodí to zcela ideálně...
Ten přesmykač by potřeboval ještě o cca 4 mm níž, což by na sedlové trubce posunout šlo, ale dole žu by to nešlo. Prostě 4 mm zakrátit to chce :-)
Si můžu vybrat, kterou variantu nechat.
Dvoutác 38-22 chodí dobře, ale estétové mi neschválí "ozubený kryt převodníků".
S trojtalířem to bez úpravy není ideál, ale chodí to přes tři talíře.
Kdybys viděla, jak to mám vyřešené na zimním kole, bys to tak možná neprožívala :-) největší převodník má tuším 42z, prostřední 40z, nejmenší 30z, vodítko přesmykače je asi 2cm nad největším převodníkem, a taky to chodí, jen musím řadit s citem, aby mi to nespadlo..
Teď tam mám Claris přes tři talíře a asi ho tam už nechám, se mi polámala nýtovačka řetězu a tak tak jsem ten řetěz zanýtovala :-) :-)
Jezdit se s tím bude dát, beztak se musím naučit řadit, zatím jsem najela v obyváku 15 km a trénovala řazení, ale to se nepočítá. Ono je jedno, na co si zvyknu.
Hlavně to chce jezdit, já na tom už 14 dní neseděl, páč dělám dřevo na zimu a jsem z toho skoro nemocnej.
Jezdím na Arabovi, zodpovědně každej den, včera mě málen odfouklo, když se to do mě opřelo zboku. Naštěstí v uzavřeném údolí to fouká buď po nebo proti směru jízdy, tak se tam jezdit dá, akorát jeden kousek, kdy se přejídí z jedné strany údolí na druhou, tam je boční vítr.
Na lehkým kole bych si netroufla...
Nepředbíháš se časově asi tak o 9..10 měsíců? Nebo si myslíš, že ještě bude do dubna nějaká podstatní zima?
Dělá dřevo v době kdy to počasí na kolo ještě není nic moc, stejně to musí dva roky schnout. Takhle ho to zahřeje dvakrát :-)
Přesně tak, až bude teplo, tak bych u toho chcípnul, navíc s hmyzákama. S motorovou pilou mě to hrozně baví, připadám si, tak jako chlapsky, užitečnej, přivezli dubový, nařežu to na dvoumetry, na rudlu je vozím za barák, tam už to v klídku nařežu na polena a naskládám pod střechu. Ale cyklistická forma trpí, za ideálních okolností potrvá dalších 14 dní, než budu zpátky tam, kde jsem skončil.
Motorovku taky mám a občas s ní zápasím.
Mě ovšem vadí ten kravál. A když někdo vytáhne motorovku v sobotu odpoledne, koleduje si o malér.
Pořiď si elektrickou na baterky. Moc toho nepořeže, ale bude to tiché.
Měl jsem elektrickou s prodlužovačkou, to nefunguje.
Motorovka je motorovka, jde o to, kdy se jí majitel rozhodne používat. Myslím, že už se prosadilo v nějaké obecní vyhlášce, že kravál se smí dělat jen v sobotuu dopoledne, pak už klid.
Ono je to jinak peklo, protože údolím se to nese a takový ořičinlivý občan dokáže zrušit víken půlce dědiny.
Když jsem se před deseti lety nastěhoval na vesnici, tak jsem v neděli dostal nepřímo vylágoš za dvě minuty kraválu při nedělní opravě nízkotočkové motorky s dobrým tlumičem.
No a v průběhu let se tu všichni nějak osmělili a v sezóně dnes hučí sekačky ze všech stran i přes poledne a do osmi večer. Přidávají se postupně i pily.
Furt tudy nevede žádná frekventovaná silnice, ani tu není žádný průmysl, takže v podstatě božskej klid, ale o to jsou tyhle úlety výraznější.
No je logické, že i ti lufťáci někdy něco hlučnějšího udělat musí, tak jim na to vyhradili sobotu dopoledne, do 13ti a opravdu někdy přesně v jednu někteří končí.
Nejhorší je to jaro, když přiletí jak omámený včely, celou zimu ticho a klid, a pak, tumáš....
U nás zas máme letiště - po většinu roku nad náma hučí letadla s parašutistama. Když to začne, je to i v sobotu, v neděli, od rána do tmy. Možná to není tak agresivní zvuk jak motorová pila, ale v podkroví se spát nedá, pod střechou se to nějak koncentruje.
A na dvoře, když si chci pustit k práci muziku, tak místo basů slyším jenom to hučení, co mi k tomu nepasuje, zní to falešně.
Takže zesiluju, zesiluju - a je po klidu úplně :-)
Nechceš převodník 50-39-30... ? Aji s osou :-)
Předpokládám, že to nejde už dolů posunout proto, že by ti řadicí ramínko naráželo na vodorovnou trubku vidlice. Jestli je to tak, tak to ramínko se dá roznýtovat a upilovat. 5mm není tak velká úprava.
Jo, potřebuje to zkrátit, ale potíž je v tom, že ta zadní část není spojitá a upilováním by se to dostalo "do díry". Ta zadní strana by se musela vyříznout (vyčerněno) a znovu svařit, šlo by to zespoda podložit plíškem, to by asi šlo.
Přední část by se taky musela buď vyříznout, nebo ty ohyby narovnat, přeohýbat to jinde pro zkrácenej zadek a přesah odpilovat...
Dost práce a je to pochromovaný, ale všechno jde. Přemýšlím, jestli investovat tři stovky do testovacího kusu.
Hm na můj vkus tak velká předělávka, že je levnější koupit vhodnější přesmykač. Já jsem jen brousil, nic jsem nemusel doplňovat.
Zkusila jsem kratší přesmyk z horáka, ale to fakt má jiný tahy v lanku, viditelně silnější pružina tam je. To šlo seštelovat jen na dva talíře. Silniční přesmyky jsou všechny dlouhý.
Na přesmykači se dá posunout na horním raménku přesmykače šroubek, pod který se připevňuje lanko. Vyvrtáš novou díru, zařízneš závit a máš jiný převod lanka k pohybu přesmykače. Na jemné ladění se dá to lanko strčit pod ten šroubek z druhé strany. Tím posuneš tu páku o průměr toho šroubu. Jen musíš abstrahovat od toho šlicu pro lanko, kam se má správně nastrčit a přitáhnout tím šroubkem.
Posun šroubu je jednodušší úprava, než vaření kladky.
A ještě se musím pochlubit novým skvělým stojanem. Jde to s ním moc pěkně. Je z Bauhausu za 1000Kč. Ta koloběžka je syna, já mám lepší :)
Jak se ti přes tu stonožku škobrtá ?
Ono se tomu nemusí roztahovat ty nohy úplně tak do šířky. Koloběžku jsem chytal za krk a montoval zadní kolečko, tak jsem to opravdu roztáhl na maximum. Dostal jsem to k vánocům a poprvé vyzkoušel až dnes s tou kolobrndou. Dnes spokojenost.
Hlavní problém je ta úzká sklepní chodba. Kdybych měl prostornou garáž, tak by mi bylo veseleji. Ale loni jsem si vyrobil hexenschuss na štokrdleti v tom sklepě, takže raději budu škobrtat, než zase skončit na rehabilitaci.
Když to bude řezat netřeba nýtovat. A pak se to spojí kouskama z merkuru
Hele, vidíš fotky. Je to přehazovačka s tím ramínkem pro 34 zubů? Nikde to na ní není napsaný. Tohle je na ní napsaný:
Vidím na té rozmazané fotce RD-2400? To je předchozí generace sady Claris a tam je ve specifikaci max 32z
https://bike.shimano.com/en-EU/product...
34z má aktuální model RD-R2000-GS co je od roku 2018
JO, takže k silniční 8-kazetě 11-34 musím koupit tuhle přehazovačku:
https://www.roadbikeshop.cz/prehazovacka...
Kazetu už mám, tak radši koupím hned i tu přehazovačku, než začnou inovovat, já budu potřebovat čím dál lehčí převody...
Ony ty inovace propadávají z vyšších řad a tak aktuální Claris je celkem nová, tak pár let změnu nečekám. Ty dva zuby nejsou zas tolik, můžeš zkusit jestli to zvládne ta současná přehazovačka.
Nebudu nad tím dumat. Kazeta už je v bedně a přehazovačku k tomu dokoupím.
Se stávajícím osazením (přehazka, kazeta 11-32 a řetěz) budu testovat a řešit převodníky a přesmykač. Vidím to tak, že mi budou stačit dva talíře (38-22) a nějak ten přesmykač vymyslím.
V zásadě horský přesmyk Altus na dva talíře funguje a ten třetí talíř bude jen jako držák krytky řetězu. Aby to nevypadalo tak blbě, tak můžu nechat ty zuby ojet na brusce, pak už to jasně bude jen kryt řetězu :-)
Přikládám tabulku převodových poměrů pro variantu 42-32-22 a 38-22.
Je vidět, že se bez talíře 42 obejdu, ztratím jen jednu rychlost, kterou stejně asi ani neušlapu. Se dvouma talířama si vystačím, to na každým talířu chodí přes sedm pastorků bez problému a nemusím přehazovat talíře jak ocas. Když se podíváš na tu variantu se třema talířama, tak to žádná hitparáda není, aby to stálo za nějakou práci.
Přece kvůli blbému přesmykači nevzdáš celý jeden převodník. Blbý bazmek se špatným převodem tě snad neporazí. Kup něco, co se ti tam vejde a převod upravíš. Musíš to brát jako výzvu a ne to hned vzdávat. Já měl z úpravy přesmykače brusným kotoučkem velikou radost. To bylo prostě vítězství ducha nad hmotou. Měl jsem přesmykač na jinou řetězovou linku a já ho upravil pro své použití.
On ten převodník fakt už není potřeba. Uvidím, jak mi to na tom pojede, ale na Růžence mám nejtěžší převod 48:14 (3,43) a to už je jen tak z kopce. Budu mít 38:11 (3,45), to je rychlejší.
Myslím, že mi převod 42:11 (3,82) chybět nebude.
U Růženky třetí (velký) převodník potřebuji, ona má jen šestikolečko a to začíná na 13 nebo 14 zubech, tam to potřeba je, ale s jedenáctizubovým pastorkem talíř 40 opravdu nevyužiju.
Koneckonců na horáky dělají kliky 38-26 nebo 38-24 a teď jsem četla, že i 38-22 a všechny kazety začínají na 11 zubech, míň nemá žádná a musí to stačit silnejm chlapům.
Ale o potřebě to přece není. Jde o to, že tam ten talíř je a měl by makat. Prostě se nenechat porazit blbým přesmykačem.
Já bych to nevzdával, už jenom kvůli tomu, že když budeš chtít řadit mezi plackama, tak na kazetě budeš muset odřadit o 2-3 pastorky.
Tady https://en.wikibooks.org/wiki/Bicycles... sem našel zmínku, že MTB páky tahají 9,75 mm lanka kdežto silniční jen 6,75 mm, což je o 30 % méně, takže je potřeba uchytit lanko na přesmykači o 30 % blíže k bodu otáčení. Tady je odkaz na ebay čistě z důvodu, že je tam ten přesmykač nejlépe nafocen ze všech stran.
https://ebay.us/TRnGhS
Tady je ukázka takové modifikace jak by to mohlo vypadat.
https://forums.mtbr.com/shimano/successful...
Pro začátek můžeš zkusit jen chytit pod šroub z druhé strany.
To neřeš, už to mám vyřešený. Mi opravdu stačí talíře 38-22 a je mi celkem lhostejné, jestli je to košer nebo ne. Já si potřebuji zpřevodovat kolo, abych na něm mohla jezdit a netlačit to do kopce, nepotřebuji tam mít pro parádu převody, které nepoužívám. Se tím nechlubím na zahrádce, na tom jezdím :-)
Běně je na silničkách 2x8 s dvěma převodníkama s rozdílem 16 zubů. Já mám přiměřeně menší talíře, tak o co jde.
Jsm si namalovala schemata těch přesmyků,které mám.
Brahma: tys někdy upravoval MTB přesmyk pro řazení duálem? Mám pocit, že upravuješ silniční přesmyky pro řazení páčkama na řidítkách...
xtonda: děkuji za stovky stran odborných textů, ale já opravdu nemám tolik času, abych se tím prokousávala a hledala něco, co tam možná vůbec není. Máš nějakou praktickou zkušenost s použitím MTB přesmyku na silničních duálech? Pokud ano, o jaké komponenty se jednalo a jaks to vyřešil?
Co mě se týče, tak jsem to vyřešila. Při použití třípolohového duálu lze použít MTB přesmykač pro dva talíře nastavením dorazů bez jakýchkoliv dalších úprav.
Pokud tedy někdo potřebuje MTB přesmyk na silničním kole, může si pořídit třítalířový duál a na dvojtácu mu to bude chodit. Prakticky odzkoušeno na komponentách:
přesmykač Altus M313
dvojtalíř 38-22
řadící páka SHIMANO CLARIS ST-R2030 levá
Ne, nikdy sem to nedělal, nepoužívám silniční řazení. Ty odkazy sem vyhledal za 15-20 minut, není tam nic k dlouhému studování. Z komentáře ze včera 22:36 podstatné z prvního odkazu sem vypsal - posun lanek u horského a silničního přesmykače. Druhý odkaz je spíš pro ostatní aby bylo vidět jak ten přesmykač vypadá a z třetího odkazu sou podstatné obrázky v prvním komentáři.
Samozřejmě nejjednodušší a nejjistější je použití toho Shiftmate, ale stojí to asi tisícovku.
Jsem ten MTB přesmyk pořádně nafotila (jsem to nějak nezvládla namalovat...)
Asi by šlo zkrátit ta ramena páky, tam by se dírka či šroubek vešly, ale já mám obavu, že by se tím hodně zvýšila síla působící na řadící mechanismus.
Proti řadícímu mechanismu působí síla pružiny v přesmyku a ta je u MTB přesmyku výrazně silnější, asi proto to mají takto zpřevodované, aby to řadící páčky snesly.
Nechám to zatím chodit na dvou talířích a spíš půjdu do úpravy silničního přesmyku (zkrácení, aby ho šlo posunout správně dolů nad talíř, chybí 4-5 mm). Zničit řadící páku mi nestojí za pokusy, třírychlostní duál se blbě shání a stojí to víc jak tři přesmyky. To můžu jeden přesmyk na pokusy obětovat a do upgrade jezdit na dvou talířích. Na dva talíře funguje dobře i originální přesmykač Claris, akorát na největší talíř to neřadí dobře, tak ten nechám dorazem vyblokovaný.
Aha, přehlídl sem, že máš lanko vedené odspodu. Dokreslil sem do obrázku páku a zhruba místo kde by se mělo napojovat lanko aby se páka zkrátila o 30 a podle toho jak to vychází by mohlo stačit omotat lanko z druhé strany jak se pokouším naznačit v druhém obrázku.
Nedokážu posoudit sílu pružiny, ale jen podle průměru a počtu závitů se to určit nedá, záleží i na síle materiálu. Nepředpokládám, že ten rozdíl bude několikanásobný a že páky sou tak choulostivé aby o několik desítek procent větší síla na lanku mohla páku poškodit.
Modrá je lanko. Červená je osa otáčení. Fialové jsou body, kam by šlo posunout čep pro vedení a upevňovací šroub konce lanka.
Uf, omotat lanko kolem toho čepu... to musí klást odpor jak sviňa, do toho bych šla tak s těma nejlevnějšíma páčkama, ale ne s nedostatkovou řadící pákou za víc jak litr.
Zkoušel sis odpor těch přesmyků v ruce? na tenm MTB musím pouít obě ruce a jde ztuha, ten silniční rozkývu mezi palcem a ukazovákem levé ruky.
Proč by to mělo klást odpor, to lanko se kolem toho čepu neposunuje. V případě spodního tahu šroub pro uchycení lanka ani způsob uchycení lanka pod ten šroub není podstatný, podstatná je jen pozice čepu kolem kterého je to lanko obtočené.
Přemyskač sem v ruce měl, ale jen horský. Samozřejmě ta pružina nějakou sílu mít musí aby to po uvolnění sundalo řetěz dolů. Taky ten silniční je několik let starý z používaného kola, takže to srovnání není úplně férové.
Kdyby tam ta "kolíbka" neměla žádnej vliv a tahalo to jen v místě toho čepu, tak by tam rovnou dali šroub pro upevnění lanka a nemuseli se drbat s tím druhým ramenem. Ten mechanismus není tak jednoduchý a není to jen jednoduchá páka.
Mně napadlo tam dát slabší pružinu a opravdu ten čep použít pro úchyt lanka. Pak bych to druhé rameno klidně odřízla.
Je to tak jednoduchý, ten přesmykač je dual pull, tedy použitelný pro kola kde jde lanko k přesmykači shora i pro ty, kde jde zespoda. Pokud jde shora, chytne se pod šroub a vede se rovnou nahoru. Když je potřeba vést ho dolu, tak se to otočí o ten čep, protože ten čep je levnější než kdyby tam byl druhý šroub nebo prostě proto, že to takhle japončíci vymysleli.
Ty dva malé nýty jsou pevný spoj a ta páka prostě tahá za paralelogram přesmykače, na jednom konci nahoru, na druhém dolu podle toho jak má rám vedené lanko.
Náhodou sem dneska narazil na další variantu. Dělají se řazení co se dá místo špuntu do konce beranů, to není indexované, takže bude chodit jak je potřeba. Vypadá to viz obrázek.
A další zajímavost, microShift dělá silniční páky kompatibilní s horskými přehazovačkami Shimano 10 a 11r, bohužel je to jen pro systém 1x10 a 1x11, takže jen pravá páka, levou kompatibilní s horským přesmykem nedělají
Ty páčky do konců beranů mají na obrázku sice na nějaké turistice, ale jinak původně byly určené pro cyklokros (před příchodem duálů). Tomu odpovídají na fotce i cantilevery.
Někde se to používá dodnes jako třeba na tomhle cestovním kole s berany a horskou sadou Deore 3x10 http://kona.cz/sutra-2/
Už tomu rozumím. To rameno s otočným čepem mi přijde delší, než to druhé. Nevím, zda se má rameno produžovat nebo zkracovat. Pokud prodlužovat, tak upevni to lanko napevno pod šroubek v pozici toho otočného čepu a druhé rameno s bývalým upevněním lanka úplně vynech. To omotání toho lanka přes čep dělá asi totéž = prodloužení páky.
Pokud se má rameno zkracovat, tak i to bych udělal na tom druhém rameni s otočným čepem, kde je víc místa pro umístění toho šroubu.
Zjisti, o kolik je třeba ten převod změnit a jakým směrem. Už to tu někdo psal, tak to jen ověř. Ve stejném poměru se změní i ovládací síla na páce na řídítkách po adekvátní změně převodového poměru.
Měnit sílu pružiny je nebezpečné, poněvadž silou té pružiny ti to shazuje řetěz na dolní talíř. Když bude slabá, tak to nebude fungovat. Je pravda, že u MTB přesmykačů se teď dává silná pružina, aby to spolehlivě chodilo i pod zatížením řetězu v kopci.
Když myslíte, měňte silové poměry změnou délky ramen páky, vaše řazení to je. Já už jsem si objednala další přesmykač Claris a půjdu do úpravy (zkrácení) klece, to je po všech stránkách nejčistší řešení. Zatím to může jezdit na dvou talířích. Koncová verze bude se zkráceným přesmykem a s kazetou 11-34.
Altusa dám při upgradu na Růženku nebo na Araba. Oba už mají najeto na komponentách přes 15.000 a bude potřeba to povyměňovat. Jsem ho dala do bedny k připraveným věcem.
Už ten přesmykač nikde nemají, mi napsali, že sorry, že už není... Jediný originál ničit nebudu.
Prostě 3x8 už je out.
Jestli seš rozhodnutá tam nechat dvouplacku 38-22, tak můžeš zkusit dvouplackovej přesmykač. Z obrázků je to blbě vidět, ale z logiky věci by tu klec měl mít nižší
https://www.koloshop.cz/presmykac-silnicni-115...
Beztak na 38 talíř není žádnej (a už vůbec ne pěknej) kryt, tak 42 s krytem tam musím mít, by to nebylo hezký.
Na ničení a pokusy si najdu nějaký levný kus. Sunrace taky dělá silniční přesmykače, prodává je za hubičku a třeba nějakej půjde upravit nebo poslouží jako zdroj pružinky. Nepatřím k těm, co bazírují na Šimánu, spíš naopak, já je v podstatě vůbec nemám ráda :-)
hele, doufám že je to ten Tvůj, mají ho v německu
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product...
Podle obrázku to vypadá jako on, ale já jsem to chtěla na pokusy (zkrácení), na to by to z Německa byl zbytečný luxus.
Jinak jsem měřením naznala, že trekingové přesmyky by mohly odpovídat (velikost výkyvu, délka posunu lanka), aspoň můj letitý přesmykač z Author Vista má základní charakteristiky stejné se silničním Clarisem 3x8 (viz doplněný obrázek), liší se to akorát v tahu pružiny, což by odpovídalo nájezdu: Author měl cca 12.000 a Claris má deklarovaných 2.000.
Můj starý trekový přesmyk má ale dolní objímku a nešel by tam nasadit, ani kdybych ho nakrásně zakrátila, je to typ Shimano FD-C102, který se už dávno nedělá, ale třeba se dělá něco podobného s horní objímkou.
Tah v Clarisu je v maximu relativně silný, ale ono to má úplně jinou charakteristiku, nejdřív to jde lehce (z malého na prostřední talíř v začátku napružení), teprve na největší talíř (největší napružení) už to klade odpor. Nemít strach o šaltrpáku, tak bych upraveného Altuse riskla, ale já nechci páku zničit, se to zjevně blbě shání a je to drahý.
Toto je zajímavý kousek :-)
Přesmykač pro koloběžku!
https://www.cyklocentrum.cz/prislusenstvi...
To, že silnější pružina v přesmykači může poškodit páku, máš podložené nějakou referencí nebo zkušeností nebo je to jenom tvoje utkvěla představa? Navíc jak koukám na ty hodnoty co máš v té tabulce, tak je to skoro stejné.
Trekové díly by měly být kompatibilní s horskými, ale je možné, že to FD-C102 je něco hodně starého s jiným chodem, přesmykače na rozdíl od přehazovaček sou dost blbě zdokumentované.
Author Vista, ze kterého je uvedený přesmyk je z roku 2007.
Ne, exaktně nemám důsledek přetěžování duálu nijak ověřený, to je moje první kolo s tmto typem řazení. Předpokládám, že ty taky ne, jaks přiznal. Prostě je-li něco dělané na nějaké namáhámí, tak by se to mělo tak nějak dodržet. Určitě, v podstatě každý mechanisms snese o něco víc, ale jak jsem už OPAKOVANĚ napsala, je to úzkoprofilovej kus, který se špatně shání, kdoví, jestli za rok dva vůbec bude na trhu a není to levné. To mi nestojí za to zničit během pár vyjíděk jenom proto, abych si mohla dopřát jeden rychlej převod, kterej stejně neušlapu, či mít jakousi škálu převodů, na které mi vůbec nezáleží. Já nezávodím a nepotřebuji mít odstupňoování po pár zubech.
Kdyby to byl jo šrot, na kterým si cvičím montáž, tak to tam prasknu, ale na tohle už ne, lehčí kolo už musí být z karbonu, optimální velikost se mi blbě shání a vyřadit si z provozu šaltrpáku, bo někdo poradil, mi nepřijde rozumné.
a mají ho i v CZ,
https://www.kupkolo.cz/presmykac-shimano-claris...
jen pokud nemáš na kole návarku, chce to objímku.
https://www.kupkolo.cz/objimka-presmykace-na...
resp
https://www.kupkolo.cz/objimka-presmykace-na...
Nemají. Mají to akorát na e-shopu "skladem u dodavatele", ale když jsem to objednala, tak mi napsali, že "u dodavatele" už to není k mání. Předpokládám, že to berou všichni od stejného dodavatele... Oni ty e-shopy asi moc neudržují.
Ten na kupkolo je pro navářku, to není můj případ.
Jsem udělala testovací okruh a nemám tomu co vytknout. Talíř 38 pokryl všechno, pastorek 11 jsem použila jen vyjímečně, spíš jen na vyzkoušení, v kopci jsem jela na talíř 22. Do kopce to jede dobře, v nejprudších stoupáních by se dva zuby na kazetě navíc neztratily, ale vyjela jsem bez zalamování všechno.
Dva talíře 38-22 to řadí bez problému, musela jsem se naučit, že na ten menší je potřeba přeřadit jak začne stoupání už asi uprostřed kazety, ve stoupání to samo zpomaluje a stačí minimální prodleva při šlapání, převod je pak akorát.
Brzdí to dobře, řadí to dobře.
Je to o dva cm kratší jak Růženka (od sedla k řidítkům), což je plus. Záď to má výrazně kratší, což tomu dává pocit čipernosti. Překvapila mě vidlice, pruží pěkně. Na delší cesty bych si dala komfortnější sedlo.
V pohotovostním stavu (viz. foto), t.j. včetně šlapátek, klipsen, podsedlové taštičky s náhradním pláštěm, lepením a packama to váží 10,5 kg. Ještě do kapsičky dostane minisadu imbusů a malou pumpičku, tak řekněme 10,7 kg. Zbývající prostor v kapsičce je na náklad - klíče, doklady, ...
Testovací jízdou jsem se snad poprvé přiblížila časovému odhadu na mapy.cz, zpravidla jezdím výrazně pomaleji :-) Místo jejich odhadu 1:44 jsem to jela jen o sedm minut dýl, což klidně svedu na pomalou jízdu s kopce, jsem to přes třicet nikde nepustila, je to sice asfaltka v lese, ale jsem po ní nejela od podzimu a nevím, kde je jaký humus po lesákách.
Jo, dobré to je, jsem to vyhlížela po bazarech už asi tři roky, ne-li dýl. I úplně nové bych musela stejně upravovat, cena úpravy byla minimální:
kliky s převodníkama 42-32-22, středová osa, šlapátka s klipsnama, pumpička a minisada imbusů (to teprv zítra dojde, každé kolo musí mít vlastní výbavu).
Větší prostřední převodník 38 a kapsičku s logem jsem měla v bedně. Navíc jsem koupila přesmyk Altus, ten zužitkuju na jiném kole.
A hned jsem si nachystala sadu dílů na výměnu, až se stávající kazeta ochodí (přehazku, přesmyk na úpravu a kazetu 11-34).
Ta brašnička .. to je tedy spíš nákladní brašna :)
Byla v bedně :-) Ta je po Arabovi z roku 07, Arab jezdí trvale s dvěma brašnama, tak má nesesér s nářadím a dušama v jedné boční kapse a kabelku nepotřebuje.
A až teprve včera jsem zjistila, že to má logo Spešla. No, přece nebudu kupovat novou kabelku :-)
Zdravím, to je přece jasné - jedná se o otvor, kde není Jára Cimrman :)
Mám na silničce otvory, které jsem vyhodnotila jako "díry na nosič". Sice ty je máš netypicky umístěné, ale taky bych to vyhodnotuila jako "díry na nosič", třeba na to patří speciální nosič :-)
Musím zde vzdát hold Báře, jejíž příspěvky jsou naprosto fundované a doplňované ilustračními fotografiemi. Vzpomínám, že když tady kdysi řešila středové složení se čtyřhranem, tak to mělo také vysokou odbornou úroveň, docela bych tehdy řekl, že tak podrobně prozkoumaný to neměli ani technici od Shimana, kteří to středové složení vymysleli.
Takže - Báro, za mě palec nahoru! :-)
Nechceš trojpřevodník? Aji s osou by byl!
Myslím na tebe s pastorkem 11, ale začínám to vidět skepticky, má to trend, že na něm budu jezdit :-) :-)
Ale jestli nějaký někde zbyde, určitě ho pošlu.
Od té doby se drím čtyřhranu jak klíště, to u umím :-)
Nechce někdo přehazku Ultegra, zbyla mi ta krátká, co dá nejvíc 28 zubů, 11 převodů, ale víc zubů než těch 28 nevezme ani násilím.
Já už jí tutově nikdy neupotřebím.
V souvislosti s debatou o úpravě přesmykače jsem si vyrobila "měřák tahu lanka v přesmykači". Třírychlostní přesmykač Claris nemůžu už sehnat, takže to zkusím úpravou horského přesmykače, každopádně silové poměry chci zachovat, takže jsem si vyrobila měřící přístroj...
Přesmykač jsem upnula na staré kosiště, na lanko uvázala mincíř a měřák je hotovej. S takovým zařízením se už dá seriózně bastlit, dá se na tom změřit rozsah výkyvu, tah v lanku a v zásadě i řetězová linka :-)
Týýý vole...
Tak tohle by mě asi nikdy nenapadlo - a že mě toho napadá hodně! :-)
Nějaké hodnoty už naměřené mám, změřila jsem úplně nový MTB přesmykač jak v originálním zapojení, tak s omotaným lankem kolem čepu. Délka dráhy lanka se zkrátila, síla se zvýšila (dle předpokladu).
Mám tady jeden starý dlouhý přesmykač z treka, tak jsem ho proměřila a délka dráhy lanka odpovídá tomu omotání na MTB. Z takového přesmykače by se dala asi vzít pružina...
Claris budu sundávat a měřit zítra.
Mám ho!
A úplně bez úprav :-)
Tohle běhá s třírychlostním duálem přes všechny tři talíře a je to pro max. 42 zubů...
Dá se to zapojit na kratší páku, má to měkkou pružinu a tah nepřeleze 8,5 kg. Při zapojení na krátko je v tom síla srovnatelná s tím originálním Clarisem.
Shimano FD-TZ30
No sláva, gratuluji. A už ho máš doma, nebo jen natypovaný?
Už mám přesmykač doma, nasazený a vyzkoušený. Zatím to testuju s talířama a klikama nachystanýma pro Růženku, ty mají na nové silničce řetězovou linku 47-48 mm. Zajímavé je, že stejné kliky mají na Růžence 45 mm, ale je tam jiný typ osy - Kinex 107 JIS v plastovejch miskách, musela jsem tam svého času dát gumovou podložku, protože to jezdilo zprava doleva v domku... Na silničce mám teď osu Truvativ 108 s hranolem ISO, ta necestuje, ale dává větší řetězovou linku...
Mám tady už nové talíře pro silničku, s hezčíma tenčíma klikama, které s osou Truvativ 108 ISO mají řetězovou linku jen 43 mm a drhnou o domek. Je tam doporučená osa 113, tak na ni čekám, až dojde a dám to tam, měla by řetězová linka vyjít 45-46 mm a mělo by to být OK. Uvidím.
Až to napáruju, dám celkové zhodnocení. Doufám, že přesmyk už jsem našla a nebudu po osmé rozdělávat a spojovat řetěz. Stačí, že už mám tím zkoušením tak rozdrbané lanko, že ho budu ve finále muset vyměnit za nové.
Gratuluji k úspěchu.
Laborování s osama je někdy výživné, jednu dobu jsem řešil pomocí podložek pod pravou misku.
Jen trubka z které jsem to řezával, došla nebo pošla.
Jen pro jistoru - kvůli přesmykači nemusíš roznýtovávat řetěz.
Vyšroubuješ šroub na konci vodítka a s "přiměřenou" mírou náslí rozevřeš vodítko a provlékneš.
Ani jeden z těch přesmyků tam nemá šroubek. Všechny tři jsou zanýtovaný. :-(
Take roznýtovat, zanýtovat. Tři přesmyky, šest operací plus sedmá bylo zakrácení řetězu. Poosmé už nýtovačku vytahovat nebudu. :-)
Díval jsem se na fotku až teď,
a tak mi nezbývá než omluvit se.
Zastydl jsem v dobách , když rozevíratelné vodítko +šroubek bylo obvyklé.
Co jsem se díval, tak ten FD-TZ30 by (možná) mohl po roznýtování jít spojit šroubkem+ matičkou, ale nevím jak je udělané to zanýtování.
ale předělávat nový díl... nic moc.
A úplně nejlepší je používat spojku na řetěz, v životě sem nespojoval řetěz nýtováním.
Mi se zase nikdy žádnej řetěz ještě neroztrhl a většinou chodil hodně dlouho za všeobecně uznávanou životnost :-) Což neznamená, e se nemůže někdy roztrhnout, ale to se může roztrhnout i řetěz ze spojkou a třeba ani ne v té spojce...
Spojku jsem měla v ruce (k některým řetězům to dávají), ale vůbec to na mě nepůsobí důveryhodně a hážu je do koše. Pokud je to tak dobrý, jak píšete, tak ten nýt jsem kvalfikovaně vyhodnotila jako trvanlivější spojení a setrvám u nýtování :-)
Nebo si pořiď rychlospojku. Ty nové se už samy nerozevírají a nestrácejí. Tak dlouho jsem blbě nýtoval řetěz na devítikolo, až jsem na to přešel u všech kol. Přitom osmičkový řetěz jsem nýtovával v pohodě a spolehlivě.
Na tomto řetězu mi to kupodivu šlo snadno, na všech předchozích jsem vždycky myslela, že to neotočím, než se to pohlo, pak už to taky šlo. Zatím při všech pokusech se mi zadařilo tak pěkně, že se to vůůbec nemuselo nijak rozhýbávat, normálně se to hned po snýtování krásně otáčelo a jak mi to vypadlo z ruky, už jsem nepoznala, který čep to byl :-)
To poznáš až po čase, zda se ti to v nějakém kopci roznýtuje a přetrhne. Doma je to vždy skvělé a úspěšné. Jestli jsi ten řetěz zkracovala, tak s sebou voz jeden nebo dva dvoučlánky, abys ty roztažené a ohnuté články mohla na cestě vymnnit a řetěz definitivně opravit.
Jak chceš upravovat jiný přesmykač abys měla nějaké jiné hodnoty?
Hmm, tak tomuhle říkám vyšší dívčí !!! To není na jeden, ale na deset + palců :-)
Sem si myslela, že něco takovýho v profi provedení a zkalibrovanýho na mikrony musí mít v každým slušným servisu...
Ale čím dál víc mi přijde, že v devadesáti procentech se jedná o prostou montáž typizovaných srágor a těch zbývajících deset je o metodě "pokus omyl". Srdce technika pláče :-)
Kdyby si měl servisák komplikovat život nějakými experimenty, tak si buďto nevydělá ani na suchej chleba, nebo se za opravu nedoplatíš. Takže je nejjednodušší a obvykle i nejlevnější díly vyměnit podle tabulky kompatilbilnosti (a nebo podle osvědčených zkušeností). Nemusí bádat a zdržovat se slepýma uličkama a hlavně mu pak nehrozí reklamace kvůli nepřesnému chodu a tak podobně.
Bádání a experimentování je pro domácího kutila a bastliče. U drahých komponent pro ladiče, ale tam už se na nějakou tu tisícovku za čas nekouká.
jj, já coby bezvěrec neděkuji bohu, ale jen osudu, že mi nadělil 2 "dědky co si rádi hrajou" a tak jsou schopni dát dohromady věci o kterých výrobce tvrdí že je nelze opravit.
jo, jo. A pak hledej řemeslníka... On si možná řekne o nehorázný prachy, ale za výsledek neručí a v podstatě to ani mockrát nedělal, takže kdoví, jak to dopadne. Takovejch, co by mu ty horentní sazby za odbornou práci platili, zas moc není, kde by tu praxi vzal, když jede jenom po kšeftu. Peníze ještě nikoho řemeslu nenaučily, nejdřív je potřeba to fakt umět. Nejsem sponzorem odborných učilišť ;-)
To nejsou složité úkony, když to umí, má vyladěno za chvíli. Ale přece mu nebudu platit jeho housy pokusy a výcvik :-)
To máš, Rondo, jak kdybych jako programátor požadovala zaplatit dobu, co mi bude trvat si nastudovat metody a programovací jazyk. Se nikdo nesere, to jsem se měla naučit ve škole, to mi společnost zaplatila, a zbytek dostudovávat ve svým volnu celej život. Doby, kdy nás posílali na měsíční školení jsou dávno pryč, dnes si to málokterá firma můe dovolit. Trochu jim teď pomáhají příspěvkama z fondů EU na školení zaměstnanců.
Ale i v tom programovacím jazyku jedeš podle nějakých konvencí, postupů. Neskládáš k sobě náhodné příkazy a nezjišťuješ, jestli to tak taky nebude fungovat a co to vlastně provede.
Tys někdy programoval? (Úprava webstránek fakt není programování) No, tak si to taky hodně "programátorů" představuje. Těch dobrejch jsem za život potkala, že by mi stačily prsty na rukách, to je nepřenosná zkušenost.
Neprogramoval. Co se ale ke mě tak nějak všeobecně doneslo, že se programuje v různých programovacích jazycích. A ty mají svoje slova, vazby, zákonitosti. Tak jako jazyky mluvené a psané. Náhodně volenými příkazy by ses asi s robotem nebo s dílem jiného programátora asi těžko domluvila.
A předpokládám, že i programátor se snaží pracovat efektivně, tak se drží konvencí, zkušeností a zákonitostí. A "kutěním" neztrácí čas.
Mně by nevadil servisák, který něco mění a ví co dělá. Bohužel mám s většinou těch servisáků (nejen těch cyklo) dojem, že u toho moc hlavu nepoužívají a ani moc nevědí co činí. Když se jich pak zeptáš, tak místo aby řekli nevím, tak si vymýšlí a lžou. Jsou čestné výjimky, ale není jich dostatek.
Tak určitě se někdo najde, ale ze zkušenosti vím, že se většinou jedná o lidi, kteří to mají jako hobby, tímto si těžko někdo vydělá, na to není dostatek zájemců. Dobrej řemeslník je rád, když se slušně uživí, na nějaké zbohatnutí to není.
Ano, moje zkušenost odpovídá tvojí. Jakýkoliv požadavek nad typizovaný standard je okecáván stylem "jó paninko, to je problém, to nebude chodit...", když bys náhodou na zakázce trval, tak jedině "bez záruky" a cena zdaleka neodpovídá kvalitě. Takové typické řeči, jaké si pamatuju z mládí, když přišel nějaký opravář z OPBH... A ano, lžou. My, životem vycvičení, je poznáme, utíkáme pryč a vyrábíme raděj měřák z násady od koštěte :-)
Těch, co hned napoprvé řeknou: "Jo, podívám se na to, nějak to uděláme.", těch, co nemají problém s používáním obráběcího ručního nářadí, s měřidlama, mají základní teoretické znalosti a potřebné vybavení na to, co chcou dělat, takovejch fakt moc není, přesně tolik, kolik je bohaté klientely schopné je platit, navíc nemají kapacitu. Ale kdejakej Jouda, by chtěl pobírat jejich gáži :-)
Jenže - bohatá klientela dost pravděpodobně nebude lepit Alivio k Clarisu, dá si tam ucelenou sadu. Těch ojedinělých případů bude na prsty jedné ruky a setká se s nimi každý desátý servisák jedinkrát za život.
Většinu klientely pak bude zajímat, jestli se to vyplatí nějak opravovat, nebo jestli to s novým dílem nevyjde na poloviční peníze (a zas nějaký čas zaručenou funkčnost).
No dobře, tak jen jedenkrát za život. Ale proč mi přitom lže? Proč neřekne nevím, nikdy jsem to nedělal a dělat to nechci?
Přišel jsem za cyklo servisákem, které ho znám a on mne s mou vidlicí, že nevím co je uvnitř a zda by to neoservisoval. Tlusťoch to zmáčkl ve stoje až na podlahu a hned začal tvrdit, že to je vyfouklé, nenamazané a drhne to. Přitom ten den ráno jsem kontroloval, kolik to svou váhou zamáčknu a na stojícím kole jsem to nedokázal plnou váhou a poskokem domáčkout a klouže to docela pěkně. Až když jsem poukázal na jeho břicho a rozdíl vah, tak trochu zkrotl. Pak ovšem začal tvrdit, že vidlice stejně někam posílá, že to nedělá. Na co bylo to vstupní divadélko opravdu nechápu. Být ženou tak uslyším to klasické "paninko máte to úplně rozbité..." Prostě paří mezi ty blbé a drzé.
Mohl bys mi, prosím, dát odkaz na "ucelenou sadu" pro duály, kde budu mít převodový poměr dopomala 0,65 (s tolerancí mínus, t.j. ještě nižší) ? Do rychla mi stačí 3,5 :-)
Si nemyslím, že bych byla zas takovej atyp...
No, možná že to je atypický požadavek u silničky (i když, nějaké silniční trojtácy snad existují). Pak je to ale o tom si něco doma zkusmo nakřížit - nebo si zaplatit draze "vývoj" od nějakého šikuly. Běžný servisák do toho asi nebude chtít strkat nos, protože by měl problém obhajovat skutečné náklady a navíc by si mohl zadělat na další měsíce na problémy se zárukou na ten bastl.
Dělal jsem ve firmě, kde se občas něco vyvíjelo. Jak si zadavatelé uměli vymejšlet, pak dělat rypáky při placení a nakonec prudit kvůli i drobným problémům při provozu, jen proto, že si vymejšleli extrabuřty. No a tohle je ten samý případ. Tak jen vycházím z podobných zkušeností. Mám několik známých řemeslníků, vím, že nejradši dělají pro firmy podle smluv, norem a daných technických pravidel. Soukromníčkům s vejmyslama se pokud možno vyhýbají.
No pokud vím tak to neexistuje, nejlehčí kompletní silniční sada co znám je Shimano GRX 2x10, kliky 46-30, kazeta 11-36.
Však já vím, aspoň teda jsem to nenašla, ale možná je něco pro cyklokrosaře, tam se ještě zas tak moc neorientuju...
To víš, vysolím desítku za "úplnou sadu" a budu tlačit kolo do kopce jak Jindra :-) :-)
Když jsem viděl ten tvůj siloměr, hned mi to připomnělo kontrolu rozvodovek do Avií. Po montáži jsme obdobným způsobem kontrolovali "utažení ložisek". Předepnutí ložisek se nastavovalo vkládáním podložek různé tloušťky. Na hřídel se namotal provázek, na druhém konci zkalibrovaný siloměr s fixací nevyšší naměřené hodnoty. A několikrát, kvůli opakovatelnosti, jsme tažením měřili odpor celé sestavy.
Je to úplně jednoduché, není potřeba nic upravovat ani nějak speciálně zapojovat. Stačí pořídit správné součástky a poskládat to na kolo.
Řadí to úžasně na "první dobrou".
Ač jsme tady probrali přesmykače ze všech stran a něco jsem naměřila, ve výsledku to řadí v rozporu s teoriemi i měřením, ale prostě je to tak a takhle to funguje. Součástky a zapojení jsou na obrázku.
Mám silničku s horskýma převodama!
Na karbonové kolo asi ten přesmykač nepůjde nasadit, se to tam asi nedává na objímku...
Musím se naučit, jak vyměnit na duálu řadící lanko, úplně jsem ho rozcupovala :-)