Ahoj, rozhodl jsem se snižovat uhlíkovou stopu a své horské hátéčko začít používat i na dojíždění okolo komína - nucené práce na zahradě u našich, tchyně, chata, houby apod a uvažuju vyměnit klasika spd za jednostranné pedály. Jakou máte zkušenost? Co jsem četl na netu, hodně lidí to považuje za nesmysl, někteří dokonce za zlo pocházející z pekla :) Závody nejezdím, takže počítám, že nějaké zdržení při nástupu do pedálů a rozjezdu do kopce v terénu psychicky unesu :)
Tipy mám následující https://www.kupkolo.cz/pedaly-shimano-xt-pd...
https://www.koloshop.cz/pedaly-naslapne...
Mám nějaký jiný, taky od Shimana.
Bez treter to je jen na krátký cesty, po městě a do práce. Není to ta pohoda jako když jseš zacvaklej.
S nastupováním problém nemám, ale žádné složitější terény nejezdím, mám treka.
Tak to i zamýšlím, do terénu a na sport chci vždy s tretrama, tu platformu bych využil na místní přejíždění. Jde mi o to, jestli nepřekáží ta platforma v terénu, např. rozjezd do kopce v kamení, blátě, hledání správné strany pro nacvaknutí...
Je to divnej kompromis. Měl jsem je chvíli, zahodil. To bych si radši zvyknul jen na platformy, nebo střídal hladké pedály s oboustrannýma spd, přehozené jsou hned.
Nevím, co ti poradit. V terénu to je na překážku, najít správnou stranu prostě chvíli trvá. Tedy skoro pokaždé to nakopnu na poprvé, ale když ne, tak to nahmátnout znova nějaký čas zabere.
Jediné, co vím jistě, že ke klipsům se už vracet fakt nebudu.
Musím se usmívat, jak se ve věku SPD a treter znovu objevuje Amerika, že to na krátké cesty má i své nevýhody v blbých botách, ve kterých se nedá chodit. No a prosté pedály zase nedrží a musí se šlapat jen jako zelí.
Starodávné klipsny řeší obé. V botách se dá chodit a přitom noha nepadá a dá se šlapat kruhově. Jen to není dost IN.
Motáš dvě věci dohromady. Zelí kdekdo šlape i s spd (nejlíp prozradí válce) a i na obyčejných pedálech můžeš šlapat ideálně kruhově.
SPD (nebo jiný systém upínání) je o správné poloze nohy na pedálu a jistotě nesklouznutí.
To bych rád viděl, jak na volných pedálech budeš tahat nohou nahoru.
A "kulaté" šlapání je snad o nějakém tahání ??
Co je na plynulém šlapání ke složitému vysvětlování (pokud teda nepůjde o nějaké vrcholové pilování techniky a to už je od jiných pro jiné)
Na pedály se standardně šlape, netahá se. Taháním si můžu někdy pomoct, není to nic proti ničemu, ale není to o kruhovém šlapání.
Ty to patrně hodnotíš jen těmi válci. Ono asi jde šlapat s celkovou konstantní silou i jen tlačenim pedálů dolů a dopředu a dozadu. Není pro to třeba tahat vzhůru. Na válcích pak pojedeš pěkně plynule.
Můj požadavek je trochu jiný. Mé nohy jsou různé a hlavní sílu mám v levé, kde mám zdravější koleno. Já pro spojité konstantní šlapání musím i tahat směrem vzhůru.
Potíž mám v tom, že na zimu mám tak velké boty, že se mi do klipsen nevejdou, bych měla pedál pod prstama :-) :-)
Tak jezdím v zimě bez klipsen, ale i když mám na podrážkách traktor a na platformách kovové zuby, tak to není ono, nahoru s tím nepotáhneš.
Už jsem to tu někde říkal, ale jsem líný to vlákno hledat, tak to napíšu znova :-). Oboustranné pedály jsem vyzkoušel a nevyhovují mi, protože pro každou stranu potřebuju jinak vysoko sedlo (kvůli jiné poloze boty na šlapce, jinak tlusté podrážce atd.). Rozdíl je dost velký na to, aby pro mě jakákoli kompromisní mezipoloha byla nepohodlná. Ale jestli nemáš tak citlivá kolena, tak by to mohlo fungovat docela dobře.
Ty pedály, které mám (nějaké Force), se vlivem nevyváženosti vždycky natáčejí do svislé polohy nášlapem dozadu. Tím pádem stačí při našlapování trochu kopnout dopředu nebo dozadu a vím, že skončím správnou stranou nahoře.
"Oboustranné" jako že na každé straně jiná varianta. Blbě jsem se vyjádřil.
Jo, fakt. Na platformách šlapu přibližně středem chodidla, na SPD mám kufr dál vepředu. Sedlo si musím šoupat i při přechodu mezi pohorkami a sandály na jaře a na podzim (rozdíl v tloušťce podrážky cca 5 mm). Jak říkám, někomu to nevadí a pak ty dvojité pedály dávají smysl.
...žádné oboustranné, ale "jednostranné SPD(nášlapy)" ;-)
Oboustranné jsou nášlapné z obou stran- tedy stejné....
Taky musím měnit výšku sedla, když beru boty s tenčí nebo s tlustší podrážkou. 5mm je cítit.
Klipsny zkoušet nehodlám, protože nejsem z těch, co v terénu nikdy nepadají a v takových situacích jim moc nevěřím. Asi ty jednostranné vyzkouším, pročetl jsem nějaké uživatelské recenze, i zahraniční, a asi to fakt někdo i vozí ku spokojenosti. No budu doufat, že nepůjdou obratem do skříně nebo na cyklobazar :)
Když spadneš, tak je celkem jedno zda i s nohou na pedálu nebo s nohou venku. Když jdeš přes řídítka, tak jde kolo do kotrmelce za tebou a v horní úvrati se samo oddělí a pokrčuje už v letu samo. Pro tebe žádná změna.
S nohou pevně na pedálu sebou žuchneš jak pytel brambor. Volnou nohou můžeš něco korigovat nebo i pád zmírnit, pokud je trošku čas a šance.
Ano, již Jára Cimmrman zkonstruoval kolo (ještě bezpečnější bezpečník), které eliminovalo možnost pádu vpřed, či vzad. Vzhledem k tomu, že jsou pády do stran mnohem častější, vynález se v praxi neuplatnil.
Musím se tomu smát :-)))
Vzpomínám, jak před deseti rokama jsme s Ane byli v zimě na týden lyžovat v Alpách. Sjezdovky i běžky. No a já na běžkách že přece nebudu jezdit klasickým stylem, ale takovým tím bruslením, tak přece jezděj profičí. Takže: rozbruslil jsem, po cca 25 - 30 metrech pád na záda. Nevadí, každý někdy upadne, takže znova. Rozbrusíl to, po 25 metrech buch na záda. A tak se to opakovalo. Když jsem si asi tak po šestý - sedmý k tomu zaplet nohy a Ane mě musela vyprostit, rozhodl jsem se opustit běžecké lyžování jednou provždy.
Tak tady ti tedy budu oponovat. Pokud jsou SPD pedály správně seřízené, tak z nich krásně vyklouzneš hned na začátku letu, takže svůj let dokončí kolo i ty zcela samostatně a není nutno se obávat, že by ti kolo padlo na záda.
Pokud letíš přes řídítka, tak tomu kolu dodáš takovou energii, že dopadne 5..10m před tebou. Žádný strach, že by snad spadlo na tebe. A jelikož jdeš do kotoulu, tak při dopadu máš ty záda spíš dole, takže na záda ti rozhodně nedopadne. Píšeš o svých klamných představách a doměnkách ne o skutečnosti. Nesmíš zapomenout, že to kolo má méně než čtvrtinovou tvojí hmotnost. Když se tě zbaví, tak mu zbytková energie udělí obrovskou rychlost. Při pádu mezi nášlapy a klipsnami (pokud nejsou utažené na krev) není valný rozdíl.
Měla jsem tu čest letět přes řídítka 2x nebo 3x, takže žádné klamné představy, ale tvrdá zkušenost. Při prvním letu jsem měla SPD ještě utaženější a kolo mi opravdu přistálo na zádech - ještě dnes mám na svojí zimní přilbě dolíček od sedla.
Od té doby vím, že správně nastavené SPD tě v případě jakéhokoli pádu okamžitě pustí. Bez ohledu na to, kterým směrem letíš.
Ty máš zkušenosti jen s klipsnami, jak si sám několikrát napsal. Tak prosím nesrovnávej s SPD. Opravdu je to rozdíl.
Jo? V době kola Junior stačila kabela na řídítku, posléze mezi vidlí a špicemi předního kola. To byl takový fofr, že jsem jela jela a najednou jsem ležela na břiše a kolo na zádech,ani nevím jak. Vidlu jsem pěkně ohla, osmica jak blázen, já odřené lokty. Hlavu jsem držela nahoře. Břicho mě druhý den bolelo, jako bych dělala 100 sklapovaček. Pedály jsem měla obyčejné, o jiných jsem tenkrát neměla ani tušení. :-))
Asi závisí na počáteční rychlosti. Mně opravdu to kolo opakovaně o několik metrů předběhlo a já jsem skončil buď rovnou přetočený na zadku nebo nedotočený na zádech. Tak malou energii, abych se sebou jen plácnul na břicho jsem nikdy neměl.
....to jo- když se "šouráš" rychlostí chůze, tak se na tebe kolo jen "překlopí", při vyšší rychlosti tě předběhne!
To bych si asi radši koupil něco jako tohle.
https://www.aliexpress.com/item/32954614814.html
Používal jsem Shimano PD-M324 nebo něco velmi podobného. Nejdřív na lehokole, teď je mám provizorně na horským kole. Já v tom problém nevidím, samozřejmě s oboustrannými je zacvakávání snazší, ale dá se.
Závodů odjezdily hromadu, pak začaly trochu vrzat a zvětšila se vůle, ale fungují pořád (minimálně 50 tisíc km mají za sebou).
mně tedy kombinované pedály nebo jak se to jmenuje (SPD + platforma) maximálně vyhovují, stačí k tomu pořídit MTB boty s gumovou podrážkou. Pak se dá bez problémů zacvaknout nebo ne a v těch botách se dá docela i chodit. Mám to na fulla, využiju oboje.
Asi 6 let starý Spešly Tahoe Black, na boku špičky je malej nápis "Trail Traction". Tehdy stály nějak kolem litru, teď jsou za 13 stovek, nic výjimečnýho ale jsou fajn. Na léto samozřejmě jen.
Na normální kolo (full) je cvakám do SPDček, na nebezpečnější místa/sjezdy je vycvakávám a pokládám na plochou stranu pedálu. Koukat na to není potřeba, přes podrážku člověk bezpečně vnímá, kterou stranu pedálu má nahoře.
Na elektro fullu s nima jezdím na klasickejch platformách s pinama. Tedy zcela upřímně ... na ty platformy si častěji beru starší turistický nízký boty s hodně pevnou gumovou podrážkou z Decathlonu asi za 500 Kč a jsou skoro pohodlnější :-))