Vlastním asi dva roky sporovní hodinky Garmin Fenix 5X Plus a o něco déle navigaci Garmin Edge 1000.
Hodinky používám stále jako smartwatch spárované s mobilem, navigaci pak výhradně na kole a převážně jako tachometr. Navrhované trasy navigačního softwaru mě nevyhovují, dobře vede podle nahraných tras, ale tam narážím na problém výdrže baterie. Zatímco se uvádí výdrž 15 hodin, já mám vyzoušeno, že vydrží tak polovinu slibovaného času.
I když oba přístroje patří mezi lepší GPS strojky, narážíme na technické problémy a mušky. Třeba nedávno se tu debatila teplota. Pochopitelně, jsou-li hodinky na ruce, je jejich teplota, a tím i teplotního čidla, ovlivněna tělesnou teplotou a tak v lednu ukazují příjemných 18 celsia. A je toho víc, co není až tak zcela přesné.
Výrobce pochopitelně o tom ví a snaží se nabízet řešení pomocí externích čidel. Teplotu ohlídá teplotní senzor Garmin Tempe. Taková miniaturní pastová věcička, kterou umístíš někam kde není ovlivněna tělesnou teplotou, spáruje se pomocí ANT+ a něco věrohodnějího měří. Snad prý docela přesně. Hned druhý přístroj se mi podařilo napoprvé zpárovat a frčí.
Jak jsem si tak prohlížel všechna ty hračičky, co se nechají k tomu připojit, našel jsem jinou, asi užitečnějí věc.
Snímač rychlosti
Ten pracuje na stejném principu jako bežné tachometry. Pořítá otáčky kola.
Narozdíl od běžných strojků ale nepotřebuje magnetický protikus, malá škatulka se připevní na osu kola, pár metrů se ujede, strojek se sám zkalibruje a už měří skutečnou rychlost a skutečnou ujetou vzdálenost.
Měřák kadence nebo hrudní pás jsem zavrhnul, jako pro mě nepotřebné věci, netrenuji jako profík podle tepové frekvence.
Ale našel jsem jinou, už trochu dražší hračku, cyklistický radar Garmin Varia RTL510.
Jde o druhou verzi radaru Garmin, která podle všeho, oproti té první, skutečně spolehlivě funguje.
Tak jsem to tam namontoval a jel to projet.
Víc dále.
Tak k radaru.
Vypadá to jako blikačka, pomocí standardního úchytu se připevní na sedlovku a na řídítka se připevní radarový displej a už se frčí.
Když za tebou nic nejede, svítí displej zeleně, když se objeví v dálce vozidlo, změní se v oranžovou a tečka ukazuje přibližující se vozidlo, pokud jedou za sebou dva vozy, dvě tečky.
https://photos.app.goo.gl/9HSDd3a8eeUNCfTn9
auto přejede, a je zase zeleno. Pokud je radar spárován s navigací, objevuje se pohyblivá tečka při pravém okraji a okraje jsou zelené, když nic za mnou, a červené, když se něco blíží. Na tom videu to není asi moc vidět, byla mě zima na to, abych si s tím hrál.
Velmi spolehlivý přehled, vidí i za kopec nebo zatáčku :-)
Druhá, neméně podstatná věc je ta blikačka.
Když za mnou nic, jen tak si tu a tam blikne, pokud se blíží auto, rozbliká se fest.
https://photos.app.goo.gl/dWE9n4378DYqwE6B7
V lese na horáku takovouhle hračku asi stěží využiješ, ale na silnici, zvláště na silnici, kde auto jede jen občas, a takové mám rád, se to safra hodí.
Zase, výdrž údajných 15 hodin v režimu blikačky, ale čert jim věř, ale lze dobíjet za jízdy.
O dobíjení a vychytávkách co jsem našel zase zítra.
ještě jedno takový málo zřetelný video
https://photos.app.goo.gl/kTASda1XPZ2Z2LEz7
Neuvěřitelné. Těch kravin, co vymyslí pro kola je snad víc, než pro auta.
Přitom auto si sebou aspoň veze baterku:-))
Myslíš, že když chceš odbočit doleva, tak ti to katapultuje levou ruku do příslušné pozice?
Zajímavá hračka :-)
Abys ještě všehny ty nabíječky uvezl až budeš někde na cestách :-)
radar jede na usb, ostatní senzorky mají zlty kulate pidibaterky na rok nebo jak dlouho, jinak to je velmi kehounký, jsou to hračky na silniční kola, pro ty gramaře.
Je to pohoda, vidíš zeleno, posuneš se víc do středu a nelízáš pangejty, to zpříjemní cestu...
Počkej až tě dojede nějakej Stealth kamion :-)
Na bike fóru jeden kolïk tvrdil, že je to tak spolehlivé, že se ani neohlíží, když odbočuje doleva....
no, tak takhle spojení ANT+ zase nevěřím, ale když se motáš uprostřed pruhu, a náhodou to auto za sebou neslyšíš, většinou si zatroubí.
Někdy si zatroubí, i když se nemontáš a poctivě šudláš krajnici. No a pak se lekneš. Tohle snad trochu těmhle situacím pomůže předejít.
Úplný nesmysl to není a jsou chvíle, kdy bych nějaký takový nesmysl přivítal.
Možná o tom i popřemýšlím.
Tak jsem ukončil přemýšlení, 8 tisíc je přece jen o něco víc než bych chtěl za takovou hračku dát. Takže dál budu používat vlastní uši :-)
Já se spoléhám na sluch(za jízdy neposlouchám hudbu), zrak a zpět. zrcátko za 150Kč- peníze(jako většina z nás)nevyhazuju za zbytečnosti a těch skoro 8000Kč využiju líp- na měsíční dovolenku... ;-)
Spoléhat se na sluch není extra bezpečné, a nemusíš si ani vyhrávat, někdy auta jedou dost neslyšně, a to se ještě nerozmohla ta elektrická vozítka.
Spoléhal jsem na zrcátka, ale na silničce se blbě umísťují. Měl jsem jedno, co fungovalo do té doby, než jsem dozadu pověsil brašny.
Jinak myslím si, že je každému do toho prd, co si kdo dělá se svými penězi, přísloví praví:
"chudoba cti netratí, ale taky nepřidá"
...tak to máš pravdu- je mi prd po tom jak kdo vyhazuje peníze, ale štve mne, že koupí takových hraček se podporuje jejich výroba a ta huntuje planetu- lituju potomky. No a pokud jde o "chudobu a čest", tak si já zase myslím, že je rozdíl mezi rozvážným nákupem potřebných věcí a utrácením za drahé hračky s prezentací "já na to mám"- se ctí a chudobou to nemá nic společné...;-)
Přísloví také praví "kdo s čím zachází- tím také schází"
Jsi to pojal Gretenisticky :-)
Můj radar bude mít asi podobnou uhlíkovou stopu jako tvoje přilba. A taky jde o bezpečnost, jen s tím rozdílem že aktivní, narozdíl od pasivní přilby.
Zrovna tohle je hračka, která sice je dost drahá, ale smysl docela má. A mohu ti říci, že si na to dost rychle zvykneš, vidět za sebe bez otáčení.
Moralizování o huntování planety mě docela sere.
S výstřední Greetkou to nemá nic... v pasivním zrcátku (zlomek ceny i uh. stopy radaru) na řídítkách mám i bez otáčení situaci za sebou jak na dlani a rozdíl mezi pohledem na "blikačku" nebo do zrcátka velký nebude(navíc když sluch neruší žádná kostka- i ten varuje)- takže bych si zvykla spoléhal asi těžko na něco co se může porouchat a dál blikat)-;-)
Jenže zrcátko jsme vyloučili z přepravy, protože na silničce je celkem nepoužitelné.....
zrcátko na přilbě je moje třetí oko. Protože jezdím na lehokole nepadám, pouze rychle sesedám ale vozím ho i na kole typu zábradlí. Pootočením hlavy pokryju za sebou prostor, který potřebuji. Zatím jsem na trhu našel akorát Zefal a ta cena je docela odrazující ale užitečnost je vysoká takže i za ty prachy dobrý. Výhodou je nezávislost na energii baterek. ponivač je to zrcátko.
Cena odrazující? Vždyť Zefal Z Eye stojí dvě stovky.
to je podle mne dost vysoká cena, za kus drátu a plastové zrcátko. A většinu lidí co se o tohle třetí oko zajímali to od koupě odradilo.
...taky nezapomeň na značku, nápad a důležitý je i úchyt!!! ;-)
Ještě,že to zrcátko je z plastu.
Jsou i skleněná. Kdybys věděl, jak energeticky náročná je výroba skla, konu na ty tyčky a šroubky, styděl by si se.
Pro mrzký peníz, jen abys "jakoby" ušetřil, huntuješ planetu.
Ubylo by tě, kdybys otočil hlavou? :-)
Jindro tvá připomínka je samozřejmě věcně správná. Jediný problém je ten, že nejsem sova. Neumím otočit hlavu o 180 stupňů a na lehokole bych přesně tohle potřeboval. Z toho důvodu je zrcátko řešením. Byť jak správně píšeš huntuju planetu. No kdyby jenom planetu v lastně tím trpí celá sluneční soustava a možná i galaxie :-p
Vyriešil som si to takto na leho aj zabradlie. Dva špice spojené meď.
trubičkou (zosilnilo spoj), zrkadielko 5x5cm kraje zabrúsené a zpredu nalepený reflexný štvorček používaný na kamióny.
Bez prilby(v dedine) mi to zrkadielko chýba, keď nemám kontrolu čo sa deje za mnou.
No já teda nevím. Montovat si tvrdý drát takhle blízko oka. Nikdy nevíš, jak se při případném pádu sešprajcuje a kam zamíří...
Spoj je zletovaný a potiahnuté bužírkou. Tie maličké, čo sa predávajú sú ešte bližšie k oku. Toto je moje riešenie a mne maximálne pomáha a vyhovuje. Každý podľa svojej chuti.
Však by se to dalo udělat i z měděného izolovaného drátu(např. 1,5mm2). Já bych bral i originál Zefal, ale právě levé oko je od narození tupozraké a vidí rozmazaně. Proto zrcátko na řídítka...
Tak dneska jsem ho u Modletic potkal.
Chasník na elektrokole, a fakt na přilbičce měl to tykadlo, asi 25 cm dlouhý, a na něm zrcátko.
Strašně nebezpečná věc
Jak jsem se za ním otáčel, sjel jsem do škarpy, a málem pokousal to betonové odvodňovací korýtko.
Ještě žes nevrazil do telegrafního sloupu :-)
....vidíš od čeho by tě uchránilo zpětné zrcátko ...;-)
A když padne mlha, nebo tma, jsi v pr...
poněvadž zrcátko
Na to si vzpomeň, až ti dojdou baterky.
Mě,starému elektrokolaři, baterky nikdy nedojdou. Sichruju se 4x :-)
Ale stalo se mi, že jsem jednou doma nechal kabílky k tomu všemu co se musí nabíjet. Měl jsem jen jeden, tak jsem v noci m3l budíka a přehazoval ten šlahoun, sbych byl ráno dobitej.
Úplně.
...mně- starému cykloturistovi- se to také stát nemůže i bez sichrování. Za tmy spím a mlhu jsem tak hustou, že by se nedalo jet(a tím i vidět) ještě nezažil...;-)
Teda nezlob se, ale ty tvoje námitky bych chápala u někoho, kdo v životě neseděl v autě a o zpětném zrcátku se poprvé dověděl až tady.
Od tebe nečekám, že cokoliv pochopíš, ale přesto se pokusím
zrcátko se ti rozbliká, když je za tebou auto?
No, nerozbliká. Zrcátka jsou snad od toho, aby v nich člověk viděl, co se děje za ním, ne aby na něho blikaly. Řídím třicet let a nikdy jsem s tím, že mi nebliká zpětné zrcátko, neměla problém. Proto se divím, co pořád řešíš.
Chceš si koupit zajímavou hračku, proč ne. Ale pokud ji kupuješ proto, že máš ty tebou popisované problémy, je to na vrácení řidičáku.
No, asi toho za mlhy nebo po tmě na kole moc nenajezdíš, a možná ani na silnici.'
Přesto bych se domníval, že právě ty oceníš vizuální kontrolu, jaký je za tebou provoz, kdyby si se náhodou na silnici dostala.
Ono, zrcátko ti nevidí za hřeben kopce, ani za zatáčku, na rozdíl od radaru, ale to je jen jedna část bezpečnostní funkce téhle "hračky".
Ta druhá je, že jakmile strojek zaznamená, že za tebou něco je, a zaznamená to od dost dřív než ty v zrcátku dohlédneš, začne blikačka vyvádět. Nikoliv pravidelně, ale dělá psí kusy, tak, že pro řidiče za tebou je mnohem nápadnější než obyčejná blikačka. Navíc, i ty nejzdaznější blikačky jsou proti intenzitě svícení a blikání, co tenhle krám předvádí jen pouhé doutnavky.
Je to velmi solidní bezpečností pomůcka cyklisty na silnici, a vyprávění o tom, že "spoléhám na sluch" nebo "mám přeci zrcátko" jsou poněkud mimo.
Nemluvě o tom, a to už jsme tady řešili, to zrcátkko na silničce dost dobře není kam umístit a co vidíš, a to platí každého zrcátka na kole, dost závisí na úhlu, kterým do zrcátka hledíš, a ten výdycky není stejný, a na silničce tuplem.
Jasně, to nenajezdím. Kolo mám jen pro zábavu, ne třeba na dojíždění do práce, abych do každého počasí vždy musela nutně vyjet.
Pro mě opravdu to zpětné zrcátko vede. Pokud jedu v provozu, tak předpokládám, že ten radar bliká pořád? V této situaci dává zrcátko určitě lepší přehled. I u ojedinělého auta vidím líp, jestli se chová, že o mě ví, má tendenci vybočit či dokonce vyhazuje blinkr nebo ne a mám nejvyšší čas to zabořit třeba i do příkopy.
Ta blikací funkce je fajn, to jo. I když i tady mi přijde jednodušší mít výkonnou blikačku, co bliká pořád.
Nicméně tohle je samozřejmě jen můj názor a není mi nic do toho, s čím jezdíš ty. Jen ta představa, že Evropu brázdí v autě řidič, pro kterého je zpětné zrcátko něčím, co "když je tma nebo mlha, jsem v pytli, protože zrcátko" - to už mi přišlo jako něco, co se potenciálně týká i mě.
Howgh.
To není vůbec problém, přepneš do režimu "svítí pořád".
Já taky na kole jezdím pro zábavu, ale stane se, když jedeš, že prostě tě zaskočí nečas, tma, liják, mlha a pak cokoliv, co zlepší tvoji viditelnost je dost užitečné.
Kritizuji to tu opakonovaně, spousta lidí má na hlavě přilbičku i na pohodlných cyklostezkách, protože "jde o život". Titíž pak neváhaji vyjet neosvětlení do šera. Moje vesnička středisková, díky svému pívovaru a přilehlé Kozlovně, bývá cílem cyklistů z blízka i daleka a tak vidět občerstvené neosvětlené cyklisty, jak se vrací domů na těch svých horských strojích je možné každý víkend.
Tuším, že zrcatka také nevozí.
Jasně. To, že "být viděn" je na kole snad důležitější než "vidět" vůbec nezpochybňuju.
Nicméně i tady platí "vocamcáď pocamcáď". U toho tvého systému mám trochu obavu, co se stane, když tě bude dojíždět jiný, bezradarový cyklista a do toho přijede zezadu auto - a tvůj radar jim to oběma nečekaně napere naplno do očí.
Jenže to obecně řešení nemá, už jsem zažil, že si u stejného zadního světla motorista stěžoval, že to není vidět a cyklista se cítil být oslněn...
Prostě motorista s mobilem v ruce přehlédne i maják, který je absolutně neslučitelný s tím, aby za tebou nějaký cyklista jel...
Mně teď ani tak nešlo o to, že to jinak vnímá cyklista a jinak řidič v autě, jako spíš o to, že od nějaké hranice je vyšší upozorňování na sebe už kontraproduktivní, protože zvyšuje pravděpodobnost, že řidič přehlédne něco jiného.
Stoprocentní řešení není u ničeho, lidský faktor je "sfiňa".
Když užs to nakousla, mi intenzivní blikání připadá "agresivní". Plné, dobře viditelné světlo považuji za nejlepší. Je vidět, vepředu bílé,vzadu červené, každý řidič ví, jak se vůči tomu má chovat. Doplnít se to může reflexama, auto si na ně posvítí, je to pasivní prvek, ale ta světla jsou základ a měla by být dostatečně velká a výkonná, aby šla vidět zdálky a nesmí oslňovat. Jak píšu, to blikání na mě působí "agresivně", jako by si dotyčné vozidlo žádalo něco extra, jako výstražný maják. S tím by se nemělo zbytečně plýtvat a může zbytečné užívání výstrahy někoho až popudit.
Bavit se o blikačce viditelné teprve tak z padesáti metrů (70% toho, co potkávám) by asi bylo přínosné, ale považuji to za marnost.
Každý by si měl na silnici po nějaké době jízdy se světly zastavit, opřít kolo o strom a poodejít na obě strany minimálně sto metrů (150 kroků) a podívat se, jak to svítí...
To já zas za volantem ocením, když má cyklista na řidítkách blikačku. V dálce je nějaké bílé souvisle svítící světýlko a není k rozeznání, jestli je to jen odrazka na patníku, nebo cyklista - někdy mezi odrazkama úplně zanikne a rozeznám ho až po chvilce. Mezi tím mu zbytečně peru do očí dálkovýma. Když zahlídnu blikačku, tlumím hned.
Týká se to samozřejmě hlavně těch lacinějších světel, ale těch bývá na silnici většina. Když jsem míval taky podobnou bludičku s nevýrazným halogenem a pak postarší LED, vozil jsem vedle ještě blikačku. Ne nějak agresivní, ale blikačku. Taky mě štvalo, když mě šoféři šajnovali do očí, s bliknou už jen minimálně.
Báro, veliký souhlas. Bohužel se městě to neplatí. Tam je těch světel a odlesků tolik, že slabé stálé svícení je nedostatečné. Stejně je to s předním světlem. Ve zpětném zrcátku, co nesvítí jako auto, to neexistuje, takže se mu vyjede od chodníku rovnou do cesty.
Když jedu s přáteli někdy nocí po silnici mimo město, tak mé přední světlo vítají a na zadním nastavuji kontinuální svícení a zakrývám tu výkonovou ledku.
Přední stroboskop je prasárna, která by se měla používat jen ve zcela specielních a zdůvodněných případech.
"V dálce je nějaké bílé souvisle svítící světýlko a není k rozeznání, jestli je to jen odrazka na patníku, nebo cyklista - někdy mezi odrazkama úplně zanikne a rozeznám ho až po chvilce."
A přesně kvůli tomu píšu, že si máš poodejít aspoň těch sto metrů a podívat se, jak to vypadá. Pokud uvidíš slabé světýlko, u kterého ti není jasné, jestli je to odrazka na patníku čičo, tak máš blbý světlo. Blikáním to nevylepšíš :-)
Pro fůru lidí je nepřekonatelným problémem dát stovku za bludičky a tak jezdí potmě. Natož po nich chtít, aby za světlo vypláznuli tisícovku nebo dvě. (píšu o obecném problému, ne o řešení u mne, nebo jiného jednotlivce - já mám cyklo Fenixe a už žádný problém)
"Bohužel se městě to neplatí."
Ve městě je to obecně blbé, tam je těch různých světel, ať už stálých či blikavých plno, tam se těžko rozlišuje, co to vlastně je. Nevím, do města asi jakýkoliv prostředek na zviditelnění je dobrý a nejlépe všechny :-)
Já naštěstí jezdím pod lesem po neosvětlené silnici. Tam mi blikačky přijdou úplně zbytečné, široko daleko není žádné jiné světlo, než od nějakého vozidla na silnici. Tam nejsou ani žádný baráky celejch osm kilometrů. Ale když mě předjede někdo s blikačkou, která mu po deseti metrech není vidět, je to smutné. A ne, že by se takových vyskytovalo málo, kdyby aspoň měli reflexní vestu nebo nějaký větší reflexy na hadrech...
Ale co, když už tady ten komín Jindrovi trolím, tak se podělím:
Loni mě předjel kolík, co měl z rěch bílech reflexů udělanou na zádech, zezadu na nohách a na rukách kostru. To bylo úžasné! :-) :-)
Od té doby si furt říkám, že bych si něco takovýho mohla udělat, to zaujme! :-) :-)
Já u nás občas potkávám jednoho hasiče na kole v tom jejich mundůru. Ten světla fakt nepotřebuje.
Ta kostra může bejt fajnová. Pro nějakou slabší náturu, když jí v noci potká někde poblíž opuštěného hřbitova... :-)
Takže průzkum bojem.
Rozhodl jsem se vyzkoušet co to dělá, když se zapne na trvalé svícení.
Prostě svítí.
Jenže jak se přiblíží auto, začne vyvádět ty hovadiny jako v režimu blikacím.
asi takhle
https://photos.app.goo.gl/uKkcNMFsNJreNR698
Cyklistu to zaznamená stejně jako auto. Zrovna si říkám, dojíždí mě něco hrozně pomalu, snad traktor, ale na to je to potichu, a on kolega na kole. Ve dne to totálně nikoho neoslní, v noci netuším, ale začne to vyvádět, když auto je za tebou tak 150 metrů, takže má dost času se neleknout.
Myslím si, že když to hoši od Garminu dávali dohromady, trochu u toho přemýšleli, a protože tohle je už druhá verze radaru od nich, asi vyhodnotili a zapracovali zkušenosti z provozu, tak asi my toho moc nevylepšíme.
Mně se v autě za tmy zezadu nejlépe rozeznává cyklista podle charakteristického kmitavého pohybu odrazek na pedálech, botách nebo na dolní zadní části nohavic. Z buku pak podle kruhového pohybu odrazek na kolech.
Prostě ve tmě a v mlze autem nejezdí. Přeci by neviděl do zrcátek:-))
Viz výše...
já ani nevím co to auto je, řídím dvakrát do roka, když jedu na Dušičky do Sobotky....
Na přilbu: https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0...
Na brýle: https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0...
Na toho helmeta mi nevyjelo nic.
Špatně formulovaný dotaz, třeba zde
https://www.aliexpress.com/item/33059662912.html
vypadá to prakticky stejně.
Hm, mám se registrovat na Aliexpresu. To je dost hloupý odkaz.
dík to je zajímavější cena
A kolik máš těch zrcátek? Já mám jedno vypuklé s průměrem 10cm na levé straně řídítek. Je skvělé, vidím v něm mnohé, ale na odbočení doprava z kolejiště tramvají přes pruh jedoucích aut nevidím. Prostě hned za sebe vpravo nevidím. Potřeboval bych druhé stejné vpravo a to bych pak už vypadal jako skůtr.
Mimo město je to asi zbytečné. Tam stačí uši a něco malého, třeba ten radar.
Ta kostka vepředu nemá chybu. Podobné dvě (i velikostí) se vozívaly zavěšené na vnitřních zrcátkách Cadillaců z šedesátých let.
Kostku - reproduktor Sony, jsem nahradil tím oválným. Kostka hrála bezvadně, kravál jak když přijede Algida, ale nebyla vodovzdorná.
Párkrát mi do ní nateklo a pak si dělala co chce, tak jsem ji vyloučil z přepravy.
Přesně 6 749 Kč i s tím displejem. Bez displeje, když se spokojíš s tím, že ti posílá ty údaje na navigaci ta hračka stojí asi 4.5 tisíce.
Levné to fakt není, ale koukal jsem kolik stojí solidní blikačky a docela jsem byl překvapený, a to nemluvím o předních světlech.
Pazdráti od Garminu z tebe tahají prachy dál. Třeba ten úchyt na sedlovku, kus plastu na gumičce, no to nechceš, i když tvrdí, že je to spolehlivé. Chceš to ten úchyt mít na pevno přišroubovaný, ztratit krám za 4,5 litru by nebylo nic moc. A ejhle, nagooglíš, najdeš, a za ten blbej úchyt si řeknou 600. To je prd proti tomu předsazemému držáku na navigaci.
Schází ti asi 2 mm, aby se to dalo za jízdy přikrmovat. Držák fajn, ale kabílek do ní prostě zespoda nezastrčíš. Jsou držáky i s delším ramenem. Kus plastu s jedním šroubkem, 1200 Kč. A takhle je to u nich se vším.
Někde jsem četl, že Garmin v navigacích je něco jako Apple v počítačích, podobná marketingová strategie.
Když jsem měl kolo v servisu, přehodil mi ten servisák ten držák. Říkal, měl jste ho blbě, má být naproti představci, budete mít víc místa na řídítkách. A já se trochu styděl a říkal jsem si, to jsem ale blbec, taková školácká chyba.
Teprve včera mi došlo, že jsem ho dal na druhou stranu právě a jen proto, abych tam zespoda mohl strčit ten dobíjecí kabel.
Existuje spousta zrcátek co se dají místo špuntu do řidítek.
Otázka je, co je v nich vidět. Kdyby to bylo tak dobrý, tak s tím jezdí každej.
Většina lidí zrcátka nemá ani na kole s rovnými řidítky, kde umístění vůbec není problém.
Ale na úzkých řidítkách si jezdec bude výhled ze zrcátka dost zakrývat tělem. Pak je ještě možnost to zrcátko na přilbu.
Jo a při pádu si tu tyčku od toho zrcátka vrazit do obličeje. Moc príma varianta.
a navíc musíš mít ořilbu a slušně vidět nablízko
Zrcátko není displej, doufám, že se nepletu, ale IMO i při pohledu do zrcadla ostříš na vzdálenost odraženého obrazu a ne na vzdálenost zrcátka.
nevím, nezkoušel jsem to, ale přilbu kupovat nebudu, když už mám radar :-)
dá se nasadit i na brýle. Ale když už máš ten radar :-)
Zkoušel si to někdy?
ten radar? ne nezkoušel. To zrcátko na brýle? To jo ale na přilbě mi to přijde lepší.
Myslím to na těch brejlích, to by mě zajímalo, když teda kolegové říkají, že i když zrcátko blízko, koukám do daleka, a mohl bych něco vidět
No právě, před pár let tu popisoval Snilard své zkušenosti, a pochopil jsem, že je to k prdu, protože šilháš
Pro mě nepoužitelné.
Sotva bych viděl to zrcátko, natož něco v něm. Barevnou tečku na tom displeji vidím máznutě, ale vidím. Dneska jsem zkoušel, jestli se za ta léta něco změnilo v navigačním softu Garminu a zjistil jsem, že i kdyby ano, je to pro mě za jízdy málo funkční, na tý mapě vidím prdlačky, vlevo nahoře šipčička ukazuje, chápu že mám odbočit, ale nevidím kam.
Takžue displej rozdělený na 4 pole, velká písmena a vidím rychlost, kolik jsem ujel a čas. Smutně praktické využití namakané mašinky.
Skoro každá navigace naviguje hlasem "za 200 metrů odbočte vpravo" jen Garmin, drahej jako kráva pípá jako kuře
Chce to počkat na black friday, jeden britský eshop to mívá pravidelně kolem 3 500, tedy samotný radar. Kdo už nemá cyklopoč Garmin, tak je to docela ranec. A nekupovat z Německa, tam mají kvůli zákonům verzi co neumí blikat.
Ve městě je to asi nepoužitelné, tam těch aut je moc. Ale tam zase funguje dobré zpětné zrcátko. Ale dobré zpětné zrcátko si nedáš na silničku.
Do města by asi byla nejlepší ta tvoje zadní podsedlová kamerka a mobil. Jen by to chtělo zrcadlově obracet ten obrázek. A také to asi dost žere.
Obrázek zrcadlově obrátit už umím, to už je běžné.
Problém je v spojení. Kabelem to hapruje avyklepává se a s novými mobily jsem to vůbec nerozchodil, tak tedy bezdrátově. A tady mám strach z rušení, to se musí vyzkoušet.
Ale to jen pro srandu, protože jezdit po městě na silničce není až tak dobrý nápad, takže je to spíš taková ta theoretická úloha.
Já o tom silně uvažuji. Mám veliké skoro motorkářské vypuklé zrcadlo, ale jen na levé straně. V Nádražní ulici jezdím mezi kolejemi a pak musím odbočit doprava přes automobilový pruh a tím zrcátkem tam nevidím. No a hlava se už nechce tolik točit. Mám z toho vždy adrenalín, zda mne auta pouští nebo ne. V Paříži bych se nebál, ale u nás se určitě najde jeden blbec, co mne tam nepustí a já budu placatej. Širokoúhlá kamera pod sedlem by to řešila.
Jestli to dokážeš připojit k Sony Xperia Z, ta má konektor zboku a micro USB, dám ti jí.Má trochu křápnuty displej v levém horním rohu, ale funguje jinak OK, pro účely zrcátka by to mělo bohatě stačit. yje vodovzdorná, tsk může zmoknout.
Vrazit do toho kamerku přidělanou na sedlovku, mělo by to fungovat jak z praku. Na krátké přejezdy nabíjení neřešíš.
Mám určitě i tu redukci USB OTG z micro USB na normální velký USB. jen se to musí k sobě nějak pospojovat aby to drželo a nevvrdlalo se, to pro tebe není problém.
Soft co to umí na displej ozrcadlit je gratis v Google play, snad se to jmenuje CameraFi
Díky, ale já nechci tahat dráty po rámu. Už jsem hledal kameru s wifi přenosem a zdá se, že i našel. Je na vlastní baterie a komunikuje po wifi. Na mé přejezdy po Praze dlouhé do hodiny by to mohlo stačit.
Jakou, hoď pls link
Na tomhle odkazu jí docela popisují, ale už jí nevedou. Jinde se dá snad ještě sehnat. Měla by umět rovnou routovat per_to_per k androidu a má vlastní baterie.
https://www.cel-tec.cz/cel-tec-black-box-fhd...
Tady snad je:
https://www.torriacars.cz/bezpecnostni-ip...
ale je svině dost drahá.
Já jezdil s tímhle:
https://www.mall.cz/digitalni-fotoaparaty/sony...
to je větší. Občas ale prostě signál vypadnul, a to je věc, která se u zpětného zrcátka nesmí stávat. Chápu tvůj odpor k zadrátování kola, ale zdá se mi, že to bude jediný spolehlivý způsob přenosu. Vozil jsem dratem připojenou web kamerku od Microsoftu, vypadalo to takhle
https://youtu.be/iw-tSRFEr9Q
Na stojato protože držák na mobil, tehdy ještě nebyl takový výber, taky jsem jich vyzkoušel mraky, na drncavé MTB jsem přídil tenhle, ten je naprosto spolehlivý, mobil nevypadne nikdy, můžeš dát mobil horizontálně a je cenově OK
https://drzaky-mobily.heureka.cz/west-biking...
U zpětného zrcátka musíš mít stoprocentní jistotu, že nevypadl signál a obraz se na chvilku nekousnul, jde o život. Navíc za mokra a bláta občas nastanou potíže, když ti bláto zamaže čočku, ale s tím se dá žít.
Ta tvoje namontovaná kamerka má moc malý úhel pohledu. Kolik to je, na té stránce, cos postnul to není. Zkusím to dohledat. Takhle vidím v tom svém zrcátku, ale nevidím doprava hned za sebe. To je pro mé odbočování vpravo přes pruh blbá vlastnoost.
To byla normální webka, nevím jestli se dělá něco s velkým záběrem, možná něco jako záznamová kamera do auta, ty budou asi širokoúhlé.
nebo nějaká ta šmírovací kamera.
Hezký hračky. Při dvouhodinovce to bude jen lehce čechrat nervy tím poblikáváním, ale při celodence už se člověk stává otrokem dalších a dalších akumulátorů.
Pořídil jsem si jen takového cvrčka na řidítka od Garminu, kvůli čitelnějšímu displeji. Jenže s podsvícením je kaput po dvou hodinách a bez něj to bude dejme tomu troj, čtyřnásobek. Taky žádná hitparáda. Tak už vymejšlím, jak to za jízdy dokrmovat. Dva problémy - vlhkost a lomcování konektorem. S vlhkostí si moc neporadím, konektor jsem objevil nějaký magnetický zárohák, tak ho zkombinuju s bondpáskou a otestuju.
Dobíjení řeším, jejich 15ti hodinám nevěřím.
Nejnovější Edge tvrdí 20 hodin, přesto dodává nabíječku
https://zivotsgarminem.cz/externi-baterie-pro...
15 hodin je na moje dva dny jízdy. Když tomu budeš automaticky vypínat display, tak to vydrží i déle. Já bych se toho nebál. Můj starý Oregon také vydrží s akumulátory 2 dny.
No, těch 15 hodin jsou povídačky, nevydrží dýl než 6, ten Edge 1000. Slušnej displej si svoje vezme, to neokecaj.
To oni měří v nějakém úsporném režimu, kdy ti displej furt zhasíná, nebo jak. Šel by přikrmovat za jízdy, ale chce to jinej držák a přelepit konektor páskou, má sklon se vyklepávat a ztrácet kontakt.
Ten radar má konektor dobře umístěný, půjde dokrmovat z pwb v rámové brašně, bude-li potřeba. Ale doufám že ne, protože celý den nejsem jen na silnici, často jsou to ty cesty pro cyklisty kolem kanálů, řeky a tak, takže to může být vypnuté, nebo ještě lépe, dobíjet se v brašně.
Když chcípne Edge, nic se neděje, ten radarový displej je stejně lepší.
Ale musím to vyzkoušet, naposledy jsem s tím navigoval snad před 4mi lety, od té doby párkrát upgradovali software a recenzenti tvrdí, že se dost zlepšili.
Na to aby mě to ukazovalo rychlost, ujetou vzdálenost, výšku a čas je to dost drahej krám.
Jinak můj cykloden má tak 13-14 hodin, jedu pomalu
Tak jsem o tom přemýšlel, jakou ti ten radar na volné silnici přináší informaci. Říká ti, něco za tebou jede, blíží se to, asi tě bude předjíždět. Je to dostatečné? No jak kdy. Na prázdné silnici to stačí k tomu, abys přestal s kličkováním a vyhlížení slečen a věnoval se řízení. Ovšem pokud někdo jede proti, tak v Česku potřebuješ vědět, kdo to za tebou je. Pokud náklaďák, tak by ses mněl uklízet do příkopu. Pokud to bude osobák, tak možná stačí vyjet na krajnici. Tuhle informaci ti poskytne dobré zpětné zrcátko na levé straně a dobrý sluch.
a co uslyšíš, pokud za tebou pojede akumulátorový vůz? Leda prd...
https://mtbs.cz/clanek/test-garmin-varia-radar...
tady to ten hoch píše
Pokud něco jede proti, a něco jede za tebo (to tak už na silnici bývá) neuklízíš se přeci do příkopu, jen proto, že to za tebou je velký.
Pokud se nevejde, musí si počkat. Ty jenom musíš držet stopu u krajnice a zajistit, aby tě ten za tebou viděl.
Na silnici, kde je provoz, asi jako ta Vídeňská, radar mic nepotřebuješ, víš že kolem jezdí auta Taky ae přece furt neohlížíš.
Radar se moc hodí v na silnicích, kde suto jede občas a ještě víc než informace, že za tebou něco jede, se hodí informace, že tam nic není a silnice je tvoje.
Na řídítkách svítí zelená kontrolka a to je príma. Jak zoranžoví a rozbliká se, něco se zezadu blíží, a je na tobě, jestli se ohlédneš co to je.
Signslizace na displeji navigace je pro mě málo výrazná, ale kdo není slepejš, může mu stačit.
A takže cyklisty to zobrazuje stejně jako auta? No to se nakonec může hodit i při závodě, jestli ti to jasně ukáže jak moc velký máš náskok. Podle situace můžeš zrychlit a nenechat se dojet... nebo v mém případě spíše snažit se chytit do závětří, když mě předjíždí o kolo... :-)
Je tam jen tečka, prý vezme až 8, já viděl současně zatím jen 4.
Myslím si, že objekt co se pohybuje stejně rychle jako ty to ignoruje Misí se to přibližovat.
Takže když by za tebou chvíli jelo auto, už by tam nebylo. To asi ne.
Asi jo, když pojede stejně rychle.
Ono to asi jinak ani být nemůže, musí to umět odlišit předměty, které stojí od těch co se pohybují k tobě. Ty co se pohybují od tebe (třeba auta v protisměru) to taky brát nesmí.
Asi to bude dost chytré na to, že auto, co se k tobě přiblíží, a pak se chvilku za tebou plazí, to nenechá zmiznout, alespoň ne rychle.
Situaci, že auto zmizlo jsem zažil několikrát, ale nikdy ne proto, že by se za mnou ploužilo, ale protože odbočilo. Párkrát jsem se právě kvůli tomu ohlížel, protože jsem si nebyl jistý co se děje, že mrcha najednou zezelenala.
Záleží, jak to mají udělané. Pokud je to opravdu radar, mohou používat Dopplerův jev a pracovat s frekvencí přijatého signálu, která bude odpovídat vzájemné rychlosti pohybu. To je asi taky jediná cesta, jak se nenechat zmást hromadou stacionárních objektů v okolí, od kterých se signál bude odrážet lépe než od aut.
Jestli ale opravdu zobrazí jen to, co se přibližuje, by bylo zajímavé vyzkoušet. Třeba jestli když tě cyklista dojíždí, pak přizpůsobí rychlost a následně se začne vzdalovat, zda zmizí?
Připadně pokud se bude přibližovat hodně pomalu, zda ho radar neukáže?
Mně by přišlo rozumné zobrazovat všechno, co má podobnou nebo vyšší rychlost než jezdec. Jenže při zastavení budou mít podobnou rychlost všechny stacionární objekty, takže buď by museli nulovou rychlost ošetřit zvlášť a nebo prostě zobrazí jenom to, co jede rychleji.
Jaký je asi princip toho radaru ? Pokud by ta věcička měla vysílat na rozumnou vzdálenost, přijímat a ještě složitě vyhodnocovat, asi by spotřeba nebyla úplně malá. A ta hračka mi nepřipadá kdovíjak velká a těžká. Možnosti se dneska určitě posunuly, ale při klasickém uspořádání by se furt musela nějaká energie vyzařovat a být tam dostatečně citlivý přijímač plus něco na výpočty a k tomu dostatečná baterie.
70 gramů radar
28 gramů radarový displej
http://cykl.cz/item/divat-se-dopredu-videt...
Vlastně jsem ještě zapomněl na bezdrátové odeslání dopředu, takže další vyzáření.
Je mi jasné, že tyhle mašinky vyzařují jen "v záblescích", po intervalech, ale stejně...
Tepák nebo snímač kadence vydrží fungovat na CR2032 půl roku, zrovna tak pro detekci aut to bude používat nějaké mikropulsy, co sem někde viděl zmínku, tak se výdrž snižuje v hustém provozu aut kdy radar hodně používá ten intenzivnější režim blikání.
Každopádně tohle zařízení je celkek unikátní a žádný jiný výrobce nenabízí nic podobného, lidi si to hodně chválí a uživatelských zkušeností sou na netu mraky. Jediná stížnost je přílišná intenzita pro jízdu ve skupině.
Tepáky a snímače kadence jsou pasívní potvory. Vysílají jen k budíku na dva, tři metry. Ale radar má hmatat, byť poměrně úzkém úhlu, mnohonásobně dál a vyšší intenzitou, aby se ten signál po odrazu měl šanci vrátit.
Nebo že by obšlehli pasívní Věru ? To by mohlo na auta fungovat, vyzařují fůry elektronických sajrajtů. No jo, vlastně i s cyklistou by si to poradilo. Ten je taky samá elektronika...
Jindro, mám námět na zajímavý pokus ! Mohl bys zkusit přijíždět k tomu radaru na kole s běžným vybavením (mobil, tacháky atd atd.) a pak skutečně důsledně očištěný od všeho tohodle harampádí. Jestli tě i pak bude radar vidět. Leccos by to napovědělo o fungování.
Myslím, že vyzařovat a přijímat odražený ultrazvukový impuls je značně jednodušší, než přijímat na mnoha frekvencích a vyhodnocovat to. I když v současnosti stačí asi přijímat na frekvecích oscilátoru mikropočítačů, což je od cca 2MHz do 20MHz. Vyšší frekvence se realizují násobením základního kmitočtu. Každý krám na silnici něco takového má. Kolo má tachometr, 120 má mobil řidiče. Už i chodec bude mít mobil.
Že by ultrazvuk spolehlivě dosáhnul na sto metrů a ještě rozlišil vzdálenosti ? Možné to je, nevím, ale čistě laicky, nezdá se mi to. U toho pasivního je jasný, že to pozná přítomnost, ale jak odvodí vzdálenost ? A třeba dvou verků za sebou.
Vyzářený a přijatý impuls s sebou nese údaj o vzdálenosti i rychlosti. Jak tohle dostat z pasivně přijatého signálu, to netuším.
U vyzářeného je to jasné (dva roky jsem kdysi vyzařoval :-) , ale furt mi nějak nepřijde reálné, že by tahle krabička zvládla vyzařovat na takovou vzdálenost.
Na netu sou spousty recenzí podle kterých to na těch víc než 100 m prostě funguje a výdrž na baterku odpovídá.
To nikde nezpochybňuju. Jen by mě zajímalo, jak toho dosahují. Já vím, jsme zvyklí, že máme plné kapsy udělátek, která prostě fungují, ani o tom nepřemýšlíme, jak je to možné. Bereme to jako samozřejmost. Tohle mne trochu víc zaujalo. Možná i proto, že jsem viděl, jaká je to složitost (sice v neporovnatelně větším provedení a dosahu - ale i tak).
Na 100m dokřikneš, tak proč bys tam nedokřikl s vyšší frekvencí křiku?
Netroufnu si ani odhadnout, jak by to bylo s dosahem, spolehlivostí a různýma vlivama prostředí. Jak by ten signál musel být silný, aby ho to po odrazu bylo schopné přijmout a vyhodnotit. Vždyť by na tyhle vzdálenosti musela mít obrovský vliv třeba vlhkost, nebo rozfajrovaný asfalt, světlo pak švindluje, natož zvuk, byť ve vyšší frekvenci. Ta krabička by musela být kouzelná, aby se s tím vypořádala. A to se zas za čtyři tisícovky (i s příplatkem za garmina) těžko pořídí.
Pánové, trochu vědečtější přístup.
Než se pustím do experimentů, snažím se sehnat v literatuře, co už se ví, provedu rešerši zdrojů.
Dneska je to jednoduché, protože intetnet.
Čili na otázku:
How Garmin Variacradar works?
google odpoví:
Varia Radar Tail Lights have a radio transmitter that emits radar signals behind your bike and a receiver that detects radar signals reflected by moving objects behind you. It analyzes the reflected radar signal to identify vehicles and determine their distance and approach speed.
tedy radar má radiový vysilač který vysila radarove signaly za tve kolo a přijímač, který rozezná radarové signály odražrlen3 od pohybujicich se objektu k identifikaci vozidel a stanovení jejich jzdá lk enosti a rychlisti přibližování
je to prostě radar a na principu radaru funguje
No asi to tak bude, nezbývá, než jim věřit. S dosahem deseti metrů bych problém neměl, ale s každým metrem vzdálenosti musí růst vyzářený výkon několikanásobně, tak jako u světla, zvuku. Ani směrování nemůže být při daných rozměrech kdovíjak zázračné, jakápak se vejde anténa. No, jestli to tak mají z téhle krabičky od sirek zmáknuté na 100+ metrů, klóbrc dolů...
Tohle zařízení vyvinula firma v Jižní Africe, iKubu, jmenovalo se to Backtracker
https://thetechieguy.com/backtracker-is-a...
Garmin tu firmu i s radarem prostě koupil v roce 2014 a prodával to jako Garmin Varia
https://www.correrunamaraton.com/en/radar...
To co mám já je druhá verze toho zařízení, tvrdí, že v režimu blikání má vydržet 25 hodin, v režimu svícení 6. Ten displej pak vydrží 10 hodin, což mám ověřeno.
Při delší cestě je evidentní, že se to bude muset přikrmit obojí, během pauzy, nebo n3kde na stezce prostě strčit do powerbanky. Pro mě, jako ekolistu celkem běžná věc, trvalá starost o baterky.
Oni by jistě mohli tomu dát větší baterie aby to vydrželo déle, ale honí váhu, aby to bylo pro silničkáře-gramaře, použitelné.
No, a ono vlastně asi moc lidí zase není, co by si mordovali řiť v sedle 13-14 hodin...
Napsal si "Vlastně jsem ještě zapomněl na bezdrátové odeslání dopředu", tak se argumentoval tepákem, že je to zanedbatelné.
V příručce je napsáno
Radio frequency/protocol
2.4 GHz @ 4 dBm nominal; 24 GHz @ 12 dBm nominal
2,4 GHz je ANT+, takže radar pracuje na 24 GHz. Klidně může stačit milisekundový puls kednou za sekundu
Dále tam je uvedeno
* The radar detects approaching vehicles up to 140 m away.
* The approaching vehicle speed must be from 10 to 160 km/h (from 6 to 99 mph).NOTE: The radar does not detect vehicles traveling at the same speed as your bike.
* The radar beam width is 40 degrees. It provides radar coverage for typical bends in the road.
* The radar can detect up to eight approaching vehicles.
Zanedbatelné to je, ale stokrát nic umořilo vola. Nasčítává se to jedno k druhému. Ale jsem už poučený, že je obecný trend s malými vlivy nepočítat, mávnout nad nimi rukou (neber to osobně, prostě to tak je obecně). Bral jsem to v kontextu všech komponent toho zázraku, kde žádný miliWatt určitě nebude nazbyt.
Baterka tam má 3,7 V * 1,4 Ah = 5,18 Wh. Stejně nejvíc žere ta dioda, při trvalém svícení a nočním blikání je podle manuálu výdrž 6h, při denním blikání 15h.
Počkej, počkej, ty jsi samej manuál, katalog a tvrdá data - a teď najednou vypalis takovou domněnku
Nejspíš jen proto, že se spotřebou blikacky máš na rozdil od radaru zkušenost.
Je to jako s dojezdy elektrokol, oni měří za nějakých ideálních podmínek, a pokud jedeš na blikačku a a vedle tebe nepřetržitá kolona aut, bude radar řádit a bude to žrát mnohem víc, než když si tu a tam blikne.
Protože řádí, i když jedeš v režimu trvalé svícení, bude to podobné, protože ty záblesky jsou větší intenzity než normální svícení.
A může být tepleji nebo chladněji, prostě důvod, proč je spotřeba mnohem vyšší než se uvádí se vždycky najde.
Jinak jak jsem si googlil, zjistil jsem, že i tahle hračka si upgraduje software, musíš to přidat do Garmin Expressu a upgradnout. Docela mě to vyděsilo, protože restart zařízení trval safra dlouho, a už jsem si myslel, že to chcíplo :-)
Teď manjí verzi 3.8, kdyby někoho zajímalo co furt na tom vylepšují, tak je to tady
https://www8.garmin.com/support/download...
zajímavé je, že vlastně na HW nesáhnou a vylepšují tomu jen mozkovnu
Kupodivu se nejvíc věnují falešným detekcím a detekci pomalu jedoucích vozidel. Ze signálu víc nevymáčknou, tak do toho dávají chytré obezličky, aby chyby eliminovali zakryli. Něco podobného se dělo s detekcí kouřivosti dieslů. Až tě přejede nedetekované auto, tak to nejspíš bude nějakou tou vychytávkou, aby tě to zbytečně nerušilo.
Ne ne, nemyslel jsem teď na celkovou výdrž, ale na poměr spotřeby jednotlivých komponent. Zaujalo mě tvrzení o největším odběru blikačky. Bývá to žrout, ale ne zas takový. Když si vezmu, kolik (i desítek) hodin vydrží smažit na 2xAAA, nebo jen 2032.
Znám kapacitu aku a výdrž Pokud to na svícení a noční režim vydrží 6h, celková spotřeba je 233 mA, pokud to na denní blikání vydrží 15h, tak celková spotřeba je 93 mA, takže evidentně v nočním nebo trvale svítícím režimu světlo sežere většinu energie.
Tady to jeden vykuchal, baterka má 1400 mAh
https://forums.mtbr.com/gps-hrm-bike-computer...
Tady jsou prifi videa, věimni si umístění nabíjecího konektoru, tentokrát umístěn šikovně, takže kdyby bylo zle, dá se přikrmovat z pwb v trojuhelnikove rámové brašně, takhle to vypadá na displeji navigace, jen u mě ty barvy jsou méně jasné
https://youtu.be/N66nz86mr2w?list=TLPQMTAwMjIwMjAaTKTY-YlJsQ
proto mám raději ten displej, na něm je všechno vidět naprosto zřetelně
https://youtu.be/qpn44bF6rU8?list=TLPQMTAwMjIwMjAaTKTY-YlJsQ
Nevím, proč v tom vidíš takový problém, když si běžný telefon může přes GSM povídat s BTS na vzdálenost 35 km a přitom vydržet v pohotovosti týden? ;-)
Já si to představuji tak, že to pravidelně posílá krátký impuls o známé frekvenci a přijímač má filtr, aby propustil jen frekvenci vyšší = odraženou od přibližujícího se objektu. Ten puls může mít milisekundu, perioda vysílání klidně 2 sekundy. Rychlost vozidla (respektive rozdíl oproti tvé) zjistíš z frekvence přijatého pulsu a oni ji neměří, jen nějakým filtrem rozliší velmi rychlá vozidla, aby rozsvítili červenou místo oranžové. Vzdálenost se určí z doby mezi vysláním a přijetím pulsu.
Pro rozsvícení červené vlastně ani nemusí zkoumat frekvenci odrazu, stačí porovnat vzdálenost s předchozím měřením.
Netvrdím, že bych se na stavbu něčeho podobného cítil, ale předpokládám, že třeba Radek by analogovou část zvládnul a zbytek už je jednoduchý.
Otázkou spíš může být, jak se vypořádali s možností rušení radarů používaných k měření policií? Nevím, na jaké frekvenci to vysílá, ale pravděpodobně to bude muset mít hrozně malý výkon a citlivý přijímač.
Mohu ti zaručit, že s interferenci z okolí se nevypořádali vůbec, poněvadž to nejde. Pokud se objeví nějaká nosná na podobné frekvenci co vysílají, tak jim to zaruší vstup příjímače a skončí. Ale policejní radary také měří impulsově, takže se to nemusí časově vůbec potkat.
Nevím, zda Radek umí konstruovat obvody na frekvenci GHz. To už není vůbec sranda. Tam už proud nechce téct do zatáčky.
Popisují to různí uživatelé jako "planý poplach".
Občas, velmi zřídka, se prý bez zjevného důvodu radar zblázní a varovně bliká, aniž by se zezadu cokoliv blížilo. Mě se to ještě nestalo, ale mám s tím najeto prd, snad 200.
Že by ovšem nevaroval, když zezadu něco jede, to se nikomu nestalo. Takže chyba na straně bezpečné, jak se u nás říká.
Zřejmě to bude nějaký ten konflikt s okolními hračkami.
Viz můj nový komentář výše o chytrém odstraňování falešných poplachů. :D
Myslím si, že se budou stále pohybovat na bezpečné straně, ono s tím jezdí dost lidí, a nějaký ten průser, že by to přehlédlo auto zezadu by jim komerčně zlomil vaz. Pochopitelně, že jim je docela jedno, jestli tě něco převálcuje, ale blbě by se to pak prodávalo, taky si to ohlídají. :-)
Když už bych chtěl do takové hračičky investovat, tak bych k tomu ještě přidal:
https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0...
Ikdyž to už není pro gramaře.
Zase jen žádost o registraci.
Tam bude spíš problém s napájením, jak to udržíš v chodu a jak dlouho.
Právě oroto jsem to s kamerkou vzdal.
Není problém píchnout web kameru do mobilu, kamerku umístit na sedlovku a kabílkem připojit.
Jenže mobil musí furt svítit, a ještě napájí tu kamerku, tak vydrží jen pár hodin. Rozdvojku na USB aby současně napájela mobil a současně dobíjela se mi nepidařilo rozchodit, asi to ten mobil neumí. Asi by šlo napájet bezdrátem a mít připojenou kamerku, ale to už jsem ty pokusy zavrhnul.
Ono opravdu stačí buď zelené světýlko, nebo oran žové a přibližující se ty tečky. Nevíš sice jestli je za tebou autobus nebo cyklista, ale víš že tam něco je a že by ses neměl moc motat.
Konečně jsem našel držák, který umožní spolehlivě nabíjet i za deště a konektor se nevyklepe. Navíc je držák kombinován se světlem (blikačkou) a hraje si i na powerbanku, jenže na to jim neskočím, z čeho oak pojede to světýlko?
Princim jednoduchý.
Gumový návlek na kabel a mobilem se zarazí natěsno dozadu. Čelisti opravdu drží spolehlivě, telefon se nehne, konektor těsní a nevyklepe se.
Nevýhoda je v tom, že se do těch silně pružících čelistí ten telefon blbě strká a blbě z něj vyndavá.
Jak ti s takhle naloženýma řídítkama drží zadní kolo na silnici ?
To se ti zdá, jsou to lehounké věcičky.
Ten držák mobilu vypadá robustně, kdyby to bylo plný baterek, vážilo by to čtvrt kila, ale je v tom nějaká tužkovka, jinak je to dutý.
Navigace váží 115 gramů, ten displej navigace skoro nic. Mobil zhruba 200 gramů a repráček 160 gramů.
Nejtěžší bývá svítilna Fenix, ale nevím, jestli ji mám vozit, vloni jsem ji ani jednou nerozsvítil, ale táhnul nabíječku a adapter s sebou. Tak jí asi vyřadím ze soutěže o řídítka.
Bez světla mi to dává přes 600 gramů. Na sedmikilovém kole to není zrovna málo.
Zvlášť když tam máš Ultegru, která oproti "105" pracně naspořila cca 100g :-)
Světlo potřebuješ tak jako tak, mobil vezeš tak jako tak. Navíc je pak 120 g navigace a ten repráček. Muzika někdy pomůže víc než nechat doma 5 kilo.
Tohle jsou celkem drobné.
Víc budou dělat ty powerbanky, tam to chce opravdu přemýšlet nad nutnou kapacitou.
Jak říká Brahma, zásadní rezervy mám ale úplně jinde.
Jinak ono to až tak sedmikilové kolo už není, nosič má kilo, a to je z karbonu, další kilo a půl mají ty nejlehčí možné brašny, pedály nejsou Ultegry ale platformy, sedlo taky váží malinko víc, než na tom kole, co mi prodali, blatníčky....
Ale i tak je to úžasně lehounké, zvláště jdyž přesedneš z toho 25 kilovýho elektrooře.
Sice už nejde vynést do schodů, ale v porovnání s tankem furt peříčko :-))
Furt vynesu.
I s naloženejma brašnama :-)
...koukám, že plný berany a parádní trůn dávají tomu karbonu pravej sportovní šmrnc! :-)
Zkroucený z plné kulatiny. Nejlépe ocelové. Nerez :-)
Vybetonováno zevnitř, aby to nerezlo
Beton, jak svědčí bývalá Trójská lávka, od koroze nechrání.
Není to přesně tak, tam šlo o předpínací kabely, to je trochu jiné, běžnou betonářskou výztuž, podle theorie, před korozí chrání dostatečné krytí vrstvou betonu. Pochopitelně, že všechno je malinko jinak, ale jak ukazují železobetonové stavby z počátku minulého století, docela to funguje.
V každém případě dutý profil vylitý betonem má mnohem lepší požární odolnost, což se cyklistovi může hodit :-)
...karbonový nosič a kilo? :-O Expediční zadní ocelový SA má nosnost 30kg a váží 880g, duralový na sedlovku s nosností 8kg váží 765g- nemluvě o ceně...
Máš recht, koukal jsem do specifikace, váží 390 gramů, jedna ultra lehká brašna pak 600 gramů, míň už to asi nejde.
Ani ti nebudu psát, kolik tyhle hračky stály, protože by ses osypal :-)
Můžeš se kouknout na Tailfin.cc, ale buď silný :-)
začíná mi docházet význam slovního spojení "ponížená silnička" :-)
No, spíše "expediční silnička".
Narozdíl od silničkářů, kteří polovinu svých úžasných výkonů vlastně stojí, já sedím na prdeli jako starosta. Haproval jsem s tím dost dlouho, byl jsem statečný do rozedrání prdele, ale statečnost a hrdost ti prdel nezahojí, a za 4 dny na cestě už nevíš jak si sednout. Ronda mě půjčil slušné sedlo, na kterém se dá dřepět a tak jsem to pořídil a useděl bez újmy celý loňský dlouhý výlet.
Platformy jsou dalším estetickým faulem.
Ale nedá se svítit, když celý den vytáčím nohu abych vycvaknul, mám večer kotník jako balón a žeru brufen. Na to se můžu vykašlat.
Navíc, silnička má poměrně težké převody, žádné horské vychystávky, a když cítím, že mě kopec likviduje, klidně se projdu. A to se v botách na silničku dělá blbě, kdežto v těch na platformu jdeš jak v bačkorách.
Posledním estetickým faulem jsou blatníky.
Je za tím dost najetých kilometrů, než jsem vymyslel tohle uspořádání. Mezi pláštěm a blatníkem je poměrně úzká mezera, a když je mokro, nalepí se kamínek na plášť, docela solidně brzdí.
Ve předu byl blatník navic mov krátký a házelo mi to bláto na nohy. Na fotce výše, u té cedule Paris jsou vidět blatníky tak jak je výrobce navrhnul.
Na fotce tady jsou tak, jak se mi osvědčily.
Vzal jsem zadní část zadního blatníku a šoupnul do předu. Tím jsem zajistil, že mi to necáká nejen do ksichtu, ale i nohy zůstanou v suchu. V zadu to chytá druhá část a pak ten kousek blatníčku co patří k nosiči.
I silnička se dá zpřevodovat :-)
Při všech těch ústupkách, cos na silničce udělal, už to máš mít dávno vyměněný.
No, dá, ale ne tak snadno, jak si představuješ.
Větší pastorek nezvládne přehazovačka, už jsem to řešil. Možná pár zubů ubrat na malé placce by šlo, zeptám se až tam s tím zase půjdu.
Oni ti na těch silničkách nejsou moc flákači, a k tomu mají nastavený hardware.
Kolik ty tam máš kvaltů ? 10 nebo 11 ?
11.
Zuby jsem nepočítal, ale je to mrňavé....
Ale to půjde, jen se musíš kousnout
Než tlačit nebo se dřít, tak to vyměním sakumprask co je potřeba: přesmyk, přehazku, talíře a pastorky včetně duálů. Vdyť proti ceně toho kola jsou horský převody brnkačka.
Silniční řazení není kompatibilní s horskou přehazovačkou a přesmykem, na návarek pro silniční přemykač nejde dát horský přesmykač.
U tebe nejde nic, co není v katalogu...
Všechno vdycky nějak jde.
Ty bys na tu Jindrovu karbonovou silničku začala používat naše metody z Favorita? Když to nejde, tak se to přihne nebo obrousí, případně přiletuje natvrdo nějaký bazmek? Mně by to bylo tak trochu líto. Proto zůstanu u toho Favorita.
Ale jde, třeba do přehazovačky pro 11-34 sem nacpal kazetu 11-40, ale tak nějak mám představu jak to funguje a co bude ještě funkční překročení specifikace a už je totální prasárna.
Řešit totální prasárny u závodního karbonu s platformama, nosičem a trekingovým sedlem asi není zcela nezbytné. Pro mě by bylo důleitější vyjet v pohodě na kopec a nemuset šmatlat vedle kola.
Nenech se poštuchovat. Upravil jsi si je efektivně a účelně jí pro svůj způsob jízdy. Už to není sportovní nástroj.
Kdybys tam dal místo platforem klipsny (bez kufru na botě), tak by to působilo retro, ale nikdo by se ti nesmál. No a také by to fungovalo lépe. Přitom by to splnilo tvé požadavky.
Bych se vůbec nežinýrovala. Co ušetří na váze na kole, může vzít nákladu.
Klidně bych na to dala horský převody 3x8 s maxirangem, k tomu se dají sehnat aji duály,
https://www.internet-bikes.com/en/269802...
a vyjede s tím jakejkoliv kopec.
Aji 3x9 a 3x10 mají
https://www.cycology.cz/radici-brzdova-paka...
https://www.cycology.cz/razeni-shimano-tiagra...
Nevím co tam má teď, ale i gravelová sada GRX s klikama 46-30 a kazetou 11-36 by mu to celkem zlehčila.
Mám zo celé v Ultegře, přehazka má na větší pastorek moc krátké rameno, 2x11 je v pohodě, víc zubů by se asi hodilo, ake nebudu kvůli tomu měnit přehazovačku, leda tak do elektriky...
Elektrické řazení předpokládám ;-)
Nahoře jsem se ptal na počet převodů, tady už to vidím...
Jak píše xtonda, gravelové převody. Že by tys zrovna měl problém s pořízením přehazky a kazety, nepředpokládám. A ulevilo by to tvým kolenům a kotníkům. Držet při tolika zásahách do kola čistotu sady už mi připadá docela jako blbost. A trápit se kvůli tomu v kopcích extrablbost. Pro blbnutí v kopcích mám pro žitetku taky nachystanou kazetu 11-34 a jinou přehazku, i když jinak jezdím 11-25. A neměl bych v alpských krpálech problém ani s tříplackou. Účel světí prostředky...
Takže předpokládám SS ramínko. Ultegra která 6800 nebo R8000?
Přehazovačka stojí 1500, kdybys chtěl šetřit, tak 105 je za 900.
Samozřejmě je to tvoje věc, ale za sebe můžu říct, že možnost vyjíždět kopce na pohodu a nemuset to rvát silou je věc, co hodně uleví a sníží únavu.
Co bolí roste.
Nechtěl jsem to překopávat. Asi se budu muset kouknout do manuálu, kterou tu Ultegru mi tam dali, kdyby to šlo vyměnit za delší, pár zubů bych fakt uvítal. Ale mistr řekl nelze, tak jsem to bral jako verdikt.
Teď to nechám, do města světel žádné krvavé kopce nemám, ale v dubnu bych to fakt nechal vyměnit, do Pyrenejí by se to fakt hodilo.
I když, zase, ani ty cesty tam měli pro potahy, tak sice ořekonáváš výšku, ale kroutí se to esíčkama, že to nejsou takové sklony To v Jizerkách je to často horší.
Zjisti kolik zubů tam máš, na klikách i na kazetě, případně pokud to má tovární osazení stačí napsat model a ročník kola.
Hele, mám k tomu dvě brožury ale našel jsem tam prd
Kolo je to:
Cannondale Supersix Evo Carbon Ultegra 2014, víc z toho nenajdu
jestli pomůže k identifikaci tohle....
https://photos.app.goo.gl/j4GRSZbr2FD71igm8
takhle to vypadá
https://photos.app.goo.gl/Qs2zDceYtQxynxfu7
To vypadá, že to je Super Six EVO Ultegra 2015
https://www.cannondalebikes.sk/o-znacke/archiv...
Kazeta je 11-28, přehazovačka RD-6800-SS a ta skutečně víc nevezme, Převodníky sou 52-36 a na kliky co tam sou vlezou jen o 2z menší, což nic neřeší, takže by byla nutná výměna přehazovačky a/nebo klik, ale nejlehčí převod 36/28 je docela maso.
No tož tak, chlapci.
Tak poraďte přehazku, co mě povolí o nějskej ten zub navíc, jestli to jde, s když ne, prostě se budu muset pochlapit, nedá se svítit.
Ultegru RD-R8000-GS, ta zvládne 11-34
Jdu do toho, tahle kazeta bude OK?
https://www.kolokram.cz/kazety-silnicni/131455...
Vzhledem k tomu, že máš těžší převodníky, byla by lepší kazeta 12-34 s o malinko jemnější odstupnovanim.
Ani Sunrace ani Sram, MTB vůbec, v 11r je nejmenší kazeta 11-40. Jedině případně dokoupit samostatně 12z pastorek. Třeba ale dojde i na menší převodníky a pak by se zbytečně ochuzoval o rychlý převod. Existuje 12-32, ale to by zase byla škoda těch dvou zubů nahoře.
Ano, tahle CS-HG800-11 nebo případně levnější CS-HG700-11
Dík, objednám to.
Občas je to s tou 28kou dost surová dřina pro staršího pána.
Jestli se tím nechá protáhnout elektrika, koupím i tu, v mém krámě mají jak Ultegru tsk i DuraAce v Di2 asi o třetinu levnější než tady.
jen netuším, jestli se to nechá na ten rám nastrojit, aby to nebyla vopičárna.
Chválí si to, ale... máš těch baterií a starostí o ně málo ?? Bylo by to pro tvé užití skutečně přínosem ?
Dej tam normální šaltr.
Tipnul bych si https://www.kupkolo.cz/prehazovacka-shimano...
nebo https://www.kupkolo.cz/prehazovacka-shimano...
abychom se podrželi Ultegry.
Ale ber to jen jako tip, ještě je to potřeba ověřit. Aby ses zase honem nesplašil a neobjednával. Tyhle přehazky by měly pobrat kazety do 34 zubů. To už by mohlo v prudších kopcích pomoct. Vzhledem k tomu, že nedupeš v nějakém tempu, tak by ti větší skoky mezi převody nemusely tolik vadit.
To by určitě pomohlo, 28 a 34 je už rozdíl.
Mám čas, budu to měnit až v půlce dubna, až se bude měnit řetěz. atsk bych to sfouknul na jednou. Dík.
Když u máš kazetu do 34 zubů, tak ještě pořeš talře. Ono to půjde :-)
To už asi bude zbytečný.
Není to horské kolo.
Nikdo by se nesmál, až do doby co by si kvůli klipsně někde před lidma ustlal.
Mám klipsny aji na tahaču vozíku ke kontošu a ještě nikdy se mi nestalo, že by z toho něšla vyndat noha, aniž by o tom člověk vůbec nějak musel přemýšlet. Je to velmi užitečné zařízení.
Nejde o to, že by nešla vyndat, ale že trvá než si jezdec zvykne, že to tam má a zautomatizuje si pohyb při vystupování.
Ale to je s nášlapama přece úplně stejné. Já už nazouvám a vyzouvám tu klipsnu zcela automaticky a bez koukání. Nesmíš si ji utáhnout tolik, že už to ani nejde bez povolení řemínku.
Já sem právě kvůli strachu, že díky nášlapu lehnu, koupil ten Click'R a mám všesměrové kufry. úplně nejvíc sem to povolil a pak to postupně utahoval jen tolik aby mi na hrbolatém povrchu noha nevyskakovala sama. A takhle to pustí s trochou síly i když se zapomenu.
S klipsnou při pokusu sundat nohu normálně do boku řemínek nepustí i když to nebude úplně utažené, než si to uvědomíš, tak ležíš. Samozřejmě když si to člověk zautomatizuje, ta už se to nestane, jde o tu dobu než si to zautomatizuje.
Jsou klipsny aji bez řemínků.
https://www.finebike.cz/klipsny-silnicni...
To ne, s spd si taky usteleš jen v začátcích, naučíš se s tím jezdit, ale je to nebetyčný voser, povolovat, utahovat...
Klipsny mě sraly už zamlada.
Přijíždíš ke křižovatce, povolíš...
Už nikdy
Platformy jsou v pohodě, jen je potřeba k nim mít správné boty.
Tahem nahoru stejně nezabírám, to raději slezu, tak ta platforma slouží vlastně jen k tomu, aby noha nelítala a neklouzala.
To byla šťastná volba.
jj, pisílal si mě to.
Já s těma platformama najezdil adi 4ku, a fakt mě nevadí a mám z toho radost. Sesednu nasednu, nelomcuju nohou, nepřemejšlím jestli zastavit abych nemusel vycvakávat...
A ty botky jsou taky pohodlnější, nemusím si vozit druhé
Je tam akorát riziko špatné polohy na pedálu. Musí se to hlídat. Při vejletu na piknik u rybnika ve vedlejší vesnici je to fuk, ale při stovkách několik dnů po sobě to už má dost velký vliv na výkon nebo zbytečně větší únavu.
Mě na platformách sere, že není vymezena poloha nohy, vždy po rozjezdu opakované poposouvání nohy než najdu tu správnou polohu. Na nášlapech mi vyhovuje, že poloha je vymezená, nahoru taky netahám. Taky je na nášlapu fajn možnost nastavit pedál do rozjezdové polohy bez ohledu na to kde je.
Na měšťáka sem si dal aspoň bezřemínkový klipsny.
To chce platformy s pinama a trestry se správnou podrážkou. Nohu posadíš, zašlápneš a drží a nechne se.
Akorát to pak chce chrániče holení :-)
Vozil sem dva roky a sundal sem to a do holeně sem si to taky jednou narval. Ono se to nehýbe, ale vymezení polohy to neřeší. Po čase mi ty piny vydlabaly drážky do podrážky a pak už to tak nedrželo.
Já ty platformy měl na elektrokole, koupil jsem ho s tím. Říkal jsem si, doma to přehodím na ty spdéčka, ale jak jsem na tom 14 dní rajtoval, než jsem se dostal domů, zvyknul jsem si, zalíbilo se mo to.
Taky jsem si o tom trochu četl, oni ti MTB kluci jsou taky dost nejednotní, jestli jsou lepší platformy nebo spdéčka. Pro mě jsem vyčetl ale podstatné, k platformám potřebuješ boty na platformy, pak to funguje. A opravdu.
Jestli si jezdil i SPD a platformy ti vyhovují, tak v pohodě.
Jen sem chtěl napsat co mi na platformách vadilo a že nášlap mi to vyřešil. A že Click'R mají menší výstupní úhel a sílu, takže by ti to mohlo řešit problém s kotníkem
https://bike.shimano.com/en-US/technologies...
Podívej se na Shimano Click'R systém, je to kompatibilní s SPD, používá to stejné kufry, ale má to slabší pružinu a dá se to nastavit aby se vystupovalo opravdu lehce a má to menší vypínací úhel.
A těžký převody na silničce se dají taky řešit menšíma převodníkama nebo větší kazetou.
To jsem měl už před lety...
To jsou tyhle
Ono mít na silničce SPD pedály a tretry je ale stejnej módní faul jak s platformama :-)
Tak, nabuzen Brahmou jeho komentářem k průběhu tepovky, zalovil jsem v šupleti a našel hrudní pás Wahoo
https://www.kolokram.cz/cyklocomputery/188506...
který jsem odložil když můj mobil přestal podporovat ANT+.
Světe div se, s hodinkama Fenix šel spárovat.
Jestli to měří o hodně líp než to na zápěstí neumím posoudit, nemám srovnání.
Tak ale přitlač a přestaň se flákat. Jinak je zbytečné, abys na tom, nebo rotopedu proseděl hodiny. Tohle tě nikam neposune. Drž to kolem 130 tepů, pak je to o něčem a tělo se adaptuje (trénuje) na větší zátěž. Takhle si "trénuješ" akorát omačkání sedínky.
Řím se taky nepostavil za odpoledne...
Postupně se dostávám do třetí, a občas i čtvrté zóny. Progres je vidět i z těch grafů.
V týhle zimě se zapotit do kopce jak vrata od chlíva, a pak se vozit dolů taky nic moc.
Jak tak na to kooukám, tak střední hodnoru mám 128, to iž k té 130ce není tak daleko.
123.
Jakou máš klidovou tepovku ráno po probuzení?
Píšu median ne průměr, ale to je fuk.
Nevím kolik mám tepovku v klidu, po ránu, v poledne ani večer. Neměřím se. Nevím kolik mám tlaka ni kolik bych ho měl mít.
Jediné co vím, že vážím asi o 20 kilo víc, než bych měl :-)
Pak je zcela zbytečné pořizovat si ty hejblátka na měření a ty stoječky na vykreslování těch grafečků.
Taky si žádná kvůli tomu nepořizuji. Pořídil jsem si jen senzor rychlosti, abych měřil lépe vzdálenost a ten teploměr, jen pro prču.
Radar je prvek bezpečnostní, nic neměří.
Hrudní pás jsem doma našel z dob, kdy jsem o tom moc přemýšlel a náhodou funguje s hodinkama.
Ty měří spoustu věcí, těm sportovcům to asi při tréningu pomáhá, já na to tak vědecky nejdu.
Ono na těch cestách do dálky je príma to, že se všechno strašně zredukuje na ty základní potřeby. Najíst se, vyspat, dojet do večera do cíle. Počítat dny do tří, kde budu zítra a pozítří.
zapomněls v tom výčtu základních potřeb na vyměšování, sice se o tom moc nemuví ale je to důležité :-)
Cyklista nečůrá, potí se :-)
když cyklista nečůrá a jen se potí pak pije málo. Kdo pije čůrá a kdo čůrá pije. to je základní poučka pro přežití ve vedru. Kdo musí řešit dostatečný příjem tekutin kvůlivá podagře má v tomhle jednoduchý návod.
jj, presne. Jak se nezveda nozicka u patniku, je malo tekutin. A kdyz jich je malo, krev houstne a nestiha dopravovat kyslik a ziviny do svalu, jede to ztuha.
Hezky a nazorne se o tom da presvedcit na odberu plazmy.
netušil jsem, že mě někdo Nakole bude podezírat, že piju málo :-)
Pořiď Garmin váhu, co komunikuje s aplikací v mobilu a vykresluje graf. Pak to nech rovnou odeslat na velkou obrazovku Pod ledem, ať tam na to celou dobu koukáš, až budeš konzumovat ;-)
Jenže když se má postavit, tak se musí stavět, ne se na něj chodit koukat. Tohle jsem dneska skoro celej den hulákal i na bráchu, ještě má zalehlý uši :-)
Zóny mají smysl, pokud znáš alespoň své aerobní a anaerobní prahy. Alespoň laicky zjištěné, když už ne laboratorně. Jinak jsou to jen barvičky mimo realitu.
Jezdit bez zpocení je jen vejletování, které nic moc nepřináší (ve smyslu nějakého tréninku). Plusem je, že jsi se příjemně provětral, trochu unavil. Ale posun je jen minimální, pokud nějaký. Jakýkoliv trénink (a nejde jen o přípravu na závody, ale i o vytrvalost při přijatelné rychlosti) je o adaptaci těla na vyšší zátěž, o přizpůsobování. Když mu naložíš, příště po regeneraci pojede líp. Když mu ale nenaložíš, nemá na co se adaptovat a stagnuje. Dokonce se dá "tréninkem" s menší zátěží, než na jakou je tělo zvyklé, úspěšně dosáhnout nižší výkonnosti. A přitom na kole polykat jalové kilometry. Furt je to jen o tom přizpůsobování podmínkám, v základním, amatérském, nesystematickém tréninku.
Koukni na obrázek, hodnoty tepu máme podobné, ale graf ukazuje jak probíhala zátěž. Tohle je trenažér, tam se snadno dosahuje rovnoměrnost. Na silnici to víc kolísá, ale taky se dá držet stejnoměrnější zátěž.
Ukaž výškový profil.
Takhle rovnoměrně můžeš na rovinkách, kdybych chtěl udržet tep ve sjezdech, nabil bych si asi tlamu.
Prostě když frčím dolů, odpočinu si, tepovka klesá s nenahoním to nijak.
Dneska to bylo docela nahoru dolu, u té sázavy, budík říká nastoupáno 864.
Jezdím venku teprve druhý týden, tělo si musí postupně zvykat, strhnout se jeden den a druhej se plazit není co chci. V zásadě teď potřebuju víc než nějaké extra posilování vydávat energii, abych zredukoval váhu. A jde to slušně.
jj, tohle je z trenažeru, psal jsem to. V rozhoupané krajině se to dá držet vyrovnaněji, i když je jasné, že z kopce to bude padat dolů. Ale zas takovou lochnesku to tam nemáte, abys jel nahoru jen pár minut a dolů asi padesátkrát. Vypadá to, že to máš zbytečně rozhoupaný i nahoru. To není o tom se uštvat, ale tahat pravidelně. Na to je bezva wattmetr. Ten ti ukazuje okamžitý výkon a ten držíš v nějakých mezích. Nepřepálíš, neflákáš se. Bezva hračka, ta by se ti líbila :-)
Pulsmetr jsem chvíli vozil, pak došla baterie a přestalo mě to bavit... :-)
Nicméně problém vidím v tom, že pokud se budu snažit o konstantní puls, což bude korespondovat s konstantním mechanickým výkonem, tak do kopce pojedu pomalinku, zatímco s kopce místo odpočinku budu muset výrazně zrychlit.
Takový styl jízdy jde ale přímo proti logice respektive průměrné rychlosti. Průměrku totiž nejvíc pokazí pomalá jízda do kopce, protože to trvá dlouho, zatímco vylepšit průměr zběsilým šlapáním s kopce už moc nejde. Tudíš mi vždycky přišlo výhodnější zabrat do kopce a s kopce potom odpočívat.
A průměrná rychlost je klíčový parametr, protože máme-li danou trasu, rozhoduje o času v cíli.
No do daleka víc rozhoduje "cestovní rychlost". Hodinky ji dávají jako průměrnou, pokud nezapneš automatické pauzy při zastavení.
Ono nemusíš mít zrovna přestávky na oběd, stačí že tu a tam zastavíš abys se zorientoval v mapě, sundal vestu, pošteloval nějakou tu hračku, a cestovní průměr se rychle snižuje. Takže sice jedu s průměrkou 17-18 km/h ale budík a mapa ukazuje něco kolem 13.
A ti co nevědí o co kráčí se řechtají a vypráví bláboly o tom, že kdybys šel pěšky a občas popoběhnul, byl bys rychlejší.
Naprosti v protikladu proti Rondově treningovému režimu, kdy skutečně má smysl si dát do těla, v cestovním režimu jedeš úsporně, šetříš síly. Konstantní malá zátěž unaví nejmíň. Takové to "teď to rozjedu, abych se vyhoupnul přes támhle ten vršek" dost unavuje. Prostě v klidu si zařadíš, ve stejném rytmu a stejnou silou šmrdáš nožičkama a tak je šance, večer nepadnout na hubu.
Možná, že namakaní borci jezdí jinak, ale mě se osvědčilo nehnat se, ale šlapat v klidu jako mašina.
Tak jasně, celodenní cesta do neznáma je něco úplně jiného než hodinová projížďka...
Takže teď uvažuji jen variantu vzdálenosti, kdy nemusím vůbec zastavovat, vím, kam jedu atd. V tom případě mi připadá rychlejší do kopců zabrat než se snažit o konstantní výkon a do kopců se ploužit.
A o kousek dál je pak varianta závod, kdy pokud před sebou nikoho nemám, je stále cílem nejvyšší průměrná rychlost (minimální čas v cíli), ale pokud někdo přede mnou je, přibude navíc otázka, zda se mi ještě vyplatí držet se za ním v závětří nebo mě jeho tempo za chvilku utaví...
Takže z tréninkového hlediska asi jízda na konstantní výkon má, jinak bude ale otázka optimálního výkonu v dané situaci mnohem složitější.
Tak staří lampasáci od koní nás učili: "Do kopce nežeň, z kopce zadržuj a na rovině nešetři." Já se tím snažím řídit aji na kole, nejlíp mi to jde s kopce :-)
Zadržováním z kopce jen zbytečně plýtváš pohybovou energií a měníš jí na teplo, kterým přispíváš k oteplení planety. Kinetická energie se má využít na delší volný doběh po rovině pod kopcem. Kolo není kůň. :)
tak tak, kolo není kůň a proto není žádný důvod na kole sedět obkročmo. Proto je lepší zalehnout.
Ten důvod je u koní i na kole stejný: nerozbít si hubu a nezranit se. Podstatou je ve zdraví vydržet co nejdýl a nejdál. Proto s kopce nežeň, nestojí to za to.
Tím zalehnutím myslíš něco takového?
https://youtu.be/3Iz7ZMALaCY?t=5
takovou erekci jak ten cyklista nemám :-) Já ležím spíše na zádech.
Šmankote... musím konstatovat, že v téhle pozici asi porazí aerodynamikou i lehokolo... na lehokole tak holt výhodou zůstane jen pohodlí a bezpečnost. :-)
Eště by moh mít na zadeli přidělaný směrový kormidlo :)
kdyby vzlýtnul né? :) Tohle měl vidět Jan Tleskač :)
Docela by mě zajímal vztah pravidel UCI/ITU k takovémuhle počínání, ale předpokládám, že dokud kolo jede po silnici, bude to OK... nojo, hlavně nepustit závodit lehokola, to by mohlo být nebezpečné... :-)
Bez kapotování asi jo, krásně je na to vidět vliv aero odporu, ostatní šlapou jak vzteklí a stejně je předjíždí a to to nevypadá jako extra strmý sjezd.
Prečo sa mu točia kľuky?
Tak čelní průřez už má prakticky nejmenší možný. Na tak malou plochu se nedostanou ani lowracery, když má člověk alespoň něco vidět, úplně vodorovně tam být nemůže. S dobrou kapotáží to lze dohnat koeficientem tvaru, ale docela by mě zajímalo porovnání aerodynamiky v téhle pozici s nějakým velomobilem.
Samozřejmě má to několik nevýhod. V téhle pozici nemůže šlapat... a české předpisy předepisují cyklistům nohy na šlapátkách. :-)
Tak to ještě technicky domyslet, aby pedály zůstaly připnuté na botách...
no stačí je na osičku jen nasadit a nesyhrovat matkou.. místo kuliček by se zalisovala zapouzdřená ložiska.. a pak je to jen věc cviku.
Ono v zákoně je doslova věta "Při jízdě musí mít cyklista nohy na šlapadlech."
Ale nikde jinde se tenhle výraz myslím nevyskytuje, v povinné výbavě se mluví o odrazkách na "obou stranách šlapátek (pedálů)".
Je ale šlapadlo totéž jako šlapátko? Možná by stačil kreativní výklad, že šlapadlo je vlastně tretra a šlapátko je pedál, pak bude vše v pořádku... :-)
Na tom se musí príma dejchat. A po chvíli musí bejt pěkně natřesenej a omačkanej bachor.
Jo, problémů určitě bude celá řada, udržet zakloněnou hlavu, jak ta slečna na prvním obrázku, nebude nic pohodlného. U druhého šlapohybu bude nejspíš koukat přes zrcadlo nebo nějaký periskop, což může být solidně matoucí a případný náraz do překážky si raději nechci představovat... :-)
za tou slečnou by se jelo dobře :)
No to teda čumim. Na to si netroufnu :)
Pokud je cílem maximálně úsporná jízda, pak je minimalizace použití brzd logickým prvním krokem. Každé zmáčknutí brzdy znamená nejen ztrátu energie, která mohla přinést pohyb bez práce, ale i opotřebení brzd.
Úsporné je místo brždění přestat dříve šlapat... samozřejmě né všude je to možné, natožpak bezpečné... :-)
onehdá jsem jel velmi úsporně a brzdy nepoužil na 40 km vůbec. Vono se mi totiž rozlomil v torpedu brzdový válec... a reservní sebou nevozim. Pákovku nemá smysl ani zkusit použít. No bylo mi občas dost teplo, až jsem se orosil.
Každý dopravní prostředek funguje trošku jinak, takže koně ti vyvracet nebudu.
Na jednom běžeckém závodě s hodně kopcovitou trasou (viz obrázek) se kolegové z práce snažili (logicky) celou trasu běžet. Já jsem usoudil, že to by mě zabilo, kopce jsem zdolal svižnou chůzí a ztracený čas se snažil dohnat na rovině a s kopce. Přestože kolegové tam pravidelně trénovali, čas jsem měl nakonec o kousek lepší. :-)
Nicméně tahle strategie byla výhodná pro mě, protože běžet celou trasu bylo mimo mé možnosti. Ti, co závodili o umístění, samozřejmě museli celou dobu běžet naplno...
Podobně na kole nasadím dost odlišnou strategii, pokud je vzdálenost na hranici možností a jinou, bude-li to závod.
To uz je ale strategie pri samotne dalkove jizde a ta usporna pravidelnost s rozumnou rezervou je tam samozrejme na miste a ideální. Teď ale trenujes, nebo jsem to tak teda pochopil.
jenže trénuje vytrvalost a ta je o úspornosti. úspornost se nehoní tepovkou na hraně anaerobního stavu. Úspornost je o tepovce, kdy jízdou pod zátěží můžeš klidně dýchat a volně konverzovat s kolegou čikolegyní jedoucí stejnou rychlostí vedle tebe.
Tak je to správně, ale jen kousek pod aerobnim prahem (před zadýchaním). Pak to má efekt na zlepšování výkonu i výdrže. Když se jede na pohodičku, je to jen provetrani bez znatelného efektu. Pak je zbytečné se tejrat na rotopedu.
Já bych řekl, že to je jak s výrobou sutomobilů v Somálsku.
Předloni vyrobili jeden, vloni dva. Zlepšení o sto procent.
Tak to mám já. Když jseš celej ochablej, nezačnes tréningem časovky do kopce. Tělo si musí na zátěž postupně zvykat. Jsi rád, že si ujel kolečko. Až když se tělo adaptuje, můžeš začít špekulovat o tom, jak kde přidat.
Jak Somálec, od Vánoc jsem se zlepšil o 100 procent.
Ještě jedna, nikoliv nepodstatná věc.
Ty senzory, hodinky mám spárované s teplotním senzorem a tou hračkou na měření rychlosti, docela slušně žerou baterii hodinek. Řekl bych, že se spotřeba zdvojnásobila.
Radar prý vycucává zase tu navigaci Edge, ale s tou to párovat nemusím, když mám ten displej. Na něm je to stejně mnohem zřetelnější.
Vždycky je něco za něco, už to tak bude.