Dobý den všem, chtěl jsem se zeptat kolik v průměru vydrží brzdové destičky v mechanických kotoučových brzdách a kolik asi vydrží kotoučr?
Asi záleží na typu brzd. Dále jak budeš brzdit, v čem budeš jezdit (bahno, voda, prach...) a kolik vážíš. Já mám mechaniky a ikdyž na nich mám najeto přes 3900km, tak destičky nejsou ani v půlce životnosti. Kotouč vypadá taky v pohodě... Ale nejezdím v bahně... Jo, vážím +- 65kg ;-)
Výdrž destiček určitě nezáoleží na tom, zda jde o mechaniky nebo hydry. Prostě kdo brzdí, tak brzdí.
Mě první desky vydržely cca 1500 km, druhý přes 3000. Teď mám zase najeto necelé 2000 a už cítím, že brzdný efekt není nic moc. Ale já brzdím i dokopce, takže podle mě se životnost destiček dá měřit hodně těžko :o)))
JA SI MYSLIM :) , ze na systemu zalezi. Tlakem ruky na brzdovou paku rozhodne nevyvines tahnutim za lanko takovou silu, jakou hydraulickym prevodem tlaci brzdovka na pistky u hyder. To by jinak hydry byly o nicem :)
;-) To asi ne... Ale jak mi tedy vysvětlíš, že i mechanickými, i vlastně V-čkama, kola zablokuji jako nic... Tady asi nepůjde o nějakou účinnost... K čemu mi je 2x větší síla přítlaku, když už mám kolo dávno zablokované...?
Kolo se da v nizsich rychlostech zablokovat docela snadno a vlastne cimkoliv. Kdyz ponechame stranou veci jako davkovatelnost, vydrz apod. a pujde nam jenom o absolutni ucinek, predstav si, ze jedes opravdu rychle z kopce a potrebujes nahle zabrzdit. Ne se dostat do smyku, ale efektivne brzdit, takze teziste dozadu, ne efektni "flekovani". Vzhledem k rychlosti otaceni kol se projevi vetsi ucinek hyder. Jako treba u automobilu, kde s ucinejsimi brzdami docilis kratsi brzdne drahy, pri 50 km/h v aute se dostanes do smyku snadno, pri 200 to bude chvili trvat, ale s vykonejsimi brzdami budes uz temer stat, nez ty slabsi mezitim zaberou.
Ale je fakt, ze vyuzivani te vrchni hranice moznosti pritlaku neni pri neadrenalinovem pojeti bikovani tak caste, takze rozdil nemusi byt nejak markantni.
Díky všem za info, ptal jsem se, jelikož mi první desky (prvomontáž) odešly po 700 km, což mě velice překvapilo. Je pravdou, že musí zastavit metrák většinu toho najezdí terénem.
Mam Hatesy 1. Prvni desticky vydrzeli cca 1500km (polovicku km skoro vubec nebrzdili). Na tech druhych mam asi 3000km a zatim v pohode. Kotouc je na hodne dlouho...nic mu neni.
Jinak ja bych osobne mechaniky nedoporucoval!!! Zlaty Vecka nebo hydrauliky
Véčka bych často musel několikrát za jízdu čistit, všechno co nabereš na kola ti zůstane za nimi viset, hlavně v lese, a tato činnost mě vůbec nebaví.
Čtu často o názoru, že mechanická kotoučovka je k ničemu, stejně jako to, že fungují. Jejich funkčnost a účinnost jistě není nižší než u véček, takže jejich přínos vidím u menšího špinění v případě jízdy terénem.
V případě, že bych přemýšlel ve stylu, mechaniky ne, protože hydrauliky jsou lepší, tak stejně je možné přemýšlet u ostatních věcí na kole, ale potom se dostaneš do závratných cenových relací za stavbu vlastního kola, protože proč tuto vidlici, která ti bude sloužit dobře, když jsou lepší, proč výbavu (třeba (LX, nebo Alivio), když existuje XTR. Po celkovém zhodnocení mi vyjde cena přes 100 s tím, že to nevyužiji.
Hydrauliky? Proč ne, ale až budu jezdit tak, že je využiji, nemusím je kupovat jenom proto, že jsou lepší.
To máš jako u aut, také si nekoupíš na běžné auto keramické kotouče, i když jsou lepší. Jistě se dá namítnout, otázka bezpečnosti, jelikož jde o brzdy a zastavit musíš, ale potom musíš říci, že všechny kola bez hydraulických kotoučovek jsou potenciálně nebezpečná, stejně tak jako všechny auta bez keramických kotoučů a bez ABS.
Uz nekolikrat jsem tu psal, ze jsme v praci delali takovej subjektivni test. Je tam takova particka lidi,co docela jezdi. A mezi nima i clovek,kterej se nam o kola stara,kdyz uz si nevime rady. Loni jsem mu privezl moje kolo na serizeni brzd...Tak nejak se snazil,ale rikal, ze nic moc. Pak jsme to nejak porovnavali s veckama a hydraulikama a vsichni jsme se schodli, ze mechanicke brzdi nejhur. A to nejsem jedinej, kdo tam ma mechanicke.Kolega je ma taky a taky docela casto na ne nadava.
Jinak ty prvni desticky odesli hodne brzo. Kolo mi skoro VUBEC nebrzdilo a ja byl na to nastvanej. Nechal jsem si je v praci o dve desitky sfrezovat...trosku se to zlepsilo a pak zase nic. Jen takove tupe brzdeni. Nejakou dobu jsem to vydrzel,ale pak je vymenil,protoze obcas uz mi slo o drzku. Ted celkem brzdej,ikdyz to neni uplne ono. Pritelkyne ma Vecka a musim ric, ze je to o hodne lepsi.
Jinak vybaveni kola (sadu) a brzdy nemuzes porovnavat. Kdyz budes mit horsi sadu (levnejsi), pravdepodobne se ti nic nestane. Ale kdyz mas blbe brzdy a metelis si to peknym fofrem z kopce a prestanou ti fungovat...jde ti o zivot. Takze radsi Alivio,ale dobre brzdy. Takze bud hydrauliky, Vecka, nebo dobre mechanicke (na takove jsem jeste nenarazil). Jinak mam druhe kolo s Veckama...a nikdy jsem nemel problem s tim, ze by mi v nich zustal viset nejakej bordel.
Souhlasim s tebou, jenom s tim bordelem u vecek je to fakt :( Blato s travou nebo senem napriklad te donuti rozpojit raminka vecek od sebe, abys vubec mohl jet dal, nebo aspon tlacit kolo vedle sebe. Navic rafek projizdi opravdu kazdou louzi nebo bahnem, vsak to znas, kdyz to vicemene jenom kvici, ale o brzdeni taky nemuze byt moc rec. Nicmene si stejne porad myslim, ze radsi slusny vecka, nez mech.kotouce :) .
K tomu tematu, co se ojede driv, jak to tak posloucham a premyslim, asi fakt zalezi na spouste okolnosti, co vydrzi dele. Nejake nekvalitni desticky u mech. kotoucovek muzou klidne odejit hodne rychle, podobne i u hyder, nekdy se clovek muze setkat i u totozneho vyrobku s ruznymi vlastnostmi, jak jsem uslysel. Zalezi i na stylu brzdeni, kdo drti brzdove packy porad, brzo se mu to zapece, kdo vazi metrak, taky se nabrzdi vic.
Ale proc by to melo byt tak dulezite, nakonec je to jen dalsi z polozek spotrebniho materialu na kole, smirme se s tim :) .
Kdo to jeste neskusil, at se projede na necim kole s dobryma hydrama, to neni evoluce, ale revoluce :))) .
Naprosto souhlasím, že desky na kole jsou spotřební materiál, ale když si spočítám, že nové stojí cca 350,- za sadu, při výdrži 700 km, tak mi to vychází na 500,- měsíčně při výměně obou brzd, což není zrovna málo.
Já teda nevím jak brzdíš,ale přece nemůžeš opotřebovat přední a zadní brzdu zároveň.
Brzdím vždy oběma najednou
Tomuzes,ale stejne se pravdepodobne budou opotrebovavat nerovnomerne
To já když vezmu kluka do lesa na svojí oblíbenou trasu, tak je tam mnoho míst, která ráfky pěkně zanesou a pravidelně musíme z klukových ráfků čistit bahno, jehličí, listí a podobné sajrajty.
Co se týče typu brzd, vzhledem k tomu, že jsem s účinností svých mechanik spokojenej, tak zatím nemám potřebu to měnit, proto se mi zdá takové to kategorické "buď hydrauliku, nebo nic" trochu přitažené za vlasy. Podle mých zkušeností mechaniky brzdí v pohodě.
Mám ještě dotaz, musí se hydra po výměně desek nějak odvzdušňovat, seřizovat, či něco podobného?
Nemusi se s nimi delat nic. Az na myslim naproste vyjimky jsou hydry samonastavitelne, tj. automaticky se nastavi spravna vzdalenost desticek od kotouce podle jejich opotrebeni. A s udrzbou je to naprosto bez problemu, cas od casu jenom odmastim kotouce a je potreba si dat pozor treba pri mazani retezu apod., jinak nic.
Mám jeden takovej poddotaz, i když to sem tak úplně nepatří. M8m nový hydry, a destičky sem ještě neměnil, takže: Když se mi desky zbrousí, a musím je vyměnit, jak dostanu pístky do výchozí pozice? Aby to nebylo pořád nastavený na "opotřebováno"
Dostanou se do spravne polohy jednoduse zase dalsim stiskem brzdove paky, tentokrat s novyma deskama. POZOR, brzdit jen kdyz mas nasazene kolo s kotoucem!!! (Nevim, proc lidi laka jen tak si zabrzdit bez kotouce nebo te sichrplacky ve trmenu, aby zjistili, ze ty pistky fakt vyskoci ven :)))
Kazdym zabrzdenim se vlastne obnovuje ta spravna vychozi pozice.
... no, já mám mechanické a jestli ty brzdí nic moc, tak to jiné nechci, pač bych asi lítal přes řidítka, já jsem naprosto spokojen
v Hustopecich nejsou kopce :)))
... nejsou tam kopce? ... a proč vidím z okna Pálavu? ... se z ní někdy rozběhni a pak ať mi pozůstalí napíšou, co z tebe zbylo :))
No Vasek to ma na Palavu trosku z ruky:-)
Popravde receno to byl pokus o zlehceni situace, nechtel jsem se te nejak dotknout. Palavu znam a videl jsem ji pres tu rovinu i z okna v Brne, kdyz bylo hezky a jeste jsem tam bydlel :). Koukej, smajlik :)
Palava je super, jenom mi povez, jestli tam porad jeste plati zakaz vjezdu, i na kole.
Proste nebrzdi tolik,abych si byl s snima ve sjezdu jist...ale uz jsem si zvykl.
Zdravim vsechny. Jsem jako biker zatim spis laik a tak se chci zeptat, zdali koupit kolo s veckama nebo kotoucovkama (hydry), konkretne se rozhoduju mez koly Author Traction a Author Versus. Pouzite komponenty obou kol jsou prakticky totozne az na rozdolne brzdy, rozdil v cene je pak 5000kc. Chci jezdit min z 50% terenem a to i v blate, sutry, voda, les... takze vyplati se si priplatit a koupit toho Authora Versus s hydraulikama? Popr. mate s timto kolem nekdo zkusenosti? Jaka problemy muzou byt s hydraulikama? Dik moc za rady. Pepek